Taksikuskit

  • 240 130
  • 1 398

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytännössähän tuo on sitten mahdotonta useammankin syyn vuoksi.
Joku ilkeämielinen saattaisi mainita sanan kartelli, toki taksiliitto kiistää sen välittömästi. Wikipedia kuvailee kartellia sanoin: "kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta. Kartelli on epätäydellistä kilpailua, monopolien tavoin ne aiheuttavat kuluttajille tappiota."
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taksiyrittäjä Heikki Kovanen oli tänään YLE:llä haastateltavana. Juttu ja haastattelu tässä: Taksiyrittäjä Kovanen: pikkujouluihin ajetaan nyt renkaat punaisina – Uber herätti alan horroksesta | Yle Uutiset | yle.fi

Lyhyesti Kovanen oli sitä mieltä, että uberille tervetuloa kunhan on samat säännöt, kiitteli alan ravistelusta ja uskoi tulevaisuudessa kilpailun koituvan asiakkaan eduksi mm. pienempinä lähtömaksuina. Näinhän se on, että kun tosiasiat tunnustaa voi pärjätä kilpailussakin. Vanhoille jääräosaston mersutakkisille tulee sitten tiukempaa kun tolpalla roikkuminen ei enää jatkossa elätä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon hintajoustoon sen verran, että nykyiset taksat ovat vain laissa määritetty maksimi. Ei ole keneltäkään suharilta kiellettyä ruuvata mittariinsa halvemmat hinnat ja ryhtyä markkinoimaan halpiskyytejä. Käytännössähän tuo on sitten mahdotonta useammankin syyn vuoksi.

Se nimenomaan on kiellettyä ruuvata mittaria itse. Sinetöity laite.
Toki voi mittaripajalla käydä muuttamassa taksoja alaspäin, mutta sitten on ajettava sillä halvemmalla hinnalla kokoajan.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se nimenomaan on kiellettyä ruuvata mittaria itse. Sinetöity laite.
Toki voi mittaripajalla käydä muuttamassa taksoja alaspäin, mutta sitten on ajettava sillä halvemmalla hinnalla kokoajan.
Ei halvempiin taksoihin mittaria tarvi mihinkään ruuvata. Senkuin sopii hinnan kohteesta A paikkaan B ja syöttää sen mittarille. Itse toimin näin lähes joka vuorossa, etenkin yövuoroissa näitä soppareita tulee tehtyä paljonkin.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos on tarkoitus "markkinoida halpiskyytejä" kuten Zamboni tuossa ehdotti, mittarihinta (halvempi) on käytännössä pakollinen.
Sopimushinta kohteesta A paikkaan B on tietysti mahdollinen, mutta asiakas harvoin tietää paljonko matka normihinnalla maksaa ja on aikamoista säätämistä joka kerta. Tarkkana saa myös olla että ei sopimalla ylitä taksien nykyistä maksimitaksaa, se on todellakin maksimitaksa eikä sitä sopimallakaan saa ylittää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuohon hintajoustoon sen verran, että nykyiset taksat ovat vain laissa määritetty maksimi. Ei ole keneltäkään suharilta kiellettyä ruuvata mittariinsa halvemmat hinnat ja ryhtyä markkinoimaan halpiskyytejä. Käytännössähän tuo on sitten mahdotonta useammankin syyn vuoksi.

Joku ilkeämielinen saattaisi mainita sanan kartelli, toki taksiliitto kiistää sen välittömästi. Wikipedia kuvailee kartellia sanoin: "kartellin jäsenet pyrkivät jäädyttämään hintatason, rajoittamaan hyödykkeen tarjontaa ja tukahduttamaan kilpailua sopimalla keskenään hyödykkeiden toimittamisesta ja hintatasosta. Kartelli on epätäydellistä kilpailua, monopolien tavoin ne aiheuttavat kuluttajille tappiota."
Voi tuossa kartellimaisia piirteitäkin nähdä, mutta suoraan nykyrakenteen päälle olisi vaikea ryhtyä hintakilpailemaan kovin pienellä automäärällä, jos ei voi vaikuttaa olennaisesti siihen, että asiakkaat valitsisivat keskivertoa useammin siivun verran muita halvemmilla taksoilla ajavan firman auton. Minkäänlaisten alehintojen tarjoaminen ei ole mielekästä, jos iso osa kyydeistä tai vaikka kaikki otetaan tolpilta ja keskuksen välittäminä. Alekyytejä pitäisi mahdollisesti pystyä tilaamaan oman kanavansa kautta, esimerkiksi mobiilipalveluna, mutta tuon saaminen kannattavaksi liiketoiminnaksi vaatisi sekin jonkinlaisia paukkuja. No, vähän isommat firmat tekevät tietysti nykyäänkin sopimuksia taksiyrittäjien kanssa kyydeistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenkäs ihmiset täälä suhtautuu tuohon uuteen tulevaan taksilakiin, onko jatkoajassa tulossa uusia taksisuhareita tai esim. aikoo perustaa oman firman nykyisen renkinä olemisen sijaan? Vai löytyykö tuohtuneita nykyisiä yrittäjiä?

Itse oon tässä miettinyt tuota että alkaisiko tuohon , sen tiedostan että melkoinen rumbo tuossa on tulossa ja autoja on varmaan liikaa ainakin alussa. Itsellä hieman terveyden kanssa viimevuodet ongelmia eikä oma jaksaminen aina välttämättä antaisi mahdollisuutta toimia täysipäiväisesti jotain, mutta jatkossa tuo ilmeisesti sallisi paremmin sen että pystyisi tekemään omaan aikatauluun työajat ja ajaa silloin kun huvittaa ja on ajoja. Kun asemapaikkaan ei ole sidottu niin käytännössä voit odottaa sitä päivän ainoaa ajoa vaikka kotona.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun asemapaikkaan ei ole sidottu niin käytännössä voit odottaa sitä päivän ainoaa ajoa vaikka kotona.

Ehkä olen hieman yksinkertainen mutta mistä se ajotarjous sinne omaan kotiin yks'kaks tulee? Jos tulee jonkin välitysjärjestelmän kautta, niin kai semmoiseen liittyminen jotain maksaa ja jos yhden kyydin ajaa päivässä niin onko se sen arvoista? Itsellä ei toki ole mitään tietoja mistään maksuista, mutta tuli vaan tommoinen mieleen kun asiaa aloin miettiin.
 

scholl

Jäsen
Ehkä olen hieman yksinkertainen mutta mistä se ajotarjous sinne omaan kotiin yks'kaks tulee? Jos tulee jonkin välitysjärjestelmän kautta, niin kai semmoiseen liittyminen jotain maksaa ja jos yhden kyydin ajaa päivässä niin onko se sen arvoista? Itsellä ei toki ole mitään tietoja mistään maksuista, mutta tuli vaan tommoinen mieleen kun asiaa aloin miettiin.

just nimen omaan noin sen pitäisi mennä, mutta toisaalta jokainen voi koodata oman kännykkäappin, jolla hankkii kuljetuksia, jos on taksilupa. Silloin voi ajaa vaikka yhden ajon päivässä, mutta se sovellus ei välttämättä olisi silloin kaikista menestyksekkäin, jos kyytejä tarjoavia autoja ei olisi liikenteessä.

Muuttuneeseen tilanteeseen aikalailla reagoineet noi taksivälityssysteemit nyt, kun autot on näkyvästi brändätty. Taksi Helsinki tai Lähitaksi -tarra taitaa olla lähes jokaisessa autossa nyt.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä olen hieman yksinkertainen mutta mistä se ajotarjous sinne omaan kotiin yks'kaks tulee? Jos tulee jonkin välitysjärjestelmän kautta, niin kai semmoiseen liittyminen jotain maksaa ja jos yhden kyydin ajaa päivässä niin onko se sen arvoista? Itsellä ei toki ole mitään tietoja mistään maksuista, mutta tuli vaan tommoinen mieleen kun asiaa aloin miettiin.

Itsellä on mielikuva että taksiliikenne siirtyisi yhä enemmän mobiilisovelluksiin ja siellä päivystettäisiin asemapaikkojen sijaan. Uber tai sen tyylisiä. Tietenkin nämäkin vetää välistä, mutta joutuuhan taksit nytkin maksamaan välityskeskuksiin useamman satasen kuussa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä on mielikuva että taksiliikenne siirtyisi yhä enemmän mobiilisovelluksiin ja siellä päivystettäisiin asemapaikkojen sijaan. Uber tai sen tyylisiä. Tietenkin nämäkin vetää välistä, mutta joutuuhan taksit nytkin maksamaan välityskeskuksiin useamman satasen kuussa.
Tallinnassa on tällainen sovellus käytössä. Siellä koko homma toimii tuon sovelluksen kautta, kyydin tilaamisesta lähtien reitin valintaan ja kyydin maksamiseen. Voit valita itse kuskin joka sut hakee ja näet kokoajan missä auto on tulossa... Ja kyydin jälkeen kuski saa sähöpostiin kuitin jossa näkyy ALV-erittelyt ym... Autoihin ei tarvita erillisiä taksamittareita koska kaikki tosiaan pelaa tuon sovelluksen kautta... Tämä siis ei ole Über mutta toki vähän vastaava... Ja kuskilla pitää olla paikallinen tutkinto suoritettuna eli ihan kuka tahansa tuota sovellusta ei voi asentaa että pääsee ajamaan ja samoin kyytiläisellä pitää olla tuo sovellus koska sitä kautta tulee nuo maksutiedot kuskille...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallinnassa on tällainen sovellus käytössä.
Helsingissäkin on. Sillä tilaus tehdään mobiiliappia käytäen, samoin maksu menee sitä kautta - autoa ei pysty ainakaan vielä valitsemaan siitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja mitä yritin aikaisemmin sanoa ei ollut se että ajaisi vain yhden asiakkaan päivässä vaan nykyään moni joutuu odottamaan töissä 10-12h yhden vuoron aikana sillä asemapaikalla ja välttämättä ei tule kun se yksi asiakas, jatkossa se on ihan sama vaikka pelaat kotona pleikkaria ja työnnät absin päälle, oot liikkeellä kun ajoa on. Oot jatkossa vähän kuin talonmies yöllä, oot valmiudessa kokoajan , mutta hommia pitää tehdä vain silloin kun joku hälyttää. Samalla voi hinnoitella omalle työlle semmoisen hinnan millä haluaa liikkua eli todennäköisesti hinnat hieman nousee ainakin näiden palveluiden kautta tilatut, rinnalla toki tulee vauhdissa otetut autot jotka todennäköisesti maksetaan pimeenä.

Oma veikkaus että jatkossa on näitä isoja yrityksiä joilla satoja autoja ja brändäävät autonsa ja niiden rinnalla on sitten näitä uberin tyylisiä palveluita joissa yksityishenkilöt sitten ajavat yksittäisiä ajoja. Todennäköisesti näiden isojen firmojen autoja ajaa matalalla palkalla paljon virolaisia ja ulkomaalaistaustaisia kun jatkossa ajoluvan saa "nuhteettoman taustan" omaava henkilö aika helposti, toisaalta ei taksiluvankaan saanti jatkossa taida tarvita edes yrittäjäkurssia.

Todennäköisesti suurissa kaupungeissa joku firma haalii nykyiset taksikuskit yhteen firmaan, "Luotettavat taksit", hinnat nousee ja sitten on rinnalla nää isot yritykset ulkomaalaisilla kuskeilla. Pikkuhiljaa varmaan alkaa tilanne olemaan se että uberin tyyliset palvelut joissa saa hinnan etukäteen absista niin houkuttelevimpia vaihtoehtoja, varsinkin jos näkee suoriltaan kuljettajan palautteen, kaluston ja arvostelut ym.. Mutta nää on vain ajatuksia.

Itse lähinnä vain tässä oon pohtinut tuota vaihtoehtoa, nykyinen työttömänä eläminen ei vaan oikein nappaisi, mutta ei ihan vuorotyötäkään pystyisi nykyisessä tilanteessa. Jatkossa tuo juuri houkuttelisi kun voit periaatessa omat vuorot ajaa silloin kun haluaa absien ansioista eikä ole riippuvainen taksifirmoista ja välityskeskuksissa,
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eniten kiinostaisi ehkä noissa se että jatkossa pystyisi kalustona olemaan käytännössä mikä tahansa, moottoripyörät, mopot, mopoautot, kaluston suhteen ei vaatimuksia juuri, kesällä voisi käytännössä ajaa millä tahansa. Sitten jos vielä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla pystyisi brändäämään oman firmansa niin saattaisi olla vahvoilla, uskoisin että ajamalla jollain maailman rumimmalla autolla saattaisi esim. nuorisossa saada huomiota ja jatkossahan luvat ei ole sidonnaisia autoon vaan niitä voi olla useampia. Eli ajelet välillä avoautolla kesällä, syksyllä ajat vaikka sillä maailman rumimmalla autolla, talvet normaalilla pirsillä. Lisäksi taksialalle varmaan on tulossa myös sähköautot yhä isommin kunhan infrat paranee. Taitaa muutama Tesla olla jo nyt käytössä. Vihreillä arvoilla saattaisi olla tietyissä piireissä myös kysyntää ja kasvattaa kyytimäärää.
 

molari

Jäsen
Eniten kiinostaisi ehkä noissa se että jatkossa pystyisi kalustona olemaan käytännössä mikä tahansa, moottoripyörät, mopot, mopoautot, kaluston suhteen ei vaatimuksia juuri, kesällä voisi käytännössä ajaa millä tahansa. Sitten jos vielä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla pystyisi brändäämään oman firmansa niin saattaisi olla vahvoilla, uskoisin että ajamalla jollain maailman rumimmalla autolla saattaisi esim. nuorisossa saada huomiota ja jatkossahan luvat ei ole sidonnaisia autoon vaan niitä voi olla useampia. Eli ajelet välillä avoautolla kesällä, syksyllä ajat vaikka sillä maailman rumimmalla autolla, talvet normaalilla pirsillä. Lisäksi taksialalle varmaan on tulossa myös sähköautot yhä isommin kunhan infrat paranee. Taitaa muutama Tesla olla jo nyt käytössä. Vihreillä arvoilla saattaisi olla tietyissä piireissä myös kysyntää ja kasvattaa kyytimäärää.

Esim. Vantaalla on Tesla taksina paraikaa, omistajayrittäjä ajaa sillä liki 150 000 km/v., että hommasta jää jotain käteen. 2 muutakin Teslaa oli pk-seudulla, mutta menivät vaihtoon, kun toimintasäteen vuoksi autoa ei voi pyörittää 2:ssa vuorossa.

Kannattaa taksiuraa miettiessä muistaa, että esim. vakuutukset ja muut kiinteät pakolliset menot (ihan tynkäversiolla jatkossakin) ovat 4 000 - 5 000 euroa vuodessa eli n. 15 euroa päivässä, siihen päälle juoksevat kulut - ei riitä edes 2-3 kyytiä/päivä niihin.

Erittäin rankka ja kilpailtu ala jo nyt - tulevaisuudessa tuskin helpottaa. Itse olen ajanut taksia monessa eri vaiheessa opiskelujen aikana ja lisähankkeiden takia. Yrittäminenkin käynyt mielessä, mutta vapautuksen jälkeen ehkä jossain prime firmassa tilausajoa, niistä vielä maksetaan, jos on palveluasenne ja kielitaito hallussa.

Stadissa jo Uberin polkuhinnat vähensi pelkkien tolppakuskien ansioita, ensi heinäkuun jälkeen tilanne on täysin auki. En ainakaan työttömänä lähtisi sun "konseptilla" yrittämään :D
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Stadissa jo Uberin polkuhinnat vähensi pelkkien tolppakuskien ansioita, ensi heinäkuun jälkeen tilanne on täysin auki. En ainakaan työttömänä lähtisi sun "konseptilla" yrittämään :D

Riippuu vähän, pitäisi löytää joku ala jossa voisi tienata yli tuon reilun 500e kuukaudessa (+ mahdolliset 9e päivä)
 
Perus taksikuskin tuntipalkka on kyllä jo nyt niin huono, että tuskin kovin moni Suomalainen edes tajuaa. Ja nyt jos taksikyytien hinnat vielä tippuvat (jota kyllä tuskin tulee tapahtumaan) niin palkka huononee entisestään, joten noita kuskeja tulee tuolloin ihan varmasti esim. Virosta. Täytyy kuitenkin varmaan alkaa itsekkin ''taksikuskiksi'' niin saa uudesta autosta 4800e veroedun. (Elleivät nyt jotakin keksi tuon poistamiseksi)
 

Undrafted

Jäsen
Yleensä käytän vakifirmaa ajoihini, mutta eilen muuttui aikataulu kesken päivää ja otin sitten muun auton. Tilausta vastaanottanut henkilö kysyi millä ovilla Finlandia-talossa olen ja kerroin tämän. Kuski ei vain tiennyt ovista mitään ja ajoikin talon toiseen päätyyn alkaen etsimään minua. Pääsin kyytiin ja kerroin kaupungin, kaupunginosan ja katuosoitteen. Nimimerkillä kokemusta on, että saman nimisiä katuja on useammassa kaupungissa. Kuski alkoi naviin tavaamaan kaupunginosaa katuna. Tämän korjattuani hän alkoi laittamaan kadunnimeä väärin, kun nähtävästi O ja P kuulostavat kovin samalta. Matkaan päästiin ja kuski keskittyä huolella naviinsa. Ei nyt ollut mitään riskitilanteita, mutta 50 alueella kuski paineli 60-66 mittarissa katsellen paljolti navia kun selvästi hänellä ei ollut hajuakaan minne oli menossa. Kävi mielessä, että tässä jos pitäisi vielä neuvotella sopivasta hinnasta, niin ei hyvä.

Uberissa se perusongelma minusta, että yksi peluri markkinoilla toimii ihan eri pelisäännöillä kuin muut kulurakenteen suhteen. Ongelma tietysti poistuu, jos muilta katoaa vaaditut asiat kuten lisävakuutukset. Työkaveri oli ollut kuuntelemassa esitystä Jenkeissä freelancertyön yleistymisestä. Visio tulevaisuudesta oli, että sinulla olisi ns. päätyö missä olet ehkä kolmena päivänä viikossa, kun työtä ei ole kokoviikoksi. Sitten teet muina aikoina lisätulojen takia uberkeikkaa, vuokraat asuntoasi tai teet muuta palveluhommaa. Eilen kuulin palvelusta, missä kaveri hakee autosi, vie huoltoon ja katsastukseen sekä palauttaa kotiisi/työpaikallesi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaasassa taksikuskeille tuli "virka-asu" eli siistit yhdenmukaiset vaatteet, takki ja housut ym. Tästähän alkoi kuskien suusta kuulumaan kauhea kitinä.
HV olette asiakaspalveluammatissa, näyttäkää edes sille. Vanha villapaita jossa aamun kananmunat ja sinapit kuivuneet kuosin sekaan ei ole oikea asuste.
Eikä kyllä sekään että kun ei olla ajossa niin ajetaan huoltoaseman pihaan, vedetään röökiä autossa...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Erään kuskin ajatuksia:

A) taksin tilaaminen tulee hankaloitumaan huomattavasti.
B) ruuhka-aikoina saatavuus/vasteaika tulee venymään huomattavasti jos yrittää tilata mitenkään "huokean" kyydin.
C) -"- taksiasemilla on odotettavissa viivästystä, basaarikaupasta johtuen.
D) uudet "villit" taksit ovat ilman mitään auktoriteetti tahoa, joten unohda valituksesi heidän toimistaa tai käytöksestää niin liikenteessä kuin asiakaspalvelussa, tai voithan suoraan sille yrittäjälle joka siinä ratissa on mennä valittamaan, kuullaksesi röhönaurut jollain kansainvälisellä kielellä
E) Viron Tulika taksi tulee valtaamaan pääkaupunkiseudun, perustavat tavaraliikenneluvan varassa yrityksen Suomeen, jonka konserniomistus on virossa (tai vaikka Panamassa), näin tuo tuleva reikäjuusto laki on ohitettu kivasti, tulos ulos maasta konsernin sisäisesti, kuskit päivävisiitillä kuten myös autot joiden ei tarvi olla edes suomen rekisterissä.
Lupa ei ole sidoksissa autoon joka voi olla "vuokrattu" konsernin sisältä viron yksiklstä.. Verottaja ihmettelee ja asiakkaat vielä enemmän.

--

En ole asiaan sen enempää tutustunut, mutta vaikea nähdä miten tästä selvittäisiin ilman massiivista sekoilua. Varsinkin turisteille on tiedossa mukavat ajat, kun kukaan yhtään kotiläksyjä tehnyt tietää kuinka Suomessa on todella laadukkaat taksit ja vaikka kalliita ovatkin, niin kukaan ei kuseta. Totuus onkin sitten toinen, kun lentokentillä ja satamissa onkin täysi sirkus päällä lukemattomine eri puljuineen.

Miten hinnoittelu muuten menee, jos sen saa itse päättää? Saako hinnastossa lukea lentokenttä 250 euroa ja asiakas sen sitten joutuu maksamaan, jos ei satu huomaamaan? Vai onko pakko olla kilometrihinta.
 
Erään kuskin ajatuksia:

A) taksin tilaaminen tulee hankaloitumaan huomattavasti.
B) ruuhka-aikoina saatavuus/vasteaika tulee venymään huomattavasti jos yrittää tilata mitenkään "huokean" kyydin.
C) -"- taksiasemilla on odotettavissa viivästystä, basaarikaupasta johtuen.
D) uudet "villit" taksit ovat ilman mitään auktoriteetti tahoa, joten unohda valituksesi heidän toimistaa tai käytöksestää niin liikenteessä kuin asiakaspalvelussa, tai voithan suoraan sille yrittäjälle joka siinä ratissa on mennä valittamaan, kuullaksesi röhönaurut jollain kansainvälisellä kielellä
E) Viron Tulika taksi tulee valtaamaan pääkaupunkiseudun, perustavat tavaraliikenneluvan varassa yrityksen Suomeen, jonka konserniomistus on virossa (tai vaikka Panamassa), näin tuo tuleva reikäjuusto laki on ohitettu kivasti, tulos ulos maasta konsernin sisäisesti, kuskit päivävisiitillä kuten myös autot joiden ei tarvi olla edes suomen rekisterissä.
Lupa ei ole sidoksissa autoon joka voi olla "vuokrattu" konsernin sisältä viron yksiklstä.. Verottaja ihmettelee ja asiakkaat vielä enemmän.

--

En ole asiaan sen enempää tutustunut, mutta vaikea nähdä miten tästä selvittäisiin ilman massiivista sekoilua. Varsinkin turisteille on tiedossa mukavat ajat, kun kukaan yhtään kotiläksyjä tehnyt tietää kuinka Suomessa on todella laadukkaat taksit ja vaikka kalliita ovatkin, niin kukaan ei kuseta. Totuus onkin sitten toinen, kun lentokentillä ja satamissa onkin täysi sirkus päällä lukemattomine eri puljuineen.

Miten hinnoittelu muuten menee, jos sen saa itse päättää? Saako hinnastossa lukea lentokenttä 250 euroa ja asiakas sen sitten joutuu maksamaan, jos ei satu huomaamaan? Vai onko pakko olla kilometrihinta.
Näinhän tuo tulee hyvin todennäköisesti menemään, aivan idioottamainen uudistus josta lopulta on koko Suomelle vain haittaa. Ja mitä tulee tuohon hinnoitteluun niin noin se ilmeisesti tulee menemään, riittää hinnan mainitseminen auton ikkunassa tjsp.
 

Undrafted

Jäsen
Tukholmassa on juuri teippaukska taksin kyljessä keskusta-lentokenttä x kruunua. Hyvä kysymys jos et olekaan menossa keskustaan. Lontoossa on säännöstelty hinnat, mutta firman toimistopa sijaitsee säännöstelyalueen ulkopuolella ja hinta olikin todella korkea. En alkanut sitten neuvottelemaan kun taksi huoli firman luottokortin. Omakustanteisella reissulla olisin käyttänyt sitten muuta kyytiä kuin alkanut pitkön taksijonon kohdalla kiertämään autosta toiseen kysymässä parasta tarjousta, kun kysellessä olisi vielä edellinen tarjouksen esittäjä jo lähtenyt ajoon.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lopputulemana lienee se, että ne jotka viitsivät nähdä vaivaa tulevat selviämään nykyistä halvemmalla.

Toisaalta taas ne jotka kännissä, kiireessä tai laiskuuttaan tilaavat taksia tulevat maksamaan siitä ilosta nykyistä selvästi enemmän.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Perus taksikuskin tuntipalkka on kyllä jo nyt niin huono, että tuskin kovin moni Suomalainen edes tajuaa. Ja nyt jos taksikyytien hinnat vielä tippuvat (jota kyllä tuskin tulee tapahtumaan) niin palkka huononee entisestään
Onhan se palkka renkinä huono, tuo lupapelleilyhän on onneksi poistumassa. Miten helvetissä 2000-luvulla luvan pitää taksifirmaa voi saada vaikka perintönä. Veikkaan että entisten renkien ansiot nousevat, kun ei ole enää pakko renkinä ajella.

Onko tuossa uudessa liikennekaaressa muuten maksimikilometri-taksa? Jos se kuuluisa pihtiputaan mummo tilaa taksin keskuksesta, niin kai siinä nykyisenlainen maksimitaksa on? Kun parin viestin perusteella tulee täysin villit markkinat.

edit. @Mediakuutio sulla on ilmeisesti oma (tai sukulaisen) lehmä ojassa tämän asian suhteen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös