Rva Fortunan oikkuja, taivaallista johdatusta vai jotain muuta – sattuma elämässämme ja käsitteenä?

  • 8 820
  • 77

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aiheesta on keskusteltu useissa eri ketjuissa melko yleisluontoisesti ja teoreettisestikin, ja ainakin nimimerkki @mjr on maininnut pariinkin otteeseen tarpeesta perustaa aiheelle oma ketju. En väitä, että tietämykseni aiheesta olisi mitenkään ylivertaista, mutta jonkinlaista perehtyneisyyttä minulta löytyy ja aihehan on kiehtova, joten tässä jonkinlainen alustus keskustelulle. Tarkoitus on, että ketjussa voidaan keskustella sattumasta niin arjen ilmiönä kuin myös käydä filosofista keskustelua siitä, mitä sattuma pohjimmiltaan on ja mistä se kumpuaa. Toivotan tervetulleeksi ketjuun kaikki mieleen juolahtavat yksinkertaisetkin mietteet, anekdootit ja kysymykset, vaikka ne kysyjästä itsestään tuntuisivatkin tyhmiltä. Samaten toivotan tervetulleeksi pitkät ja syvälliset pohdinnat aiheeseen liittyvistä nyansseista, ja toivon ettei tällaista keskustelua virheellisesti leimata saivarteluksi.


Satunnaisuus määritellään yleensä hahmon/ennustettavuuden puuttumiseksi. Tarkemmin voidaan puhua ontologisesta satunnaisuudesta ja tarkoittaa todellisuuden luonteeseen liittyvää satunnaisuutta, jota ei ole tietoa lisäämällä mahdollista vähentää. Esimerkkinä tästä on nykytiedon mukaan kvanttifysiikassa esiintyvä satunnaisuus, jossa kaikki kausaliteetit huomioidenkin lopputulokseen liittyy välttämättä tietty määrä satunnaisuutta. Tällaista voidaan kutsua myös objektiiviseksi satunnaisuudeksi.

Toisena päähaarana voidaan pitää episteemistä satunnaisuutta, joka viittaa tiedon rajoista kumpuavaa satunnaisuutta. On hyvä huomioida, että tähän luokkaan kuuluu myös sellainen satunnaisuus, joka johtuu periaatteellisistakin tiedon rajoista: Jos jotain ei edes periaatteessa voida tietää, ei se välttämättä silti tee itse todellisuuden luonteesta satunnaista. On kiistanalaista, onko ontologista satunnaisuutta edes olemassa: Piilomuuttujateoriat yrittävät selittää kvanttifysiikan näennäistä objektiivista satunnaisuutta siten, että ns. kulissien takana toimivat deterministiset prosessit näyttäytyvät tarkastelumme tasolla pohjimmiltaan ennustamattomina. Monet tällaiset teoriat ovat kuitenkin sopineet huonosti yhteen havaintojen kanssa. Itse rajoitun lähinnä episteemiseen satunnaisuuteen, sillä erottelu ei ole käytännön tasolla merkityksellinen, eikä esim. tällä hetkellä ole väliä onko kvanttifysiikan satunnaisuus ontologista, sillä vaikka näin ei olisi, meille se on vähentämätöntä.

Pelit ovat yleinen tapa hyödyntää ja havainnollistaa satunnaisuutta. Nopanheitto on täysin deterministinen prosessi, jossa epäselvän lähtötilanteen ja havaintokykymme rajojen takia emme kuitenkaan osaa ennustaa yksittäistä tulosta. Sen sijaan, kykenemme ennustamaan jonkin tuloksen frekvenssin, kun noppaa heitetään useita kertoja. Reilulla nopalla ykkönen tulee keskimäärin joka kuudennella heitolla. Sama pätee kuhunkin yksittäiseen silmälukuun. Tässä tapauksessa sanotaan todennäköisyyksien olevan symmetrisiä ja voidaan soveltaa klassista todennäköisyyden käsitettä. Linkki johtaa Matematiikkalehti Solmun artikkeliin (artikkelissa myös hyvä lyhyt historiikki todennäköisyyslaskennan synnystä) ”Sattuman matematiikkaa I – Klassinen todennäköisyys”.

Jotta avausviestistä ei tulisi aivan liian pitkää, en käy tässä tarkemmin läpi todennäköisyyslaskennan kehitysvaiheita, mutta kiinnostuneiden kannattaa tutustua samasta juttusarjasta osaan II ”Todennäköisyyslaskennan aksioomat” sekä osaan III ”Kolmogorovin aksioomat ja frekvenssitulkinta”. Frekvenssitulkinnasta sanon sen verran, että se lienee suurimmalle osalle meistä luontevin tapa hahmottaa todennäköisyyttä. Jos todennäköisyys on 1/100, ajattelemme että jos toistamme koetta sata kertaa, saamme keskimäärin yhden ”onnistumisen”.

Pelien satunnaisuus on kuitenkin hallittua ja harvoin soveltuu sellaisenaan analogiaksi ns. oikeaan maailmaan. Yhtenä esimerkkinä tilastotieteen termi ”heteroskedastisuus”, joka tarkoittaa pelkistetysti, että sarjan vaihtelu ei ole sama joka toistolle. Haluan myös nostaa esille asian, joka muistui mieleeni aikanaan jääkiekon satunnaisuudesta käydystä keskustelusta. Joku nimimerkki, joka puhui muistaakseni ”Simo Sattumasta” esitti satunnaisten tapahtumien esim. jääkiekko-ottelussa menevän aina tasan joukkueiden välillä ja sattuman siten olevan vaikuttamatta lopputulokseen. Tällainen ajattelu ja sattuman henkilöiminen joksikin tasapuoliseksi onnenjakajaksi on harhaanjohtavaa, ja otan alle lainauksen Sattuman matematiikkaa -sarjan kolmososasta:

”Todennäköisyys ei siis ole mikään kuminauha, jonka kohtalo pakottaa kohti keskiarvoa. Se ei vastaa näkemystä ”kosmisesta oikeudenmukaisuudesta”, jonka mukaan onnistumisien jälkeen on seurattava epäonnistumisia ja että jokainen on keskimäärin yhtä hyvä. Kohtalo voi toki muistaa aikaisemmat epäonnistumiset, mutta satunnainen riippumaton toistokoe ei niitä muista.”

Yhteen viestiin on täysin mahdoton saada kaikkea mitä haluaisin sanoa edes alustukseksi aiheelle, mutta eiköhän niitä keskustelussa nouse esiin. Mitä sinä ajattelet sattumasta ja miten sen koet? Onko sinusta sattuman merkityksellisin läsnäolo elämässäsi lauantain lottoarvonta, vai kenties arkiset yllätykset? Sana on vapaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sattumalta juuri sattumanvarainen ihminen oli esimerkiksi Berliinissä joulun alla siellä torilla, missä kuoli viattomia ihmisiä. Taivaallista johdatusta? Tuskinpa.

Vaikkakin kun tutkii lausetta "kaikella on tarkoituksensa" huomaa siinä olevan ison sanoman, mutta sen voi myös minusta ymmärtää niin että odottaa vain mystisesti asioiden loksahtavan joskus paikoilleen jotenkin taianomaisesti. Semmoiseen en kyllä enää itse usko, vaan kyllä siinä tarvitsee olla itse osallistumassa siihen muutokseen. En usko mihinkään taivaan herraan joka tällä säätelee liikkeitämme, mutta en silti pois sulje hengellisyyden kokemista elämästä. Koen sen hyvin arkipäiväisenä asiana, enkä ihan oman mielenterveyteni suojelemiseksi halua ruveta tekemään asiasta liian korkealentoista ja monimutkaista.

Jokuhan totesi jossain ketjussa esimerkiksi että tuskinpa olisi nykyisen vaimonsa kanssa, jos ei olisi sattumalta jäänyt yhtenä iltana ylitöihin, josta tuon yhteisen polun ensimmäiset askeleet oli sitten otettu. Tämmöiset jutut minusta on ihan kiehtovia.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikkakin kun tutkii lausetta "kaikella on tarkoituksensa" huomaa siinä olevan ison sanoman, mutta sen voi myös minusta ymmärtää niin että odottaa vain mystisesti asioiden loksahtavan joskus paikoilleen jotenkin taianomaisesti. Semmoiseen en kyllä enää itse usko, vaan kyllä siinä tarvitsee olla itse osallistumassa siihen muutokseen.

Niin, itse taas en tuota lausetta normaalisti juuri siedä, vaikka se yksilölle voi olla optimismia luodessaan hyödyllinen. Kirjoittamastasi nousee muuten esiin mielenkiintoinen pointti: Usein sekoitetaan se että jonkun asian saavuttaminen vaatii onnea siihen, että asia riippuu ainoastaan onnesta ja käytetään tätä oikeutuksena passivoitumiseen. Esim. urheilussa tai taiteessa huipulle pääseminen vaatii suuren määrän onnea, mutta edellytyksenä on kuitenkin tietyt asiat jotka pitää itse tehdä. Esim. jos harjoittelee lapsesta asti tuntikausia pianon soittoa, voi tulla huippupianistiksi. Jos ei, on varmaa ettei tule. Ts. kovalla työllä tai riskinotolla ns. ostaa itselleen mahdollisuuden onnistua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Erinomainen avaus, kiitokset! Ei oikein tässä helvetillisessä flunssassa jaksa kovin koherentisti pohtia, mutta sen mainitsen että olen ollut aina hyvin kiinnostunut satunnaisuudesta historiassa, sen määrittelystä ja merkityksestä. Ensimmäisinä opiskeluvuosina käytiin tulisia väittelyitä asiasta, mikä olennaisesti liittyy myös ajatukseen historiallisen prosessin kausaalisuudesta. Mutta hyvin hankala aihe keskustella: määritelmät ovat vaikeita, matemaattisen lähestymistavan käyttö käytännössä mahdotonta jne. jne. Täydellisen ja epätäydellisen datan suhde toisiinsa reaalimaailmassa on omalaatuinen, toisaalta puhumme puhtaasti eksakteista kysymyksistä, toisaalta meidän näkökulmastamme lähes mutu-tiedosta... Kiehtova aihepiiri!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sitä kun on taipuvainen uskomaan ns. Murphyn lakiin, niin on aika vaikea selittää itselleen miten on kahdesti varjeltunut erittäin suurella todennäköisyydellä vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneelta onnettomuudelta sillä, että juuri ennen vaaratilannetta on tullut toimineeksi poikkeuksellisesti suhteessa omiin tapoihinsa. Kummallakin kerralla itse vaaratilanteen aiheuttaja oli joku muu kuin itse ja omalla toiminnalla vaaraa ei olisi voinut estää. Omiin yliluonnollisiin kykyihin en usko, joten pidän jonkinlaista ulkopuolista suojelua todennäköisempänä selityksenä.

Toisaalta on käynyt niinkin, että hyviä sattumuksia on tapahtunut todennäköisyyksien vastaisesti.

Itselläni on paitsi opetettu, myöhemmin tietysti kyseenalaistettu ja sitten itse valittu, mutta myös suuriin kokemuksiin perustuva usko jonkinlaiseen johdatukseen ja siihen että minua viedään jonkin tehtävän sisällä jotain uusia tehtäviä kohti tässä universumissa.
Kieltämättä maailmankuvani ei pysty käsittelemään sitä ihmiskohtaloa, jonka osana on elää koko elämänsä jossain pakolaisleirillä tai vastaavaa. Toisaalta olen melko varma, että vaikka minulta otettaisiin pois johdatususkoni, en siinäkään tapauksessa (varmasti vielä vähemmän) kykenisi näkemään sen ihmiskohtalon merkitystä.

Mainittakoon vielä, että joitakin aikoja sitten oivalsin yhtäkkiä, että eräs henkilö "tuskin tulee koskaan täyttämään kolmeakymmentä vuotta" koska elämä tarjoaa liian monta mahdollisuutta kuolemaan hänen impulssikontrollillaan. Ajatus tuli päähäni täysin yhtäkkiä ja oli kirkas. Hyväksyin asian ja suhteeni ihmiseen ei muuttunut. Tosin en ehtinyt enää tavata häntä, koska hän kuoli muutamaa viikkoa myöhemmin 11 vuotiaana olosuhteissa, joissa sen ei pitäisi olla mahdollista.

Vaarana johdatususkossa on se, että antaa itselleen luvan tehdä elämässään joitain ratkaisuja siksi, että uskoo niin olevan johdatettu. Sitä virhettä pyrin välttämään ja toimimaan rationaalisesti. Johdatususko ei ole lupa tyhmyyteen, riskeihin, itsekkyyteen, impulsiivisuuteen tai paremmuuden tunteeseen. Oikein "käytettynä" se palvelee ihmisyyttä, auttaa auttamaan ja pitää nöyränä mutta toisaalta muistuttaa oman elämän ainutlaatuisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kiitos tuosta tekstistä.

Eipä kestä. Sen tuottaminen itse asiassa sai minut havaitsemaan, etten todellakaan usko Murphyn lakiin. Joskus nuorena kyllä perustelin sillä itselleni hyvin perustavanlaatuisia asioita, mutta varmaankin noin 15 viimeistä vuotta on menty ihan toisin eväin.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Melko massiivinen avaus sekä pätevä veiled brag.
Aihehan itsessään on tietysti tavattoman kiehtova.

Nopanheitto on täysin deterministinen prosessi, jossa epäselvän lähtötilanteen ja havaintokykymme rajojen takia emme kuitenkaan osaa ennustaa yksittäistä tulosta.

Onko se sitä? Eikö heittäjä voi valita useitakin heiton ominaisuuksia?
Tietysti jos pitää heittäjää itsessään (biologisena) robottina, niin sitten.

Urheilun osalta on väitelty siitä, paljonko tuurilla tai sattumalla on merkitystä voittajaan. Oma näkemys on tässä ollut se, että mitä väliä. Hyvä tuuri on sääntöjen mukaista, se edesauttaa voittamista ja näinpä voittajilla sitä on usein, ellei aina, keskimääräistä enemmän.

Toisaalta ns. täydellisen informaation lajeissa kuten vaikkapa shakki puhutaan myös tuurista! Tämä on hämmentävää, itse puhuisin mieluummin osaamisen vajeista jotka mahdollistavat tuuriksi sanotun.

Elämä on sattumaa, kohtaloa, ja välillä Trump luckboxaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sitä kun on taipuvainen uskomaan ns. Murphyn lakiin, niin on aika vaikea selittää itselleen miten on kahdesti varjeltunut erittäin suurella todennäköisyydellä vakavaan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneelta onnettomuudelta sillä, että juuri ennen vaaratilannetta on tullut toimineeksi poikkeuksellisesti suhteessa omiin tapoihinsa. Kummallakin kerralla itse vaaratilanteen aiheuttaja oli joku muu kuin itse ja omalla toiminnalla vaaraa ei olisi voinut estää. Omiin yliluonnollisiin kykyihin en usko, joten pidän jonkinlaista ulkopuolista suojelua todennäköisempänä selityksenä.

Toisaalta on käynyt niinkin, että hyviä sattumuksia on tapahtunut todennäköisyyksien vastaisesti.

Tämä ilmiö tulee usein esiin todennäköisyyksistä keskusteltaessa: on aivan ihmeellisiä yhteensattumia, joiden todennäköisyys on suorastaan naurettavan pieni, käytännössä olematon. Yksilön näkökulmasta sellaisille ei helpolla löydy rationaalista selitystä - mutta jos ajattelemmekin joukon näkökulmasta: meitä on seitsemän miljardia ihmistä planeetalla sangen kaoottisesti poukkoilemassa ja mystistä ja selittämätöntä olisi, jos täällä ei esiintyisi yksilötasolla äärimmäisen epätodennäköisiä ja epäuskottavia yhteensattumia.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Mä en usko kohtaloon. Uskon kuitenkin vahvasti sattumaan. Mun mielestä elämä on vähän kuin joki jonka virrassa uit. Sä voit koittaa vaikuttaa mihin suuntaan menet mutta virta vie, vääjäämättä. Välillä tulee kiviä joihin jää jumiin, joenhaaroja kun teet isoja päätöksiä elämässä, joskus sieltä haaran takaa löytyy vesiputous, joskus löytyy auttava ajopuu tms. Pointti on se että sä et voi hallita kaikkea ja kun sen hyväksyy elämä on paljon helpompaa. Se ei tietenkään tarkota ettet omalla toiminnalla pystyisi kusemaan omaa elämääsi tai tehdä siitä parempaa.

Kaikki parhaat asiat mun elämässä on tapahtuneet sattuman ja oman toiminnan vaikutuksesta, samoin kaikki paskimmat. Kuinka reagoit yllättäviin tilaisuuksiin, kenen kanssa ystävystyt pienenä, minne synnyt.
Kun lopettaa täyden kontrollin tavoittelun ja menee enemmän "go with the flow" hommat sujuu ainakin itsellä paremmin.

Tulipa liibalaabaa ja missasin bussipysäkinkin kun kirjotin tätä. Ehkä nyt tapaan liikennevaloissa elämäni naisen, tai jään rekan alle. Ehkä mulla vaan paleltuu näpit tätä kirjoittaessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiehtovaa on minusta myös ajatella sitä asiaa miten hitonmoista sattumaa on se että maapallolla on yleensäkään elämää, saatikka sitten sellainen olento joka pystyy esimerkiksi kirjoittamaan tälläistä viestiä tässä näin. Maapallo on juuri oikealla etäisyydellä auringosta jotta vesi pysyy nestemäisenä täällä ja niitä "ehtoja" oli monia muitakin joita en nyt tähän hätään muista, että elämä yleensäkään on mahdollista. Jotain syvempää tarkoitusta tuolle, saatikka jotakin jumalallista suunnitelmaa, niin mihinkään semmoiseen en usko. Mutta tämän tosiasian edessä antautuminen tuo heti tosi hyvän mielen. Me ollaan kaikki satojen miljoonien vuosien evoluution tulosta. Aika siistiä, hei.

Kumielvikseltä myös hyvää tekstiä. Onkohan tuo niin että kun ihminen oppii hyväksymään oman kuolevaisuutensa, siis sen että me kaikki väistämättä kuollaan, niin se on asia joka saa hyvin monen vähän ns. löysentämään kravattia?
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiehtovaa on minusta myös ajatella sitä asiaa miten hitonmoista sattumaa on se että maapallolla on yleensäkään elämää, saatikka sitten sellainen olento joka pystyy esimerkiksi kirjoittamaan tälläistä viestiä tässä näin. Maapallo on juuri oikealla etäisyydellä auringosta jotta vesi pysyy nestemäisenä täällä ja niitä "ehtoja" oli monia muitakin joita en nyt tähän hätään muista, että elämä yleensäkään on mahdollista. Jotain syvempää tarkoitusta tuolle, saatikka jotakin jumalallista suunnitelmaa, niin mihinkään semmoiseen en usko. Mutta tämän tosiasian edessä antautuminen tuo heti tosi hyvän mielen. Me ollaan kaikki satojen miljoonien vuosien evoluution tulosta. Aika siistiä, hei.
Mutta onko se lopulta sattumaa? Jos pelkästään Linnunradassa on arviolta 100-400 miljardia planeettaa ja universumissa esimerkiksi 2 biljoonaa (voi tietenkin olla paljon enemmänkin) galaksia, planeettoja on sen verran paljon, että osa niistä täyttää lähes välttämättä mainitsemasi ehdot elämälle. Ja kun sellaisia planeettoja kerran on olemassa, ei nähdäkseni ole minkäänlaista sattumaa, että me tiedostavat eläimet elämme yhdellä niistä. Se ei ole sattumaa, vaan väistämätöntä.

Seuraavaksi päästäisiin sitten ehdotukseen hienosäädetystä maailmankaikkeudesta, mutta se kuuluu varmaankin jo eri ketjuun.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä ilmiö tulee usein esiin todennäköisyyksistä keskusteltaessa: on aivan ihmeellisiä yhteensattumia, joiden todennäköisyys on suorastaan naurettavan pieni, käytännössä olematon. Yksilön näkökulmasta sellaisille ei helpolla löydy rationaalista selitystä - mutta jos ajattelemmekin joukon näkökulmasta: meitä on seitsemän miljardia ihmistä planeetalla sangen kaoottisesti poukkoilemassa ja mystistä ja selittämätöntä olisi, jos täällä ei esiintyisi yksilötasolla äärimmäisen epätodennäköisiä ja epäuskottavia yhteensattumia.

Toki. Joku aika sitten havahduin siihen, että on erittäin todennäköistä että jokaiselle sattuu elämässään jotain erittäin epätodennäköistä.
Joka tapauksessa olen täysin varma siitä, että minun henkilökohtainen elämäni johdatususkoisena on parempaa kuin vaihtoehtotodellusuudessa. Edelleen olen vakuuttunut siitä, että vaikutukseni (universumin mittakaavassa minimaalinen) maailmaan on tällaisena myönteisempi kuin syvimmässä itsessäni olevien mekanismien rikkoneena. Käytännössä sanottuna, nyt siteeraan Ville Niemistä, minulla on paremmat mahdollisuudet säilyttää "hyvät aikeet ja korkea moraali" analyyttisyyteen pyrkivänä johdatususkoisena.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
En tiedä meneekö tämä aiheen ohi vai ei, mielestäni ei, koska kirjoitan kohtalosta/sattumasta. Olen usein, kun olen lukenut jostain isommasta kolarista joka on vaatinut ihmishenkiä, yllättänyt itseni miettimästä sitä, että olikohan menehtyneiden kohtalo jo määrätty kolariaamuna. Onhan se monien eri sattumien summa, että kaksi autoa osuvat samaan aikaan vaikka risteykseen ja ajavat tuhoisan kolarin. Jos toinen olisi vaikka herännyt 30s. myöhemmin, olisiko kolaria tullut? Miten on kaikki pienet asiat kyseisenä päivänä menneet juuri niin, että autot osuvat samaan aikaan samalle paikalle? Onko meille kaikille sittenkin joku kohtalo jo olemassa, mistä emme tiedä mitään. Luulemme kaikkitieätävinä, että kohtalo on omissa käsissämme, mutta onko se? Vittu näitä kuulkaa joskus kun kelailee, niin siinä pääsee aika syville vesille. Menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus sekoittuvat kuitenkin ajassa ja tilassa koko ajan, se mikä oli äsken tulevaisuutta onkin hetkessä menneisyyttä. Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta voiko lopulta tulevaisuuttakaan kun se onkin hetkessä menneisyyttä? Huhuu! Ja tähän jotain psykedeelistä musiikkia neonvärein höystettynä hyvän sätkän kera.
 

Morgoth

Jäsen
Onko se huonompaa tuuria, että kuolee esim. auto-onnettomuudessa tai terrori-iskussa kuin että ei olisi syntynyt ollenkaan? Riippuu kai miten asiaa haluaa tarkastella...

"Me kuolemme, ja olemme siksi onnekkaat. Useimmat ihmiset eivät kuole koskaan, koska he eivät synny koskaan. Heitä, jotka olisivat voineet olla täällä paikallani mutta jotka eivät koskaan näe päivänvaloa, on enemmän kuin hiekanjyviä Saharassa. Näiden syntymättömien henkien joukossa on suurempia runoilijoita kuin Keats, suurempia tieteilijöitä kuin Newton. Tiedämme tämän, koska DNA:n yhdistelmien sallima ihmisten joukko on valtaisasti lukuisampi kuin syntyneiden ihmisten joukko. Näiden mykistävien todennäköisyyksien edessä sinä ja minä kaikessa tavallisuudessamme olemme täällä. Kuinka me, syntymän arpajaisissa kaikki todennäköisyydet voittaneet etuoikeutetut harvat julkeamme valittaa väistämätöntä paluutamme aikaisempaan tilaan, josta valtaisa enemmistö ei ole koskaan noussut?" (Richard Dawkins)
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
@Richard Dawkins olipa hieno kirjoitus!

Edit. tämä oli sattumaa että palstalta löytyi Richard nimimerkki kun piti tägätä Richard Dawkins. Kohtalolla taas sormensa pelissä
 

Morgoth

Jäsen
Esimerkkinä tästä on nykytiedon mukaan kvanttifysiikassa esiintyvä satunnaisuus, jossa kaikki kausaliteetit huomioidenkin lopputulokseen liittyy välttämättä tietty määrä satunnaisuutta.Tällaista voidaan kutsua myös objektiiviseksi satunnaisuudeksi.

On hämmentävää, että kvanttitasolla todellisuus on täysin kaoottisen satunnainen ja todennäköisyysjakaumat ovat ainoa tapa saada edes jonkinlainen kuva siitä todellisuudesta tai edes yrittää ymmärtää sitä. Tuntuu omituiselta, että elektronin paikkaa atomin ympärillä voidaan vain kuvata "todennäköisyyspilvellä". Kuitenkin taas tuosta älyttömästä määrästä epämääräisyyksiä muodostuu esim. noppa (en osaa edes arvata montako atomia nopassa on) jonka tilat on helposti määriteltävissä ja eri silmälukujen todennäköisyydet helppo laskea.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Hieno aloitus ja vaativa aihe. Tätä aihetta kun lukee niin moni muukin asia nousee mieleen kuten keksustelut äärettömistä rinnaikkaisista todellisuuksista (siis tarkoittaen että jokainen päätös tekee muutoksen aikajanaan ja luo samalla toisen rinnakkaisen todellisuuden jossa tapahtuma meni eri suuntaan jne)
sekä tietyllä tavalla sivuaa myös vaikkapa kaaosteoriaa, tai dynaamisten systeemin teoriaa, kun kun puhutaan tietyn tapahtuman toistamisesta ja lopputuloksen todennäköisyydestä.
Kaaosteoriassahan todetaan (vapaasti muistista lainaten) että pienen pienetkin muutokset lähtöarvossa, oli se sitten nopeus, suunta tai mikä tahansa, vaikuttavat suuresti lopputulokseen.
Ns kaksoisheiluria usein käytetään erimerkkinä. Alkutila lähes sama mutta vähitellen heilurin radat muuttuvat yhä kauemmaksi toisistaan kun koetta toistetaan.
Double pendulum - Wikipedia

Voisi kai ajatella että ihmisten toiminta jollain tavalla liittyy myös tähän.
Voisi kai sanoa että en usko kovin vahvasti kohtaloon, mutta uskon tietyllä tapaa kaaokseen, siihen miten pienen pienet päätökset ihmisten tekemisissä aiheuttavat näitä suuri muutoksia lopputulemassa.
Josta tullaan sitten toiseen kysymykseen, nimittäin aavistamiseen tai ennustamiseen, miten vain.
Uskon että alitajunta kerää ympäristöstä valtavasti dataa ja käsittelee sitä. Toisten ihmisten alitajunta paremmin kuin toisten (ja toiset kuuntelevat paremmin).
Tarkoittaen että joskus ihmiset aavistavat mitä tulee kohta tapahtumaan, on sen syynä alitajunnan keräämä data ja sen käsittely joka kertoo että näin saattaa käydä.
 

Morgoth

Jäsen
Tarkoittaen että joskus ihmiset aavistavat mitä tulee kohta tapahtumaan, on sen syynä alitajunnan keräämä data ja sen käsittely joka kertoo että näin saattaa käydä.

Onko jollakin oikeasti tuollainen kyky, jos tuosta pystyttäisiin tekemään koe ja toistamaan sitä tarpeeksi monta kertaa. Onko kysymys vain onnistuneesta arvauksesta ja sen luomasta psykologisesta harhasta eli onnistuneet aavistukset muistetaan, mutta ei niitä lukuisia epäonnistuneita.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tässä mysteeri:

Kerran pelattiin kavereiden kanssa jotain Barcan pelin voittajavetoa (? - ensimmäisen maalintekijä per puolisko). Pelasimme kaikenlaisia yhdistelmiä, mutta Decon kohdalla ei ollut rastia kummallekaan puoliskolle, mutta niin vain Deco jostain syystä tulostui lappuselle. Kaverit jo reklamoivat korottunutta hintaa ja väärää merkintää ja halusivat perua lapun, mutta sanoin että pakko se Deco on siellä pitää, kun on sinne jostain johdatuksella tupsahtanut. Ja näin siinä sitten kävi, Deco juuri sen puoliskon maalin törkkäsi (pilkulta), johon haamumerkintä oli lapulle tullut. Ei nyt mitään mullistavia, mutta joitain satasia tuosta tuli per mieheen. Selittäkääpä tämä kestävällä tavalla. Ei onnistu.
 

Morgoth

Jäsen
Deco juuri sen puoliskon maalin törkkäsi (pilkulta), johon haamumerkintä oli lapulle tullut. Ei nyt mitään mullistavia, mutta joitain satasia tuosta tuli per mieheen. Selittäkääpä tämä kestävällä tavalla. Ei onnistu.

Mitä selittämistä tuossa on? Jos Deco ei olisi tehnyt maalia olisitte luultavasti vain kironnut lapulle ilmestynyttä Decon nimeä ja ylimääräistä rahanmenoa ja ette kenties muistaisi enää edes koko tapausta, Nyt kun voititte rahaa ja lopputulos oli mieluinen niin kysymys on jotenkin "ihmeestä" ?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Mitä selittämistä tuossa on? Jos Deco ei olisi tehnyt maalia olisitte luultavasti vain kironnut lapulle ilmestynyttä Decon nimeä ja ylimääräistä rahanmenoa ja ette kenties muistaisi enää edes koko tapausta, Nyt kun voititte rahaa ja lopputulos oli mieluinen niin kysymys on jotenkin "ihmeestä" ?

Tottakai, mutta kun se Deco teki maalin. Ajatteleppa sitä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Onko se huonompaa tuuria, että kuolee esim. auto-onnettomuudessa tai terrori-iskussa kuin että ei olisi syntynyt ollenkaan? Riippuu kai miten asiaa haluaa tarkastella...

"Me kuolemme, ja olemme siksi onnekkaat. Useimmat ihmiset eivät kuole koskaan, koska he eivät synny koskaan.
(Richard Dawkins)

Dawkinshan se taas täällä latelee oxymoronejaan. ;-)

Heitä, jotka olisivat voineet olla täällä paikallani mutta jotka eivät koskaan näe päivänvaloa, on enemmän kuin hiekanjyviä Saharassa. Näiden syntymättömien henkien joukossa on suurempia runoilijoita kuin Keats, suurempia tieteilijöitä kuin Newton. Tiedämme tämän, koska DNA:n yhdistelmien sallima ihmisten joukko on valtaisasti lukuisampi kuin syntyneiden ihmisten joukko. Näiden mykistävien todennäköisyyksien edessä sinä ja minä kaikessa tavallisuudessamme olemme täällä. Kuinka me, syntymän arpajaisissa kaikki todennäköisyydet voittaneet etuoikeutetut harvat julkeamme valittaa väistämätöntä paluutamme aikaisempaan tilaan, josta valtaisa enemmistö ei ole koskaan noussut?

Dawkins unohtaa sen yksinkertaisen tosiasian, ettei syntymättömät voi valittaa. Ei niillä ole mitään valitettavaakaan.
Ja tietysti tuollaisella logiikalla voidaan perustella vaikka murha. "Toiset ei syntyneet ollenkaan, älä valita että kuolit."
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mutta onko se lopulta sattumaa? Jos pelkästään Linnunradassa on arviolta 100-400 miljardia planeettaa ja universumissa esimerkiksi 2 biljoonaa (voi tietenkin olla paljon enemmänkin) galaksia, planeettoja on sen verran paljon, että osa niistä täyttää lähes välttämättä mainitsemasi ehdot elämälle. Ja kun sellaisia planeettoja kerran on olemassa, ei nähdäkseni ole minkäänlaista sattumaa, että me tiedostavat eläimet elämme yhdellä niistä. Se ei ole sattumaa, vaan väistämätöntä.

Seuraavaksi päästäisiin sitten ehdotukseen hienosäädetystä maailmankaikkeudesta, mutta se kuuluu varmaankin jo eri ketjuun.

Ostaisitko hienon mestariteoksen apinalta, jos apina väittäisi sen olevan jonkun toisen apinan maalaama? Ilmeisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös