Sukupolvien unelma - karsintojen kautta Liigaan

  • 13 352
  • 112

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taloudellinen riskihän pelaamalla nousemisesta taisteluun on huimasti isompi kuin kabinetin kautta nousussa, mutta näinhän sen kuuluu urheilussa mennäkkin.
Näinhän se menee, eikä allekirjoittaneellakaan ole mitään tätä sinänsä karua realiteettia vastaan jos urheilullisuus edellä mennään. Yksinomaan se, että Liiga otti "avosylin" Sportin, KooKoon, Jukurit ja Kiekko-Espoon mukaan perheeseen, siinä missä Jokerit joutuvat täysin eri mittakaavan haasteen ja riskin äärelle on ikävää.
 

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Näinhän se menee, eikä allekirjoittaneellakaan ole mitään tätä sinänsä karua realiteettia vastaan jos urheilullisuus edellä mennään. Yksinomaan se, että Liiga otti "avosylin" Sportin, KooKoon, Jukurit ja Kiekko-Espoon mukaan perheeseen, siinä missä Jokerit joutuvat täysin eri mittakaavan haasteen ja riskin äärelle on ikävää.

Olet nyt kohta viikon jauhanut samaa asiaa ainakin 5:ssa eri topicissa aamusta myöhäiseen yöhön.

Relax! Ei ne asiat niin huonosti ole.
 

gamlagubbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näinhän se menee, eikä allekirjoittaneellakaan ole mitään tätä sinänsä karua realiteettia vastaan jos urheilullisuus edellä mennään. Yksinomaan se, että Liiga otti "avosylin" Sportin, KooKoon, Jukurit ja Kiekko-Espoon mukaan perheeseen, siinä missä Jokerit joutuvat täysin eri mittakaavan haasteen ja riskin äärelle on ikävää.
Onhan se tavallaan katkera paikka jos/kun ensisyksynä samalla kun aloitetaan taistelu Mestis mestaruudesta, Kiekko-Espoo kävelee Liigan avoimista ovista sisään sulkiessaan sen perässä. K-Espoo taisi tähän junaan keretä, mikä on mielestäni täysin oikeutettua.

On tässä ties mitä säätöä ollut Jokereiden ympärillä kohelosta lähdön jälkeen ja nyt asiat on paremmin kun harva uskalsi uskoakaan, jos tämän hinta on se että oltiin myöhässä kabinetti noususta Liigaan niin sittenpähän on.
Tärkeintä on että Narri nauraa jälleen, mennään sitten Liigaan karsintojen kautta ajallaan. Onpahan sitten kuittailtavaa kabinetti nousijoille.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Mitäs jos mestiksen voittaa vaikka IPK ja menee karsimaan. Karsinnat muuttuvatkin merkityksettömiksi koska IPK ei täytä ehtoja liiganousulle eikä käsittääkseni ole edes halukas nousemaan?! IPK:n voittaessa karsinnatkin putoisiko hävinnyt liigajengi kuitenkin mestikseen?
Täähän se on kaikista ikävintä. Kyllä mä kait sen käsityksen sain, et IPK olisi halukas nousemaan, mutta ei näe sitä realistisena vaihtoehtona, koska raha. Raha määrittelee. Toisaalta sen ymmärtää, mutta toisaalta ei. Ei urheilun seuraajana mua harmittais ollenkaan näiden pienempien seurojen visiitit Liigassa ja jos siellä tehtäisiin lujasti töitä, niin voisihan siellä vaikka pysyäkin. Raumalla RTK-systeemillä pelataan vasten todennäköisyyksiä Liigassa ja Seinäjoella taas massaa on, mutta pelataan Suomi-Sarjassa. Kyllä karsimaan pitäisi päästä jos sarjan voittaa. Sehän se vasta osoittaisi Liigan naurettavuuden jos IPK kävisi vuodesta toiseen kyykyttämässä karsinnoissa Liigaseuraa ja joka vuosi Liiga pahoittelisi, ettei talous ole kunnossa ja jääkää Mestikseen. Siksi kait Liiga kielsi ne karsinnat niiltä, jotka ei täytä ehtoja, ettei tälläistä surkuhupaisaa näytöstä pääse syntymään. Toki realismia olisi IPK:n nousussa se, ettei sitten enää KalPalta saisi vetoapua ja se taas vaatisi IPK:ta ylittämään itsensä vielä senkin suhteen. Jokerit tarvii IPK:n ja Ketterän kaltaisia kovia Mestiksen menestyjiä näyttämään tasoa ja tuomaan kilpailutusta, mutta se ei silti riitä karsintoihin. Niihin tarvittais niitä aitoja Liigaan yrittäjiä. En toivo K-Espoolle punaista, mutta Jokerien sekä sarjan etuna olisi tuo skenaario, missä K-Espoo ja SaiPa olisi ensi kaudella taistelemassa Jokereiden kanssa noususta.

Lisätään tänne vielä se, että IPK ja Ketterä pitäisi olla Mestiksen keskitason seuroja siinä kohtaa kun ylempänä on aitoja nousijaehdokkaita. En siis oleta IPK:n pärjäävän karsinnoissa. Tasoa pitää sarjaan saada tulevalle kaudelle, jotta voidaan edes unelmoida.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jvg

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyllä mä kait sen käsityksen sain, et IPK olisi halukas nousemaan, mutta ei näe sitä realistisena vaihtoehtona, koska raha. Raha määrittelee. Toisaalta sen ymmärtää, mutta toisaalta ei.

Itse taas ihmettelen, että Iisalmessa oltiin niin varmoja, ettei rahat riitä. Kaupungista on kuitenkin kotoisin sellaiset pikkupuljut kuin Ponsse, Olvi ja Genelec… aika kovat tekijät tuon kokoiselle kaupungille ja kyllä mä luulen et aika hyvät rahat löytyisi IPK:lle jos tehtäisiin päätös, että lähdetään tosissaan yrittämään Liigaan. Ei toki ihan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.

Tietysti halli olisi myös saatava Liigatasoiseksi.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Itse taas ihmettelen, että Iisalmessa oltiin niin varmoja, ettei rahat riitä. Kaupungista on kuitenkin kotoisin sellaiset pikkupuljut kuin Ponsse, Olvi ja Genelec… aika kovat tekijät tuon kokoiselle kaupungille ja kyllä mä luulen et aika hyvät rahat löytyisi IPK:lle jos tehtäisiin päätös, että lähdetään tosissaan yrittämään Liigaan. Ei toki ihan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.

Tietysti halli olisi myös saatava Liigatasoiseksi.
Joo luovuttaminen ei kuulu voittavaan asenteeseen, mutta toisaalta sen myös ymmärtää. IPK ei kuitenkaan ole kauaa pelannut vielä Mestistä ja Suomi-Sarjasta nousu on jo ollut seuralle iso loikka. Ehkä nälkä kasvaa ajan kanssa, kunhan vain vakiinnuttaa paikkansa Mestiksen suurena. Itse tekemässäni Rankingissa IPK on vielä sijalla 19. ja edellä on Ketterä, JoKP sekä K-Espoo. Vielä on todistettavaa seuralla ja nythän Jokerit tullut myös kirittäjäksi ja tuskin tyytyy kirittäjän rooliin. Sponsoreita voi kyllä kyliltä haalia, mutta KalPa on sielläkin kantona kaskessa. Ponsse tuskin lähtee Kalpan peliasusta kovin helpolla, vaikka kuinka IPK sitä anelisi. Ehkä voi tietenkin kotikylän seurana saada Ponsselta jonkun euron, mutta eiköhän Kalpa ole alueiden markkinoissa voittava arpa yrityksille. Vaikea rasti tuolta nousta, mutta ei kyllä pitäisi luovuttaa sen takia.

Ensi kauteen kyllä tarvitaan näitä maalaisseuroja Jokereiden alistettavaksi, mutta toivottavasti kilpailukykyisinä, jotta ollaan valmiimpia keväällä karsimaan.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ponsse tuskin lähtee Kalpan peliasusta kovin helpolla, vaikka kuinka IPK sitä anelisi. Ehkä voi tietenkin kotikylän seurana saada Ponsselta jonkun euron, mutta eiköhän Kalpa ole alueiden markkinoissa voittava arpa yrityksille. Vaikea rasti tuolta nousta, mutta ei kyllä pitäisi luovuttaa sen takia.

Eikös Ponsse ole IPK:n pelipaidassa myös?
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Make Iisalmi great again!

Olvi ja Ponsse taitavat tosiaan olla sekä KalPan, että IPK:n sponsseja. Mitään tietoa ei ole, mutta uskoisin että KalPan kohdalla puhutaan aika merkittävistä tukijoista.

Nythän olisi loistava sauma päättää yhteistyö kuopiolaisten kanssa ja panostaa enemmän kotikaupungin ylpeyteen, kun Liigakin on "auki". :)
 

Big Bear

Jäsen
Make Iisalmi great again!

Olvi ja Ponsse taitavat tosiaan olla sekä KalPan, että IPK:n sponsseja. Mitään tietoa ei ole, mutta uskoisin että KalPan kohdalla puhutaan aika merkittävistä tukijoista.

Nythän olisi loistava sauma päättää yhteistyö kuopiolaisten kanssa ja panostaa enemmän kotikaupungin ylpeyteen, kun Liigakin on "auki". :)
Ponssen omistajasukua on niin IPK:n kuin KalPan hallituksessa. Vidgrenit on kovia kiekkomiehiä, ja taitaa rahaa riittää molemmille seuroille.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Se mitä olen Leprasta kuullut, niin siellä yhteisö on hajalla vuosikausien, jopa vuosikymmenten rämpimisien jälleen, jonka kulminaatiopisteenä (pun intended) on viimeisimmät kaudet ja taloudellinen kriisi.

Jos jotain, niin tuon yhteisön korjaamiseen Mestis voi olla oikea lääke. Seura ja talous on ihan järkevä kombo, mutta se tarvitsee pyhän kolminaisuuden ja vakaamman pohjan; kannattajien yhteisön.

SaiPa ei ole Jokerit, mutta ehkä tätä ilmiötä voisi replikoida pienoiskoossa myös Lappeenrannassa? Oma seura lienee tärkeämpi, kuin sen edustama sarjataso. Tuo yhdistettynä elpyvään (hope so) Mestikseen, niin uuden rakentamiselle on puitteet.
Tilanne on varmasti kannattajiemme nykytilanteen suhteen, kuten yllä kerrot. Monella kannattajalla, kuten myös minulla on ollut vaikeita aikoja motivoitua seuraamaan jatkuvaa rämpimistä. Tässäkohdin on kuitenkin hyvä muistaa, että suljettu liiga on vaikuttanut suurilta osin tähän. Jokakeväiset pelaaja myynnit, joita SaiPa suorittaa, eivät varsinaisesti motivoi ostamaan kausikorttia, koska tuote on niin heikko loppukaudesta, eikä peleissä ole mitään panosta. Tämän syksyn tappiolliset otteet ovat ruokkineet tätä ajatusta. Hävitään, hävitään ja kohta pelaajat myydään.

Ensi kautta moni kannattaja odottaakin jo suuremmalla mielenkiinnolla. Tuolloin kevään peleissäkin tulee olemaan panosta. On ne sitten taistelua playoff paikasta, taikka taistelua putoamista vastaan. Itsekin ehdottomasti ostan taas kausikortin, joka jäi tälle kaudelle pitkästä aikaa ostamatta.

Kuten viestistäni ilmenee, niin en pidä millään tavalla aiheellisena spekulointia siitä, että pelaako SaiPa liigaa ensi kaudella. Kyllä pelaa! Johan tässä juuri julkaistiin jatkosopimuksiakin seuraavaa kautta koskien.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit suomalaisessa sarjassa
Itse taas ihmettelen, että Iisalmessa oltiin niin varmoja, ettei rahat riitä. Kaupungista on kuitenkin kotoisin sellaiset pikkupuljut kuin Ponsse, Olvi ja Genelec… aika kovat tekijät tuon kokoiselle kaupungille ja kyllä mä luulen et aika hyvät rahat löytyisi IPK:lle jos tehtäisiin päätös, että lähdetään tosissaan yrittämään Liigaan. Ei toki ihan näin mustavalkoista, mutta kuitenkin.
Itse pidän aika erikoisena lähtökohtaa, että urheiluseuraa lähtisi rahoittamaan jokin yksittäinen mesenaatti. Rahamielessä Liigakelpoiseksi muuntautuminen vaatii liikevaihdon moninkertaistumista. Kyseessä ei ole myöskään mikään kertaluontoinen investointi, vaan vakaalla pohjalla toimiminen vaatii vuosien ja jopa vuosikymmenten sitoutumisia.

Haluaako rahojen vastaanottaja myöskään sitoutua moiseen suhteeseen? KHL-Jokerit tietysti ääriesimerkki millä tavoin rahottajan mielivalta voi kostautua. Mutta eipä esim. Salonojan Blueskaan kovin vakuuttavaa kuvaa jättänyt pitkäjänteisen liiketoiminnan osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös