Suurimmista suurin

  • 11 934
  • 57

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
En ole juuri ketjuja availlut mutta ajattelin että kuka pelaajista on teille faneista se suurin. Ei välttämättä paras mutta se pelaaja joka on tehnyt suurimman vaikutuksen juuri sinuun.
Minulle tulee tässä vaiheessa vain yksi nimi mieleen ja se on Matti Hagman. Kaikki tuntee Hakin ja sen saavutukset että en ala niitä tässä kertaamaan. Hyvät IFK-fanit , laittakaa omat suurimmat ja jos on joku pieni muisto niin olis kiva tietää mitä ehkä minua vanhemmat tai nuoremmat tuntevat.
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Omalta aikakaudeltani ehdoton ykkönen on Elkins. Hyvänä kakkosena tulee Kibe ja pronssimitalin jakavat Finley, sekä Rask. Kaikki ovat omalla tavallaan hienoja pelaajia ja jokaista on ollu ilo katella punasissa.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Hakkia en muista nähneeni kentällä, vaikka varmasti olen nähnyt jokusen matsin kaudella 91-92, ehkä myös 88-89. Jos muistaisin, olisi hän varmasti suurin. Ensimmäisiä pelaajia joita muistan on Sakke, Tuomisto, Krykov, Boyko, Kölli, Järvi, Seppo, Pepe, Saarinen, Kadlec, Tomppa Laaksonen, Hurme, Soosi... Ja sitten pikkuhiljaa niitä nuorempia, kuten Peltonen, Karalahti, Kapaset, Kalto..

Monet ulkomaalaiset ovat kyllä jättäneet ison jäljen. Rafalski, Zidlicky, Murphy, Davidsson, Caloun, Halkidis, Bednar, Harkins, Murray, Vesce, Bates, Hamilton, Elkins... Osalla näistä oli niin huikeita suorituksia, ettei niitä varmaan koskaan unohda. Enkä unohda päällikön "yritin yläkulmaan" laukausta Toskalan längistä, jonka näin noin 5m etäisyydeltä. Tai Espoon valtausta ja Peltosen hattutemppua. Ainoat kaksi mestaruutta jotka ovat kohta 30v kestäneen kannatajaurani aikana tulleet, olen nähnyt paikan päältä, ja niiden ratkaisijat ovat tietenkin vahvoilla. Ja muut jotka olivat mestaruuskausilla vahvasti mukana, aiemmin mainittujen lisäksi esim. Kibe, Söde, Thomas... Moni Nybarin aikakauden maalivahti on tehnyt suuren vaikutuksen, ja myös muilta kuin mestaruuskausilta on todella huikeita yksilöitä jäänyt mieleen, kuten Salmelainen, joka tuntui lentävän luistimilla muiden ohi. Tuli usein mieleen Pavel Bure, ihan sinne läpiajon viimeisille hetkille saakka, kun pää tai kädet eivät sitten ihan käyneetkään.

Mikke löi minut aivan täysin ällikällä. Välillä tuntui, että se pieni pojankloppi teki kentällä aivan mitä lystää, ja vanhat vakaat liigapelaajat menivät täysin solmuun. Se oli aivan järkyttävää taidetta ja vaikka olin seurannut lätkää jo parikymmentä vuotta, toi hän peliin jotain uutta, huikeaa ja kaunista. Peltonen taas toisella rupeamallaan oli johtajuudellaan ja periksiantamattomuudellaan inspiraation lähde henkilökohtaisessa elämässäni. Jos on pakko joku valita, osuu valinta varmaan jompaankumpaan näistä kahdesta. Ja ymmärrän hyvin, ettei kumpikaan ole ihan täysin IFK, yksi kun on pelannut narreissa ja toinen on Oulunsalosta. Puhtaasti pelillisin ansioin osuu valinta kuitenkin joko Granlundiin tai Peltoseen, ja Peltosen kohdalla muistan myös paljon matseja ennen NHL-uraa, joten kyse ei ole vain mestaruudesta, seitsemän pelin narrisarjasta ja talviklassikoista.

tl;dr Peltonen tai Granlund
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hankala kyssäri. Itse miellän enemmänkin aikakauden suurimpia ja statuksen saadakseen tulee olla useita kausia IFK:ssa takana. Tähän tietenkin vaikuttaa oma ikä ja koska on alkanut seuraamaan, itsellä se osuu tuonne kasarille ja ymmärrystä peliin ja pelaajiin sieltä kasarin lopusta.
Saarinen, Hagman, Boyko, Zidlicky, Caloun.... uudemmista Elkins kantoi monesti joukkuetta mutta ei ollut pisteiden valossa paljoakaan esillä. Pakeista ehkä Söde.

Lopullinen valinta osunee Hagmanin ja Calounin välille, Hakki on ikonina suurempi ehdoottomasti mutta Caloun ratkaisi pelejä vielä yksinään vuosituhannen vaihteessa kun kiekko oli jo pelinä kehittynyt paljon sitten kasarin.

Sanotaan nyt Jan Caloun, koska ne pelit tuoreemmassa muistissa, kausia vain kolme mutta jälki oli vakuuttavaa.

_
 
Viimeksi muokattu:

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Itse aloitin melko myöhään hallilla käymisen. Silloin Rassa, Simppa, Pepe ja Hakki olivat jo uransa ehtoopuolella. Kovia jätkiä kaikki!

Hakkia en muista nähneeni kentällä, vaikka varmasti olen nähnyt jokusen matsin kaudella 91-92, ehkä myös 88-89. Jos muistaisin, olisi hän varmasti suurin. Ensimmäisiä pelaajia joita muistan on Sakke, Tuomisto, Krykov, Boyko, Kölli, Järvi, Seppo, Pepe, Saarinen, Kadlec, Tomppa Laaksonen, Hurme, Soosi... Ja sitten pikkuhiljaa niitä nuorempia, kuten Peltonen, Karalahti, Kapaset, Kalto..
Monet ulkomaalaiset ovat kyllä jättäneet ison jäljen. Rafalski, Zidlicky, Murphy, Davidsson, Caloun, Halkidis, Bednar, Harkins, Murray, Vesce, Bates, Hamilton, Elkins

Tuosta olikin helppo lainata, täysin samaa mieltä.


Jan "Honza" Caloun on mulle se kaikkein kovin HIFK-pelaaja, jota olen seurannut.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ensimmäisenä tulee väistämättä mieleen #42, Bob Halkidis. Aivan huikea kaveri, Finley on ensimmäinen sitten Bobin joka herättää samanlaista fiilistä.

Toki myös Ruoska on muistissa, ja Jere IFK-paidassa pelatessaan.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Itse aloitin melko myöhään hallilla käymisen. Silloin Rassa, Simppa, Pepe ja Hakki olivat jo uransa ehtoopuolella. Kovia jätkiä kaikki!



Tuosta olikin helppo lainata, täysin samaa mieltä.


Jan "Honza" Caloun on mulle se kaikkein kovin HIFK-pelaaja, jota olen seurannut.
Muistatko, kun Caloun sai lempinimen "Pubi", ite muistelisin sen juontaneen sukunimestä, ääntämisasu kun kuulostaa sen olevan "saloon". Jääny jostain tällanen mieleen ;)
Itelle suurimmat ulkkareista on ehdottomasti Rafalski ja Caloun. Ja jotenkin Halkidis ja Vopat kans lämmittää, koska värikkäät persoonat on aina mukavia.
Kotimaisista Hakki, Kibe ja Ville.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Lätkän ja sitä kautta HIFK:n seuraaminen alkoi 80-luvun lopulla. Tuolloin kovimman vaikutuksen ala-asteikäiseen junnariin teki Sakke Lindfors, josta kerättiin kaikki lehtileikkeet, seurattiin matsit jne. Saken ihannointi 90-luvulla laantui, mutta on silti iso tekijä itselleni HIFK:n ja minun välisessä historiassa. 90-luvulta Boyko, Seppo ja Krykov. Ulkomaalaisista taiteilijoista tietysti Z ja Caloun sekä kaikkien suosikki Vopat. Söde kaikessa elegantiudessaan on henkilö myös jota on tullut aikuisiällä ihailtua. Silti ehkä isoin pelaaja itselleni on Kille "maali kohta" Kuhta. Helposti HIFK:n tärkein pelaaja 2000-luvulla ja samalla itselleni tärkein pelaaja HIFK:n historiassa.

Villen visiitti naapuriin painaa itselläni sen verran paljon, ettei hänellä näihin keskusteluihin ole asiaa.
 

M.Rönkkö-83

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Islanders
Aloin seuraamaan täysillä -88, Calgaryn olympialaisten jälkeen. Calle Branderin kiekkokoulussa (kun olimme kerran Nordiksen kaukalossa) sain Pekka Tuomiston mailan Hifk:n huoltajalta. Kiekkokoulun vetäjä oli tsiigannut, että pelailen väärän puolen mailalla ja lyhensi mulle yhden Peksin mailoista (right tietenkin).

Boyko, Pepe, Kölli, Tuomisto, Järvi, Laitinen, Rönkkö, Krykov, Seppo, Tuohimaa ja nuori Ville Peltonen olivat ekan 10-vuoden ajalta kovimmat itselleni. -98 mestaruusjengistä vois nimetä kaikki. Tietysti Rafalski ja Caloun etunenässä. Tuon jengin pelatessa ymmärsi myös sen miksi aiempina vuosina ei voitettu mitään. Tossa porukassa oli se kaikki mitä voittamiseen tarvitaan...ja vähän enemmänkin.

2000-luvun ehdoton ykkönen on Kibe Kuhta. Paita kattoon muiden legendojen joukkoon heti! 2011 mestaruujengissä taas useampi kenet voisi nimetä, mutta ainahan niissä on. Ei ne muuten olis voittanukkaan.
 

Smeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Omat ensimmäiset kirkkaat mielikuvat ovat vasta kaudelta 97-98, joten täytyy varmaan sanoa, että Zidlicky ja Caloun ovat jääneet suurimmiksi itselleni vaikka eihän Zidlickystä osannut silloin vielä sanoa miten suuri pelaaja hän olikaan. Myös Kibellä on aina paikka sydämessäni ja tulihan niitä kibemäisiä rannareita jokunen tunti harjoiteltua itsekkin jäällä seinää vasten vedellen.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hagman oli aikansa kovimpia taituruudessaan, mutta itselle tärkeimmäksi lopulta nousi Darren Boyko. Mies edusti kaikkea sitä mitä IFK:ssa haluaisin nähdää ja mitä se merkitsee. Rehti taistelija, joka laittoi itsensä aina likoon. Teki töitä ottelusta toiseen periksiantamattomasti. Tehtaili pisteitä suhteellisen tasaisesti. Pelasi aina ensisijaisesti joukkueelle. Ei koskaan nurissut. Oli uskollisesti IFK:lainen henkeen ja vereen, eikä edes alkanut edariksi ikinä. Täydellinen herrasmies niin otteluissa kuin niiden ulkopuolellakin, tulee mieleen joku Buffon tuosta herrasmiesmäisyydestään. Aina aikaa faneille ja nimmareille. Kertakaikkisen tyylikäs mies jonka arvoa ei varmaankaan aina edes ymmärretä. Toki annan respectit myös Peltoselle, mutt Boykon numeron olisin halunnut nähdä jäädytettävän!
 

444

Jäsen
Muistatko, kun Caloun sai lempinimen "Pubi", ite muistelisin sen juontaneen sukunimestä, ääntämisasu kun kuulostaa sen olevan "saloon". Jääny jostain tällanen mieleen ;)
No ei kyllä kuulosta. ”Tshaloun” ja ”saluun”. Ehkä jonkun turkulaisen korvissa...

Židlický, Elkins, Kuhta. Siinä hienoimmat. 60-luvun pubiliigoja pelanneista en tiedä mitään.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jan Caloun oli ensimmäinen pelaaja, joka tuli mieleeni, joten hän lienee minulle se suurin. Caloun on suuri tekijä sille, miksi aloin aikoinani kannattamaan juuri HIFK:ta.

Seuraavaksi suurimpia ovat Mikke, Peltonen ja Zidlicky.

Ja kolmanteen kategoriaan mahtuu Kuhta ja Söde.

E: mielenkiintoista huomata, että Elkins mahtuu noinkin monen listalle, sillä minä en osaa mitenkään asettaa häntä noin korkeaan asemaan. Minulla Vopatkin menee Elkinsin edelle.
 

avojääpommi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suurin kaikista: Marek Zidlicky

Bubbling under:
Mikael Granlund, Kimmo Kuhta, Jan Caloun, Jaroslav Bednar, Ville Peltonen.
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
90-luvun alusta asti seuranneena verkkokalvoilleni ovat syöpyneet Rafalskin luistelu, Calounin ratkaisukyky, Harkinsin syötöt, Söden tyylikkyys ja Villen voitontahto
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Caloun, Rafalski, Zidlicky, Kuhta, onhan noita mutta kyllä eniten syvälle sydämeeni pääsi Granlund. Todennäköisesti sen takia että tuli seurattua Granlundin menoa jo ensimmäisestä harjoitusmatsista alkaen.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
No ei kyllä kuulosta. ”Tshaloun” ja ”saluun”. Ehkä jonkun turkulaisen korvissa...

Židlický, Elkins, Kuhta. Siinä hienoimmat. 60-luvun pubiliigoja pelanneista en tiedä mitään.
No ei sitten. Muistan varmaan väärin. Viittaukseesi turkulaisuudesta vastaan, että itse en ainakaan ole Turusta, enkä ole heiltä kysynyt. Mutta asia voi kyllä hyvin olla niin.
Ja loppukaneetiksi sen verran, etten sinulta mitään kysynyt.
 

Samart

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistatko, kun Caloun sai lempinimen "Pubi", ite muistelisin sen juontaneen sukunimestä, ääntämisasu kun kuulostaa sen olevan "saloon". Jääny jostain tällanen mieleen ;)
Itelle suurimmat ulkkareista on ehdottomasti Rafalski ja Caloun. Ja jotenkin Halkidis ja Vopat kans lämmittää, koska värikkäät persoonat on aina mukavia.
Kotimaisista Hakki, Kibe ja Ville.

Mulla on muistikuva että Ruuttu kertoi juuri saman Calounin lempinimen taustalta.
Pelaajistakin aika lailla samaa mieltä, ulkkareista vois vielä mainita Bednarin, joka oli aivan ylivoimainen kaveri muuten keskinkertaisessa jengissä.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Muistatko, kun Caloun sai lempinimen "Pubi", ite muistelisin sen juontaneen sukunimestä, ääntämisasu kun kuulostaa sen olevan "saloon". Jääny jostain tällanen mieleen ;)

Joo,kyllä mä ton lempinimen muistan hyvin. Aikoinaan oli kiva mennä matsin jälkeen Hadankaan ja joskus siellä kävi myös meidän tsekki-vahvistuksiakin.
 

scholl

Jäsen
Hakki tietysti, muita ei voi edes mainita. Muistan kun jouduin koulussa väittelyyn jonkun kanssa, joka väitti, että Kurri on paras. En edes oikein silloin vielä tiennyt kuka Kurri on. Pidin jätkää ihan spedenä, kun Hakki ja Arima kerran tekivät lähes kaikki pisteet. Luulen, että voitin sen väittelyn. En ole hyvä häviämään väittelyitä, koska en tykkää antaa periksi. Toinen väsyy ennenkuin luovutan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En ala tähän mitään Brewereitä ja Hakkeja listailemaan vaan pelaajia, jotka ovat tehneet minuun vaikutuksen sinä aikana kun olen joukkuetta aktiivisesti seurannut ja kannattanut.

Eli Top10 vailla sen suurempia perusteluita olkoot tässä:

1. Brian Rafalski
2. Marek Zidlicky
3. Jan Caloun
4. Darren Boyko
5. Ville Peltonen
6. Mikael Granlund
7. Cory Murphy
8. Johan Davidsson
9. Kimmo Kuhta
10. Rem Murray

Bubbling under -kentällinen:

Bednar - Jokinen - Tuomainen
Timonen - Lydman
Thomas
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Tämähän on tosi vaikea, koska on tullut seurattua IFK:ta sieltä 80-luvun alusta, mutta kyllä itsekin päädyn tässä Hakkiin. Oli lapsuuden idoli, ja käänsi monet matsit virtuoosimaisilla suorituksillaan. Sitä peliälyä, syöttötaitoa ja aloitusten voittamista on ikävä.

Mutta onhan näitä aivan älyttömästi, jotka ovat vaikutuksen tehneet. Penskana Tiki oli kova sana, vaikka nopeasti lähtikin NHL:ään. Sakke oli lapsuuden/nuoruusaikojen suosikkiveskari. Iiro Järveä arvostin suuresti, kuten myös aiemmin mainittua Darren Boykoa. Enkä voi kyllä vähätellä Köllinkään uraa IFK:ssa. Ruoskan ura oli myös aivan huikea.

Toki näitä nimiä on älyttömän paljon, jos otetaan mukaan tuollaiset Rafalskin tyyliset, jotka pelasivat meillä vain vähän aikaa, vaikka nyt pitää kyllä todeta, ettei kai Rafalskin ja Zetan veroisia pakkeja ole sittemmin ollutkaan.

Myös Ville Peltonen on mainittava, koska väitän, että hän oli suurin yksittäinen tekijä, miksi joukkue nosteli kannua keväällä 2011.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers
Ehdottomasti #17 Matti Murto. MIes joka pelasi koko uransa HIFK:ssa.

Yhtä selvä kakkonen on #1 Stig Wetzell.

Perässä tulee sitten prinsseinä Matti Hagman, Jan Caloun.
 

scholl

Jäsen
Myös Ville Peltonen on mainittava, koska väitän, että hän oli suurin yksittäinen tekijä, miksi joukkue nosteli kannua keväällä 2011.

tuohan on selvää. Ville ei silti IFK:ssa tehnyt itseeni niin suurempaa vaikutusta, koska tiesin jo mitä hän osaa. Itseasiassa jo sen MM-finaalin hattutempun jälkeen miehen vaikutus oli jo tavallaan nautittu jossain määrin. Sen sijaan silloin 1983, kun IFK voitti mestaruuden niin se jotenkin sementoi koko kannattamisen. Hakki teki pari pinnaa per peli pleijareissakin ja dominoi muutenkin huikealla tavalla liigassa. Se oli aivan ihmeellistä. Jotenkin tuntuu, ettei liigan historiassa ole yhtä dominoivaa pelaajaa ollut varmaan muita kuin joku Kari Jalonen. SM-sarjan aikana on sitten tilanne toinen ja sinne ei itselläni ikä riitä arvioimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös