Synergia-areena – helvetin esikartano?

  • 525 704
  • 1 924

Rostislav

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
KSML:ssa viidennen puolivälierämatsin otteluraportissa on Hakkaraiselta loistava vinkki jyväskyläläisyleisölle:

"Hakkaraisella oli asiaa Hippoksen yleisöllekin.

- Fantastisesti katsomo on kannustanut meitä läpi kauden. Mutta yhden pikkuvinkin rohkenen antaa.

- Kannustaa voi silloinkin, kun oma joukkue on tappiolla. Vaikeana hetkenä tuesta on kaikkein eniten apua."

Tuossa on mielestäni JYP-faneilla eniten oppimista. Radiosta kuultuna Tepsifanit antoivat tänään suosionosoitukset joukkueelle tappiosta huolimatta, eivät suinkaan rynnänneet pois tai huudelleet "jätkät siellä oli peli tänään" -tyylisiä ah niin hauskoja heittoja.

Tiistain matsissa kannustus kesti mm. sen, että ylivoimalla kiekkoa haettiin omasta päädystä, eli taputtamista ei lopetettukaan vaikka TPS sai kiekon purettua omalta alueelta. Tämä oli mielestäni hieno juttu.

Joka tapauksessa, tappioasemassa joukkuetta pitäisi eritoten kannustaa, ja tässä voisi fanikatsomo sambaryhmineen myös näyttää mallia. Tiistaina kannustus aina hieman hyytyi kun TPS maalasi. Lopussa olikin kyllä sitten hienoa kannustusta joka palkittiin voittomaalilla. :)
 
Viimeksi muokattu:

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet
http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?joukkue=JYP&sivu=kolumnit&id=8761

Että sen tason avautuminen.

Sinänsä ihan asiallistakin provoa istumapaikkoja kohtaan, koska sieltä ei todellakaan paljon ole apua tarjolla jos JYP on tappiolla. Ihmettelen siksi juuri kyseistä kirjoitusta, koska itse olen käynyt aktiivisesti katsomassa otteluita Jyväskylässä, Tampereella, Helsingissä ja Göteborgissa ja voin sanoa, että joka paikassa hiljaisuus ottaa vallan jos omat pelaavat huonosti ja on tappiolla. Se on todella synti, että se menee näin, mutta miksi kyseinen kirjoittaja otti kohteekseen juuri JYPin ja Synergia-areenan?
 

Miketsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vastahan Veikkaajan kapteenikyselyssä Hippos äänestettiin paras tunnelmaiseks halliks SM-Liigassa, niin mitä kitinää tuokin kirjotus taas on. Eilen oli mahtava tunnelma etenkin kolmannessa erässä ja ehkä paras, jonka ite olen Hippoksella kokenut. Kuuluttajakin sai tuulipuku-yleisöä ihan hyvin kannustukseen mukaan, vaikka suurin vikahan heikossa tunnelmassa on juuri heissä.
 

Handyy

Jäsen
En ymmärrä tuota artikkelia pätkääkään. TPS:n hieno meininki perustuu käytännössä täysin valotaulun ja kuuluttajan ohjeisiin. Jos niitä T-P-S -tekstejä ei siellä näkyisi, eipä olisi sen kummempaa Turussakaan. Se desibelimittarikin, pyydetään huutamaan ja jokainen vetää 2 sekuntia täysillä ja sit on taas hiljaista. Ja disclaimerina, ei siinä siis mitään vikaa ole - päinvastoin. Mutta minusta on vaan turha syyttää jotain tiettyä yleisöä kuten tässä tapauksessa jyväskyläläisiä, koska täällä ei valotaulua käytetä samaan tapaan.

Ja sitten kun olen vielä istumakausikorttilainen, joka taputtaa käsiä yhteen ottelun läpi ja näin tekevät myös ihmiset ympärillä... Missä tätä hiljaisuutta sitten esiintyy? Samoin kun katsoo A-puolelle, kyllä sielläkin kädet käy yhteen kiitettävästi. Ei tässä nyt miksikään Torontoksi muututa, mutta minun mielestäni meininki on ollut näissä playoffeissa (ja edellisissäkin) hyvää.

Tuon 5. ottelun loppuhetkillä DJ kaivoi jostain kuitenkin tämän "Eeo" -biisin, johon yleisö lähti helvetin hienosti mukaan. Että kun vaan saataisiin noita ottelun läpi, niin ei voitaisi sanoa mitään eroa (yleisömäärä huomioonottaen) tunnelmassa Jyväskylän ja Turun välillä.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?joukkue=JYP&sivu=kolumnit&id=8761

Että sen tason avautuminen.

[...] miksi kyseinen kirjoittaja otti kohteekseen juuri JYPin ja Synergia-areenan?

Miketsi kirjoitti:
Vastahan Veikkaajan kapteenikyselyssä Hippos äänestettiin paras tunnelmaiseks halliks SM-Liigassa, niin mitä kitinää tuokin kirjotus taas on.

Handyy kirjoitti:
TPS:n hieno meininki perustuu käytännössä täysin valotaulun ja kuuluttajan ohjeisiin. Jos niitä T-P-S -tekstejä ei siellä näkyisi, eipä olisi sen kummempaa Turussakaan.

Äläkää ny viitsikö. Ihan selvähän se on ettei Hippoksen tunnelma ole tällä kaudella mikään erikoinen ollut ja siitä sietääkin hieman tönäistä, etenkin kun pravda tuntuu olevan jatkuvasti että tunnelma on loistava. Kumma kun tuota Hakkaraisen kommenttia ei ole vielä tuomittu kitinäksi, siinä on kuitenkin kaveri jonka luulisi aika hyvin tunnelman aistivan.

Onhan se Hippoksen tunnelma monesti hyvä, ei siinä mitään, mutta pitäisi sitä meteliä löytyä muulloinkin kun johtoasemassa. Tappiolla liian usein kansa työntää kädet puuskaan ja hiljenee. Etenkin istumakatsomot ovat todella laiskoja lähtemään mukaan kannustukseen, joka johtuu varmaan siitä että nämä paikat ovat niin monesti myyty yrityksille jotka tuovat matseihin sitten vähän ketä sattuu.

Ja Turussa oli kyllä ainakin 2. puolivälierässä ihan koko ajan hyvä meininki ainakin mun mielestäni. Oltiinhan me samassa pelissä, en tiedä katsottiinko sitten noin eri tavalla. Ja tokihan 10 000 ihmistä taputtaa käsiään yhteen klap-klap kovempaa kun 4000.
 
Viimeksi muokattu:

Handyy

Jäsen
Ja Turussa oli kyllä ainakin 2. puolivälierässä ihan koko ajan hyvä meininki ainakin mun mielestäni. Oltiinhan me samassa pelissä, en tiedä katsottiinko sitten noin eri tavalla. Ja tokihan 10 000 ihmistä taputtaa käsiään yhteen klap-klap kovempaa kun 4000.
No totta helvetissä siellä on hyvä meninki, kun sitä ohjataan sieltä valotaululta. Ja sitä tehdään lähes jokaisella pelikatkolla. Ja välillä kuuluttaja vielä oheistaa, että kattokaa nyt sinne taululle kun siellä on kannatusohjeita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkäpä Synergia-areenalla voisi myös käyttää enemmän tuota valotaulua hyväksi kun Turussa ainakin näyttää homma toimivan aika hyvinkin. Ainakin on kokeilemisen arvoinen juttu mielestäni. Ei sitä joka katkolla ja hetki tarvitse käyttää kuten Turussa tai jopa pelin jälkeen kuten tuolla tehtiin, mutta silloin tällöin kun halli on ihan hiljaa niin voisi hyödyntää tuota valotaulua kun se on tänne ostettukin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
No totta helvetissä siellä on hyvä meninki, kun sitä ohjataan sieltä valotaululta. Ja sitä tehdään lähes jokaisella pelikatkolla. Ja välillä kuuluttaja vielä oheistaa, että kattokaa nyt sinne taululle kun siellä on kannatusohjeita.

Valotauluko sitä meteliä pitää? Jos porukkaa ei kiinnosta kannustus, niin ei se myös kannusta, vaikka valotaululla lukisi mitä. Mites kun peli on käynnissä? Seuraavatko ihmiset koko ajan vain taulua eikä peliä? Vihellä Immoselle nyt! Taputa nyt! Juhli maalia nyt!
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No totta helvetissä siellä on hyvä meninki, kun sitä ohjataan sieltä valotaululta. Ja sitä tehdään lähes jokaisella pelikatkolla. Ja välillä kuuluttaja vielä oheistaa, että kattokaa nyt sinne taululle kun siellä on kannatusohjeita.
Mielestäni sinulla on aika yksipuolinen näkemys kannustamisesta Turussa. Kyllä siellä tänä keväänä on kannustettu ihan spontaanistikin ilman mitään kehotuksia. Itse en kuulu Sissiryhmään tai B2-joukkoon mutta silti alan taputtaa/kannustaa ilman mitään kehotuksia. En edes juuri kiinnitä huomiota koko tauluun pelin aikana. Aika paljon on kyse myös siitä, kuinka hyvin joukkue omalla energisyydellään pystyy vaikuttamaan yleisöön.

Siitä olen samaa mieltä, että varsinkin viime pelissä tuo valotaulun käyttö ja kannustuskehotukset meni jo vähän yli. Nämä desibelimittarit ovat tosiaan vähän kökköjä, kun huuto kestää sen 2 sekuntia. Suurin osa yleisöstä ei jaksa kannustaa 60 minuuttia putkeen, ja liialliset kehotukset aiheuttavat vain vaivautuneisuutta. Yleisön herättely muutaman kerran ottelussa on ihan OK, mutta voisivat kuitenkin antaa edes mahdollisuuden vilpittömään kannustamiseen, varsinkin nyt kun se ihan peliesitystenkin osalta on täysin mahdollista.
 

Mickke

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valotauluko sitä meteliä pitää? Jos porukkaa ei kiinnosta kannustus, niin ei se myös kannusta, vaikka valotaululla lukisi mitä. Mites kun peli on käynnissä? Seuraavatko ihmiset koko ajan vain taulua eikä peliä? Vihellä Immoselle nyt! Taputa nyt! Juhli maalia nyt!

Ei se valotaulu meteliä pidä mutta edesauttaa tunnelman luomisessa. Omasta mielestäni kaikki lisä on bonusta, joten en näe mitään syytä miksi näin ei voitaisiin menetellä. Muutenkin olen sitä mieltä, että JYPin mediakuution tarjonta on aika säälittävää. Samat muutamat mainokset pyörii ja pelikatkoilla ei tosiaan tarjota mitään tunnelmankohotusmateriaalia. Erätauoilla näkyy "muiden otteluiden tapahtumia" eli käytännössä 10 sekunnin videopätkä jostakin maalista ilman mitään uusintoja tai hidastuksia. Toivottavasti tämä menee ensimmäisen käyttövuoden piikkiin ja ensi kaudeksi kuutiolle on saatu paljon enemmän tarjottavaa.

Kun palataan takaisin siihen kannustukseen täytyy yksi silmään pistävä asia mainita:
Samba tekee hyvää työtä rumpujen kanssa, mutta sieltä tuntuu puuttuvan sellanen kunnon "kapellimestari" joka ohjaisi toimintaa. Välillä kukaan ei tiedä mitä komppia paukutetaan ja sitten hakataan jotain laimeaa sekapauketta tai hakataan pelikatkomusiikin tahtiin jotain epämääräistä. Lauantaina huomasin muutaman kerran seuraavan tilanteen: seisomakatsomon "toinen puoli" aloitti luupaavan huudon joka kuitenkin kuihtui siihen, että samba paukutti katkomusiikin tahtiin eikä tämä "samban puoli" kuullut toisen puolen aloitusta. Tiivistennynä sanottakoon siis, että vaikka samba yhtyy nykyään hyvin muiden katsomonosien aloitteisiin, rummut voisivat olla hiljaa ellei siellä ole selvää ideaa seuraavasta tahdista. Tällöin tarjottaisiin muille parempi mahdollisuus käynnistää kannustus.
 

Handyy

Jäsen
Mielestäni sinulla on aika yksipuolinen näkemys kannustamisesta Turussa. Kyllä siellä tänä keväänä on kannustettu ihan spontaanistikin ilman mitään kehotuksia. Itse en kuulu Sissiryhmään tai B2-joukkoon mutta silti alan taputtaa/kannustaa ilman mitään kehotuksia. En edes juuri kiinnitä huomiota koko tauluun pelin aikana. Aika paljon on kyse myös siitä, kuinka hyvin joukkue omalla energisyydellään pystyy vaikuttamaan yleisöön.
En siis yritä kritisoida TPS:n kannustuskulttuuria, tai sitä että valotaululle tulee ohjeita kannustukseen. Minulla on ainakin ollut hauskaa molemmilla kerroilla Turussa, ja tulee varmasti maanantainakin olemaan. Yritän vain kommentoida tuohon Jatkoajan kirjoitukseen, jossa verrataan näiden kahden kaupungin kotiyleisön eroja ja suoraan sanoen haukutaan Jyväskylän tunnelmaa. Spontaania kannustusta ilman muuta esiintyy Turussa, mutta sitä tapahtuu yhtälailla myös Jyväskylässä. Tai näin ainakin olen havainnut omilla silmilläni ja korvillani eikä minulla ole mitään valittamista. En sitten tiedä, tietysti on täysin mahdollista että minä katsomossa ja JYPin pelaajat kentällä ovat sitten totaalisesti väärässä.

Mutta erona näillä yleisöillä on vain se, että Turussa tämän ohjailevan valotaulun avulla saadaan huomattavasti enemmän ihmisistä irti silloin, kun spontaaniutta ei esiinny. Jos siellä ei mitään näytettäisi, olen kyllä sitä mieltä että hallissa olisi paljon hiljaisempaa, koska ihmiset eivät lähde oma-aloitteisesti mukaan 60 minuutin ajan. Ellei sitten tosiaan, kuten sanoit, joukkueen otteet ole todella hienoja. Silloin jokainen kotiyleisö on erinomaisesti mukana.

Edelleen silti totean, että Turussa on ollut playoffeissa hieno meininki, jollaista liiga tarvitsee. Ja JYPin valotaulun ohjaaja ja DJ voisivat aivan suoraan apinoida meininkiä meillekin. Viime kotiottelun lopussa oli DJ:ltä hyvä veto, toivottavasti tätä jatkettaisiin seuraavassa kotipelissä - jo alusta asti!
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Hyvä meininki oli Hippoksella ensimmäisessä finaalissa. Pikkuisen meinasi epäusko vallata kansan Kärppien tasoitettua, mutta siitä lähti ihan hyvin kyllä kannatus vielä käyntiin. Ja tuulipukukatsomotkin hakkasivat käsiä yhteen, ei pelkästään pääty.

Sen sijaan ns. taikurilla menee homma jo vähän liian väkinäiseksi. Homma oli hauskaa niin kauan kun se oli spontaania ja nyt jannu änkee joukkueen mukana jo jäällekin? Vähän överiksi menee jo.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, ensimmäisen finaalin tunnelma oli pääosiltaan kauden parasta. Lähes samaan päästiin kuitenkin viimeisessä välierässä jo.

Pieni jännitys ja hermostuneisuus oli havaittavissa myös yleisössä, josta johtuen tunnelma ei vielä ihan kattoon asti noussut. Tähän toki vaikuttaa myös se, että kyseessä oli vasta sarjan ensimmäinen ottelu.
 

Erik Loka

Jäsen
Sen sijaan ns. taikurilla menee homma jo vähän liian väkinäiseksi. Homma oli hauskaa niin kauan kun se oli spontaania ja nyt jannu änkee joukkueen mukana jo jäällekin? Vähän överiksi menee jo.

Todellakin. Ei tuo ainakaan mulle aiheuttanut muuta kuin myötähäpeää. Ja siitä kohdasta, missä screenillä näkyi tuo harripotteri ja panda taustalla, tuli mieleen lähinnä South Parkin Imaginationland..

Jäälle ei kaverilla toivottavasti ole jatkossa mitään asiaa.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Jäälle ei kaverilla toivottavasti ole jatkossa mitään asiaa.
Jep. Jotain rajaa tähänkin touhuun. Näki myös pelaajista ettei ollut oikein onnistunut veto tuo... Muuten toki aika hyvää rataa taas tänäänkin vaikka tuntui myös minusta että alkaa taikurilla veto hieman loppua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onkohan tuolle ADHD taikurille hankittu jo ensikaudeksi jo kausikorttikin? en ihmettele etteikö jo olisi Tynin toimesta... Vähän överiksi meni taas tänään taikurin osalta... Se on ihan ok jos yrittää yleisöä herätellä mutta pysyköön pois jäältä nyt vähintään. Eikä kyllä koko mies enää muutenkaan herätä niin mielenkiintoa..

Yleisö lähti ihan hyvin mukaan tänään vaikka mielestäni Kalpaa vastaan viimeisessä kotipelissä olikin paljon parempi tunnelma. Tämän päivän peli kyllä oli välillä aika puuduttavaakin katsottavaa joten siihennähden ihan hyvää huutoa ja kannustusta tänään oli.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Hyvä tunnelma, mutta taikurin roolia voisi pienentää ja onneksi sitä pienennettiin jo pelin aikana. Ne screenillä taputtelut eivät yksinkertaisesti toimineet lainkaan, juoskoot eri katsomon välejä, kuten ilmeisesti aiemminkin teki. Ja jäältä taikuri saisi pysyä kokonaan poissa.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä kyllä koko mies enää muutenkaan herätä niin mielenkiintoa...

15 minutes of fame. No ei, älkää nyt "maskottia" hyljätkö tässä vaiheessa. Antaa kaverin vetää showta, katsomon puolella. Missä vaiheessa tuo herra jäälle meni? Matsin jälkeen? Mitä teki siellä?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Missä vaiheessa tuo herra jäälle meni? Matsin jälkeen? Mitä teki siellä?
Kun joukkue oli ottelun jälkeen siniviivalla. Siinä yritteli läpytellä käsiä pelaajien kanssa, mutta pelaajat oikein innostuneet. Sen jälkeen joukkue kiitti yleisöä, tämä taikuri menee polvilleen jäälle ja leikkii rokkistaraa. Kuvaavaa oli että Wallinheimon luistellessa pois, taikuri yrittää taas läpsytellä käsiä tällä kertaa Sinkun kanssa mutta Sinkkupa ei ole edes huomaavinaan koko kaveria vaan kaartaa hieman kauempaa pois ja hieman normaalia nopeampaa.

Muuten ei ole mitään vastaan, mutta jäälle ei mitään asiaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olin myös huomavinani että hallin musiikkia oltiin vähän muuteltu paremmin finaaleja sopivaksi eikä ihan pelkästään niitä vanhoja rokkibiisejä mitä aina yleensä tullut. Toki tuossa on varmasti parannettavaa tuollakin saralla, mutta parempaan suuntaan meni jo musiikki. Enemmän vaan tuommoista musiikkia minkä mukaan yleisökin voi lähteä.
 

Handyy

Jäsen
Itse olin myös huomavinani että hallin musiikkia oltiin vähän muuteltu paremmin finaaleja sopivaksi eikä ihan pelkästään niitä vanhoja rokkibiisejä mitä aina yleensä tullut. Toki tuossa on varmasti parannettavaa tuollakin saralla, mutta parempaan suuntaan meni jo musiikki. Enemmän vaan tuommoista musiikkia minkä mukaan yleisökin voi lähteä.
Ja noin se toimiikin helvetin hyvin, että ne mainokset näytetään valotaululla vain SM-Liigan mainoskatkon ja erätaukojen aikana. Pelikatkojen aikana juuri tuota mainitsemaasi musiikkia kehiin luomaan tunnelmaa. Tykkään, harmi ettei se vissiin ole runkosarjan aikana mahdollista jatkossakaan...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olin myös huomavinani että hallin musiikkia oltiin vähän muuteltu paremmin finaaleja sopivaksi eikä ihan pelkästään niitä vanhoja rokkibiisejä mitä aina yleensä tullut. Toki tuossa on varmasti parannettavaa tuollakin saralla, mutta parempaan suuntaan meni jo musiikki. Enemmän vaan tuommoista musiikkia minkä mukaan yleisökin voi lähteä.

Jep nyt oli kyllä pistetty musat täysin uuteen uskoon. Samoja yleensä aina Synergialla kuultavia biisejä en kuullut kuin yhden tai pari. Lähestulkoon kaikki biisit olivat uusia JYPin kotipeleihin. Ja meno oli sen mukaista. Jatkakaa ehdottomasti samalla linjalla, koska yleisökin selkästi syttyi tästä uudenlaisesta musasta, joka yllytti katsomon taputtamaan ja kannustamaan useasti.
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olin myös huomavinani että hallin musiikkia oltiin vähän muuteltu paremmin finaaleja sopivaksi eikä ihan pelkästään niitä vanhoja rokkibiisejä mitä aina yleensä tullut. Toki tuossa on varmasti parannettavaa tuollakin saralla, mutta parempaan suuntaan meni jo musiikki. Enemmän vaan tuommoista musiikkia minkä mukaan yleisökin voi lähteä.

Havaitsin telkkarin välityksellä aivan saman asian ja olin enemmän kuin tyytyväinen. Muutamat urku räpellyksetkin oli mukaan saatu ja sitten hieman basson jytinää ja menevämpää biisiä johon katsomon on helppo lähteä mukaan. Kaiken kruununa Pelicansin peleissä (valehtelematta) noin 25 kertaa soiva "blow my whistle bitch" pärähti soimaan ennen ylivoima pelin alkua. Eli siis parempaan suuntaan ollaan menty ja ne vanhat jäähalli rockit voisi jättää kokonaan latistamasta tunnelmaa.
 

Hypodermic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Havaitsin telkkarin välityksellä aivan saman asian ja olin enemmän kuin tyytyväinen. Muutamat urku räpellyksetkin oli mukaan saatu ja sitten hieman basson jytinää ja menevämpää biisiä johon katsomon on helppo lähteä mukaan. Kaiken kruununa Pelicansin peleissä (valehtelematta) noin 25 kertaa soiva "blow my whistle bitch" pärähti soimaan ennen ylivoima pelin alkua. Eli siis parempaan suuntaan ollaan menty ja ne vanhat jäähalli rockit voisi jättää kokonaan latistamasta tunnelmaa.

Kyllä, saman huomasin telkkarista! Tuota tivasin jo postauksessa #48, että miksi aina, pudotuspeleissäkin, ne samat rokkirämpytykset. Aiemminkin jo olis saanut löytyä tuollaista meininkiä lisää, hyvä että nyt finaaleissa sentään. Keep it going!

On se vaan harmi ettei Synergialle mahdu väkeä, voi vaan kuvitella millainen tunnelma olisi jo vaikka 6000 katsojan kapasiteetilla näissä karkeloissa... Dream on.
 

Iso D

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä kuuluuko tämä juuri tänne ketjuun, mutten keksinyt muutakaan. Mahtaako kukaan tietää mikä on sen kyseisen laulun nimi, jota on fanikatsomossa on laulettu viime peleissä, ainakin viimeisessä kalpa pelissä sitä laulettiin aika äänekkäästi. Sellainen vähän itähenkinen kappale... Enkä nyt tarkota JYP on rautaa biisiä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös