Töitä, mutta mistä?

  • 329 520
  • 1 617

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti The Original Jags
"Akateeminen naistutkija" on turhin ammatti, mitä tiedän. Käytännössä naistutkijat ovat yhteiskunnan varoilla eläviä loisia,. [/URL]

Hei, ei oikeesti jaksa.. Voisko tämän perkeleen trollaamisen jo lopettaa?

K
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Maple Leaf
Eiköhän tämä kommentti kerro enemmän lausujastaan kuin käsiteltävästä asiasta. Tämä "viisaus" on kuitenkin myös siunauksellinen sikäli, että viimeistään nyt ymmärrän olla tulevaisuudessa kommentoimatta TOJ:n naisvihassaan pakkomielteisiä älyn metaanipäästöjä. Toivottavasti nimimerkki muistaa sovitellä itseään toiseenkiin rooliin Raamatun sananlaskussa "viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä".

Miksi akateemisen naistutkimuksen tuomitseminen huuhaana ja yhteiskunnan varojen tuhlauksena on naisvihaa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti The Original Jags
"Akateeminen naistutkija" on turhin ammatti, mitä tiedän.

Ovatko nämä akateemiset naistutkijat niitä, joita ammattipiireissä kutsutaan gynekologeiksi?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti Sistis
Ovatko nämä akateemiset naistutkijat niitä, joita ammattipiireissä kutsutaan gynekologeiksi?

No jos noin asian haluaa ymmärtää.

Tarkoitin kuitenkin yliopistoissa yhteiskunnan rahoilla rahoitettuja tutkimuksia, joissa tutkimuksen lopputulos päätetään jo etukäteen, ja sen jälkeen mietitään miten tuohon lopputulokseen päästään mahdollisimman uskottavasti.

Eräitä naistutkimuksen helmiä on mm. tutkimus, jonka mukaan joka neljäs suomalainen nainen elää väkivaltaisessa parisuhteessa. Tällä tutkimuksella feministit tälläkin hetkellä mustaavat suomalaisen miehen mainetta ulkomaita myöten.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos alanvaihto oikeasti kiinnostaa, niin tee se! Työpaikkahakemusten lähettely on kokemukseni mukaan huonoin mahdollinen tapa saada duunipaikka. Kokeile seuraavaa: 1. mieti mitä voisit tai haluaisit tehdä, lähinnä alanvalintaa; metallitöitä, varastohommia, raksaduunia, jotain muuta. 2. Etsi aluueesi puhelinluettelo ja avaa se. Ala soitella firmoja läpi, koeta saada mahdollisimman iso pomo luurin päähän. Esittele itsesi lyhyesti ja kerro että etsit mitätahansa työtä, olet hyvä työmies ja että haluat vaihtaa alaa. Työnantajat (täällä maanläheisillä aloilla)arvostavat omaaloitteisuutta ja rehellisyyttä. Jatka, äläkä lannistu, kunnes pääset kohtaan 3. Todettakoon että esimerkiksi teollisuuden tuotannon työpaikat ovat usein sellaisia, joihin ei mistään koulusta ole juuri hyötyä, vaan lähes kaikki opitaan työn kautta. Teollisuus on nykyään myös hyvin pitkälle automatisoitua ja atk-ohjattua jolloin sinulla on ehkä mahdollisuus päästä hyödyntämään atk-osaamistasi. Metallialalla duunit ovat vittumaisia mutta niistä maksetaan hyvin. Vinkkinä voin kertoa, että rakentamisessa mm. yhdyskuntapuolella (tie- ja vesirakentaminen) on todella huutava työvoimapula. Kokeile esimerkiksi lemminkäinen, tieliikelaitos(varauksin), skanska jne., älä unohda pikkufirmoja. Alalle palkataan kokoajan lisää oppimishaluista porukkaa, jotka eivät pelkää "oikeita töitä". Lisäksi ojarotat tienaavat aika mukavasti, erityisesti verottomien kulukorvausten ansiosta (kilsoja ja päivärahoja tulee yleensä paljon). 3. Aloita työt.

Onnea matkaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti The Original Jags

Esimerkiksi Windowsin käyttöjärjestelmän toiminnan tunteminen ja tiedon soveltaminen sovelluskehityksessä edellyttää, että ymmärrät mitä Windowsin API-funktiot tekevät, ja mihin tapahtumiin sinun täytyy reagoida missäkin tilanteissa.


No joo, pitäähän nuo ohjelmoinnin perusteet hyvin tuntea. Mutta aika harvassa on se, että API-kutsuja tarvii tietää. Tietenkin esim. jokun tcp/ip hässäkän ohjelmointi ei ilman moista tuntumusta onnistu.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että kokonaisuuden hallinnasta ollaan enemmän kiinostuneita. Vaikka moinen API "hässäkkä" täältäkin onnistuui, niin kuitenkin aivan muusta nuo työnantajat ovat kiinnostuneita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti The Original Jags
Tutkikoon sitten vaikka minua, mutta ei minun maksamillani veroilla :-).
Itse asiassa tuo tutkimus ei kohdistu yhteen katkeroituneeseen naisvihaajaan, eikä yhteenkään katkeroituneeseen miesvihaajaan, vaan sukupuoleen, sen eri ulottuvuuksiin ja merkitykseen eri elämäntilanteissa. Tämä on vain yksi osa tuota tutkimusta, pyydän saada huomauttaa. Mutta vastakkaiseen sukupuoleen kohdistuva viha ja halveksunta on yksi hedelmällinen tutkimuskohde naistutkimukselle, jossa nimestään huolimatta tutkitaan myös miestä ja mieheyttä. Liekö tuo tahallisen valheellinen tieteen nimi saatanallisten feministilesbojen aikaansaannosta, sitä en tiedä.

Minä maksan tällaista tutkimusta verojeni välityksellä huomattavasti mielummin kuin esimerkiksi puoluetukea tai Raimo Sailaksen palkkaa.

Toivottavasti tämäkin ketju ei muutu saman jöötin jauhamiseksi, sillä tässä on jo paljon ansiokkaitakin kirjoituksia.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti L4E
No joo, pitäähän nuo ohjelmoinnin perusteet hyvin tuntea. Mutta aika harvassa on se, että API-kutsuja tarvii tietää.

Riippuu miten käyttöjärjestelmäläheistä ja -riippuvaista ohjelmointia tehdään. Jos tehdään pelkästään Windowsille tarkoitettuja sovelluksia, on siihen paras keino edelleen API-funktioiden käyttö, mikäli haluaa sovellukselle parhaan mahdollisen tehokkuuden.

.NET-arkkitehtuuri kylläkin on puskemassa läpi Windows-maailmassa, eikä tässä ympäristössä API:n tunteminen ole juuri ollenkaan tärkeää.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti L4E
Korostaisin tässä, että nämä erikoisosaajat ovat nimen omaan niitä tyyppejä jotka osaavat toimialansa(siis asian). Varsinaisella koodaustaidoilla ei niin kauheasti ole merkitystä. Vaikka olisit kuinka hyvä "propelipää" niin et pysty pahemmin itseäsi hyvin hinnoittelemaan, jos "asiaosaaminen" on sitä sun tätä.

Näille toimialaosaajille kyllä löytyy hommia.

Täytyy kyllä myöntää, että "The Original Jagsin" tavoin on tuo alan vaihto kyllä käynyt useasti mielessä, kun 80-luvun loppupuolelta asti on tätä it-alaa tullut "talsittua".


Tähän voisin mainita ihan itsestäni että kun oman kunnon työpaikan sain, sain sen suhteilla. Itse olin vielä silloin kovin vihreä ja vain kiinnostunut koneista. Ohjelmoinut en ole koskaan enkä ole edes opetellut, mutta käyttöjärjestelmät ja rauta on tullut tutuksi ihan vaan omatoimisesti. Koulutuksenihan on vain merkonomi. Sitten kun varsinaiseen työpaikaani päädyin minua opastamassa ja tukemassa oli kumminkin jonkinlainen tiimi jotan pääsin asiaan sisälle hyvinkin. Tässä kohtaa sitten tuleekin se mutta. Infra on joka yrityksessä aivan erilainen ja kyseisessä paikassa minä olin se joka parhaiten tämän infran hallitsi kokonaisuudessaan, teoriassa. Taitajia oli mutta oli vaan alihankkijoita jotka eivät sitten kaikkea tienneet koska valtuuksia siihen heillä ei edes ollut joten minä olin meidän firman ja alihankkjoiden yhdysmiehenä ja pidin kovasti töistäni koska kaikkea ei tarvinnut koneella tehdä (ja alihankkija hoiti roudauspuolen). Olin myös ainoa joka tiesi kiinteistön kaapeloinnit ja koneiden sijoittelun softat ja kenellä on mitäkin oikeuksia yms. mutta näistä tiedoista ja taidoista ei ole paskankaan vertaa hyötyä kun pistetään pihalle ja tyhjän päälle taloudellisistasyistä, lue ahneudesta. hoidin myös välillä ihan käytännön asioita pöytien siirtelystä piirtoheittimen lampun vaihtoon ja silti pidin edelleen työstäni.
Nykyisessä työpaikassani joudun taas oppimaan infran kokonaan uusiksi ja nyt on vielä huonommin koska minähän en ole varsinaisesti tämän yhtiön palveluksessa vaan atk-huorana ja niillehän ei ylimääräisiä oikeuksia anneta.
Minähän tumme vanhan yritykseni toimintatavat ja ja kaikki kommervenkit, oikeat ihmiset yms. mutta ei se paljon lohduta kun en siellä enää työskentele. Muualla vanhan firmani tiedot ei merkitse mitään vaan olen jälleen se vanha turha merkonomi.

Ps. olen edellen erittäin katkera siitä ettei minulle tarjottu edes firman sisällä jotain ihan muutakin työtä koska silloin olisin senkin ilomielin ottanut vastaan, tunsinhan lähes jokaisen 200 työntekijästä ainakin jollain tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Tarkennetaan nyt sen verran, että tarkoitin tuolla toimialaosaajalla sellaista henkilöä joka osaa esim. yritysten taloushallinnon tai toiminnan ohjauksen tarpeet.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Nykyisin on muotia, että pitää olla ns. "korkeasti koulutettu". Mutta kaukaa viisas osaa kouluttautua alalle, jossa on töitä ja palkkaus hyvä, vaikkei ala olisikaan kovin mediaseksikäs.

Olen harkinnut alan vaihtoa. Olen vain 26, joten ikä ei ole sille esteenä. Enää ei tosiaankaan huvita opiskella montaa vuotta, vaan haluan alalle jossa työllistyminen on suhteellisen nopeaa ja myös varmaa.

Jos vielä muutaman vuoden jaksaisi tätä IT-alaa katsella.

Mikä sinut IT-alalle vei? Ilmeisesti helppo raha houkutti, jos kaiholla muistelette aikaa jolloin työntekijä sai sanella ehtonsa?
Rahan perässä juoksemisen sijaan voisit hakeutua vaikka johonkin uskonnolliseen yhteisöön töihin tai vaihtoehtoisesti vaikka Miessakit ry:n varainhankijaksi.
Saarnaajan taitosi taitavat mennä ohjelmistosuunnittelijana hukkaan, varsinkin kun ala ei sinua enä kiehdo.

Toisaalta saisit sukupuolestasi pisteitä hakiessasi esimerkiksi lähihoitajaksi. Opiskelu vie vain vähän aikaa ja sukupuolesi tekee sinusta haluttavan päivähoidon työmarkkinoilla. Lukuisat yksityiset päiväkodit hakevat jatkuvasti lastenhoitohenkilöstöä.
Myös se, ettän et jää äitiyspäivärahaa nauttimaan, mahdollistaa sinulle heti vakitusen työsuhteen.
Lasten etuahan sinäkin olet ollut täällä ajamassa? Vai oliko se vain miesten?

Viittaan tässä siis omaan kirjoitukseesi:
Alku on vastausta nimimerkki Suomi-Salaman kysymykseen

Viestin lähetti
Kummallista. Ensin haukut kaikki lahkot maanrakoon, ja kun pyydän sinua tutustumaan omaan "lahkooni", ei mielenkiintoa enää löydykään. Kovin aikaa vievää se ei ole, vaan uskon että saat aika paljon tietoa seurakunnastani alle 10 minuutin ajassa esimerkiksi tutustumalla sivuun www.adventtikirkko.fi. Kuten aiemmin totesin, en koskaan ole joutunut henkisen painostuksen tai hyväksikäytön kohteeksi seurakuntani taholta. Pikemminkin päinvastoin. Esimerkiksi viime syksynä seurakuntani kustansi matkani nuorten aikuisten päiville, koska opiskelijana rahatilanteeni oli heikohko. Samoin seurakuntani tarjoaa minulle jopa sapatti ilmaisen päivällisen jumalanpalveluksen jälkeen, joka on todella tervetullut asia kiireisen ja vähävaraisen opiskelijan elämään. Monesti tunnen huonoa omaatuntoa siitä, etten ole tehnyt tarpeeksi seurakuntani eteen, kun ottaa huomioon miten paljon he ovat minua tukeneet ja auttaneet taloudellisesti. Toivottavasti saan tilaisuuden korjata asian laidan opintojeni päätyttyä ja osallistua paljon tiiviimmin seurakunnan toimintaan.

Toivottavasti nyt työelämässä olevana olet saanut mahdollisuuden tehdä seurakuntasi eteen.
Olisiko adventtikirkolla tarjota IT-alan töitä? Oletko kysynyt?
 
Viimeksi muokattu:

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti L4E
Tarkennetaan nyt sen verran, että tarkoitin tuolla toimialaosaajalla sellaista henkilöä joka osaa esim. yritysten taloushallinnon tai toiminnan ohjauksen tarpeet.

No kyllä sitä itsekin mietin mutta vastasinpahan vaan tuohon sinun viestiisi vaikka asia ihan sitä sivuuttanutkaan.

Jos vaikka pikkuhiljaa palaisimme aiheeseen pois sieltä uskontojen ja feminismin maailmasta.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No perkele, www.mol.fi.
Täytyy olla kyllä tuuria jos tuolta jotain mieleistänsä löytää.
Tai ainakin hyvä pohja täytyy olla noihin "johtajapaikkoihin"...
Sekä välitysfirmat näyttävät myös rehoittavan tuolla.
Työt minullekin kävisi, Turusta. Edes jotain.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Viestin lähetti stiflat
No perkele, www.mol.fi.
Täytyy olla kyllä tuuria jos tuolta jotain mieleistänsä löytää.
Tai ainakin hyvä pohja täytyy olla noihin "johtajapaikkoihin"...
Sekä välitysfirmat näyttävät myös rehoittavan tuolla.
Työt minullekin kävisi, Turusta. Edes jotain.

Sepä se tuota sivustoa kun lukee suuri osa suomen työttömistä ja myös työssäkäyvätkin, niin voi vain arvella meneeko tuhat rikki työhakemusten määrässä. Kun ojankaivajan hommiakin hakee ainakin 20 yhdyskuntatekniikan insinööriä. Mutta näyttää kyllä nykyään siltä ettei enää työpaikat itse hae oikeastaan mihinkään alalle vaan työntekijät tulee välitys ja vuokrafirmojen kautta.
Pitäis varmaan pistää pystyyn tuollainen firma kun näyttää niille olevan iso tilaus.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti mafioso
Mutta näyttää kyllä nykyään siltä ettei enää työpaikat itse hae oikeastaan mihinkään alalle vaan työntekijät tulee välitys ja vuokrafirmojen kautta.

Näinhän se tuppaa olemaan tätänykyä.

Eikä tämä trendi ole suinkaan ainoastaan it-alan "ongelma", samaan suuntaan kuljetaan monella muullakin alalla - kuten esim. varasto/terminaali/logistiikka-alalla. Entistä useampi yritys ulkoistaa varastopalvelunsa joko kokonaan välitysfirman hoidettavaksi tai sitten välitysfirmasta tuotetaan työntekijät hoitamaan varastoa, tällöin omaa henkilökuntaa ei ole välttämättä lainkaan tai vaan muutama, muun osan henkilökunnasta ollessa vuokratyöntekijöitä. Työsuhteet ovat sitten ihan mitä vaan parista päivästä kuukausiin, osa vuokrafirmoista välittää työvoimaa ruuhkahuippujen tekoon, jolloin työntekijä saattaa viipyä yritykset A varastossa pari kolme tuntia ja sitten siirtyä yrityksen B varastolle etc. Tällaisessa tapauksessa lienee turha edes kuvitella vuokratyöntekijän sitoutuvan yrityksen arvoihin.

vlad.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ulkoistuksen yhteydessa palveluntarjoajalle siirtynyt vartunneempi ja kalliimpi henkilökunta on ainakin tuntemassani tapauksessa vaihdettu yksi kerrallaa nuorempiin ja halvempiin.
Tämänkin vuokrafirma taitaa olla kirosana PAM:ssa.

Kustannussäästöjen ohella on korvattu sitoutunut oma henkilökunta määrä- ja osaaikaisilla työntekijöillä.
Aina en ole oikein vakuuttunut siitä, syntyykö oikeasti merkittäviä säästöjä. Monesti virheen korjaamiset maksavat verraten paljon.
Toki näissä tapauksissa on ulkoistettu myös se kaikki työmäärä, jota tarvitaan oman henkilöstön hallinnointiin.

Monesti asian ratkaisee se rahamäärä, jonka asiakas on valmis maksamaan, mutta halvalla saa harvoin hyvää.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Viimeksi laitoin tasan yhden hakemuksen, sillä pääsin ja työhistoriaa ko. paikassa nyt 6.v. ja opintopohjana on pakollinen perustaso 9-vuoteen sluibattuna suht heikolla (6.8) päästötodistuksella. Edelliseen hain myös yhdellä hakemisella ja 3-v. meni siellä kunnes itse irtisanoin itseni ko. paikasta...tosin ei hommanikaan ole mitään aivokirurgiaa tahi molekyylibiologiaa. *HYMS*
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Hyvä keskustelu.

Itse en todellakaan ole mikään ATK-guru, vaan teen silläkin alalla paskahommia. Tai siis tein. Nyt opiskeluvaiheessa työnkuvana on täysin alasta poikkeava työ. Vuokramiehenä loma-aikoina tehdastyössä. Tekee hyvää päälle, ruumille ja rahapussille. Tienaa enemmän, sillä atk-alan lähtöpalkat ovat aivan onnettomat.

Paskahommilla tarkoitan koneiden kasaamista ja huoltoa. Monet gurut tietävät vaikka mitä, mutta tietokonealan paskahommissa monella menee jauhot suuhun. Emolevyn vaihto on niin monelle tuottanut ongelmia, vaikka ohjelmointikädet pelaavat ja miljoonat piuhat menevät kaapeissa oikeille paikoilleen. Itse en vastaavista asioista paljoakaan ymmärrä. Ei kiinnosta.

Jonkinlaisina pointtina siis se, että itseään mahtiguruina pitäviä it-alan osaajia Suomessa riittää. Jostain syystä itselleni riittäisi pieniä kädentaitoja vaativissa huolto- ja kokoamishommissa töitä, jos niitä vain viitsisi tehdä. En voi oikein uskoa, että paskahommia ei riittäisi muillekin. Vähän on tultu atk-alalla samaan tilanteeseen kuin perinteisessä ruumiillisessa työssä: paskahommat eivät kiinnosta, vaan kaikkien on oltava insinöörejä...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti snumi
Tuliko jollekin mieleen, että voisi perustaa oman yrityksen?
Aikanaan eräässä oppilaitoksessa oleskellessani perustimme paperilla oman yrityksen. Projektissa nivottiin eri oppiaineissa opetettuja asioita yhteen. En tiedä, miten paljon oikeaa tilannetta tuo opetustilanne vastasi, mutta minulle se riitti osoittamaan sen, että en ole yrittäjätyyppiä. Yksityisyrittäjänä sitä olisi liikaa kiinni siinä työssään myös vapaa-aikana (jota kuulemma yrittäjillä ei liikoja ole), eikä se kuulosta elämältä, jota haluan elää. Työ on kuitenkin vain yksi osa elämää, eikä tietenkään tärkein sellainen.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Viestin lähetti msg
Mikä sinut IT-alalle vei?



Varmaankin se buumi. Tosin valmistuttuani buumi oli jo ohi.


Viestin lähetti msg

Rahan perässä juoksemisen sijaan voisit hakeutua vaikka johonkin uskonnolliseen yhteisöön töihin tai vaihtoehtoisesti vaikka Miessakit ry:n varainhankijaksi.

Kuulun uskonnolliseen yhteisöön, eli kristilliseen seurakuntaan. Minun ei tarvitse enää hakeutua sinne.


Viestin lähetti msg


Saarnaajan taitosi taitavat mennä ohjelmistosuunnittelijana hukkaan, varsinkin kun ala ei sinua enä kiehdo.

En sanonut etteikö enää kiehtoisi, vaikka joskus ala kieltämättä tympiikin. Mutta vastapainoksi on sitten melkoisia onnistumisen elämyksiä, kun onnistuu suunnittelemaan esimerkiksi toiminnallisesti monimutkaisen algoritmin, joka toimii juuri niinkuin pitääkin.


Viestin lähetti msg


Toisaalta saisit sukupuolestasi pisteitä hakiessasi esimerkiksi lähihoitajaksi.

Alan pitää myös kiinnostaa, ei pelkkä hyvä työllistyminen ole kaikki.
 

laiska laita

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, FPS
Viestin lähetti The Original Jags
Varmaankin se buumi. Tosin valmistuttuani buumi oli jo ohi.

Sama täälä. Se oli se 90 luvun lopun buumi mikä veti ja kun valmistuin niin se olikin ohi. IT alalla paskaa on tullut. Tänään kehutaan että olet hyvä mies ja huomenna olet työtön.... nyt on pari vuotta samassa talossa takana, ylläpitotehtävissä muttei IT talossa. Palkka surkea, Olen oman työni pomo. Huippuhyvät työajat. Mutta alan vaihto kiinnostaa. Jos jostain löytyäisi sellasen hyvän työn.

Vaatimukset:
-Hyvät työajat, tai ainakin vapaat jos on jotain vuorotyön tapaista
(ei ravintola-ala, ei taksikuski)
-Kohtuu palkka. 1600 € käteen olisi luksusta. 2000€ käteen en edes haaveile.
-Vähän vastuuta, ei kuitenkaan olennaista
-Päivystys työssä ei kestä hermot mutta, kai siihen tottuu?
-Saa olla fyysistäkin
-Voisi olla urakkaluonteistakin...
-Ei kuitenkaan rakennusalalta. Peukalo on hieman juurtunut keskelle kämmentä...
-Tulen ihmisten kanssa toimeen joten voisi olla jotain sellaista myyntityön tapaista.
-EI VUOKRAUSFIRMAN kautta. pätkätyö ei vaan sovi tähän elämän tilanteeseen

Ideoita??
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti The Original Jags
Alan pitää myös kiinnostaa, ei pelkkä hyvä työllistyminen ole kaikki.

Taas löytyi esimerkki siitä, kuinka hoiva-ala ei kiinnosta miehiä, vaikka sukupuolesta olisi kovasti hyötyä.
Millaisia ohjeita uskosi antaa sinulle ammatinvalintaan?
IT-buumin seuraaminen voisi jonkun silmissä näyttää saatanalliselta rahan perässä juoksemiselta.

Viestin lähetti The Original Jags
Tämä sukupuolijakauma on hyvä esimerkki sosiaalifeministisestä yhteiskunnasta, jossa elämme. En väitä pystäväni todistamaan, että miesten syrjintä julkisen sektorin työhönotossa on tietoista, mutta uskon näin olevan. Noin selkeää eroa vakituisten työsuhteiden jakautumisessa on mahdotonta selittää muuten.

Näetkö ristitiitaa? Onneksi selität itse asiat, joita ei voi muuten selittää.

Sinulle on muuten esitetty täällä palstalla vuosien varrella monia kysymyksiä, joihin olet jättänyt vastaamatta. Koetko sen ongelmaksi?
 

lihaani

Jäsen
Alat, joissa tulee olemaan työvoimapulaa:

Miltei kaikki kädentaitoja vaativat alat putki- ja sähkömiehistä hyviin muurareihin ja laatoittajiin. Huonona puolena, että ne oikeasti vaativat taitoja, joita kaikki eivät opi, vaikka itkisi. Ja työ on usein pirun raskasta ja paskasta. Plussana hyvä liksa ja konkreettisen tekemisen ja tulosten välittömän näkemisen ilo.

Erilaiset hoitoalan työt: Suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja vanhuksia, sairaita ja vammaisia ei saa saunankaan taakse viedä eikä kadulle jättää. Joten pakko heistä on huolta pitää. Työ on raskasta ja huonosti palkattua, mutta sitä on. Ja ihmisten kanssa pärjäävät tyypit jopa pitävät näistä hommista.

Kylmä fakta on, ettei siistejä johtajan tai luovan mediaihmisen paikkoja riitä kaikille. Joidenkin on tätä infrastruktuuriakin pyöritettävä, vaikka pomo vittuilee ja ojassa saappaanvarresta valuu vettä sukille.
 

snumi

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Aikanaan eräässä oppilaitoksessa oleskellessani perustimme paperilla oman yrityksen. Projektissa nivottiin eri oppiaineissa opetettuja asioita yhteen. En tiedä, miten paljon oikeaa tilannetta tuo opetustilanne vastasi, mutta minulle se riitti osoittamaan sen, että en ole yrittäjätyyppiä. Yksityisyrittäjänä sitä olisi liikaa kiinni siinä työssään myös vapaa-aikana (jota kuulemma yrittäjillä ei liikoja ole), eikä se kuulosta elämältä, jota haluan elää. Työ on kuitenkin vain yksi osa elämää, eikä tietenkään tärkein sellainen.

Yrittäjyys ei varmasti sovi kaikille. Eikä ehkä työntekokaan.

Mutta jos alkaa arvostella työnantajaa, että "nakittaa minulle vain paskoja hommia" (jota sinä et tehnyt), niin silloin voi selkeyttää arvostusta duunia kohtaan, että miettii mitä merkitsisi, jos itse suunnittelisi firman työt, omalla riskilla, muiden työntekijöiden kanssa.

Milloinkaan ei tule tilannetta, ettei olisi mitään mahdollisuutta, jos on valmis yrittämään. Ei se sitä tarkoita, ettei vapaa-aikaa olisi, tai edes sitä, että menestyisi, mutta jos ei kokeile ei voi tietää. En usko että oppilaitoksilla olisi mitään edellytyksiä opettaa yrittäjyyttä, niinkauan kuin opettajat ovat palkkarenkejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös