Rölli

  • 2 771
  • 16

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tulee hirmuinen Rölli...

Omat ensimuistot ysärin lapsena olivat jokseenkin traumaattiset. Pelästyin kohti ruutua kävelevää peikkoa aidosti, eikä kyseistä Pikku-Kakkosen ohjelmaa Pikku-Annien huushollissa hetkeen näytetty. En ole varma, oliko välissä sitten kuukausia vai vuosia, mutta ennen pitkää Röllistä kehkeytyi oma suosikkini.

Populaarikulttuurin ilmiöille on Jatkoajassa avattu lukuisia threadeja ja mielestäni legendaarinen Rölli-peikko on yksi niistä.

Kasarin puolivälissä Allu Tuppuraisen alunperin kuunnelmahahmoksi luoma Rölli on paisunut vuosien myötä kuusi tuotantokautta kestäneeksi televisiosarjaksi ja viideksi elokuvaksi. Rölli on alusta lähtien ollut yhtä lailla levyttänyt artisti. Oma arvostukseni Tuppuraisen visiota kohtaan on valtaisa. Ympäristötietoisuuden osalta Rölli oli edelläkävijä ja Röllin rujon ulkokuoren takaa paljastui kerta toisensa jälkeen lämmin inhimillisyys.

Mitä muistoja Rölli herättää teissä?



 

Buster

Jäsen
Muistan lapsuudesta Röllin osalta pitkälti sen, että muutkin perheestä kuin minä odottivat yleensä sinä kyseisenä päivänä Pikku Kakkosta, jolloin sieltä Rölliä tuli ruutuun. Mukulana oli vähän sellainen veteen piirretty viiva oikean elämän ja televisiosta nähdyn tavaran ero, eikä ymmärtänyt maailman tai edes Suomen suuruutta. Täten takaraivossa kolkutti aina läsnä ajatus, että jossain täällä lähimetsissä tuo Rölli asustelee. Maisemat osuivat aika hyvin yhteen sedän mökkimaisemien kanssa, joten sinne jonnekin taisin mielessäni Röllin sijoittaa. Tuo veteen piirretty viiva lisäsi Röllin viehättävyyttä valtavasti.

Muistan myös Röllissä olleen pienen lapsen silmin sellaista pelonsekaista kiehtovuutta. Ulkonäkö oli vähän pelottava, mutta sitten tapa millä peikko esiintyi ja puhui oli niin lempeä ja leikkisä, että se nousi päällimmäiseksi tunteeksi. Mutta jos Rölli olisi yhtäkkiä jollain lailla minulle ärähtänyt ruudun läpi, niin oltaisiin juostu vauhdilla keittiöön karkuun pois näköpiiristä. Sitä hän ei koskaan tehnyt. Vähän ehkä samaa tunnetta oli joulupukissa.

Kävin myös elokuvateatterissa katsomassa Rölli ja metsän henki -elokuvan, vaikka olin silloin jo ehättänyt juuri ja juuri kaksinumeroisille ikävuosille. Muita teatterissa katsomiani leffoja tuolloin olivat Taru Sormusten Herrasta: Sormusten ritarit, Harry Potter ja Viisasten kivi, sekä Renny Harlinin Driven. Muistan Röllin elokuvasta pitäneeni valtavasti, ja se oli muistoissani suuressa arvossa vuosia. Sekä ihastuin palavasti Milli Menninkäiseen (Maria Järvenhelmi). Sekä tietysti Samuli Edelmannin radiosoittoonkin päätynyt laulu Juhlat alkakoon oli herkkua korville. Kyseessä oli myös ensimmäisiä kertoja kun live-elokuvan saralla koin, kuinka taianomainen ja huumaava lopputulos tulee, kun elokuvassa yhdistyy musiikki ja sen tahtiin leikatut/näytellyt kohtaukset. Ylipäänsä elokuva on palanut verkkokarvoilleni aika tukevasti, vaikka olen sen nähnyt kenties vain kolme kertaa.

Sittemmin olen leffan nähnyt aikuisenakin kenties noin kymmenen vuotta sitten. Pidin edelleen sen perusenergiasta yhdistettynä nostalgiaan ja kyllähän noinkin kunnianhimoinen projekti olisi edelleen lastenelokuvana kovaa valuuttaa nykypäivänäkin.

Allu Tuppuraiselle syvä kiitos. Taitava näyttelijä, aliarvostettukin?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Rölli oli oma suosikki aikanaan jos pikku kakkosta tuli katsottua.

Kipeänä mummulassa makoilin sängyllä ja kuuntelin Rölliä kasetilta.

Nuo Röllipätkät löytyy myös YouTubesta ja sieltä niitä on tullut omille lapsille soitettua. Yllättävän hyvin uppoaa vieläkin nämä äänitarinat ainakin meidän lapsille. Ihan kiva ettei tarvitse pitkillä automatkoilla aina tuijotella piirrettyjä tms, vaan voi kuunnella Röllitarinoita.

Rölli ja Tuppurainen on osa mun lapsuutta ja isyyttä. Kertoo laadusta jos sama homma toimii kymmeniä vuosia.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovia ja oivaltavia sanoituksia myös Röllin kappaleissa. Tällaisena kalkkiksena hieman kaivelee kun pikkulapset kuuntelee ennemmin jotain Cheekkiä kunöin kunnon oldschool lasten musiikkia kuten nyt esim Rölliä.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Rölli oli tärkeä osa lapsuuttani, mm. Angus MacGyverin sekä Michael Knightin kanssa. Olihan Rölli sentään yksi parhaista Pikku Kakkosen ohjelmista. En edes suuremmin pelännyt hahmoa, pelkoni kohdistui lähinnä Pelle Hermanniin ja käkättävään karttakeppiin.

Muistan edelleen ulkoa monet Röllin laulut. C-kasetteja tuli kuunneltua ahkerasti. Ainakin Robotti Ruttunen, Voimistelulaulu sekä Elefantti-Antti ja Siili Suhonen tulevat suuremmin miettimättä mieleen noista kappaleista.

Hyviä muistoja!
 

BaronFIN

Jäsen
Kovia ja oivaltavia sanoituksia myös Röllin kappaleissa. Tällaisena kalkkiksena hieman kaivelee kun pikkulapset kuuntelee ennemmin jotain Cheekkiä kunöin kunnon oldschool lasten musiikkia kuten nyt esim Rölliä.
Roskanheittäjän laulu sopisi yleissivistykseksi jokaisella ala-aste ikäiselle ”ganstalle”, joilta karkkipaperi tippuu kädestä juuri siinä kohtaa kun mässy löytää tiensä suuhun vaikka roskis olisi metrin päässä.

Juu olen varmaan jo vanha boomeri, mutta tuo kyllä vitutti jo lapsena, joten olinko jo pikkuvanha tuolloin?
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Juu olen varmaan jo vanha boomeri, mutta tuo kyllä vitutti jo lapsena, joten olinko jo pikkuvanha tuolloin?

Mitä lie olitkaan, niin täällä sama. Ihan käsittämätöntä, miten roskiksen käyttö tuntuu olevan monelle niin vaikeaa.

Roskis tykkää, kun sitä täytetään sanoisi Jaakko Parantainen.

Roskanheittäjät-stoori sovitettiin siihen Rölli - hirmuisia kertomuksia (991) -leffaan... Sehän ei ollut läheskään yhtä huoliteltu ja tyylikäs kuin tuo myöhempi Metsänhenki, mutta mielestäni se tavoitti Röllin anarkian huomattavasti paremmin kaikessa kiehtovassa rosoisuudessaan...

Lisäksi se leffan Suuri Roska oli kaikessa karmivassa groteskiudessaan... upea?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyseinen Hirmuisia kertomuksia on toden totta suorastaan dystoppista cyberpunkia. Suomen Mad Max. Metsä-Tatooine ja Wall-e.

Metsän henki taas sitten huolitellumpi perinteinen fantasiaelokuva, mutta kotimaiseksi tuotannoksi erittäin kunnianhimoinen. Klassikoita molemmat.

Lisäksi se leffan Suuri Roska oli kaikessa karmivassa groteskiudessaan... upea?

Jabba.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pikkupoikana, en muista minkä ikäinen olin, pääsin näkemään Röllin mökin ja ne kuvauspaikat livenä. Jossain Tampereen lähellä ne oli, kun kummitäti osasi sinne viedä. Se oli aika siistiä, vaikka mökki oli toki rähjääntynyt mutta pystyi tunnistamaan tv:stä tutut paikat. Röllin laituri oli jonkinlaisessa kunnossa, ja se naapurin siltakin oli pystyssä. Rölli vain jäi puuttumaan, olisin varmaan juossut karkuun jos se olis mökkinsä katolla harjaa heilutellut.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Olin 10-vuotias, kun isäni vei minut katsomaan "Rölli ja Metsänhenki" -elokuvaa ihan oikeaan elokuvateatteriin. Olin pöyristynyt kun isä meni VITTU NUKAHTAMAAN kesken kyseisen näytöksen! Nykyään toki ymmärrän miten vaikeaa leffassa istuminen on, jos kankaalla pyörivä elokuva ei kiinnosta paskan vertaa (köh Matrix 4 köh).

Muuten Rölli oli minulle vain lastenohjelma muiden joukossa jota katselin junnuna. Katselin jos se laitettiin näkymään. Edesmennyt kasvatti-isäni tunsi/tiesi Allu Tuppuraisen, joten olen tavallaan sukua julkkikselle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Savon leijona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Slovakian jääkiekkomaajoukkue ja KalPa
Rölli - Hirmuisia kertomuksia ja Rölli ja metsänhenki, siinä on kovia leffoja. Tykkäsin lapsena, ehkä olen vieläkin vähän lapsi ; ).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös