Suomen parhaat kaupungit – ja huonoimmat

  • 34 691
  • 136

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten joku edellä kirjoitti ja unohdetaan kaikki nykyiset sidonnaisuudet (ihmissuhteet, työ jne.jne) ja olisin taloudellisesti riippumaton, eli rikas, niin asuisin mielelläni Helsingissä jossain ratikkavyöhykkeen sisäpuolella. Tarjontaa piisaisi kaikilla elämänalueiden saralla. Viihdettä, kulttuuria, erikoisliikkeitä, yhteydet ulkomaille jne ihan lähistöllä. Ei oikeastaan mikään muu kaupunki tässä kisassa pärjää.

Mutta, mutta, jos ei ole rikas ja muitakin sidonnaisuuksia on, niin lähes viisi miljoonaa suomalaista asuu tälläkin hetkellä jossain paskemmassa paikassa kuin Stadi. Toki näin kun ikää on karttunut ja muutenkin nuoruuten kiihko ei ole enää niin palava, niin näitä paljon hehkutettuja "virikkeitä" ja "tekemisiä" ei sillä tavalla osaa enää kaupungin paskuutta/parhautta mitatessa nostaa keskiöön. Kesällä mulle riittää kun golf-kenttä löytyy läheltä, talvella hiihtolatu ja hoki-kaukalo.

Jossain Itä/pohjois-Suomen pikkupaikkakunnalla tuskin viihtyisin. Tästä ketjusta tulee muuten mieleen viimekesäinen tapaus pohjois-Ruotsista mihin sotaa paenneet hädän-alaiset pakolaiset majoitettiin. En nyt muista mikä paikan nimi oli mutta ihan kunnon taajama kuitenkin. Tyypit pitivät paikkaa niin paskana paikkana että pistivät pystyyn jonkun mielenilmauksen vai peräti syömälakon tms. jos eivät pääse asumaan parempaan kaupunkiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuten joku edellä kirjoitti ja unohdetaan kaikki nykyiset sidonnaisuudet (ihmissuhteet, työ jne.jne) ja olisin taloudellisesti riippumaton, eli rikas, niin asuisin mielelläni Helsingissä jossain ratikkavyöhykkeen sisäpuolella. Tarjontaa piisaisi kaikilla elämänalueiden saralla. Viihdettä, kulttuuria, erikoisliikkeitä, yhteydet ulkomaille jne ihan lähistöllä. Ei oikeastaan mikään muu kaupunki tässä kisassa pärjää.

Mutta, mutta, jos ei ole rikas ja muitakin sidonnaisuuksia on, niin lähes viisi miljoonaa suomalaista asuu tälläkin hetkellä jossain paskemmassa paikassa kuin Stadi. Toki näin kun ikää on karttunut ja muutenkin nuoruuten kiihko ei ole enää niin palava, niin näitä paljon hehkutettuja "virikkeitä" ja "tekemisiä" ei sillä tavalla osaa enää kaupungin paskuutta/parhautta mitatessa nostaa keskiöön. Kesällä mulle riittää kun golf-kenttä löytyy läheltä, talvella hiihtolatu ja hoki-kaukalo.

Jossain Itä/pohjois-Suomen pikkupaikkakunnalla tuskin viihtyisin. Tästä ketjusta tulee muuten mieleen viimekesäinen tapaus pohjois-Ruotsista mihin sotaa paenneet hädän-alaiset pakolaiset majoitettiin. En nyt muista mikä paikan nimi oli mutta ihan kunnon taajama kuitenkin. Tyypit pitivät paikkaa niin paskana paikkana että pistivät pystyyn jonkun mielenilmauksen vai peräti syömälakon tms. jos eivät pääse asumaan parempaan kaupunkiin.

Jos olisi rahaa kuin roskaa, kävisin Suomessa vain kesäaikana. Vaikka juuri tänään olen nauttinut lumisista maisemista, lumi vaatii valitettavasti pakkasta syntyäkseen.

Sitten taas jos olisi hyvin talvi-ihminen JA taloudellisesti riippumaton niin asiat olisivat tietysti toisin.
 

12961

Jäsen
Talviaikaan lähes mikä tahansa Suomen paikkakunta on suhteellisen perseestä. Pimeää ja jos ei kylmää, niin loskaista ja märkää. Talviaikaan voiton vievät siis isommat kaupungit, joissa löytyy tekemistä. Tampere jää ravintolakulttuurinsa takia Helsingin ja Turun taakse, muttei sekään paskempi kylä ole.

Kesäajan ehdoton ykkönen on Naantali. Tunnelma rannassa nättinä kesäiltana on kuin ei olisi Suomessa ollenkaan. Kakkoskesäasunto vanhassa kaupungissa olisi timanttia. Turku, Helsinki, Hanko, Tammisaari, Uusikaupunki, Rauma ja Porvoo jossain järjestyksessä seuraavina.

Näin rannikon kasvattina en ole oikein oppinut arvostamaan sisävesiä yhtä korkealle kuin suolaisen veden karuja kalliorantoja. Makuasioita kai.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tää on tosiaan aika subjektiivinen kysely ja erikoinen sikäli, että kysymys sisältää tavallaan oletuksen, että kaupungeissa olisi jotain "parhautta", niinkuin joku nyt esim vapaasta tahdostaan haluaisi asua päällekkäin jonkun ventovieraan kanssa, kun 500m horisontaalisestikin on vähän liian vähän. Joku esimerkiksi mainitsi erään kaupungin hyvänä puolena joukkoliikenteen, joka on kummallista kun se on jo itsessään läpeensä vastenmielinen asia.
Vierailemistani isommista kaupungeista Lappeenranta vaikutti ihan symppikseltä. Turkua on oppinut sietämään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tää on tosiaan aika subjektiivinen kysely ja erikoinen sikäli, että kysymys sisältää tavallaan oletuksen, että kaupungeissa olisi jotain "parhautta", niinkuin joku nyt esim vapaasta tahdostaan haluaisi asua päällekkäin jonkun ventovieraan kanssa, kun 500m horisontaalisestikin on vähän liian vähän. Joku esimerkiksi mainitsi erään kaupungin hyvänä puolena joukkoliikenteen, joka on kummallista kun se on jo itsessään läpeensä vastenmielinen asia.
Vierailemistani isommista kaupungeista Lappeenranta vaikutti ihan symppikseltä. Turkua on oppinut sietämään.

Tämä joukkoliikenneasia! Minun mielestäni ihmisen arki, joka rakentuu joukkoliikenteen varaan on äärimmäisen epätäydellistä. Hyvässä kaupunkiasumisessa kaikki jokapäiväinen on kävellen saavutettavissa. Toki kompromisseja täytyy vähän tehdä. Niitä varten on yksityinen liikenne.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Viisi parasta kaupunkia

1. Helsinki
2. Turku
3. Tampere
4. Naantali
5. Uusikaupunki (autotehtaan ja Saab-museon vuoksi)

Viisi huonointa kaupunkia

1. Hämeenlinna
2. Hanko
3. Loviisa
4. Valkeakoski
5. Forssa
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Outoja mielipiteitä täällä paljonkin, taidatte olla homoja ja neekereitä kaikki. Kaksi länsisuomalaista epäsikiötä haukkuu Itä-Suomea ja kehuu yrittäjähenkistä länttä. Yrityksistä kuuluisin on kuitenkin Oy Lapuan Liike Ab 80 vuoden takaa ja sekin meni, onneksi, vituiksi. Kolmas länsisuomalainen vittupää ei tajua, että omakotitaloasuminen on saatanan paskaa ja tehotonta puuhastelua ja arvostelee ekologisempaa ja oikeasti myös rauhallisempaa eloa kerrostalossa sekä joukkoliikennettä, mikä nyt sattuu olemaan pallon pelastus, ei enempää eikä vähempää, saatanan tunarit. Jälkimmäistä vielä joku välimallin jyppifani komppailee tajuamatta todennäköisesti edes lukemaansa. Ei jumalauta miten voi porukka olla näin vitun kujalla kaikesta, eikä vähiten tästä asianomaisesta aiheesta. Ampukaa vaikka itsenne aluksi.

Saako tana karkkia, no saa tana!
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitten taas jos olisi hyvin talvi-ihminen JA taloudellisesti riippumaton niin asiat olisivat tietysti toisin.

Lienen sittenkin hieman poikkeava, kuten: terapeuttini, vaimo, muksut, kaverit, tuttavat ja ennen kaikkea horoskooppini kertoo - minä pidän talvesta! Pakkanen on hieno keksintö ja sen piristävä purevuus on loistava syy olla ulkona pitempäänkin. En tarkoita kylläkään niitä talvien viikonloppuisia nakkikioskin taakse sammumisia, vaan kaikkea ulkona liikkumiseen liittyvää.
Jos olisin se miljonääri, niin mökit olisivat Rukalla, Åressa, Huippuvuorilla ja muutama myöskin Antarktiksella. Löytyyköhän palstalta muita, joilta pakkanen on hyydyttänyt aivot?
Nobelanerit ja Mackit pysyvät repussa kohtuullisen viileinä.

Jota en olisi OT, niin Turku on kaiken (pseudo)kulttuurin kehto. Jalkapallomestaruutta saa näemmä vielä odotella?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Turusta minua ei pois saa, vaikka luonteeni ei aina tänne sovikaan.

Jos joutuisin elämäni suunnittelemaan uudelleen, saattaisin viihtyä Oulussa, Tampereella tai Kuopiossa. Minulle ei kaupunki saa olla liian pieni, kiitos terveyteni. Turussa olen tottunut toimivaan julkiseen liikenteeseen, sitä vaadin ehdottomasti. Samoin sairaalapalvelujen tulisi olla toimivat. Siinä olisi tapauksessani toki riittävä syy muuttaa Kuopioon. Talviaikaan kaupungissa olisi hyvä olla tekemistä, mikä saa minut suosimaan Kuopiota tai Oulua.

Toki jos oikein ajatusleikiksi pistän, niin lottovoitolla ostaisin kesäasunnon Naantalista tai vaikka Hangosta. Saattaisin toki yltää jopa Kotkaan. Siinä ei ehtisi kaivata kaupungin kaikkia palveluja.

Forssa ja Loimaa kuuluvat minulle never-osastolle. En osaa edes perustella, kun ajatus inhottaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Talviaikaan kaupungissa olisi hyvä olla tekemistä, mikä saa minut suosimaan Kuopiota tai Oulua.
Nyt pitää kysäistä tarkennusta. Hienoja kaupunkeja molemmat varmasti, mutta miten näiden paikkojen talvitekemiset eroavat esim. Jyväskylän, Lappeenrannan tai vaikka kotikaupunkisi Turun talvitekemisistä?

Kuopiossa on tietysti Tahkovuoren hieno laskettelu/viihdekeskus joka kallistaisi vaakakupin Savoon omassa vaakakupissani Kuopio vs Oulu valintatilanteessa. Vai millaisia talviajan touhuja/tekemisiä tarkoitit? Lunta noissa paikoissa tietysti riittää paremmin kuin monessa muussa kolkassa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt pitää kysäistä tarkennusta. Hienoja kaupunkeja molemmat varmasti, mutta miten näiden paikkojen talvitekemiset eroavat esim. Jyväskylän, Lappeenrannan tai vaikka kotikaupunkisi Turun talvitekemisistä?

Kuopiossa on tietysti Tahkovuoren hieno laskettelu/viihdekeskus joka kallistaisi vaakakupin Savoon omassa vaakakupissani Kuopio vs Oulu valintatilanteessa. Vai millaisia talviajan touhuja/tekemisiä tarkoitit? Lunta noissa paikoissa tietysti riittää paremmin kuin monessa muussa kolkassa.

En ole hän, ja kuinka voisinkaan... mutta olin lukevinani että yliopistollinen sairaala on ehto numero 1.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole hän, ja kuinka voisinkaan... mutta olin lukevinani että yliopistollinen sairaala on ehto numero 1.
Joo, olet näköjään oikeassa. Kyllä noista viidestä yliopistosairaalakaupungeista talvisimmat ovat Juuri Kuopio ja Oulu. Mutta ne tekemis-asiat lähinnä jäi tarkennusta vaille.
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Vaasassa ja Seinäjoella olen myös vakituisesti asunut ja ne menevät sitten kyllä sinne paskimmat -osioon.

Itse asun tällä hetkellä Vaasassa, ja tämä kyllä menee paskimmat- osioon. En tiennyt Vaasasta hirveästi mitään kun tänne muutin. Oulu menee kesäisin itsellä parhaimmat osioon, ja samoin kyllä Helsinki. Näissä pienemmissä kaupungeissa on perseestä se että jos jotain haluaa tehdä, niin monesti siihen ei ole mahdollisuutta. Kun tulin tänne, ajattelin tutustua vähän Vaasalaisiin ja mikäs sen parempi kuin pienet päiväkännit pyörien kuppiloissa. Ainut vaan että en löytänyt keskustasta yhtään baaria, joka olisi päivällä auki. Kyselemällä löysin yhden, joka olikin ainut baari joka päivällä on auki eikä siellä ollut ketään, prkl.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse kyllä kaartelen kaupungit aika kaukaa, muutenkin olen melkoinen kotirotta ja tyydyn kovin vähään. En kaipaa erikoisempia virikkeitä, kesällä minulle riittää siistit kadut, joilla voi pyöräillä kaupungin läpi tai ohitse tai rullaluistella lähiseudulla. Talvisin kaipaan oikeastaan vain kenttää ja jonkinlaista maastojuoksurataa, jollainen nyt löytyy lähes paikasta kuin paikasta. Tampereella olen viihtynyt jo useamman vuoden - Tampere kun on Suomen suurin kylä, ei mitään sen enempää tai vähempää. Tampereella on "kaupungin" elementtejä, mutta paljon myös sellaista kyläyhteisömeininkiä, joka erottelee asustelijat eri kolkkiin Tampereella. Täällä olen viihtynyt ja ei täältä pois mieli tee ellei ole pakko lähteä - Tampereella on kivaa.

Helsingissä en sitten viihdy yhtään: liian iso, liian paljon ja liian monta. Siinäpä ne tärkeimmät. Aikuiseksi ihmiseksi olen suoraan sanoen hävettävän huono käyttämään julkista liikennettä, koska olen koko elämäni tottunut siihen, että mihin ikinä minun tarvitseekaan päästä niin sinne pääsee ilman minkäänlaista ylimääräistä apua joko omin jaloin tai omalla pyörällä. Siksi elämänpiiri on ollut pieni. Helsinki on tukkoinen ja liian täysi, en pidä siitä. En usko, että Helsinki tarjoaisi minulle mitään sellaista, mitä minulla ei täällä jo olisi. Ehkäpä jos asuisi Helsingissä, osaisi sitten jotain kaivata.

Jyväskylä on kiva kaupunki, mutta ihmiset ovat niin - noh - jyväskyläläisiä. Sori, todella huonot kokemukset JKL:n ihmisistä. Jotenkin sellaista "me vastaan te" -meininkiä on jo katukuvassa vähän liikaa, ei vaan miellytä itseä. Kauempana on tullut käytyä jonkin verran Kuopiossa, joka toimii upeasti erityisesti kesällä. Kannattaa hommata pyörä ja jalkautua kulkemaan ympäri Kuopiota - pääsee kivasti koko kaupungin lävitse pyörällä ja huomaa erilaisia asioita ja näkee koko kaupungin ihan eri perspektiivistä. Kuopiolle posia.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Joo, olet näköjään oikeassa. Kyllä noista viidestä yliopistosairaalakaupungeista talvisimmat ovat Juuri Kuopio ja Oulu. Mutta ne tekemis-asiat lähinnä jäi tarkennusta vaille.

@wild wild west ja @Sanainen arkku

Joo tosiaan, kaipaan talveen toki lunta. En tätä Turun arpomista, tarvitsenko kumisaappaat vaiko nilkkurit. Laskettelut sun muut liiat fyysiset ponnistelut hylkään. Kaipaan lähinnä sitä talvisempaa maisemaa ja luontoa, jossa kävelykin tuntuu mielekkäämmältä. Eli siksi Kuopio tai Oulu. Vapaa-ajan mieltymyksenikin keskittyvät paljon kaupunkiympäristöön tapahtumineen. Myös vesistön läheisyys pätee näissä kaupungeissa. Tampereellakin riski törmätä liikaan loskaan. Turku turistimassoineen tarjoaa kesälle upeat kävelypuitteet, jossa ei edes pari sadepäivää haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joo, olet näköjään oikeassa. Kyllä noista viidestä yliopistosairaalakaupungeista talvisimmat ovat Juuri Kuopio ja Oulu. Mutta ne tekemis-asiat lähinnä jäi tarkennusta vaille.

Oulu ei itseasiassa ole kovin häävi talvikaupunki. Lunta on usein vähemmän kuin sisämaassa ja se tuuli... hrr...
Talviharrasteisiin ja imo maisemiin maaston kumpuilevuus tuo selvää lisäarvoa, ja siinäkin Oulu häviää käytännössä kaikille kokoisilleen kaupungeille.

Jos sitten taas laskettelu on mieluisaa, niin onhan sieltä pohjoisen keskuksiin lyhyempi matka.

Kesällä hyväksyn näkemyksen, jossa meri voittaa sisävesistöt, mutta talvella vaaka kallistuu väistämättä järviluonnon eduksi.

@UnenNukkuja
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Oulu ei itseasiassa ole kovin häävi talvikaupunki. Lunta on usein vähemmän kuin sisämaassa ja se tuuli... hrr...
Talviharrasteisiin ja imo maisemiin maaston kumpuilevuus tuo selvää lisäarvoa, ja siinäkin Oulu häviää käytännössä kaikille kokoisilleen kaupungeille.

Jos sitten taas laskettelu on mieluisaa, niin onhan sieltä pohjoisen keskuksiin lyhyempi matka.

Kesällä hyväksyn näkemyksen, jossa meri voittaa sisävesistöt, mutta talvella vaaka kallistuu väistämättä järviluonnon eduksi.

@UnenNukkuja

No merituuleen Turussa tottuu. Toki sen kokee kesähelteillä mukavammaksi.

Kulttuuritarjontaa myös koitin Oulun ja Kuopion välillä puntaroida, mutta minun makuuni menivät melko 50-50. Toki Oulussa asunut ystäväni kertoi, että tämän verran rokahtava nainen sopisi sinne.

Ja varsin suorasanainen kun olen, vierastaisinko savolaisia, jos liian kauan koittaisin sietää.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Olen asunut vain Lappeenrannassa, joten paha sanoa sen tarkemmin. Täällä ainakin tykkään olla ja on sopivan kokoinen. Lahdessa ja Helsingissä olen käynyt monta kertaa ja tykkään niistäkin molemmista.

Imatra on ihan perseestä, samoin Kouvola. Mikkeliäkään en kehuisi yhtään.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Helsinki.

Mikä siellä vituttaa ihan suunnattomasti, niin liikenne.
Ei jumalauta ole ihmisen hommaa, kun 15 km matka voi kestää jopa 2 tuntia.
Vittu Hugo-peikko oli käynyt vittuuntumassa samassa paikassa ja oli täysin oikeassa "kävellen olisit jo perillä"
Vaikka Kouvolassa, 10 km matka keskustaan ottaa sen 10 minuuttia tai jopa alle.

Kouvolassa urheilumestat ovat aivan Suomen kärkitasoa sijainneiltaan ja ominaisuuksiltaan.
Pääsarjalajeja tällä hetkellä on ainakin Koripallo, Pesäpallo, Jääkiekko ja naisten Koripallo.
- Koripallo 2016 Mestaruus
- Pesäpallo 2016 4:s
- Jääkiekko, SM-liiga
- Jalkapallo, Kiitos MyPa
- Onhan näitä.

Mites nämä muut "Urheilukaupungit", joita ketjussa on mainittu?

Loviisa - rantahurrien salibandyn alasarjaa?
Forssa - FoPS?
Hanko - ei mitään? Ei niin yhtään mitään edes kahden minuutin miettimisellä. Poker Run ei ole urheilutapahtuma, vaikka se on hieno tapahtuma muuten.

Sitten seuraavaksi.

Kuka on niin vitun sekaisin, että istuu katsomassa keskustassa maalin kuivumista tai betoniseinää, kuten täällä osa on selvästi tehnyt?

Repovesi - Kansallispuisto
Werla - Unescon maailmanperintökohde
Tykkimäki - Huvipuisto
Utti - laskuvarjokerho
Selänpää - harrastuslentokenttä
Käyrälampi - Suomen parhaat beachvolleymestat
Järvet - Noin 8000 mökkiä
Museokortteli, Kasarminmäki, Kymijoki
Kouvolan yksi kauneimmista ja rauhallisimmista paikoista on noin 5 km keskustasta. Mutta en ihan vittuillessani kerro mikä se on.

Esim. Porvoon vanha kaupunki on todella hieno, mutta Porvoon keskusta on muuten samaa betonia kuin Kouvolankin.
Täten Vanhaa Porvoota pitäisi verrata Kouvolassa Museokortteliin ja vaikka Kasarminmäen alueeseen.
Kouvolassa on se hyvä puoli, että nämä helmet eivät ole selvästi tiedossa. Pitäisi jättää itsekin tämä listaus väliin, saatana.

@Olkku, Kihniöstä pisteet. Repesin.
@Sanainen arkku, olet täysin oikeassa. Suomessa olisin huhtikuu-syyskuu välisen ajan, joka on ylivoimaisesti parasta aikaa.

Tässä vielä vertailuksi ehkä maailman paskin kaupunki Google Mapsista, tai ehkä kaupunginosa. Kyseessä on aivan käsittämätön paikka, nimittäin mustalaisten kerrostalolähiö Slovakiasta. Vähintään "mielenkiintoinen" paikka tutkia. Ei sähköjä, ei kaasua, ei vettä, työttömyysaste liki 100%.

Tosin Kouvola taitaa mennä joidenkin länsisuomalaisten mielestä paskuudessaan edelle jopa tuota paikkaa. Ei ollu puuhöylä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
No merituuleen Turussa tottuu.

Johtunee tiheästä saaristosta ja siitä, ettei Turun keskusta ole meren rannalla, mutta ei Turun merituuli ainakaan talvella ole mitään verrattuna Ouluun ja Vaasaan. Ja tämä lasketaan siis Turun eduksi.

Parhaan kaupungin pitää olla monipuolinen yliopistokaupunki ja toimiva päätöksentekokoneisto. Ei Tampere ole ainoa hyvä kaupunki, mutta selvästi paras joka tapauksessa. Hämeenlinna varmaan pienten kaupunkien listalla paras, mutta se on hyvin vahvasti kaupungin erinomaisen sijainnin ansiota.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Johtunee tiheästä saaristosta ja siitä, ettei Turun keskusta ole meren rannalla, mutta ei Turun merituuli ainakaan talvella ole mitään verrattuna Ouluun ja Vaasaan. Ja tämä lasketaan siis Turun eduksi.

No totta, ovathan nuo avoimempia. Asun itse niin lähellä merta, että talvipakkasilla tuulet tympäisee. Liikuskelu tuulessa voi olla sietokyvyn rajamailla. Ja toki kesäisin täällä säästyy pahimmilta ukkosilta, menevät kummasti sisemmäs.

Eli on aika kaksipiippuinen tuo Oulun ja Kuopion taisto minulle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Mazaa

Hienoa, loistavaa! Olen sitä mieltä, että joka paikasta löytyy omat vahvuutensa ja juttunsa, joista voi aidosti olla ylpeä, Suomessa erityisesti luonnon, mutta myös vanhan rakentamisen osalta. Kaupunkikeskustojen keskimääräiselle ankeudelle on olemassa syynsä, joita tämän ketjun ekassa viestissäni ansiokkaasti ja sangen erinomaisesti käsittelin, mutta ympäristöistä ja hyvin läheltä keskustojakin löytyy todella hyviä paikkoja. Itse asiassa pitäisi perustaa tuon viestisi pohjalta ketju, jossa jokainen voisi kehua haluamaansa paikkakuntaa ja josta voisi bongata kotimaan kesälomakohteita itselleen näin Suomi 100 -hengessä. Teen sen itse kunhan saan jotain kännykkää kätevämpää käsiini, ellei joku muu ehdi ensin.

Ja niin, meidän porukka tekee yhden kotimaan reissuistaan ensi kesänä Kouvolaan ihan vain tuon yllä olevan viestin pohjalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös