Talouden raha-asiat parisuhteessa

  • 17 151
  • 77

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Naimisiin ketjun innoittamana avaan uuden ketjun erilaisista tavoista jakaa yhteistalouden ja perheen kuluja parisuhteessa.

On aika hankala yllyttää tuikituntemattomia valottamaan niinkin yksityistä asiaa, kuin tulot, menot, varallisuus, velat, parisuhde yms, mutta luulenpa, etten ole ainut joka mielellään kuulisi toisten kokemuksia näistä asioista. Ehkäpä sieltä voisi löytyä jotakin kokeilunarvoisia tapojakin.

Eli miten teidän perheessänne / taloudessanne / parisuhteessanne jaetaan yhteiset kulut?
Toimiiko se käytännössä?
Mitkä raha-asiat hiertää parisuhteessa?
Mitä tekisit näissä talous- ja raha-asioissa toisin, jos pääsisit ajassa taakse päin?

Hesarin juttu asiasta:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1420344649770
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Eli miten teidän perheessänne / taloudessanne / parisuhteessanne jaetaan yhteiset kulut?
...

Meidän huushollissa ei pidetä oikeastaan minkäänlaista kirjaa siitä, että kuka maksaa ja mitä. Tuppaan ajattelemaan, että yhdessä eletään, ollaan joukkue, rahat ovat siis yhteisiä. Ei ole toistaiseksi riitaa tullut rahan takia. Kaupassa käy se, kuka kerkiää. Kauppaostoksiin liittyen olen hermostunut ennemminkin joskus siitä, että on pitänyt käydä useamman kerran, jos listalta on jokin asia unohtunut.

Sanoisin, että aika luonnollisesti jakaantuvat nämä maksamiset kunkin intressien mukaan, tyttöystävä on katsellut jotain uutta sohvan verhoilua ja kirjahyllyn muotoja, minä taas telkkaria ja kanavapaketteja. Tosin vain kirjahyllyt lopulta tulivat, (urheilu)kanavapaketeille sain kieltävän vastauksen.. :) ehkä parempi niin.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma tilanteeni: Naimisiin-ketjussa jo avauduinkin. Mutta tässä vielä uudestaan.

Tähän asti olen pitänyt parhaimpana seuraavaa menetelmää: Kummallakin on omat tilinsä ja niiden lisäksi on yhteinen tili, jonne kumpikin siirtää saman verran rahaa yhteisiin menoihin. Yhteiseltä tililtä sitten tietenkin maksetaan kaikki talouden yhteiset menot. MTämä näin niin kuin teoriassa. Käytännössähän sitten jokainen pari saa käydä sitten omat keskustelunsa siitä, että mikä lasketaan omaksi kuluksi ja mikä yhteiseksi kuluksi.

Menojen tasajako toimii hyvin, kun parilla on melko lailla sama tilanne, samat tulot, kulutustottumukset, elintaso, yms...

Ongelmat alkavat jos parisuhteen osapuolilla on kovasti erilainen kulutustaso ja / tai palkkataso. Minusta parisuhteessa tia perheessä tulisi vallita perheen sisäinen sosialismi, jolla tarkoitan siis sitä, että pperheen kaikilla jäsenillä olisi halutessaan mahdollisuus samaan elintasoon kuin muilla perheen jäsenillä. Tasajaolla tämä ei ole mahdollista, jos tulot / varallisuus on kovin erilainen.

Hesarin juttu avasi silmiäni siitä, että tasajakoa yleisempää, ns tulojen mukainen yhteisten kustannusten jakaminen. Eli kumpikin puolisoista laittaisi yhteiselle tilille saman prosenttiosuuden tuloistaan preheen menojen maksamiseen. Tässä mallissa erot tasottuisivat. Saattaa olla, että tästä eteen päin pidän tällaista mallia toimivampana.

Olen meistä se enemmän omistava, mutta samalla myös kitsaampi ja tyydyn matalampaan elintasoon kuin tyttöystäväni. Vaikka nyt tämänkin tekstin perusteella minusta kenties saa sellaisen kuvan, että olen rahojani laskeva kitupiikki, niin ymmärään kuitenkin, että monet yhteiset kivat asiat, esim matkailu, asuminen yms eivät ole mahdollista järjestää vaivattomasti tämänkään systeemin sisällä. Siksi nykyään hoidan kaikki asumiseen liittyvät kulut, (tyttöystäväni toki maksaa puolet vastikkeesta) ja ulkomaanmatkailun yms jotain muita kertaluontoisia yhteisiä hankintoja, joita muuten ei olisi mahdollista perusmallin mukaan toteuttaa.

Meidän kohdallamme suurin asia, joka tällä hetkellä hiertää, on avioehdon muotoilu, ennen kuin menemme naimisiin. Minulla ei ole mitään tarkoitusta erota liitosta, mutta mielellään pelaisin varman päälle ja tekisimme kokonaan poissulkevan avioehdon. Siitä huolimatta olen viestinyt, että riitaisankin eron tullen, tulen huolehtimaan että mahdollisella exälläni ja yhteisillä lapsillamme on hyvän elämän puitteet kunnossa. En vain haluaisi sopia mitään sitovasti, koska tulevaisuutta on vaikea ennustaa ja sitoutua käytäntön joka siihen tilanteeseen sopisi parhaiten.

Sama vaioehtokielteisyys tuli edellisessä avioliitossani. Häiden tullen nykyinen exäni ei olisi halunut tehdä avioehtoa. Mutta loppujen lopuksi eron tullen avioehto olikin exäni kannalta hyvin tärkeä, koska hänestä oli liiton aikana tullut yrittäjä, jonka yritys olisi joutunut tiukille, jos hänen olisi pitänyt kaiken kiireen keskellä kenties maksaa minulle tasinkoa yrityksensä varallisuudesta.

Ja mitäkö tekisin toisin. Olen itselleni luvannut, että en enää koskaa ota kenenkään (en siis myöskään avio- tai avopuolisoni kanssa yhteistä lainaa). Ai miksikö? No siksi, että eron tullen, pankki heittäytyy poikkiteloin ja on heti nostamassa marginaalia tai vaatimassa rahoja takaisin, kun yhteinen laina muutetaan jomman kumman omaksi... Osa syynsä on myös pankin hassulla tavalla laskea asiakkaansa lainakuormaa, punnitessaan että voiko edellisen lainan päälle vielä myöntää uutta lainaa.

Tässä tämä oma sekava vuodatukseni.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli miten teidän perheessänne / taloudessanne / parisuhteessanne jaetaan yhteiset kulut?
Kaikki rahat yhteisiä. Molemmilla pääsy kaikkiin rahoihin ja saa vapaasti siirrellä toisen tililtä omalle tililleen tarpeen mukaan.
Toimiiko se käytännössä?
Toimii. Erittäin hyvin.
Mitkä raha-asiat hiertää parisuhteessa?
Ei mitkään. About 13 vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä varsinaisesti rahasta riidelty koskaan. Joskus sitä on vähemmän, joskus enemmän. Joskus toinen tienaa enemmän ja joskus toinen. Elämä on liian lyhyt näiden asioiden murehtimiseen. Minä en varsinaisesti rahaa tarvitse kuin vähän iloiseen elämään, joten mukavaa kun puoliso saa vapaasti ostella harrastuksiinsa juttuja. Pääsee jakamaan toisen iloa jokaisesta ostoksesta.
Mitä tekisit näissä talous- ja raha-asioissa toisin, jos pääsisit ajassa taakse päin?
En mitään.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Meillä siirretään X summa rahaa yhteiselle tilille, josta hoidetaan lainat, vakuutukset, sähkölaskut yms. Kaupassa käy se kumpi sattuu käymään, ja isommat ostokset (huonekalut etc) maksellaan puoliksi.

Mutta iki-ilveksen tekstissä pisti silmään tuo, että molemmilla tulisi olla mahdollisuus samaan elintasoon. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Äijä syö hanhenmaksapalleroita kalliin viinin kera, ja rouvasi vetää saarioisen lihapiirakkaa maidon kanssa? Asutte kuitenkin saman katon alla, niin eikö sinun elintasosi ole samalla puolisosi elintaso? Syötte samaa ruokaa, asutte samassa asunnossa, käytte yhdessä reissussa jne.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikki rahat yhteisiä. Molemmilla pääsy kaikkiin rahoihin ja saa vapaasti siirrellä toisen tililtä omalle tililleen tarpeen mukaan.
Sama toimintamalli, paitsi meillä ei ole omia tilejä, vaan kaikki tilit ovat yhteisiä ja yhteiskäytössä.

Ei mitkään. About 13 vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä varsinaisesti rahasta riidelty koskaan. Joskus sitä on vähemmän, joskus enemmän. Joskus toinen tienaa enemmän ja joskus toinen. Elämä on liian lyhyt näiden asioiden murehtimiseen. Minä en varsinaisesti rahaa tarvitse kuin vähän iloiseen elämään, joten mukavaa kun puoliso saa vapaasti ostella harrastuksiinsa juttuja. Pääsee jakamaan toisen iloa jokaisesta ostoksesta.
Tämä kuvaa hyvin myös meidän tilannetta. Myös säästäminen on oltava "molempien" juttu, nykypäivänä esim. työttömyys voi kohdata ketä tahansa ja on hyvä, jos pariskunta ymmärtää siirtää hieman sivuun mahdollisten muutosten varalle. Enkä tarkoita mitään nyt on saatava paljon rahaa säästöön ja eletään sitten myöhemmin-tyyppistä pakkosäästämistä vaan joka kuukausi hieman (200-300€)sivuun ja silti voi elää "riemukasta" elämää.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama toimintamalli, paitsi meillä ei ole omia tilejä, vaan kaikki tilit ovat yhteisiä ja yhteiskäytössä.
Sanoin ehkä hieman väärin. Meillä on siis yhteinen nettipankki, jossa on kolme tiliä. Minun nimissäni, puolison nimissä ja säästötili. Käytännössä ovat yhteisiä, mutta mahdollistaa samalla sen, että voi kätevästi maksaa minun nimissäni tai hänen nimissään. Esimerkiksi nettiostoksissa helpompaa.
Tämä kuvaa hyvin myös meidän tilannetta. Myös säästäminen on oltava "molempien" juttu, nykypäivänä esim. työttömyys voi kohdata ketä tahansa ja on hyvä, jos pariskunta ymmärtää siirtää hieman sivuun mahdollisten muutosten varalle. Enkä tarkoita mitään nyt on saatava paljon rahaa säästöön ja eletään sitten myöhemmin-tyyppistä pakkosäästämistä vaan joka kuukausi hieman (200-300€)sivuun ja silti voi elää "riemukasta" elämää.
Meillä on aika vakiokokoinen puskuri ollut syrjässä pidempään. Tavoitteena se, että jos molemmilta loppuu kaikki tulot nyt tällä sekunnilla, pyörii talous vielä noin 6 kuukautta mukavasti. Pidempään säästöliekillä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanoin ehkä hieman väärin. Meillä on siis yhteinen nettipankki, jossa on kolme tiliä. Minun nimissäni, puolison nimissä ja säästötili. Käytännössä ovat yhteisiä, mutta mahdollistaa samalla sen, että voi kätevästi maksaa minun nimissäni tai hänen nimissään. Esimerkiksi nettiostoksissa helpompaa.
Näin sen ymmärsinkin, meillä vain kaksi tiliä yhteinen käyttötili molempien nimissä ja säästötili samoin

Meillä on aika vakiokokoinen puskuri ollut syrjässä pidempään. Tavoitteena se, että jos molemmilta loppuu kaikki tulot nyt tällä sekunnilla, pyörii talous vielä noin 6 kuukautta mukavasti. Pidempään säästöliekillä.
Tähän olemme myös pyrkineet ja tuo 6 kuukautta on aika realistinen aika, mihinkä täytyisi varautua. Taitaa nämä lomautukset ja irtisanomiset ruuhkauttaa tuota työttömyyskassojen käsittelyä, joten ensimmäisen "tilin" saaminen sieltä voi kestää useamman kuukauden.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mutta iki-ilveksen tekstissä pisti silmään tuo, että molemmilla tulisi olla mahdollisuus samaan elintasoon. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Äijä syö hanhenmaksapalleroita kalliin viinin kera, ja rouvasi vetää saarioisen lihapiirakkaa maidon kanssa? Asutte kuitenkin saman katon alla, niin eikö sinun elintasosi ole samalla puolisosi elintaso? Syötte samaa ruokaa, asutte samassa asunnossa, käytte yhdessä reissussa jne.

Eikös iki-ilves juuri tuota tarkoittanut, että noin pitää olla. Kaikki menot puoliksi laittavissa pariskunnissa on kuitenkin pareja, joissa toisen elintaso on parempi. Kai nekin enimmäkseen samaa ruokaa syö, mutta jäähän sillä paremmin tienaavalla väkisin enemmän rahaa "huvikulutukseen" kuin sillä toisella. Itse en tuota ymmärrä ollenkaan, enkä voisi tuollaisessa suhteessa elää kummassakaan asemassa. Onhan se nyt selvä, että perheessä kaikki elävät samalla tavalla ja asiat tehdään yhdessä. Olen oikeasti tuntenut pariskunnan, jossa toinen osteli mitä huvittaa toisen laskiessa pennejä palkkapäivää odotellessa. Joskus tämä heikommin tienaava joutui lainaamaan rahaa partneriltaan heidän lähtiessä yhteiselle reissulle. Eivät ole enää pariskunta.

Meillä on systeemi lähinnä tuota tulojen mukaan jyvittämistä. Ei kuitenkaan olla sen tarkemmin mitään summia laskettu. Itse makselen asuntovelkaa ja lasten harrastuksia + ne kanavapaketit, vaimon kontolla sitten laskujen lisäksi päävastuu ruokaostoksista ja lasten vaatehankinnoista. Kummallekaan ei pääse kertymään mitään omia rahavuoria, kun kaikki ylijäävä menee matkusteluun tai sijoituksiin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vuokra puoliksi ja ruokakulut aika lailla puoliksi (minun pussistani menee varmaan hiukan enemmän - tosin syönkin enemmän). Jos minä haluan jonkin muun hyödykkeen tai palvelun, ostan sen omilla rahoillani. Jos avopuolisoni haluaa jonkin muun hyödykkeen tai palvelun, hän ostaa sen omilla rahoillaan. Matkansa molemmat maksavat myös itse. Jos mennään yhdessä, maksetaan suurin piirtein puoliksi.

Kertaakaan ei ole tarvinnut tapella rahasta.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Meillä on parisuhteessa sellainen periaate, että maksan lähes kaiken. Maksan melkein kaikki talouden laskut, asunnon lainan lyhennyksen ja aina avaan lompakkoni kaupassa. Vaimo maksaa ainoastaan oman autonsa huollot välillä ja oikeastaan aina lasten vaatteet. Välillä hän myös tankkaa autonsa itse. Henkilökohtaiset hankinnat, kuten omat vaatteet maksamme aina itse, joskus tosin maksan myös vaimon ostokset. Rahasta meillä ei ole ollut oikeastaan koskaan yhteisen taipaleemme aikana riitaa.

Opiskeluaikana jaoimme menot aika lailla tasan ilman erillisiä keskusteluita, mutta perhe-elämän ja rouvan huonon työllisyystilanteen myötä kulu puoli on siirtynyt minun harteilleni. Molemmilla on myös täysi vapaus rahojensa käytön suhteen. Itseäni ainakin ahdistaa ajatus kulujen kirurgin tarkasta jakamisesta ja yhteisistä tileistä. En voisi ajatellakkaan, että jollain olisi käyttöoikeus tiliini.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös iki-ilves juuri tuota tarkoittanut, että noin pitää olla. Kaikki menot puoliksi laittavissa pariskunnissa on kuitenkin pareja, joissa toisen elintaso on parempi. Kai nekin enimmäkseen samaa ruokaa syö, mutta jäähän sillä paremmin tienaavalla väkisin enemmän rahaa "huvikulutukseen" kuin sillä toisella. Itse en tuota ymmärrä ollenkaan, enkä voisi tuollaisessa suhteessa elää kummassakaan asemassa. Onhan se nyt selvä, että perheessä kaikki elävät samalla tavalla ja asiat tehdään yhdessä. Olen oikeasti tuntenut pariskunnan, jossa toinen osteli mitä huvittaa toisen laskiessa pennejä palkkapäivää odotellessa. Joskus tämä heikommin tienaava joutui lainaamaan rahaa partneriltaan heidän lähtiessä yhteiselle reissulle. Eivät ole enää pariskunta.

Joissain tilanteissa tosin tuo voi olla pitkälti pakon sanelema juttu - ainakin, jos halutaan noudattaa esim. verolakeja. Jos pariskunnalla on esimerkiksi erilliset asuntolainat, ei sen toisen lainan maksu ihan tuosta vaan käykään, jolloin pienituloisemmalla on joka tapauksessa vähemmän rahaa laittaa yhteiseen pottiin. Tätä voi tasata ruoka- ja käyttötavarakuluilla yhteisen tilin kautta jne., toisen hoitamalla joitain isompia yhteisiä kustannuksia, mutta suurempia hankintoja (toki puhutaan sitten useasta tuhannesta eurosta) ei ainakaan noin niinkuin laillisesti voi toinen molempien nimiin enää noin vain hoitaakaan. Käypään hintaan voi toki ostaa puolisonsa osuutta ja sen myötä myös lainapottia, mutta siitäkin on veroseuraamuksensa.

Muuten olen toki samaa mieltä siitä, että ideaalitilanteessa saman perheen jäsenet elävät samalla elintasolla siitä huolimatta, kuka rahat tienaa. Perstuntumalta sanoisin että stunt cockin malli on aika yleinen, eli enemmän tienaava ottaa merkittävän osan juoksevista kuluista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän olemme myös pyrkineet ja tuo 6 kuukautta on aika realistinen aika, mihinkä täytyisi varautua. Taitaa nämä lomautukset ja irtisanomiset ruuhkauttaa tuota työttömyyskassojen käsittelyä, joten ensimmäisen "tilin" saaminen sieltä voi kestää useamman kuukauden.

Käsittääkseni minkään kassan käsittelyaika ei ylitä työttömyysturvalain määrittelemää maksimia, joka on 30 päivää. Mikäli lakisääteinen maksimi ylitetään, syntyy oikeus korvauksiin, ja tähän on todella panostettu. Tuo noin vuodelta 2008-2009 peräisin oleva "tieto" ei siis pidä enää paikkaansa. Muuten toki on ihan hyvä pitää puskuria talouden menoihin, mutta tällä perusteella sitä ei kyllä nyt enää tarvita.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näissä asioissa ei ole varmaankaan yhtä oikeaa systeemiä. Vaan koska jokaisen parin tilanne on erilainen, niin optimiratkaisukin on jokaiselle erilainen.

Vaikka kannatankin melko tarkkaa valitun systeemin noudattamista, niin toki tunnustan, että pahimmillaan sen ylitarkka noudattaminen tuo välillä turhaa työtä. Tarkalla noudattamisella, en niinkään tähtää laskelmoivaan oman edun tavoitteluun, vaan kyse on enemmänkin siitä, että en haluaisi parisuhteessa syntyvän tilannetta, jossa tyttöystäväni voisi ajatella, että olisin jollakin tavalla velkaa hänelle ja se aiheuttaisi kaunaa tai riidan aihetta. Siksi siis pahimmillaan maksan pieniäkin hyvityksiä yhteiselle tilille asioista, jotka ovat tulleet vain minun hyväkseni. Voisin yleistää, että tuoreemmassa suhteessa saatetaan olla ehkä vähän tarkempia, kun taas pitkään kestäneessä parisuhteessa, jossa on lapsia, ei ehkä enää nähdä tarpeelliseksi vastaavaa tarkkuutta.

Itsekin voisin ajatella, että tulisin luopuneeksi vanhasta systeemistä ja ehkä suosiolla maksaisin melkein kaikki perheen kuluista, jos meillä olisi lapsia, eikä toisella osapuolella yksinkertaisesti olisi varaa tai tuloja.

Se mikä tässä omassa aloittavassa suhteessa tuntuu vähän kyseenalaiselta, on se että tyttöystäväni näyttää haluavan sellaista elintasoa, johon hänellä ei ole rahaa. Eli siis minä koen, että hän päättää meidän taloutemme elintason ja kulutusvalinnat ja haluaa toteuttaa ne minun kustannuksellani. Ehkä takana on siis enemmänkin se, että käsityksemme hyvän elintason, kulutuksen ja tavaroiden ja asioiden laatutasosta on sen verran erilainen, että se aiheuttaa kitkaa. Ehkäpä se siitä ajan myötä tasoittuu. Taloudessamme ei nyt ole vielä autoa, mutta ajatuksemme siitä millainen auto olisi hyvä, olisi tästä hyvä esimerkki. Minä haluaisin vain välineen, jolla pääsee paikasta A paikkaan B suhteellisen edullisesti. Voisin siis hyvin ottaa 5 vuotta vanhan, bensapihin, vähän ajetun pienen auton. Kumppanini taas haluaisi tietyn merkkisen ja värisen melko uuden ja ison auton. Lastenvaunut on toinen hyvä esimerkki. Lapsiahan meillä ei vielä ole. Minähän en tiedä asiasta mitään, joten minulle kelpaisi joku hinta-laatusuhteeltaan hyvä, tarkoituksenmukainen ja turvallinen perusvaunu, joka voisi olla myös käytetty. Kumppanini taas haluaisi juuri sen saman merkin tietyn mallin, jollainen on ruotsin prinsessallakin, ja ehdottomasti uutena. Jonkun toisen vanha ei tule missään nimessä kysymykseen. Kaikilla taitaa olla oikeus omaan mielipiteensä ja jollekin tulee onnellinen olo toisesta tuotteesta ja toiselle kolmannesta tuotteesta. Ja kun ei ehkä kannata hankkia kummallekin omaa autoa ja lastenvaunua, niin kaipa se kompromissi on ilmeinen: ostan minulle mieleisen auton ja tyttöystävän mielipiteen mukaiset lastenvaunut.

Onkohan pohjimmiltaan sittenkin kysymys siitä, että luulen oman mielipiteeni ja valintani olevan se ainoa oikea, enkä ole osaa hyväksyä sitä, että toisilla ihmisillä on toisenlaisia mielipiteitä. Tai sanotaanko niin, että suvaitsisin erilaisia mielipiteitä, jos jokainen kustantaisi omat mielipiteensä itse, mutta siinä kohtaa alkaa kinnaamaan kun koen, että joku muu päättää puolestani mitä me minun rahoillamme ostamme. Asiaan liittyy myös se, että koen itselläni olevan niin paljon paremman tiedot taloutemme kokonaistilanteestamme kuin kumppanillani, että sitä kautta osaisin paremmin päättää mihin ja miten niukat resurssimme tulee käyttää onnellisuutemme maksimoimiseksi.

Väitän myös, että yhteiskuntamme on vielä sen verran konservatiivinen, että miehen oletetaan yhä olevan se perheen pää, joka myös tuo leivän pöytään. Siksi luulen, että ei ole kovin yleistä perheen menojen jakaminen tulojen mukaan, jos miehen tulot ovat vähemmän kuin naisella. Itse kun olin edellisessä suhteessa, jossa exäni tienasi noin 8-9 kertaa enemmän kuin minä, niin nimenomaan minä halusin, että talouden kulut pistetään ehdottamasti tasan. Ei siis tulojen mukaisessa suhteessa. Joissakin tilanteissa se sitten tarkoitti, että jotkut valintamme olivat ns korkeamman elintason ja kulutuksen mukaisia kun olisin itse tehnyt. Mustan joskus ottaneeni lainaa, jotta saan vähän kalliimman matkan oman puolikkaani maksettua. Asia ei kaduta, kyseinen matka oli iso elämys ja minulle jäi sellainen suoraselkäinen ole, että en estänyt toista toteuttamasta unelmaansa, enkä myöskään kokenut loisivani toisen kustannuksella. Voisin kuvitella, että jos sukupuolemme olisivat olleet päinvastoin, niin naisena olisin vaatinut tulojen mukaista suhdetta yhteisten menojen jakamiseen.

Toinen asia, joka varmaan vaikuttaa tässä asiassa, on se tapa, jonka jokainen on saanut omasta lapsuuden perheestään kulujen jakamisesta ja tilanteesta. Huomaan itsekin, että olen omaksunut isältäni tarkkuuden raha-asioissa ja halun päättää viime kädestä taloudellisista asioista ja sitä mukaan ainakin suurimmista ostoksista ja valinnoista. Toisaalta olen myös nähnyt läheltä, kun perheen sisäinen viestintä ei toimi, eikä kukaan halua pyytää tarvitsemaansa rahaa ylimmäisen kirstun vartijalta, koska pyytämisestä on tullut niin hankalaa. Eikä lapsuuden perheessäni edelleenkään kaikilla sama elintaso. Samaan perhekokonaisuuteen sisältyy yksi todella hyväosainen ja monta hyvin pienituloista ns. köyhyysrajalla elävää, sekä tietysti meitä keskituloisia. Omalle perheelleni en toivoisi tuollaista tilannetta. Toinen asia, jonka olen nähnyt läheltä lapsuuden perheessäni on pariskunnan yhteisomistuksen mukanaan tuomat ongelmat: jos jotain omistetaan yhteisesti ja kummallakin on oma mielipide mitä omistukselle pitäisi tehdä, niin pahimmillaan asialle ei sitten saada tehtyä mitään vuosikymmeneen. Vaikuttaa huonolta viestinnältä ja kyvyttömyydeltä kompromisseihin. Olenkohan perinyt vielä nekin...
 
Viimeksi muokattu:

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olemme naimisissa, yksi lapsi ja aika uusi asuntolaina. Tienaan joitakin satasia enemmän käteen kuussa kuin vaimoni.
Meillä on useita tilejä yhteisessä käytössä eri tarkoituksiin. Palkasta menee automattisesti molemmilta samat summat noille tileille, joista sitten laina maksetaan ja toiselta käyttötililtä kaikki normaalikulutus, kuten ruokakauppa, laskut, lapsen hoitomaksut ja muut lapsen kulut sekä asunnon vastike. Lisäksi on vielä yhteinen säästötili jonne menee pieni summa tulevaisuuden suurempia hankintoja varten, esim. keittiöremontti tai vastaava. Jotain kodinkoneita tai muita vähän kalliimpia jos ostellaan niin yritetään maksaa käyttämättä säästöjä ja pannaan puoliksi kulut.

Sitten on kummallakin ne omat palkkatilinsä jonne ym. siirtojen jälkeen jää palkasta x määrä rahaa jolla kumpikin saa tehdä mitä haluaa. Isommista ostoista toki hyvä keskustella etukäteen. Minä maksan "omista rahoistani" yleensä auton huollot, vaimo joskus ostelee jotain kämppään kun innostuu esim. syksyllä sohvan.

Vaikka tuo kirjoitettuna näyttääkin aika pikkutarkalta niin meillä on toiminut ihan hyvin. Varmaan johtuu siitäkin, että palkat ovat suhteellisen samalla tasolla. Nykyään tosin alkaa enemmän ja enemmän olla suuntausta siihen, että voitaisiin siirtyä kokonaan yhteisiin rahoihin, mutta ollaan toisaalta tykätty siitä, että ns. pakollisten kulujen jälkeen molemmat saavat katsella lopuille rahoille sopivan kohteen, joko sitten käsilaukkuja ja kenkiä tai golfmailoja ja jääkiekkomatsien lippuja.

Kuitenkin jos toinen johonkin rahaa tarvitsee eikä sitä sillä hetkellä ole, niin toinen automaattisesti auttaa ja maksaa sitten siinä hetkessä enemmän kaikista kuluista. Olin koulun jälkeen muutaman kuukauden työttömänä ja rahaa ei käytännössä ollut, niin vaimo (silloin vielä avo-sellainen) maksoi omasta pussistaan paljon enemmän kuin minä, esim. vuokrasta. Sitten taas kun olin päässyt töihin ja vaimo oli lapsen kanssa kotona kelan tuella niin minä puolestani maksoin enemmän kuluista.
 

julle-jr

Jäsen
Kun muutimme yhteen, olin vielä osittain opiskelija, joten nykyinen vaimoni huolehti isoimmista kuluista (vuokrat yms.), koska hän oli jo kokoaikatöissä. Nyt vaimo hoitaa lasta kotona, joten minä maksan asuntolainan, vakuutukset yms. Ne muutamat sataset mitä lapsilisää ja kotihoidontukea vaimolle tulee, menevät ruokaan, lapsen vaatteisiin jne. Vaimolla oli jonkin verran säästöjä ajalta ennen minua, nyt ne ovat kuluneet lastenvaunihin, turvaistuimiin, asuntoon ja yleiseen elämiseen. Molemmilla on omat tilit, mutta minun jokaisesta palkasta menee vähintään 400 € yhteiselle tilille. Se on periaatteessa säästötili, tosin vaimo käyttää sieltä rahaa mikäli tarvitsee.

Meillä on ehkä sikäli erikoinen tilanne, että esimerkiksi vaatteisiin varmaan minä käytän enemmän rahaa. En osta vaatteita kovin usein, mutta jos tarvitsen takin ja joku takki näyttää hyvältä, ei hinnalla ole merkitystä (no joo, en mä nyt mitään kymppitonnia takkiin laita, mutta kuitenkin). Ehkä olen muutenkin hieman enemmän luksushakuinen. Helppo esimerkki voisi olla vaikka sellainen, että minä ostan todennäköisemmin shampanjaa jos haen kuohuviiniä. Jos vaimo on kaupassa, hän ehkä ostaa jotain edullisempaa skumppaa. Toki me sitten yhdessä sen shampanjan juomme, mutta tavallaan se kulu on minun aiheuttamani elintasokulu, koska vaimo olisi ollut yhtä onnellinen edullisemmankin vaihtoehdon kanssa.

Olen työn takia paljon poissa kotoa, joten vaimolla ei ole oikein mahdollisuuttakaan palata entiseen vuorotyöhönsä sairaalaan (tai muuten 2-vuotiaan pojan pitäisi olla öitäkin jossain päiväkodissa). Toisin sanoen, minä kykenen tekemään töitä ja tienaamaan rahaa osittain sen takia, että vaimo hoitaa lasta. Muutenkin on vähän vaikea arvioida kumpi nyt olisi enemmän rahaa laittanut yhteiseen kassaan, eikä kyllä ole tullut sellaiseen tarvettakaan. Limittäinhän nämä kulut lapsiperheessä väkisinkin menevät ja kuten sanottua, toisen kotonaolo usein mahdollistaa toisen työnteon. Ja koska kotonaolosta ei kai kerry kunnon eläkettä yms. olisi vähän epäreilua ajatella, että nyt esimerkiksi minä uhraan omia tienestejäni perheen eteen.

Kaiken kaikkiaan nämä jutut ovat menneet melko kivuttomasti ja enempää miettimättä. Ehkä siksi, että emme ole olleet mitenkään tiukoilla rahan takia, koska isommat hankinnat, kuten asunto ja auto ovat melko maltillisia, eikä niihin uppoa liikaa rahaa kuukausittain. Mä olen kyllä myös vähän huono ylipäätään miettimään raha-asioita, se on uuvuttavaa.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki rahat yhteisiä. Molemmilla pääsy kaikkiin rahoihin ja saa vapaasti siirrellä toisen tililtä omalle tililleen tarpeen mukaan.

Toimii. Erittäin hyvin.

Ei mitkään. About 13 vuotta ollaan oltu yhdessä, eikä varsinaisesti rahasta riidelty koskaan.
Meilläkin homma toimii käytännössä näin. Meillä on yksi yhteinen käyttötili, johon molemmilla on pankkikortit sekä yhteinen säästötili. Omia tilejä ei ole ollenkaan pl. oma sijoitustilini. Ainoa ero meidän taloudessa on, että tienaan itse reilusti enemmän kuin avovaimoni vaikkakkaan en mikään suurituloinen ole itsekkään. Kaikista isoista hankinnoista keskustellaan toisen kanssa, eikä rahasta ole tarvinnut liiemmin riidellä vajaan 6 vuoden aikana.

Meillä tämä on ollut erittäin toimiva systeemi, mutta en todellakaan suosittele tätä kaikille. Tässähän on omat riskinsä esim. eron sattuessa, kun ei ole omia tilejä yms. Asuntolaina on yhteinen ja sitä molemmat lyhentää saman verran vaikka rahat onkin yhteisiä. Tämä toimii sillä lailla, että laina menee säästötililtä, johon molemmat siirtävät saman verran rahaa.
 

iki-ilves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun muutimme yhteen, olin vielä osittain opiskelija, joten nykyinen vaimoni huolehti isoimmista kuluista (vuokrat yms.), koska hän oli jo kokoaikatöissä. Nyt vaimo hoitaa lasta kotona, joten minä maksan asuntolainan, vakuutukset yms. Ne muutamat sataset mitä lapsilisää ja kotihoidontukea vaimolle tulee, menevät ruokaan, lapsen vaatteisiin jne. Vaimolla oli jonkin verran säästöjä ajalta ennen minua, nyt ne ovat kuluneet lastenvaunihin, turvaistuimiin, asuntoon ja yleiseen elämiseen. Molemmilla on omat tilit, mutta minun jokaisesta palkasta menee vähintään 400 € yhteiselle tilille. Se on periaatteessa säästötili, tosin vaimo käyttää sieltä rahaa mikäli tarvitsee..

Sen verran olen nyt perehtynyt avioeroasioihin, että jaan hyödyllisen tiedon: Lain mukaan, jos toinen maksaa yhteisen lainan lyhennyksiä ja pystyy tämän jälkikäteen avieron osituksessa osoittamaan, maksajalla on oikeus vaatia tämän hyväksilukemista. Käytännössä on lainanlyhentäminen on pitkänkin ajan päästä jälkikäteen hyvin helppo osoittaa tiliotteilta tms.

Sen sijaan perheen elättämiseen käytettyjä varoja ei voi vaatia hyväksiluettavaksi osituksessa.

Siksi jullen käyttämä systeemi antaa hyvin turvaa avieron varalta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo muijan kanssa tulee useammin syötyä ulkona ja varsinkin maksettua ne. Se vaan on niin helppoa hakea vaikka pizzat. Tiskaaminen on tylsää ja astianpesukoneisiin mä en luota. Mutta noin muuten molemmat maksaa omat kämppänsä. Ja muutenkin tuntuis vähän hassulta maksaa toisen juttuja. Luulisi että siinä on naisellakin vähän huoramainen olo jos ottaa rahaa vastaan. Venäjällähän se on ihan normaalia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Yhteinen asuntolaina. Molemmilla on omat palkkatilit ja säästötilit sekä yhteinen lainatili jonne molemmat siirtävät joka kk saman summan rahaa, eli karkeasti pari sataa enemmän kuin lainan lyhennys. Tuolta sitten maksetaan yhteiset laskut, asuntolaina ja yhtiövastike. Vuosien kuluessa tuonne on jäänyt joku +6000€ ylimääräistä joka käytetään mahdollisiin remppoihin tai tarvittaessa lyhennetään nopeamman lainaa.
Kaupassakäynnit maksetaan vuoroviikoin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meillä on 10vuotta yhteistä taloutta takana ja kaksi lasta. Molemmat laittaa taloustilille prosentteina saman verran käteenjäävästä palkasta, mies tienaaa huomattavasti enemmän kuin minä. Hän on aina tehnyt pitkiä työpäiviä ja työmatkoja. Minä hoidan kakki kodin hankinnat, ravitsemuksen ja lasten tarpeet. Maksan oman autoni kulut ja hömppäilyhankintani. Täytyy kyllä myöntää etten ole edes nähnyt isoja laskuja saati käynyt taloustilillämme. Toisaalta taas ei ole miehenikään käynyt lasten hammaslääkäreissä, vanhempainvarteissa, kuskannut harrastuksiin tai mopannut lattioita.
 
Molemmilla omat tilit, Tililtäni lähtee asuntolainan lyhennys, johon puoliso laittaa joskus rahaa kylkeen jos hänellä sitä sattuu olemaan. Itse maksan sähkölaskut, vesilaskut, jätemaksut, talon vakuutukset sekä kahden auton vakuutukset ja dieselverot. Puoliso maksaa dieselit jotka käyttää. Ruokaostokset ehkä suhteessa 60/40% minun maksettavana, lisäksi sillointällöin rahaa puolisolle joka on pa. Hän sisustaa taloa omilla rahoillaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Meillä siirretään X summa rahaa yhteiselle tilille, josta hoidetaan lainat, vakuutukset, sähkölaskut yms. Kaupassa käy se kumpi sattuu käymään, ja isommat ostokset (huonekalut etc) maksellaan puoliksi.
Täsmälleen sama käytäntö meillä. Käytännössä mies maksaa ruokaostokset viikolla ja minä viikonloppuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli miten teidän perheessänne / taloudessanne / parisuhteessanne jaetaan yhteiset kulut?
Molemmilla on omat palkkatilinsä, joilta hoidamme yhdessä lyhennykset, laskut ja elämisen. Säästötilille olen pyrkinyt siirtämään tasaisesti rahulia nyt, kun sitä on alkanut jopa hiukan jäämään peruselämisen jälkeen. Käytännössä kaikki on yhteistä. Tällä hetkellä vaimo tienaa enemmän, mutta valmistuttani minä tulen tienaamaan enemmän.
Toimiiko se käytännössä?
Toimii.
Mitkä raha-asiat hiertää parisuhteessa?
Rahojen riittämättömyys hiertää välillisesti parisuhdetta. Koputan puuta, mutta pahin vaihe lienee ohitettu.
Mitä tekisit näissä talous- ja raha-asioissa toisin, jos pääsisit ajassa taakse päin?
Näin jälkeenpäin ajateltuna pari täydellisen typerää liikettä vei pohjan kestävältä taloudenhoidolta ja kun siihen lisätään työttömyyspätkä, vaikutti se usean vuoden ajan talouteemme. Viime vuonna laiva viimein alkoi kääntyä ja nyt suunta on parempi. Taloudellinen liikkumavara ei kuitenkaan kovin suuri ole, etelänmatkat saavat edelleen odotella parempia aikoja, mutta muutoin olen varsin tyytyväinen elämäämme.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kaikki rahat yhteisiä. Molemmilla pääsy kaikkiin rahoihin ja saa vapaasti siirrellä toisen tililtä omalle tililleen tarpeen mukaan.

Olet onnellisessa tilanteessa kun homma on pyörinyt kunnolla noin kauan ja ilmeisesti ennusmerkit näyttävät homman toimivan hamaan tulevaisuuteen asti. Itse en tuohon uskaltaisi lähteä jo pelkästään itsekkäistä syistä: eron hetkellä on mahdollista, että puoliso veisi kaiken ja ihan luvallisesti. En väitä puolisosi tuota tekevän, mutta itse en uskaltaisi tuohon lähteä edes "sen oikean" kanssa. Samoin mulla on vähän huono puoli se, että yhteistä en oikein raaski tuhlata. Omia rahoja on helpompi tuhlata mukavuuksiin kuin jotain sellaista, joka on toiselta tavallaan pois. Mutta joo, nämä ovat näitä yksilöllisiä eroja. Toiselle sopii sisko, toiselle äiti, kolmannelle veli ja neljännelle puudeli. Mieleen tulee myös viides.

Toki ymmärrän sen, että parisuhteessa molemmat osallistuvat taloudenpitoon omien resurssien mukaan ja asioita ei yleensä kannata aivan tasan sentilleen laskea. Yhteisestä hyvästä tuossa on kuitenkin kyse ja elämäntilanteet muuttuvat sen verran, että tuo olisi käytännössä hyvin vaikea pitää kiinni jos talous olisi täysin "kaksinapainen". Jos yhteinen hyvä vaatii toiselta 60% "rahoitusta" ja toiselta 40%, niin se on mulle aivan fine. Tai aivan sama mikä tuo jako on, kunhan jako on realiteetit huomioiden reilu, molemmille mieleinen ja yhteistä hyvää tukeva. Liian tiukka "tasapuolistaminen" on tässä maailmassa tappanut liian monta parisuhdetta, mutta toisaalta liian epätasa-arvoinen "jako" puolestaan on tehnyt monista eroista rumia tai kärjistänyt ongelmia vaikeina hetkinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös