Suomalainen kaupunkikulttuuri (tai sen puute)

  • 3 536
  • 35

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä kun on nostettu esille Helsingin alueita niin täytyypä nostaa kaupunkikulttuurin kehittymisen kannalta positiivisesti esille myös Vantaan Tikkurila. Silloin kun muutin itse pääkaupunkiseudulle oli Tikkurilalla maine lähinnä nukkumalähiönä, mutta nykyisin alueella on ollut kaupunkikulttuuria nostamassa esimerkiksi jättiterassi "Tikkurilan Patio" ja muutenkin ravintolatarjonta on noussut keskimääräistä lähiötä paremmaksi. Katukuvasta tulee mieleen maakuntakaupunki, tosin Tikkurilassa on huomattavasti enemmän uudisrakentamista. Raitiovaunun rakentaminenkin on edistymässä autoilupuolueen kiivaasta vastustuksesta huolimatta.

Helsingin aluekeskuksilla (esimerkiksi Kannelmäki, Malmi, Itäkeskus ja Vuosaari) olisi mielestäni potentiaalia samaan, mutta toistaiseksi näyttää vielä hiljaiselta. Vuosaari esimerkiksi on asukasluvultaan (38 155) suurempi kuin Kajaani (36 498), mutta melkein kaikki palvelut on keskitetty kauppakeskus Columbukseen ja varmasti myös Itäkeskuksen kauppakeskuksen ja automarkettien läheisyys näivettää aluetta.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Helsingin aluekeskuksilla (esimerkiksi Kannelmäki, Malmi, Itäkeskus ja Vuosaari) olisi mielestäni potentiaalia samaan, mutta toistaiseksi näyttää vielä hiljaiselta. Vuosaari esimerkiksi on asukasluvultaan (38 155) suurempi kuin Kajaani (36 498), mutta melkein kaikki palvelut on keskitetty kauppakeskus Columbukseen ja varmasti myös Itäkeskuksen kauppakeskuksen ja automarkettien läheisyys näivettää aluetta.
Vuosaarella on rahtunen todellista kaupunkikulttuuria Aurikolahden rannassa, jossa Solvikinkadun eri päiden välille jäävä alue on raikas tuulahdus perinteiseen lähiöelämään. Aurinkolahden puistotien olisi potentiaalisesti elävöittämällä mahdollista toimia tämän alueen ja Columbuksen & Aseman välisenä linkkinä, jolloin puhuttaisiin jo huomattavasta ympäristöstä. Nyt harmillisesti Döner Harju Vuosaaren jälkeen ennen Solmua ei ole selkeää välietappia. Erittäin hienoa, että Aurinkolahti ylipäänsä rakennettiin hyvin tiiviiksi.

Malmilla on loppupeleissä ihan hyvä meininki Ylä-Malmin torilla ja sen ympäristössä, vaikka tunnelma on toki monelle liian "spugea" ja lieveilmiöt valitettavia. Mutta jännästi aukio/tori ja liiketilojen sisäänkäynnit ulos tekevät alueesta paljon kaupunkimaisemman. Verrattuna siihen, että kyseessä olisi kauppakeskus 1-4:llä eri sisäänkäynnillä.

Kannelmäen Sitratori lienee 10 vuoden sisällä paljon salonkikelpoisempi kuin nykyään, mutta en lyö vetoa tämän puolesta. Malminkartanon aseman seutu omaa monta avaintekijää, eli tiheyden, liiketiloja ja baareja, eli siinä voisi olla seuraava todellinen nousija.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Täällä kun on nostettu esille Helsingin alueita niin täytyypä nostaa kaupunkikulttuurin kehittymisen kannalta positiivisesti esille myös Vantaan Tikkurila. Silloin kun muutin itse pääkaupunkiseudulle oli Tikkurilalla maine lähinnä nukkumalähiönä, mutta nykyisin alueella on ollut kaupunkikulttuuria nostamassa esimerkiksi jättiterassi "Tikkurilan Patio" ja muutenkin ravintolatarjonta on noussut keskimääräistä lähiötä paremmaksi. Katukuvasta tulee mieleen maakuntakaupunki, tosin Tikkurilassa on huomattavasti enemmän uudisrakentamista. Raitiovaunun rakentaminenkin on edistymässä autoilupuolueen kiivaasta vastustuksesta huolimatta.

Helsingin aluekeskuksilla (esimerkiksi Kannelmäki, Malmi, Itäkeskus ja Vuosaari) olisi mielestäni potentiaalia samaan, mutta toistaiseksi näyttää vielä hiljaiselta. Vuosaari esimerkiksi on asukasluvultaan (38 155) suurempi kuin Kajaani (36 498), mutta melkein kaikki palvelut on keskitetty kauppakeskus Columbukseen ja varmasti myös Itäkeskuksen kauppakeskuksen ja automarkettien läheisyys näivettää aluetta.

Vantaalla on ollut parempi meininki kuin Espoolla kaupungistumisen osalta jo jonkin aikaa. Radanvarren asuinalueet tiivistyvät ja on tullut tuommoisia positiivisia kaupunkikulttuurin ilmiöitä kuten jättiterassi. Espoo on edelleen se autoteiden yhdistämä lähiöiden verkosto. No on varmaan siellä jossain Westendin rannoilla ihan kivaa elämää kesäisin. Muuten aika ankea paikka.

En ole hirveästi viettänyt aikaa Vuosaaressa, mutta viime kesänä tuli käytyä ja alue tuntui varsin eloisalta. Varsinkin ranta ja Aurinkolahden kanava olivat täynnä väkeä ja muutenkin alueella oli säpinää. En sitten tiedä, miten talvella on tilanne. Yksi hukattu mahdollisuus on, että ne rannan läheiset talot ovat lähinnä asuinkäytössä. Olisi hienoa, jos siinä olisi enemmän ravintoloita ja muuta toimintaa, mikä vetäisi vielä enemmän porukkaa viettämään aikaa. Tuli oikeasti hieman Espanjan ranta-alueet mieleen tuosta.
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Onko täällä tamperelaisia? Tampere on outo anomalia suomalaisia kaupunkeja verratessa. Vaikka ratikkakeskustelu on jäänyt elämään ikuiseksi osaksi internet-perinteitä, kaupunki on todellisuudessa investoinut valtavasti nimenomaan tulevaisuuden veto- ja pitovoimatekijöiden kehittämiseen. Onko näillä investoinneilla kaupungin asukkaiden yleinen kannatus vai pyritäänkö kaikkea torppaamaan? Sen muistan, että radan vierellä jotain rakennusta siirrettiin helvetin kalliilla muutaman metrin matkan, ettei sitä purettaisi.

Onhan täälläkin kehityksellä ollut vastustajansa ja on edelleen. Investoinnit ovat olleet kieltämättä isoja, joten ihan yleisesti tuota kulutusta on kritisoitu. Mutta ehkäpä keskeisin itkun aihe on autoilu ja autoilijoiden asema. Hämeenkadulla ei voi enää ajaa henkilöautoilla, mikä tietysti hieman saattaa vaikeuttaa autoilua ihan ydinkeskustassa. Jos menee Aamulehden verkkosivuille lukemaan mitä tahansa Tampereen keskustaa käsittelevään juttuun, niin siellä on taatusti useampikin viesti niiltä, jotka kertovat, ettei tule enää koskaan keskustaan, joka on kuulemma täysin pilattu.

Myönnän olevani hieman autottamana puolueellinen, mutta mun silmiini Tampereen keskustan kaupunkikulttuuri on mennyt huomattavasti parempaan suuntaan näiden yli 15 vuoden aikana, kun olen täällä asunut. Kaupungissa kävely on ihan todella paljon sujuvampaa nykyään kuin silloin, kun piti aina seisoa jokaisessa liikennevalossa useita minuutteja. Tämä minusta ainakin mahdollistaa paljon monipuolisemman eurooppalaistyylisen kaupunkikulttuurin (tai ainakin sellaisen, joka mun päässä yhdistyy eurooppalaiseen kaupunkikulttuuriin). Autoilijoiden tuntuu olevan vaikea luopua saavutetuista eduista eli siitä, että koko kaupunki suunnitellaan aina ensisijaisesti autoilijoille.

Jotainhan täällä on ehkä tehty oikein, kun ollaan näemmä aina vetovoimakyselyjen kärjessä sekä yksityisten että yritysten mielestä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä kun on nostettu esille Helsingin alueita niin täytyypä nostaa kaupunkikulttuurin kehittymisen kannalta positiivisesti esille myös Vantaan Tikkurila. Silloin kun muutin itse pääkaupunkiseudulle oli Tikkurilalla maine lähinnä nukkumalähiönä, mutta nykyisin alueella on ollut kaupunkikulttuuria nostamassa esimerkiksi jättiterassi "Tikkurilan Patio" ja muutenkin ravintolatarjonta on noussut keskimääräistä lähiötä paremmaksi. Katukuvasta tulee mieleen maakuntakaupunki, tosin Tikkurilassa on huomattavasti enemmän uudisrakentamista. Raitiovaunun rakentaminenkin on edistymässä autoilupuolueen kiivaasta vastustuksesta huolimatta.

Tikkurilasta aioinkin kirjoittaa erillisen viestin niin ikään. :)

Tikkurilan vanhaa mainetta taitaa "arkinen" kuvata parhaiten. Viimeisen 10 vuoden on kuitenkin tapahtunut paljon ja paljon on vielä tapahtuman. Kehärata ja uusi asemakeskus luonnollisesti näkyvin osa uudistusta, mutta siellä täällä kulahtaneita 1-2 kerroksia liikerakennuksia ja pienkerrostaloja on saanut tehdä tilaa tehokkaammille ja keskimäärin ihan laadukkaille liiketiloilla varustetuille asuinkerrostaloille, jotka on pääsäännöllisesti rakennettu katuun kiinni, eikä tontin perälle vanhan lähiöideologian mukaan. Hienona tuoreena esimerkkinä esimerkiksi Tikkurilan kirkon kortteli.

Vaikka Tikkurilan kehitys onkin ottanut kierroksia vasta viime vuosikymmenellä, voi historiaa pitää alueen vahvuutena nimenomaan, mitä tulee kaupunkirakenteeseen. Kaupungionsa on kehittynyt "orgaanisesti" viimeisen sadan vuoden aikana, eikä minään yhden arkkitehtitoimiston aluerakentamishankkeena. Tikkurila-Peltola muodostaa myös klassisen ruutukaavan ja muutenkin alue Jokiniemi-Tikkurila-Viertola-Hiekkaharju-akselilla muodostaa jo nykyiselläänkin katkeamattoman kaupunkirakenteen, mitä halkaisee ainoastaan päärata. Täydennysrakentamisella mahdollisuudet ovat vaikka mihin. Ehkä Tikkurilaa voisikin jossain vaiheessa alkaa brändäämään Vantaan keskustaksi.

Yllä oleva pätee suurimmalta osin myös Malmiin Helsingin puolella rajaa ja toivoisinkin, että kaupunki ymmärtäisi alkaa kehittää nimenomaan keskustaa (~vajaa kilometrin säde asemalta) nykyistäkin voimakkaammin.

By the way. Mikäli Suomesta löytyy jonain päivänä kysyntä ja resurssit monien toivomalle ~40 000 katsojan modernille suljettavalle jalkapallostadionille, näen Tikkurilan suuraluetta yhtenä potentiaalisimpana vaihtoehtona sijainnille.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vuosaaren sanoisin "kärsivän" sijainnistaan PK-seudun kaakkoiskulmassa, mitä tule "pöhinän realisoitumiseen". Vaikka alueen oma asukaspohja onkin suurehko ja kasvava, on ulkopuolisilla sinne kovin harvoin varsinaista asiaa. Kirjaimellisesti entisenä saarena Vuosaari on vähän eristyksissä, sinne joko mennään, tai sieltä tullaan. Satamalla on oma liikenteensä ja ranta-alue taitaa toimia kesäisin koko Itä-Helsingin hietsuna, mutta nukkumalähiömäisyys leimaa edelleen tienoota, vaikka kerrosneliöitä onkin kuluvalla vuosituhannella kohonnut.

Vaikka Vuosaari onkin oikeasti aliarvostettu ja viihtyisä asuinpaikka, niin jotain tuo kyllä kaipaisi. Esimerkiksi jokin iso korkeakoulukampus toisi ihmisvirtaa haastaville arkipäivän tunneille. Myös jokin kaupallinen vähän merkittävämpi (sisä)käyntikohde voisi olla listalla. FC-viikinkien soisi myös kokevan uuden nousun ja vakiinnuttavan ennen pitkää paikkansa Veikkausliigassa. Tällöin Keski-Vuosaaressa sijaitsevaa urheilukenttää voisi (resurssien löytyessä) kehittää modernin jalkapallostadionin suuntaan ja tämä nostaisi kovasti Vuosaaren "vanhan puolen" profiilia, minne onkin jo ihan mukavasti täydennysrakentamista tulossa.

Mitä tulee Aurinkolahteen, alue on aika leimallisesti vuosituhannen vaihteen ihanteiden tuotos. Yritystä kaupunkimaisempaan lähestymistapaan toki on, mutta maaliin ei ihan päästä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Myllypuro loi nahkansa onnistuneesti 2010-luvulla. Jokainen vanhan ostarin kokenut voi varmasti allekirjoittaa tämän. Voi kun lähiö olisi vain alkuperäisesti ollut tiiviimmin kaavoitettu, niin pöhinä voisi olla nyt kampuksen avustuksella päällä kellon ympäri.

Viikissä on erittäin potentiaalinen ja viihtyisä aukio olemassa (Latokartanon tori), mutta sijainti alueen kulmassa hankaloittaa laajempaa hyödyntämistä. Ongelma on aikalailla sama kuin @Ann Arbor analyysissa Vuosaaren osalta. Kukaan ei eksy vahingossa tai edes läpikulkiessa kyseessä oleville seuduille. Kaski keräsi aikoinaan uteliaita kauempaakin, mutta kaatui sitten harmillisesti omaan mahdottomuuteensa. Sinänsä hyvä esimerkki siitä, että ostovoimainen ja demografisesti nuorehko asuinalue pystyy kannattelemaan monenlaista kaupunkikulttuuria.

Pari paikkaa, mitkä pitäisi tulevaisuudessa saada parempaan käyttöön:

Pihlajiston "ostari", eli siis Alepan talo. Vähän isompi rakennus, lastauspuoli maan alle ja vanhalle lastauspuolelle iso terassi jollekin semi-asialliselle ravintolalle. Viikinmäen myötä asiakaskuntaa alkaa olla aika paljon.

Oulunkylän tori. Ympäröivät rakennukset tylysti matalaksi ja tehokkaampaa&houkuttelevampaa tilalle. Koko Ogelin aseman seutu pistää aina surettamaan, kun kyseessä on kuitenkin lapsiperheiden suosima kliseisesti cityvihreä alue, ei mikään ongelmalähiö. Itse ostarin voi säilyttää, mutta torin seutu remppaan, kiitos!

Ja jos joku tietää, että näitä koskevia suunnitelmia olisi vireillä, niin valistakaa tietämätöntä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan täälläkin kehityksellä ollut vastustajansa ja on edelleen. Investoinnit ovat olleet kieltämättä isoja, joten ihan yleisesti tuota kulutusta on kritisoitu. Mutta ehkäpä keskeisin itkun aihe on autoilu ja autoilijoiden asema. Hämeenkadulla ei voi enää ajaa henkilöautoilla, mikä tietysti hieman saattaa vaikeuttaa autoilua ihan ydinkeskustassa. Jos menee Aamulehden verkkosivuille lukemaan mitä tahansa Tampereen keskustaa käsittelevään juttuun, niin siellä on taatusti useampikin viesti niiltä, jotka kertovat, ettei tule enää koskaan keskustaan, joka on kuulemma täysin pilattu.
En ole koskaan ymmärtänyt, että mikä tarve ihmisillä on saada se auto välittömästi kulloisenkin kohteen oven eteen sen sijaan, että jätettäisiin auto jonnekin hieman kauemmas parkkiin ja käveltäisiin loppumatka. Aika harvoin kyseessä kuitenkaan on minkään painavan tavaran kuljetus, jolloin kyseistä vaatimusta voisi pitää perusteltuna.
 

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
En ole koskaan ymmärtänyt, että mikä tarve ihmisillä on saada se auto välittömästi kulloisenkin kohteen oven eteen sen sijaan, että jätettäisiin auto jonnekin hieman kauemmas parkkiin ja käveltäisiin loppumatka. Aika harvoin kyseessä kuitenkaan on minkään painavan tavaran kuljetus, jolloin kyseistä vaatimusta voisi pitää perusteltuna.

Enpä sitä itsekään ymmärrä. Varsinkin kun tuo haave ovenedustan parkista on aika utopistinen. Hyvin harvoin se parkki löytyy keskusta-alueelta sieltä, mistä haluaisi eikä varsinkaan, jos haluaa parkkeerata mahdollisimman halvalla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onhan täälläkin kehityksellä ollut vastustajansa ja on edelleen. Investoinnit ovat olleet kieltämättä isoja, joten ihan yleisesti tuota kulutusta on kritisoitu. Mutta ehkäpä keskeisin itkun aihe on autoilu ja autoilijoiden asema. Hämeenkadulla ei voi enää ajaa henkilöautoilla, mikä tietysti hieman saattaa vaikeuttaa autoilua ihan ydinkeskustassa. Jos menee Aamulehden verkkosivuille lukemaan mitä tahansa Tampereen keskustaa käsittelevään juttuun, niin siellä on taatusti useampikin viesti niiltä, jotka kertovat, ettei tule enää koskaan keskustaan, joka on kuulemma täysin pilattu.

Myönnän olevani hieman autottamana puolueellinen, mutta mun silmiini Tampereen keskustan kaupunkikulttuuri on mennyt huomattavasti parempaan suuntaan näiden yli 15 vuoden aikana, kun olen täällä asunut. Kaupungissa kävely on ihan todella paljon sujuvampaa nykyään kuin silloin, kun piti aina seisoa jokaisessa liikennevalossa useita minuutteja. Tämä minusta ainakin mahdollistaa paljon monipuolisemman eurooppalaistyylisen kaupunkikulttuurin (tai ainakin sellaisen, joka mun päässä yhdistyy eurooppalaiseen kaupunkikulttuuriin). Autoilijoiden tuntuu olevan vaikea luopua saavutetuista eduista eli siitä, että koko kaupunki suunnitellaan aina ensisijaisesti autoilijoille.

Jotainhan täällä on ehkä tehty oikein, kun ollaan näemmä aina vetovoimakyselyjen kärjessä sekä yksityisten että yritysten mielestä.
Mun mielestä Tampereen keskustassa on todella helppo ajaa ja aina löytää parkkipaikan. Parkkihalleja joka nurkka täynnä ja niistä on sitten helppo kävellä pistoja sinne tänne. Ehkä närää tuottaa se, että ilmaisia parkkipaikkoja ei Tampereen keskustassa ole, mutta miksi pitäisi ollakaan? Ei siellä ainakaan sen vaikeampi ole ajaa, kuin mitä oli vaikkapa ennen ratikkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös