Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 885 473
  • 4 117

Tuamas

Jäsen
Itse olen käyttänyt niitä vihreässä pussissa olevia togglerin alligatoreita. Vaativat toki esiporauksen, mutta kestävät moninkertaisesti sen mitä paskat ankkurit ja seinään jäävä reikä minimaalinen.

Nuo ankkurit ovat olleet pääsääntöisesti ihan paskoja ja jättävät jäätävän kolon seinään.

Varsinkin tuo mainittu snapskru on ihan joka kulmasta paskaa.

Ja kipsilevyyn en laittaisi yhtään mitään pientäkään ilman vähintään perustulppaa.

Painavin mitä olen kipsilevyyn kiinnittänyt yhdellä ruuvilla on reilun kuuden kilon keittiötikkaat (tai siis niiden kiinniketappi), ankkuri irtosi käytössä, alligaattorilla pysyi ainakin muuttoomme asti.
 
Viimeksi muokattu:

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja sekin kiinnostaa että miten raskaita esineitä te laitatte seinälle ilman ankkureita? Ja käytättekö silloin vaihtoehtona tulppia vaiko suoraan ruuvilla/naulalla seinään?
"Lempi"aiheeni.. kipsilevyllä on varmasti hyvät puolensa mutta en pysty sulle kiinnitysohjeita antamaan kun en osaa.

Mutta, koitan etsiä netistä RemonttiReiska Jorma Piisisen ohjelman joka on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Jorma naureskeli meille kädettömille timpureille ja kiinnitti kipsilevyseinään malliksi metrisen tangon (vain toinen pää seinässä kiinni) ja alkoi vetämään siinä leukoja. Naureskeli siinä että jos kipsilevy kestää 130kg niin kyllä siinä taulut ja telkkarikin pysyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen käyttänyt niitä vihreässä pussissa olevia togglerin alligatoreita. Vaativat toki esiporauksen, mutta kestävät moninkertaisesti sen mitä paskat ankkurit ja seinään jäävä reikä minimaalinen.

Pitäänee käydä noota Alligatoreita hankkimassa, noitahan on näköjään jopa 5 mm reiällä kun pienimmätkinn ankkurit yleensä vaativat sen 10 mm reiän.

Mites muuten ihan perustulpat, mitä te olette käyttäneet? Minä olen nyt jotain pieniä ja kevyitä kiinnityksiä tehnyt Würthin Zebroilla mutta onko jotain erityisen hyvin kipsilevylle soveltuvas pikkutulppaa vai kannattaako mieluummin laittaa kaikki vaikka noilla pienillä Alligatoreilla?
 

Tuamas

Jäsen
Pitäänee käydä noota Alligatoreita hankkimassa, noitahan on näköjään jopa 5 mm reiällä kun pienimmätkinn ankkurit yleensä vaativat sen 10 mm reiän.

Mites muuten ihan perustulpat, mitä te olette käyttäneet? Minä olen nyt jotain pieniä ja kevyitä kiinnityksiä tehnyt Würthin Zebroilla mutta onko jotain erityisen hyvin kipsilevylle soveltuvas pikkutulppaa vai kannattaako mieluummin laittaa kaikki vaikka noilla pienillä Alligatoreilla?

Noi vastaa asennukseltaan perustulppia ja eivät ole kovin kalliita isompana eränä.

Olen vaihtoehtona käyttänyt Sormat nailontulppia (ei se noiden ihan perustulppa, vaan huokoisille pinnoille tarkoitettu), joissa on vähän sama mekanismi kuin alligatoreissa, mutta ovat tai ainakin olivat halvempia jossain sadan tulpan laatikossa.

Perustulpista luovuin kun muutama ei pysynyt seinässä enää ruuvin kiristämisen/ löysentämisen jälkeen.

Nimim. Vitun kipsilevyt.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kyllä nuo ketjussa mainitut ankkurit jne nykyisin pitävät kipsiseinissä hyvinkin painavia esineitä kiinni eikä tarvitse kuin noudatella pussin kylkeen laitettuja ohjeita. Tietty oikeasti jos alkaa askarruttamaan kestäminen niin sitten kiinnityskohtien taustalle vaneria tai lautaa kipsin taakse ja voi kiinnitellä mitä vaan.

E: Unohtui mainita että joskus on myös tullut käytettyä peltiäkin kipsilevyn takana kiinnitysalustana. Toimii myös mutta hieman erilaiset kiinnikkeet tietty vaatii.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse olen joskus käyttänyt metallisia ohutlevyankkureita. Kestää kuormaa hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kipsitulppa Essve 4,5 x 50 mm 4 Kpl - Bauhaus verkkokauppa
Tuosta linkkiä yhteen ankkuriin mitä voi suositella. Noita löytyy alumiinisena ja muovisena. Meillä roikkuu paska cyprocissa 130kg(sisältöineen) puukaappi kolmen tuollaisen varassa, enkä enää ikinä muita kiinnikkeitä käytä. Jää toki hivenen isompi reikä, mut ei tarvitse miettiä kestääkö.

Tuo näyttää käytännössä ihan samalta kuin tuo Würthin Wuproc. Tuo vaikuttaa kyllä tosiaan kestävältä ja kyllä minulla noilla on jo esim. sähköpatterit laitettu seinään. Mutta lähinnä kiinnosti tosiaan että minkälaisia tulppia tai ankkureita vähän kevyempiin kiinnityksiin kannattaa käyttää, ja kannattaako Gyproc-seinään laittaa kaikki aina ankkurilla kiinni vai riittääkö joihinkin kiinnityksiin perustulppa. Suurin osa kiinnitettävästä tavarasta meilläkin tosiaan on aika kevyttä kamaa niin ei viitsisi jokaista varten tehdä sitä 10 mm reikää seinään kun kohta seinät näyttää sille kuin vieressä olisi räjähtänyt kranaatti.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tuo näyttää käytännössä ihan samalta kuin tuo Würthin Wuproc. Tuo vaikuttaa kyllä tosiaan kestävältä ja kyllä minulla noilla on jo esim. sähköpatterit laitettu seinään. Mutta lähinnä kiinnosti tosiaan että minkälaisia tulppia tai ankkureita vähän kevyempiin kiinnityksiin kannattaa käyttää, ja kannattaako Gyproc-seinään laittaa kaikki aina ankkurilla kiinni vai riittääkö joihinkin kiinnityksiin perustulppa. Suurin osa kiinnitettävästä tavarasta meilläkin tosiaan on aika kevyttä kamaa niin ei viitsisi jokaista varten tehdä sitä 10 mm reikää seinään kun kohta seinät näyttää sille kuin vieressä olisi räjähtänyt kranaatti.
Käytä niitä 5mm Alligaattoreita noihin kevyempiin, kun normaalista poiketen lukee pussin takana olevat kuormitusohjeet ei voi mennä vikaan. Aiempaa manaustasi snapskruista ihmettelen, onkohan tuote muuttunut vuosien varrella sillä omat kokemukset noista on olleet päinvastaiset: syöttireikä kärjellä tökkäämällä eikä raskaimmatkaan ripustukset ole koskaan pettäneet. Betoniseinässä tuskin ovat käteviä...
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tuo näyttää käytännössä ihan samalta kuin tuo Würthin Wuproc. Tuo vaikuttaa kyllä tosiaan kestävältä ja kyllä minulla noilla on jo esim. sähköpatterit laitettu seinään. Mutta lähinnä kiinnosti tosiaan että minkälaisia tulppia tai ankkureita vähän kevyempiin kiinnityksiin kannattaa käyttää, ja kannattaako Gyproc-seinään laittaa kaikki aina ankkurilla kiinni vai riittääkö joihinkin kiinnityksiin perustulppa. Suurin osa kiinnitettävästä tavarasta meilläkin tosiaan on aika kevyttä kamaa niin ei viitsisi jokaista varten tehdä sitä 10 mm reikää seinään kun kohta seinät näyttää sille kuin vieressä olisi räjähtänyt kranaatti.

Minä sanoisin neuvoksi että ruuvaa käsin se ankkuri siihen levyyn ristipää meisselillä. sitten kun se kanta on uponnut levyn pinnan tasolle ja ankkurin kiertäminen alkaa ahdistaa ihan kunnolla niin siinä pysyy sen jälkeen se kilomäärä mitä paketissa luvataan. Itselläni roikkuu esimerkiksi 20 kiloa yhdellä ankkurilla..
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Yksinkertaisin tapa kipsilevykiinnityksiin on ihan tavallinen, laipallinen yleistulppa. Esimerkkinä vaikka Würthin Shark. Lukittuu heti reikään ja kestää kuormitusta sen minkä kyprokkikin kestää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä sanoisin neuvoksi että ruuvaa käsin se ankkuri siihen levyyn ristipää meisselillä. sitten kun se kanta on uponnut levyn pinnan tasolle ja ankkurin kiertäminen alkaa ahdistaa ihan kunnolla niin siinä pysyy sen jälkeen se kilomäärä mitä paketissa luvataan. Itselläni roikkuu esimerkiksi 20 kiloa yhdellä ankkurilla..

Joo, näinhän minä noiden kanssa olen toiminutkin. Tosin teen yleensä pienellä terällä esiporauksen niin uppoaa vielä vähän helpommin. Mutta ruman reiän nuo silti jättää jos joskus haluaa jotain paikkaa vaihtaa, ja nuo ruuviankkurit vielä monesti vähän pullistavat sitä levyä myös sen ankkurin ympäriltä. Tuollainen 5 mm reikä on minusta jo vähän helpompi paikattava vaikka toki tuon 10 mm reiänkin umpeen suht hyvin saa kittailtua.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muutin hiljattain kerrostaloasunnosta omakotitaloon, ja suunnittelemme paraikaa keittiöremonttia. Onko kenelläkään palstalaisella mitään järkevää ratkaisua tilanteeseen, jossa täyskorkea kaappirivistö kohtaa tason keittiön nurkassa?
 

Veijari

Jäsen
Muutin hiljattain kerrostaloasunnosta omakotitaloon, ja suunnittelemme paraikaa keittiöremonttia. Onko kenelläkään palstalaisella mitään järkevää ratkaisua tilanteeseen, jossa täyskorkea kaappirivistö kohtaa tason keittiön nurkassa?
Kannattaa käydä pohjapiirustusten kanssa keittiöliikkeissä, koska tekevät suunnitelmia "ilmaiseksi". Nämä kun tekevät suunnitelmia päivittäin ja nurkkaratkaisuja on monenlaisia, riippuen millaisia ratkaisumahdollisuuksia keneltäkin toimittajalta löytyy, niin saatte ainakin hyviä ideoita sieltä. Välttämättä keittiöliikkeestä ei saa suunnitelmaa mukaansa ennen kuin kaupat on tehty. Estävät tällä sen ettei sen jälkeen asiakas marssi sen ilmaisen suunnitelman kanssa kaikki keittiöliikkeet läpi pyytämässä vertailevia tarjouksia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muutin hiljattain kerrostaloasunnosta omakotitaloon, ja suunnittelemme paraikaa keittiöremonttia. Onko kenelläkään palstalaisella mitään järkevää ratkaisua tilanteeseen, jossa täyskorkea kaappirivistö kohtaa tason keittiön nurkassa?

Nyt en ihan pääse kiinni minkälaista ratkaisua tässä haetaan. Eli saisitko vähän "lisäkoordinaatteja" minkälainen tuo paikka on ja minkä tyylinen ratkaisu siihen pitäisi keksiä?
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Keittiöremonttia olen siirtänyt, siirtänyt ja siirtänyt.... Nyt 37 vuotta vanha keittiö piiputtaa jo pahasti. Tarjouksia kyselin viime vuonna ja hommaan tuntuu uppoavan kohtuuhintainen auto eli kaapistot, taso, purku ja asennus on noin 10t ja koneet päälle.

Jostakin olisi mukava säätää eli pienentää laatutasoa.

Onko kokemuksia hintalaatusuhteesta toisaalta kalvopintaisten ja toisaalta mdf kalusteiden välillä ? Emäntä halajaa jotakin korkeakiiltoa ja joka kieltämäyttä näyttää omaankin silmään ihan hyvältä.

Entä onko kellään kokemuksia keraamisista tasoista ?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ja kannattaa oikeasti tingata, noissa on ihan järkyttävä kate ja eräältä tunnetulta firmalta saa 50% pois hinnoista kun jaksaa tingata. Tai näin useammalta kuullut ketkä ovat ostaneet keittiörempan.
 

S.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muutin hiljattain kerrostaloasunnosta omakotitaloon, ja suunnittelemme paraikaa keittiöremonttia. Onko kenelläkään palstalaisella mitään järkevää ratkaisua tilanteeseen, jossa täyskorkea kaappirivistö kohtaa tason keittiön nurkassa?

Jos oikein ymmärsin niin toisella seinällä komerot ja toisella seinällä pöytäkaapit, jotka kohtaa kulmassa? Tasoseinään suosittelisin ns. Poskikaappia kulmaan alas ja taso sinne kulmaan saakka. Komerot lähtemään siitä tason reunasta jolloin kulmaan jää vielä se 600mm leveä ja komeron syvyinen aukko. Tähän aukkoon suoraan tason päälle kaappi, joka on kylläkin erikoiskorkuinen mutta kauppavaiheessa tietysti sisällytät sen kauppahintaan.
Tuonne poskikaappiin saa joko hyllyn tai lemans-mekanismin ja tällöin tilaa ei mene hukkaan
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Että osaa olla uuden sähkökiukaan valinta vaikeaa. Budjetti n. 400 euroa ja reilun 11 kuution sauna. Valinta on nyt ollut jo tovin Cilindro PC90EE 9kw, mutta kun netistä saa lukea että liian pehmeät löylyt, vaikka suurin osaa ylistääkin maasta taivaaseen. Mutta nettiin nyt voi kuka vaan kirjoittaa mitä vaan.

Nykyinen on Helo Rondo, uutena 2000 euroa maksanut hetivalmis kiuas. Tähän on tullut vikaa, ensinnäkin saunomisen jälkeen kiuas ei jää asetettuun muhimislämpötilaan, vaan putoaa lopulta huoneenlämpöön. Kivet kyllä lämpenee lopulta asetettuun 300 asteeseen ja muutamat löylyt saa, mutta sitten kiuas alkaa hiipua ollen jonkun ajan päästä käyttökelvoton. Varmaan korjattavissa mutta hintaa tullee mainitun Cilindron verran.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Keittiöremonttia olen siirtänyt, siirtänyt ja siirtänyt.... Nyt 37 vuotta vanha keittiö piiputtaa jo pahasti. Tarjouksia kyselin viime vuonna ja hommaan tuntuu uppoavan kohtuuhintainen auto eli kaapistot, taso, purku ja asennus on noin 10t ja koneet päälle.

Jostakin olisi mukava säätää eli pienentää laatutasoa.

Onko kokemuksia hintalaatusuhteesta toisaalta kalvopintaisten ja toisaalta mdf kalusteiden välillä ? Emäntä halajaa jotakin korkeakiiltoa ja joka kieltämäyttä näyttää omaankin silmään ihan hyvältä.

Entä onko kellään kokemuksia keraamisista tasoista ?
Aikalailla kovaa hintaa kyllä puskee, kymppitonnilla kun irtoaa jo melkoisen komea kaapisto. Ovet ovat joko puuovia (täyspuuta tai viilutettuna) tai sitten mdf:ää. Kalvopintainen on siis vain pinnoitettu levy (korkeakiillolla tai muulla laminaatilla / kuviolla / imitaatiolla) kun taas pinnoittamaton on yleensä vain maalattu. Laatueroa noissa ei oikeastaan, koska itse ovi pohjalla on ihan sama. Nykyisin kanttilistat jne pysyy kiinni ovissa hienosti, eivätkä irtoile. Hintaa saa tiputettua myös mekanismeissa, eli erikoisemmat nosto-ovet, hidastimilla ja pumpuilla maksaa enemmän, perussaranat selvästi halvempia. Sama laatikoissa. Toki näissäkin sitten noi hidastimelliset on oikeasti käytössä huomattavasti mukavammat kuin kolisevat perussaranat. Vetimet maksavat myös pitkän pennin, joten kannattaa miettiä myös vetimettömiä malleja. Samoin vakiokokoiset rungot ja ovet (60cm / 40cm leveät ja 60 syvät) ovat selvästi halvempia kuin erikoiskoot, joten mahdollisimman pitkälle kannattaa välttää erikoismittoja.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Nonnii.
Vanhemmilla oli käynyt sitten piipunhuoltajat tekemässä ilmaisen kartoituksen, ja olivat kauppaamassa piipun putkitusta abt 5K€ hintaan. Itse haistoin tässä kusetusta, vaikka vanhassa rintsikassa asuvatkin. Sanoi että pyytävät palotarkastajalle käymää ja tarkistamaan hormien kunnon.
Kysynkin että onko teillä kokemuksia tuosta lujahormista ?
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Noita piipun hengenvaaralliseksi tuomitsevia kauppiaita liikkuu meilläkinpäin. Piipun kunto on sitä huonompi, mitä iäkkäämpi asukas. Mutta kun nuohooja käy kerran vuodessa, niin hän on velvollinen tarkistamaan siinä nuohotessaan, miltä piippu näyttää. Jos nuohooja sanoo, että tulta uuniin vaan, niin antaa poltella vaan. Kusettajia nuo on järjestään.
 

Tuamas

Jäsen
Nonnii.
Vanhemmilla oli käynyt sitten piipunhuoltajat tekemässä ilmaisen kartoituksen, ja olivat kauppaamassa piipun putkitusta abt 5K€ hintaan. Itse haistoin tässä kusetusta, vaikka vanhassa rintsikassa asuvatkin. Sanoi että pyytävät palotarkastajalle käymää ja tarkistamaan hormien kunnon.
Kysynkin että onko teillä kokemuksia tuosta lujahormista ?

Ihan umpikusetusta ja usein hormi on heikommassa hapessa putkituksen jälkeen kuin ennen sitä.

Firmoille nettiluetteloihin ilmoituksia myyvien jälkeen pahimpia koijareita nyky-suomessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, toki palotarkastajankin voi pyytää käymään, mutta nuohooja on minustakin oikea ihminen piippua arvioimaan, ja nuohouksen yhteydessä piipun kunto kyllä selviää niin hyvin kuin tarpeen on. Ja nuohoojalla tuossa ei ole mitään kusetusmotiiveja, vaikka tietysti ainakin jotkut tekevät myös korjauksia (ainakin meillä päin teki nuohooja esim puuhellan tulipesän korjausvalun ja naakanpesien hävityksen piipusta).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös