Ralliketju

  • 1 674 486
  • 13 373

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esimerkkinä:Räikkönen siirty ajelemaan rallia,niin tuttua pätkää(jossa nuotilla ei niin väliä)kun sai ajaa niin oli ajat samoissa kun Loebillä testeissä.

Esimerkkinä käy myös se että pikkuluokan autolla Räikkönen pystyi kisatilanteessa ehjempiin suorituksiin kun taas nopeampaan WRC-autoon siirryttyä nuo puutteet nuotista ajamisessa alkoi korostumaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nolla-auton tärkein tehtävä on havannoida ja tarkistaa reitti ja sen turvallisuus. Sekä ajaa reitti ehjänä maaliin.

Noita nolla-autojen ulosajoja on sattunut yllättävän paljon, mm. Ari Vatanen on poikansa kanssa ajanut nolla-autolla ulos IRC-sarjassa ja muistaakseni mm. Ranskan WRC-kilpailussa nolla-auto on vetänyt katon kautta ympäri muutama vuosi sitten.

Eräs nimeltä mainitsematon 2 kertainen maailmanmestari keskeytti aikanaan Mänttä 200 ajoissa kun Toyota wrc hajosi. Kaveri sai nimellä kylkiin 0 auto tarrat ja veti 2 kertaa katonkautta ympäri ja keskeytti...
Video oli ainakin joskus juutuupissa
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Eikös se nolla-auton tehtävä ole ns tarkistaa että kaikki on ek:lla silleen suunnilleen kunnossa esim. Katsojat siellä missä pitää jne ?
Ei se laatta lattiassa vedä sitä pätkää atakilla ?

Juuri tämä on nolla-auton tarkoitus ja mm. testata ajanottoaitteiston toimivuus.
Tarkoitus ei ole siis kilpailla 0-auton kuljettajana ketään vastaan. AKK:n säännöissä on myös kohta, että jos 0-auton ajaa ulos, niin tuollaisesta on sanktiona yleensä poikeuksetta rangaistus, normaalisti ajolisenssi pois määräajaksi. Rallin sääntökirjassa lukee seuraavaa.

"Jos turva- ja/tai 0-auto joutuu jättämään tehtävänsä kesken ulosajon takia, seuraa siitä molemmille ohjaajille mahdollinen AKK:n määräämä rangaistus. Tehtävien kesken jättäminen tulee aina merkitä tuomariston pöytäkirjaan sekä tuomariston puheenjohtajan raporttiin AKK:n jatkotoimenpiteitä varten."

edit. Tästä olikin jo näemmä keskustelua tuossa ylempänä, mutta jokatapauksessa lisenssi yleensä lähtee määräajaksi kuivumaan jos nolla-auton ajaa niin pahasti ulos ettei pysty jatkamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
0-auto on toimitsijatehtävä joten jos keskeyttää 0-autolla niin seuraamus on yleensä toimitsija kieltoa...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja voittoonhan se poika ekassa SM-rallissaan ajeli. En tiedä lähtikö Asunmaakaan ihan täysillä tuossa lopussa voitosta taistelemaan kun Rovanperä ei kuitenkaan pisteistä aja mutta kovan luokan suoritus riippumatta siitä. Ja jos SM-sarja tämän myötä saa lisää huomiota ja nostetta niin kaikki siitä hyötyy, vaikka onhan se varmaan konkareille kova paikka kun junnu tulee ja pistää heti turpaan.
 

Byvajet

Jäsen
Vaikka ulkoisesta esiintymisestä ei pitäisikään liikaa päätellä, niin pakko on todeta, että K. Rovanperä vaikuttaa ikäisekseen harvinaisen fiksulta ja tasapainoiselta. Toivottavasti tuo persoonallisuuskin auttaa kantamaan eteenpäin. Jätkässä on kaikki ainekset kestojyrään. Siihen tietenkin vaikuttaa sattumakin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ja voittoonhan se poika ekassa SM-rallissaan ajeli. En tiedä lähtikö Asunmaakaan ihan täysillä tuossa lopussa voitosta taistelemaan kun Rovanperä ei kuitenkaan pisteistä aja mutta kovan luokan suoritus riippumatta siitä. Ja jos SM-sarja tämän myötä saa lisää huomiota ja nostetta niin kaikki siitä hyötyy, vaikka onhan se varmaan konkareille kova paikka kun junnu tulee ja pistää heti turpaan.
Uskon, että moni konkari on varsin tyytyväinen siitä, että Suomesta tulee maailmanluokan rallilupaus, joka ei kovin kauaa aja vain SM-ralleja.

Varsin uskomattomaksi tuon Kalle Rovanperän voiton tekee 16-vuoden ikä ja se yksityiskohta, että hän ei itse ajanut nuotituksia ja saanut siten silloin tuntumaa tiehen. Kalle istui nuotituksissa repsikan penkillä ja hänen isänsä ajoi pätkät läpi. Kartturi istui takapenkillä nuotittamassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varsin uskomattomaksi tuon Kalle Rovanperän voiton tekee 16-vuoden ikä ja se yksityiskohta, että hän ei itse ajanut nuotituksia ja saanut siten silloin tuntumaa tiehen. Kalle istui nuotituksissa repsikan penkillä ja hänen isänsä ajoi pätkät läpi. Kartturi istui takapenkillä nuotittamassa.
Semmonen tarkennus että Kalle istui periaatteessa kuskin paikalla, mutta ratti on nuotitusautossa oikealla.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Noita nolla-autojen ulosajoja on sattunut yllättävän paljon, mm. Ari Vatanen on poikansa kanssa ajanut nolla-autolla ulos IRC-sarjassa ja muistaakseni mm. Ranskan WRC-kilpailussa nolla-auto on vetänyt katon kautta ympäri muutama vuosi sitten.
Ruotsissa tänävuonna ainakin lipsahti. Oiskohan jossain Portugalissakin tms WRC-kisassa palanutkin pari vuotta sitten 0-auto.

Onhan näitä. Mitä tulee mieleen niin Virossa muutama vuosi sitten lipsahti 0-auto ojaan kans jossain paikallisessa mestaruusväännössä. Vaakunarallissa taas levisi tuo "tuplanolla" jonkun tekniikkavian seurauksena.

Rovanperä vetää kyllä mahtavasti. Ja Asunmaa kans ekaa kautta R5:n puikoissa, maksimipisteillä. Ja Nikara kans tuntuu aloittaneen hyvin.

Jotenkin nautin tästä kun tuntuu olevan erittäin todennäköistä et Salon valtakausi katkeaa tänävuonna SM-rallissa.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Lehtikuvasta yksityiskohta: Rovanperällä on Latvian lippu nimensä yhteydessä. Ajaa siis latvialaisella lisenssillä tuolla. No, olihan Nicollakin Saksan lippu formuloissa....
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Lehtikuvasta yksityiskohta: Rovanperällä on Latvian lippu nimensä yhteydessä. Ajaa siis latvialaisella lisenssillä tuolla. No, olihan Nicollakin Saksan lippu formuloissa....
Muistaakseni Naantalin rantarallissa tms SM-kisassa virolaislupaus Karl Kruuda ajeli taas suomenlipulla (koska suomalainen lisenssi ilmeisesti vaadittiin).
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Lehtikuvasta yksityiskohta: Rovanperällä on Latvian lippu nimensä yhteydessä. Ajaa siis latvialaisella lisenssillä tuolla. No, olihan Nicollakin Saksan lippu formuloissa....
aika eri juttu, kun ihan olosuhteiden pakosta Rovanperä ajelee tuolla Latvian lisenssillä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Lehtikuvasta yksityiskohta: Rovanperällä on Latvian lippu nimensä yhteydessä. Ajaa siis latvialaisella lisenssillä tuolla. No, olihan Nicollakin Saksan lippu formuloissa....

Joo kuten tuossa edellä, niin pakon sanelemaa tuo Latvian lisenssillä ajaminen Kallella. Ovat tuoneet suomalaisuutta esiin monin eri tavoin ja yksi näkyvimmistä oli viime vuonna yhdessä Latvian kisassa, kun yleisöpätkällä Skodan peräosaan oli laitettu snadit Suomen liput liehumaan. Varikkoteltassa on aina ollut Suomen liput katon reunassa kiinni liehumassa ylväästi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tekisi varmaan koko rallille hyvää jos löytyisi se rallin oma "Max Verstappen". Sinällään jopa aika paljon yhtäläisyyksiä tilanteiden kohdalla, toki vielä matkaa on pojalla rallin huipulle, mutta toisaalta onhan tuossa aikaa.. Koko ralli kuitenkin ehkä kaipaisi nuoria tähtiä niin se pystyisi keräämään laajempaa kohderyhmää ja ehkä koko imagoaan muuttaa nuorempaan suuntaan paremmin.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
0-auto on toimitsijatehtävä joten jos keskeyttää 0-autolla niin seuraamus on yleensä toimitsija kieltoa...
Itse olen kerran tuplanolla-autoa ajanut ja silloin 0-autojen ohjaajakokouksessa painotettiin että ulos ei saa ajaa tai voi menettää ajajalisenssin. Muistaakseni puhuttiin n 75% vauhdista. Käytännössähän AKK tutkii nuo tapaukset ja yleensä selviää etuauton ajokiellolla. Toki jos homma johtuu teknisestä viasta niin sitten saattaa päästä pälkähästä. Törkeästä huolimattomuudesta voi tulla sitten kilpailukieltoakin.

Ja pätkällä kilpailija ei voi nolla-autoa ajaa kiinni, koska 0-autolle kyllä annetaan riittävästi aikaa suorittaa tehtävänsä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen kerran tuplanolla-autoa ajanut ja silloin 0-autojen ohjaajakokouksessa painotettiin että ulos ei saa ajaa tai voi menettää ajajalisenssin. Muistaakseni puhuttiin n 75% vauhdista. Käytännössähän AKK tutkii nuo tapaukset ja yleensä selviää etuauton ajokiellolla. Toki jos homma johtuu teknisestä viasta niin sitten saattaa päästä pälkähästä. Törkeästä huolimattomuudesta voi tulla sitten kilpailukieltoakin.

Ja pätkällä kilpailija ei voi nolla-autoa ajaa kiinni, koska 0-autolle kyllä annetaan riittävästi aikaa suorittaa tehtävänsä.
Oikeassa olet, vähän typistin... Mutta on tapauksia esim, Tunturissa joissa 0-auto on ajettu pätkällä kiinni ja ohi... Niinhän ei toki pitäisi tapahtua. Väli ensimmäiseen kilpaijaan vaihtelee. Mikkelissä se oli 2min mutta kuski olikin Lappi joten kiinni ajamisen riski oli olematon...
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mutta on tapauksia esim. Tunturissa joissa 0-auto on ajettu pätkällä kiinni ja ohi... Niinhän ei toki pitäisi tapahtua. Väli ensimmäiseen kilpaijaan vaihtelee. Mikkelissä se oli 2min mutta kuski olikin Lappi joten kiinni ajamisen riski oli olematon...
Ihan mistään mitään tietämättä, miksi ensimmäinen auto lähetetään matkaan ennen kuin 0-auto on maalissa? Mitä jos siellä radalla olisikin jotain raportoitavaa, miten sen ehtisi tekemään, kun ensimmäisen auton valot paistavat jo taustapeilissä?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan mistään mitään tietämättä, miksi ensimmäinen auto lähetetään matkaan ennen kuin 0-auto on maalissa? Mitä jos siellä radalla olisikin jotain raportoitavaa, miten sen ehtisi tekemään, kun ensimmäisen auton valot paistavat jo taustapeilissä?
Niitä nolla-autoja on yleensä kolme ja viimeisen yksi tehtävä on varoittaa katsojia siitä että kilpailijat on just tulossa. Pitkillä pätkillä jos jäädään odottamaan että nollat on maalissa niin väli ennen kilpailijoita ehtii tulla varsin suureksi. Joka sekin on jo turvallisuus riski. Nuo nollien kuskit harvoin on Lapin tasoa joten ne lähetetään yleensä suuremmalla välillä ensimmäisen kilpailijan eteen...
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Viime syksynä Tampereen SM-rallissa 24-kilometrisen EK4:n loppupäässä ei kyllä taatusti ollut kovin paljoa minuuttia enempää 0-auton ja Salon välissä. Ja kuvauspaikastani oli kuitenkin vielä joku 5 kilsaa maaliin, että kyllä noita virhearviointeja järjestäjille silloin tällöin tulee. Varsinkin jos/kun 0-auto ajelee sillä 75%:n vauhdilla ja antaa kalustossa lisäksi aika paljon tasoitusta. Toiseen kertaan ajettaessa tuolla olikin sitten jätetty reilusti pitempi väli.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle Rovanperän seuraava etaappi näköjään Italian mestaruussarja ja eka kisa jo seuraavalla viikolla. Ihan hyvä veto varmaan uran kannalta kun saa arvokasta kokemusta asfaltilta ja lisäksi varmaan sponsoreiden ja muiden kannalta sieltä on helpompi näyttöjä antaa jos aikoo ammattikseen lähteä rallia ajaan.

Meksikon ralli myös tässä lähestyy, Toyotan kannalta toivoisi tuosta rallista vain tasaista ajoa. Latvala menettää todennäköisesti aika paljon aikaa lähtöpaikan takia, Hännisellä taas taitaisi lähtöpaikka olla hyvä, mutta mielummin tulos kun ulos. Alkukausi ollut sen verran hyvä talilta että antaa muiden riehua ja ottaa ne sijat mitä otettavissa. Kummatkin autot 6 joukkoon ja ne pisteet mitä muiden keskeytyksien myötä otettavissa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Joo Meksikoa odotan mielenkiinnolla. Latvala erityisesti kärsii aura-auton roolistaan. Myös Ogierillä ei tule olemaan helppoa, joten nämä kaksi jantteria laskisin pois voittotaistosta. Neuville tämän vie jos pää kestää. Ollut alkukauden selvästi nopein kulejttaja ja auto tuntuu myös nopealta. Meeke tietysti toinen potentiaalinen kaveri, joka starttaa takaa, mutta Citikalla on ollut kahdessa ensimmäisessä rallissa niin paljon ongelmia, että heille soisi vain ehjän kisan ja maaliin varmoilla pisteillä. Eli Neuville vie ja Paddon haastaa kovasti, joten kaksoisvoitto Hyundaille veikkaan ma. Itse asiassa mahdollisuudet jopa kolmoisvoittoon on olemassa, koska varma maalintulija Sordo hyötynee myös jonnin verran lähtöpaikastaan. Hänniseen ei usko riitä, joten todistakoon minut vääräksi ja yllättämällä ajamalla varman ja ehjän kisan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hyvä veto Kallelta ajaa myös Italian ralleja. Asfalttikokemusta on hyvä hankkia, mitä varmasti isäpappakin, josta ei koskaan asfalttiralleissa tekijää tullut, on korostanut.

Meksikosta toivoisin vihdoinkin onnistumista Juho Hänniselle. Kauden alku on ollut vaikea, eikä Hänninen ole miltei koskaan WRC-autolla saanut ehjää kilpailua alleen, eli sellaiset apinat löytyvät selästä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin kova aloitus Hänniseltä kun yleisöerikoiskokeelle 1,6 sekunnin pohjat ja latvalaa 6,2 sekunttia nopeampi. Olisihan tuossa varmaan hyvä sauma, mutta toivottavasti ei keskeytä kärkisijoilta. Taitaa tuo 2 erikoiskoe jo tuoda ratkaisuja kun pituutta 54,9 kilometriä, heti perään 19km eikoiskoe ja heti huolon perään nämä uudestaan. Toki toisella kieroksella esim. Latvalakin pääsee sitten jo leikkiin mukaan.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Oli kyllä täysin älytön tuo Meksikon yleisöpyöritys. Jossain parkkipaikalla kierreltiin donitseja kartioiden ympärillä. Jos meksikolaiset tykkää, niin kai tuommoisen voi ajattaa, mutta ei tuolla ole mitään tekemistä rallin kanssa, eikä siitä saa viihdyttävää tv-lähetystä vaikka joku moninkertaistaisi budjetin. Illalla alkaa oikea kisa ja lauantai- ja sunnuntai-iltoina tulee jopa ihan hyvään aikaan livekuvaa noilta kunnon pätkiltä (la 19.00 4Pro 1 ja su 20.00 4Pro 2).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös