suomifutiksessa rasismia.

  • 1 232
  • 7

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
FC Lahden fanit mainitaan kahdesti Veikkausliigan tällä viikolla seuroilleen lähettämässä katsauksessa, jossa liiga puuttuu rasistiseen käyttäytymiseen alkukauden otteluissa.
Katsauksen mukaan lahtelaisfanit huutelivat rasistisia pilkkahuutoja jo liigan avauskierroksella 22. huhtikuuta ottelussa FC Lahti-FC Haka. Kohteena oli Hakan venäläispelaaja Valeri Popovitsh. Huutelusta raportoivat sekä ottelun erotuomaritarkkailija että liigan oma ottelutarkkailija.
Toinen tapaus on tutumpi eli viime sunnuntain HJK-FC Lahti-ottelusta. Lahtelaisten huuteluista kärsivät HJK:n pelaajat Aleksei Jeremenko ja Luiz Antonio. Lahtelaisfanien käytöstä Finnair-stadionilla todisti mm. Veikkausliigan toimitusjohtaja Jan Walden.
- Ei sitä voinut olla kuulematta. Tällainen käyttäytyminen pitää ehdottomasti kitkeä pois. Liiga on nyt tiukentanut järjestysohjeita eli jatkossa seuroilla on oikeus poistaa huutajat katsomosta. Seura voi myös estää faniensa pääsyn otteluun, jos on syytä pelätä häiriökäyttäytymistä, muistuttaa Jan Walden.
Veikkausliigan katsauksessa mainitaan myös kolme muuta alkukauden ottelua. Rasistista käyttäytymistä on havaittu otteluissa Jokerit-Tampere United, Inter-KuPS ja MyPa-HJK.

FC Lahdelta
nootti faneille
FC Lahden vt. toiminnanjohtaja Jussi Lumio kertoo, että seura on tällä viikolla lähettänyt faniryhmälleen tiukkasävyisen nootin.
- Sen allekirjoitti minun lisäkseni joukkueen kapteeni Jarkko Koskinen. Viesti oli lyhyt ja ytimekäs eli kerroimme, mitä vääristä tempauksista seuraa. Liiga on tiukentanut sääntöjään ja meillä on oikeus antaa häiriköille vaikka porttikielto peleihin. Sitä myös käytämme, jos tarve vaatii, kertoo Lumio.
Myös muualta saapuvien faniryhmien toimia tarkkaillaan entistä tiiviimmin. Esimerkiksi eiliseen otteluun Turusta saapuneita faneja odotti portilla ruumiintarkastus.
Lumion mukaan alkukauden tapahtumat tulivat yllätyksenä.
- Kaikesta paistaa fanikulttuurin nuoruus. Totta kai mekin toivomme, että fanit jatkavat kannustamista. Sen pitää kuitenkin tapahtua positiivisessa hengessä ja pelisääntöjä noudattaen, sanoo Lumio.

Palloliitto
ylin valvoja
Jalkapallon kotimaisessa hierarkiassa ylin kurinpitoelin on Palloliitto, joka voi tarvittaessa rangaista seuroja sakoilla, pisteiden menettämisellä tai kotiottelujen siirtämisellä toiselle paikkakunnalle.
FC Lahti sai viime kauden aikana faniensa käytöksen takia Palloliitolta useita sakkoja. Valituskierroksen jälkeen se joutui maksamaan niistä yhden. Seura vetosi valituksissaan siihen, että FC Lahden Kannattajat ei kuulu FC Lahden organisaatioon.
- FC Lahden Kannattajat on täysin oma yhdistys eikä millään tavalla sidoksissa FC Lahteen. Meidän on mahdotonta puuttua siihen, mitä fanit tekevät muilla paikkakunnilla, perustelee Lumio.


-----

copypastettuna juttu tämän aamun etlarista.

ko fanit omasta mielestäni eivät ole FANEJA vaan IDIOOTTEJA jotka pilaavat lajin. elinikäinen porttikielto kehiin vaan.
toivottavasti nämä (teinit?????) eivät eksy pelikaanien matseihin.
mihin oikein ollaan menossa?
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
Viestin lähettänyt käyttäjä jlammi


copypastettuna juttu tämän aamun etlarista.

ko fanit omasta mielestäni eivät ole FANEJA vaan IDIOOTTEJA jotka pilaavat lajin. elinikäinen porttikielto kehiin vaan.
toivottavasti nämä (teinit?????) eivät eksy pelikaanien matseihin.
mihin oikein ollaan menossa?

mikä on etlari?
samaa mieltä idiotismista.
 

JanJ

Jäsen
Jep. Eilen (3.5.) olin Atlantiksen kotimatsissa.
Vaihdoin paikkaa kun en jaksanut kuunnella yläpuolella olevien tyyppien huutamista. he kohdistivat huutonsa vain Hakan molarille. Olivatpa opetelleen hekin unkarinkielisiä solvauksia. Kertaakaan eivät kuitenkaan kannustaneet Atlantista.
Erikoista oli se että vastapäätä "aurinkokatsomossa" oli HJK-faneja joista yksi sai aikamoisen huutokohtauksen kun HJK oli mennyt 0-2 johtoon. Se jätkä jaksoi huutaa HJK:ta aika pitkään (ja lujaa!) kunnes poistui kavereineen stadionilta vähän ennen pelin loppua.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Voiko lapsia viedä nykyään futiskatsomoon?Eikö näitä erkkejä järjestysmiehet pidä kurissa?Olen todella pettynyt,että tällaista kuuluu Myyrmäestä.
Atlantis nimenomaan kiinnostaisi,kävin itsekin aikanaan kerran ihmettelemässä Göstan vetämissä Dynamon treeneissä.Ja Norssissakin pelasi tuttuja.
Hesarissa luki,että kotijoukkuetta ei juurikaan kannustettu,mutta nähtävästi muuta ääntelyä oli ilmennyt.
Pysynen sitten toistaiseksi poissa.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
ei ainakaan lahdessa voi ? en ainakaan minä veisi jos minulla omia lapsia olisi.
joku raja sentään. futismatseissa en ole käynyt sitten kuusysin viimeisen mestaruuden jälkeen. enkä varmasti tämän jälkeen tule käymään, ja ei lahden mahdollisella putoamisella tätäkään lopeteta.
minä olen yleensä tuppisuuna matseissa, taputtaminenkin liian rankkaa :-P
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Paskaa, paskaa ja paskaa..
Siellä on tilaa sen verran, että jokainen voi vaihtaa matsin aikana ainakin stadissa paikkaa, jos korvat eivät kestä välillä kieltämättä typeriäkin huuteluita.
Minusta on hienoa, että suomeen alkaa vihdoinkin ylipäätään kehittyä fudiskulttuuri. Nämä pienet lieveilmiöt ovat sen rinnalla kuin hyttysenpaska suurella heinäpellolla.
Kunpa joskus tulisi sekin päivä, jolloin fudiskatsomot viimeinkin pullistelisivat ääriään myöten täynnä fanaattisia ihmisiä tässä eskimovaltiossammekin..
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
tuohan sanottiinkin.

Että tämmöiset, jotka keskittyvät haukkumaan vain vastustajaa, eivätkä osaa kannustaa omiaan eivät ole faneja, vaan idiootteja. Ja kyllähän tilaa on, tuskin huutelijat päälle käyvät muutenkaan.
 

JanJ

Jäsen
Futiskulttuuria Suomeen kaivataankin.
Vaan ei idioottihuutelijoita.

Mikäs sen upeampaa kuin täysi stadion kannustamassa, laulamassa, ym.
Mutta kun suomalainen versio on 15 räkänokkaa huutamassa homoa. ei se oikein nappaa.
Tai itse en niin väliä pidä mutta lasten kanssa ei oo kivaa.
Seuraavaan matsiin menekin ilman lapsia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös