Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 715 466
  • 4 708

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mahtaako edes tuntea Laukkasta? Muutenkin BlackWolfin oma pätevyys hävittäjän puikoissa on jäänyt ainakin mulle auki.
Noin ja laitetaan palsta kiinni, kun kukaan joka ei pelaa Liigaa ei saa kommentoida, Trumppa ei voi haukua kun kukaan ei ole presidentti jne. Mitäs vittua me täällä turhaan tuhlataan aikaamme.

Ei en ole hävittäjälentäjä. Mutta pohjaan kyllä tietoni sellaisiin jotka on.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Sinulla Cobol se on taito ja tarve saada jankkaus aikaiseksi aiheesta kuin aiheesta. Laukkasen kirjoitettiin sanoneen, että Gripen on koneista kehittynein. Käytetään siis sitä adjektiivia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulla Cobol se on taito ja tarve saada jankkaus aikaiseksi aiheesta kuin aiheesta. Laukkasen kirjoitettiin sanoneen, että Gripen on koneista kehittynein. Käytetään siis sitä adjektiivia.

Näinhän se on, että kun sinä vääristelet Laukkasen sanomaa, vika on lukijan, joka siitä huomauttaa. Tässä väitteesi:

Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista.

Olisit vaan myöntänyt virheesi, koska ei Laukkanen mitään tuollaisia sanonut. Mitä tulee uuteen yritykseesi, ei mennyt vieläkään oikein. Nyt toki vain pientä väritystä, kun verrataan siihen mitä Laukkanen oikeasti sanoi:

Teknisesti Laukkanen pitää Saabin uutta Gripen E-mallia jopa kaikkein kehittyneimpänä. Tosin hän muistuttaa, että brittiläistä Typhoonia kehitetään jatkuvasti lisää. Sama koskee amerikkalaista Super Hornetia.

Tämä ei liity Laukkaseen, mutta kannattaa muistaa, kuinka aiempi Saabin Gripen (JAS 39 Gripen) epäonnistui. Sen piti olla teknisesti hyvin kehittynyt, mutta kone oli edelleen keskeneräinen. Lopulta Ruotsi poisti koneet operatiivisesta käytöstä vain noin 30 prosenttia luvatusta tuntimäärästä lentäneinä.

Sana "kehittynein" on pahimmillaan helvetin iso ongelma, kun ei ole varaa eikä muita resursseja kehittämiseen. Pienellä maalla kuten Ruotsilla ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Laukkanen ei ymmärrä yhään mitään nykyteknologiasta...
Sillä aikaa kun maltalle jättää Gripenin mainosmateriaalien katseluun tauon, niin esim. Sveitsin tutkimus on ihan avoin luettavaksi.
Swiss Air Force Confidential Report on the Evaluation of the Eurofighter, the Gripen NG, and the Rafale (linkki tutkimukseen)
...

Laukkasen nykyteknologian ymmärrystä en osaa arvioida, mutta sinä sitten linkkasit kymmenen vuotta vanhan sveitsiläisten arvion.
Saab on antaumuksella panostanut tutkakehitykseen, hiljaa kuiskaaviin "lepakoihin" ja muuhun tilannekuvan hankkimiseen kuin myös parviälyn kehittämiseen, kommunikaatioon. Toisaalta en epäile, etteikö esim. F-35 olisi pyritty värkkäämään näiltä osin viimeisen päälle. Ja sen kehitys todennäköisimmin kehittyy, sen verran vehkeitä on myyty.
Sopii toivoa, että homma ei jää rahasta kiinni. Eikä mitään poliittisten irtopisteiden keruuta tapahdu. Lentäjät ja tekniikkavisionäärit lyövät kokemukset ja datan pöytään ja ostetaan parasta mitä on tarjolla.
No ei tietenkään osteta parasta, tottakai kaikki on rahasta kiinni, ostohetkellä ja varsinkin pitkällä tähtäimellä. Ei osteta Ladoja, ei osteta mersuja, ferrareita.
Ostetaanko Skoda, ostetaanko jopa Volvo, eikun Saappi?
Pommikoneita ei luultavasti osteta.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Nykyaikainen hävittäjä pystyy viemään isomman lastin tarkemmin maakohteeseen kuin Blenheim. Ihan vaan sotahistoriallista pilkkua viilaan. ;)

Tämä on muuten hyvä vertaus. Nykykalustolla on melkoinen etu tässä suhteessa. Jopa Hawk voi ottaa enemmän (ase)kuormaa, kuin Lentävä linnoitus pommeja.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Jenkkien F-35 vaikeuksissa jälleen tai paremminkin yhä.., vikainen romu kun on ja korjauksista ei ole päästy sopuun kenen lompuukille mennään. Romua ei köyhän pienen Suomenkaan kannata hankkia.
Suomen hävittäjäehdokas pahoissa vaikeuksissa – Pentagon keskeytti uusien vastaanottamisen | Uusi Suomi

Yhdysvaltain ilmavoimathan on uhannut leikata jopa kolmanneksen F-35-hävittäjien tilauksestaan, mikäli hävittäjän käyttö- ja ylläpitokustannuksia ei saada alennettua. USA:n ilmavoimilta uhkaus: F-35-hävittäjän kustannusten laskettava rajusti – biljoonan hintalappu oli liikaa | Uusi Suomi
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja sitten ne faktat...
Lara Seligman Twitterissä: "Here is the JPO's statement on #F35 delivery pause (1/2): "F-35 deliveries have been temporarily paused while the government and @LockheedMartin reach an agreement on a contractual issue regarding repair work to remediate the known aircraft fastener hole primer quality escape." (linkki twitteriin)
Eli kyse ihan vain sopimusneuvotteluista ei sen kummallisempaa. Viime vuonna oli vastaava 30 päivän toimitus paussi.
F-35 Completes Most Comprehensive Flight Test Program in Aviation History - YouTube (linkki youtubeen)

Montas lentotuntia sillä Gripenillä olikaan? Montas ongelmaa siitä on korjattu?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
F-35 hävittäjää on kehitetty 16 vuotta ja yhä siinä on monia vikoja, nuo uutiset kertoo omaa kieltään siitä että koneen suunnittelussa ja kehitystyössä on epäonnistuttu. Koneen ei pitäisi olla edes vaihtoehto Suomelle hävittäjäksi kun siihen ovat tyytymättömiä omatkin eli Yhdysvaltain puolustusministeriö. Suomeenkin kaavailtu amerikkalaishävittäjä F-35 saa tylyn arvion Pentagonista | Yle Uutiset | yle.fi


Mitä tulee ruotsalaisten Gripeniin, niin E -kehitysversio lensi ensilentonsa kesäkuussa ja siinä ei ole merkittäviä vikoja toistaiseksi ilmennyt ja kyse ei ollut prototyypistä, vaan kone tuli jo varsinaiselta tuotantolinjalta.
SAAB tiedotti 25.10.2017 ensimäisen koelento-ohjelman saattamisesta päätökseen. Yliäänivalli koelennolla rikottiin 18. lokakuuta ja nyt on alettu varmistamaan koneen käyttäytymistä erilaisilla kohtauskulmilla ja erilaisilla nopeuksilla. Kesäkuun ensilennosta lokakuun yliäänilentoon koneella lennettiin neljän kuukauden aikana reilut 20 lentotuntia ja nyt mennään huhtikuussa -18. Saabin uuden Gripenin koelennoilla siirryttiin ylisooniselle nopeusalueelle | lentoposti.fi

On siis todettu, että kone lentää ja moottori toimii. Nyt tutkitaan sitä, että kone käyttäytyy odotetulla tavalla koko liikealueellaan. Gripenin koelentoohjelma on simulaattorien ja CAD ohjelmien käytön ansiosta käsittääkseni suhteellisen lyhyt. Koelento-ohjelma ei ole nykyisin enää pelkästään perinteistä testaamista. Lennoilla varmistetaan pitkälti simulaatioilla aiemmin saavutettuja tuloksia.

Ei ole tarpeen tutkia loputtomiin sitä miten kehitysversio toimii suorituskyvyltään kun tietoa on olemassa C/D -malleista ja koelentovaiheessa on hyödynnetty jatkuvasti myös Gripen D-koneesta E-tasoon modifioitua ns. Gripen Demonstrator konetta. Riittää että koneen uuden teknologian toiminta varmistetaan odotetulla tavalla. Koneen suoritusarvojen sijaan lennoilla keskitytään alkuvaiheen jälkeen pääosin taktisten ja asejärjestelmien toimivuuden varmistamiseen. '

Gripen E on kuitenkin uusi kone, jossa ei ole vanhan Gripenin osia. Työntövoimaa on edelliseen versioon verraten noin viidenneksen enemmän, ja laskutelineitä muokkaamalla kone ottaa noin 40 prosenttia enemmän polttoainetta. Siinä, missä vanhojen Gripeneiden pääteline taittuu rungon sisälle, E- ja F-versioissa teline nostetaan siiven sisään. Näin runkoon mahtuu lisäpolttoainetta. Pääasialliset muutokset C/D-malliin verrattuina ovat uusi tehokkaampi moottori, uusi tutka, suurempi runko, suurempi polttoainemäärä, uusi ohjusmalli sekä uudet sensorit.

Ensimmäinen koelentokone keskittyy suoritusarvojen varmistamiseen ja seuraavaksi koelento-ohjelmaan liittyvät koneet keskittyvät yhdessä taktisten ja asejärjestelmien varmistuslentoihin. Toisen Gripen E -koneen odotetaan liittyvän koelento-ohjelmaan alkuvuodesta 2018, kolmannen on määrä valmistua vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla. Koelentäjien ja insinöörien mukaan simuloidut mallinnukset ovat pitäneet toistaiseksi lennoilla hyvin paikkansa, järjestelmät ovat osoittautuneet vakaiksi lennoilla kun aiempien C/D-versioiden järjestelmissä on tarvittu yleensä uudelleenkäynnistyksiä.

Gripen E -hävittäjien tuotanto on täydessä käynnissä Linköpingissä. Ensimmäiset Brasilian ja Ruotsin ilmavoimien koneet ovat olleet tuotantolinjalla jo pitkään. Ensimmäinen kone on tarkoitus luovuttaa Ruotsin ilmavoimille vuoden 2019 aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Surkeasti epäonnistuneen Gripenin uusin versio on siis saatu myytyä Brasiliaan, ja sekin ilmeisesti poliitikkojen lahjuksilla. Ainakin lahjukset on tutkinnan alla ja Saab Gripen E kauppatavarana. Ja totta, tietenkään Saab ei ole syytettyjen penkillä, ainoastaan alan tapaan sen konsultti. Mistä lie löytänytkin Gripen monisteen netistä... No, SVT:n mukaan Brasiliassa tehdyissä hävittäjäkaupoissa epäillään käytetyn laittomia keinoja.

Mitä tulee sitten oikeisiin hävittäjiin, F-35 tulee maksamaan hankintahintana Suomelle arviolta 70 miljoonaa euroa kappale. Lockheed on jo ilmoittanut, että sen tavoite on painaa hinta alle 65 miljoonan euron. Elinaikakustannukset ovat yli tuplat hankintahinnasta, mutta kuten asiantuntijat totesivat, ne sentään on laskettu - ei vain ilmoitettu Gripenin tapaan osassa kustannuksia jopa alle Hawkien...

F-35 tilauksia on ainakin Britannia, Hollanti, Italia, Norja, Belgia ja Tanska ja muistaakseni Puola ja Sveitsi viimeistelevät hankintaa. Suomen kannalta ratkaisevaa on se, että muut EU-maat hankkivat F-35 kalustoonsa ja se, että USA toimittaa koneen. Mahdollista on, että valinta osuu Super Hornetiin, mutta johtuen Euroopan maiden valinnoista (F-35), en siihen oikein enää usko.

Pienellä maalla ei ole varaa hankkia ruotsalaisten paperilennokkia. Nimitys juontaa aiemman Gripenin epäonnistumiseen ja poistamiseen myös Ruotsin kalustosta vain noin 1/3 lentotunneista lentäneenä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
F35 ja Gripenin välillä on yksi erittäin merkittävä ero: F35 tiedetään varmuudella kalliiksi sudeksi, Gripenin kohdalla onnistuminen on vielä mahdollista.

F35 on tarkoitettu yleishävittäjiksi. Tulossa on nykyajan komiteakivääri: Paljon ominaisuuksia on, mutta sillä ei oikeasti tee mitään. Lisäksi hyötykuorman kantokyky menettämättä stealth-omianasuuksia on olematon eli 4 kikkaretta. Jo tämä seikka yksikseen tekee F35 väärän koneen Suomelle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
F35 ja Gripenin välillä on yksi erittäin merkittävä ero: F35 tiedetään varmuudella kalliiksi sudeksi, Gripenin kohdalla onnistuminen on vielä mahdollista.

F35 on tarkoitettu yleishävittäjiksi. Tulossa on nykyajan komiteakivääri: Paljon ominaisuuksia on, mutta sillä ei oikeasti tee mitään. Lisäksi hyötykuorman kantokyky menettämättä stealth-omianasuuksia on olematon eli 4 kikkaretta. Jo tämä seikka yksikseen tekee F35 väärän koneen Suomelle.

Luulen kans, että yksinään ei ehkä riitä, mutta Super Hornetin kanssa olisi aika lyömätön, kuten USA:ssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
F35 ja Gripenin välillä on yksi erittäin merkittävä ero: F35 tiedetään varmuudella kalliiksi sudeksi, Gripenin kohdalla onnistuminen on vielä mahdollista.

Gripenistä tosin tiedetään lähes 100 % varmuudella, että Trump ei aio katsella vain päältä Gripenin kilpailua amerikkalaishväittäjien kanssa, jos Gripen on muutakin kuin paperilennokki ja valinta osuu useammalle maalle jopa ilman lahjuksia. Suomeksi tämä tarkoittaa mahdollisesti sitä, että hintana Ruotsin ja USA:n salaisesta puolustusvelvoitesopimuksesta, Ruotsi ei saa riittävää amerikkalaista teknologiaa Gripenin käyttöön, jos Ruotsi uhkaa USA:n aseteollisuuden maailmanlaajuisia etuja. "Tulli" voi olla hetkessä 1 000 prosenttia.

Gripeniä ei voi edes harkita mm. edellä mainituista syistä Suomeen, mutta eihän sitä suomalaiset voi Ruotsille kertoa. Täällä kun unelmoidaan puolustusliitoista ja yhteisestä NATO-hakemuksesta Ruotsin kanssa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gripenillä on tosiaan poliittiset ongelmansa.

Tuossa swedujen ja jenkkien puollustussopparissa on se puoli, että USA (ja NATO) tarvitsee sitä Baltian takia. 3 kruunun vesseleillä on siis myös valtteja käsissä.

Luulen kans, että yksinään ei ehkä riitä, mutta Super Hornetin kanssa olisi aika lyömätön, kuten USA:ssa.
2 eri koneen ostaminen on kulujen maksimointia.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
2 eri koneen ostaminen on kulujen maksimointia.

Niinhän se on, mutta ne piirtää kellä on liitua. Olen tässä ajatellut maksajaksi USA:a. Me hoidetaan Baltian maiden ja Ruotsin ilmapuolustus vastineena puoli-ilmaisesta huippuluokan kalustosta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
e hoidetaan Baltian maiden ja Ruotsin ilmapuolustus vastineena puoli-ilmaisesta huippuluokan kalustosta.
Tähän kohtaan tekisi mieli sanoa, ett' tarkista lääkitys, mutta totean vain: Kuolleena syntynyt ajatus. Tuota tehtävää varten pitäisi ilmavoimia huomattavasti kasvattaa ja nostaisi Suomen hyvin ylös venakoiden neutralisoidaan ensin -listalla. Ilman NATO-jäsenyyttä tuossa ei ole järjen hiventä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tähän kohtaan tekisi mieli sanoa, ett' tarkista lääkitys, mutta totean vain: Kuolleena syntynyt ajatus. Tuota tehtävää varten pitäisi ilmavoimia huomattavasti kasvattaa ja nostaisi Suomen hyvin ylös venakoiden neutralisoidaan ensin -listalla. Ilman NATO-jäsenyyttä tuossa ei ole järjen hiventä.

Höpöhöpö, ei siihen mitään NATO-jäsenyyttä tarvita. Riittää liitto USA:n kanssa. Ensi-iskun kohteena ollaan joka tapauksessa, joten tämän avulla otettaisiin nopea voitto, tai estettäisi koko isku.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Gripenistä tosin tiedetään lähes 100 % varmuudella, että Trump ei aio katsella vain päältä Gripenin kilpailua amerikkalaishväittäjien kanssa, jos Gripen on muutakin kuin paperilennokki ja valinta osuu useammalle maalle jopa ilman lahjuksia. Suomeksi tämä tarkoittaa mahdollisesti sitä, että hintana Ruotsin ja USA:n salaisesta puolustusvelvoitesopimuksesta, Ruotsi ei saa riittävää amerikkalaista teknologiaa Gripenin käyttöön, jos Ruotsi uhkaa USA:n aseteollisuuden maailmanlaajuisia etuja. "Tulli" voi olla hetkessä 1 000 prosenttia.

Gripeniä ei voi edes harkita mm. edellä mainituista syistä Suomeen, mutta eihän sitä suomalaiset voi Ruotsille kertoa. Täällä kun unelmoidaan puolustusliitoista ja yhteisestä NATO-hakemuksesta Ruotsin kanssa.
Ei ole mitään pelkoa. Toinen noista on urheiluauto ja toinen on perheenisien Saab jota yritetään myydä mainoslauseissa sporttisena tyhmille. Kaikki jotka noista vehkeistä jotain tietää tajuaa että muutaman miljardin projektilla saadaan aikaiseksi maailman paras hävittäjä ja toiset saa sen paperilennokin. Kyse on vain ja ainoastaan siitä miten hienoja ja valheellisia väitteitä saadaan tungettua muutamien ratkaisevien henkilöiden pääkoppaan. Onneksi ne ratkaisevat palaset on vielä toistaiseksi tehneet aina sen parhaan valinnan, eiköhän tee jatkossakin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyse on vain ja ainoastaan siitä miten hienoja ja valheellisia väitteitä saadaan tungettua muutamien ratkaisevien henkilöiden pääkoppaan. Onneksi ne ratkaisevat palaset on vielä toistaiseksi tehneet aina sen parhaan valinnan, eiköhän tee jatkossakin.

Eikä Suomella oikein muuhun kuin oikeaan ratkaisuun ole varaa. Minäkään en usko, että muuhun päätyvät. Toki vaihtoehtona saattaa olla Super Hornet, muuten F-35.
 

Zolmu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen Eurofighterin kannalla. Vaikka on vanhempaa saapumiserää niin se on todettu luotettavaksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. En vain mitenkään jaksa uskoa Gripeniin ihan sen edeltävien mallien epäonnistumisien vuoksi. F-35 on osoittaunut täysin kelvottomaksi joten siksi Brittiläinen Eurofighter tai ehkäpä Super hornet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös