Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 969 263
  • 47 166

pyyksteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Jokerit
Eli kuinkas isossa kusessa tässä nyt ollaan Kelan kanssa? Riittäisikö jos lähettäisi sinne kopion työsopimuksesta joka loppui elokuun puolessa välissä, vai mitä kannattaisi tehdä? Ajattelin kyllä ottaa soittoajan jollekin kivalle Kelan tätille vielä tällä viikolla, mutta jos jollain on tietoa niin kerro ihmeessä.

Minun kohdallani Kelaa ei kiinnostanut pätkääkään milloin työ on tehty vaan se milloin raha on tilillä. Kyse oli siis opiskelujen alusta kun sain kesätyörahoja tilille syyskuussa ja takaisinhan ne piti maksaa 15% korolla.

Tästä oppineena pyydänkin työpaikan palkanlaskijaa maksamaan joulukuun tilin tammikuun puolella kun opiskelut ovat jo loppuneet.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun kohdallani Kelaa ei kiinnostanut pätkääkään milloin työ on tehty vaan se milloin raha on tilillä. Kyse oli siis opiskelujen alusta kun sain kesätyörahoja tilille syyskuussa ja takaisinhan ne piti maksaa 15% korolla.

Tästä oppineena pyydänkin työpaikan palkanlaskijaa maksamaan joulukuun tilin tammikuun puolella kun opiskelut ovat jo loppuneet.
Okei, aika jännä kun mulle taas kelasta sanoivat että sillä ei ole väliä koska maksetaan vaan että koska se työ on tehty. Ettei vaan mullekin sitten vielä olisi ikävää yllätystä tulossa kun elokuun viimeinen palkka maksettiin lokakuun puolella ja sain lokakuussa jo tukia.

Hankalia juttuja.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tästä oppineena pyydänkin työpaikan palkanlaskijaa maksamaan joulukuun tilin tammikuun puolella kun opiskelut ovat jo loppuneet.
Suosittelen. Maksupäivä on se mikä ratkaisee.

En toki suosittele kiertämään säädöksiä, mutta joskus ne ovat hyvin epäoikeudenmukaisia.

Nimim. Kesän/syksyn opiskeluiden ohella tehdyt liukumat maksettu tammikuussa kun tuleva inssi olisi tienannut liikaa. En se minä ollut, mutta kaveri sai rahansa.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Huomenna pitäisi marssia poliisilaitokselle tunnistettavaksi passia varten. Mutta nyt vähän mietityttää mitä asioita ne siellä oikein kyselee?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Huomenna pitäisi marssia poliisilaitokselle tunnistettavaksi passia varten. Mutta nyt vähän mietityttää mitä asioita ne siellä oikein kyselee?

Ei hajuakaan nykyään, mutta kaveri haki muutama vuosi sitten passin samalla tavalla. Kyselivät mm. äidin tyttönimeä, vanhoja osoitteita (eli mm. mikä oli kolmanneksi tuorein osoitteesi jne.). Missä asuit 2006 jne. jne.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Huomenna pitäisi marssia poliisilaitokselle tunnistettavaksi passia varten. Mutta nyt vähän mietityttää mitä asioita ne siellä oikein kyselee?
Syntymäpaikkaa, missä asunut minä vuosina, osoitteita, juurikin äidin tyttönimeä ym. Aika lailla peruskysymyksiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kiitos kummallekkin vastauksista, eiköhän se passi tule saatua noilla kysymyksillä.

Olin tuossa myllyssä viitisen vuotta sitten ja nehän kysyivät helpompia mihin ikinä olin valmistautunut.

Enemmänkin tuli mieleen näinkö helppoa Suomen passin saaminen on. Toisaalta taas, eihän kukaan muu voi tietää vastauksia noihin kysymyksiin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä en edes vastannut oikein niihin kysymyksiin ja silti sain passin... Jotain vanhoja talonnumeroita meni viereiseen taloon tms... Ei ollut vaikutusta...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minä en edes vastannut oikein niihin kysymyksiin ja silti sain passin... Jotain vanhoja talonnumeroita meni viereiseen taloon tms... Ei ollut vaikutusta...

Näin. Ei sen ihan auringontarkkaa tarvitse olla, kunhan suunnilleen tietää kuka on ja missä on joskus ollut. Kyllä se viranomainen sitten heltyy.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kiitos kummallekkin vastauksista, eiköhän se passi tule saatua noilla kysymyksillä.
Itse olin reilu vuosi sitten tuossa myllyssä, jos nyt en ihan väärin muista niin ei minulta mitään äidin tyttönimeä tai naapurin koiran nimeä kyselty. Liekö sitten auttoi se kun sotilaspassi ja vanhaksi mennyt passi löytyi matkasta, joten oli helppo todistaa että olen oikeasti nimimerkki Roger Moore, enkä esimerkiksi Sean Connery.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Liekö sitten auttoi se kun sotilaspassi ja vanhaksi mennyt passi löytyi matkasta, joten oli helppo todistaa että olen oikeasti nimimerkki Roger Moore, enkä esimerkiksi Sean Connery.
No sullahan oli tuon vanhan passin myötä henkilöllisyystodistus mukana. Mitä niiden pitäisi sinulta kysellä?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
No sullahan oli tuon vanhan passin myötä henkilöllisyystodistus mukana. Mitä niiden pitäisi sinulta kysellä?
No tuo vanha passi oli toki mennyt kolmea vuotta aiemmin jo vanhaksi, ja kyseisessä passikuvassa olin 13-vuotias, passia siis uusin 26-vuotiaana. Oli siinä vähän ehtinyt vettä virrata niin sanotusti. Mutta kai se sotilaspassi siinä auttoi.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tarjosivat töitä Jyväskylästä. Duuni sinänsä kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta Jyväskylä? Paikasta ei ole mitään havaintoa, joskus olen ohi/läpi ajanut. Ja aikoinaan junnuna käynyt pelaamassakin.

Koko tämän eloni ajan ole elellyt pk-seudulla ja ajatus oli lähteä muille maille. Jypinkylä ei nyt tullut ensimmäisenä mieleen.

Kertokaas nyt Jypinkyläläiset, voiko siellä elää ja hyvin? Ja jos voi, niin mihin siellä kannattaa muuttaa (en osta, mutta olisi parin vuoden pesti vuokralle ehkä hakusessa).
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaas nyt Jypinkyläläiset, voiko siellä elää ja hyvin? Ja jos voi, niin mihin siellä kannattaa muuttaa (en osta, mutta olisi parin vuoden pesti vuokralle ehkä hakusessa).

Riippuu paljon ootko tulossa yksin vai perheen kanssa ja missä se työpaikka sijaitsee...

Jos yksin, niin henk.koht. koittaisin etsiä vuokrakämppää Lutakosta tai vaikka Kuokkalan puolelta Jyväsjärven rantaa. Siitä on kävelymatka kaikkialle minne tarvitsee ja asunnot uusia tai uudehkoja. Kesällä varsinkin tuo järven ympärys on hienoa paikkaa ja ajanvietto mahdollisuuksia löytyy niin fyysisille kuin henkisillekin tarpeille...

Perheelliselle löytyy sit myös monenlaista vaihtoehtoa ja ne on sit makuasioita mistä tykkää ja mitä tarvitsee. Lähinnä lasten iästä kiinni monesti...

Paha tietty sanoa että mitä haluat mutta täältäkin löytyy niin moneen makuun kaikkea... Joku tykkää joku ei. On varmasti hyviä juttuja mutta varmasti myös ei niin hyviä... Mut on maailmassa varmasti paskempiakin paikkoja...Ja onhan täällä toki rautatie-asema, lento-asema ja hyvä kuntoinen ohiajotie joten pois pääsee nopeesti jos ei kiinnosta...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olin reilu vuosi sitten tuossa myllyssä, jos nyt en ihan väärin muista niin ei minulta mitään äidin tyttönimeä tai naapurin koiran nimeä kyselty. Liekö sitten auttoi se kun sotilaspassi ja vanhaksi mennyt passi löytyi matkasta, joten oli helppo todistaa että olen oikeasti nimimerkki Roger Moore, enkä esimerkiksi Sean Connery.

Ai noinko eri tavalla voi tosiaan tehdä. Vanhasta passista oli työpaikan väriprintterillä otettu kopio, mutta viranomaisrouva vain nauroi tällä nyt ei tee yhtään mitään eikä tätä tarvita.

Selvä, kiva kuulla, yritin vain auttaa.

Jatkossa haen passini muualta ja ensi keväänä se on taas edessä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No tuo vanha passi oli toki mennyt kolmea vuotta aiemmin jo vanhaksi, ja kyseisessä passikuvassa olin 13-vuotias, passia siis uusin 26-vuotiaana. Oli siinä vähän ehtinyt vettä virrata niin sanotusti. Mutta kai se sotilaspassi siinä auttoi.

Minulla on jossain kaapin pohjalla vanhahko kuvallinen Kela-kortti, joka periaatteessa kai olisi edelleen todistus henkilöllisyydestäni. Kela-kortin kuvassa vain olen 12-vuotias, kuva on otettu 1989. Tiedä sitten kuinka hyvin tuosta tunnistaa nelikymppisen ukon. Onneksi ei ole tuohon tarvinnut turvautua koska on ollut vanha passi voimassa aina uutta haettaessa.

Täytyykin muuten muistaa pistää passihakemus hiljalleen vireille ensi vuoden alussa. Vanha passi umpeutuu muistaakseni helmi-maaliskuussa, ja joihinkin maihin ei edes pääse jos niihin yrittää mennä X kuukautta ennen passin umpeutumista. Tyhmä systeemi sinänsä. Eipä tosin ole nyt tiedossa kuin Viron reissu alkuvuodesta, sinne ei ole niin noko nuukaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tyhmä systeemi sinänsä. Eipä tosin ole nyt tiedossa kuin Viron reissu alkuvuodesta, sinne ei ole niin noko nuukaa.

Systeemi on ihan looginen. Jos jäät raitiovaunun alle matkalla lentokentälle, niin edes paperit on voimassa, kun pääset sairaalasta pois.

Virossa pitää todellakin olla passi tai kalliiksi tulee. Sitä en tiedä onko jotain oikeasti laskutettu, mutta niiden säännöt antaa isot eväät suureen saaliiseen. Viro on myös vuoden loppuun EU-päällikkömaa ja kyselevät sen takia.

Olin paikalla viime kuussa ja ennen kuin repusta ehti kaivaa, niin ei tarvinnutkaan vaan käveli vain sisään. Tuollaista arpomista se on.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tarjosivat töitä Jyväskylästä. Duuni sinänsä kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta Jyväskylä? Paikasta ei ole mitään havaintoa, joskus olen ohi/läpi ajanut. Ja aikoinaan junnuna käynyt pelaamassakin.

Koko tämän eloni ajan ole elellyt pk-seudulla ja ajatus oli lähteä muille maille. Jypinkylä ei nyt tullut ensimmäisenä mieleen.

Kertokaas nyt Jypinkyläläiset, voiko siellä elää ja hyvin? Ja jos voi, niin mihin siellä kannattaa muuttaa (en osta, mutta olisi parin vuoden pesti vuokralle ehkä hakusessa).

Työkaveri (syntyperäinen stadilainen) muutti viime talvena Helsingistä Jyväskylään töihin, pienipalkkaiseen, mutta siistiin sisähommaan keskustaan. Työuralla ei sanottavasti etenemistä ole luvassa ja vaimo on opettaja, mutta kovasti tuntuvat tykästyneen kun ostivat nyt syksyllä asunnon. Eli varo vaan, tänne saattaa jämähtää.

Sinkkuna jos tänne muuttaisin, minäkin etsisin asunnon akselilta keskusta (vanhempaa asuntokantaa) - Lutakko - Kuokkalan Suuruspää/Ainola. Perheellisenä sitten Mäki-Mattia, Palokkaa, Lohikoskea, Haukkalaa - riippuen vähän siitä, mihin harrastukset ja työt vie.

Itsekin olen tänne ajautunut, enkä vaihda ennen eläkeikää. Hienoa seutua, sopivan lähellä joka puolelle Suomea ja nuorekas kaupunki ison opiskelijamäärän takia. Paikallisen kiekkoseuran päävalmentajan voisi vaihtaa, mutta muuten kaikki on täällä oikein lupsakasti.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kävin pari tuntia sitten tunnistautumassa poliisilaitoksella. Vanhentunut edellinen passini oli mukana ja eivät kysyneet yhtään kysymystä tunnistautumista varten, riitti pelkän vanhan passin näyttö.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kävin pari tuntia sitten tunnistautumassa poliisilaitoksella. Vanhentunut edellinen passini oli mukana ja eivät kysyneet yhtään kysymystä tunnistautumista varten, riitti pelkän vanhan passin näyttö.

Ai tällä kertaa näin. Vaikka ei olisikaan mikään jäykkä insinööri, niin olisi se ihan kivaa, jos jossain asiassa olisi tasalaatuisuutta ja tietäisi miten se tulee menemään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ai tällä kertaa näin. Vaikka ei olisikaan mikään jäykkä insinööri, niin olisi se ihan kivaa, jos jossain asiassa olisi tasalaatuisuutta ja tietäisi miten se tulee menemään.

Kyllä minäkin paheksun tuollaista käytäntöä että tehdään asiat miten sattuu ihan ilman sääntösuomen pilkuntarkkaa pykälien tulkintaa. Niin minä mieleni pahoitin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oikeilla välineillä saat.

Jos televisiossa olisi Ruutu, niin miksi kummassa ylipäänsä haluaisit peilata sen tabletin Ruudun sinne telkkariin? Eikö tuolloin olisi helpompaa käyttää sitä telkkarin Ruutua?

Antamillasi taustatiedoilla on vähän hankala neuvoa, miten peilaus tabletilta telkkariin onnistuu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saanko peilattua tabletista Ruudun lähetyksen televisioon, jossa ei ole Ruutu-sovellusta?
Kuten edellä @MacRef mainitsi, ei voi saaduilla tiedoilla varmaksi sanoa... Yksi vaihtoehto voi olla Chromecast,joka vaatii että televisossa on HDMI liitäntä ja kämpässä nettiyhteys johon CC voi liittyä, ja silloinkaan kyse ei ole tarkalleen ottaen peilauksesta, muta lopputulos on toki parempi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös