Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 970 183
  • 47 166

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinka suuri voima on naamaan osuvalla tennispallolla? Nopeudet esim. 50 km/h, 100 km/h ja 200 km/h. Tennispallohan painaa noin 60 grammaa.
Kerrotaan nyt laskutapakin. Ensimmäisen saat kaavaan sijoittamalla 0,5*m*v^2
eli:0.5*0.06*(50/3.6)^2=5.787
Loput samalla tavalla tai vaan kertomalla neljällä edellinen, koska nopeus aina kaksinkertaistuu niin voima nelinkertaistuu.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Tarkalleen ottaen nuo yllä lasketut ovat kineettisiä energioita (yksikkö joule J = Nm) eikä voimia (yksikkö newton N). Voimahan ei ole törmäyksen aikana vakio, vaan jotakin tämän vasemmanpuolisen kuvan näköistä: kuva Googlen kuvahausta. Tuon (t,F)-kuvaajan alle jäävä pinta-ala on voman impulssi, joka on siinä mielessä kiintoisa suure, että se on yhtä suuri kuin tennispallon liikemäärän muutos.

Jos oletetaan, että tennispallo kimpoaa päästä tulosuuntaansa menettämättä vauhtiaan, on liikemäärän muutos

delta_p = p2- p1 = mv - (-mv) = 2mv

ja tämä siis on yhtä suuri kuin voiman impulssi. Jos mallinnetaan törmäystä siten, että voima on vakio koko törmäyksen ajan niin saadaan oikeanpuoleisen kuvan mukainen tapaus, joka on laskennallisesti yksinkertaisempi. Impulssi saadaan tällöin yhtälöstä I = F*t, missä F on törmäyksen aikana vaikuttava vakiovoima ja t aika, jonka iho ja pallo ovat kosketuksissa. Siis

I = F*t = delta_p = 2mv

mistä ratkaistaan

F = 2mv / t

Jos nyt heitetään hihasta törmäyksen kestoksi vaikka 5 millisekuntia (ei isommin hajua onko arvio sinne päinkään), olisi voima (2*0,060kg*(50/3,6)m/s) / 0,005s = 33 N ja tässä mallissa voima kasvaa suoraan verrannollisena pallon nopeuteen, eli muut voimat ovat 67N ja 133N.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kerrotaan nyt laskutapakin. Ensimmäisen saat kaavaan sijoittamalla 0,5*m*v^2
eli:0.5*0.06*(50/3.6)^2=5.787
Loput samalla tavalla tai vaan kertomalla neljällä edellinen, koska nopeus aina kaksinkertaistuu niin voima nelinkertaistuu.
Toimiiko tämä myös voimantuotossa jos ajatellaan esim rakettia, eli jos nopeutta tarvitaan nostaa kaksinkertaiseksi niin tarvittava (moottorin) voima pitää olla nelinkertainen?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin yleensä fysiikan kaavat toimii aina jos saat sijoittettua kaavaan oikealla yksiköllä varustetut arvot. Siis kyllä toimii.

Fysiikassa näissä voimalaskuissa ei tarvitse juuri muistaa muuta kuin että mgh=0,5mv^2, niin tuosta voi johtaa kaiken jos vielä muistaa sen, että jos voimalla on suunta se pitää kertoa cosini fiillä ja että yhtälön vasen puoli edustaa potentiaalienergiaa ja oikea kineettistä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Nyt tarvitaan kulinaristien vinkkejä. Saako Pitahayaa jostakin Suomesta? Mielellään pääkaupunkiseudulta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Onhan noita ihan Prismoissa ja Citymarketeissa.
Ja juuri kun minä sain kuulla tyttöystävältäni että ei löydy Suomesta... huomaa etten ole juuri aikaa hedelmähyllyllä viettänyt.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja juuri kun minä sain kuulla tyttöystävältäni että ei löydy Suomesta... huomaa etten ole juuri aikaa hedelmähyllyllä viettänyt.

Jos mulla olisi tyttöystävä, niin kyseenalaistaisin ja tuplavarmistaisin kaiken tiedon, mitä sitä kautta saisin.

Vähän munapusseilua olla käyttämättä Googlea, koska tyttöystävä tietää jo kaiken. Aika harvoin nainen on oikeassa, oikeastaan yhtään missään. Ehkä mulla ei sen takia ole tyttöystävää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos mulla olisi tyttöystävä, niin kyseenalaistaisin ja tuplavarmistaisin kaiken tiedon, mitä sitä kautta saisin.

Vähän munapusseilua olla käyttämättä Googlea, koska tyttöystävä tietää jo kaiken. Aika harvoin nainen on oikeassa, oikeastaan yhtään missään. Ehkä mulla ei sen takia ole tyttöystävää.
Miksi käyttää Googlea kun voi mennä Jatkoajan keskustelupalstalle ja kysyä sieltä kyseistä asiaa? Päälle saa vielä enemmän tai vähemmän kohteliasta vittuilua.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Otin viime vuonna teemaksi, että joka kauppareissulla uusi hedelmä kokeiluun. Siihen on syynsä miksi pitahayat, pomelot, litsit ja muut ovat pysyneet marginaaliherkkuina.
Ja silti niistä on tehty limited edition-jaffaa. Taitaa olla tuo mainitsemasi syynä siihen miksi ne on juuri limited editionia...
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
On muuten harvinaisen paska hedelmä.

Otin viime vuonna teemaksi, että joka kauppareissulla uusi hedelmä kokeiluun. Siihen on syynsä miksi pitahayat, pomelot, litsit ja muut ovat pysyneet marginaaliherkkuina.
Rohkenen olla eri mieltä. Tosin olen lähinnä syönyt niitä Vietnamissa suurin piirtein suoraan puusta kerättynä.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Tähdittääkö nimimerkki @Jaws tulevaisuudessa "Catfish" nimellä kulkevaa tv-sarjaa, vai löytyykö rakkaus oikeasti jatkoajan keskustelupalstalta?
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Tähdittääkö nimimerkki @Jaws tulevaisuudessa "Catfish" nimellä kulkevaa tv-sarjaa, vai löytyykö rakkaus oikeasti jatkoajan keskustelupalstalta?

Tämä Catfish ei ole ollenkaan tuttu tv-formaatti, mutta pikaisella Googlen käytöllä sain jotain tietoa irti. Miten minun pitäisi ymmärtää tämä kysymyksesi, mitä ajat takaa? Siis tuossa Catfishissa josta googlettelin, niin oli ilmeisesti joku feikkinainen, tai joku naishenkilö joka antoi ymmärtää olevansa jotain muuta mitä ei ole? Kun tavattiin nimimerkin @SeQuins kanssa niin kyllä hän nyt oli sellainen kuin kuvittelinkin. :) Vai mikä tässä nyt oli jutun juju? Paha lähteä analysoimaan syvällisemmin kun en tosiaan kyseistä sarjaa tunne.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko kellään ifrapunasaunaa kotona? Korvaako se oikean saunan millään muotoa? Mulla on aina keväisin kova muuttokuume ja nyt sovinkin näytön kerrostaloasuntoon jossa ei ole omaa saunaa. Kosteisiin tiloihinhan tuota ei voi laittaa, mutta sit olis myös tuollasia suihkuhässiksiä joissa on ifrapunatoiminto.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Onko kellään ifrapunasaunaa kotona? Korvaako se oikean saunan millään muotoa?
Oon kokeillut. Sanotaanko että 20min saa istua siinä kopissa ennenkuin tulee edes pienimuotoinen hiki pintaan.

Jos tykkää saunoa paljon niin ennemmin sähkösauna. (miten muistelisin että reumatismia sairastavalle tuo ois parempi vaihtoehto)
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Onko hyviä ideoita, mistä hommata frisbee-golf aloitussetti? Aikanaan tuli jonkin verran heiteltyä, kunnes sain rikottua käteni muissa hommissa. Nyt voisi 14-vee kummipojan kanssa taas aloitella, mutta kiekkoja ei ole enää itsellä. Kaupoistahan noita settejä saa 25€ hintaan (kolme kiekkoa), mutta en enää tunne kuin muutaman merkin nimeltä (Innova etc.), enkä tiedä mikä olisi hyvä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko hyviä ideoita, mistä hommata frisbee-golf aloitussetti? Aikanaan tuli jonkin verran heiteltyä, kunnes sain rikottua käteni muissa hommissa. Nyt voisi 14-vee kummipojan kanssa taas aloitella, mutta kiekkoja ei ole enää itsellä. Kaupoistahan noita settejä saa 25€ hintaan (kolme kiekkoa), mutta en enää tunne kuin muutaman merkin nimeltä (Innova etc.), enkä tiedä mikä olisi hyvä?
Siitä on jo varmaan 15 vuotta kun kiekkoja ostanut mutta nämä ovat varmaan edelleen hyviä.
Innova Frisbeegolf Kiekkosetti - 28,90€ : Frisbeepoint Oy - Palveleva Frisbeekauppa
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siitä on jo varmaan 15 vuotta kun kiekkoja ostanut mutta nämä ovat varmaan edelleen hyviä.
Innova Frisbeegolf Kiekkosetti - 28,90€ : Frisbeepoint Oy - Palveleva Frisbeekauppa

Tuo Innovan setti on ainakin sinänsä laadukas että siinä on käyttökelpoisia kiekkoja pidemmäksikin aikaa. Toki DX muovi pehmeytensä vuoksi rajoittaa vähän kiekkojen elinikää varsinkin metsäisillä väylillä, mutta toisaalta hinta noilla kiekoilla nousee jonkin verran jos panostaa kestävämpään muoviin.

Joka tapauksessa mielummin Innovan 30€ setti kuin Tokmannin yms. 10-15€ markettisetti. Itselläni on edelleen DX Aviar varaputterina ja täysin kulunut DX Shark puita ja kiviä päin heittelyyn (eli väylille joissa luulen osuvani joka tapauksessa kovalla voimalla kiveen tai puuhun).
 

Jeffrey

Jäsen
Oma urheilu urani on lähtenyt yllättävään nousuun. Tässä nyt sitten jokusen vuoden olen myös harrastellut vedonlyöntiä, ja minkäs sarjan sen paremmin tuntisi kuin sen jossa itse pelaa.

Ammattilaisilla lienee sopimus, että omia pelejä ja sarjoja ei pelata, samoiten oman joukkueen häviön pelaaminen lieneisi melko suora tiketti tuomiolle. Mutta mitä lainsäädäntö todellisuudessa sanoo oman sarjansa, ja peliensä pelaamisesta vedonlyönti mielessä (omissa peleissä voittoa)?
 
Ammattilaisilla lienee sopimus, että omia pelejä ja sarjoja ei pelata, samoiten oman joukkueen häviön pelaaminen lieneisi melko suora tiketti tuomiolle. Mutta mitä lainsäädäntö todellisuudessa sanoo oman sarjansa, ja peliensä pelaamisesta vedonlyönti mielessä (omissa peleissä voittoa)?
Ainakin pesiksen sopupeliskandaalista voi hakea viitteitä. Tuolloin pelattiin kahtena päivänä yhteensä kuusi ottelua, joita epäiltiin sopupeleiksi. Näistä kuudesta yhden pelin sopimista ei onnistuttu oikeudessa todistamaan, joten toisen siinä mukana olleen seuran henkilöt välttyivät kokonaan tuomioilta (toisen seuran henkilöt tuomittiin toisen päivän ottelunsa perusteella), mutta ilmeisesti pitkävetovoitot joutuivat palauttamaan. Ottelun tulokseen ennalta sovitun mukaisesti vaikuttaneiden pelaajien tuomiot vaihtelivat päiväsakoista muutamaan kuukauteen vankeutta.

Pesäpallon sopupeliskandaali – Wikipedia

Veikkaan siis, että mahdollinen vetovilppi on asianomistajarikos-tyyppinen, eli jos Veikkaus kykenee todistamaan että pelin kulkuun on vaikutettu sillä tavalla että se on muuttanut pelin lopputulosta tai jotain muuta veikattavaa asiaa, niin saatat saada petossyytteen ja joutua palauttamaan voittosi tai saada jotain päiväsakkoja tai muutaman kuukauden ehdollista (joka on käytännössä "ei mitään").

Minä en ainakaan välittäisi, vaan pelaisin omiakin otteluita kertomatta siitä kenellekään, jos mieli tekisi. Todellisuudessa varmaan kuitenkin tekisin periaatepäätöksen, että omia otteluitani en pelaa. Enhän nytkään fanina pelaa suosikkieni otteluita.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Oma urheilu urani on lähtenyt yllättävään nousuun. Tässä nyt sitten jokusen vuoden olen myös harrastellut vedonlyöntiä, ja minkäs sarjan sen paremmin tuntisi kuin sen jossa itse pelaa.

Ammattilaisilla lienee sopimus, että omia pelejä ja sarjoja ei pelata, samoiten oman joukkueen häviön pelaaminen lieneisi melko suora tiketti tuomiolle. Mutta mitä lainsäädäntö todellisuudessa sanoo oman sarjansa, ja peliensä pelaamisesta vedonlyönti mielessä (omissa peleissä voittoa)?
Luulisin, että jos on minkäänlaista pelaajasopimusta kirjoitettu niin siihen voisi kuvitella kuulivan jonkinlaisen vedonlyönnin kieltävän pykälän. Mietin itse meinaan samaa kysymystä talvella kun olin poppareilla, että olisinko voinut veikata oman joukkueeni peliä, mutta lopulta en uskaltanut.
 

Krrusty

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Barca
Harrastelin tuossa "wikipedittelyä" ja eksyin Obamacaresta kertovaan artikkeliin. Samalla heräsi kysymys mikä tuossa oikein hiertää osaa ihmisistä?
Eikös melkein kaikki Republikaanit ole tuota vastaan? Omaan silmään vaikuttaa järkevältä ratkaisulta verrattuna siihen mikä oma käsitys USA:n terveydenhuollosta on ollut.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Harrastelin tuossa "wikipedittelyä" ja eksyin Obamacaresta kertovaan artikkeliin. Samalla heräsi kysymys mikä tuossa oikein hiertää osaa ihmisistä?

Ideologia. Republikaanien mielestä on väärin, että muiden rahoja käytetään köyhien hyväksi. Itsehän he toki ovat jokainen hankkineet omaisuutensa omalla työllään, eikä suinkaan syntymällä rikkaaseen sukuun.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Laitetaas tällainen aika klassinen Excel-pähkinä. Uskon, että ratkaisu on joko äärimmäisen helppo tai vastaavasti sellaista ei suoraan ole olemassa. Mutta kokeillaan:

Data on organisoitu seuraavasti:
Koodi:
Sar A | Sar B | Sar C | SIJA  |
------------------------------
Pekka     m      15      2.
Pertti    m      10      3.
Paula     n      5       4.
Pasi      m      2       5.
Pirkko    n      16      1.
Neljännessä sarakkeessa (SIJA) on siis käytetty ARVON.MUKAAN -funktiota (RANK) järjestelemään Sar C:n tulokset laskevasti. Kuinka saisin sijoitukset määräytymään Sar B:n muuttujan mukaan siten, että m-ryhmäläisiä verrattaisiin keskenään ja n-ryhmäläiset keskenään. Muuttuja on siis tässä tapauksessa sukupuoli, joten tulokset sortattaisiin sukupuolen perusteella.

Toisin sanoen, uuteen sarakkeeseen tulisi seuraavat lukemat
Koodi:
Sar A | ... | SIJA_SUKUPUOLTEN_SISÄINEN |
-----------------------------------------
Pekka   ...        1.
Pertti  ...        2.
Paula   ...        2.
Pasi    ...        3.
Pirkko  ...        1.
Datamassa on tapauksessani sen verran laaja, että en haluaisi ruveta erikseen luomaan kummallekin sukupuolelle omaa ARVON.MUKAAN -viittausaluetta, vaan elättelen toiveita jostain yksinkertaisemmasta ratkaisusta. Jonkinlainen IF-lause tässä voisi toimia, mutta pelkkä sukupuolimuuttujan käyttäminen TOTUUS_TESTI-argumenttina ei tietenkään riitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös