Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 533 096
  • 3 313

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Lihavoinnit meikäläisen. Joten eiköhän episodi kasi ole tarina jossa pääosassa on Luke Skywalker.
Jännä muuten nähdä minkälaisen roolin Lukelle antavat. Jäljitteleekö Yodan ja Obi-Wanin tyyliä vain vanhana mentorina vai onko itse näyttämässä First Orderille kuka se päätähti onkaan. Kuitenkin itse Lucas on tainnut kertoa Luken olevan "voimakkain jedi ikinä", jollen muista väärin?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lucasin sanomiset ovat kyllä sitä itteään, en hirveästi pistäisi arvoa sille enää.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jännä muuten nähdä minkälaisen roolin Lukelle antavat. Jäljitteleekö Yodan ja Obi-Wanin tyyliä vain vanhana mentorina vai onko itse näyttämässä First Orderille kuka se päätähti onkaan. Kuitenkin itse Lucas on tainnut kertoa Luken olevan "voimakkain jedi ikinä", jollen muista väärin?
Eikö Anakinistakin sanottu jotain vastaavaa? Pientä debaattia on ollut siitä kuka sen tasapainoon voimaan toikaan. Oliko se Anakin Skywalker vai sittenkin hänen poikansa Luke Skywalker? Minä olen sillä kannalla että lopulta sen tasapainon toi Anakin. Darth Vaderina listi paljon Jedejä ja lopulta tuli takaisin valon puolelle ollen taas Anakin. Anakin Skywalker lopulta tappoi Palpatinen tuoden lopulta voiman tasapainoon. Jedejä oli sen jälkeen vähän kuten oli Sithejäkin.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Eikö Anakinistakin sanottu jotain vastaavaa?
No menee varmaan saivartelun puolelle, mutta Anakin taisi olla lahjakkain ja potentiaalisin. Ainakin ennen tuota onnettomuuttaan. Itse olen kyllä tuota aina vähän ihmetellyt. Jos kerran Anakin "heikentyi" onnettomuudessaan, koska menetti raajansa, niin miten Yoda pystyi olemaan kaikkien silmissä niin kova? Kuitenkin kaveri oli vain puolet tai kolmasosan mitä esim. ihmiset olivat. Jos siis Voima korreloi jotenkin lukumäärä/massa.

Oliko se Anakin Skywalker vai sittenkin hänen poikansa Luke Skywalker? Minä olen sillä kannalla että lopulta sen tasapainon toi Anakin.
Samaa mieltä. Anakinhan sen toi tuhoamalla Jedit ja sen jälkeen Sithit. Koska vaikka Luke pitääkin itseään Jedinä niin eihän hän kuitenkaan varsinaisesti samalla tavalla tuohon porukkaan ole kasvanut kuin aikaisemmin Yodat ja Obi wanit sun muut. Omasta mielestäni ainakin näin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
No menee varmaan saivartelun puolelle, mutta Anakin taisi olla lahjakkain ja potentiaalisin. Ainakin ennen tuota onnettomuuttaan. Itse olen kyllä tuota aina vähän ihmetellyt. Jos kerran Anakin "heikentyi" onnettomuudessaan, koska menetti raajansa, niin miten Yoda pystyi olemaan kaikkien silmissä niin kova? Kuitenkin kaveri oli vain puolet tai kolmasosan mitä esim. ihmiset olivat. Jos siis Voima korreloi jotenkin lukumäärä/massa.
Tämä on selitettävissä niin että ensinnäkin Darth Vaderin liikkuminen oli rajoitetumpaa kuin ennen Mustafarin tapahtumia. Se haarniska rajoitti käsien liikkumista aika paljon. Vader ei pystynyt nostamaan kättään niin vapaasti ja korkealle kuin Anakin pystyi. Lisäksi vain hänen oikea kätensä tuntui suhteellisen normaalilta. Vasemmasta kädestä oli tunto kokonaan poissa. Jalat olivat niin tönköt että Vader joutui käyttämään voimaa apunaan jotta pystyi ylipäänsä kävelemään. Nämä selviävät kirjallisuuden puolelta. Ettei olisi liian helppoa, Palpatine oli käskenyt suunnitella Vaderin haarniskan siten että se tuotti Vaderille jatkuvaa kipua. Sillä oli kaksi merkitystä. 1, jotta Vader pysyisi vihaisena ja sitä kautta saisi raivostaan enemmän voimaa ja 2, rangaistuksena Vaderin mokalle kun hävisi taistelun Obi-Wanille. Kaiken lisäksi Vader oli syvästi masentunut joka ei ainakaan tuonut hänelle lisää voimaa vaan päinvastoin kulutti sitä. Tämä masennus johtui siitä mitä hän luuli tehneensä Padmélle ja siitä mitä hän teki Jedeille. Hänelle oli suuret omantunnon tuskansa mutta samalla pimeä puoli piti häntä otteessaan eikä hän voinut vain lähteä. Tarvittiin Luken osoittama rakkaus isäänsä kohtaan jotta Anakin pääsi irti Darth Vader hahmostaan ja voiman pimeästä puolesta. Vader oli kahtia jakautunut persoonallisuushäiriö jonka ansiosta hän mm. pystyi pienokaiset tappamaan Coruscantin Jeditemppelissä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos kerran Anakin "heikentyi" onnettomuudessaan, koska menetti raajansa, niin miten Yoda pystyi olemaan kaikkien silmissä niin kova? Kuitenkin kaveri oli vain puolet tai kolmasosan mitä esim. ihmiset olivat. Jos siis Voima korreloi jotenkin lukumäärä/massa.
Yoda oli, mitä, jotain yli 800-vuotias kuollessaan (tai siirtyessään osaksi Voimaa, miten sen nyt haluaa nähdä), joten onhan hänellä ollut siinä aikaa kehittää kykyjään. Lienee jediksi harvinaisen pitkäikäinen johtuen lajinsa ominaisuuksista.

Imperiumin Vastaiskun aikaan oli tosin silmin nähden fyysiset voimat tulossa jo tiensä päähän, vaikka sinänsä Voima virtasikin käppyrässä vahvana. Luultavasti ei olisi enää pärjännyt Keisarille / Darth Vaderille fyysisemmässä kaksintaistossa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Tämä on selitettävissä niin että ensinnäkin Darth Vaderin liikkuminen oli rajoitetumpaa kuin ennen Mustafarin tapahtumia.
Varmasti tästä johtui Vaderin heikkous eli hitaus ja riippuvuus tuohon pukuun, joka ennestään oli "paskasti" suunniteltu. Palpatinella oikeastaan myös oli Vaderille korjattu puku joka olisi huomattavasti parantanut hänen liikkuvuuttaan, istuvuutta ja myös puvun sähköeristystä. Tätä ei uskallettu asentaa, koska Vader olisi joutunut hengenvaaraan. Puhuin kuitenkin Voimapotentiaalista, jonka sanottiin heikentyneen tuossa onnettomuudessa. Darth Plaguesin mukaan voima ei ole riippuvainen kropasta ja sen määrästä vaan siitä miten sitä kanavoi. Myös Yodahan kertoi, että "Judge by my size do you"?
Yoda oli, mitä, jotain yli 800-vuotias kuollessaan (tai siirtyessään osaksi Voimaa, miten sen nyt haluaa nähdä), joten onhan hänellä ollut siinä aikaa kehittää kykyjään. Lienee jediksi harvinaisen pitkäikäinen johtuen lajinsa ominaisuuksista.
No joo tämä on ehkäpä se syy. Asiaa vaan sotkee tämä 1. esitelty midicloriani määrä veressä pelleily, jonka mukaan yodalla tämä oli 2. korkein.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No joo tämä on ehkäpä se syy. Asiaa vaan sotkee tämä 1. esitelty midicloriani määrä veressä pelleily, jonka mukaan yodalla tämä oli 2. korkein.
Sinänsä jokaisellahan nyt on toki oikeus kirjoittaa omaa tarinaansa miten haluaa, mutta tuo midichloriaani juttu oli kyllä jopa Lucasilta aivan luvattoman heikkoa kirjoittamista. Ehdottomasti ehkä suurimpia, ellei suurin konahdus prequel-trilogiassa minun mielestäni ja mies taisi sen itsekin tajuta (tosin ihan liian myöhään) ja noista jauhamista himmailtiin myöhemmissä osissa, vaikka nyt taidettiin silti viitata jonkun verran.

Kun Star Warsilla ei ole muutenkaan mitään tekemistä vakavastiotettavan sci-fin kanssa, niin joku tuontyyppinen "tieteellinen" selittely on totaalisen out of place. No, tästä on vatvottu vuosikaudet, mutta edelleen ehkä se kaikkein häiritsevin juttu koko saagassa. Edes antennisilmä Jar Jar Binks ei pääse lähellekään ärsyttävyyttä midichloriaanien kanssa. Olen ehdollistanut itseni ajattelemaan, että se on silkkaa höpöhöpöä ihan tarinan sisälläkin. Jedeillä on ollut kauhea vimma keksiä joku fyysinen perustelu ja mittauskeino Force sensitivitylle ja sortuivat sitten puoskaroimaan valtansa iltahämärässä. Myöhemmin tajuttiin, että se on silkkaa pseudotiedettä. Voiman mysteeri on selittämätön. Case is closed!

Toivottavasti tulevissa leffoissa ei missään jauheta sanallakaan midichloriaaneista. Muuten pistän paikat säpäleiksi kuin Darth Vader konsanaan!
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Sinänsä jokaisellahan nyt on toki oikeus kirjoittaa omaa tarinaansa miten haluaa, mutta tuo midichloriaani juttu oli kyllä jopa Lucasilta aivan luvattoman heikkoa kirjoittamista. Ehdottomasti ehkä suurimpia, ellei suurin konahdus prequel-trilogiassa minun mielestäni ja mies taisi sen itsekin tajuta (tosin ihan liian myöhään) ja noista jauhamista himmailtiin myöhemmissä osissa, vaikka nyt taidettiin silti viitata jonkun verran.

Kun Star Warsilla ei ole muutenkaan mitään tekemistä vakavastiotettavan sci-fin kanssa, niin joku tuontyyppinen "tieteellinen" selittely on totaalisen out of place. No, tästä on vatvottu vuosikaudet, mutta edelleen ehkä se kaikkein häiritsevin juttu koko saagassa. Edes antennisilmä Jar Jar Binks ei pääse lähellekään ärsyttävyyttä midichloriaanien kanssa. Olen ehdollistanut itseni ajattelemaan, että se on silkkaa höpöhöpöä ihan tarinan sisälläkin. Jedeillä on ollut kauhea vimma keksiä joku fyysinen perustelu ja mittauskeino Force sensitivitylle ja sortuivat sitten puoskaroimaan valtansa iltahämärässä. Myöhemmin tajuttiin, että se on silkkaa pseudotiedettä. Voiman mysteeri on selittämätön. Case is closed!

Toivottavasti tulevissa leffoissa ei missään jauheta sanallakaan midichloriaaneista. Muuten pistän paikat säpäleiksi kuin Darth Vader konsanaan!
Aamen. Eiköhän yhdessä vain sovita, että midichloriaanit ei natsaa ja homma rullaa paremmin ilman niitä. Uskon kyllä että nuo on jo unohdettu. Eihän niitä esim. noissa piirretyissä ole tainnut näkyä eikä kuulua?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mä jollain tasolla ymmärrä midichloriaanit käsikirjoituksellisesti. Katsojille piti jotenkin selittää miksi Qui-Gon saa Anakinin tähtäimeensä ja että miksi juuri Anakinia pitäisi kouluttaa. Samalla saatiin korostettua kuinka voimakas Anakin tulee voiman käytössä olemaan. Myönnän kyllä ettei se hyvä ratkaisu lopulta ollut kun ottaa huomioon juuri Yodan koon ja ettei siitä ole puhuttu sen jälkeen, varsinkaan elokuvian kronologisessa aikajanassa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Mä jollain tasolla ymmärrä midichloriaanit käsikirjoituksellisesti. Katsojille piti jotenkin selittää miksi Qui-Gon saa Anakinin tähtäimeensä ja että miksi juuri Anakinia pitäisi kouluttaa. Samalla saatiin korostettua kuinka voimakas Anakin tulee voiman käytössä olemaan. Myönnän kyllä ettei se hyvä ratkaisu lopulta ollut kun ottaa huomioon juuri Yodan koon ja ettei siitä ole puhuttu sen jälkeen, varsinkaan elokuvian kronologisessa aikajanassa.
Tämä juuri. Eihän niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta tuo määrä/veri ei vain itselle toimi. Juurikin näiden kokoerojen vuoksi. Mitä läskimpi ihminen, sitä voimakkaampi? Olisihan Anakinin korostamisessa voitu käyttää muitakin keinoja kuin tuo määrä. Käytettiinhän tuolla tätä "pod-racing" juttua. Epidode 7. Rey teki vaikka mitä Jedi temppuja, jolla hänen lahjakkuuttaan korostettiin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tämä juuri. Eihän niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta tuo määrä/veri ei vain itselle toimi. Juurikin näiden kokoerojen vuoksi. Mitä läskimpi ihminen, sitä voimakkaampi? Olisihan Anakinin korostamisessa voitu käyttää muitakin keinoja kuin tuo määrä. Käytettiinhän tuolla tätä "pod-racing" juttua. Epidode 7. Rey teki vaikka mitä Jedi temppuja, jolla hänen lahjakkuuttaan korostettiin.
Pod-racing taas oli sen takia koska alkuperäisessä trilogiassa oli kerrottu Luken isän olleen lahjakas pilotti. Sitä korostettiin kyllä myöhemminkin. Midichloriaanit taas oli muistaakseni veripitoisuuden määrää eli kuinka paljon niitä on esimerkiksi millilitrassa verta tjms. Siinä mielessä se ei siis ihan mene niin että mitä enemmän massaa, sitä voimakkaampi voimassa on.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Han Solo -leffan kuvaukset ovat aloitettu. Mulla ei ole kovin kovaa luottoa täjän leffaan koska pääosan valinta ei mua vakuuta.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Sain Rogue Onen vihdoinkin katsottua ja tykkäsin. Kyllä SW maistuu aina. Vähän närästi tosin se, että alussa ei ollut vierivää tekstiä.

Varsinkin tykkäsin siitä, miten lopputaistelu vedettiin loppuu.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jännä muuten nähdä minkälaisen roolin Lukelle antavat. Jäljitteleekö Yodan ja Obi-Wanin tyyliä vain vanhana mentorina vai onko itse näyttämässä First Orderille kuka se päätähti onkaan. Kuitenkin itse Lucas on tainnut kertoa Luken olevan "voimakkain jedi ikinä", jollen muista väärin?
Itse uskon, että Luke olisi löytänyt pimeän voiman, pelästynyt ja mennyt vuorille piiloon ajattelemaan. Tullee käyttämään pimeitä voimiaan hyvään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ehkä Luke onkin Supreme Leader Snoke.

Osaa Voimalla luoda sellaisen Klonkun näköisen valeasun itselleen jolla hämätä ja pitää oma identiteetti piilossa. En tiedä onko tästä vielä teorisoitu, etttä Snoke = Luke Skywalker.

Käsittääkseni Obi-Wan Kenobikin osasi tempun. Ainakin A New Hopen romaaniversiossa kohta, missä Kenobi karkoittaa hiekkaihmiset Luken kimpusta kuvataan siten, että nämä näkevät Obi-Wanin jonain pelottavana isona hirviönä tms.

Leffassa näkyy ainoastaan huojuva kaapuhahmo, joka päästää ulinaa ja se johtunee kai siitä, että resurssit ei riittäneet luomaan semmoista monsteria. Otaksun. Jospa Luke sitten käyttää jotain vastaavaa temppua jolla luo illuusion.

Mark Hamill nyt on urallaan kunnostautunut oikeastaan Luken roolin jälkeen esittämällä mielenvikaisia pahiksia ja muita outoja tyyppejä, joten tuo olisi linjassa siihen, että puhtoisesta Lukesta onkin tullut pimeän puolen mestari aikojen saatossa. Ei kuitenkaan sith, vaan luonut ihan oman juttunsa.

Edit. Jos näin olisi, niin sitten homma olisi mielenkiintoista jos Rey olisi kuin olisikin Anakinin reinkarnaatio. Anakin joutuisi palaamaan takaisin maailmaan, koska se Voiman balanssointi ei sittenkään ihan onnistunut, vaan ihmelasta tarvitaan jälleen. Tällä kertaa osat on kuitenkin vaihtuneet "pojan" kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ottaen huomioon kuinka simppeli seiskan juoni oli, niin veikkaanpa kahdeksannessa osassa tapahtuvan seuraavaa:
  • Elokuva alkaa valtavalla taistelulla maanpinnalla
  • Pahiksia omalle planeetalle karkuun lähtenyt Luke kouluttaa Rey:ta
  • Rey karkaa ja lähtee liian aikaisiin taisteluun Snokea vastaan
  • Snoke paljastaa olevansa Reyn isä "I am your father" todella dramaattisessa kohtauksessa
  • Rey menettää kätensä
  • Musta sidekick tai Cameron Poe jäädytetään
  • Elokuva päättyy surullisesti
  • Jossain välissä lennetään myös asteroidien välissä
No toivottavasti ei. En kuitenkaan ikävä kyllä jaksa uskoa mihinkään omaperäiseen juoneen.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Mark Hamill nyt on urallaan kunnostautunut oikeastaan Luken roolin jälkeen esittämällä mielenvikaisia pahiksia ja muita outoja tyyppejä, joten tuo olisi linjassa siihen, että puhtoisesta Lukesta onkin tullut pimeän puolen mestari aikojen saatossa. Ei kuitenkaan sith, vaan luonut ihan oman juttunsa.
Ei silti olisi luonut omaa juttuansa sillä Dark Jedi on olemassa oleva termi joka tarkoittaa jediä joka käyttää molempien puolien taitoja hyväkseen. Lisäksi dark Jedillä on erilainen arvomaailma kuin jedillä mutta ei niin synkkä kuin Sithillä. Dark Jedi menee siis jedien ja sithien välimaastoon.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei silti olisi luonut omaa juttuansa sillä Dark Jedi on olemassa oleva termi joka tarkoittaa jediä joka käyttää molempien puolien taitoja hyväkseen. Lisäksi dark Jedillä on erilainen arvomaailma kuin jedillä mutta ei niin synkkä kuin Sithillä. Dark Jedi menee siis jedien ja sithien välimaastoon.
Onko Dark Jedejä esiintynyt kaanonissa aiemmin? En ole kuullut mainintaa. On ollut vian jedejä ja sithejä.

EU:n juttuja ei nyt noteerata tässä.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Onko Dark Jedejä esiintynyt kaanonissa aiemmin? En ole kuullut mainintaa. On ollut vian jedejä ja sithejä.

EU:n juttuja ei nyt noteerata tässä.
Suoraan ei kyllä pysty yhtään mainitsemaan. Jos venytetään rajoja niin Clone wars ja Rebels- sarjoista voidaan lähimmäksi laskea esim. inkvisiittorit ja Ventres, jotka eivät periaatteessa olleet Jedejä, mutta eivät sihtejäkään, koska Sithejä saa olla vain kaksi. Puhtaita Dark Jedejä ei mielestäni ole.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Suoraan ei kyllä pysty yhtään mainitsemaan. Jos venytetään rajoja niin Clone wars ja Rebels- sarjoista voidaan lähimmäksi laskea esim. inkvisiittorit ja Ventres, jotka eivät periaatteessa olleet Jedejä, mutta eivät sihtejäkään, koska Sithejä saa olla vain kaksi. Puhtaita Dark Jedejä ei mielestäni ole.
Ok. En ole ko. sarjoja vielä katsonut, joten niiistä en tiedä mitään.

Seison korjattuna.

(Lisäksi en nyt tokikaan tota Luke teoriaani ihan tosissaan heittänyt ilmoille, pidän sitä nyt epätodennäköisenä. Välillä on vaan hauskaa hullutella ajatuksillaan.)
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Onko Dark Jedejä esiintynyt kaanonissa aiemmin? En ole kuullut mainintaa. On ollut vian jedejä ja sithejä.

EU:n juttuja ei nyt noteerata tässä.
Puhdas Dark Jedi on mainittuna. Rebels sarjasta joka kuuluu kaanoniin. Laitetaan spoiler tagien alle varuilta.

Ahsoka Tano joka oli Clone Wars sarjassa aluksi Anakinin padawan mutta myöhemmin kääntyi dark jediksi Rebels sarjassa. Ventress on sith koska oli Count Dookun oppilas.
 
Viimeksi muokattu:

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Puhdas Dark Jedi on mainittuna. Rebels sarjasta joka kuuluu kaanoniin. Laitetaan spoiler tagien alle varuilta.

Ahsoka Tano joka oli Clone Wars sarjassa aluksi Anakinin padawan mutta myöhemmin kääntyi dark jediksi Rebels sarjassa. Ventress on sith koska oli Count Dookun oppilas.
Missä vaiheessa Ashokasta tulee Dark Jedi? Hänhän vain lähtee Jedi neuvostosta pois, mutta mitään tuollaista ei minun mielestä mainita? Dooku on Sidiuksen oppilas ja aitoja Sithejä voi olla vain kaksi. Tämän vuoksi Ventress ei ollut "darth"
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Missä vaiheessa Ashokasta tulee Dark Jedi? Hänhän vain lähtee Jedi neuvostosta pois, mutta mitään tuollaista ei minun mielestä mainita?Mutta Dooku on Sidiuksen oppilas ja aitoja Sithejä voi olla vain kaksi. Tämän vuoksi Ventress ei ollut "darth"
Ventress ei ollut Darth mutta oli Sith. Darth on arvonimi joka tulee ns. mestarille. Esimerkiksi Darth Vader oli mestari mutta silti Palpatinen oppilas aina siihen asti kunnes tappaa Palpatinen. Ashoka lähti pois Jedien riveistä ja sen jälkeen on toiminut pääasiassa taistelijana Bail Organan alaisuudessa joka oli ns. esikapina "pre rebels" ryhmä. Tarkalleen ottaen kyllä Ahsokan ei ole pahemmin näytetty käyttävän voiman pimeää puolta joten Dark Jedi määritelmä on kyllä väiteltävissä. Jedi hän ei kuitenkaan enää siinä vaiheessa ole.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös