Sijoitusvinkkejä?

  • 1 077 494
  • 6 063

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Nikke
No minä olen kyllä miettinyt asiaa niin että nyt kun asuntolainojen korot ovat hyvinkin alhaalla niin kyllähän esim osakesijoittamisella saa parempaa tuottoa kuin mitä tuon lainan korko on. Joten kyllä minä olen sijoittanut rahoja sen sijaan että maksaisin lainaa enemmän pois.
Minäkin kyllä makselen lainaa ja pistän pienen siivun kuukausittain rahastoihin. Painopiste on kuitenkin lainan takaisinmaksussa.

Söpötän nyt vielä tuosta lainan poismaksamisesta sitä, että siitä hyötyy aivan varmasti ilman riskiä. Arvonsa siis silläkin. Toki voi olla, että sijoituksilla osakkeisiin tai rahastoihin hyötyy vielä enemmän, mutta niissä on olemassa myös päinvastaisen tuloksen mahdollisuus. On tietty huomattava, että jos maksat lainaa pois, maksettua rahaa ei saa takaisin ilman uuden lainan ottoa. Osakkeista tai rahastoista saa ainakin jotain pois nopeastikin, joko voitolla tai tappiolla mutta kuitenkin.

Sen sijaan huonoin sijoitus, minkä reilulla 20 keurolla voisi tehdä, olisi ostaa käytetty Ooppeli.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omistan tällä hetkellä jonkin verran M-Realin osakkeita, kannattaisiko lähteä mukaan tähän uuteen merkintäantiin? Pitemmäksi aikaa ei enää oikein huvittaisi siihen firmaan rahoja pumpata, mutta olisiko noilla uusilla osakkeilla mahdollista tehdä pikavoittoa?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mä olen aina sijoittanut rahani alkoon. Sieltä on luvattu 38% ja se on myös aina saatu.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Arvon jatkoaikalaiset!

Mulle soitteli tossa, olisiko ollut heinäkuussa, joku sijoitusneuvoja, kyseli kerkeisinkö käymään paikassa X aikaan Y jne, mukanani joitain papereita niin voitaisiin kattella vähän rahastoja ym ym. Minkälaiset tiedot näillä konsulteilla on asiakkaistaan? Kenties syntymäaikaa, koska olen nimittäin alaikäinen, ihan vaan ihmetyttää.

Pitihän siinä vähän sitä muijaa vedättää sanomalla että kovat työkiireet painavat päälle ja liikematkaa sun muuta piisaa tässä muutaman kuukauden ajan. Sanoin kuitenkin että soittelee tuossa Loka-Marraskuun vaihteessa. Pitäisikö mun raahata faija mukaan ja sanoa että otin personal assistantin mukaani, koska itselläni ei näissä asioissa käsittääkseni ole minkään valtakunnan juridista päätösvaltaa. Olisi muijan ilme ainakin näkemisen arvoinen....
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Gleb
Omistan tällä hetkellä jonkin verran M-Realin osakkeita, kannattaisiko lähteä mukaan tähän uuteen merkintäantiin? Pitemmäksi aikaa ei enää oikein huvittaisi siihen firmaan rahoja pumpata, mutta olisiko noilla uusilla osakkeilla mahdollista tehdä pikavoittoa?
Ei ihan hirveästi tule seurattua noita metsä-firmoja, mutta käsittääkseni M-Realin tämän hetken tuloksentekokyky ei ole mikään häävi. Toisaalta, uusien osakkeiden hinta verrattuna jo olemassa oleviin on todella halpa. Pahaa vaan pelkään, että ennemminkin uusien hinta vetää vanhoja alaspäin eikä niinkään toisinpäin.

Pikavoiton mahdollisuus on ehkä olemassa, mutta voitto tuskin kohoaa kovin kummoiseksi. Mielestäni sijoitukset tähän antiin kannattaa tehdä pitkällä tähtäimellä.
 

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Viestin lähetti dana77
Mä olen aina sijoittanut rahani alkoon. Sieltä on luvattu 38% ja se on myös aina saatu.

Kannattaa harkita sijoituskohteen vaihtamista hyvään lääkäriin, ne lupaa 96%.


VH87: Sä oot yli 15-vuotiaana täysivaltainen päättämään raha-asioistas.
Konsultit hankkii soittolistansa milloin mistäkin, joskus saa valmiita listoja firmalta, joskus ständien kilpailusta tulee yhteystietoja, joku saattaa soitella puhelinluetteloa läpi ja toinen taas lehdistä löytyviä mainoksia / ilmoituksia. Soiton kohteen iästä ei yleensä ole mitään tietoa. Ota ihmeessä isäsi mukaan tapaamiseen, konsultti on vain tyytyväinen kun saa "ilmaiseksi" toisenkin asiakkaan.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti finnjewel
Olen sijoittanut n. kahden vuoden ajan 30-100€ kuukaudessa tax free -alkoholiin, tarkemmin sanottuna iäkkäisiin viskeihin. Sijoituksen vuosittainen arvonnousu, jota kai tuotoksi voisi kutsua, on ollut 5-10% tuotemerkistä riippuen - ainakin parempi kuin säästötilillä.

Tähän liittyen, itsekin olen myös laajentanut sijoitusvalikoimaani myös viskeihin. Esim. 30 vuotias Glenfiddich on ihan jees, vaikka penniäkään en siitä ikinä tule saamaan takaisin. :-)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti jokainen
Kannattaa harkita sijoituskohteen vaihtamista hyvään lääkäriin, ne lupaa 96%.
No olenhan minä koittanut tuttuja lääkis-opiskelijoita koittantu hoputtaa ja valmiilta puhua lääkettä siihen meidän hevosen ähkyyn, mutta ei ole toistaiseksi tärpännyt.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Viestin lähetti dana77
Mä olen aina sijoittanut rahani alkoon. Sieltä on luvattu 38% ja se on myös aina saatu.

Oikein! Itse ajattelin sijoittaa jonkun olutlafkan osakkeisiin, joihin pystyy itse juomalla vaikuttamaan, eli itse juomalla kurssi nousuun!
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Vuoksenmaan Jope on eittämättä loistava sijoitus.

ns. "löysä raha" löytää viikottaisella soittamisella ystäviä ja palautusprosentti on Alkon 38 %:sta korkeampi.

Eri asia on, kadottaako vedonlyönti ideansa jos peesaat alan ammattilaisia käyttämättä rahtustakaan ideoistasi itse...
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Re: Arvon jatkoaikalaiset!

Viestin lähetti VH87

Pitihän siinä vähän sitä muijaa vedättää sanomalla että kovat työkiireet painavat päälle ja liikematkaa sun muuta piisaa tässä muutaman kuukauden ajan. Sanoin kuitenkin että soittelee tuossa Loka-Marraskuun vaihteessa.

Heh, itse olen joutunut erään yrityksen kohdalta varsinaisen puhenlinterrorin kohteeksi. Ensimmäistä kertaa soittivat joskus keväällä 2003, ja erehdyin sanomaan että voisin tullakin. Jouduin sitten kuitenkin perumaan saapumiseni, ja kun kuulin paikan päällä käyneeltä kollegaltani tilaisuuden asiasisällön, ilmoitin että en tarvitse uutta aikaa. Tänä keväänä aktivoituivat uudelleen, ja nyt olen ainakin 6-7 kertaa siirtänyt (väenväkisin) sovittua tapaamisaikaa. Olen ollut joko liikematkalla (useimmiten oikeasti, pari kertaa olen ehkä muistanut matkapäivän vähän väärin), sairaslomalla, kesälomalla, tai sitten töissä on vain ollut hirvittävä kiire.

En ole ilkeä ihminen, enkä huvikseni kiusaa tämän firman edustajaa, mutta jos selkeä, useasti toistettu "EI" jää noteeraamatta, niin maistakoot omaa lääkettään. Katsotaan kuinka kauan täti jaksaa soitella.

op777
 

Tobias

Jäsen
Nostetaanpa ylös.

Eli miltäs jatkoaikalaisten sijoitukset näyttävät tällä hetkellä? Itse vähensin salkustani Nokian Renkaita, tuo Venäjän markkinoille lähteminen on kuitenkin riskiveto. Tosin firma on hyvässä kunnossa taseen puolesta jne.

Warreilla on tullut pitkäaikaisen turskanteon jälkeen viime aikoina kunnon tulosta. Nokiaa olen warrettanut mutta enimmäkseen vain parilla kolmella tonnilla, noissa warranteissa kun menettää koko kiinni olevan hillon alta aikayksikön jos niikseen tulee.

Nyt on hyviä joukkareita markkinoilla, X:n (ei mainosta) Korkolaina ja Euro allokaatio indeksilaina, sidottu kolmeen eri indeksikoriin. Sekä Korko 13 että indeksilaina pääomasuojattuja.

RISKIÄ KARTTAVAT!: Merkatkaa tuota X:n Korko -lainaa! Rakenne on mielenkiintoinen: laina-aika on 2-7 vuotta, riippuen 12kk euriborin kehityksestä. Jos korot pysyvät nykytasolla, laina-ajaksi muodostuu n. 3 vuotta ja nimellistuotto 13%. Lainasta saa joka tapauksessa nimellistuoton 13% mutta laina-aika saattaa venyä paskimmassa tapauksessa 7 vuoteen jos markkinakorko nousee. Tällä hetkellä ei ole painetta siihen, ennemmin EKP tulee laskemaan ohjauskorkoa, ja se johtaa taas tod.näk. markkinakoron laskuun. Samalla hyvä lisätä painoa osakkeissa jos korot laskee.

Varmat hillot pois riskeeraamatta pääomaa!
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mulla on ihan päätähuimaavat sijoitukset tällä hetkellä Sampon korkorahastoissa. Ja on ihan sen takia, että on helppo käyttää ja palkka menee sinne.
Joka kuukausi olisi tarkoitus laittaa lisää rahaa rahastoon, mutta aina se ei onnistu. 5 vuoden sisään olisi tarkoitus saada asuntolainan omavastuuosuus säästettyä. On paljon vaadittu, kun olen talouden ainoa, joka on töissä ja helmikuussa syntyi pieni lapsi.
Tuo korkorahasto jota käytän on siitä hyvä, että siinä ei ole merkintäkuluja. Tuotto ei päätä huimaa, mutta paremmassa tallessa ne siellä on, kun tilillä.

Sillon tällön sijotan myös lottoon ja pelikoneisiin, mutta tuotto on ollut aika huono. Toisaalta nehän onkin näitä, korkeanriskin sijoituskohteita.
Taitopeleistä olen peräti jonkun verran voitolla, mutta en mitään semmoisia summia, että kannattaisi mainita.
 

Tobias

Jäsen
Viestin lähetti repe_joke
Mulla on ihan päätähuimaavat sijoitukset tällä hetkellä Sampon korkorahastoissa. Ja on ihan sen takia, että on helppo käyttää ja palkka menee sinne.
Joka kuukausi olisi tarkoitus laittaa lisää rahaa rahastoon, mutta aina se ei onnistu. 5 vuoden sisään olisi tarkoitus saada asuntolainan omavastuuosuus säästettyä. On paljon vaadittu, kun olen talouden ainoa, joka on töissä ja helmikuussa syntyi pieni lapsi.
Tuo korkorahasto jota käytän on siitä hyvä, että siinä ei ole merkintäkuluja. Tuotto ei päätä huimaa, mutta paremmassa tallessa ne siellä on, kun tilillä.

Mun mielestä säästäminen kannattaa aina, oli sitten pienestä summasta kyse ja korkorahastoon, niinkuin sinä teet. Omasta mielestäni säästät järkevään kohteeseen, koska tiedossa on kohde, johon rahat tarvitset -ei kannata niitä riskeerata, joten lyhyen koron rahasto on hyvä ratkaisu! Varsinkin juuri suoraveloituksella, niin automaattisesti pieni osa palkasta menee säästöön.

Toisaalta jos joskus tilanteesi antaa myöden laittaa muutama tonni varmalle tuotolle, niin on paljon joukkovelkakirjalainoja, joista et maksa merkintä-, lunastus- etkä hallinnointipalkkiota ja ainoa riski on liikkeeseenlaskijariski mutta se on yleensä hyvin pieni (esim. että Nordea menisi nurin). Näiden tuotto on parempi kuin lyhyen koron rahastoissa ja laina-aika usein n. 5 vuotta. Tosin korkorahastosta saat rahat seuraavaksi päiväksi itsellesi halutessasi kun taas joukkareita kesken laina-ajan myydessäsi kärsii yleensä tappion eli ne kannattaa pitää loppuun asti ne lainat.

Suosittelen itse että kaikki, etenkin nuoret, alkaisivat säästämään vaikka 50 eur/kk johonkin osakerahastoon. Pienellä summalla kerryttää uskomattoman potin parissakymmenessä vuodessa ja aika tasaa osakkeiden riskiä.


edit: mähän kuulostan ihan sijoitusneuvojalta
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
UP!

Sijoituskeskusteluista kun oli puhe tuolla "vitutusketjun" puolella, niin kysyisin arvon palstalaisilta, minkälaisilla sijoitussysteemeillä - ja myöskin säästämissysteemeillä - kannattaisi lähteä liikenteeseen, kun olisi valmis laittamaan kuukaudessa pienehkön summan sijoituksiin - pienellä riskillä, tottakai.

Tämän tapainen kiinnostaisi:
Amer
Finnair
Fortum
Kemira
Kone B
Marimekko
Metso
Olvi A
Stora Enso
UPM Kymmene
Uponor
Muutenkin ehkä nuo metsäyhtiöt. Eikö ne ole aika tuottavia?
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Routainen Sydän kirjoitti:
Sijoituskeskusteluista kun oli puhe tuolla "vitutusketjun" puolella, niin kysyisin arvon palstalaisilta, minkälaisilla sijoitussysteemeillä - ja myöskin säästämissysteemeillä - kannattaisi lähteä liikenteeseen, kun olisi valmis laittamaan kuukaudessa pienehkön summan sijoituksiin - pienellä riskillä, tottakai.

Tämän tapainen kiinnostaisi:Muutenkin ehkä nuo metsäyhtiöt. Eikö ne ole aika tuottavia?

Jos haluat suurimman mahdollisen tuoton sijoituksellesi, niin sijoita suoraan osakkeisiin. Mutta jos ja kun olet aloittelija (minäkin olen vielä sitä), niin ehkä kannattaa valita sijoitusrahasto, joka hoitaa sijoittamisen puolestasi. Toki näissä rahastoissa on myös hallinnointikulunsa, mutta yleensä ne tuottavat kyllä ihan mukavasti, jos osaa valita oikean rahaston.

Omat kokemukseni näistä rahastoista ovat toistaiseksi olleet hyviä, ja olen n. vuoden sijoittamisen jälkeen todella mukavasti voiton puolella.

Rahastot kannattaa myös kilpailuttaa!! Vertaile eri pankkien sijoitusrahastoja. Ota huomioon mm. merkintäpalkkiot ja lunastuspalkkiot, sekä tietenkin viime viikkojen ja kuukausien tuotot. Seuraa myös talousjulkaisuja, koska niissä annetaan vinkkejä siitä, että mille aloille tai maantieteellisille alueille ennustetaan taloudellista kasvua.

Itse olen suosinut suuremman riskin sijoituskohteena Venäjää ja sen tuotot ovat olleet viime kuukausina aika mukavia. Mutta koko osakesalkkua ei kannata sijoittaa suuren riskin kohteeseen, koska riskin realisoituessa voit menettää suurimman osan sinne sijoittamastasi summasta. Sijoitukset kannattaa hajauttaa pienemmän ja suuremman riskin kohteisiin, ja mieluiten siten, että suurin osa salkustasi on hajautettu pienemmän riskin kohteisiin.

Jos haluat pääomallesi suurinta mahdollista tuottoa, niin kehittyvät markkinat (Venäjä, Baltia, Itä-Eurooppa, Kauko-itä) on tällä hetkellä paras kohde. Riskit näillä markkinoilla on olemassa, mutta ainakin toistaiseksi länsimaisten sijoittajien usko on pysynyt suurena. Venäjällä tosin Jukos-skandaali laski kursseja välillä roimasti, mutta tällä hetkellä on jälleen menossa noususuhdanne, jonka itse uskon kestävän jonkin aikaa - ilman uusia Jukos-skandaaleja tietenkin.

Jos haluat saada jo alussa kunnon tuottoa pääomallesi, niin pikkusummia ei kannata sijoittaa. Mutta jos haluat lähteä tarkkaillen liikkeelle, niin monet rahastot mahdollistavat esim. kuukausittaisen 30-60 euron kertasijoituksen rahastoon, jolloin sinun ei tarvitse heti lähteä liikkeelle esim. 500 eurolla.

Vielä sellainen tarkennus, että sijoittaminenhan ei ole säästämistä, vaan todellakin sijoittamista. :)
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
jokainen kirjoitti:
VH87: Sä oot yli 15-vuotiaana täysivaltainen päättämään raha-asioistas.

No, korjataanpas vähän. 15-vuotta täyttänyt voi päättää niiden
rahojen sijoittamisesta, jotka on OMALLA TYÖLLÄÄN ansainnut.

Muiden varojen (esim. perittyjen) sijoittamisesta
vastaa huoltaja/edunvalvoja.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Heh, tänään selvisi jotain merkittävää, mikä mullistaa loppuelämän oleellisesti, joten taidanpa sijoittaa uuteen asuntoon rahani.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tobias kirjoitti:
Eli miltäs jatkoaikalaisten sijoitukset näyttävät tällä hetkellä?
Hyvältähän ne tällä hetkellä. Huhtamäestä tuli juuri irroitettua hyvät voitot. Harvoin noin lyhyessä ajassa saa perusteollisuuden osakkeesta noin hyvät rahat. Tässä nyt seuraavaa sijoituskohdetta mietitään. Lainaa lyhennetään pikkaisen enemmän ja samat rahastot jatkuvat. Osakepuolelle kaipaisi ehkä jotain, mihin sijoittaa. Ideoita?
 

kalle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nikke kirjoitti:
Hyvältähän ne tällä hetkellä. Huhtamäestä tuli juuri irroitettua hyvät voitot. Harvoin noin lyhyessä ajassa saa perusteollisuuden osakkeesta noin hyvät rahat. Tässä nyt seuraavaa sijoituskohdetta mietitään. Lainaa lyhennetään pikkaisen enemmän ja samat rahastot jatkuvat. Osakepuolelle kaipaisi ehkä jotain, mihin sijoittaa. Ideoita?
Eli miltäs jatkoaikalaisten sijoitukset näyttävät tällä hetkellä?

Olen huono quotottemaan ja sijoittamaan, koska olen häviöllä.
Markkinatalous, käsittääksesi, on sellaista, että jonkun pitää hävitä, että joku voittaa.
Vituttaa moinen systeemi.
Haukkuivat minua nuorempana kommunistiksi, sosialistiksi ja ryssäksi; eikä näköjään turhan takia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
kalle kirjoitti:
Markkinatalous, käsittääksesi, on sellaista, että jonkun pitää hävitä, että joku voittaa.
Kauppatieteen opiskelijoiden joukossa liikkuvien sitkeiden huhujen mukaan osakesijoittaminen ei ole nollasumma-peliä vaan maailmantalouden jatkuvan kokonaiskasvun (ilmeisesti) ansiosta plussa-summa peliä, jolloin win-win-tilannekin olisi teoriassa mahdollinen. Nooh, käytännössä piensijoittajat häviävät keskimäärin aina pitkässä juoksussa isommille (jolla on tietoa ja resursseja) ja jotka muuta väittävät ovat niitä isompia.

edit: maatalous -> maailmantalous (on siinä pieni ero...voi elämä)
 
Viimeksi muokattu:

Tobias

Jäsen
dana77 kirjoitti:
Kauppatieteen opiskelijoiden joukossa liikkuvien sitkeiden huhujen mukaan osakesijoittaminen ei ole nollasumma-peliä vaan maatalouden jatkuvan kokonaiskasvun (ilmeisesti) ansiosta plussa-summa peliä, jolloin win-win-tilannekin olisi teoriassa mahdollinen. Nooh, käytännössä piensijoittajat häviävät keskimäärin aina pitkässä juoksussa isommille (jolla on tietoa ja resursseja) ja jotka muuta väittävät ovat niitä isompia.

Näinhän se menee, pitkällä aikavälillä todennäköisesti voitat osakkeilla,kunhan hajautat salkkusi toimialoittain, omaisuuslajeittain ja maantieteellisesti.

Osakesijoittaminen on plussummapeliä johtuen talouden kokonaiskasvusta. Nollasummapeliä taas johdannaismarkkinat (tai no, esim. warranttien liikkeeseenlaskija voittaa aina).

Ostin Nokian Renkaita takaisin salkkuun ja merkkasin muutamalla tonnilla Intia-rahastoa. Lisäksi olen ostanut Atriaa ja pienen määrän F-Securea. Salkussa pysyy edelleen Stocka, Nokia ja Kemira.

Jos sijoitatte rahastoihin, niin säästätte huomattavasti palkkioissa kun sijoitatte indeksirahastoihin. Toinen hyvä vaihtoehto ostaa indeksiosuutta eli ETF:ää jolla sitten voi käydäpörssissä kauppaa osakkeiden tavoin.
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Sijoitin eilen Venäjän rahastooni lisää. Ennakointini mukaan USA:ssa tapahtuneen katastrofin seurauksena öljyn hinta tekee nousun (niinkuin nyt nähdään), joka vaikuttaa Venäjän talouteen positiivisesti, jolloin myös rahastoni osakkeiden arvo nousee.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
The Original Jags kirjoitti:
Sijoitin eilen Venäjän rahastooni lisää. Ennakointini mukaan USA:ssa tapahtuneen katastrofin seurauksena öljyn hinta tekee nousun (niinkuin nyt nähdään), joka vaikuttaa Venäjän talouteen positiivisesti, jolloin myös rahastoni osakkeiden arvo nousee.

Sinänsä hieno analogia, mutta mitä luultavimmin et ole ainut, joka tällaisen väläyksen on kokenut. Tuon olettamuksen, USA kärsii -- Venäjä korjaa hedelmät, mukaan kurssinousua saattaa todellakin tapahtua. Eri asia on ehditkö mukaan tuohon nousuun. Olivatko katastrofin Venäläisille yhtiöille positiiviset vaikutukset (tai tarkemmin niiden odotukset) JO osakkeiden (joista rahastosi koostuu) hinnoissa siinä vaiheessa kun päätit lisätä painotustasi Venäjälle..?

Asian YKSINKERTAISTAEN, itse sijoittaisin juuri nyt Lousianan alueen rakennusyhtiöihin (töitä tiedossa), sekä Öljynjalostusyhtiöihin (huonot uutiset ovat jo ulkona, osakkeen arvo/hinta romahtanut, joten kehitys voi olla vain positiivista tästä eteenpäin).
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Joo, tienatkaa vaan toisten hädällä ja kärsimyksellä! Kyllä se muutama euro teitä niin hirveästi lämmittääkin..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös