Saitko lapsena maistaa viinaa kotona?

  • 8 826
  • 64

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vanhemmat ei koskaan antaneet maistaa, mitään eikä kyllä kukaan muukaan.
Mutta sitten meillä oli talossa alakerta jossa on aina hiljaisempaa, sieltä löytyi myös jääkaappi. Sieltä jääkaapista sitten 4-6 ikäisenä kittasin itsekseni yhden siideripullon kiduksiini sillä tyylillä että kävin hömpsyn ottamassa, sitten tekemään jotain muuta ja taas hömpsyt. Jonkin sortin kaappijuoppo olin ja se siideripullon tyhjeneminen laitettiin vanhempien sisarusteni piikkiin.

Ensikänni siinä 13v iässä. Sen jälkeen lähti vähän mopo keulimaan, ja ainakun kavereiden kanssa oltiin ulkona niin olisi pitänyt kaljaa juoda. Isi pisti sitten stopin sille hommalle apunaan Koho Revolution - jääkiekko-maila, ei ilmeisesti tykännyt kun löysi hallustani viinapullon.

Nykyään käytän alkoholia 1-2 kertaa kahteen kuukauteen ja sitten loma-aikoina enemmän. Pitkän tipattoman putken jälkeen saatan olla jopa 6 päivää päissäni viikossa.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsuudessa (kerrottuna) oli käynyt niin, että olin n. 4v vetäissyt pullon munkki-yskänlääkettä, kun se oli niin hyvää, mutta äiskä oli laittanut siihen pulloon jostain syystä jotain väkevämpää. Kuulemma olin ollut jotakuinkin koomassa. No, siitä se lähti. Ja jatkuu näemmä vieläkin.

Mutta ei silloin 70-luvulla, kun olin nuori, tiedetty juurikaan mistään viineistä. Pappa (isänisä) tarjosi aina saunan jälkeen pienet kossut. Siitä on hyvät muistot.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Sain maistaa ihan nappulana faijan saunaoluesta korkillisen, kun kovasti kärtin. Oli niin saatanan pahaa ettei mikään tässä maailmassa. Sitten vanhenpanakin piti oikein opetelle juomaan olutta, vaikka paljon mielummin join näitä Gin Lemoneita, Golden vodkia ja muita oksetuksia. Mutta opinhan minä lopulta.

Muistan aivan selvästi erään päivän, kun yhtäkkiä alkoi tekemään mieli Donatellon (Sturenkadulla) Frutti di Mare pizzaa ja olutta sen kanssa. Ei olisi koskaan aikaisemmin tullut mieleenikään juoda olutta ruoan kanssa. Seuraavana viikonloppuna tämän sitten toteutin, ja katso, sen jälkeen onkin tyhjennetty muutama keskisuuri järvi kyseistä nektaria. Outo juttu.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tulihan sitä joskus saatua. Varsinkin kovassa flunssassa pienen määrän rommia lämmikkeeksi. Joskus junnuna tuli tehtyä isän baarikaapista drinkkejä vanhemmille. Mitään lantrinkeja tunnettu vaan erilaisia viinoja vain sekaisin, likööristä väkeviin. Kyllä siinä oli ilmeessä katsomista kun maistelivat 5v Pakkiksen tekemiä juomasekoituksia. :D
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viinasta en tiedä, mutta jotain olutta tai viiniä varmasti alaikäisenä olisin saanut maistaa halutessani (esim. pikkuveljeni sai maistaa), mutta olin teininä ja vielä vähän kaksikymppisenäkin vakaa absolutisti ihan omasta tahdosta, joten maistaminen ei oikeastaan käynyt mielessänikään. Ei ollut halua juopotella yksin, kavereiden kanssa tai sukulaisten parissa.

Jos nyt itse olisin isä, niin sallisin alaikäisen (en nyt ehkä kuitenkaan ihan ala-aste ikäisen naperon) maistaa ainakin mietoja turvallisissa oloissa ja juoda esim. saunaoluen siinä täysikäisyyden kynnyksellä omassa seurassani. Uskon, että terveempi suhtautuminen alkoholiin syntyy sitä kautta, että vanhemmat ei aseta totaalikieltoja ja rajoitteita. Sellainen kaksinaismoralismi ei toimi, etenkin jos itselleen sattuu maittamaan alkoholi. Kapinahenki on ihmiseen ohjelmoitu ominaisuus ja sille nyt on varsinaista bensaa liekkeihin kaikki järjestelmällinen kieltäminen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aikuisen perusteltu vastaus siitä, miksi alkoholi ei lapselle tai edes nuorelle kuulu, voi aivan yhtä hyvin riittää. Ei kaikille, mutta uskoisin, että aika monelle yhtään kiltimmälle tai muuten ajattelevammalle riittää. Enkä meinaa sitä, että teininä juova olisi tyhmempi, vaan jotkut uskovat vanhempiaan puhtaasti auktoriteettisyistä ja toiset taas tajuavat syy-yhteyden ongelmakäyttäytymisen ja alkoholin välillä. Esimerkiksi mulle ei tarvinnut erikseen perustella, miksi alkoholia ei nautita. Olin sen huonot puolet nähnyt itse läheltä. Toki demonisoin sen mielessäni turhan mustavalkoisesti, mutta mulla se toimi noin. Toivon voivani antaa fiksun alkoholinkäytön esimerkin omille lapsilleni ilman maistattamisia. Alkoholin ostamista omille teineille en hyväksy, vaikka sen täälläkin osa tuntuu hyväksyvän ja tiedän kavereillenikin tehdyn.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Sain. Muistan, kun joskus 6-8 vuotiaan ikäisenä isäni antoi minun maistaa pikkiriikkisen hörpyn hänen saunaoluestaan, kun minua kiinnosti tietää, miltä olut maistuu. En muistaakseni pitänyt sitä mitenkään pahan makuisena. Lisäksi isälläni oli joskus muinoin tapana pitää baarikaapissa kossupulloa, josta otti ruokalusikallisen lääkkeeksi yskään silloin tällöin. Muistan, että tätäkin sain maistaa. Ei lämmin kossu mitenkään erityisen pahaa ollut. Lapsen suussa maistui lähinnä samanlaiselle kuin muutkin yskänlääkkeet.

Koskaan en ole vanhempiani humalassa nähnyt. Meillä äiti ei käyttänyt ainakaan lasten nähden ollenkaan alkoholia. Isän alkoholin käyttö oli vain lähinnä yksittäisen saunaoluen juomista hyvin satunnaisesti, jouluna saattoi joskus ruoan kanssa oluen juoda. Minusta tuo oli ihan hyvä malli meille lapsille.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Sai maistaa, että miten pahaa on. Sanoin, että joo, pahaa on ja kelasin että jumalauta better than sex (vaikken tiennyt mitään siitäkään, mutta paljon myöhemmin päättelin että humala -> mahdollisuus päästä poikuudestaan, valitettavasti päättelin väärin). Joskus varmaan parivuotiaana oli ollut kotiviiniä tulossa (niinku onko se käymistä?) ja olin kuulemma imutellut letku suussa tyytyväisenä. Olen digannut dokaamisesta aina. Better than sex, nyt tiedän sen.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Joskus n.8-10 vuotiaana sain yhden kulauksen olutta isän pullosta. Sen jälkeen teininä seuraavan kerran, ja onhan se maistunutkin.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Joskus neljän vanha taisin olla, kun sain vanhempien kaljoista ja siidereistä vetää ihan pienet pohjat. En ymmärrä tätä vitun hyysäämistä, taitavat akat ketkä näistä vouhottavat olla itse kaljan tarpeessa. Nyt olen 16 vuotta ja kaikki vakaalla pohjalla, eikä ole aikomustakaan alkaa juopoksi tai liimanhaistelijaksi. Eiköhän ne pahimmat kasva juuri sillä tavalla, että lapsena on älyttömän kova kuri ja kaikki pimitetään. Sitten kun päästään puolivahingossa vähän hommasta hajulle, niin mopo lähteekin totaalisesti käsistä. Pari tällaista tapausta tiedän tästä kylältä.
 

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Joskus kahdeksanvuotiaana sain hörpyn faijan saunakaljasta ja kylläpäs se silloin maistui kauhealta, heh. Nykyään on vähän eri asia, kyllähän se keppana nykyisin maistuu vallan hyvin. Viinaa en kyllä kotosalla saanut, siihen aineeseen tuli kavereitten kanssa enemmän perehdyttyä siinä 16 vuoden hujakoilla. Mutta joo, himassa ei brenkkua liiemmin annettu alaikäisenä, joten kavereitten kanssa tuli kokeilut tehtyä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jollakin ulkomaan matkalla sain pikkuipanana kohtuullisen kovaäänisesti kärtettyä ravintolassa vanhemmilta hörpyn viinilasista. Punanaamaisten vanhempien ilme oli suunnilleen: ”jollet jo pidä turpaasi kiinni, niin katkaisemme hotellihuoneessa sinulta muutaman sormen”.

Ei vanhemmat mitään täysin käsittämättömiä tiukkapipoja olleet, mutta lapset eivät todellakaan juoneet mitään alkoholia.

Jonkin peuhausleikin mukana löytyi vanhempien vaatehuoneesta iskän piilotettu konjakkipullo, jota sitten isosiskojen kanssa maistettiin hulvattomat puoli korkillista. Tuntui, että kurkku olisi palanut.
Ehkäpä tuo vaikutti siihen, ettei teini-iässä väkevät pahemmin kiinnostaneet.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nyt olen 16 vuotta ja kaikki vakaalla pohjalla, eikä ole aikomustakaan alkaa juopoksi tai liimanhaistelijaksi.

Sinulla on siihen vielä hyvää aikaa, täältä tullaan elämä!

Harva sitä alaikäisenä suunnittelee mitään alkoholistin uraputkea. Toki moni ns. rappio/ongelmanuori on tuossa iässä jo hyvässä vauhdissa päihteiden väärinkäyttäjänä ja tulevana rikoskierteisenä sossupummina, mutta uskoakseni suurimmalla osalla kunnon holismi kehittyy vasta myöhemmin aikuisiällä, viimeistään siinä vaiheessa kun nuoruuden juhlimisen piikkiin (ainakin Suomessa) laitettava jatkuva dokaaminen muuttuu jatkuvaksi tissutteluksi ja kossupatterien tyhjentämiseksi.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Joitain suullisia tuli maisteltua vanhempien mukeista. Varmaan järkyttävin kokemus oli kun taisin olla 4.luokalla, kesämökillä oltiin ja mutsi antoi lapparin ykkösoluen saunajuomaksi. Niin hirveä kokemus, että aloin juomaan olutta vasta joskus 16-vuotiaana.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Parin päivän takaisessa hesarissa oli hyvä kirjoitus mielipideosastolla:

Paras mahdollinen valistus omalta osaltani on, että kotonamme näytän esimerkkiä siitä, että kokonaisen elämän iloineen ja suruineen, juhlineen ja arkineen pystyy elämään täysin ilman alkoholia. Että kyllä pää sen kestää.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Parin päivän takaisessa hesarissa oli hyvä kirjoitus mielipideosastolla:

Paras mahdollinen valistus omalta osaltani on, että kotonamme näytän esimerkkiä siitä, että kokonaisen elämän iloineen ja suruineen, juhlineen ja arkineen pystyy elämään täysin ilman alkoholia. Että kyllä pää sen kestää.

Hallelujah, juuri näin. Vielä kun muistaa, että karkit ja sipsit lihottaa, niin maailma on sinun. Kaikki ehdottomuus on hyvästä.

En muista sainko ihan pienenä mitään maistella, mutta kyllä teininä tuli jo juotua alkoholia ja rällästettyä turuilla ja toreilla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo oluen maistattaminen lapselle on siinä mielessä hyvä homma etten ole kenenkään kuullut pitävän siitä silloin kun alle 10-vuotiaana on maistanut. Tulee yök fiilis ja tuohon paskaan en koske. Ei tosin kannata kokeilla millään limuviinoilla, kotoisilla siidereillä/lonkeroilla, voi alkaa suu napsaa.

Itselläkin samanmoisia kokemuksia faijan saunakaljoista ja sitten yläasteella noin 14v ekat kotibilekännit jostain hirveästä sprite-liköörikombosta, laatoitus ja sammuminen johonkin frendin himan nurkkaan.

_
 

ditrim

Jäsen
Sain maistaa kaikkia juomia pienenä. Ikää en kyllä muista. Faija laittoi mut aina imemään letkua kotiviiniä lapottaessa. Siinä tuli aina sitä vinkkua suuhun ja se maistui pahalta. Dokaamisen aloitin sitten 14-15 vuotiaana ja juomana toimi yleensä kilju. Nuorena tuli juotua ihan liikaa, ja siksi varmaan ryyppään joka viikonloppu nykyäänkin.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sain maistaa kaikkia juomia pienenä. Ikää en kyllä muista.

Ja varmaan jouduit vetämään myös Ditrimiä, eli sitä nesteantibioottia, mitä penskoille ruiskutettiin suoraan nieluun, kun oli korva- tms.tulehdus. Siis jos olet 80-luvulla syntynyt. Sen piti kuulemma maistua mansikalta, mutta itse maistoin ja ihan hirveetä oli. Silti perikunta nautti sitä paljon. Veikkaan, että hyvä lähtö sekin oli maistelulle.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aikuisen perusteltu vastaus siitä, miksi alkoholi ei lapselle tai edes nuorelle kuulu, voi aivan yhtä hyvin riittää. Ei kaikille, mutta uskoisin, että aika monelle yhtään kiltimmälle tai muuten ajattelevammalle riittää. Enkä meinaa sitä, että teininä juova olisi tyhmempi, vaan jotkut uskovat vanhempiaan puhtaasti auktoriteettisyistä ja toiset taas tajuavat syy-yhteyden ongelmakäyttäytymisen ja alkoholin välillä.

Minä olen tätä asiaa hiljaisessa mielessäni jo pohtinut, vaikka onkin tietysti melkoisen ennenaikaista. Toisaalta ehdottomasti soisin, ettei jälkikasvu koske alkoholiin ennen täysi-ikäisyyttään, mutta olettaisin että valtavan usein tämä linja johtaa siihen, että kokeilut ja käyttö vain tapahtuvat täysin salassa ja ehkä hyvinkin epäjärkevästi. Siinä on sitten tiettyä kaksinaismoralismin sävyä, kun epäsuotava käyttäytyminen vain hurskaasti ulkoistetaan kaduille ja kaverien seuraan (mitä hurskastelua tuo jonkun vanhempainliiton tmv. amerikkalaistyylinen mainoskampanja on myös kuin luotu synnyttämään). Sinänsä on täysin loogista, että aikuiset saavat tehdä moniakin asioita, mitä ei alaikäisiltä hyväksytä, mutta sääntöjen ja rajoitusten on hyvä olla realistisia ja toteutettavissa olevia. Notta vielä en oikein tiedä, mikä linja olisi järkevä omien lasten suhteen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo oluen maistattaminen lapselle on siinä mielessä hyvä homma etten ole kenenkään kuullut pitävän siitä silloin kun alle 10-vuotiaana on maistanut. Tulee yök fiilis ja tuohon paskaan en koske.

Näin se paljolti on. Olin 9-vuotias ja paikkana kotitalon rakennustyömaa. Vanhempien pitäessä lounastaukoa tarjosivat juotavakseni Lapinkultaa, ykköstä varmaan ja työmaakopissa monta tuntia lämminnyttä. Niin olen jälkeen päin epäillyt, että jonkinlainen alkoholivalistus siinä oli takana. Aika hyvin taisi tehotakin, kun jotain 17-vuotiaana vasta olin ensimmäisen kerran hieman päissäni. Se että tätä kirjoittaessani juon illan kolmatta oluttani on täysin toisarvoinen seikka.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Omat vanhemmat toimivat mielestäni varsin fiksusti. Joskus ihan pentuna sai pyynnöstä muistaakseni maistaa esim. saunaolutta, joka oli tietenkin lapsen mielestä ihan karmeaa kuraa. Sitten yläasteelle siirryttäessä ostettiin pyynnöstä ajoittain (esim. mökille mentäessä tai vaikkapa yöllä katsottavaa NHL-peliä varten) 1-2 0,33 siideriä, mutta nuo juotiin siis aina kotosalla/mökillä. Esim. jossain kaverilla oleviin kotibileisiin ei koskaan ostettu mitään viinaa ja ei sitä kyllä vähän liian kilttinä teininä tullut omin luvin otettuakaan. Viiniä olisi joskus sunnuntaisin saanut ruuan kanssa myös maistaa, mutta ei vain uponnut tuolloin. Tämä johti lopulta siihen, että kokemuspinta alkoholiin tuli lähemmin ihan kännien merkeissä otettua vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja silloinkin urheiluharrastuksen kautta. Ylipäätään urheiluhan se vasta saunailtoineen ja neljänsine erineen dokaamaan vasta opettaakin, kuten on tullut huomattua.

Eipä hirveästi harmita ettei tullut ihan teininä kovin tenuteltua, koska jos tätä päivää miettii, niin ne yläasteen viikonloppudokaajat ovat nykyisin suurelta osin aikamoisia ressukoita. Ehtihän tuota myöhemminkin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Parin päivän takaisessa hesarissa oli hyvä kirjoitus mielipideosastolla:

Paras mahdollinen valistus omalta osaltani on, että kotonamme näytän esimerkkiä siitä, että kokonaisen elämän iloineen ja suruineen, juhlineen ja arkineen pystyy elämään täysin ilman alkoholia. Että kyllä pää sen kestää.

Jaa-a, mitäs hyvää tuossa on. Tulee heti mieleen se, että ollaan joko kokonaan ilman tai sitten juodaan olan takaa. Taitaa tuon tekstin kirjoittaja olla entinen alkkis (ehkä). Mutta toki saa olla kokonaan ilman, en mä sillä :)

Kohtuullinen käyttö on parempi mun mielestä kun ääripäät. Ja mikä on kohtuullista... jokainen tietää sen itse kyllä.
 
Sain maistaa. Olutta, siideriä ja viinejä / skumppaa.

Ensimmäiset känni taisi tullut otettua peräti neljän-viiden kaljan voimin 13-14v ja sen jälkeen tasaisen tehokkaalla tahdilla tasoitellen. Baareihin rupesi pääsemään 15 vuotiaana, joten sielläkään ei sitten tullut vedettyä övereitä innostuksissaan.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Olen saanut maistaa, eikä ole ongelmaa tullut. Sopivan vapaa ja fiksu kasvatus tämänkin asian suhteen. Asetetaan ne rajat ja noudatetaan niitä. Ei pitäisi olla vaikeaa. Vituttaa kaikki tekopyhät vinkujat, jotka ovat samaa sukupolvea kanssani. Ollaan niin kaksinaismoralisteja, että...

Tulos on nähtävissä pikkuhiljaa, kun 70- ja 80-luvun ihmiset ovat lisääntyneet ja lisääntyvät edelleen. Heidän kupeidensa hedelmät alkavat olla siinä iässä, että surkea kasvatus ja asenne elämään näkyvät karulla tavalla. Mm. Päiväkodeissa ja kouluissa tapahtuvat alituiset raivokohtaukset ja ongelmat kuormittavat yhteiskuntaa. Vielä ollaan ihmeissään näiden kieroon kasvaneiden isänmaan toivojen kanssa.

Edit. Lisätään vielä täysin sekaisin olevat vanhemmat, jotka vaikeuttavat entisestään esim. opettajien hommat mahdottomaksi toteuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös