Tappelut Liigassa kaudella 2015–2016

  • 100 208
  • 524

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Ihmetyttää nyt vaan nuo tuomiot.
Eli onko nyt niin, että kun lyöt vastustajaa hanska kädessä ja vastustaja pudottaa hanskat ja mätkii kasvot hajalle, niin vastustajan joukkueelle tulee 2 min. ylivoima, niinkuin nyt kävi.
Lisäksi nähdäkseni hakkaamista jatkui vielä, vaikka tuomarit yrittivät estää, josta pitäisi tuomita tietääkseni kaksi pikkurangaistusta.
Tappelu muuten ok, mutta rangaistuksia eniten ihmettelen.

Tuomarit näkivät saman mitä minä, eli Rajala lähti tarkoituksella haastamaan Yonkmania Peltolaan kohdistuneen sikailun jälkeen ja oli vain yksinkertaisesti huonompi hommassa. Pitäisikö siis Nolanille lätkäistä enemmän penalttia siitä, että Rajala ei ehdi edes hanskoja tiputtaa, vaikka tulee haastamaan kuningasta? "You come at the king, you best not miss" kuten eräs legendaarinen hahmo on tokaissut.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Yonkmanin nopeat tulistumiset on statement. Luo mainetta, kun muut tietaa etta tokkimista ei katsella. Kaveri tietaa mita tekee ja tekee sen hyvin.

Juurikin näin. Näytti jo CHL:ssä Sheffieldin pojille heti kuka määrää ja tämän jälkeen on kertaalleen puolustanut Tarkkia ja nyt antoi samantien nulikalle selkään, joka tuli haastamaan. Vähentää kummasti halukkuutta urpoilla, kun vastustajalla on Yonkmanin kaltainen mörkö pelissä mukana.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
En tiedä spekuloiko kukaan Yonkmanin ja Rajalan tappelua. Mun mielestä ei pelikieltoja kummallekkaan. Ns. spontaani, reilu tappelu. Rajala taklaa puhtaasti, Yonkman antaa poikkaria, Rajala vastaa tähän -> tappelu, joka vähemmän yllättäen meni täysin Yonkmanille.

Yonkman 2+10. Tykkään, koska oli se kuuluisa spontaani yhteenotto. Rajala taas säästyi kympiltä, koska ei tainnut pudottaa hanskoja. Sai 2+2 eli pelasiko Sport alivoimaa tämän jälkeen? En katsonut matsia.

Tässä mitä kirjoitin Kurinpitopäätökset -ketjuun.

Hyvin meni mun mielestä. Selkeä spontaani, reilu yhteenotto. Boldasin kysymyksen, jonka vastaus kiinnostaisi. Tuomiot menivät oikein mun mielestä. Ei pelikieltoja. Nämä kuuluu lajiin.
 

Face

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yonkmanilla näemmä tapana alkaa vain takomaan, eikä kysyä edes vastustajalta haluaako tapella. Maassa olevaa ja tuomareiden pitämää pelaajaa sitten viellä paukauttaa nyrkillä useita kertoja, jotta saa tältä naaman auki. Kova äijä.

Eipä sillä väliä, sillä vaikka Yonkman ottaisi reiluja myllyjä, niin lopputulos olisi todennäköisesti sama. Olisi vain hienoa nähdä, jos ottaisi yhden myllyn, jossa vastustaja tietäisi rupeavansa tappelemaan.
Eikös tää Rajala kaksi? kertaa lyö Yonkmania hanskalla päähän, että kyllä melkoisen yksinkertainen saa olla jollei ymmärrä siitä voivan seurata tappelu
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Hyvin meni mun mielestä. Selkeä spontaani, reilu yhteenotto. Boldasin kysymyksen, jonka vastaus kiinnostaisi. Tuomiot menivät oikein mun mielestä. Ei pelikieltoja. Nämä kuuluu lajiin.
Pelasi av:ta 2min. Muuten samaa mieltä. Hyvä matsi joka herätti yleisönkin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Grillijonos hutelet eteen et ny prkl ja jos ei mitää vedä paita pakkopaidaks ja tirvo naamaan. Toimii.

Just, muuta en viitsi edes sanoa tähän...

@Walkin

Melkoisilla värilaseilla asiaa tarkastelet mikä toki on ihan ymmärrettävää. Mikään ei kuitenkaan estänyt heittämästä hanskoja jäihin vaikka jossakin aloituksessa. Näin ei kuitenkaan tehty vaan päätettiin tehdä yllätyshyökkäys. Oli siis täysin Åstenin ja HIFK:n oma valinta miten hommat hoidetaan. Kaikki muu on turhaa jossittelua ja spekulointia. En sen enempää tuomitse Åstenin tekoja mutta se jos samat temput tehdään itselle ja itketään äitiä avuksi on huvittavaa.

Eihän kukaan ole väittänytkään, että mikään olisi estänyt heittämästä hanskoja jäihin jossakin aloituksessa, vai onko? Mutta typerää se olisi ollut, koska Kuronen ei olisi vastannut teoistaan, Åsten ei olisi saanut muistutusta perille ja olisi lentänyt suihkun puolelle jolloin tuloksena olisi ollut 5 min YV Saipalle. Kukaan ei myöskään ole väittänyt, etteikö kyseessä olisi ollut täysin IFK:n ja Åstenin valinta? Åsten olisi voinut valita, että no ei sitten tapella kun ei tuo halua, mutta voi luoja ainakin minä häpeäisin IFK:ta jos tuommoiset taklaukset ohitettaisiin olan kohautuksella vain ja sikailijat saisivat jatkaa peliään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Åsten ja IFK päättivät, että Kuronen saa maksaa likaisesta taklauksestaan, mahdollisuus oli vastata siihen kunnolla, mutta koska koitti luikkia karkuun niin homma tehtiin näin. Ja IFK:n fanina olen enemmän kuin tyytyväinen.

Mitä tulee tuohon viimeiseen lauseeseen niin itsehän en ole itkenyt SBA:n parista nyrkiniskusta, vai olenko? SBA sai siitä muistaakseni 2+10 ja that's it peli jatkui, Åsten hoiti kyseisessä tilanteessa jälleen duuninsa enemmän kuin hyvin.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaatte, että sama meininki kuin Lämärissä vaan päälle, tappeluilla ja väkivallalla kansaa katsomoon... kyseessä on tietysti komedia, mutta leffan pointti taitaa kuitenkin olla siinä, kun tajuavat, että eihän tässä ole mitään järkeä.

No ei nyt sentään. Mutta Liigaan mahtuu kyllä pari nahinaa per vko helposti tällä ottelumäärällä. Eikä niitä nytkään kielletty ole ja silti määrät ei ole mitään älyttömiä. Pelaajat kyllä tietää mistä palkkansa saavat. Samoin tietävät että katsomot kohisee kun kentällä tunteet kuohahtavat. Se on sellainen terve yhteys minkä pitää aika ajoin...toteutua, sanotaanko. Eikä joka nahinan pidäkään johtaa puhtaasen myllytykseen. Ymmärrät varmaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No ei nyt sentään. Mutta Liigaan mahtuu kyllä pari nahinaa per vko helposti tällä ottelumäärällä. Eikä niitä nytkään kielletty ole ja silti määrät ei ole mitään älyttömiä. Pelaajat kyllä tietää mistä palkkansa saavat. Samoin tietävät että katsomot kohisee kun kentällä tunteet kuohahtavat. Se on sellainen terve yhteys minkä pitää aika ajoin...toteutua, sanotaanko. Eikä joka nahinan pidäkään johtaa puhtaasen myllytykseen. Ymmärrät varmaan.

Minä olen alkanut tuntea vähän väsymystä tähän jääkiekon sivutuotteeseen, eli "koodistoon" ja "kostoon" ja "kuittiin". Olen huomannut tämän etäännyttävän minua lajin parista, vaikka jääkiekkoa rakastankin pelinä.

Maikkarin päivän Lex Hollo-kolumnissa oli vähän samansuuntaisia ajatuksia.

linkkiä Maikkarin sivuille kirjoitukseen: Lex Hollo: Jääkiekon eetos, my ass – kohta joku kuolee - SM-liiga - Jääkiekko - Sport - MTV.fi
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Et ymmärrä pointtia. Spontaani tappelu, niinkuin tässä Rajala vs Jonkman, tuomio 2+10 jos hanskat tippuu. Ns sovittu tappelu aina 5+20, eikös se näin ole mennyt tämän kauden linjauksen mukaan. Rajala ei tuosta sitä kymppiä saanut, koska ei ehtinyt lyömään kuin hanska kädessä, mutta otti aloittajana 2+2. Hyvä linjaus ettei noista lennä pihalle.

En tosiaan ymmärrä. Tältä kaudelta pari esimerkkiä: Ässät-HPK pelissä Viitanen rupesi paljain käsin paukuttamaan Hollandia nekkuun, kun kaveri kerjäsi verta nenästään. Holland veti kilpparit, Viitanen suihkuun.

SBA latasi Åstenia paljaalla nyrkillä naamaan Ässät-IFK ottelussa. Tulos 2+10. Eli siis jossain tilanteessa saa ihan vapaasti lyödä ilman hanskoja muutamaan kertaan (ja siis aivan yksipuolisesti) ja jossain tilanteessa ei saakkaan? Joskus tulee 2+10min ja joskus 5+20min.

Eikö se nyt jotenkin olisi yksiselitteisempää, että ilman hanskoja suoritettu isku / iskujen vaihto on 5+20min. tai sitten ilman hanskoja käydyistä tappeluista annetaan yleisesti se 2+10min? Mun mielestä menee aika saivarteluksi toi, että joskus on enemmän ok vetää toista ilman hanskoja nyrkillä turpaan ja joskus ei.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Eihän kukaan ole väittänytkään, että mikään olisi estänyt heittämästä hanskoja jäihin jossakin aloituksessa, vai onko? Mutta typerää se olisi ollut, koska Kuronen ei olisi vastannut teoistaan, Åsten ei olisi saanut muistutusta perille ja olisi lentänyt suihkun puolelle jolloin tuloksena olisi ollut 5 min YV Saipalle.
Mistäs sinä tämän tiedät, kun tällaista julistat? Vai osaatko lukea Kurosen ajatukset?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mistäs sinä tämän tiedät, kun tällaista julistat? Vai osaatko lukea Kurosen ajatukset?

No voi herranen aika jos kaveri yritti vielä tuossa Åstenin tilanteessakin sivuuttaa tilanteen luistelemalla pois niin eiköhän se ollut aivan selvä, että tämä kaveri ei ole valmis tappelemaan vaikka lehdistölle kovasti itkikin, että olisi ollut, no ei ollut.

Ja nyt saa riittää, mielipiteeni ei tilanteesta muutu, Åsten on hieno mies!
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
No voi herranen aika jos kaveri yritti vielä tuossa Åstenin tilanteessakin sivuuttaa tilanteen luistelemalla pois niin eiköhän se ollut aivan selvä, että tämä kaveri ei ole valmis tappelemaan vaikka lehdistölle kovasti itkikin, että olisi ollut, no ei ollut.

Voi herranen aika, jos et ymmärrä sitä, että Kurosella oli tuossa jo reilun puolen minuutin verran vaihtoa takana ihan ottelun lopussa, niin siinä ei varmaan hirveästi menohaluja ole juuri vaihdosta hypännyttä noutajaa vastaan. Kuronen oli noutoa edeltäneessä aloituksessa jäällä, mutta siinä kohtaa ei ketään kiinnostanut lähteä tappelemaan. Olisi saattanut olla jopa liian reilut lähtökohdat matsille.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Minä olen alkanut tuntea vähän väsymystä tähän jääkiekon sivutuotteeseen, eli "koodistoon" ja "kostoon" ja "kuittiin". Olen huomannut tämän etäännyttävän minua lajin parista, vaikka jääkiekkoa rakastankin pelinä.

Maikkarin päivän Lex Hollo-kolumnissa oli vähän samansuuntaisia ajatuksia.

linkkiä Maikkarin sivuille kirjoitukseen: Lex Hollo: Jääkiekon eetos, my ass – kohta joku kuolee - SM-liiga - Jääkiekko - Sport - MTV.fi

Tuo koodi voi jotenkin toimia Pohjois-Amerikassa, jos sielläkään, mutta Suomessa menee epäjohdonmukaisuuksiin. Åsten hyökkää yllättäen, Yonkman takoo jään pintaan, Ben-Amor lyö Åstenia puoliyllättäen. Mikään noista ei olis koodin mukaista toimintaa.

Toisaalta, ei tuo Hollon tekstikään mikään mestariteos ole. Santtu Silvennoismais-överimäistä ulosantia hiihtoniilolta ja eurofutaajalta. Näin lätkäjätkän näkökulmasta.

Mielenkiintosesti Rantanen&Nyholm pui asiaa radio-ohjelmassaam ennen illan kohukierrosta. Kuinka, heidän teemallaan, "Seksi on palannut jääkiekkoon!". Mutta: samaan hengenvetoon ihmettelevät, kuinka sitä draamaa ja rytinää onnistutaan samalla vesittämään, a)Elkins ottaa hieman huonohkosti taklauksen vastaan b)SaiPan kaveri taklaa suoraan päähän c)Åsten kuittaa tilanteen 'alokasmaisesti' jotta ei jää mitään tulkinnanvaraa siitä, että tilanne oli selkeä puolinouto. Ja näin huomio ajautuu laadukkaasta ja intensiivisestä pelistä epäolennaisuuksiin.

Siis, perimmäisenä kysymyksenä heillä sama, joka useammankin kerran aseteltu 2000-luvulla: kun annetaan joukkueille, valmentajille, pelaajille, hieman liekaa pelata ronskimmin, antaa poikain pelata, kuinka hoitaa homma niin ettei se lähde lapasesta.

Mä lähden siitä kyllä nykyään, että pelaajien turvallisuus edellä. Tällasessa lajissa on riskinsä, mutta kaikki koodin vastaiset selkäänajot, päähäntaklaukset, yllättäen lyömiset ja huitomiset voi ihan rankalla kädellä rankoa. Joku Gratton vs Generous ei periaatteessa ollut pahimmasta päästä, mutta emme myöskään kaipaa paluuta Isojen Poikien päälleliimattuihin lyömisiin. Ei sekään ihan riskitöntä touhua ole.

Mutta siis, nimenomaan ajattelen pelaajien turvallisuutta. En jonkun kolumnistin tai kukkahatun mielipidettä siitä, jos joskus vähän nahistellaan tai näkyy verta. Näitä pelistä välittämättömiä vitun kitisijöitä löytyy aina.
 
Viimeksi muokattu:
Åstenin tilanteesta vielä. IFK-faneilta turha selitellä ajoituksista, kuitin olisi pitänyt tulla heti, oli kentällä ketä hyvänsä. Eihän Tapparan Peltolakaan mikään tappelija ole, mutta viime kaudella kävi heti kuittaamassa jollekin Pelsujen ulkkarille, joka Saravoa taklasi polvella ja myöhässä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä kuitenkaan mediassakaan varmaan alkukaudesta ole läheskään yhtä paljon huomiota tullut kun vaikka juuri edellisen viikon aikana kun on tappeluja ja ylilyöntejä nähty. Monella paikkakunnalla selkeästi havaittavissa sitä että seuraava kohtaaminen kiinostaa kun joukkueet vastakkain kun jännitteitä joukkueiden/pelaajien välillä ja se voi tuoda katsojia lehtereille. Tottakai ylilyönit pitää ottaa pois, ei voida vetää nyrkillä naamaan seläntakana tai lyödä mailalla naamaan, mutta rehdisti jos tapellaan antaa poikien tapella ja peli jatkuu pienen rangaistuksen jälkeen. Selkeesti vain pitäisi antaa kovemmat tuomiot noista tilanteissa jossa puolustuskyvytöntä murjotaan, mutta sitten selkeä linja että myös tapella saa kunhan sen hoitaa oikein.

Mielestäni kuitenkin positiivista viimeajat ollut kun lätkä on nostannut kuitenkin takaisin suosiotaan heikomman alkukauden jälkeen, jopa etusivuilla iltalehdissäkin ollut muista kun jokereista.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
En tosiaan ymmärrä. Tältä kaudelta pari esimerkkiä: Ässät-HPK pelissä Viitanen rupesi paljain käsin paukuttamaan Hollandia nekkuun, kun kaveri kerjäsi verta nenästään. Holland veti kilpparit, Viitanen suihkuun.

Johtuisikohan Viitasen suihkukomennus sillä, että tuli kolmantena pelaajana tilanteeseen. En muista äkkiseltään tuliko kukaan edes vaihtoon tilanteessa vai hyppäsikö Mikko kuudentena pelaajana kentälle.
Mutta selvää on, että jos menet kolmantena pelaajana tilanteeseen ja mätkit kilpparit vetävää pelaajaa nessuun on se tulkittava hieman eri tavalla kuin missä tilanteessa aloitteen tehnyt (tökkijä) kaveri ottaa pataansa tökityltä pelaajalta. Spontaaneja toki molemmat, toisessa puolustetaan itseään ja toisessa joukkuekaveria, mutta itse ymmärrän kyllä tuossa pienen linjauseron tuomiossa. Toki eri asia, jos kohteena on maalivahti.
 

Viuhahtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Pittsburg Penguins, Charlestown Chiefs.
Ammattilaisena Yonkmanin olisi mielestäni pitänyt lopettaa tuo turpasauna siinä kohtaa, kun Rajala menee polvilleen.
Mutta todella isot propsit Rajalalle, että tuota mörköä lähti haastamaan, olisi moni muu jättänyt tuon taklauksenkin tekemättä :)
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen arvostanut kyllä tuota Yonkmania. Ei paljoa kysele ja antaa tulla tuutin täydeltä. Nuin se pitäisi homma hoitaakkin! Melko yksipuolinen talkoo oli kyllä kyseessä. Huomaa että on tekijämies kyseessä. Tuomareille satinkutia kyllä. Heidän takiaan Rajala otti hieman liikaa pataan kun Yonkmani pääsee uppercuttia aika surutta paukuttamaan.

Tämä. Noinhan se kuuluu mennäkin, spontaanisti nyrkit heilumaan eikä mitään "hei mennääks tohon keskialueelle, otetaan kypärät päästä ja..." -showta tai takaapäin suoritettuja päällekarkauksia. Yonkmanin taustan tuntien ei lienee yllätys että hanskat tippui ja ennen kaikkea nyrkit viuhui nopeasti, vaikkei toki Liigassa vielä ollut tapellutkaan. Varmasti Rajalakin tiesi ketä meni tökkimään ja itse taisi ensimmäisenä nessua hieroa taklauksen jälkeen. Kuten mainittua, propsit ehdottomasti myös Rajalalle.
 
En löytänyt näitä mainitsemiasi ristiriitoja omasta kirjoituksestani, mutta vastaan nyt kuitenkin. Järvinen ei ollut jäällä Elkinsiin kohdistuneen taklauksen aikana. Jos katsot videota, näet jäällä numerot 43 ja 56, Teppo ja Taipalus.
Ok, olisi pitänyt tarkistaa tämä, jonkun muun viestistä jäi mieleen tuo Järvinen.

Mitä tarkoitat IFK:n näköisillä pelaajilla? Oletatko että nykyisin kaikki HIFK:n pelaajat ovat tietyin ominaisuuksin varustettuja tai että jokaisella on ominaisuutena kuittailla vastaavia Kurosen taklauksia?
Onhan IFK ollut brändi ja nimenomaan sellainen "iso ja paha", joten kyllä se ihmetyttää kovasti, ettei sieltä löydy kentällä olevista pelaajista ketään kuittaamaan tuollaista fanien mielestä kuittaamisen arvoista tapausta jotain Kurosta vastaan, joka ei nyt mikään kovinkaan goonimainen ilmestys ole.

Se että olisiko HIFK kuitannut tapausta jos peli olisi ollut tasan, on spekulointia johon en lähde. Muutenkin mun osalta tämä keissi on pitkälti loppuunkäsitelty. Se että tämmösessä tapauksessa on useita mielipiteitä useista eri leireistä, ei ole yllätys varsinkaan kun kuittaaja oli rotta Åsten eikä esim. Generous. Ja ei siinä mitään, jokaisen näkemys sallitaan, kunhan ei provoja heiteltäisi, ja tässä tapauksessa en tarkoita lainaamaan käyttäjää.
Et tietenkään lähde tuohon spekulointiin, sillä tuo kuulostaa IFK:n kannalta äärimmäisen nololta. Iso ja kova brändi-porukka, joka kuittaa tähtipelaajansa taklaamisen vain jos se sopii pelitilanteeseen. Totuus tuossa vain taitaa olla sellainen, ettei siellä ollut uskallusta lähteä sponttaanisti kuittaamaan hommaa, tuskinpa sillä hetkellä tulostaululle katseltiin ja laskettiin kokoonpanosta löytyviä hyökkääjiä. Tuo järkevyyteen pohjaava selittely täällä vain yleisellä tasolla huvitti, sillä itse en ainakaan siihen usko ja se antaa kuvan IFK:sta, joka suojelee tähtipelaajiaan vain reilussa johtoasemassa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen alkanut tuntea vähän väsymystä tähän jääkiekon sivutuotteeseen, eli "koodistoon" ja "kostoon" ja "kuittiin". Olen huomannut tämän etäännyttävän minua lajin parista, vaikka jääkiekkoa rakastankin pelinä.

Kummallista mutta to each his own. Mua etäännyttää paljon enemmän kyykkäykset, selkäänajot, polvitaklaukset ja kiekottoman pelaajan kolaamiset kuin muutamat nyrkkihippaset ja kostokuitit. Meitä on moneen junaan kuitenkin enkä missään nimessä arvostele mielipidettäsi. Sanotaan se ihan suoraan: lätkä ei ole tappelua eikä sen pidä olla itsetarkoitus tai pakollinen sivujuoni otteluissa. Mutta.

Mä haluan että peli pysyy pelaajien pelinä(valmentajat+pelikirjat tottakai) mistä katsojat voivat nauttia. Jääkiekkoon kuuluu tunteet ja fyysisenä kontaktilajina ne joskus kuohahtavat. Sitten huidotaan toisiaan hetken kunnes toinen/molemmat ovat jäänpinnassa ja dumarit alkaa erottelee. Se, että joku sikailee/ylipelaa tilanteen aiheuttaa vastapuolessa aina näihin tilanteisiin johtavia tunteita. Pidän peliä yksinkertaisena ja siksi lähestyn sitä yksinkertaisesti: mielummin tuhat kertaa ennemmin näitä Åsten-Kurosia kuin se, että käydään kostamassa päähänkohdistuvalla/kyynärpää/polvitaklauksella tai vaikka mailaa käyttäen, a'la Teemu the Impaler. Tämän näkemyksen muuten jakaa aika helvetin moni lätkäpelaaja Liigassa, näin uskalla sanoa. Muutaman HIFK- pelaajan kanssa olen jutellut viimekaudella ja kyllä siellä kritisoitiin mm. niin kurinpitoa kuin dumareita. Täysin päättömät pelikiellot kun ne oikeat sikaapelaavat pääsevät muutamalla pelillä ja dumareiden pitää olla joka välissä mutta kun tulee aika viheltää/tehdä ratkaisu sikailun jälkeen, jäädytään.

Sitten on nämä Jatkiksen dumarit ketkä arvostelevat tyyliä ja sitä kuka oli valmiina, kenen paita oli päänyli vedetty jne. Nämä pitää erottaa toisistaan-> se peli mitä katotaan tv:stä/hallilla ja sitten tunnekuohussa kuolavaluenkirjoitukset. Tai provot. Tai mitälie.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Et tietenkään lähde tuohon spekulointiin, sillä tuo kuulostaa IFK:n kannalta äärimmäisen nololta. Iso ja kova brändi-porukka, joka kuittaa tähtipelaajansa taklaamisen vain jos se sopii pelitilanteeseen. Totuus tuossa vain taitaa olla sellainen, ettei siellä ollut uskallusta lähteä sponttaanisti kuittaamaan hommaa, tuskinpa sillä hetkellä tulostaululle katseltiin ja laskettiin kokoonpanosta löytyviä hyökkääjiä. Tuo järkevyyteen pohjaava selittely täällä vain yleisellä tasolla huvitti, sillä itse en ainakaan siihen usko ja se antaa kuvan IFK:sta, joka suojelee tähtipelaajiaan vain reilussa johtoasemassa.

Olen samaa mieltä. HIFK-osiossa olen monesti kritisoinut pelaajia siitä, ettei kuittia tapahdu samantien. Ihan yks lysti onko se töppönen vai spartznyklasch vai minkä niminen. Paras kuitti on instant päällekäyminen. Esim. Partanen olisi voinut käydä Kurosen kimppuun saman tien sen enempää kyselemättä. Vaikka kuinka junnu oli vastassa, kyllä tossa iässä pitää tietää että kentällä voi joutua vastaamaan teoistaan salamannopeasti.

Mutta sitten kun on nämä koutsit. Ja kun ne kieltää joskus kaiken kivan. Dufva nyt tulee ekana mieleen mutta kyllä mä luulen myös muiden Liigavalmentajien painottaneen ettei tietyissä vaiheissa/tilanteissa pelejä pidä ottaa turhia jäähyjä. Stögö nyt ei tosin ehkä se kaikkein pahin koppimörkö ole mutta mistä näitä tietää. Itse olen sitä mieltä, että kun sikailu tapahtuu niin samantien kuitti oli käskyt sitten minkälaiset tahansa. Varsinkin HIFK:ssa missä ollaan vaalittu tätä teidän niin useasti pilkattua brändiä. Tässä kohtaa olen siis aivan samaa mieltä; turhan harvoin HIFK on nimensä veroinen. Mutta me yritetään :)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Mua etäännyttää paljon enemmän kyykkäykset, selkäänajot, polvitaklaukset ja kiekottoman pelaajan kolaamiset...

...joita näitäkin nähdään runsaasti, aivan viime aikoina useita tapauksia. Sivumennen sanoen, turvakaukaloiden vaikutus on toistaiseksi ollut vähäisempi, kuin mitä ehkä ajateltiin. Syy taitaa olla siinä, että vastustajan kunnioituksen kanssa on monesti vähän niin ja näin, siinä eivät turvakaukalot auta.

Puhumme ehkä vähän eri asioista, mä näen jääkiekko-ottelun aikana tapahtuvat erilaiset väkivaltaisuudet vähän laajemmassa kontekstissa. Jotenkin kun yhdistää lätkässä viljellyn sotaretoriikan siihen, että pelaajista moni on tällaisia nuoria ja ehkä vähän vähemmän ruudinkeksijöitä, niin mielikuva on surkuhupaisa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...joita näitäkin nähdään runsaasti, aivan viime aikoina useita tapauksia. Sivumennen sanoen, turvakaukaloiden vaikutus on toistaiseksi ollut vähäisempi, kuin mitä ehkä ajateltiin. Syy taitaa olla siinä, että vastustajan kunnioituksen kanssa on monesti vähän niin ja näin, siinä eivät turvakaukalot auta.

Puhumme ehkä vähän eri asioista, mä näen jääkiekko-ottelun aikana tapahtuvat erilaiset väkivaltaisuudet vähän laajemmassa kontekstissa. Jotenkin kun yhdistää lätkässä viljellyn sotaretoriikan siihen, että pelaajista moni on tällaisia nuoria ja ehkä vähän vähemmän ruudinkeksijöitä, niin mielikuva on surkuhupaisa.

Kyllä, oikeassa olet. Kunnioituksen puute on iso lovi tämän hetken lätkässä. Sitä tapahtuu ihan yhtälailla rapakon takana missä pelataan sitä maailman kovinta ja parasta sarjaa. Sielläkin taitaa olla tutkimuksia tehty miten haitallista tappelut ovat jne. Missään nimessä Liigaan ei pidä alkaa tuomaan gooneja tms. Aivan hyvin riittää että töppöset yms. välillä itse hoitavat asian. Eikä sitä tarvitse paukuttaa junnujen päähän kun tulevat liigaympyröihin-> se 'koodisto' on iskostettu jo alemmissa ikäsarjoissa. Koodiston tulkitseminen on sitten se oma taitolajinsa. Tuskin esim. Liigassa edes pieni vähemmistö 'haluaa' tapella mutta kun ne kuuluisat tunteet menevät niin sitten mennään. Tämä on mielestäni suotavaa koska Liigatasolla sitä tapahtuu kuitenkin niin vähän.

Kuvittele totaalikielto tappeluille, vaikka älyttömät 10 peliä sanktiota jos hanskat tipahtaa. Sitten kuvittelet siihen perään mitä alkaa tapahtua kun niillä nuorilla herroilla(ja vähän vanhemmillakin) kärähtää hermot jonkun ikävän kolauksen jälkeen. Ei ole hyvää jälkeä tiedossa. Olankohautuksilla ei selvitä siinä vaiheessa. Enkä lähde sanomaan että tappelut ehkäisee ikäviä kolauksia, no sir. Mutta se jälkilöyly voi edesauttaa jonkin verran seuraavan tapauksen sattuessa kohdalle. Enemmän sillä kuitenkin haetaan sitä kanssapelaajien 'vaatimaa' kunnioitusta ja koska sitä ei löytynyt niin tilinteko tapahtuu sitten hanskaten.
 
Olen samaa mieltä. HIFK-osiossa olen monesti kritisoinut pelaajia siitä, ettei kuittia tapahdu samantien. Ihan yks lysti onko se töppönen vai spartznyklasch vai minkä niminen. Paras kuitti on instant päällekäyminen. Esim. Partanen olisi voinut käydä Kurosen kimppuun saman tien sen enempää kyselemättä. Vaikka kuinka junnu oli vastassa, kyllä tossa iässä pitää tietää että kentällä voi joutua vastaamaan teoistaan salamannopeasti.
Näinhän se pitäisi hoitaa ja jos nyt mietitään ihan esimerkkinä, niin jo vaikkapa Puustisen syöksyminen vain halailuun sekä hanskat kädessä mätkimiseen, välittäisi sitä viestiä ja jos tuo oikein intoutuisi ilman hanskoja hippasille, niin on se boosti joukkueelle sekä joukkuehengelle aivan mieletön, eikä pelikieltoa välttämättä tulisi lainkaan. Kyllä rapakonkin takana nähdään silloin tällöin tähti-/taitopelaajien spontaaneja kuitteja ja käsittääkseni Juusokin on urallaan muutaman kerran joutunut näihin hommiin.
Tuossa aiemmin todettiin muuten Tepon olleen kentällä nyt Saipaa vastaan, eikä se tuolle ainakaan viime kaudella mikään ongelma ollut lähteä kuittivihon kanssa Olli Sipiläisen juttusille, joka oli törmännyt joukkueen maalivahtiin. Tepon/puolustajan kuittaamaan lähtemättä jättämistä ei edes voi selitellä hyökkääjien tavoin millään "järkevyydellä", sillä puolustajia olisi jäänyt käyttöön vielä kuusi kappaletta. Mutta kuten todettua, tuskinpa tuo hyökkääjienkään mielessä edes kävi.

Mutta sitten kun on nämä koutsit. Ja kun ne kieltää joskus kaiken kivan. Dufva nyt tulee ekana mieleen mutta kyllä mä luulen myös muiden Liigavalmentajien painottaneen ettei tietyissä vaiheissa/tilanteissa pelejä pidä ottaa turhia jäähyjä. Stögö nyt ei tosin ehkä se kaikkein pahin koppimörkö ole mutta mistä näitä tietää. Itse olen sitä mieltä, että kun sikailu tapahtuu niin samantien kuitti oli käskyt sitten minkälaiset tahansa. Varsinkin HIFK:ssa missä ollaan vaalittu tätä teidän niin useasti pilkattua brändiä. Tässä kohtaa olen siis aivan samaa mieltä; turhan harvoin HIFK on nimensä veroinen. Mutta me yritetään :)
Jos koutsia syytellään, niin siinä vaiheessa voi kysellä onko koutsi seuran sekä brändin näköinen. Ei IFK:lla voi olla valmentajaa joka on käskenyt pitää hanskat kädessä kaikissa tilanteissa. Tuo on vähän harmillista miten IFK:n ihan kunnioitettu brändi on muuttunut, mutta ihan itseään voi seura siitä syyttää, sillä ei se tämän Åstenin toimien ansiosta yhtään enempää vanhan kunnon IFK:n suuntaan muuttunut.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Radiomasto Samaa mieltä lähes kaikesta. Teppo tai Puustinen, kummatkin olisivat voineet käydä edes 'halailemassa' vaikkakin sen jälkeen täällä ilkuttaisiin miten kevyt kuitti oli. HIFK ei näet koskaan tee mitään oikein kun vastustajilta kysytään :) Ja tuo 'vanha kunnon HIFK' olisi kai merkkannut jotain line brawlia tms?

Kuittauksilla näytetään omille, että välitetään ja ei hyväksytä ihan kaikkea. Tällä tasolla ei kaverit ole mitään guruja siinä kuitenkaan mutta sekään ei ole niin tärkeää kuin tuo ensimmäinen kohta. Joukkuehenki on helvetin tärkeä tekijä. Ja tässä kohtaa voit olla varma, että HIFK:n vastaava otti todella kovan boostin Åstenin tempauksen jälkeen. Siellä kävi tosiaan useampi kaveri kyselemässä josko saisi hoitaa homman kunnes Åsten 'päätti' hoitaa sen. En jaksa enää vääntää tavasta ja tyylistä. Partanen ja Puustinen eivät selvästikään olleet ajantasalla tässä. Tai sitten tiesivät että jengistä löytyy muitakin jotka homman hoitavat. Eli voidaan kysyä samalla, miten pelaajat näkevät nämä kuitit? Samantien ketätahansa vai kunhantuleepelinaikana joltain?

Katsomoon hommat näyttää niin usein erilaisilta kuin jäälle. Siellä ei esim. ole hidasteita käytössä missä voisi arvioida oliko laiton osuma vai ei. Tunntetilan ja pelaajan luonne ratkaisevat sen tippuuko hanskat/lähetäänkö hieromaan naamaa. Vähän sama kun jotkut hyökkääjät lopettavat heti kun veska sulkee kiekon alleen-> toiset ryntääväät maalille aiheuttamaan hämminkiä/jäävät hakemaan sitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös