Taktiikkakorneri 2014–2015 – keskustelua Ässien pelitavasta

  • 1 157
  • 5
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitos @MustatKortit nimimerkin sain hyvän idean(ainakin omasta mielestä) uudelle ketjulle ja koska en aiemmin ole ketjua avannut niin pakkohan tämä oli avata. @MustatKortit @Rannari ja @TosiFani kävivät keskutelua Yleisen jääkiekkokeskustelu osion pelitapa ketjussa. Olisi hienoa jos näitä keskusteluja voitaisiin käydä Ässien osiossa.

- Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella Ässien pelitavasta.
- Pyritään olemaan suolaamatta pelaajia tässä ketjussa.
- Suolataan ennemmin sitä vaihtoaition harmaa hapsea.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Nähdäkseni turha ketju, peliotteiden seurantaketju on jo olemassa, eikä siellä mitään muuta tehdäkään (pelaajien suolaamisen lisäksi :D) kuin puhutaan pelitavasta
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Nähdäkseni turha ketju, peliotteiden seurantaketju on jo olemassa, eikä siellä mitään muuta tehdäkään (pelaajien suolaamisen lisäksi :D) kuin puhutaan pelitavasta

Ite oon samaa mieltä kuin @MustatKortit, että pelitapakeskustelu hautautuu kaiken muun ns. perussuolaamisen alle. Tietenkin ihan ymmärrettävää, koska pelaajia ja suorituksia on suolaamassa kymmeniä kertoja enemmän porukkaa kuin niitä ketkä haluaisivat keskustella pelitavasta.

No enpä tiiä, katsellaan ja poistellaan sitten jos siltä tuntuu.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ite oon samaa mieltä kuin @MustatKortit, että pelitapakeskustelu hautautuu kaiken muun ns. perussuolaamisen alle. Tietenkin ihan ymmärrettävää, koska pelaajia ja suorituksia on suolaamassa kymmeniä kertoja enemmän porukkaa kuin niitä ketkä haluaisivat keskustella pelitavasta.

No enpä tiiä, katsellaan ja poistellaan sitten jos siltä tuntuu.

Njoo, on kyllä todettava, että itse pelitavasta ei niin paljoa keskustelua täällä Ässä-osiossa ole, enemmän keskitytään yksittäisten pelaajien ja valmennuksen osalta peluutuksen suolaamiseen. On sitten toki oma kysymyksensä, että riittääkö tähän ketjuun hirveästi osallistujia.

Henk.koht olen yhä samaa mieltä, kuin mitä tuolla yleisessä pelitapa-ketjussakin, että Ässien pelikirja on liiankin yksinkertainen ja hyvät valmentajat kuten Bluesin Jyrki Aho sekä Törmänen kummassakin Hifk-pelissä ovat vieneet Ässien valmennusta satamuna.

Mielestäni on eri asia perustaa joukkueen peli tervehenkiseen ja jämäkkään pystysuunnan pelaamiseen (jota itsekin kannatan ja näen Ässien kannalta oikeana pelitapana), kuin sellaiseen kohellukseen, mitä välillä ollaan Ässiltä nähty.

Kuten @TosiFani jo ainakin kertaalleen ja minä varmaan kymmeneen otteeseen olen todennut, niin en ymmärrä Rockyn juttuja "kaksinkamppailupelaamisesta" kaiken keskiössä, eli suomennettuna kulmakiekkojen ja riparien voittamista. Siis tämähän on tietysti ihan loistava tavoite, mutta mielestäni tämä tulee vain hyvien ajoitusten ja siten pelitavan kautta.

Ja kuten TosiFani jo lisäsi, niin voidaan kyseenalaistaa kaksinkamppailupelaamisen ylösnosto siinä mielessä, että miten tällä materiaalilla voitetaan pitkässä juoksussa Lukon kaltaisten laaturostereiden äijät, kun kulmissa vääntää villeniemisiä ja kumppaneita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Ja kuten TosiFani jo lisäsi, niin voidaan kyseenalaistaa kaksinkamppailupelaamisen ylösnosto siinä mielessä, että miten tällä materiaalilla voitetaan pitkässä juoksussa Lukon kaltaisten laaturostereiden äijät, kun kulmissa vääntää villeniemisiä ja kumppaneita.


Kun vastassa on yli satakiloisia äijiä, painiminen on tyhmää. Kiekolla ei ole keuhkoja on klisee, mutta se pitää täysin paikkansa. Lukko vyörytti eilen rajusti pelin alussa ja Ässät oli täysin jaloissa. Näissä tilanteissa selkärangasta tuleva kiekkokontrolli on paras tapa pelata. Oliko Nurmi vai Vauhkonen, joka totesi että heillä on hyvin yksinkertainen pelitapa eli kiekko päätyyn ja painimaan. Jos Ässillä olisi selkärangassa kiekkokontroli, se olisi juoksuttanut isoja äijiä muutaman vaihdon verran ja vienyt näin heiltä liikkeen pois. Samalla oltaisiin säästetty omia voimia, jotka nyt hukattiin turhaan painimiseen.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
..Jos Ässillä olisi selkärangassa kiekkokontroli, se olisi juoksuttanut isoja äijiä muutaman vaihdon verran ja vienyt näin heiltä liikkeen pois. Samalla oltaisiin säästetty omia voimia, jotka nyt hukattiin turhaan painimiseen.

Itse olen nopeasti reagoivan suunnanmuutos-pelin kannalla, kutsuttakoon nyt sitten vaikka pystysuunnan kiekoksi ken haluaa.

Mutta ei pystyyn trappiin puskeminen ja kiekon roiskaisu / menettäminen ilmaiseksi vastustajalle ole mikään itseisarvo varsinkaan silloin kun vastustaja on pelin alla ja hyökkäykset ovat alivoimaisia.

Kyllä työkalupakissa pitää pelitavassa tarvittaessa olla kyky rytmittää ja hidastaa hyökkäyksiinlähtöjä, (pakki-pakilla, takamiehelle jätöllä etc.) joilla vastustajan kärkikarvaajia saadaan imettyä syvälle ja näin saadaan luotua omalla puolustusalueen pelaamisella tarvittavaa tilaa peliâ edistäville syötöille sentterille tai laitureille, josta päästään mahdollisesti ylivoimaisiìn hyökkäystilanteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös