Taksikuskit

  • 240 166
  • 1 398

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Väität siis, että kilpailu nostaa hintoja? Melko mielenkiintoinen väite mikä perustunee taksikuskien puheisiin.

Kusetusten määrä nousee, lentokentälle tuhatpiljoonaa, vaikka oikea hinta olisi 38,40e, turvallista matkaa.

Nyt joku vaatii siitä ihan muita hintoja tai vaihtoehtona on sitten vankila. Bulgariassa menin krapulassa helppoon, mutta onneksi tajusin edes riittävän aikaisin. En ole väkivaltainen ihminen, mutta nyt oli lähellä käydä kimppuun. Tyydyin sitten heittämään setelinipulla kaveria nenään.

Miten ne kehtaa, mutta ihan sillä, kun se tehdään mahdolliseksi. Kuinkahan paljon tuokin ukko naureskelee onnistuneesta vedätyksestä. Toiseen suuntaan lentokenttätaksi maksoi kolmanneksen ja siitä jäi hyvä mieli sillä se oli kaikille osapuolille hyvä diili.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Faktoihin perustuen kyllä. Vapailla markkinoilla (Ruotsi) hinnat pompsahti vapautumisen myötä. Tänäpäivänä Suomessa on Pohjoismaiden halvin taksi, kiitos säännellyn järjestelmän ja maksimitaksan.
Mitä ne faktat on? Se, että ruotsissa kusetetaan asiakkaita on varmaan fakta, mutta ei liity aiheeseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Veikkaan että mobiilisoitumisen ansiosta asiakasta harvemmin viilataan hinnan suhteen linssiin niin paljon, mennään sillä hinnalla ja kalustolla minkä oot valinnut jo tilausta tehdessä, mutta onko hinta sitten halvempi vai kalliimpi riippuu ihan alueesta, ajankohdasta ja päivästä. Varmaan lyhyemmän matkan menijät voittaa alemmilla aloitusmaksuilla, mutta pitkänmatkan ja maalla/hiljaisemmilla alueilla olevilla kallistuu roimasti. Myös sitä veikkaan tapahtuvat että takseissa se normaalitaksa nousee, mutta se on sitten neuvoteltavissa tarvittaessa ohi mittarin "könttäsummaa", eli todennäköisesti 20e matka voi jatkossa olla 25-30e mutta sitten matkaa lähtiessä pystyy joidenkin kanssa sopimaan summan siihen "normaaliin" tai hieman alle jos sopivan reitillä ja sijainilla on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli viikonloput Tampereen keskustas ja sitten arkena hoidat esim. Ylöjärven ja Nokian ruuhkia? Vai tarkoititko oikein Oriveden ja Pälkäneen arkiruuhkia? Mikäli ymmärsin oikein niin kannattaa pitää tämä mukavana harrastuksena eikä laskea tuloja tuon varaan.

Väärin taisit ymmärtää, eiköhän alalla jatkossa ole sitä että mennään sinne missä aina tapahtuu jotain, paikkakuntarajoja katsomatta. Esim. tuolla mihin itsellä suunitelmat on niin 100 km säteellä on Tampere, Hämeenlinna, hyvinkää, lahti ainakin. eikhän jos Cheek esintyy lahdessa niin ajella 100km ja otetaan tuplataksat sieltä hieman pitemmällä vuorolla tai joku muu kenties vastaava. Veikkaan että ajokilometrit kasvaa vuoroissa, mutta sitten jos haistelet oikein missä ihmiset on niin vedät vuorot niiden edestä jotka taksitolpalla tai odottaa isojen firmojen tilauksia omista keskuksissa. Päättyy vaikka joku yrityseminaari, keikka tai 100 ihmiset juhlat jossain.

jos tuloja miettii niin tähän asti elämäni parhain tienesti on ollut kesätöissä 2 viikon pestissä tuli muistaakseni 300 euroa vai olikohan silloin vielä markat. Kotona istumalla saat sen 32e 20 päivältä (-20% vero) niin lieneeköhän kummassa tulevaisuudessakin parempi tienesti.
 
Mitä ne faktat on? Se, että ruotsissa kusetetaan asiakkaita on varmaan fakta, mutta ei liity aiheeseen.
Se, kilpailun vapauttaminen on tainnut nostaa hintoja melkein joka paikassa. Lisäksi eihän tuo ole mitään kusetusta Ruotsissa vaan ihan laillista toimintaa, ja todennäköisesti myös Suomessa jatkossa. Osaisitko antaa jotain esimerkkiä missä tuo kilpailun vapauttaminen on taksien hintoja pysyvästi laskenut?

Höpö höpö. Vuonna 2018 jopa se Inarin mummokin osaa käyttää sitä sovellusta, jolla taksi tilataan, ja joka antaa vähintään oikean hintahaarukan.
Eipä taida kuitenkaan osata. Lisäksi turisteilta tullaan varmaan viemään rahat koska heillä tuskin mitään sovelluksia on.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Väärin taisit ymmärtää, eiköhän alalla jatkossa ole sitä että mennään sinne missä aina tapahtuu jotain, paikkakuntarajoja katsomatta. Esim. tuolla mihin itsellä suunitelmat on niin 100 km säteellä on Tampere, Hämeenlinna, hyvinkää, lahti ainakin. eikhän jos Cheek esintyy lahdessa niin ajella 100km ja otetaan tuplataksat sieltä hieman pitemmällä vuorolla tai joku muu kenties vastaava.

Itse en kyllä usko että kovin montaa tuollaista mestaria löytyy joka ajaa taksia tilanteen mukaan esim. Tampereella, Hämeenlinnassa tai Lahdessa. Toki jos tällaisen toiminnan kesällä pistät pystyyn niin toivottavasti jaksat kommentoida täällä miten bisnes lähti pyörimään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itse en kyllä usko että kovin montaa tuollaista mestaria löytyy joka ajaa taksia tilanteen mukaan esim. Tampereella, Hämeenlinnassa tai Lahdessa. Toki jos tällaisen toiminnan kesällä pistät pystyyn niin toivottavasti jaksat kommentoida täällä miten bisnes lähti pyörimään.

Mitäs eroa tällä on muuhun keikkatyöhön? Toki kannattaa miettiä tarkoin se sijainti, mistä haluaa operoida. Tampereella on varmasti eniten ajoa, mutta Hämeenlinnasta käsin myös pk-seutu tulisi hipaisuetäisyydelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitäs eroa tällä on muuhun keikkatyöhön? Toki kannattaa miettiä tarkoin se sijainti, mistä haluaa operoida. Tampereella on varmasti eniten ajoa, mutta Hämeenlinnasta käsin myös pk-seutu tulisi hipaisuetäisyydelle.

Niin emäntähän täälä asuu Valkeakoskelle, siitä on 30 minuuttia Hämenlinnaan, 30 tampereelle. Sen takia tässä oon tätä yhtenä vaihtoehtona miettinyt kun tulot työttömänä tippuisi puolella jos yhteen muuttaisi, Jyväskylässä vielä asun yksin, mutta tulevaisuutta mietitään. 10 vuotta työttömyyttä ja kipusairaus tekee sen että työ ei voi olla semmoista jossa etukäteen kiveen vuorot hakattu, pitää olla pieni mahdollisuus perua huonoina päivinä. Merkonomin paperit on muttei työkokemusta, jonkin verran lähihoitajaopintoja muutaman vuoden ajalta, yö ihmisiä, tykkää autolla ajamista. Se eniten tuossa että periaatessa taksiyrityksen perustaminen ei vaatisi isoa rahallista panosta, ei työkokemusta eikä" pätevyyttä", periaatessa isoin riski on lainan ottaminen autoon ja jatkossa sen ei välttämättä tarvitsisi olla uusinta kunhan ei lian vanhakaan.

Lähinnä siis pohtinut tuota mahdollisuutta ja yrittänyt herätellä ajatuksia ja ajankohtaista keskustelua takseissa kun jatkoaikaa tulee jokapäivä luettua, netissä on loppupeleissä aika vähän kunnon keskustelua takseista, toki materiaalia on paljon ja sitä aloitettu vasta lukemaan että pystyisi tekemään tarkemmat kustannuslaskelmat ja varmaan lakiasiatkin kerkee muuttua. Sekin tosiaan että keikkatyöhön varmaan voisi rinnastaa, antaa mahdollisuuden tehdä muitakin pieniä bisneksiä rinnalla, jos oot työtön niin periaatessa et voi omistaa mitään tai kerryttää vaikka säästöä tilille joka rajoittaa jotain juttuja aina. Jos autolla ajamisella tienaisi tonnin, voisi muutaman sataa ottaa toisesta hommasta ja taas parisataa muualta, mutta työttömänä saat sen 32e päivässä verollisena.
 

Undrafted

Jäsen
Taksiajon oheen lun saisi viritettyä muuta liiketoimintaa eli lähinnä ruuan tai pakettien toimittamista myös, niin saisi lisättyä luppoajan kustannuksella tuottavaa työtä. Tuskin Über jää ainoaksi appsiksi, vaan Lähitaksi ja Cabonline ”Kovanen” tuo omansa peliin myös ja 2-4 kilpailevaa toimijaa tllee mukaan kuvioon. Aktiivikäyttäjät löytävät vakifirmansa mitä käyttää, vähän ahkerimmat asentavat parit appsit mistä valita kyyti. Satunnaiset ja humalaiset sitten maksavat kovan hinnan kyydeistään.

Omalla autolla ei taksihommat innostaisi, mitta kaverin kanssa pohdittiin olisiko markkinaa taksiautoja vuokraavalle firmalle. Eniten tämä oli meillä mietinnässä, kun alun luonnoksissa oli sitä 10tkm per kuski vuosiraja. Olisi vuokrannut autoja tietyllä summalla ja jengi voinut ajaa sillä sen 10tkm vuodessa taksiajoa. Nytkin voisi tietty kimpassa hommaa taksiajoon auton ja kavereiden kesken ajella sitten keikkaa fiiliksen ja aikataulujen mukaan. Illalla ja viikonloppuna lisätuloja, jos ei keksi ajalleen muutakäyttöä.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitäs eroa tällä on muuhun keikkatyöhön? Toki kannattaa miettiä tarkoin se sijainti, mistä haluaa operoida. Tampereella on varmasti eniten ajoa, mutta Hämeenlinnasta käsin myös pk-seutu tulisi hipaisuetäisyydelle.

Lähdin varmaan sen kaupunkituntemuksen kautta miettimään asiaa. Jotenkin huvittavaa ottaa tuplahinta kyydistä, mutta mahdollisesti ei ole tietoa pitäiskö ekasta risteyksestä lähteä vasemmalle, suoraan vai oikealle. Toki ei sielä taida nykypäivänäkään kaikilla olla mitään tietoa kaupungistaan missä ajaa ja lisäksi kaikenlaisia navigaattoreita on tarjolla.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin emäntähän täälä asuu Valkeakoskelle, siitä on 30 minuuttia Hämenlinnaan, 30 tampereelle. Sen takia tässä oon tätä yhtenä vaihtoehtona miettinyt kun tulot työttömänä tippuisi puolella jos yhteen muuttaisi, Jyväskylässä vielä asun yksin, mutta tulevaisuutta mietitään. 10 vuotta työttömyyttä ja kipusairaus tekee sen että työ ei voi olla semmoista jossa etukäteen kiveen vuorot hakattu, pitää olla pieni mahdollisuus perua huonoina päivinä. Merkonomin paperit on muttei työkokemusta, jonkin verran lähihoitajaopintoja muutaman vuoden ajalta, yö ihmisiä, tykkää autolla ajamista. Se eniten tuossa että periaatessa taksiyrityksen perustaminen ei vaatisi isoa rahallista panosta, ei työkokemusta eikä" pätevyyttä", periaatessa isoin riski on lainan ottaminen autoon ja jatkossa sen ei välttämättä tarvitsisi olla uusinta kunhan ei lian vanhakaan.

Lähinnä siis pohtinut tuota mahdollisuutta ja yrittänyt herätellä ajatuksia ja ajankohtaista keskustelua takseissa kun jatkoaikaa tulee jokapäivä luettua, netissä on loppupeleissä aika vähän kunnon keskustelua takseista, toki materiaalia on paljon ja sitä aloitettu vasta lukemaan että pystyisi tekemään tarkemmat kustannuslaskelmat ja varmaan lakiasiatkin kerkee muuttua. Sekin tosiaan että keikkatyöhön varmaan voisi rinnastaa, antaa mahdollisuuden tehdä muitakin pieniä bisneksiä rinnalla, jos oot työtön niin periaatessa et voi omistaa mitään tai kerryttää vaikka säästöä tilille joka rajoittaa jotain juttuja aina. Jos autolla ajamisella tienaisi tonnin, voisi muutaman sataa ottaa toisesta hommasta ja taas parisataa muualta, mutta työttömänä saat sen 32e päivässä verollisena.

Melko karkealla laskutoimituksella kannattaa makustella tuon toiminnan aloituksen ja kannattavuuden rajat. Helpottaa huomattavasti päätöksentekoa.

Auto on oltava noin ~100tkm ajettu perhekoon sedan/farmari eli karkeasti lähtöhinnat pyörii noin 15te paikkeilla. 3v kuoletuksella plus korot tekee noin 18te eli 6te/vuosi eli 500e/kk. Tuohon voi lisätä vaadittavat lisälaitteet noin 2te kertainvestoinnilla. Laitetaan autolle noin 600e hintaa kuukaudelle.

Vakuutukset (yel+auto+mahdolliset lisävakuutukset) pyörinee siinä 300e per kuukausi.

Kirjanpito on halvimmillaan 150e luokkaa kuukaudessa ja muihin ohjelmiin, koneisiin, puhelimiin yms sälään voi laskea toisen mokoman.

Korjauksiin yms menoihin on hyvä varata 100e per kuukausi vaikka ajoja olisi melko vähänkin.

Eli ollaan liikevaihdollisesti nollilla noin 1300e per kuukausi ennen polttoainemaksuja. Tuo tarkottaisi 10e (plus verot) kertalaskutuksella 5km keskimatkalla 130 ajoa ja polttoaineeseen menisi karkeasti 150e. Kokonaissaldo nousee noin 150 ajoon per kuukausi.

Tuon päälle sitten se oma palkka eli sadalla ajolla per kuukausi saa tonnin (miinus oma tuloverotus) tilille mutta huomioitavaa on, ettei yhteiskunnan tukia tule (pl.starttiraha) ja tuolla minimi-yel toiminnan lopetuksen jälkeen noin ~600e kuukaudessa työttömänä.

Eli noin 350 ajolla voisi saada 2000e palkkaa maksuun kuukaudessa, elikkäs ~11 ajoa per päivä ja tuommoiseen 5km matkaan menee minimissään 20min siirtymineen varsinkin päivystyksen tapahtuessa kotona. Päivässä menee autossa noin 3-4h ja melkosella varmuudella ajoja saa hakea ajamalla eli tuohon aikaan voi surutta lisätä 2-3h "metsästysaikaa" vaikka toimiva tilausjärjestelmä olisikin olemassa.

Kaikki luvut ja laskutoimitukset karkeita ja virheistä ei oteta vastuuta eikä laskutoimitukselle myönnetä takuuta.
 
Se, kilpailun vapauttaminen on tainnut nostaa hintoja melkein joka paikassa. Lisäksi eihän tuo ole mitään kusetusta Ruotsissa vaan ihan laillista toimintaa, ja todennäköisesti myös Suomessa jatkossa.

Öö, mikä se mekanismi tuossa hinnannousussa on, jos voidaan olettaa, että palvelun tarjonta lisääntyy ja pystyy vastaamaan kysyntään dynaamisemmin? Maailmanhistoriassa on heikosti esimerkkejä vastaavasta ihmeestä. Tuleeko kuluttajista vapautuksen myötä ensimmäiseen "huva hinta"-pirssiin päättömänä säntääviä kanoja vai miten tämä teoria toimii?

Yhdysvalloissa Uberin markkinoille tulo on järjestelmällisesti laskenut kuluttajille hintoja ja nostanut kuljettajien keskituntiansioita:
Uber and the economic impact of sharing economy platforms | Bruegel

Eipä taida kuitenkaan osata. Lisäksi turisteilta tullaan varmaan viemään rahat koska heillä tuskin mitään sovelluksia on.

Sama sovellus toimii maassa kuin maassa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Öö, mikä se mekanismi tuossa hinnannousussa on, jos voidaan olettaa, että palvelun tarjonta lisääntyy ja pystyy vastaamaan kysyntään dynaamisemmin? Maailmanhistoriassa on heikosti esimerkkejä vastaavasta ihmeestä. Tuleeko kuluttajista vapautuksen myötä ensimmäiseen "huva hinta"-pirssiin päättömänä säntääviä kanoja vai miten tämä teoria toimii?

Yhdysvalloissa Uberin markkinoille tulo on järjestelmällisesti laskenut kuluttajille hintoja ja nostanut kuljettajien keskituntiansioita:
Uber and the economic impact of sharing economy platforms | Bruegel



Sama sovellus toimii maassa kuin maassa.
Taksialalle etenkin ensi heinäkuusta lähtien on todella matala alalletulokynnys, joten kokeilijoita varmasti riittää. Samaa kakkua tulee siis jakamaan useampi yrittäjä -> hinnat nousee. Taksi on lähes aina se viimeinen vaihtoehto mikä otetaan kiireessä kun muita vaihtoehtoja ei ole saatavissa. Tästä tullaan ensi vuonna tietämättömiä rokottamaan kovalla hinnalla. Taksilla ei kukaan ajele huvikseen, vaan se otetaan aina tarpeeseen, joten en usko, että jaettava kakku tulee lisääntymään. Korkeintaan pienenee nykyisen luotettavan maineen karistessa.
Taksialan erottaa monesta muusta alasta tuo matala alalletulokynnys, sekä yleensä kiire saada palvelua. Harva alkaa kilpailuttamaan taksia ensi perjantain kaljakuppila reissulle toisinkuin esimerkiksi pitempi bussimatka on helppo kilpailuttaa etukäteen.

Uber tottakai laskee hintoja, sen kuljettajista kun hyvin hyvin harva maksaa minkäänlaisia laissa määrättyjä maksuja. Se kun lyödään maksuineen samalle viivalle kuin muut, nousee hinnat rajusti. (Oli muuten Suomessa vielä toimiessaan monesti jopa yli tuplahintainen viralliseen taksiin verratessa)
 

Tuamas

Jäsen
Taksialalle etenkin ensi heinäkuusta lähtien on todella matala alalletulokynnys, joten kokeilijoita varmasti riittää. Samaa kakkua tulee siis jakamaan useampi yrittäjä -> hinnat nousee.

Matala alalle tulemisen kynnys, lisää kilpailua ja lopputuloksena hinnat nousevat?

Taksikeskustelussa olisi tarjolla taloustieteen Nobel, koska tuo sotii kaikkia taloustieteen perusperiaatteita vastaan.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Matala alalle tulemisen kynnys, lisää kilpailua ja lopputuloksena hinnat nousevat?

Taksikeskustelussa olisi tarjolla taloustieteen Nobel, koska tuo sotii kaikkia taloustieteen perusperiaatteita vastaan.
Minua ei tarvitse uskoa, riittää kun uskoo tilastoja.
Osaatko selittää miksi säännellyt taksialat Suomessa ja Tanskassa tarjoaa keskimäärin halvimmat taksimatkat verrattuna ihanaan vapaaseen markkinatalouteen Norjassa ja Ruotsissa? Se, että se sotii taloustieteiden periaatteita vastaan, ei riitä vastaukseksi.
 

Liitteet

  • Akul7wq.jpg
    Akul7wq.jpg
    42,9 KB · kertaa luettu: 286
Viimeksi muokattu:
Öö, mikä se mekanismi tuossa hinnannousussa on, jos voidaan olettaa, että palvelun tarjonta lisääntyy ja pystyy vastaamaan kysyntään dynaamisemmin? Maailmanhistoriassa on heikosti esimerkkejä vastaavasta ihmeestä. Tuleeko kuluttajista vapautuksen myötä ensimmäiseen "huva hinta"-pirssiin päättömänä säntääviä kanoja vai miten tämä teoria toimii?

Yhdysvalloissa Uberin markkinoille tulo on järjestelmällisesti laskenut kuluttajille hintoja ja nostanut kuljettajien keskituntiansioita:
Uber and the economic impact of sharing economy platforms | Bruegel



Sama sovellus toimii maassa kuin maassa.
Joo toki Uberin sovellus mutta saapa nähdä tuleeko se Suomessa kuinka laajasti toimimaan. Tuosta mekanismista en tiedä, mutta näin on kuitenki esimerkiksi siellä Ruotsissa käynyt. Osaatko sanoa jotain esimerkkiä missä tämä taksiliikenteen vapauttaminen on hintoja laskenut? (Jätetään tästä tuo Uber pois kun tosiaan iso osa kuskeista ei kaikkia maksuja maksa)
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oletettavasti hintoihin tulee vaihtelua ainakin lakimuutoksen myötä ja alalle tulee halpuutusta ja sesonki/turistiaikaan osa ylihinnoittelee rajusti eli kansankielellä kusettaa. Tuo nyt kuuluu markkinatalouteen, saas nähä mihin keskiarvo osuu.

Luulen perinteisten toimijoiden olevan hieman kusessa asennoitumisen osalta koska tiettyjä asioita on aina tehty noin tai näin.

Parisen vuotta takaperin oltiin sukulaismiehen kanssa keskiviikkona maaseudukierroksella taksilla noin 3h ajan ja kilometrejä kertyi noin 40km. Muistaakseni tuon loppusumma oli 150e nurkilla, onhan tuossa ainakin 50e liikaa kun kyseessä täysin sesongin ulkopuolinen aika ja olisi halutessaan voinut ajaa muita keikkoja tuolla odotteluajalla. Heinäkuun jälkeen tuommoisen mahtaa saada melko varmasti huomattavasti edullisemmin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Heinäkuun jälkeen tuommoisen mahtaa saada melko varmasti huomattavasti edullisemmin.

Maksoin reilu viisi vuotta sitten 170 euroa Helsingin rautatieasemalta Lahden itäpuolelle. Sovitiin, että mittari kiinni 170 euron kohdalla.

Nuo varmaan halpeneekin, kun vähän shoppailee, niin kyllä sitä joku lähtee varnaan satasellakin. Ne tietää, että ei kannata liian isoa hintaa sanoa, kun on helppo kysyä sitten seuraavalta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melko karkealla laskutoimituksella kannattaa makustella tuon toiminnan aloituksen ja kannattavuuden rajat. Helpottaa huomattavasti päätöksentekoa.

Auto on oltava noin ~100tkm ajettu perhekoon sedan/farmari eli karkeasti lähtöhinnat pyörii noin 15te paikkeilla. 3v kuoletuksella plus korot tekee noin 18te eli 6te/vuosi eli 500e/kk. Tuohon voi lisätä vaadittavat lisälaitteet noin 2te kertainvestoinnilla. Laitetaan autolle noin 600e hintaa kuukaudelle.

Vakuutukset (yel+auto+mahdolliset lisävakuutukset) pyörinee siinä 300e per kuukausi.

Kirjanpito on halvimmillaan 150e luokkaa kuukaudessa ja muihin ohjelmiin, koneisiin, puhelimiin yms sälään voi laskea toisen mokoman.

Korjauksiin yms menoihin on hyvä varata 100e per kuukausi vaikka ajoja olisi melko vähänkin.

Eli ollaan liikevaihdollisesti nollilla noin 1300e per kuukausi ennen polttoainemaksuja. Tuo tarkottaisi 10e (plus verot) kertalaskutuksella 5km keskimatkalla 130 ajoa ja polttoaineeseen menisi karkeasti 150e. Kokonaissaldo nousee noin 150 ajoon per kuukausi.

Tuon päälle sitten se oma palkka eli sadalla ajolla per kuukausi saa tonnin (miinus oma tuloverotus) tilille mutta huomioitavaa on, ettei yhteiskunnan tukia tule (pl.starttiraha) ja tuolla minimi-yel toiminnan lopetuksen jälkeen noin ~600e kuukaudessa työttömänä.

Eli noin 350 ajolla voisi saada 2000e palkkaa maksuun kuukaudessa, elikkäs ~11 ajoa per päivä ja tuommoiseen 5km matkaan menee minimissään 20min siirtymineen varsinkin päivystyksen tapahtuessa kotona. Päivässä menee autossa noin 3-4h ja melkosella varmuudella ajoja saa hakea ajamalla eli tuohon aikaan voi surutta lisätä 2-3h "metsästysaikaa" vaikka toimiva tilausjärjestelmä olisikin olemassa.

Kaikki luvut ja laskutoimitukset karkeita ja virheistä ei oteta vastuuta eikä laskutoimitukselle myönnetä takuuta.

Laskelmiahan voi pyöritellä paljon, aika paljon tuossa riippuisi siitä että olisiko sulla renki/kaveri mukana vai ei, se määrittää aika paljon auton valintaa, uuden tarvitsee jos jonkun muun haluaa ajaa autoa, yksin taas riittänee tuota 15 000e autoa halvempi yksilö ja vähennykset/auton arvon tippuminen pienempi. Lisäksi todennäköisesti jatkossa et tarvitsisi kalliita lisälaitteita autoon vaan periaatessa se hyvä älypuhelin+ Izettlen kaltainen korttimaksu muihin ajoihin riittää. Toki aika paljon jatkossa sen auton varustamisen ja välityskeskuksien sijaan sitten maksat sovelluksien käytöstä ajon mukaan että lienee +- nolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta ymmärrän kylllä myös tässä mitä moni hakennut varmaan pointtia, kiinteät kulut pyörii 24h, mutta itse ei voi ajaa koko vuorokautta. Auton kuluissa säästämisellä tuota eroa voi vähän kaventaa mutta ei kokonaan. Eli järkevintä olisikin varmasti perustaa joidenkin muiden kanssa joku 3-4 ihmisen rinki jolloin se premium mersu on kokoajan ajossa, sitten mahdollisesti voisi olla halvemman luokan kakkosauto varalla ja sesonkeja varten, ajotunteja riittää ja tarvittaessa vielä renkejäkin käyttää kun kalustoa jolla jyllätä. Renki järjestelmä taitaa mennä ohi seuraavien vuosien aikana jolloin voi ola vaikeaa saada edes hyvälle kalustelle kuskia ellei tarjoa hyviä ehtoja.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Laskelmiahan voi pyöritellä paljon, aika paljon tuossa riippuisi siitä että olisiko sulla renki/kaveri mukana vai ei, se määrittää aika paljon auton valintaa, uuden tarvitsee jos jonkun muun haluaa ajaa autoa, yksin taas riittänee tuota 15 000e autoa halvempi yksilö ja vähennykset/auton arvon tippuminen pienempi. Lisäksi todennäköisesti jatkossa et tarvitsisi kalliita lisälaitteita autoon vaan periaatessa se hyvä älypuhelin+ Izettlen kaltainen korttimaksu muihin ajoihin riittää. Toki aika paljon jatkossa sen auton varustamisen ja välityskeskuksien sijaan sitten maksat sovelluksien käytöstä ajon mukaan että lienee +- nolla.

Jos ajattelee ajaa ansaintatarkoituksessa taksia, auton tulisi olla suhteellisen luotettava ja hyvässä kunnossa. On melko vaikea löytää 5te hintaluokasta varmaa ja luotettavaa autoa ilman jonkinasteisia korjauskuluja. Tietysti jos itse haluaa korjailla ja on osaamista niin pääsee halvemmalla.

Pääsääntöisesti kaupunkiajo (mitä taksihomma 80% on) syö alustaa melko paljon normaalia ajoa enemmän rotvallien yms asioiden takia. Alustalle voi laskea kayttöiäksi noin 100tkm ja tuon jälkeen osia on viimeistään vaihdettava. Mikäli ajoa tulee paljon, on hyvä huomioida myös auton käyttöikä ja jos lähtökilometrit huitelee 300tkm, on melko varmaa käyttökustannusten osuus korkeampi kuin uudehkon auton laina sekä käyttökulut yhteensä.
 

hege

Jäsen
Jos auto on pajalla niin se ei tuota mitään ja jos pitää renkiä niin sille joutuu jotain maksamaan vaikka ei autoa olisi jos on "sovittuja" vuoroja.
 

Undrafted

Jäsen
Miten Uberin tai vastaavan käytöstä menisi verot? Onko kuski itsenäinen yrittäjä, ketä koskee samat säännöt kuin ketä tahansa muuta yrittäjää vai onko hän palkollinen, kenellä samat oikeudet sekä velvoitteet työnantajalta kuin muillakin?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten Uberin tai vastaavan käytöstä menisi verot? Onko kuski itsenäinen yrittäjä, ketä koskee samat säännöt kuin ketä tahansa muuta yrittäjää vai onko hän palkollinen, kenellä samat oikeudet sekä velvoitteet työnantajalta kuin muillakin?

Käsittääkseni sillä uberilla tai vastaavalla yrityksellä tulee jatkossa olemaan samat vaatimukset kun muilla yrittäjillä eli pitää olla se liikennelupa ja kuskilla taksinajolupa. Samat velvoitteet, mutta isoin kysymys on varmaan että kun uber palaa ensivuona että välittääkö se silloinkaan kuskien verotietoja eteenpäin ja näin on laiton. Toisaalta varmasti paljon muitakin vastaavia on että iso kysymys mitä lopulta kuluttajat alkaa käyttämään ja mitä taas yrittäjät. Sitten on vielä isot taksifirmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös