Raideliikenne on ollut lähiaikoina kovasti esillä ja syy on ollut kilpailun avaaminen. Tänään taas otsikoihin nousi valitettavasti neljän henkilön vaatinut onnettomuus.
Aivan liian usein näitä vaan sattuu ja kuten ko. onnettomuuden tutkija totesi "raideliikenteen turvallisuuden olevan huonolla tasolla". Ainakin koskien näitä vartioimattomia tasoristeyksiä.
Näiden turhien onnettomuuksien estämiselle pitäisi varmasti tehdä jotain ja nopeasti. Tuskin turvallisuus ainakaan paranee, jos useampia toimijoita alkaa vielä samoilla raiteilla touhuamaan. Turvallisuuden maksimointi pitäisi taata ensin ja vasta sen jälkeen päätökset raideliikenteen avaamisesta.
Sinänsä käsittämätöntä ettei tässä "peltipoliisien maassa" saada minkäänlaista varoitusmerkkiä aikaiseksi nykytekniikalla. Tässä en tarkoita vartioituja puomeja "perähikiälle" yhden auton vuoksi vaan joku pieni valomerkkikin tai vastaava voisi auttaa.
Toinen on vartioimattomilla kohdilla raideliikenteen nopeuden pudottaminen radikaalisti. Matkustajat eivät tuosta tietenkään pidä(sama tietenkin koskee tavaraliikennettä), mutta turvallisuuden pitäisi kuitenkin olla tärkeämpää kuin aikataulun. Onnettomuuden sattuessa ne aikataulut ainakin pettävät.
Aivan liian usein näitä vaan sattuu ja kuten ko. onnettomuuden tutkija totesi "raideliikenteen turvallisuuden olevan huonolla tasolla". Ainakin koskien näitä vartioimattomia tasoristeyksiä.
Näiden turhien onnettomuuksien estämiselle pitäisi varmasti tehdä jotain ja nopeasti. Tuskin turvallisuus ainakaan paranee, jos useampia toimijoita alkaa vielä samoilla raiteilla touhuamaan. Turvallisuuden maksimointi pitäisi taata ensin ja vasta sen jälkeen päätökset raideliikenteen avaamisesta.
Sinänsä käsittämätöntä ettei tässä "peltipoliisien maassa" saada minkäänlaista varoitusmerkkiä aikaiseksi nykytekniikalla. Tässä en tarkoita vartioituja puomeja "perähikiälle" yhden auton vuoksi vaan joku pieni valomerkkikin tai vastaava voisi auttaa.
Toinen on vartioimattomilla kohdilla raideliikenteen nopeuden pudottaminen radikaalisti. Matkustajat eivät tuosta tietenkään pidä(sama tietenkin koskee tavaraliikennettä), mutta turvallisuuden pitäisi kuitenkin olla tärkeämpää kuin aikataulun. Onnettomuuden sattuessa ne aikataulut ainakin pettävät.