Suosikki- ja inhokkipelaaja NHL:ssä

  • 62 394
  • 234

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jokainen valitsee suosikkinsa ja inhokinsa itse, eikä kenelläkään ole siihen nokan koputtamista, mutta herra Leino voisi silti havainnoida asioita itse, eikä vain kopioida noita mielipiteitä netin provokoneilta. Perustelut ovat nimittäin juuri sitä pahimman luokan puusilmien levittämää propagandaa, joka turmelee herkkien nuorten miesten mieliä.

Toisaalta ehkä olisi vain paras jättää kommentoimatta, sillä jos joku oikeasti pitää Luongoa yhtenä kaikkien aikojen kolmesta parhaasta maalivahdista, niin on helppo ymmärtää kirjoitajan olevan vielä vasta-alkaja NHL:n ihmeellisen maailman saralla.

Eli VilleLeino, ei kannata uskoa kaikkea, mitä isot pojat netissä kirjoittaa.
 

Lampinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Jere Lassilan joukkueet

Heh. Juuri pelaaja jonka kuvasit toi mieleen pelaajan joka oli sinun suosikeissasi. KOKO KANSAN TEEMUN meinaan. Noh, aikalailla mielipide asioitahan nuo suosikkipelaajat on, mutta on aivan älytöntä väittää, että Ovechkin on se syy miksei mikään joukkue tule koskaan voittamaan hänen kanssaan mitään. Tai, että mies on huono pelaamaan peliä nimeltä jääkiekko.

Muutenkin sinun inhokeissa näytti olevan semmonen ryssä-turkulainen leima. Jälkimmäinen on periaatteessa ihan ok.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
top 10 johtajat
1.Iginla
2.Morrow
3.Sakic
4.Lidström
5.M.Richards
6.Lecavalier
7.Crosby
8.Zetterberg
9.Datsyuk
10.Alfredsson
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
...koko teksti...
Noniin tässä tuli aika hyvin munkin ajatukset asiasta. En myöskään ollut Leinon kanssa oikein mistään samaa mieltä =)

Varsinkin kommentit herroista Koivu ja Ovechkin laittoivat ihmetyttämään. Molemmat ovat näyttönsä aika pitkälle antaneet omissa rooleissaan.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Jokainen valitsee suosikkinsa ja inhokinsa itse, eikä kenelläkään ole siihen nokan koputtamista, mutta herra Leino voisi silti havainnoida asioita itse, eikä vain kopioida noita mielipiteitä netin provokoneilta. Perustelut ovat nimittäin juuri sitä pahimman luokan puusilmien levittämää propagandaa, joka turmelee herkkien nuorten miesten mieliä.

Toisaalta ehkä olisi vain paras jättää kommentoimatta, sillä jos joku oikeasti pitää Luongoa yhtenä kaikkien aikojen kolmesta parhaasta maalivahdista, niin on helppo ymmärtää kirjoitajan olevan vielä vasta-alkaja NHL:n ihmeellisen maailman saralla.

Eli VilleLeino, ei kannata uskoa kaikkea, mitä isot pojat netissä kirjoittaa.

En minä mitään provoa. Minä olen tätä mieltä. Itse ainakin tykkään pelata sellaisten pelaajien kanssa joilta saa kiekon välillä takaisinkin, tästä syystä en pidä Ovyn kaltaisista pelaajista. Hänen lahjakkuuttaan en kiistä, ehkä Crosbyn jälkeen lahjakkain pelaaja. Ja mitää tulee Luongoon niin meriiteiltään mies ei varmasti ole kolmen parhaan joukossa, mutta minä katson paremmuutta taitojen perusteella, ja Luongo on kiistatta kolmen taitavimman joukossa. Esim. Tretjakilla on ehkä kovemmat meriitit, mutta Luongo on paljon taitavampi maalivahti.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Olet siis ollut jokaisen NHL-joukkueen pukukopissa useimpia kertoja?

En. Perustan mielipiteeni siihen mitä olen nähnyt peleissä ja siihen mitä olen kuullut Pohjois-Amerikkalaisilta asiantuntijoilta. Pystyvätkö sitten nämä Koivu fanit sanomaan olleensa Montrealin pukukopissa?
 

Fakap

Jäsen
En. Perustan mielipiteeni siihen mitä olen nähnyt peleissä ja siihen mitä olen kuullut Pohjois-Amerikkalaisilta asiantuntijoilta. Pystyvätkö sitten nämä Koivu fanit sanomaan olleensa Montrealin pukukopissa?

Eivät tietenkään pysty. Enkä minä Koivun johtajuudesta mitään sanonutkaan. Tarkoitin vain, että on helvetin naurettavaa listata pelaajien johtajan ominaisuuksia fanin näkökulmasta, kun tuollaisen listan tekemiseen ei ole yhtään minkäänlaista kompetenssia. Harvemmin nuo "asiantuntijatkaan" ovat erityisen hyvin perillä näistä asioista.
 

Disaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Sitä minä en kiistä etteikö Koivu olisi hyvä kapteeni ja esimerkillinen tässä suhteessa mutta saanko kysyä, että mitä näyttöjä Koivulta sitten löytyy - muitakin kuin se, että hän on hyvä kapteeni?

1995-96 Montreal Canadiens NHL 82. 20+25=45
1996-97 Montreal Canadiens NHL 50. 17+39=56
1997-98 Montreal Canadiens NHL 69. 14+43=57
1998-99 Montreal Canadiens NHL 65. 14+30=44
1999-00 Montreal Canadiens NHL 24. 3+18=21
2000-01 Montreal Canadiens NHL 54. 17+30=47
2001-02 Montreal Canadiens NHL 3. 0+2=2
2002-03 Montreal Canadiens NHL 82. 21+50=71
2003-04 Montreal Canadiens NHL 68. 14+41=55
2005-06 Montreal Canadiens NHL 72. 17+45=62
2006-07 Montreal Canadiens NHL 81. 22+53=75
2007-08 Montreal Canadiens NHL 77. 16+40=56
2008-09 Montreal Canadiens NHL 65. 16+34=50

Runkosarja 792. 191+450=641
Playoffs 54. 16+32=48

Habsien kaikkien aikojen tehopisteissä hienosti sijalla 10. Ei hassummin polvivammaiselta syöpäpotilaalta. Varsinkin kun hänen uran nimekkäimpinä ketjukavereina ovat olleet vain Kovalev ja Recchi. Eiköhän ole sanomattakin selvää, että jos vierellä olisi ollut edes yksi todellinen supertähti ja terveempiä kausia, Koivu lähestyisi jo tuhannen tehopisteen rajapyykkiä.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos jätetään - kuten asian ilmaisit - turha kiihkoilu pois, niin ei ne näytöt NHL:ssä mitään poikkeuksellisen kovia todellakaan ole. Varsinaisina meriitteinä löytyy "vain" Bill Masterton sekä King Clancy -palkinnot ja All-Star -valinnat. Ei isoja voittoja, ei maalikuninkuuksia tai pistepörssin kärkipaikkoja. Tietysti tässä voitaisiin aina mainita siitä kuinka Koivu "joskus ysärillä" johti pistepörssiä kunnes loukkaantui, mutta ei lähretä ny sinne tiäksää. Loukkaantumisherkkänä pelaajana Koivulla ei ole ollut eikä tule olemaan mahdollisuuksia keikkua pistepörssin ykkösenä - paitsi tietysti joukkueen sisäisissä tilastoissa.

Kiitokset asiallisesta vastauksesta. Toki minäkin toivon, että Koivu olisi saanut pelata uransa terveenä ja näin näyttää mihin parhaimmillaan kykenee - vieläpä jos vierellä olisi ollut joukko pelikykyisiä miehiä. En lähde viemään kunniaa pois Koivulta, parhaimpia suomalaisia NHL-pelaajia aikanaan ja vieläkin omassa roolissaan merkittävä, etenkin kapteenina joukkueessaan vaikka kenties kaukalossa ei aina enää parhaimpaan mahdolliseen pystykään - kiitos näiden ikävien vammojen.

***

Kiitokset myös DiSasterille Koivun statseista. Liekö tarkoituksenmukaista nostaa vielä esille "polvivammat ja syöpä" kun olisi riittänyt uskottavaan vastaukseen jokin muu ilmaisu. Näin minä asian näen.

vlad.
 

Johnnie

Jäsen
En minä mitään provoa. Minä olen tätä mieltä. Itse ainakin tykkään pelata sellaisten pelaajien kanssa joilta saa kiekon välillä takaisinkin, tästä syystä en pidä Ovyn kaltaisista pelaajista. Hänen lahjakkuuttaan en kiistä, ehkä Crosbyn jälkeen lahjakkain pelaaja. Ja mitää tulee Luongoon niin meriiteiltään mies ei varmasti ole kolmen parhaan joukossa, mutta minä katson paremmuutta taitojen perusteella, ja Luongo on kiistatta kolmen taitavimman joukossa. Esim. Tretjakilla on ehkä kovemmat meriitit, mutta Luongo on paljon taitavampi maalivahti.

Suoraan sanoen aika typerä kirjoitus. Ensimmäisenä tartun tuohon Ovechkin-juttuun. Jääkiekossa pitää olla itsekkäitä(kin) yksilöitä, muuten lätkäpelien tulokset olisivat kärjistetysti maalikeskiarvoltaan samat kuin jalkapallossa. KAIKKI parhaimmat maalintekijät ovat itsekkäitä. Sitten vielä päivitellään, että miksi Suomen kiekkoilussa ei ole maalintekijöitä. Se johtuu juuri tästä. Ei anneta yksilölle vapauksia yrittää yksin, haastaa ja laukoa kun vähän huonompikin paikka tulee. Ja luultavasti aika sairaan monet Ovyn pelikaverit ovat saaneet ns. lahjapisteitä juuri Ovechkinin maalintekotaidon ja itsekkyyden "syystä".

Sitten vielä tuohon maalivahtivertailuun, joka on mielestäni TÄYSIN turhaa ja typerää. Miten voi vertailla kahta eri aikakauden molaria, kun varusteet, tekniikka ja pelityyli (lue: maalit) ovat olleet kuin yö ja päivä. Luongo on oman aikakautensa huippumolareita, Tretjak oman. Ei tästä tämän enempää.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Ilya Kovaltchuk
Kaikista pahin venäläinen. Ei puolusta yhtään ja kiekko ei lainaa koskaan muille. Miten hän voi olla Atlantan kapteeni? Tulee mieleen takavuosien inhokkipelaaja Pavel Bure.

Pitäähän se minunki päässä sivaltamaan. Jos Kovalchuk ei olisi Atlantan kapteeni, niin kuka sitten? Mies on seuran kasvot, seuran tulevaisuus, seuran menestys ja paljon muuta. Ja kyllä, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin Ilya rupesi puolustamaan tällä kaudella. Joo ajatelkaa se jakso luistella joissakin vaihdoissa peräti puolustuspäähän saakka, huh huh mikä mies! +/- toki on vielä Ilyan kohdalla aika perseestä, mutta parannusta on siis puolustus saralla tapahtunut.

Mutta, joo kuten Hannes_ko sanoi jokainen valitsee suosikkinsa ja mielipiteitä on niin paljon kuin niiden kertojia.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
[FANILASEIN KIRJOITETTU HEHKUTUS ALKAA]

Raimo Helminen Ilvekselle <--> Saku Koivu Montreal Canadiensille. Kaksi upeaa pelaajaa, kaksi perinteikästä joukkuetta. Kaksi jengiä, jotka eivät ole pitkään aikaan saaneet nauttia Stanley Cupin tai POJAN kaltaisista voitoista.

[/FANILASEIN KIRJOITETTU HEHKUTUS PÄÄTTYY]

Kannattaakin muistaa, että Koivulla on varsin ainutlaatuinen, ellen jopa sanoisi että hieman ollijokismainen, rooli Montrealin historiassa, kuten minulle tuossa viime syksynä avautui:

Se, että Saku Koivu on 727 ottelullaan Montreal Canadiensin lähes satavuotisessa historiassa pelajaa, joka on edustanut seuraa pisimpään ilman Stanley Cup-voittoa. Omanlainen saavutus tuokin.

Nythän tuokin lukema lähentelee 800:a.

Kaksi jengiä, jotka eivät ole pystyneet tarjoamaan ikoneilleen kruunua uralle.

Minä luulin, että seuraikonit hankkivat mestaruuksia seuroille, ei toisinpäin..

Mutta joo, leikki leikkinä ja silleen..
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heh. Juuri pelaaja jonka kuvasit toi mieleen pelaajan joka oli sinun suosikeissasi. KOKO KANSAN TEEMUN meinaan.
Minulle taas tuli ensimmäisenä mieleen eräs Ville Leinon. No ei kai näiden kanssa tarvitse erityisen looginen olla, kuten Hannes jo tuossa mainitsikin.Tykkään minäkin Sean Averystä, mutta en Darcy Tuckerista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
[FANILASEIN KIRJOITETTU HEHKUTUS ALKAA]Joku (esim. minä) voisi kuitenkin väittää, että hän on NHL-urallaan raivannut tietä pienikokoisille taitopelaajille maailman kovimpaan liigaan. Montreal Canadiens tarpoo pitkään kestäneen laman kourissa.[/FANILASEIN KIRJOITETTU HEHKUTUS PÄÄTTYY]
Oletko ikinä miettinyt, että ehkä Montrealin lama johtuu siitä, että siellä on jostain käsittämättömästä syystä jo jonkun aikaa hyysätty tuollaisille pienikokoisia taitopelaajia (esim Kostitsyn bros), joilla ei menestystä tosipeleissä tule?

Raimo Helminen Ilvekselle <--> Saku Koivu Montreal Canadiensille. Kaksi upeaa pelaajaa, kaksi perinteikästä joukkuetta. Kaksi jengiä, jotka eivät ole pitkään aikaan saaneet nauttia Stanley Cupin tai POJAN kaltaisista voitoista. Kaksi jengiä, jotka eivät ole pystyneet tarjoamaan ikoneilleen kruunua uralle.
Niin paitsi että Raimo Helminen on Suomenmestari vuosimallia 1985.
 
Viimeksi muokattu:

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Suosikit:

- Joe Sakic
- Alexander Ovetshkin
- Segei Fedorov
- Ryan Getzlaf

Inhokit:

- Shane Doan
- Sean Avery
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
->Habsin menestymättömyyttä ei tietysti voi kaataa Koivun niskaan, mutta oma epäonninen osansa hänellä siinä on ollut. Habsilla ei ole ollut ykkössentteriä Koivun polvivamman jälkeen, koska Koivu ei ole sen vamman jälkeen ollut ykkössentteri.

Se ei tarkoita, etteikö Koivu olisi hyvä pelaaja ja voittajakin. Pidän jopa todennäköisenä, että osaavammassa organisaatiossa Koivu olisi omalla (kakkossentterin) panoksellaan onnistunut auttamaan joukkuettaan päätyyn saakka.

Siihen on toki mahdollisuus edelleen, jopa Montrealissa, sikäli kun siellä toimiva johto vaihtuu. Gaineyn Habsiin ei kannata Koivun jäädä, jos haluaa kannua nostella. Noin joukkueen pelaajamateriaalin puolesta esim. Ankat voisi olla Koivulle sopiva joukkue. Getzlafin johtaman ykkösen takana ei tällä kaudella ollut oikein ketään ja Koivu sopisi joukkueen taistelevaan ja kurinalaiseen tyyliin loistavasti.

Turusta lähtöisin olevaksi Habs-pelaajaksi Koivu on kyllä hämmästyttävän kunnioitettava kaveri. Ei missään tapauksessa omia suosikkejani, mutta arvostamatta ei voi olla.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minä luulin, että seuraikonit hankkivat mestaruuksia seuroille, ei toisinpäin...

Mutta joo, leikki leikkinä ja silleen..

Näin on, kysy vaikka Ray Bourquelta! 21 kautta ikonina, joista 12 kapteenina. Bostonissa ollaan varmasti kanssasi yhtä mieltä siitä, että Bourque on suurin syyllinen siihen, miksi kannua ei ole kohta 40 vuoteen kylillä näkynyt.

Kumma juttu, tai ehkei sitten kuitenkaan, että Suomessa Koivun kapteeniutta ei arvostaa lainkaan, toisin kuin lammikon toisella laidalla. Sivulla 4 esimerkki NHL.com Impact!:sta.

Todennäkäisesti Koivun syövällä ja muilla Sakun kohtaamilla lukemattomilla vaikeuksilla on suuri vaikutus Koivun kapteeniuteen, mutta en ymmärrä mitenkään miksi roolia näiden takia pitää vähätellä. Ihan kuin Suomessa ajateltaisiin, että C roikkuu Sakulla rinnassa säälistä ja että ihan hyvä kun se saa tuollaisen osoituksen kun on niin kovia kokenutkin.

Veikkaan, että Koivu itse luopuisi C:stä jopa mielellään, jos jostain muusta vaan olisi vastuun ottajaksi, mutta eipä taida olla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kumma juttu, tai ehkei sitten kuitenkaan, että Suomessa Koivun kapteeniutta ei arvostaa lainkaan, toisin kuin lammikon toisella laidalla. Sivulla 4 esimerkki NHL.com Impact!:sta.
Minä pystyisin elämään onnellisesti ilman tällaisia "kehujakin". Kai se pitää nyt hymy huulilla lähteä viikonloppuun tietäen että Saku on liiderinä vain vähän heikompi kuin Mats Sundin ja Daniel Alfredsson. Muuten listalta puuttuu aika kovia nimiä kuten nyt vaikkapa Iginla.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Minä pystyisin elämään onnellisesti ilman tällaisia "kehujakin". Kai se pitää nyt hymy huulilla lähteä viikonloppuun tietäen että Saku on liiderinä vain vähän heikompi kuin Mats Sundin ja Daniel Alfredsson. Muuten listalta puuttuu aika kovia nimiä kuten nyt vaikkapa Iginla.

Nyt sinulta meni pointti ohi varmaan ihan aiheestakin, tosin en usko, että edes luit tuota noin. Ajoin tällä takaa sitä, että Koivun pitkäaikainen ja toivottavasti kohta ennätyspitkä rooli Canadiensissa on monen uuden mantereen nettijulkaisun mielestä monen tarinan arvoinen ja nämä pitävät Koivun kannuksia ansaittuina. Suomessa tämä taas noteerataan samalla tasolla kuin Valtteri Filppulan kakkossyöttö konferenssifinaaleissa.

Onhan noita Koivun dissaajia foorumit väärällään amerikan puolellakin, mutta prosentuaalisen osuuden olettaisi olevan pienessä Suomessa huomattavasti pienempi. Ehkä se on sitten se kotimainen seurauskollisuus ja tepsiviha, joka pitää tiukasti otteessaan, tiedä näistä.

Nyt lopetan tässä väärässä ketjussa aiheesta jauhamisen. Pitäisiköhän muuten hiljalleen perustaa "Olli ja Saku, kehu ja hauku" -ketju, joka säästäisi monet muut ketjut tältä säännöllisesti toistuvalta nokittelulta?
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Eilisellä maalillaan Jevgeni Malkin nousi ehdottomien suosikkipelaajieni joukkoon, vaikka siellä olikin jo ennestään. Uskomaton maali ja raikas tuulahdus jostain kahden vuosikymmen takaa menneisyydestä, kun sen aikaiset NHL-supertähdet tekivät noita yli-inhimilliseksi tuntuvia temppujaan.

Uskomaton maali ja mies. Millähän tasolla Malkin pelaa 28-vuotiaana, kun pelaajat yleensä ovat uransa huipulla?
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Pitäähän se minunki päässä sivaltamaan. Jos Kovalchuk ei olisi Atlantan kapteeni, niin kuka sitten? Mies on seuran kasvot, seuran tulevaisuus, seuran menestys ja paljon muuta. Ja kyllä, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin Ilya rupesi puolustamaan tällä kaudella. Joo ajatelkaa se jakso luistella joissakin vaihdoissa peräti puolustuspäähän saakka, huh huh mikä mies! +/- toki on vielä Ilyan kohdalla aika perseestä, mutta parannusta on siis puolustus saralla tapahtunut.

Mutta, joo kuten Hannes_ko sanoi jokainen valitsee suosikkinsa ja mielipiteitä on niin paljon kuin niiden kertojia.


Colby Armstrong olisi passeli kapteeniksi. Taistelee joka vaihdossa joukkueensa puolesta ja tekee likaista työtä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Näin on, kysy vaikka Ray Bourquelta! 21 kautta ikonina, joista 12 kapteenina. Bostonissa ollaan varmasti kanssasi yhtä mieltä siitä, että Bourque on suurin syyllinen siihen, miksi kannua ei ole kohta 40 vuoteen kylillä näkynyt.

Ensinnäkin tuo aikaisempi seuraikoni-heittoni oli vähän tai vähän enemmän huonohkoa huumoria eli en nyt tosissani Koivua lähtisi yksin "syyttämään" Montrealin kannuvajeesta. Ennemminkin hieman huvittaa, että juuri Pohjois-Amerikassa usein tuntuu olevan mahdollista nousta tähän (seura)ikoni asemaan vain SC-voiton kautta ellei kyseessä ole sitten aivan poikkeuksellinen pelaaja (kuten nyt esim. Bourque). Kyllähän jopa Yzermania pidettiin uransa kolmetoista ensimmäistä kautta heikkona johtajana, koska lopullista pudotuspelimenestystä ei tullut. Vasta uran jälkipuolisko SC-voittoineen on lopulta nostanut miehen siihen arvostukseen mitä hän nyt nauttii. Toki Jatzermaninkin pelityyli muuttui kokemuksen kartuttua, mutta tuliko miehestä se suuri johtaja "yhdessä yössä"? Niinkin voisi luulla, koska niin suuri kontrasti on suhtautumiseen ennen noita SC-voittoja.

Minusta ei muuten edes ole Koivun kannalta kovin reilua lähteä vertaamaan miestä Bourque´n. Jälkimmäinen oli kuitenkin aikansa parhaita, jos ei paras, puolustaja. Siis noiden johtajaominaisuuksiensa lisäksi. Koivu taas on ollut joukkueensa paras pelaaja osalla pelaamillaan kausilla. Tämä ei siis todellakaan minään vittuiluna tai Koivun aliarvioimisena, mutta minusta nyt vaan puhutaan hieman eri kaliberin kavereista. Lisäksi haluaisin ihan vilpittömästi tietää Montrealia enemmän tuntevilta, voiko Koivun paidan nostamista hallin kattoon uran jälkeen pitää a) jonkinlaisena itseisarvona, b) mahdollisena vai c) epätodennäköisenä/mahdottomana ajatuksena?

Todennäkäisesti Koivun syövällä ja muilla Sakun kohtaamilla lukemattomilla vaikeuksilla on suuri vaikutus Koivun kapteeniuteen, mutta en ymmärrä mitenkään miksi roolia näiden takia pitää vähätellä.

Koivun arvo joukkueelleen olisi varmaankin enemmän henkisellä puolella silloinkin, vaikka mies olisi saavuttanut edes hieman suuremman osan potentiaalistaan ja pysynyt terveenä naputellen 80-90 pisteen kausia toistuvasti. Siinä minusta piileekin Koivun suuruus ja kyllähän miestä on arvostettava myös erityisesti maajoukkue-esiintymisten ansiosta. En oikein ymmärrä miksi näiden saavutusten arvostaminen, mutta toisaalta faktan, että Koivu on tehollisesti selkeästi alisuorittanut urallaan, tiedostaminen ovat jotenkin toisensa poissulkevia asioita ja leimaavat heti Koivu-vihaajaksi.

Eiköhän ole sanomattakin selvää, että jos vierellä olisi ollut edes yksi todellinen supertähti ja terveempiä kausia, Koivu lähestyisi jo tuhannen tehopisteen rajapyykkiä.

Tällaista ajattelutapaa en osaa ymmärtää ihan täysin. Yhtä hyvin voi ajatella, että eiköhän olisi sanomatta selvää, että jos Selännettä olisi ruokkineet vähän muunlaiset pakit kuin bobbydollasit, jasonyorkit tai davemansonit tai alla olisi terveempiä kausia, niin lähenneltäisiin 700 maalin rajapyykkiä.. Ihmettelen miksi monille on niin vaikea hyväksyä, että Koivu ei ole saavuttanut lähellekään sitä hypea konkreettisesti, jota miehen ympärille luotiin NHL:n siirryttäessä. Ja siis ihan molemmilla mantereilla, ei vain Suomessa. Silti tämä ei poista Koivun arvoa johtajana, joka toisaalta on varmasti paljon enemmän kuin kukaan uskalsi uran alussa olettaa. Hieno pelaaja joka tapauksessa, olivat onnistumisten tai epäonnistumisten syyt missä tahansa.

Mutta joo, eiköhän tämä ollut tässä ketjussa tässä. Mielipiteensä jokaisella, ei siinä mitään.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kyllähän jopa Yzermania pidettiin uransa kolmetoista ensimmäistä kautta heikkona johtajana, koska lopullista pudotuspelimenestystä ei tullut. Vasta uran jälkipuolisko SC-voittoineen on lopulta nostanut miehen siihen arvostukseen mitä hän nyt nauttii. Toki Jatzermaninkin pelityyli muuttui kokemuksen kartuttua, mutta tuliko miehestä se suuri johtaja "yhdessä yössä"? Niinkin voisi luulla, koska niin suuri kontrasti on suhtautumiseen ennen noita SC-voittoja.

Noinhan se suurinpiirtein meni. Yzermanhan oli 80-luvun tyyliin hieman epäitsekäs pelaaja, eli ei ollut sen kummoisempi oman pään kaveri kuin joku Gretzky tai Lemieux'kaan.

Mutta Scotty Bowman iskosi häneen tuon joukkueen eteen puolustaminen ja kokonaisvaltaisen kahden suunnan pelityylin, jolla Yzermanin sitten sädekehänsä loi.

Hänestä tuli tavallaan ensimmäinen tähtipelaaja, joka dominoi pelin joka osa-alueella ja samalla tuo miehen käsittämättömän periksiantamaton luonne teki hänestä sen "johtajan" esimerkkijohtajuudella.

Eli mies muuttui uransa aikana kovasta pistekoneesta kahden-suunnan-ei-niin-kovaksi, mutta perhanan hyväksi pistekoneeksi. Tällaisia pelaajiahan nykyliigassa on nyt useita, mutta Yzerman oli yksi edelläkävijöistä.

SC-voitot tuli toki sen pelityylin muutoksen jälkeen, mutta kyllähän joukkuekin siinä matkalla vahvistui tolkuttomasti. Onko Yzermanin matka suureksi johtajaksi onnekasta sattumaa vai seurausta, niin siitä voidaan kiistellä ikuisesti?

Tosiasia kuitenkin on, että mies otti homman haltuun silloin hänelle se mahdollisuus annettiin ja maailmasta löytyy monen monta kaveria, joka ei siihen sillä hetkellä pysty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös