Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 906 253
  • 4 643

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Sehän johtuu siitä, kun eivät he urheile kunnolla. Ei se painojen kanssa pelaaminen ja 10 minuutin kävely juoksumatolla ole mitään urheilua. Jokainen, joka liikkuu riittävästi, ei ole ongelmissa painonsa kanssa, vaan se pysyy suht vakiona parin kilon sisällä. Kun on tehnyt pitkän harjoituksen, on pakko syödä paljon. Jos taas puolestaan on ollut lepopäivä, ei tule oikeastaan kunnolla edes nälkä.

Pitää paikkansa. Kun oikeasti harjoittelu on intensiivistä ja sillä on joku tarkoitus/tavoite, niin täsmällinen ruokavalio tulee usein siinä samalla mukana kylkiäisenä. Toki silloinkin pitää tietää mitä syö ja milloin. Monella ruokien ravintosisällöt ovat kadoksissa. Ei tajuta mitä joku pari perunaa sisältää kaloreiltaan siinä missä joku lehtipihvi. Syödään vitusti turhaa kun muutkin syö ja kun taas jojo-dietaataan, niin ei syödä mitään. Peruskuntosaliharjoittelu on kuluttavaa, mutta ei niin kuluttavaa että 60 kiloisen naisen tarvitsisi hotkia palkkarit maltoilla alas ja päälle 5 perunaa ja 16 lihapullaa.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jahas, syksy saa ja kunnon luonti alkoi taas. Lokakuun lopusta toukokuun alkuun suurin piirtein teen raskasta treeniä ja paljon, sitten herkistelen sellaisen kuukauden verran kauden alkuun ja kesäkuun alusta syyskuun loppuun onkin sitten ylläpitävää treeniä. Paikat pysyivät hyvin ehjinä viime kaudella, joten treenin primääritavoite saavutettiin. Lisäksi sähäkkyyttä ja ihan raakaakin nopeutta tuli lisää, joten sekundäärisen tavoitteeniin kanssa meni hyvin. Alkaneen offseasonin isoin tavoite on nostaa juoksukunto sellaiselle tasolle, missä sen pitää kv-tason seiskamatseissa olla, eli yoyo-testi vähintään 18:aan ja Cooper vähintään 3400 metriin. Tulee vittumainen treenitalvi, mutta pelaaminen on ihanaa, kun ei väsy koskaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Osatotuus tuohon ruokahommaan varmasti myös kehonmuutokset jotka sietävät vuosien saatossa ihan eri tavalla syömistä, tähän muutokseen ei havahduta riittävän ajoissa.
Teini-iässä urheillessa menee vielä kasvuun ravintoa voit syödä mitä vaan perushuttua ja paljon, sen jälkeen 20-30v ei jää juuri mitään vyötärölle kunhan urheilee kunnolla muutaman kerran viikossa, sitten tulee monille perhekiireitä liikunta vähenee ja salakavalasti huomaat muuttuneesi lihavaksi sohvaperunaksi. Kuinka moni on osannut tähän elämänvaiheeseensa suhteuttaa ravintomääränsä, sanoisin että aika harva. Ja nekin jotka ovat jotenkin hajulla, syövät aivan liikaa ja väärin. Luulevat olevansa urheilijoita edelleen kun on se salipäivä kerran viikossa ja käynti golf-klubilla.

_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Osatotuus tuohon ruokahommaan varmasti myös kehonmuutokset jotka sietävät vuosien saatossa ihan eri tavalla syömistä, tähän muutokseen ei havahduta riittävän ajoissa.
Teini-iässä urheillessa menee vielä kasvuun ravintoa voit syödä mitä vaan perushuttua ja paljon, sen jälkeen 20-30v ei jää juuri mitään vyötärölle kunhan urheilee kunnolla muutaman kerran viikossa, sitten tulee monille perhekiireitä liikunta vähenee ja salakavalasti huomaat muuttuneesi lihavaksi sohvaperunaksi. Kuinka moni on osannut tähän elämänvaiheeseensa suhteuttaa ravintomääränsä, sanoisin että aika harva. Ja nekin jotka ovat jotenkin hajulla, syövät aivan liikaa ja väärin. Luulevat olevansa urheilijoita edelleen kun on se salipäivä kerran viikossa ja käynti golf-klubilla.

_

Juuri näin oli ainakin omalla kohdalla paitsi että treenasin 34-vuotiaaksi saakka kovaa. Aktiiviaikoina urheillessa tuli viikkotasolla 8-12 treeniä ja siihen päälle pelit. Toki tuohon päälle vielä kaikki hyötyliikunta. Eihän sitä tuollaisella treenimäärällä tarvitse laskea kuinka paljon kaloreita lapioi suuhunsa, kun kaikki menee kulutukseen. Varmasti päivittäinen kalorimäärä huiteli jossain viiden tuhannen kalorin paikkeilla, vaikken tätä kovin tarkkaan koskaan laskenutkaan... kun ei ollut tarvetta.

Tavoitteellisen treenaamisen päätyttyä treenimäärät tippuivat 3-5 viikkokertaan ja pyöräkin vaihtui autoon. Kiloja tuli vuodessa kymmenen lisää ja seuraavana vuonna vielä 5 kiloa päälle. Sen jälkeen iski itseinho sen verran rajusti päälle, että oli pakko alkaa kiinnittämään paljon tarkempaa huomiota siihen, mitä syö. Tämä auttoi sen verran, ettei paino enää noussut, mutta eipä se juuri laskenutkaan. Vasta sen jälkeen kun tajusi ihan oleellisesti alkaa pienentämään ruokamääriä, alkoi vaaka näyttää taas siedetävämpiä lukuja. On se kuitenkin pitkä - vuosikymmenen - oppimisprosessi ollut - siis allekirjoittaneelle. Syön tätänykyä noin puolet siitä määrästä, mitä aktiiviaikoina ja siinäkin on vielä hiukan liikaa. Ylipäätään kropan totuttaminen sille, ettei ravintoa tarvitse kovinkaan paljon on ollut aikamoinen oppimisprosessi. Onnekkaita ne, joilla ruokahalu katoaa samassa suhteessa liikunnan vähentyessä.

Mulla opetteluvaiheeseen kuului myös sellainen nyanssi, että ruoan ja (vähentyneen) liikunnan suhde pysyi hyvin balanssissa, mutta sitten jos iski jokin loukkaantuminen/sairastuminen/armoton työrupeama jonka seurauksena treenaamaan päässyt, oli hemmetin vaikea vähentää ruoan määrää samassa suhteessa. Kroppa huusi kaloreita, vaikka järjellä yritti kuinka selittää, ettei niille ole tarvetta. Paino saattoi nousta helpostikin useamman kilon ihan muutamassa (3-4) viikossa. Ja sitten taas jojoiltiin sitä takaisin kun treenaamaan taas pystyi.

Nyt elopainoa on kymmenisen kiloa enemmän kuin aktiivi-aikoina urheillessa, mutta suht hyvin balanssissa kuitenkin... sanoisin, että kolmannes tuosta painosta on puhtaasti lisääntynyttä lihasmassaa, kolmannes luonnollista pyöristymistä joka ei sinänsä haittaa ollenkaan ja viimeinen kolmannes sellaista, josta haluaisi eroon.

Vuosikymmenen opettelun jälkeen kyllä jo tietää ja osaa, miten painon saisi pidettyä kurissa, mutta kun samalla tavoin tavoitteellista treenaamista ei enää ole, niin sen verran olen antanut mielihaluille periksi, etten välttämättä kiellä kaikkia elämän iloja itseltäni, kun sille ei varsinaista tarvetta ole.

Varoituksen sana kaikille niille joilla kovaa treenaaminen on loppumassa. Näihin juttuihin kannattaa oikeasti kiinnittää huomiota, ettei tarvitse toistaa samoja virheitä kuten esimerkiksi allekirjoittanut. Tietoahan on nykyään saatavilla vaikka kuinka. Mun vanhempi tytär pitää työnsäkin puolesta (ei kuitenkaan näitä fitnes-touhuja) kropastaan todella hyvää huolta ja on ollut mielenkiintoista nähdä kuinka paljon "puhdasta" ruokaa oikeasti saa syödä, kunhan jättää ne herkut vähemmälle. Tässä olisi vielä oppimista allekirjoittaneellakin. Tietenkin jos pystyy ja haluaa treenaamaan samalla intensiteetillä kuin aiemmin, niin eipä niitä kaloreita tarvitse paljoa laskea. Harva kuitenkaan pystyy tai haluaa elämäntilanteiden muuttuessa.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Sehän johtuu siitä, kun eivät he urheile kunnolla. Ei se painojen kanssa pelaaminen ja 10 minuutin kävely juoksumatolla ole mitään urheilua.

Tällaisia salilla kävijöitä tulee kyllä nähtyä paljon eivätkä he ole yleensä ihan sieltä atleettisimmasta päästä. Ensin vedetään kuntopyörällä/crosstrainerilla/juoksumatolla jokunen hassu minuutti ja sen jälkeen nostelemaan käsipainoja lopputreenin ajaksi. Sanomattakin lienee selvää, että tuolla ei kummoiseen kuntoon päästä. Sitten on niitäkin, jotka käyvät pelkästään painoja kolistelemassa.

Itse käyn salilla 3-4 kertaa viikossa ja lisäksi silloin tällöin pelailemassa oman ainejärjestön liikuntavuorolla. Varmaan omassakin treeniohjelmassa olisi viilattavaa, mutta ihan kohtuullisia tuloksia sillä on toistaiseksi tullut.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Onko muilla samaa ongelmaa maastavedossa kuin mulla eli vetovaiheessa tanko raapii säären etuosat aivan verille jo ekoissa sarjoissa ja tuo tuntuu todella vittumaiselle, vaikka kelpo rautoja olen nostanutkin. Pitkälahkeiset housut ja muut kompressiosukat on kyllä testattu, ei toimi. Tekniikka moitteeton tai ainakin, niin että tuo ei tekniikkavirheestä johdu. Ongelma poistuisi sellaisen tangon myötä, jossa ikään kuin seisottaisiin tangon keskellä, mutta salilta ei moista löydy.
 

Johnnie

Jäsen
Onko muilla samaa ongelmaa maastavedossa kuin mulla eli vetovaiheessa tanko raapii säären etuosat aivan verille jo ekoissa sarjoissa ja tuo tuntuu todella vittumaiselle, vaikka kelpo rautoja olen nostanutkin. Pitkälahkeiset housut ja muut kompressiosukat on kyllä testattu, ei toimi. Tekniikka moitteeton tai ainakin, niin että tuo ei tekniikkavirheestä johdu. Ongelma poistuisi sellaisen tangon myötä, jossa ikään kuin seisottaisiin tangon keskellä, mutta salilta ei moista löydy.

Täysin normaalia. Taitaa mennä jopa enemmän niin päin, että säärien säästyminen kertoo jalkojen heikkoudesta ja sitä kautta usein tekniikkavirheestä. Moni suojaa sääriään käyttämällä jalkatreeniin tarkoitettuja polvilämppäreitä säären ympärillä vedellessä. Toimivuutta en uskalla taata, itse en ole koskaan kokeillut
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Täysin normaalia. Taitaa mennä jopa enemmän niin päin, että säärien säästyminen kertoo jalkojen heikkoudesta ja sitä kautta usein tekniikkavirheestä. Moni suojaa sääriään käyttämällä jalkatreeniin tarkoitettuja polvilämppäreitä säären ympärillä vedellessä. Toimivuutta en uskalla taata, itse en ole koskaan kokeillut

Näin pohdinkin. Pitänee kokeilla noita lämmittimiä, ei viitsisi tanko veressä raastaa enää menemään jatkossa. Ihmettelen ongelman harvinaisuutta siihen nähden miten paljon maastavetoja vedetään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin pohdinkin. Pitänee kokeilla noita lämmittimiä, ei viitsisi tanko veressä raastaa enää menemään jatkossa. Ihmettelen ongelman harvinaisuutta siihen nähden miten paljon maastavetoja vedetään.
Mulla aukesi sääret, kun shortseissa vedin. Pitkälahkeiset lopettivat verenvuodatuksen, mutta niilläkin aika hyvin ryysti tanko sääriluun kohdat ruvelle. Kompressiosukat+pitkälahkeiset treenihousut ehkäisi mulla aika hyvin pahimmat hieraantumiset. Tämän syksyn olen nostellut aika maltillisia rautoja mavessa ja keskittynyt kyykkyyn, joten sääret alkavat näyttää jälleen suht inhimillisiltä. Tosin nyt on hartialinjan keskipaikkeilla karhea ja kuiva hiertynyt läntti, kun treenipaidan kaulus rullaantuu siihen ja tanko hinkkaa ihoa. Siirryin pari treeniä sitten ohuisiin huppareihin kyykkytreenien ajaksi.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mulla aukesi sääret, kun shortseissa vedin. Pitkälahkeiset lopettivat verenvuodatuksen, mutta niilläkin aika hyvin ryysti tanko sääriluun kohdat ruvelle. Kompressiosukat+pitkälahkeiset treenihousut ehkäisi mulla aika hyvin pahimmat hieraantumiset.

Okei, varmaan harvinaisen karhea bar mulla käytössä kun repii tuonkin yhdistelmän jälkeen multa sääret auki. Pitänee futis-suojat hommata. Joskus teen myös rinnallevetoa ja siinä jos missä vetovaihe on raastava. Tekniikasta en aio tinkiä. SJMV toki yksi mahdollisuus, mutta siirryin perinteiseen maveen juuri uusien treeniärsykkeiden toivossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onpas ketju valunut alas. No, päivityksellähän se korjaantuu, eli notta. Juuri meni umpeen puolen vuoden kortti paikalliselle kaupungin DDR-salille. Hyvä on ollut treenata, kun kuitenkin liki kaikki tarpeellinen on löytynyt, magnesiumia saa käyttää ja rautoja paukuttaa varomatta ääniä. Monipuoliseen cardiotreeniin se ei kuitenkaan sovellu, joten ajattelin kokeilla jotain vähän kehittyneempää, kaupallista salia. Samalla olen funtsinut myös jotain nettivalmennuskurssia, lähinnä Vertti Harjuniemen Alfaa, joka alkaisi taas tuossa kuukauden päästä. Onko kellään kokemusta tästä tai vastaavista? Voi laittaa yv:nkin, ellei tässä halua kokemuksiaan jakaa. Jos nyt päädyn vaihtamaan salia, ajattelin kokeilla ensin, riittääkö itsekuri vetämään kovaa treeniä sopivilla levoilla ja ruoilla tämän n. kuukauden, ja jos lipsuu, ottaisin sitten Vertin avuksi. Herkuttelu ei ole ongelma vaan enemmänkin se, että vedän helposti liian ankaraksi sekä ruoan että treenin.

Noin muutoin oma tilanne on näin ikämieheksi hyvä, voimatasot ovat nousseet ja kroppa muokkaantunut ainakin omasta mielestäni. Tuossa navan kohdalla on vain sellainen pikku rollo, josta haluan vielä eroon.
 

Lapa11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Vimpelin Veto
Pitkästä aikaan elämäntilanne sallii sen, että kerkiän käymään salilla säännöllisesti. Olisiko jollain antaa hyväksi todettua sali ohjelmaa, olisin kiitollinen jos sellaisen saisin.

Käyn 4 kertaa viikossa salilla, mieluiten kaksijakoinen ohjelma. Kuntotaso on hyvä tällä hetkellä ja tekniikat kunnossa. Tavoitteena on lihasmassan ja voiman lisääminen. Ainoastaan reeni ohjelma siis puuttuu!
 
Pitkästä aikaan elämäntilanne sallii sen, että kerkiän käymään salilla säännöllisesti. Olisiko jollain antaa hyväksi todettua sali ohjelmaa, olisin kiitollinen jos sellaisen saisin.

Käyn 4 kertaa viikossa salilla, mieluiten kaksijakoinen ohjelma. Kuntotaso on hyvä tällä hetkellä ja tekniikat kunnossa. Tavoitteena on lihasmassan ja voiman lisääminen. Ainoastaan reeni ohjelma siis puuttuu!
Näillä lähtötiedoilla on helppo suositella "Elaston 2-jakoista". Lyhyesti selitettynä neljä treeniä viikkoon työntävät/vetävät jaolla, kaksi ensimmäistä voimapainotteisesti ja kaksi muuta suuremmilla toistomäärillä. Rakennettu helpoista perusliikkeistä, joten tekniikoiden puolesta ei varmasti ongelmaa tule. Suoraa linkkiä en kehtaa laittaa, mutta löytyy googlettamalla alan foorumilta. Ohjelman kyljessä myös ohjeita progressioon ja vaihtoehtoinen ohjelma, joka tehdään pelkästään vapailla painoilla.

Olen tuota itsekin käyttänyt joskus ja hyväksi todennut. Ongelma noissa 2-jakoisissa ohjelmissa ainakin itselläni on, että ensimmäinen/ensimmäiset isojen lihasten liikkeet syövät tehoja lopulta treeniltä. Mutta näinhän se väkisin pienijakoisissa ohjelmissa menee ja onko se välttämättä niinkään huono asia.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pitkästä aikaan elämäntilanne sallii sen, että kerkiän käymään salilla säännöllisesti. Olisiko jollain antaa hyväksi todettua sali ohjelmaa, olisin kiitollinen jos sellaisen saisin.

Käyn 4 kertaa viikossa salilla, mieluiten kaksijakoinen ohjelma. Kuntotaso on hyvä tällä hetkellä ja tekniikat kunnossa. Tavoitteena on lihasmassan ja voiman lisääminen. Ainoastaan reeni ohjelma siis puuttuu!

Tuo Elaston tuli itsellenikin mieleen kuten @osmoskosmos mainitsi. Toinen vaihtoehto olisi tehdä jako suoraan yläkroppa/alakroppa joka olisi hieman selkeämpi. Ainakin itselleni. Eli Maanantai ja Tiistai voimapäivät ja loppuviikosta sitten pumppaillaan jolloin mukaan voi ottaa hieman eristävämpiä liikkeitä. Mitään valmista ohjelmaa ei valitettavasti ole antaa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pitkästä aikaan elämäntilanne sallii sen, että kerkiän käymään salilla säännöllisesti. Olisiko jollain antaa hyväksi todettua sali ohjelmaa, olisin kiitollinen jos sellaisen saisin.

Käyn 4 kertaa viikossa salilla, mieluiten kaksijakoinen ohjelma. Kuntotaso on hyvä tällä hetkellä ja tekniikat kunnossa. Tavoitteena on lihasmassan ja voiman lisääminen. Ainoastaan reeni ohjelma siis puuttuu!
Madcow 5x5, jos kokemusta löytyy jo reilusti, vähintään pari vuotta. Stronglifts 5x5 sopii paremmin, jos salikokemusta on vähemmän ja tulokset nousevat vielä nopeasti. Molemmat löytyvät netistä ilmaiseksi ja perustuvat itse Glenn Pendlayn oppeihin. Hyvin toimii.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä oli mukava kun ortopediltä irtos lupa ja tuli pyörähettyy ekaa kertaa 4 kuukauteen olkapääleikkauksen jälkeen salilla.

Yllätyin miten "terveestä " kädestä ei oikeestaan maksimi voimaa ollu hävinny juurikaan tuossa ajassa. Kestävyys tietenkin kärsinyt.

Mut voi herranjumala tuota leikattua kättä. En olis ikinä uskonu että niin voimaton voi käsi olla. Kait se siitä nopeesti palautuu. ?

Mitenköhä ois viisainta ja millasilla sarjoilla treenauttaa tuota leikattua kättä että sais niinsanotusti voimat ennalleen ja balanssiin toisen käden kanssa?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitenköhä ois viisainta ja millasilla sarjoilla treenauttaa tuota leikattua kättä että sais niinsanotusti voimat ennalleen ja balanssiin toisen käden kanssa?
Jotain mahdollisen repivää ja teknistä, maksimiykkösiä ilman lämmittelyä. Yhden käden tempaus esim.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jotain mahdollisen repivää ja teknistä, maksimiykkösiä ilman lämmittelyä. Yhden käden tempaus esim.

Vittu miten hauskaa. Naurat varmaan vieläkin läpällesi. Harmi kun kukaan muu ei.

Mitenköhä ois viisainta ja millasilla sarjoilla treenauttaa tuota leikattua kättä

Kannattaa aloittaa pitkillä sarjoilla esim. melko voimakkaan kuminauhal kanss niin, että käy sillä läpi olan eri osia niin, että tuntuu mutta ei kuitenkaan alkuun turhan tanakasti. Vähitellen progressiivisesti vastusta nostaen. Erilaisia lapatukiharjotteita kannattaa pitää paljon ainakin alkuvaiheessa mukana, koska pitkän tauon jälkeen olkaluun pää ja koko hartiarenkaan asento on mitä on ja asentotunto on hakusessa noissa leikkuussa käynnissä olkapäissä aina kadoksissa. Erilaiset lapapunnerrukset ja lankut yms. ovat hyviä tuohon. Kannattaa hakeutua hyvän fysioterapeutin pakeille, joka tajuaa harjoitusfysiologiasta paljon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vittu miten hauskaa. Naurat varmaan vieläkin läpällesi. Harmi kun kukaan muu ei.
No, mulle riittää, että vaikkapa edes yhtä vähän huvitti. Ei tartte nauraa enää, onhan tuosta jo jonkin aikaa. Itse en nauranut ollenkaan, kunhan huvitti.

Vaan ei kai tää näin vakavaa ole? Jos vakavissaan ollaan, mä neuvoisin ihan suoraan menemään ammattilaisen juttusille, enkä kyselemään netistä.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kannattaa aloittaa pitkillä sarjoilla esim. melko voimakkaan kuminauhal kanss niin, että käy sillä läpi olan eri osia niin, että tuntuu mutta ei kuitenkaan alkuun turhan tanakasti. Vähitellen progressiivisesti vastusta nostaen. Erilaisia lapatukiharjotteita kannattaa pitää paljon ainakin alkuvaiheessa mukana, koska pitkän tauon jälkeen olkaluun pää ja koko hartiarenkaan asento on mitä on ja asentotunto on hakusessa noissa leikkuussa käynnissä olkapäissä aina kadoksissa. Erilaiset lapapunnerrukset ja lankut yms. ovat hyviä tuohon. Kannattaa hakeutua hyvän fysioterapeutin pakeille, joka tajuaa harjoitusfysiologiasta paljon.
Jees kiitos asiallisesta vastauksesta.

Pitääpä huomenna kokeilla mitä pystyy tekemään ja mitä ei. Kipu rajoittaa vielä jonkun verran tiettyjä liikkeitä mut kuulemma kuuluu asiaan.

Mulla on vakuutusyhtiön määräämä fysioterapeutti mut hänen tietämyksensä loppu siihen ku saatiin käden liikeradat kuntoon. Kait se kannattaa sitten sijoittaa omia rahoja ammattilaiseen joka vaikka kädestä pitäen näyttäs mitä kannattaa tehä.

Jos vakavissaan ollaan, mä neuvoisin ihan suoraan menemään ammattilaisen juttusille, enkä kyselemään netistä.
Noh lähinnä nyt ajattelin kysellä jos täältä sais vinkkejä ja kokemuksia.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Mitenköhä ois viisainta ja millasilla sarjoilla treenauttaa tuota leikattua kättä että sais niinsanotusti voimat ennalleen ja balanssiin toisen käden kanssa?
Itselläni oli tässä pari vuotta sitten aivoverenvuoto. Selvisin periaattessa säikähdyksellä, mutta vasen puoli kropasta kärsi jotain hermovaurioita, jonka seurauksena voimaa ei ollut enää entiseen malliin.

Olen tehnyt paljon töitä saadakseen etenkin vasemman käden tasavertaiseksi oikean kanssa. Yhden käden liikkeitä käsipainoilla ja laitteilla. Aluksi yritin lisätä kestävyyttä eli pienillä painoilla, runsaasti toistoja. Progressiivisesti sitten raskaampaa painoa ja vähemmän toistoja. Edelleen teen ylimääräisiä toistoja väsemmalla kädellä.

Olkapäästä kun on kyse, niin venyttely kuminauhan avulla on tosiaan hyvä lähtökohta, kuten Pavlikovsky mainitsi jo.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen tehnyt paljon töitä saadakseen etenkin vasemman käden tasavertaiseksi oikean kanssa. Yhden käden liikkeitä käsipainoilla ja laitteilla. Aluksi yritin lisätä kestävyyttä eli pienillä painoilla, runsaasti toistoja. Progressiivisesti sitten raskaampaa painoa ja vähemmän toistoja. Edelleen teen ylimääräisiä toistoja väsemmalla kädellä.
Eli kärsivällisyyttä ja kärsivällisyyttä, ei taida olla niinsanotusti oikotietä onneen.

En tiiä meneekö offtopicin puolelle mut tosiaan kävin yksityisellä lääkäriasemalla leikkauksessa ja sieltä on myös fysioterapeutti mut tuntuu että kukaan ei tiedä mitään. Semmosenkaan kysymykseen ei osata vastata että haittaako se itte tuota paranemista jos tekee kipua vastaan kuntosali harjotteita vai pitääkö pysyä kivuttomalla alueella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noh lähinnä nyt ajattelin kysellä jos täältä sais vinkkejä ja kokemuksia.
Juu, se on ihan jees. Tosin itse olen huomannut, että nämä jutut ovat sen verran yksilöllisiä ja herkkiäkin jatkoloukkaantumisten osalta, että itse en valitettavasti pystyisi luottamaan anonyymien palstalaisten neuvoihin, koska ne voivat olla lopulta mitä sattuu, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Toki paikalla saattaa olla joku ammattilainenkin tai kovan luokan kokemuksella varustettu amatööri, joka osaa antaa ihan oikeita neuvoja, mutta yhtä hyvin voit rikkoa itsesi vain pahemmin. Itse ehkä lähtisin tilanteessasi kyselemään jostain tunnetusta ja hyvämaineisesta liikuntakeskuksesta vinkkejä ammattilaisista, jotka voivat sulle ohjelman laatia. En välttämättä minkään tusina-PT:n matkaan hyppäisi, mutta kokeneella ja asiansa osaavalla PT:llä on varmasti enemmän tietoa tällaisista tapauksista kuin jollain elämäänsä kyllästyneellä työterveysfyssarilla. Ja tästä jälkimmäisestä nyt ei tartte kenenkään suuttua taas, on varmasti hyviäkin tt-fyssareitakin.

Sen voin kuitenkin sanoa, ettei kannata aloitta maksimiykkösillä yhden käden tempausta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Eli kärsivällisyyttä ja kärsivällisyyttä, ei taida olla niinsanotusti oikotietä onneen.

En tiiä meneekö offtopicin puolelle mut tosiaan kävin yksityisellä lääkäriasemalla leikkauksessa ja sieltä on myös fysioterapeutti mut tuntuu että kukaan ei tiedä mitään. Semmosenkaan kysymykseen ei osata vastata että haittaako se itte tuota paranemista jos tekee kipua vastaan kuntosali harjotteita vai pitääkö pysyä kivuttomalla alueella.

Näissä terapeuteissa on valtavia eroja ja osaaminen kullakin näistä orientoituu täysin siihen skeneen missä he työskentelevät. Juuri tällainen yksityisen lääkäriaseman fyssari saattaa tietää kuinka olka mobilisoidaan leikkauksesta liikeratojen suhteen liikkuvaksi, mutta kuormitusfysiologia on tuntematon käsite, outoa kyllä. Työterveysfyssari tietää ergonomiat, mutta ei välttämättä treenin päälle. PT:tä älä valitse, heistä hyvin harvat ymmärtävät juuri sinun tarpeitasi yksilöllisesti etenkin kun tilanteesi on tuo. Kuormitusfysiologiaan ja post-operatiiviseen harjoitteluun erikoistunut omt-fysioterapeutti olisi sulle nyt mun mielestä hyvä vaihtoehto.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Semmosenkaan kysymykseen ei osata vastata että haittaako se itte tuota paranemista jos tekee kipua vastaan kuntosali harjotteita vai pitääkö pysyä kivuttomalla alueella.

Joo, vaihda fysioterapeuttia. Jos on vastuussa postoperatiivisesta kuntoutuksesta, täytyy pystyä vastaamaan tuollaiseen kysymykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös