Ranskan pääsarja – Saxoprint Ligue Magnus

  • 16 023
  • 10

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
En löytänyt äkkiseltään ketjua Ranskan pääsarjatason jääkiekosta, mikä kulkee siis ensi kaudella 2016-17 nimellä SaxoPrint Ligue Magnus. Itse olen seurannut sarjaa nyt yhden kauden ajan tiiviimmin siellä pelaavan suomalaisen eli Camilo Miettisen takia ja tänään tuli aikamoinen paukku, kun Ligue Magnuksen ja Fanseatin yhteistyösoppari julkistettiin. Tämän hetken tiedon mukaan myös Suomessa voidaan siis katsoa jatkossa kaikki Ranskan pääsarjan matsit Fanseatin kautta kuukausimaksua vastaan. Tämä on minusta hieno lisäys ja helpottaa kummasti sarjan seuraamista. Ranskassa on kyllä jonkin verran esim. liveseurantaa twitterissä ja välillä myös facebookissa, mutta aika lapsenkengissä tuo vielä kokonaisuutena on. Pelejä pystyi katsomaan livenä viime kaudella ainakin L'Equipen sivuilta, mutta itse en löytänyt helppoa reittiä heidän geoblokkauksen ohi. Ehkä olen vain ihan käsi tuon suhteen.

Sarja käynnistyy 13. syyskuuta ja otteluita per joukkue on Suomen vastaavaan verrattuna aika vähän, eli 26. Joukkueita sarjassa on 12. Pääsarjan lisäksi joukkueet osallistavat myös kahteen cupiin eli Coupe de Franceen ja Coupe de la Liguehen, jotka nostavat ottelumäärää hiukan normaalimmaksi.

Suomalaisia sarjassa pelaa viime vuoden tapaan muutamia:
Bordeaux:
Sebastian Ylönen (Petri Ylösen poika)
Ilpo Salmivirta

Chamonix-Morzine:
Ville Ahlgren
Iivo Hokkanen

Dijon:
Riku Silvennoinen

Grenoble:
Camilo Miettinen

Rosterit ovat aika kirjavia kansalaisuuksien suhteen, ulkomaalaiset ovat lähinnä kanadalaisia, jenkkejä, tsekkejä ja latvialaisia. Toki myös muita löytyy. Yksi nimi pisti silmään, Jokeri-kannattajat muistelevat varmasti edelleen lämmöllä Matt Husseyta ja hänen taidoistaan pääsee nauttimaan tällä kaudella Rouenin kannattajat :)

Tämä nyt näin alkuun, toivottavasti saadaan jotain keskustelua aikaiseksi. Itselläni tuo ranskan kieli ei ole kovin hyvin hallussa, eli google-kääntäjällä mennään eteenpäin, mutta kyllä silläkin on oppinut pärjäämään :)
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Itse aikanaan kun asuin ranskassa tuli aktiivisesti seurattua etenkin Grenoblen pelejä ja meillekkin tutuksi tulleen Damien Fleuryn otteita. Ranskalainen kiekko on ihan viihdyttävää kun siihen asennoituu oikealla tavalla. Erittäin jäähyherkkää eikä pelillisesti mitenkään taidokasta, mutta sitäkin vauhdikkaampaa. Voisi itsekkin pitkästä aikaan striimata ottelun tai toisen ihan vain vaikka yleissivistyksen vuoksi.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Se on ainakin todettava, kun on nyt jokaista Grenoblen peliä katsellut tuolta fanseatilta, että jäähalleissa on huimat erot jengien välillä. Osa on ihan hienon näköisiä, kun taas osa näyttää lähinnä Suomi-sarjatasoisilta ratkaisuilta. Toki esim. nyt Nicen halli on tietyllä tapaa tyylikäs, kun koko toinen sivusta on lasia, mutta ei tuo kovin montaa katsojaa taida vetää :) Itse kuvailisin peliä tällä lyhyellä asiantuntemuksellani, että peli on taidokasta ja vauhdikasta, mutta täysin epäorganisoitua. Valmennus ei liene vielä kovin tasokasta muutamaa kärkijengiä lukuun ottamatta.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on ainakin todettava, kun on nyt jokaista Grenoblen peliä katsellut tuolta fanseatilta, että jäähalleissa on huimat erot jengien välillä. Osa on ihan hienon näköisiä, kun taas osa näyttää lähinnä Suomi-sarjatasoisilta ratkaisuilta. Toki esim. nyt Nicen halli on tietyllä tapaa tyylikäs, kun koko toinen sivusta on lasia, mutta ei tuo kovin montaa katsojaa taida vetää :) Itse kuvailisin peliä tällä lyhyellä asiantuntemuksellani, että peli on taidokasta ja vauhdikasta, mutta täysin epäorganisoitua. Valmennus ei liene vielä kovin tasokasta muutamaa kärkijengiä lukuun ottamatta.
Kun olet Grenoblea kerran nähnyt, niin osaatko sanoa mitään nuoresta Alexandre Texieristä? Tuntuu olevan ainakin Ranskan mittapuulla aika kova lupaus ja kyselyitä oli kuulemma tullut täksi kaudeksi mm. Suomesta. Nopeasti katsoin, että johtaa joukkueensa pistepörssiä.

Eliteprospects.com - Alexandre Texier
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Todella liukkaan näköinen kaveri ja taitotaso on aika huima tuon ikäiseksi. Ranskan mittapuulla puhutaan tosiaan ihan kärkitason lupauksesta. Vielä välillä menee vähän sooloiluksi ja välillä myös katoaa kuvasta ihan totaalisesti. Jos kehitys jatkuu tasaisena ja nuppi pysyy puhtaana ulkoisista vaikuttimista, tulevaisuus tulee olemaan todella kirkas. Olen kuullut, että superlupaus-statuksesta huolimatta, hänellä on jalat aika hyvin maassa, eikä mitään leijumista ole havaittu ainakaan vielä.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Todella liukkaan näköinen kaveri ja taitotaso on aika huima tuon ikäiseksi. Ranskan mittapuulla puhutaan tosiaan ihan kärkitason lupauksesta. Vielä välillä menee vähän sooloiluksi ja välillä myös katoaa kuvasta ihan totaalisesti. Jos kehitys jatkuu tasaisena ja nuppi pysyy puhtaana ulkoisista vaikuttimista, tulevaisuus tulee olemaan todella kirkas. Olen kuullut, että superlupaus-statuksesta huolimatta, hänellä on jalat aika hyvin maassa, eikä mitään leijumista ole havaittu ainakaan vielä.
Kiitos! Sen verran mielenkiintoiselta vaikuttaa tuo kaveri, että täytyy itsekin väijyä muutama peli. Eiköhän tuo herätä myös kiinnostusta joissakin scouteissa draftia ajatellen, varsinkin kun on aivan varausikäluokkansa nuorimpia (13.9).
 

Gennadi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, R.I.P M-juna, Ketterä
Sivistin itseäni eilen ja katsoin Angers vastaan Grenoble pelin. No joo... ei kovin kaksinen ollut pelillisesti, mutta täytyy antaa uusi mahdollisuus sillä tämä oli vain yksittäinen ottelu. Pelin tempokin oli aika hidas, mikä sotii ranskalaista sähläyskiekkoa vastaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ranskassa on päästy välierävaiheeseen ja molemmat otteluparit ovat tasan 2-2. Vastakkain ovat runkosarjan voittanut Gap vs. nelonen Bordeaux, sekä kakkonen Grenoble vs. kolmonen Rouen. Tässä vaiheessa on täysin mahdotonta ennustaa finaaliparia, sen verran tasaisia pelit ovat olleet, vaikka muutama suurinumeroinen voittokin sekaan on mahtunut. Gap on kuitenkin ollut sen verran vahva koko kauden, että uskoisin heidän olevan mukana finaaleissakin.

Pelaajista sen verran, että runkosarjan pistepörssin voitti Lyonin Samuel Takac 61 pisteellä ja playoffeissa kärjessä on tällä hetkellä Gapin Sean Ringrose 17 pisteellä.
 

J_L_

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa HT,Washington Capitals,Los Angeles Kings
Meinaako joku katsoa tänään fanseatilta tulevan Ranskan cupin finaalin?
Vastakkain Gap - Lyon.
Itse vahvasti harkinnut.
 

J_L_

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa HT,Washington Capitals,Los Angeles Kings
Ei ollut häävi peli kaks erää katoin taidan pysyä ihan Mestiksessä.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Katselin tuossa ranskalaisen, Grenoblesta kotoisin olevan kaverin kanssa Ranskan Liigan finaaleja, jotka saatiin juuri hetki sitten päätökseen. Grenoblen ja Rouenin pelit päätyivät aina seitsemänteen peliin asti, jossa Grenoble haki lopulta sarjan kolmannen vierasvoittonsa numeroin 1-2, ja näin ollen saivat revanssinsa viime vuoden finaalitappiosta. Itse asiassa Grenoble ja Rouen ovat ottaneet vastatusten nyt neljänä keväänä putkeen, joista Grenoble sai viimein ensimmäisen sarjavoittonsa.

Ranskan systeemi on pudotuspeleissä sama kuin NHL:ssä, eli Rouen sai aloittaa kaksi peliä kotona ja sen jälkeen mentiin kaksi peliä Grenoblessa. Ensimmäiset neljä mentiin vierasvoittoisesti, jonka jälkeen molemmat veivät yhdet kotiottelut. Seiskapelissä Rouen lähti vielä kolmanteen erään johdossa, mutta totaalisen jäätymisen jälkeen Grenoble iski kaksi maalia ja marssi mestaruuteen.

Suomesta tuttuja pelaajia olivat kultamitalisti Grenoblesta:
- Damien Fleury (Sport, Lukko)
- Teddy Da Costa (Hokki, Tappara, Leki, Pelicans, Peliitat, Sport)
- Connor Hardowa (KooKoo)

Sekä hopeamitalisti Rouenista:
- Nicolas Ritz (HPK)
- Nicolas Deschamps (Kärpät)
- Michel Miklik (JYP)
- Anthony Guttig (Hokki, Jukurit, KooKoo)
- Juha Koivisto (K-Vantaa, Sport, Jukurit, SaiPa, HPK, Kärpät)
- Atte Mäkinen (Tappara, LeKi, Lukko, Keupa HT)
- Gabin Mainfray (K-Vantaa)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: J_L_
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös