Suomen parhaat kaupungit – ja huonoimmat

  • 34 691
  • 136

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Helsinki ja Kallio. En mielelläni poistu Kalliosta
Monen kalliolaisen ei varmasti tarvitse poistua edes Helsinginkadulta, kun sieltä löytyy kaikki välttämätön. On Hurstin valinta, viinakauppa, ikuisen vapun aukio ja halpaa kaljaa myyvät juottolat. Aidon kalliolaisen tunnelman luovat kadulla pyörivät sekakäyttäjät. Olen itse aikoinaan asunut Kalliossa ja minusta parasta siellä oli keskeinen sijainti ja hyvät liikenneyhteydet sieltä pois.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vaalituloksista näkee, että Kallio on Suomen suvaisevaisin kaupunginosa. Jos on itse suvaitsematon, silloin siellä ei varmaan viihdy.
Onko suvaitsevaisuuden kriteeri Kalliossa viihtyminen? Jos aamukahvia juodessa katsoo mieluummin merta kuin vastakkaisen kerrostalon seinää niin onko se osoitus suvaitsemattomuudesta?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos aamukahvia juodessa katsoo mieluummin merta kuin vastakkaisen kerrostalon seinää niin onko se osoitus suvaitsemattomuudesta?

Kalliossa voit katsoa aamukahvilla myös spurguja ja narkkeja.

Siis Kalliohan (ja Sörnäinen) on aivan erinomainen paikka viettää iltaa. Hyviä kuppiloita, halpaa kaljaa ja usein joku rokkibändikin jossain veivaamassa, esimerkiksi Lepiksessä. Mutta en kyllä itsekään siellä haluaisi vakituiseen asua. Jossain Vaasankadulla on bileet käynnissä suunnilleen aina. Mieluummin asun jossain keskiluokkaisemmassa kaupunginosassa ja halutessani vain vierailen tuossa puuhamaassa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Monen kalliolaisen ei varmasti tarvitse poistua edes Helsinginkadulta, kun sieltä löytyy kaikki välttämätön. On Hurstin valinta, viinakauppa, ikuisen vapun aukio ja halpaa kaljaa myyvät juottolat. Aidon kalliolaisen tunnelman luovat kadulla pyörivät sekakäyttäjät. Olen itse aikoinaan asunut Kalliossa ja minusta parasta siellä oli keskeinen sijainti ja hyvät liikenneyhteydet sieltä pois.

Juuri näin. Hyvä että joku ymmärtää. Hesarilla kun dallailee niin kotoinen on olo! Ja poikamiehille on hieromoja useita.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kallio on mun hima. Miten tän mestan voisi edes selittää? Bärtsistä löytyy kaikki. Kaunista kaupunkimaisemaa, rumaa kaupinkimaisemaa. Kaunista luontoa, rumaa luontoa. Kauniita ihmisiä, rumia ihmisiä. Kauniita palveluita, rumia palveluita. Julkimoita naapureina, taviksia naapureina. Kaikkea kaiken värisenä. Kaikki lähellä. Nordis yhen bissen mittaisen dallailun päässä. Lintsi näkyy ikkunasta. Elämää 24/7. Silti kämpille kun tulee niin kaikki hulluus jää oven taakse ja himassa on rauhallista. Suomessa ainoa mesta missä mä haluun budjata.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
No Kouvolahan kattaa nykyään kai Kotkan kaupunkia lukuunottamatta koko Kymenlaakson, joten kyllähän sinne jo tilastollisestikin joitakin ihan hienojakin paikkoja osuu ;-)

No on täällä Etelä-Kymenlaaksossa kyllä Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä, Kotkan lisäksi ja hetken aikaa on kai vielä Iittikin Pohjois-Kymenlaaksossa:). Iitistähän tulee lähivuosina ihan maailman kuulu:) (Kymi Ringin myötä) tosin siirtyy Päijät-Hämeeseen muistaakseni 2019
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vaalituloksista näkee, että Kallio on Suomen suvaisevaisin kaupunginosa. Jos on itse suvaitsematon, silloin siellä ei varmaan viihdy.

Kalliossa ei suhtauduta äänestystulosten perusteella kovinkaan suvaitsevaisesti esimerkiksi ydinvoimaan. Sähköön kyllä, luulen, asenteet ovat silti ihan positiivisia.

Miten nyt hemmetissä sä näet suvautsevaisuuden äänestystuloksista?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vihreiden ja vasemmistoliiton kannatuksesta. Ne ovat ainoat yli viiden prosentin kannatusta nauttivat suomalaiset puolueet, jotka eivät kosiskele rasisteja.
Tuostako seuraa pettämättömän logiikkasi mukaan, että ihminen joka ei viihdy Kalliossa, on suvaitsematon?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kalliossa ei suhtauduta äänestystulosten perusteella kovinkaan suvaitsevaisesti esimerkiksi ydinvoimaan. Sähköön kyllä, luulen, asenteet ovat silti ihan positiivisia.

Tämä on mielenkiintoista, sillä ydinvoimahan on ylivoimaisesti puhtainta sähköä.

Vihreiden ja vasemmistoliiton kannatuksesta. Ne ovat ainoat yli viiden prosentin kannatusta nauttivat suomalaiset puolueet, jotka eivät kosiskele rasisteja.

Yleensä näiden puolueiden "suvaitsevat" kannattajat eivät kuitenkaan suvaitse suvaitsemattomia, mikä tekee myös näistä ihmisistä samanlaisia suvaitsemattomia tekopyhiä.
 
Tämä on mielenkiintoista, sillä ydinvoimahan on ylivoimaisesti puhtainta sähköä.



Yleensä näiden puolueiden "suvaitsevat" kannattajat eivät kuitenkaan suvaitse suvaitsemattomia, mikä tekee myös näistä ihmisistä samanlaisia suvaitsemattomia tekopyhiä.
You have been Scholled by #Kirjoittelija
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Etelä-Suomessa on joitain ihan kivoja erikokoisia kaupunkeja, kuten Turku, Helsinki, Porvoo ja Parainen. Kemi on varmaan Suomen ankein kaupunki. Joensuussa on tullut käytyä joitain kertoja työn puolesta ja siellä on ollut melkein aina ihan saatanasti pakkasta ja ostoskeskuksissa opasteet venäjäksi. Maantieteellisesti jo hiukan liian syvällä Siperiassa minun makuuni.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Pitäisikö mittailla vähän kallonmuotoja jos noista vahvistuisi vielä käsitys?
Eilisessä Turun Sanomissa oli laaja tieteellisiin tutkimuksiin perustuva juttu suomalaisuudesta. Siinä todettiin, että itäsuomalaiset ovat geneettisesti kauempana länsisuomalaisista kuin englantilaiset saksalaisista. Raumalla ja Iisalmessa vielä vähän aikaa sitten puhuttu puhe eroaa toisistaan enemmän kuin espanjan ja italian kielet. Se siitä yhteisestä suomalaisuudesta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eilisessä Turun Sanomissa oli laaja tieteellisiin tutkimuksiin perustuva juttu suomalaisuudesta. Siinä todettiin, että itäsuomalaiset ovat geneettisesti kauempana länsisuomalaisista kuin englantilaiset saksalaisista. Raumalla ja Iisalmessa vielä vähän aikaa sitten puhuttu puhe eroaa toisistaan enemmän kuin espanjan ja italian kielet. Se siitä yhteisestä suomalaisuudesta.
Luinkin sopivasti Suomen Kuvalehdestä juttua saamelaisten sortamisesta, missä oli myös kumottu myyttejä Suomen kansoittamisesta. Itselleni oli yllätys että suomen kieltä ei ole ollut olemassakaan kuin vajaat tuhat vuotta (saamen kieli olisi kehittynyt tuosta vielä parisensataa vuotta myöhemmin), se ei tullut uutena tietona että volganmutkateoriat ja vastaavat on jo aikoja sitten jätety vähemmälle huomiolle ja Suomen kansoittaminen, vaikka onkin alkanut heti viimeisen jääkauden päätyttyä, on tapahtunut suunnilleen joka suunnasta (no pohjoisesta varmaan vähemmän) ja erittäin pitkän ajan kuluessa. Nuo protosuomalaiset susiluola-asukit ja tuoreemmatkin metsästäjä-keräilijät ja lammas/vuohifarmarit kerkesivät kuolla pois kuitenkin reilusti ennen viimeisimmän, edelleen käynnissä olevan, kansoittamisaallon käynnistymistä.

Ohessa vielä linkki juttuun niille keiltä nettilukuoikeus löytyy:
Sortoa, sanovat saamelaiset – jo liian usein? ”Siitä on tullut vähän niin kuin pakkomielle” - Suomenkuvalehti.fi

Niin ja noista länsi- ja itä-suomalaisten eroista muistan myös kuulleeni aiemminkin. Ne eivät kuitenkaan olleet aiemman viestini varsinainen pointti. Pointtina oli lähinnä verrata näitä oletettuja rotuominaisuuksia muuhun pseudotieteilyyn, kuten frenologiaan.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ihmettelen kyllä tätä Porvoon puoltamista. Kaveri asui siellä kymmenen vuotta ja itsekin tuli tuolla usein vierailtua, joten jotain kosketuspintaa on. Joo, ne kivat wanhat puutalot ovat aikalailla jees, kun sillä alueella käy kerran viidessä vuodessa, mutta eiväthän ne tuolla jatkuvasti asuvalle oikein mitään tuo. On pienellä alueella jotain mummon pitsipuotia ja kivaa kahvilaa, mutta ainakin pari vuotta sitten peruspalvelut olivat aika heikot, matkat varsin pitkiä noin pieneksi kyläksi ja jotenkin jäi kuva, että varsin paljon on näitä Alibista tuttuja gammelbackoja lähiöinä. Päälle sitten vielä se pieni jännite suomea ja ruotsia puhuvien välille, niin ai ai. Helsingistä itäänpäin ei muutoinkaan mitään kovin kummoisia rannikkokaupunkeja löydy.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eilisessä Turun Sanomissa oli laaja tieteellisiin tutkimuksiin perustuva juttu suomalaisuudesta.

Kyseinen juttu oli Lännen median toimituksen julkaisema ja löytyy kaikista LM:n lehdistä. Kyllä, myös Turun Sanomista.

Ihmettelen kyllä tätä Porvoon puoltamista.

Kun pääkaupunkiseutulainen lähtee maakuntamatkalle tuulettamaan ummehtunutta mieltään, on kohde joko Hanko tai Porvoo. Paljon muuta ei ole nähty eikä nähdä, ja siksi kehut osuvat näihin kaupunkeihin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Se siitä yhteisestä suomalaisuudesta.
Kansallisuus on jaettu kuvitelma ja yhteisyyden kokemus, eikä geenit siihen lopulta paljoakaan vaikuta. Sinut olisi voitu adoptoida vauvana vaikkapa Ranskaan ja tuntisit itsesi kasvattiperheesi mukaan ranskikseksi, et suinkaan edellisen tokaisusi mukaisesti länsisuomalaiseksi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Kansallisuus on jaettu kuvitelma ja yhteisyyden kokemus, eikä geenit siihen lopulta paljoakaan vaikuta.
Sama koskee sitten varmaan näitä uudempiakin maahanmuuttajia. Silloin kun he kokevat olevansa suomalaisia ja esim. kannattavat yhdessä muiden suomalaisten kanssa Suomen jääkiekkomaajoukkuetta, he ovat suomalaisia.
 
Sama koskee sitten varmaan näitä uudempiakin maahanmuuttajia. Silloin kun he kokevat olevansa suomalaisia ja esim. kannattavat yhdessä muiden suomalaisten kanssa Suomen jääkiekkomaajoukkuetta, he ovat suomalaisia.

Suomessa on aika paljon kantasuomalaisia ihmisiä, jotka kannattavat jääkiekossa aina Suomen vastustajaa, koska jääkiekko on niin moukkamainen ja rahvaanomainen laji.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kun pääkaupunkiseutulainen lähtee maakuntamatkalle tuulettamaan ummehtunutta mieltään, on kohde joko Hanko tai Porvoo. Paljon muuta ei ole nähty eikä nähdä, ja siksi kehut osuvat näihin kaupunkeihin.

No nyt mennään aika rankasti kärjistämisen puolelle. Ei sillä, molemmissa silloin tällöin toki tykkään käydä (kesällä), matkalla esim Fiskars on myöskin kiva paikka. Mutta jos on tuossa jotain tottakin. Ei minulla ole mitään "syytä" käydä pk-seudun ulkopuolisessa Suomessa Kymenlaaksoa ja Turkua lukuunottamatta. Kymenlaaksossa on oma mökki+parin ystävän vastaavat, broidi harhaoppisena muutti Turkuun. No, Tampere on ihan ns mesta paikka. Mutta muuten? Kouvolassa tuli (huoh) käytyä kun ex oli sieltä kotoisin. Ai niin, Lappeenranta on ihan jees.

Ei mulla ole sukulaisia tai ystäviä muualla päin Suomea. Toki ja tottakai olen pyörinyt ympäri Suomea ihan pohjoisinta myöden, mutta jos ja kun ne on ns nähty, niin miksi mä lähtisin esim Kokkolaan, Vaasaan tai Iisalmeen? Tämä siis ihan puhtaasti ihmetyksen kannalta, mitenkään väheksymättä ko paikkoja.

Paljon paremmin mä tunnen Nykin kuin esimerkiksi Oulun. Molemmissa olen toki eksynyt, silleen hyvällä tavalla, uusiin ihmisiin tutustuen.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kun pääkaupunkiseutulainen lähtee maakuntamatkalle tuulettamaan ummehtunutta mieltään, on kohde joko Hanko tai Porvoo. Paljon muuta ei ole nähty eikä nähdä, ja siksi kehut osuvat näihin kaupunkeihin.

Porvoo on kyllä hienon näkönen pikkukaupunki, mut Hanko on siellä meren keskellä ja mereltä tunnetusti blosaa. Vantaa muuten tulee tutuksi, kun lähtee Stadista ulkomaille. Lentoasemalla sitä ihmettelee, että Suomeenkin voi mennä flygarilla vaikka Lappeenrantaan. Oon käynyt siellä, ja oli ihan vitun outo mesta.

Kalliosta en aio tälläkään viikolla poistua, paitsi nyt puhuin paskaa, sillä kenties joudun käymään lauantaina Raaseporissa. Ja Nordiksella käyn täs kans. Mut en mee mihinkään vitun Töölöön.
 

Rocco

Jäsen
Aloitetaan listaus. Mitään isompia perusteluita en jaksa laittaa, mutta mitä enemmän plussia, sitä parempi, ja vastapainoksi miinuksia saa enemmän mitä kauheampi ja tylympi paikka kyseessä.

+++++ Tampere
++++ Oulu
++++ Kuopio
+++ Porvoo
+++ Vaasa
+++ Joensuu
++ Lappeenranta
++ Hämeenlinna
+ Jyväskylä
+ Kotka
+ Maarianhamina
- Turku
- Rovaniemi
- Hanko
- Helsinki
- Hyvinkää
-- Kokkola
-- Kristiinankaupunki
-- Kajaani
-- Imatra
-- Hamina
-- Pori
-- Rauma
--- Pietarsaari
--- Salo
--- Espoo
---- Vantaa
---- Seinäjoki
---- Kouvola
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös