Sijoitusvinkkejä?

  • 1 080 303
  • 6 066

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
M@rko77 kirjoitti:
Joo, tienatkaa vaan toisten hädällä ja kärsimyksellä! Kyllä se muutama euro teitä niin hirveästi lämmittääkin..

Nih, ja lääkeyhtiöiden osakkeilla rikastuvat ovat itse saatanoita.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
fedorov kirjoitti:
Asian YKSINKERTAISTAEN, itse sijoittaisin juuri nyt Lousianan alueen rakennusyhtiöihin (töitä tiedossa),

Mielenkiintoista seurata miten USA:n talous lähtee tästä eteenpäin.
Taantuu, nousuun vai reippaaseen nousuun??
(kärjistettynä) Vertailukohtana voisi pitää talouskasvun aikoja sotien jälkeen
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rosoh kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata miten USA:n talous lähtee tästä eteenpäin.
Taantuu, nousuun vai reippaaseen nousuun??
(kärjistettynä) Vertailukohtana voisi pitää talouskasvun aikoja sotien jälkeen

Niin, vaikka tuo hurrikaanikatastrofi suurta kokoluokkaa onkin, en usko sillä kuitenkaan olevan kovinkaan suuria vaikutuksia koko Yhdysvaltojen talouteen. ( Eikä siis myöskään juurikaan minkäänlaista positiivista vaikutusta Venäjä-rahastoihin) Noita hurrikaaneja hakkaa rannoille joka vuosi, ja tuhot ovat aina suuria. Silti näyttää siltä että niistä selvitään yllättävänkin jouhevasti. Noin niinkuin kylmästi talouden kannalta ajatellen.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rosoh kirjoitti:
Mielenkiintoista seurata miten USA:n talous lähtee tästä eteenpäin.
Taantuu, nousuun vai reippaaseen nousuun??
(kärjistettynä) Vertailukohtana voisi pitää talouskasvun aikoja sotien jälkeen

En usko, että tuolla on sinällään USA:n talouteen juurikaan vaikutusta. Mittakaava verrattaessa sotien aikaan ei ole edes kärjistettynä vertailukelpoinen. Jenkkien sotateollisuus jo yksistään toimi talouden veturina ja jälleenrakennus oli niin paljon laajempi operaatio jo yksistään Euroopan osalta.
Se, miten Meksikonlahden ranta-alueitten jälleenrakennus taloutta voimistaa, on varmasti joillekin aloille positiivinen asia mutta tokkopa tästä lamaa taikka nousukautta on odotettavissa.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Mä oon laitellu 50e kuussa tollaseen rahastoon jossa se sitten kasvaa kai jotain korkoja joskus. Nyt on 14kk mennyt rahaa ja tuottoa on tullut huimat 12.50e. Alkupään kuukausien talletukset on porsinu 3.4% korkoa.

Eipä tuo mikään kovin suuri rahasampo ole mutta ajatuksena on ollut säästää 60 vuotiaaksi asti, jolloin rahaa on kertynyt noin 35 vuotta tuonne. Siihen kun laittaa korot päälle niin kai siellä jotain on, että voi jäädä eläkkeelle vähän aiemmin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
fedorov kirjoitti:
N( Eikä siis myöskään juurikaan minkäänlaista positiivista vaikutusta Venäjä-rahastoihin)

Ei välttämättä, mutta öljyn hinnan kallistuminen on fakta, joka samalla lisää Venäjän talouskasvua. Venäjä on maailman toiseksi suurin öljyntuottaja tällä hetkellä. Siksi sen talous on erityisen herkkä öljyn hinnan nousuille ja laskuille. Näihin hintahyppäyksiin kannattaa reagoida. Tosin saattaa olla, että olin tuossa reagoinnissa jo myöhässä.

En kuitenkaan näe mitään syytä vähentää sijoittamistani Venäjälle. Pidän 70% vuosituottoa aivan loistavana tuloksena eivätkä muut rahastoni ole tuottaneet lähellekään noin hyvin. Lypsävästä lehmästä ei kannata luopua silloin, kun maitoa vielä riittää.
 

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
fedorov kirjoitti:
( Eikä siis myöskään juurikaan minkäänlaista positiivista vaikutusta Venäjä-rahastoihin)

En ole asiaan enempää perehtynyt kuin txt-tv:n taloussivut ja satunnaiset keskustelut alan ammattilaisten kanssa. Mutta kyllä näiden perusteella voin vaikka vannoa että korkealla öljyn hinnalla on kyllä positiivinen vaikutus Venäjä/ym-salkkuihin.
 

Lukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rosoh kirjoitti:
En ole asiaan enempää perehtynyt kuin txt-tv:n taloussivut ja satunnaiset keskustelut alan ammattilaisten kanssa. Mutta kyllä näiden perusteella voin vaikka vannoa että korkealla öljyn hinnalla on kyllä positiivinen vaikutus Venäjä/ym-salkkuihin.

Kyllähän yleensä ottaen raaka-aineiden hinnan nousu vahvistaa Venäjän talouskasvua. Ainakaan omassa vaatimattomassa Venäjän rahasto-osuudessa ei ole mitään äkkinäistä hypähdystä ylöspäin tapahtunut myrskyn jälkimainingeissa. Muutenhan nousu on ollut huimaa kesän aikana. Viimesen kuukauden aikana +15%. Yksitoista kuukautta olen rahojani pitänyt kyseisessä rahastossa ja nousua tullut 55%. Itse uskon vakaasti nousun jatkuvan. Jukosin jupakan tai Uzbekistanin vaalien aiheuttamat notkahdukset korjautuivat kursseissa nopeasti ja näköpiirissä ei nyt taida olla mitään lähellekään yhtä radikaalia, joka jarruttaisi pahasti talouskasvua (koputan samalla puuta). Lähinnä tulisi mieleen Valko-Venäjällä mahdollisesti nousevat levottomuudet Lukashenkoa vastaan, joka saattaisi aiheuttaa jonkinasteista levottomuutta kursseissa.

Toinen sijoituskohteeni on Itä-Euroopan rahasto, jossa sijoitetaan uusien jäsenmaiden yrityksiin. Nousu on ollut lähes Venäjän rahaston kaltaista. Poliittinen ilmapiiri on huomattavasti Venäjää rauhallisempaa ja uskon samoin kasvun jatkuvan vielä tulevaisuudessakin.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rosoh kirjoitti:
En ole asiaan enempää perehtynyt kuin txt-tv:n taloussivut ja satunnaiset keskustelut alan ammattilaisten kanssa. Mutta kyllä näiden perusteella voin vaikka vannoa että korkealla öljyn hinnalla on kyllä positiivinen vaikutus Venäjä/ym-salkkuihin.

Aivan totta.

Mä spekuloin aikaisemmin vaan sillä, kuinka suuri vaikutus tuolla Katrinalla loppujen lopuksi noihin öljyn hintoihin on. Ja kuinka pitkällä aikavälillä. Ja sillä onko odotukset siirtyneet jo osakkeiden hintoihin.

Periaatteessa sillä hetkellä kun uutinen vaikkapa nyt tuon Katrinan tuhoista, tai ihan mistä vaan mikä johonkin osakkeeseen/osakkeisiin vaikuttaa, tulee ulos, niin sen uutisen vaikutukset ovat jo osakkeen hinnassa. Eli kun luet txt-tv:ltä että Venäjällä alkaa buumi, niin sijoittaminen siinä vaiheessa Venäjälle on jo myöhäistä. Tai siis et saa tuon uutisen/tapahtuman tuomaa hyötyä.

Ihan-perkeleen-karrikoiden.

Mutta Venäjä sekä Itä-Eurooppa/Balttia on kyllä ollut, ja tulee olemaankin hyvä sijoituskohde. Intia on myös omasta mielestäni aika mielenkiintoinen. Aasia vähemmän. Venäjän ja Balttian rahastoissakin alkaa nyt olla suurimmat voitot kääritty, (kunpa olisin sijoittanut noihin kolme vuotta sitten) joten ehkä kannattaa katsella jonnekin muualle.
 
Yksi juttu lyhyen koron rahastoista. Onko noissa jotakin maksimia, kuinka kauan rahaa kannattaa rahastossa pitää? Vuoden verran on pikkusumma tuollaisessa rahastossa ollut ja olen huomannut, että sijoituksen arvo on viime viikot ollut hienoisessa laskussa. Eikö tässä kuitenkin ole kysymys normaalista kurssivaihtelusta?

Maallikkona kun asiaa ajattelin, että kun nimenä on lyhyen koron rahasto, niin "liian pitkä" säilytysaika alkaa lopulta syödä tuottoa. Näinhän asia ei tietenkään ole? (Sori, jos oli liian tyhmä kysymys.)

Itse pidän Itä-Eurooppaa ja Intiaa edelleen varsin hyvinä kohteina. Hankin noin kuukausi sitten osuuksia OP:n Itä-Eurooppa-rahastosta ja olen kyllä ollut tuottoon enemmän kuin tyytyväinen. Toki voitot ovat aikaisemmin mukaan lähteneillä olleet vieläkin isompia, mutta itse silti näkisin, että kasvupotentiaali on edelleen melkoinen. Tuota Intiaa olen myös harkinnut.
 

Tobias

Jäsen
Nännimäinen kirjoitti:
Yksi juttu lyhyen koron rahastoista. Onko noissa jotakin maksimia, kuinka kauan rahaa kannattaa rahastossa pitää? Vuoden verran on pikkusumma tuollaisessa rahastossa ollut ja olen huomannut, että sijoituksen arvo on viime viikot ollut hienoisessa laskussa. Eikö tässä kuitenkin ole kysymys normaalista kurssivaihtelusta?

Maallikkona kun asiaa ajattelin, että kun nimenä on lyhyen koron rahasto, niin "liian pitkä" säilytysaika alkaa lopulta syödä tuottoa. Näinhän asia ei tietenkään ole? (Sori, jos oli liian tyhmä kysymys.)

Moi, jeps eli lyhyen koron rahasto, rahamarkkinarahasto, sijoittaa varansa alle vuoden mittaisiin korkosijoituksiin ja siitä tuo termi "lyhyt". Nämä ovat käytännössä yritysten liikkeellelaskemia velkasitoumuksia, joille ei makseta kuponkikorkoa vaan velan arvo on liikkeeseenlaskunoteerauksen ja takaisinostonoteerauksen erotus,ja juoksuaika siis alle vuosi. Käytännössä jo kuukauden sijoitus on noin 100% varmuudella tuottava mutta pitkään näihin ei kannata säästää,vuotuinen tuotto jäänykyisellä korkotasolla noin kahteen prosenttiin. Hiukan tämän rahaston tuotto saattaa heilahdella vuositasolla (vola) mutta tosi pientä on, käytännössä riskitön sijoitus.
 
Kiitokset Tobiakselle.

Itse laitoin (tai siis kai me laitoimme) lyhyen koron rahastoon sellaista rahaa, jota ei ole varaa menettää. Pienen riskin mukana tulee toksi sitten pieni tuotto, mutta kyllähän tuo aina normaalin säästötilin hakkaa.
 

Tobias

Jäsen
Nännimäinen kirjoitti:
Kiitokset Tobiakselle.

Itse laitoin (tai siis kai me laitoimme) lyhyen koron rahastoon sellaista rahaa, jota ei ole varaa menettää. Pienen riskin mukana tulee toksi sitten pieni tuotto, mutta kyllähän tuo aina normaalin säästötilin hakkaa.

Teit fiksun miehen vedon, jos ei ole varaa hukata varoja, niin lyhyen koron rahasto on mun mielestä paras vaihtoehto, ja rahat saa takaisin tililleen seuraavaksi päiväksi mitättömällä lunastuspalkkiolla. Mutta jos puhutaan jo sanotaan vaikka "kahden vuoden rahasta" eli voit pitää varoja rahastossa pari vuotta, niin sitten kyllä suosittelen että ottaisi jo hiukan osakkeiden painoa mukaan rahastoon (esim. yhdistelmärahasto jossa 20% osakkeissa, 80% koroissa). Tietysti tässä on jo heti hiukan, vaikkakin tosiaan vähän, riskiä mukana.

Tileillähän ei rahaa kannata makuuttaa, koska jo riskittömästikin on saatavissa ainakin hiukan parempaa tuottoa. Sen takia pidänkin kummallisena, että suurin osa suomalaisten finanssivarallisuudesta on pankkitileillä.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Jos on vähänkään viitseliäisyyttä ja ymmärrystä, niin suomi-rahastoihin sijoittaminen on kyllä laiskuuden huippu. Siinä vaan rikastuttaa rahastoyhtiötä.

Itse voi ihan yhtä hyvin tehdä vaikka pitkän aikavälin strategian ja hajauttaa toimialakohtaisesti Suomeen suorilla osakeostoilla. Etenkin näin bull-markkinoilla rahastoindeksien hakkaaminen ei ole temppu eikä mikään.

Itselläni on tällä hetkellä riskittöminä sijoituksina salkussa:

Wärtsilä, Metso, Orion, HK-Ruokatalo, Nordea, J-Pöyry, Marimekko, YIT, Fortum

riskipitoinen salkku sisältää:

Cencorp, Teleste, Exel, Componenta, AffectoGenimap, Tulikivi, Turvatiimi, Basware ja Nokian -02 C optio

pelisalkku sisältää warrantteja:

SAM5K18E12.00R1.SHB ja NOK6B17E11.5TR.25SGP

Eli suosittelisin perehtymään asioihin ja sijoittamaan itse suoraan osakemarkkinoille. Ja riskin mukaan valitsee yhtiöt, joihin laittaa.
 

Tobias

Jäsen
Rodion kirjoitti:
Jos on vähänkään viitseliäisyyttä ja ymmärrystä, niin suomi-rahastoihin sijoittaminen on kyllä laiskuuden huippu. Siinä vaan rikastuttaa rahastoyhtiötä.

Itse voi ihan yhtä hyvin tehdä vaikka pitkän aikavälin strategian ja hajauttaa toimialakohtaisesti Suomeen suorilla osakeostoilla. Etenkin näin bull-markkinoilla rahastoindeksien hakkaaminen ei ole temppu eikä mikään.

Itselläni on tällä hetkellä riskittöminä sijoituksina salkussa:

Wärtsilä, Metso, Orion, HK-Ruokatalo, Nordea, J-Pöyry, Marimekko, YIT, Fortum

riskipitoinen salkku sisältää:

Cencorp, Teleste, Exel, Componenta, AffectoGenimap, Tulikivi, Turvatiimi, Basware ja Nokian -02 C optio

pelisalkku sisältää warrantteja:

SAM5K18E12.00R1.SHB ja NOK6B17E11.5TR.25SGP

Eli suosittelisin perehtymään asioihin ja sijoittamaan itse suoraan osakemarkkinoille. Ja riskin mukaan valitsee yhtiöt, joihin laittaa.

Hmm, kerrotko minulle, miten olet laatinut Wärtsilästä, Metsosta, Orionista, HK-Ruokatalosta, Nordeasta, Pöyrystä, Marimekosta, YIT:stä ja Fortumista RISKITTÖMÄN salkun. Tän mä haluan tietää. Ehkä olet suojannut sitäoptioilla mutta kerro mulle kuinka olet tehnyt siitä siis riskittömän. Se on mahdotonta.
Hyvin hajautettuhan tuo on mutta eihän se todellakaan riskitön salkku ole.

Warret ovat kyllä pelimiehen instrumentteja, tosin turskaakin olen tehnyt niillä monesti.

Niin ja kyllähän rahastosäästämisessä ideaa on. Kuitenkaan osakesalkkua ei kannata alkaa eikä voi koota, jos käytössä on esim. 100 euroa kuukautta kohden säästöihin ja sijoituksiin.Suora rahastosäästäminen on tällöin ihan fiksua.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Pahoittelut, kun en ilmaissut itseäni selvästi. Tuo "riskitön" salkku on siis vain minun termi sille salkulle. Toisin sanoen B&H pitkä salkku. Sinne ostetaan vakaita yrityksiä, joilla hyvää osinkoa ja suhteellisen defensiivinen luonne maailmantalouteen nähden.

Absoluuttisesti se ei ole riskitön. Sanotaan vaikka niin, että se on vähäriskinen, mutta pitkän koron rahastoja parempaa tuottoa takova salkku, jossa kulut ovat käytännössä nolla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rodion kirjoitti:
Itselläni on tällä hetkellä riskittöminä sijoituksina salkussa:

Wärtsilä, Metso, Orion, HK-Ruokatalo, Nordea, J-Pöyry, Marimekko, YIT, Fortum

Juu, sama juttu täällä. Viisi vuotta sitten tuli juuri noihin satsattua koko maallinen omaisuus ja kyllä kannatti. Hassua miten onnistuinkin sijoittamaan juuri näihin viikko sitten talouslehdissä julkaistuihin "suurimmat nousijat viiden vuoden aikana"-osakkeisiin. No, ei minua turhaa kutsuta sijoitusmaailman Hari Seldoniksi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onnea sinulle. Itse sijoitin vasta tammikuussa tänä vuonna. Tammikuusta lähtien olen istunut lähinnä joka arki päivä koneen ääressä tuijottamassa Streameria. Päiväkauppa ei juuri ole lyönyt leiville, mutta nuo B&H-paperit ovat tuottaneet. Samoin warrekaupoissa on juuri hivenen voiton puolella, yleensä muutaman viikon swingeillä. Oppirahatkin on maksettu, kun muutamat nasseputit ja umppiputit ovat knokanneet tai rauenneet arvottomina.
 
Rodion kirjoitti:
Tammikuusta lähtien olen istunut lähinnä joka arki päivä koneen ääressä tuijottamassa Streameria...nuo B&H-paperit ovat tuottaneet...warrekaupoissa on juuri hivenen voiton puolella, yleensä muutaman viikon swingeillä...muutamat nasseputit ja umppiputit ovat knokanneet tai rauenneet arvottomina.

Say what?

Suora sijoittaminen osakemarkkinoille olisi tietty pelimiehen teko, mutta olen jotenkin kokenut oman pankin korko- ja osakerahastot itselleni sopivimmaksi vaihtoehdoksi. Viittaan tässä noihin kursivoimiini kohtiin - itse käyn ehkä kerran kuussa vilkuilemassa, mitä omille sijoituksille kuuluu. Eikä kyse ole mistään pelaamisesta tai ison rahan tekemisestä, kunhan nyt "ylimääräiset" rahat ovat jossakin käyttötiliä fiksummassa paikassa enemmän tai vähemmän varmassa tallessa.

Kiehtova maailmahan tuo kyllä on, ei siinä mitään. Aika vain ei oikein riitä asioiden opiskeluun. Eikä tuota riskinottohalua tai -kykyäkään tällaisella asuntoelkaisella perheenisällä liiemmin ole.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Tobias kirjoitti:
Niin ja kyllähän rahastosäästämisessä ideaa on. Kuitenkaan osakesalkkua ei kannata alkaa eikä voi koota, jos käytössä on esim. 100 euroa kuukautta kohden säästöihin ja sijoituksiin.Suora rahastosäästäminen on tällöin ihan fiksua.

Oikeastaan kuukausittaissäästämiseen kaikkein järkevin tapa loppujen lopuksi on kuitenkin säästöhenkivakuutus verotuksellisistakin syistä. Siinä kun suorien rahastojen tuottoja verotetaan aina kun myyt rahasto-osuuksia, säästöhenkivakuutuksen tuottoa verotetaan vain kun sitä nostetaan. Vakuutuksissahan on mukana vielä henkivakuutus, joka palauttaa tietyn prosentin (105%) mukaan kertyneen säästön edunsaajille. Vakuutuksen kautta säästöratkaisu on järkevintä hakea pitkän aikavälin mukaan, pääteikänä aloitusikä huomioiden esim 63v tai sitten 80-90v. Täällä voidaan taata se, että hiukan maksetaan veroja vähemmän kuin mitä vaikkapa suoran rahaston tai säästötilin avulla. Henkivakuutuksessa pienin verotettava määrä on puolisolla puolet ja vähintään 50000€ ja lapsilla 35000€. Joten iso potti saa olla säästössä ennenkuin siitä maksetaan veroja henkivakuutuksessa.
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
En lukenut kaikkia "varmoja vinkkeja", mutta jos sattuu olemaan ylimaaraista rahaa, niin porssia seuranneena ja puoli in-piiri juttuja kuunnelleena. Suosittelisin talla hetkella sijoittamista Metsoon, silla taman vuoden puolella osake tullaan splittaamaan ja yritys jaetaan kahtia. Aluksi tod.nak. osake hieman tippuu, mutta sen jalkeen nousee huomatavasti. Ja osakkeet ovat korkeimmillaan ehka ensivuoden maalis-toukokuussa, milloin myyminen tietysti kannattaa.

P.S en omista yhtaan Metson osaketta (toistaiseksi), enka ole siella toissa.

PP.S en korvaa mitaan menetyksia, jos ei ko. yritykssen osake tuota voittoa
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Tommy72 kirjoitti:
En lukenut kaikkia "varmoja vinkkeja", mutta jos sattuu olemaan ylimaaraista rahaa, niin porssia seuranneena ja puoli in-piiri juttuja kuunnelleena. Suosittelisin talla hetkella sijoittamista Metsoon, silla taman vuoden puolella osake tullaan splittaamaan ja yritys jaetaan kahtia. Aluksi tod.nak. osake hieman tippuu, mutta sen jalkeen nousee huomatavasti. Ja osakkeet ovat korkeimmillaan ehka ensivuoden maalis-toukokuussa, milloin myyminen tietysti kannattaa.

P.S en omista yhtaan Metson osaketta (toistaiseksi), enka ole siella toissa.

PP.S en korvaa mitaan menetyksia, jos ei ko. yrityksen osake tuota voittoa

Lisays edelliseen, jos joku haluaa sijoittaa (en viitsi taalla mainostaa) mutta laillinen juttu ja kahden vuoden keskimaarainen viikkotuotto on noin. 1,56% viikossa todistettavasti, voi ottaa yhteytta meiliin tuopille@yahoo.com
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osake- ja rahastokauppoja näyttää tekevän useampikin, mutta löytyyköhän näistä lätkäpiireistä businessenkeleitä tai muita ei-listattuihin yrityksiin enemmän tai vähemmän säännöllisesti sijoittelevia?

Hiljaisen miehen rooli Ay/Ky:ssä on tietysti se perinteisin tapa, mutta nykyään on kuitenkin useampia foorumeja mm. yrityshautomojen yhteydessä.

Tämä vaatii tietysti suurempaa paneutumista asiaansa sekä rautaista ammattitaitoa jopa sopimusjuridiikan alalta, mutta toisaalta mahdollisuudetkin ovat ihan toista luokkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös