Töitä, mutta mistä?

  • 329 720
  • 1 617

julle-jr

Jäsen
Tässä se on ero, että jotkut ajattelee kaiken työn ja uran kautta. Minä en, mutta se "voitto" tulee sitten ihan muualta.
No mua ei haittaisi, vaikka jossain vaiheessa pääsisin eroon kokonaan taloudellisesta pakosta tehdä töitä. Ehkä se on jopa jonkinlainen varovainen tavoite.

Mutta en tule saamaan merkittävää perintöä, eikä muutakaan pohjavarallisuutta ole, joten mihin tahansa taloudellisesti huonoon diiliin ei voi tarttua edellä mainittu tavoite huomioiden.

Jos massia olisi tai tietäisi että sitä on tulossa jostain muualta, en luultavasti ajattelisi töitä tai uraa tämänkään vertaa.
 

sinikettu

Jäsen
No mua ei haittaisi, vaikka jossain vaiheessa pääsisin eroon kokonaan taloudellisesta pakosta tehdä töitä. Ehkä se on jopa jonkinlainen varovainen tavoite.
Todennäköisesti suurin osa nykyisistä nuorista tai lapsista pääsee jossain vaiheessa eroon kokonaan taloudellisesta pakosta tehdä töitä, olettaen heidän elävän vaikka 70-80 vuotiaaksi. Ehkä jopa parin vuosikymmenen sisällä.
 

julle-jr

Jäsen
Todennäköisesti suurin osa nykyisistä nuorista tai lapsista pääsee jossain vaiheessa eroon kokonaan taloudellisesta pakosta tehdä töitä, olettaen heidän elävän vaikka 70-80 vuotiaaksi. Ehkä jopa parin vuosikymmenen sisällä.
Hyvä jos näin on. Minä suhtaudun erittäin skeptisesti näihin visioihin.

Tai no, jos pakko tarkoittaa hengissä selviämistä, niin eihän sitä ole nytkään Suomessa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Todennäköisesti suurin osa nykyisistä nuorista tai lapsista pääsee jossain vaiheessa eroon kokonaan taloudellisesta pakosta tehdä töitä, olettaen heidän elävän vaikka 70-80 vuotiaaksi. Ehkä jopa parin vuosikymmenen sisällä.

Kyllähän tuo on ollut jo jonkun aikaa Suomessa mahdollista. Kysy vaikka näiltä ideologisesti työttömiltä. Mutta siihen en pysty uskomaan että muutaman vuosikymmenen sisällä ihmiset voisivat olla tekemättä työtä ja nauttimaan hyvää elintasoa, ilman että on jo aikaisin aloitettu menestyksekäs eläkesijoitussalkun rakentaminen.

Näin insinöörinä jos olisin poikamies niin en epäröisi hetkeäkään Yhdysvaltoihin muuttoa. Palkat ovat huomattavasti korkeampia ja verotus myös reilusti suotuisampi. Mutta sitten kun kuvioihin lisää vaikka sellaisen asian kun lapsien kasvatus, niin nousee Suomi esiin kyllä aivan kärkitason maana. Tulonsiirtoihin perustuvassa Suomessa en siis ideologisena poikamiehenä missään nimessä asuisi, olisinhan räikeä nettomaksaja koko järjestelmässä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisin kuvitella, että yhteiskunnan vakaus, turvallisuus ja perheellisillä vaikkapa koulutus vaikuttavat myös, miksi porukka ei riennä ulkomaille töihin. Sosiaaliset suhteet itsestäänselvyytenä. Ja mitä tuohon jenkkilään tulee, pitää tienestien ollakin paremmat, että niillä lomilla (ja asumiskuluilla paikasta riippuen) viitsii töitä vääntää 12h vuorokaudessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Voisin kuvitella, että yhteiskunnan vakaus, turvallisuus ja perheellisillä vaikkapa koulutus vaikuttavat myös, miksi porukka ei riennä ulkomaille töihin.

Eilen Ylen pääuutisena oli lasten liikkumavapaus mikä on vähemmän yllättäen maailman paras. Helpottahaan se elämää, kun muksut saavat tulla ja mennä miten tykkäävät.

Ja mitä tuohon jenkkilään tulee, pitää tienestien ollakin paremmat, että niillä lomilla (ja asumiskuluilla paikasta riippuen) viitsii töitä vääntää 12h vuorokaudessa.

Ja mitä tuohon jenkkilään tulee, niin ei sinne noin vain muuteta. Tuo on hassu harhaluulo, kun ihmiset kuvittelevat niin voivansa tehdä tuosta vain.
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mielestäni Suomi on varsin hyvä paikka perheellisille ihmisille, varsinkin kouluikäisten lasten kanssa. Nimittäin kyllä siihen saa aika lailla tienatakin "ekstraa", että parin lapsen 30+ tuhannen vuosikulut katetaan lasten koulumaksujen maksamiseksi. Lapsettomana ulkomaankokemus sen sijaan voi ollakin mielekästä, varsinkin jos samalla pääsee kartuttamaan hiukan varallisuutta.

Sellainen tosin kannattaa huomioida (toki ala- ja asemakohtaisia eroja tässä varmasti on), että pidempää pätkää ulkomailla ei välttämättä arvosteta Suomessa työkokemuksena kovinkaan korkealle, varsinkin jos ei ole ollut suomalaisen firman lähettämänä. Pikemminkin sellaisen taustan omaavaa voidaan pitää jopa jonkin sortin riskinä palkkauksen suhteen. Ilmeisesti pelätään, että hän olisi heti lähdössä uudelleen, kun sopiva tilaisuus aukeaa. Omakohtaista kokemusta asiasta ei vielä ole, mutta moni Suomeen palannut tuttu on asiasta maininnut. Palkan suhteen toki joutuu tulemaan yleensä reilusti alaspäin.

Minulla olisi ollut nyt pariin otteesen mahdollisuus siirtyä USA:han töihin. En ole ainakaan vielä lähtenyt. Yksi - ei toki ainoa eikä edes tärkein - asia mikä arveluttaa, on monien jenkkifirmojen tarjoama vähäisen vuosiloman määrä. Ainakin nuo paikat, joita minulle on ollut tarjolla ovat olleet sellaisia, että loman määrä olisi tippunut tuntuvasti. Jos täällä on joitakin, jotka USA:ssa töitä jo tekevät, niin tähän olisi kiva kuulla hiukan vastausta, miten homma on käytännössä edennyt? Lähinnä, kuinka paljon tuossa on neuvotteluvaraa?
 

Grafix

Jäsen
Ainakin nuo paikat, joita minulle on ollut tarjolla ovat olleet sellaisia, että loman määrä olisi tippunut tuntuvasti. Jos täällä on joitakin, jotka USA:ssa töitä jo tekevät, niin tähän olisi kiva kuulla hiukan vastausta, miten homma on käytännössä edennyt? Lähinnä, kuinka paljon tuossa on neuvotteluvaraa?

En tiedä millä alalla teet töitä, käytännöt saattavat toki riippua hiukan siitä. Omat kokemukseni softakehityksestä ovat kuitenkin sellaiset, että neuvotteluvaraa ei juuri ole jos et ole oikeasti todella meritoitunut ja kovan tason tekijä. Keskinäinen kilpailu ja työn arvostus on myös sitä luokkaa, että kaikki eivät välttämättä edes pidä niitä vähiäkään lomaviikkojaan.

Omat kokemukseni ovat parista korkean profiilin some-ja tekkitalosta ja ainakin niissä ihmisille pyrittiin luomaan sellaiset puitteet, että he viettäisivät mahdollisimman suuren osan valveillaoloajastaan duunipaikalla. Itse kun arvostan muitakin sisältöjä elämässä, niin ei se oikein pitkässä juoksussa lähtenyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En tiedä millä alalla teet töitä, käytännöt saattavat toki riippua hiukan siitä. Omat kokemukseni softakehityksestä ovat kuitenkin sellaiset, että neuvotteluvaraa ei juuri ole jos et ole oikeasti todella meritoitunut ja kovan tason tekijä.

Minuakin kiinnostaisi tämä, vaikka kokemukset ovatkin parista muusta maasta. Missä nyt ihan oikeasti saa valita palkkansa? Varmasti joku jossain saakin, mutta näin niin kuin tavallinen ihminen.

Minulle on aina kerrottu, että palkkasi on tämä ja se on sitten oma valinta kannattaako sillä tehdä mitään. Nykyinen liksani on paljon korkeampi mitä olisin ikinä uskonut näiden maksavan ja kirjoittaisin Jatkikselle vähemmälläkin.

Vähän tuntuu, että ne kuvittelevat voivansa pyytää ja vaatia mitkä ei ole koskaan sitä tehnyt.
 

scholl

Jäsen
Eilen oli sellainen "uutinen" iltapäivälehdissä, että nyt Lidlissä maksetaan liikaa palkkoja kuin joku vuoropäällikkö tms. tienaa enemmän kuin sairaanhoitaja tai tämä siis oli viesti vähintäänkin rivien välistä luettuna. Kun suomalaiset käyvät saksalaisessa kaupassa ja työläiset saavat vähän parempaa palkkaa, niin sekin on jo ongelma.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
@pernaveikko : Eihän tässä suoraan (toki välillisesti) palkasta ollut kyse, vaan siitä onko vuosiloman määrässä neuvotteluvaraa. Tarjotun palkan osalta olisin voinut tulla jopa hiukan alaspäin. Pitkät työpäivät ei sinänsä hätkähdytä, sillä niihin olen tottunut, mutta jos lomaa on vuodessa ainoastaan pari kolme viikkoa, niin se kyllä laskee oleellisesti kiinnostusta tarjolla olevaa tehtävää kohtaan. Minulle riittäisi oikein hyvin 6 viikkoa lomaa vuodessa, jos sen pystyisi käyttämään haluamallani tavalla. Kolme viikkoa kesälomaa, viikko syksyllä, viikko jouluna ja viikko keväällä. Siihen päälle en edes tarvitsisi mitään kansallisia vapaapäiviä/juhlapyhiä tms.
 

scholl

Jäsen
En tiedä millä alalla teet töitä, käytännöt saattavat toki riippua hiukan siitä. Omat kokemukseni softakehityksestä ovat kuitenkin sellaiset, että neuvotteluvaraa ei juuri ole jos et ole oikeasti todella meritoitunut ja kovan tason tekijä. Keskinäinen kilpailu ja työn arvostus on myös sitä luokkaa, että kaikki eivät välttämättä edes pidä niitä vähiäkään lomaviikkojaan.

Omat kokemukseni ovat parista korkean profiilin some-ja tekkitalosta ja ainakin niissä ihmisille pyrittiin luomaan sellaiset puitteet, että he viettäisivät mahdollisimman suuren osan valveillaoloajastaan duunipaikalla. Itse kun arvostan muitakin sisältöjä elämässä, niin ei se oikein pitkässä juoksussa lähtenyt.
Minuakin kiinnostaisi tämä, vaikka kokemukset ovatkin parista muusta maasta. Missä nyt ihan oikeasti saa valita palkkansa? Varmasti joku jossain saakin, mutta näin niin kuin tavallinen ihminen.

Minulle on aina kerrottu, että palkkasi on tämä ja se on sitten oma valinta kannattaako sillä tehdä mitään. Nykyinen liksani on paljon korkeampi mitä olisin ikinä uskonut näiden maksavan ja kirjoittaisin Jatkikselle vähemmälläkin.

Vähän tuntuu, että ne kuvittelevat voivansa pyytää ja vaatia mitkä ei ole koskaan sitä tehnyt.

Pernaveikko vastaa asiaan, jota ei kysytty. Ei kysymys ollut palkan valitsemisesta, vaan loman. Jos joku pitää Yhdysvalloissa yli kaksi viikkoa vuosilomaa, on hän epänormaali. Useimmat eivät pidä senkään vertaa. Jos on sitoutunut työhönsä, ei lomaile. Niin se menee. Moni ei ole pitänyt 10 vuoteen ollenkaan lomaa.

Mitä tulee palkkaan niin softapuolihan on sellaista duunarihommaa, että siinä on kaksi vaihtoehtoa. Joko saada palkkaa, eikä omistaa mitään tai sitten saada vain vähän palkkaa, antaa sweat equityä ja luottaa siihen, että saamansa osakkeet ovat joskus jonkin arvoisia. Ei sitä tasoa itse välttämättä saa päättää, mutta voi päättää hakeutuuko olemassa olevaan suureen firmaan vai start upiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pitkät työpäivät ei sinänsä hätkähdytä, sillä niihin olen tottunut, mutta jos lomaa on vuodessa ainoastaan pari kolme viikkoa, niin se kyllä laskee oleellisesti kiinnostusta tarjolla olevaa tehtävää kohtaan. Minulle riittäisi oikein hyvin 6 viikkoa lomaa vuodessa, jos sen pystyisi käyttämään haluamallani tavalla. Kolme viikkoa kesälomaa, viikko syksyllä, viikko jouluna ja viikko keväällä. Siihen päälle en edes tarvitsisi mitään kansallisia vapaapäiviä/juhlapyhiä tms.

Lomailu on mielenkiintoinen kulttuurikysymys. Tässä maassa ei tulisi kuuloonkaan, että joku olisi kolme viikkoa putkeen pois. Onnistuisi toki kysymällä, mutta ei kukaan vain tee niin. Sen sijaan voi olla ympäri vuoden poissa lyhyitä pätkiä ihan miten tahtoo. 26 vuorokautta taitaa minulla olla vuodessa mikä on ihan hyvä määrä.

Ja vielä kun sivistysvaltiossa ollaan, niin jos pyhäpäivä sattuu viikonloppuun, niin ihan lain takaamana se on pakko korvata arkivapaalla. Huomenna pyhäpäivä, torstaina korvauspäivä ja perjantain otin vapaaksi. Käy tämä näinkin, vaikka pitkässä putkessakin on etunsa. Sitä ei vain sellaisen jälkeen ainakaan jaksa mennä takaisin.
 

scholl

Jäsen
Ja vielä kun sivistysvaltiossa ollaan, niin jos pyhäpäivä sattuu viikonloppuun, niin ihan lain takaamana se on pakko korvata arkivapaalla.

Mitä sivistysvaltiota tuossa on? Minusta se kuulostaa demarimeiningiltä. Minusta kaikki pyhäpäivät ovat muutenkin tarpeettomia nykyään kun kaupat ovat joka päivä auki. Jotenkin todella turhia päiviä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä sivistysvaltiota tuossa on? Minusta se kuulostaa demarimeiningiltä. Minusta kaikki pyhäpäivät ovat muutenkin tarpeettomia nykyään kun kaupat ovat joka päivä auki. Jotenkin todella turhia päiviä.

Sitä, että ihmisillä on muutakin tekemistä kuin olla kapitalistin ikeessä. Naurattaa Sipilän työajanpidennyssähläys, kun sitä tulisi juurikin lyhentää ja saman tuoton saa silti. Saisi vielä paremman tuoton, kun ihmiset motivoituneena tekisivät enemmän lyhyemmässä ajassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai kuten esim. Saksassa?
Oltiin lomalla Münchenissä muutama vuosi sitten ja eikös siellä ollut just silloin joku paavinuskoisten pilipalipyhäpäivä. Ei ollu kaupat auki, ei. Mentiin keskitysleirille kun ei voinut muutakaan tehdä.
 

scholl

Jäsen
Ai kuten esim. Saksassa?

No Saksassa sunnuntaina on kiinni, mutta jossain osavaltioissa saa olla muuten auki klo 24 asti. Naurettavaa. Kölnin Rewessä keskustelin asiasta, niin sanottiin, että pitäähän työntekijöidenkin joskus levätä. Ihan kuin ei voisi olla eri työntekijöitä. Pidän tuollaista naurettavana. Onhan se toki muuttunut. Opiskeluaikoina oli lauantaisin kaupat auki vain klo 14 asti. Jos olisi ollut pe ryyppäämässä, sai tyytyä useimmiten siihen, mitä Aralin Tankstelle myi. Toki se oli Baijerissa, missä asiat ovat muutenkin tulleet jälkijunassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Oltiin lomalla Münchenissä muutama vuosi sitten ja eikös siellä ollut just silloin joku paavinuskoisten pilipalipyhäpäivä. Ei ollu kaupat auki, ei. Mentiin keskitysleirille kun ei voinut muutakaan tehdä.
Myös sunnuntaisin on turha yrittää kauppaan.

Viime kesänä Luganossa oli varsin rauhallista ja aloin ihmetellä, kun niin moni kauppa piti oviaan kiinni. Selvisi sitten, että sielläkin oli jokin katolainen pyhäpäivä. No, onneksi olutta sai.
 

scholl

Jäsen
Se on perustuslaissa Weimarin tasavallan ajalta peräisin oleva toteamus tuota koskien:
"Der Sonntag und die staatlich anerkannten Feiertage bleiben als Tage der Arbeitsruhe und der seelischen Erhebung gesetzlich geschatzt", heißt es in Art. 139 der Weimarer Reichsverfassung, den das Grundgesetz so übernommen hat

Kauppa haluaa saada sunnuntait auki, sillä verkkokaupasta saa tilata sunnuntaina ja siellä se on vilkkaampi kauppapäivä kuin muut päivät. Vasta-argumentti on se, ettei verkkokaupassakaan olla töissä sunnuntaisin. Koko asia on ihan höpöä siinä mielessä, että onhan se outoa, että su saa olla ravintolassa töissä, muttei kaupassa. Kirkko ja ay-liike aukioloja vastustavat, ei kukaan muu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolassa on pienimuotoista liikehdintää, että saataisiin kaupat kiinni sunnuntaisin.

En ole tutustunut tarkemmin, koska eihän mikään noin typerä päätös kai voi ikinä mennä läpi missään. Sellaista korruptiorahaa ei voi kellään olla.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
En ihmettele että ihmisillä menee hermot TE-keskukseen. Lakkautin toiminimeni 1.5 vuotta sitten ja nyt tuli 14-sivuinen kysely sen toiminnasta. Helv, soitin sinne ja kerroin ettei toiminimellä ollut sen olemassaolon, 3 vuotta, aikaan tuloja ollenkaan. No ei kun selvitystä, ei,ei ei ,ei tekemään. No jo kohta tulee uusi pyyntö, "sinulla on metsäpalsta, oletko työskennellyt siellä" Mitvit, isäni luovutti kesämökin vuosia sitten minulle ja mukana tuli pläntti metsää, jep, olen käynyt sienessä...Mitähän vielä, serkkupoika antoi Jopon, selvityspyyntyä odotellessa.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
TE-toimiston kanssa asiointi on kyllä hidasta ja perseestä, mutta jotain hyötyä ko. puljusta kuitenkin. Oma case menee kutakuinkin näin: Olin TE-toimiston järjestämässä F.E.C koulutuksessa 6kk joka loppui toissapäivänä. Ideana on ollut jatkaa siis töitä yhteistyöyrityksessä jossa siis olen työskennellyt (koulutuspäivät poislukien) nyt n. 6kk. Töitä on ollut melko vähän ja päivät pitkiä koska olen istunut suurimman osan ajasta yksin toimistolla selailemassa jatkoaikaa. Koko kesän ja alkusyksyn manasin töiden vähyyttä ja silmäilin josko muita paikkoja löytyisi, mutta en tietty lopettanut nykyisessä paikassa hommia koska jostain se leipä on saatava. Tänään sitten sain soiton yrityksestä joka koko koulutuksen järjesti ja sieltä kyseltiin josko haluaisin mennä heille töihin. Eli jotain hyötyä siitä te-toimistosta joskus edes on.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös