Suomen poliisi kriisissä?

  • 639 385
  • 5 550

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvastaa näiden kommentoijien älynlahjoja, kun ihmetellään miksei poliisi tutki ja valvo muutamaa sataa radikalistiepäilyä, hoida päivittäistutkintaa ja lisäksi valvo järjestystä. Ei kai niiden tarvitse kotona käydä, eihän?
Sinä lienet työparissa se joka osaa kirjoittaa? Ja kaveri se joka osaa lukea? Muuta selitystä typerälle kommentillesi en kyllä keksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vastauksesta, eiköhän tämä riitä tästä
Näinhän se joillakin menee ettei itse vaivauduta esittämään mitään faktoja vaan pelataan pelkillä tunteilla...
 

Nick Neim

Jäsen
Sinä lienet työparissa se joka osaa kirjoittaa? Ja kaveri se joka osaa lukea? Muuta selitystä typerälle kommentillesi en kyllä keksi.
Ja tämänkaltaisen kuitin keksimiseen meni aikaa se puoli tuntia. Muille se voi vaikuttaa pitkältä ajalta, mutta heavyn tapauksessa voidaan puhua nopeasta reagoinnista. Lähes kuin Suomen poliisilla konsanaan.

Vai oliko teillä kenties ulkoiluvuoro tässä välissä?
 
Sinä lienet työparissa se joka osaa kirjoittaa? Ja kaveri se joka osaa lukea? Muuta selitystä typerälle kommentillesi en kyllä keksi.
Ei minulla ole työparia. Olen aikoinaan kirjoittanut äidinkielestä (suomi) E:n ylioppilaskirjoituksissa ja valmistunut myöhemmin ammattikorkeakoulustakin, joten rohkenen väittää osaavani sekä lukea että kirjoittaa, sekä lisäksi ymmärtää tekstiä ja tuottaa myös sitä. Sinulla sen sijaan on enemmän vaikeuksia näiden kanssa. Tai sitten olet yksiselitteisesti vähän tyhmempi - mikä sekin on aivan ok.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
joten rohkenen väittää osaavani sekä lukea että kirjoittaa,
Silti onnistut väittämään minun kirjoittaneen jotain muuta kuin olin kirjoittanut. Tiedossa toki on ollut koulutuksen tason romahtaminen sitten omien opiskeluaikojeni.

Ja tämänkaltaisen kuitin keksimiseen meni aikaa se puoli tuntia.

Minin pitää pyörittää tätä yhteiskuntaa sillä välin kun sinä päivystät jatkoajassa.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Edelleen kaipaisin jotain konkreettista esimerkkiä kuinka nykyiset tiedustwluvaltuudet eivät ole riittäviä. Esim. Turun puukkotyyppi oli ilmiannettu etukäteen Supolle, mutta ei sekään auttanut.
Tämä on melko monimutkainen ja tekninen juttu, mutta yksinkertaistan reilusti.

Tällä hetkellä Suomessa esim. Supo ei monesti voi kaivaa Internetistä siellä olevia tietoja, koska laki ei salli seurantaa.

Suomi voi lähettää tietopyynnön esim. Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin, koska heillä laki sallii Suomen Internet-liikenteen seuraamisen. Tietopyyntöön tulee sitten joskus vastaus, jos tulee, useimmiten aivan liian myöhään.

Tuossa toimintamallissa ei ole mitään järkeä. Laki on nykyajan vaatimuksiin täysin vanhentunut.
 

Nick Neim

Jäsen
Minin pitää pyörittää tätä yhteiskuntaa sillä välin kun sinä päivystät jatkoajassa.
Jep, ja sen takia sitä vastausta ei saanut siihen samaan viestiin jossa vastasit Red Machinelle. Meneehän tuon tasoisen kuitin pohtimisessa joillain luvattoman paljon aikaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun kyse ei ole osaamisesta tai haluista, vaan resursseista. Mutta vaikeahan se on varmaan muistaa kaikkea kirjoittamaansa.
Minusta kyse on nykyisten resurssien priorisoinnista. Sitä en tiedä onko ongelma haluamisessa vai osaamisessa.... Mutta en ymmärrä miksi kokoajan pitää hyökätä henkilöä kohtaan,minulla ei ole mitään vaikeuksia muistaa kirjoittamaani, se että sinä et vain tajua,on vaikutusalueeni ulkopuolella.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän se joillakin menee ettei itse vaivauduta esittämään mitään faktoja vaan pelataan pelkillä tunteilla...

Huoh. Sä olet kuin se edesmennyt vatsapöpö.

Mä kun katsos uskon että ne on estäneet useita iskuja, ne massiiviset. Sä et. Kiitos siis vastauksesta mutta eiköhän se ollut siinä tällä erää.
 
Minusta kyse on nykyisten resurssien priorisoinnista. Sitä en tiedä onko ongelma haluamisessa vai osaamisessa.... Mutta en ymmärrä miksi kokoajan pitää hyökätä henkilöä kohtaan,minulla ei ole mitään vaikeuksia muistaa kirjoittamaani, se että sinä et vain tajua,on vaikutusalueeni ulkopuolella.
En hyökkää ketään kohtaan, totean vain mikä on ilmiselvää. Nykyisistä resursseista ei paljoa priorisoida, jos halutaan, että niin sanottua päivittäistutkintaa saadaan suoritettua edes jollain tasolla. Nytkin monet jutut venyvät viikkoja, jopa kuukausia, koska aina tulee kiireellisempiä asioita tutkittaviksi. Saatika, että satoja terroristivihjeitä alettaisiin seulomaan - edes jotenkin kohtalaisessa ajassa.

Ainoa joka ei tajua, olet sinä, kun kyseessä on poliisin työn sisältö ja määrä, sekä siihen kohdistuvat rajoitteet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kun katsos uskon että
Maailmassa on toki paljon ihmisiä, jotka toimivat kuten sinä - perustavat maailmankuvansa uskomalla asioihin, joista ei ole todisteita. Onnea valitsemallasi tiellä.
 

Tuamas

Jäsen
Poliisi on määrätietoisesti kasvattanut päällystön ja hallinnon määrää, sitten valitetaan kun tutkinta- ja kenttätyöhön ei jää aikaa/resursseja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On. Ja sitten on näitä hutejakin: Terroriuhka Rock Am Ringillä - festivaali keskeytetty ja vieraat evakuoitu tapahtumapaikalta poliisin kehotuksesta - Soundi.fi

Keskustelua toki alunperin käytiin siitä onko laajennettujen tiedusteluvaltuuksien ansiosta estetty yhtään iskua.
Koska poliisi ei yksityiskohtia kerro, niin on mahdotonta faktana sanoa asiaa. Niillä poliitikoilla joilla on turvaluokitukset kohdallaan on paljon parempi kyky tehdä päätöksiä. Siitä ei varmasti ole erimielisyyttä että kumpi paikaa enemmän vaakakupissa, keskeytyneet rock-festarit vai estetyt terrori-iskut.

Aikaisemmin ketjussa oli puhetta, että poliiseille ei ole valmiuksia kaikki vinkkejä tutkia. Ei varmasti olekaan, mutta ei kaikki vihjeet ole myös yhtä arvokkaita tai työläitä. Mitä enemmän vinkkejä saadaan, sitä isommasta joukosta voidaan priorisoida tarkemmin tutkittavat ja sitä todennäköisemmin sille estetään tekoja vaikka tarkemmin tutkittavien tekojen määrä pysyisi vakiona. Lisäksi sähköisen viestinnän valvonta on esim puhelimien kuunteluun verrattuna tehokkaampaa ja helpommin automatisoitavissa hoidettavaksi IT:n avulla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tehokkaampaa ja helpommin automatisoitavissa hoidettavaksi IT:n avulla.
Uskotko että suomalaisilla viranomaisilla on kyky seurata esim. What's up tietoliikenteen sisältöjä?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Uskotko että suomalaisilla viranomaisilla on kyky seurata esim. What's up tietoliikenteen sisältöjä?
Kysymys on monitahoinen.

Kun Whatappin security speksiä katsoo, niin siellä kerrotaan selvällä englannilla seuraavaa:
Root Key – A 32-byte value that is used to create Chain Keys. • Chain Key – A 32-byte value that is used to create Message Keys. • Message Key – An 80-byte value that is used to encrypt message contents. 32 bytes are used for an AES-256 key, 32 bytes for a HMAC-SHA256 key, and 16 bytes for an IV.

Speksissä kuvataan miten avaimia vaihdellaan sessioiden ja vastaanottajien perusteella joten jos kysymys olisi muotoiltu, niin että uskonko että Suomen viranomaiset pystyvät 80 merkkisiä epäsemmetrisillä avaimilla salattuja viestejä purkamaan raa'an laskentatehon avulla, niin vastaus olisi nopea ei. Kuitenkin Whatsapp on amerikkalainen yritys ja en luota tippaakaan siihen, etteikö Yhdysvaltain viranomaisilla olisi halutessaan mahdollisuus seurata viestintää. Whatsapp on kuitenkin Facebookin omistama firma ja kyseessä on kuitenkin maa, joka on velvoittanut isot yritykset avaamaan takaovia itselleen. En tiedä onko asia edelleen näin, mutta ainakin jossain vaiheessa sellaiset salausavaimet joita maan viranomaiset eivät pystyneet murtamaan luokiteltiin aseiksi ja niitä ei saanut viedä vihollismaihin. Sanotaan vaikka näin, että minä ostan tietoturvatuotteeni mieluummin Suomesta tai Israelista kuin USA:sta.

Yleisenä näkemyksenä sanoisin että Yhdysvaltain etu on että käytössä on juuri niin tehokkaat salausavaimet, etteivät muut pysty niitä lukemaan kuin he itse ja jotka antavat käyttäjilleen maksimaalisen turvallisuuden tunteen. Sitten mennään alueelle, joka on puhtaasti arvausta eli että luovuttavatko yhdysvaltalaiset viranomaiset suomalaisille mahdollisuuden seurata Whatsappin viestien sisältöä? Riippuu tapauksesta. Äärimmäisissä tapauksissa ehkä, mutta automaattisesti ja systemaattisesti, niin tuskin.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
että uskonko että Suomen viranomaiset pystyvät 80 merkkisiä epäsemmitrisillä avaimilla salattuja viestejä purkamaan raa'an laskentatehon avulla, niin vastaus olisi nopea ei.
Juuri näin. Minä haluaisin kuulla rehellisen perustelun miksi näitä tiedustelulakeja ajetaan nyt niin voimallisesti eteenpäin jos jokaisen kadunmiehen saatavilla on salaustekniikka jota ei murreta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koska poliisi ei yksityiskohtia kerro, niin on mahdotonta faktana sanoa asiaa. Niillä poliitikoilla joilla on turvaluokitukset kohdallaan on paljon parempi kyky tehdä päätöksiä. Siitä ei varmasti ole erimielisyyttä että kumpi paikaa enemmän vaakakupissa, keskeytyneet rock-festarit vai estetyt terrori-iskut..

Miten näyttää toteen se, mitä ei yksilöidä? Jos katsotaan mitä asiassa on aiemmin tapahtunut, niin mm. seuraavaa:

1. Martin Scheinin esitti Pietarin ja Tukholman iskujen jälkeen väitteen, jonka mukaan ei ole näyttöä siitä, että Venäjän ja Ruotsin Suomea laajemmat tiedusteluvaltuudet toimisivat, koska iskuja ei estetty.

2. Supon Jyri Rantala vastasi, että tietoja estetyistä iskuistahan on koko ajan jopa julkisuudessa. Kaikkia ei voida estää.

3. Kukaan ei kuitenkaan yksilöi, onko estetty nimenomaan siksi, että olisi laajemmat tiedusteluvaltuudet.

Mitä tulee tiedustelulakeihin ja niiden uudistamiseen, asia on selvitetty monta kertaa. Jopa Touko Aallon toimesta. Suomen tiedustelulait ovat jääneet muusta Euroopasta jälkeen, ja joudumme pyytämään mahdollisista Suomeen kohdistuvista uhista tietoja muista maista. Lisäksi Suomessa ei ole riittäviä oikeuksia mm. verkkotiedusteluun.

Itse olen ollut pitkään samaa mieltä kuin Touko Aalto on alla:

Vihreiden Touko Aalto: Poliisille lisää resursseja | Yle Uutiset | yle.fi
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juuri näin. Minä haluaisin kuulla rehellisen perustelun miksi näitä tiedustelulakeja ajetaan nyt niin voimallisesti eteenpäin jos jokaisen kadunmiehen saatavilla on salaustekniikka jota ei murreta.
Whatsapp on Viperin ohella ehkä parhaiten salatut some-mediat. Tavalliset emailit on salaamattomia, Facebookin viestit ovat ainakin olleet oletuksena salaamattomia, SMS:t on salaamattomia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
1. Martin Scheinin esitti Pietarin ja Tukholman iskujen jälkeen väitteen, jonka mukaan ei ole näyttöä siitä, että Venäjän ja Ruotsin Suomea laajemmat tiedusteluvaltuudet toimisivat, koska iskuja ei estetty.
Nostaisin vielä sellaisenkin pointin esiin, että Pietarissa iskussa kuoli nippu taviksia ja tekijä oli saastainen Kirgiisi, Uzbekit saavat varmasti kostonsa. Miksi sellaista iskua tarvisi estää.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Whatsapp on Viperin ohella ehkä parhaiten salatut some-mediat. Tavalliset emailit on salaamattomia, Facebookin viestit ovat ainakin olleet oletuksena salaamattomia, SMS:t on salaamattomia.
Salatuin ja paras taitaa olla Wickr. Kehittäjästä on muuten mielenkiintoista tarinaa luettavana ja puolustaa ideologillaan voimakkaasti yksilön vapauksia. Tarvitaanko me edes tiedustelulakiin yksilön vapauksia heikentäviä uudistuksia. Big Data kyllä osaa profiloida epäillyn aivan riittävän hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös