Ralliketju

  • 1 670 702
  • 13 308
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Oli kyllä täysin älytön tuo Meksikon yleisöpyöritys. Jossain parkkipaikalla kierreltiin donitseja kartioiden ympärillä.

Jep, ja vielä ihan helvetin kaukana rallin keskuspaikasta. Kuskit ja tallien väki lenntätettiin koneella tuonne, mutta autot viedään edestakaisin rekalla. Matka oli jotain 400 kilometriä suuntaansa, nyt rekat (ja autot) ovat jumissa takaisin tulomatkalla jonkun onnettomuuden takia. Katsotaanhan kerkeävätkö normaalisti tuolle ensimmäiselle oikealle pätkälle. Saakelin tunarit.

Aivan järjetöntä rakentaa noita yleisöpätkiä rahan takia jonnekin puistoaukiolle betoniporsaista, tai ylipäätään viedä niitä keskelle kaupunkeja, ja vielä useita tuollaisia samassa rallissa. Yksi Harju/Laajavuori vielä just ja just menee, mutta ei kyllä yhtään enempää. Ralli rallina ja muu pelleily sitten muissa lajeissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvala tuossa taitaa eniten menettää jos erikoiskokeet ajetaan vain kerran, toisella kieroksella sitä olisi varmasti jo paljon vähemmän aurattavaa. Hännisen pussiinhan tuo vähän menee.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Latvala tuossa taitaa eniten menettää jos erikoiskokeet ajetaan vain kerran, toisella kieroksella sitä olisi varmasti jo paljon vähemmän aurattavaa. Hännisen pussiinhan tuo vähän menee.

Toisaalta, J-M häviää tänään siis vähemmän aura-autona kuin oli pelättävissä.
 

Outsider

Jäsen
Toisella kierroksella ei luulisi lähtöpaikalla olevan enää kovin suurta merkitystä, eli kyllähän Latvala tässä nyt eniten kärsii, kun aurattavien pätkien määrä ei tipu yhtään. Jos onnistuu suunnitelmassaan ajaa varmasti maaliin, niin eiköhän sieltä ihan kelvollinen sijoitus kuitenkin tule.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
3 yleisöpätkää jäljellä, tilanteen ollessa tämä:
MEXICO AFTER SS5 1.Meeke 57m15.2s, 2.Ogier +15.7s, 3.Paddon +20.3s, 4.Sordo +22.8s, 5.Neuville +24.4s

Tuon jälkeen sitten Hänninen, Tänak, Lefvebre ja Latvala. Latvalan kisan kyllä osittain pilasi tuo yleisöpätkäsekoilu. Tuostakin saisi paljon enemmän kirottavaa mutta jätetään toiseen kertaan ja sanotaan lyhennettynä, sama homma kun sanottaisiin Jyväskylän mm-rallissa et "Juu, kisan aloittava raviradan kierto ajetaan sitten Rovaniemellä". Toivottavasti jotain opittaisiin tästäkin sekoilusta.

El Chocolaten jälkeen oli havaittavissa ylikuumenemisongelmia oikeastaan kaikilla muilla autokunnilla pl. Meeke.

WRC2:ssa ei oo paljoa vilkuiltavaa tänä vkonloppuna. 5 autokuntaa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Toisella kierroksella ei luulisi lähtöpaikalla olevan enää kovin suurta merkitystä, eli kyllähän Latvala tässä nyt eniten kärsii, kun aurattavien pätkien määrä ei tipu yhtään. Jos onnistuu suunnitelmassaan ajaa varmasti maaliin, niin eiköhän sieltä ihan kelvollinen sijoitus kuitenkin tule.

Siis mitä nyt? Latvalahan tässä voitti ylivoimaisesti eniten kun aamun pätkät jäi kokonaan ajamatta. Vastaavasti perässä tulevat Meeke, Neuville, Hänninen hävisivät eniten.

Latvalan kisan kyllä osittain pilasi tuo yleisöpätkäsekoilu.

Yleisöpätkäsekoilu ei vaikuta Latvalan touhuun millään tavalla negatiivisesti, päinvastoin. Suurin syy on tuo ylikuumenemisongelma, josta kaikki kuskit ovat kärsineet pl. Citroenit. Latvala ilmeisen pahasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvalahan tuossa eniten menetti kun kukaan ei käynyt ekalla kiekalla auraamassa teitä vaikka varmasti irtosoraa syntyy lisää erikoiskokeidenkin välissä, lisäksi jäi melkein 80km ajamatta jonka avulla latvala olisi varmasti pystynyt pari sijaa poimimaan. Nyt ajamista jää niin vähän että muille jää keskeyttämisriskiä vähemmän.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
3 yleisöpätkää jäljellä, tilanteen ollessa tämä:
MEXICO AFTER SS5 1.Meeke 57m15.2s, 2.Ogier +15.7s, 3.Paddon +20.3s, 4.Sordo +22.8s, 5.Neuville +24.4s

En tiedä mitä noilla kolmella yleisöerikoiskokeella ja vajaalla kuudella kilometrillä on tapahtunut, mutta viiden kärjestä Sordo kokonaan pois, Paddon +1min40s ja Neuville +32s eroa lisää kärkeen. Eli ei mennyt Hyundailla ihan putkeen vaikka Neuville sijoituksissa nousikin.

Kärki nyt: 1.Meeke 59.55,5; 2.Ogier +20,9; 3.Neuville +56,7; 4.Hänninen +1.27,3; 5.Tänak +1.32,9. Latvala kahdeksas kaksi ja puoliminuuttia kärjestä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
@Palokan Keisari Millä logiikalla Latvala voitti siinä, että 2. ja 3. pätkät peruttiin?

Ainakin tuolle ylikuumenemisongelmalle ehkä ehditään nyt paremmin tehdä seuraavaksi päiväksi jotain, ettei siitä tarvinnut kärsiä niin usealla pätkällä. Ja itse olen sitä mieltä että Latvala olisi kärsinyt lähtöpaikastaan myös toisella kierroksella, mutta nyt niitä tappioita ei tullut noiden ekan kierroksen isojen tappioiden päälle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mitä noilla kolmella yleisöerikoiskokeella ja vajaalla kuudella kilometrillä on tapahtunut, mutta viiden kärjestä Sordo kokonaan pois, Paddon +1min40s ja Neuville +32s eroa lisää kärkeen. Eli ei mennyt Hyundailla ihan putkeen vaikka Neuville sijoituksissa nousikin.

Kärki nyt: 1.Meeke 59.55,5; 2.Ogier +20,9; 3.Neuville +56,7; 4.Hänninen +1.27,3; 5.Tänak +1.32,9. Latvala kahdeksas kaksi ja puoliminuuttia kärjestä.
Paddonilla ainakin bensanpaine ongelmaa...
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
@Palokan Keisari Millä logiikalla Latvala voitti siinä, että 2. ja 3. pätkät peruttiin?

No ei tarvinnut aurata niitä pätkiä toiseen kertaan. Ei ole kyse mistään logiikasta vaan täysin selvästä faktasta.

Latvalahan tuossa eniten menetti kun kukaan ei käynyt ekalla kiekalla auraamassa teitä vaikka varmasti irtosoraa syntyy lisää erikoiskokeidenkin välissä

Latvala ne pätkät olisi aurannut molemmilla ajokerroilla, ja eroa olisi tullut käytännössä tuplasti enemmän kuin nyt. Irtosoraa on toisella ajokerralla melkein yhtä paljon ja linjat ovat edellisten tuheroiden jäljiltä aivan pitkin tietä. Käykääpä Suomessa katsomassa miltä tie näyttää, kun jonkun kuningasidean takia vetomiehet käyvät piirtämässä tiehen omat kuvionsa ja sitten pitäisi WRCt tulla toiselle ajokerralle... Ja vaikka Meksikossa onkin vain vähän autoja mukana, niin se on täysin eri asia ajaa viiden samaa linjaa ajavan WRC-auton jälkeen, kuin kymmenen eri luokan ja eri tasoisen kuljettajan jäljiltä.

En tiedä mitä noilla kolmella yleisöerikoiskokeella ja vajaalla kuudella kilometrillä on tapahtunut, mutta viiden kärjestä Sordo kokonaan pois

Kaikissa kolmessa Hyundaissa oli samoja ongelmia sytytyksen kanssa ennen EK7 lähtöä, Paddonilla jo tuolla EK6lla. Järjestäjät sekoilivat Sordon tilanteen kanssa, kun auto sammui käyntihäiriöiden takia ja ajattivat sitten sen pihalle tuolta ensimmäiseltä ajokerralta. Hyundai selvittelee tätä asiaa, ei mennyt ihan sääntöjen mukaisesti tuo. Vaikka olisi ongelmien takia hävinnyt paljon, niin ei varmasti olisi tarvinnut tuon ongelman takia keskeyttää ja hävitä vielä enempää.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Mä laskin just sen varaan, että tuolla on vähän autoja, eikä mukana ole mitään takavetoja millä vedellään aivan omilla linjoilla, sekä tietysti siihen, että J-M on sarjan top-2 kuski ja isommalla ajomäärällä kuskin rooli kasvaa. Vaikka kärki karkaisi, niin välistä voi tippua ukkoja pois.

Tietysti noiden tekniikkaongelmien takia tästä nyt ainakin oli lopulta hyötyä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
https://www.redbull.tv/live/AP-1Q84GR1991W11/fia-world-rally-championship red bull tv
Tuolta pitäisi alkaa kohta livenä tuo 11 erikoiskoe, taitaa alkaa 19.08, jotain lähetystä jo pyörii.

Ihan ok Toyotallakin mennyt vaikka Hänninenkin tippui viidenneksi, tää taitaa olla se ralli jossa pisteet vain kotia ja muualla sitten paremmin kokeilla miten vauhdissa pysyy. Tallipisteetkin jakantuu todennäköisesti eri kuskien kesken joten maaliin ajamalla tulee ok pistepotti.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kieltämättä ollut vähän pettymys Meksiko tähän mennessä. Yleensä tää kisa on ollut samanlainen kuin Portugali & Argentina, autolle ja kuskeille rankka kisa. Nyt ei oo oikeestaan kukaan kärkipään kuski rysäyttänyt eikä oikeastaan ongelmissakaan ollut pl. eilispäivä. Myöskään mitään järjetöntä sekuntitaistelua ei oo nähty. Hohhoijaa. Saisiko jotain äksöniä vikoille pätkille?

Sordon aikasakko peruuntui eilisehtoolta, eli lisää haastajia Latvalalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sordon aikasakko peruuntui eilisehtoolta, eli lisää haastajia Latvalalle.

Taitaa tulla molemmista Toyotista vielä ohi sillä Hänninen tulee todennäköisesti jäämään vielä Latvalan taakse ja taas Latvalakin ottaa reilusti joka erikoiskokeella turpiin Sordolle. Toki Hännisen voi pelastaa nuo lyhyet yleisöpätkät ellei autossa vikaa. Vähän huolestuttavalta tuo Toyotan vauhti näyttänyt, mutta toki maaliin vain ja pisteet kotia mitä saa. Edelleen kuitenkin väittäisin että Latvala oli suurin häviäjä kun ei ajettu noita ensimmäisiä erikoiskokeita, siinä oli varmasti isoin riski jonkun keskeyttää , vaikka hieman olisi toisellakin kieroksella auraajana hävinnyt niin silti siinä olisi sijoituksia ollut mahdollista napsia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotan tehoja on tiputettu, jotta maaliin pääseminen olisi varmempaa. Minusta ihan oikea ratkaisu tässä vaiheessa kautta ja auton kehitystyötä. Tyvestä puuhun.

Hyvä juttu jos tuossa selitys ja pysyyhän pistatilannekin ihan hyvänä jos pisteitä tulee ja tärkeää dataa, jäisi silti iskuasemiin. Olisikohan siellä nyt 14 erikoiskokeelle vähän Latvalan tehoja nostelu kun vauhti ihan hyvää, toki Sordon aika puuttuu, tuntuu ainakin WRC sivut päivittyvän silloin kun ne haluaa eikä livenänä.
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Hyvin on Latvala nyt repinyt tärkeätä eroa Sordoon pätkillä 14-16. EK-kilometrejä on noilla pätkillä ollut ainoastaan vajaat 15, mutta Latvala on ajanut pätkät 11 sekuntia Sordoa nopeammin. Parin tunnin päästä vielä päivän päättävä lyhyin yleisö-EK, joten ~45 sekunnin erolla Sordoon ja ihan tasoissa Hännisen kanssa huomiseen Latvala todennäköisesti lähtee. Latvalaa ei Sordo tämän päivän vauhdillakaan enää kiinni aja kahden pätkän ja 45 kilometrin aikana, mutta Hännisen ajaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin on Latvala nyt repinyt tärkeätä eroa Sordoon pätkillä 14-16. EK-kilometrejä on noilla pätkillä ollut ainoastaan vajaat 15, mutta Latvala on ajanut pätkät 11 sekuntia Sordoa nopeammin. Parin tunnin päästä vielä päivän päättävä lyhyin yleisö-EK, joten ~45 sekunnin erolla Sordoon ja ihan tasoissa Hännisen kanssa huomiseen Latvala todennäköisesti lähtee. Latvalaa ei Sordo tämän päivän vauhdillakaan enää kiinni aja kahden pätkän ja 45 kilometrin aikana, mutta Hännisen ajaa.

Olisikohan myös Latvala "ajatettu" Hännisen edelle kun pistetilanne parempi ja annettu Latvalan ajaa täysillä että ensinäkin pysyy Sordon edellä ja että saa Hännisen kiini?

Tässä rallissa pistää silmään eniten se että ajetaan todella paljon näitä lyhyhyitä yleisöäerikoiskokeita, toisaalta samalla mietityttää se ettei näytetä kuitenkaan kun pari erikoiskoetta suorana vaikka näitä varmaan olisi mahdollista kuvata, eihän ne ehkä viihdyttävintä ole katsoa, mutta varmaan halvinta olisi tuottaa. Tiedä sitten onko Suomen kaltaista maksukanava juttua olemassa, mutta ei tuo nykyinen määrä ainakaan houkuta rallia mihinkään maksulliseen juttuun. Toki tiedä sitten rajoittuuko maailmallakin rallin tv lähetykset aika pitkälle tuohon red bull tv:seen vain joten ei kannata juurikaan tuottaa kuvamateriaalia kun se minimimäärä. Noh oon kai puhunut tarpeeksi tv lähetyksissä, pistää vaan miettimään kun ihan kiinostava tuotteena tää ralli kuitenkin nykyisin :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jumalauta mikä loppuratkaisu. Meeke hurja ulosajo sainzimaisesti viisisataa metriä ennen maalia ja välttää ison mällin parkkeerattuun autoon kirjaimellisesti senteillä. Peltokurvailun jälkeen joku kymmenen sekunnin voitto. Olis se ollutkin aika tympeä voitto Ogierille.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jumalauta mikä loppuratkaisu. Meeke hurja ulosajo sainzimaisesti viisisataa metriä ennen maalia ja välttää ison mällin parkkeerattuun autoon kirjaimellisesti senteillä. Peltokurvailun jälkeen joku kymmenen sekunnin voitto. Olis se ollutkin aika tympeä voitto Ogierille.
Kyllä. Kylmät väreet tuli kyllä tästä ratkaisusta. Meeke veti aivan reikäpäänä loppupätkän läpi ja sitten meinasi tulla tuollainen mahalasku. Maalissakin ei tainnut tietää oisko pitänyt itkeä vai nauraa tuolle virheelle...

SUN 13:25 - SS19: MEEKE So he wins in Mexico! It's a triumphant return to form for Kris and Citroën after a couple of sketchy events in Monte Carlo and Sweden. "I got caught out on a bump after the jump. I'm a lucky, lucky boy. That's one way to finish the rally but we didn't need that..."
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin teki hyvää mestaruuskamppailulle kun uusi voittaja tuli eikä Ogier vienyt voittoa. Tallipisteissäkin hyvin tiukkaa näyttää olevan
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ainakin teki hyvää mestaruuskamppailulle kun uusi voittaja tuli eikä Ogier vienyt voittoa. Tallipisteissäkin hyvin tiukkaa näyttää olevan

Ainakin Ogier siirtyi mukavaan johtoon varmoilla pisteillään. Teki taas sen mihin pystyi tuolta lähtöpaikalta, sijoitukset kun jaettiin käytännössä jo perjantaina. Tallipisteissä M-Sport ottanut jo aika tukevan johdon. Tällä systeemillä eron kurominen on aika haastavaa muille, varsinkin kun tuo paketti kaikkien kolmen kuskin osalta näyttää aika vahvalta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin Ogier siirtyi mukavaan johtoon varmoilla pisteillään. Teki taas sen mihin pystyi tuolta lähtöpaikalta, sijoitukset kun jaettiin käytännössä jo perjantaina. Tallipisteissä M-Sport ottanut jo aika tukevan johdon. Tällä systeemillä eron kurominen on aika haastavaa muille, varsinkin kun tuo paketti kaikkien kolmen kuskin osalta näyttää aika vahvalta.

M-sport toki näyttää selkeästi tasaisimmalta/vahvimmalta paketilta, mutta toisaalta tämänkauden systeemi myös tekee sen että jos joku keskeyttää viimeisenä päivänä niin eroa on 30 pistettä mahdollista kuroa. Latvalalta myös otti melkein sen mitä oli otettavissa. katsotaan mitä Toyotan vauhti sitten asfaltilla on , tuntuu että voimasuhteet hieman vaihtelee kisojen välilläkin joten paha vielä suoraan sanoa, toyotalla kuitenkin näyttäisi olevan taisteluun muita vastaan mahdollisuuksia. Ehkä vain sielläkin tarvittaisiin se kolmas kuski mukaan niin voisi todellisia mahdollisuuksia olla, tarvittaessa hieman kikkailua, nythän on näissä ralleissa enemmän yritetty tuoda auto maaliin, mutta kolme kun mukana niin enemmän myös pystyy tuloksista tappelee kun ainakin joku auto jää ajamaan myös rallia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös