Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 062
  • 4 643
Nytpä on niin erikoisia väitteitä, että ihan mielenkiinnosta kysyisin mihin nämä luvut perustat? Eli jonkinmoista lähdettä, tutkimustulosta yms, jossa näin vältettäisiin?

Eli tuo 1,5g, ja 20g, mihin nämä perustuvat? Lisäksi tuon palautusjuoman huikean hyödyn heti treenin jälkeen saisit kyllä näyttää toteen. Tämä olisi ihan uutta tietoa minullekin. Toki palkkarini juon, mutta edellinen tutkimus jonka itse luin kertoi että ajoituksella "on viitteitä siitä, että on positiivinen korrelaatio". En ole missään törmännyt puhuttavan noin suorasta menestystekijästä.

Samoiten kun puhut tehostuneesta proteiinisynteesistä, niin mehän kaikki tiedämme sen, että proteiinisynteesi kuluttaa pelkästään polttoaineekseen sen noin 10g proteiinia ateriaa kohden. Kovasti kuullostaa tämänkin kautta vähäiseltä tuo 20g.

Noh, lyö faktat tiskiin niin ehkä täälläkin voidaan oppia jotain uutta.

>10 g välttämättömiä aminohappoja voimaharjoituksen jälkeen parantaa proteiinisynteesiä (Koopman ym. 2007).

"Emerging dietary guidelines for protein are in the range of 1·2–1·6 g protein/kg/d. In the absence of evidence that suggests higher intakes are beneficial, it is not yet possible to say that protein intakes higher than those suggested will be beneficial. What appears to be critical is that the timing of ingestion is very important. Protein should be consumed early during the postexercise recovery phase (i.e., immediately to 2 h after exercise). The high quality protein dose that appears to maximally stimulate muscle protein synthesis is close to 20–25 g, above which protein synthesis is not additionally stimulated but increases in amino acid oxidation and urea synthesis may result." (Stuart M. Phillips. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108: S158–S167)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muistaakseni jossain Hulmin blogin jutuissa oli siitä, että kyseessä olisi nimenomaan rasvaton massa, josta tarkahko proteiinintarve tulisi laskea. Loogista sikäli, että joku 150kg rasvaläski ei sillä 120 gramman ylityksellä tee muuta kuin varastoi osan vyötärölleen. Yhtälailla kovaa punttaavan, muutoinkin paljon liikkuvan ja makronsa laskevan jannun tapauksessa sillä ylityksellä tuskin on niin paljon väliä, jos ollenkaan. Itse olen mieluummin ylittänyt tuon rasvattoman massan kautta lasketun määrän.
 

Jeffrey

Jäsen
>10 g välttämättömiä aminohappoja voimaharjoituksen jälkeen parantaa proteiinisynteesiä (Koopman ym. 2007).

"Emerging dietary guidelines for protein are in the range of 1·2–1·6 g protein/kg/d. In the absence of evidence that suggests higher intakes are beneficial, it is not yet possible to say that protein intakes higher than those suggested will be beneficial. What appears to be critical is that the timing of ingestion is very important. Protein should be consumed early during the postexercise recovery phase (i.e., immediately to 2 h after exercise). The high quality protein dose that appears to maximally stimulate muscle protein synthesis is close to 20–25 g, above which protein synthesis is not additionally stimulated but increases in amino acid oxidation and urea synthesis may result." (Stuart M. Phillips. Dietary protein requirements and adaptive advantages in athletes. British Journal of Nutrition 2012; 108: S158–S167)

Eiköhän näin ajankohtaisesta aiheesta löytyisi tuoreempaakin dataa kuin 10 ja 5 vuotta vanhaa?

Tässä keskustelussa on nyt syytä muistaa myös se, että ylimääräinen proteiini ei kerry läskiksi, vaan ylimääräiset kalorit kertyvät ylimääräiseksi läskiksi. Lihaskasvuun tosiaan tarvitaan tietty määrä proteiinia. Sen lisäksi ihminen tarvitsee kaloreita. HPLC dietillä on todistetusti niin psykologisia kuin fysiologisiakin hyötyjä, vaikka kaikki nautittu proteiini ei mene lihasten rakentamiseen, vaan osa siitä käytetään energiana.

Tutkimuksissa vähän harhaanjohtavaa on se, että osassa puhutaan proteiineista prosentuaalisena osuutena kokonais energiasaannista, osassa taas popularisoitu tähän g/kg muotoon. Prosentuaalisesti puhutaan siitä, että kuntoilijalle 30-35% olisi hyvä, alle 40% saannin haitallisuudesta ei ole näyttöä. Toisessa muodossa g/kg muodossa puhutaan siitä, että 3-4 g/kg ei ole syytä ylittää. Omalla kohdalla 2000 kaloria proteiineista olisi aika tasan 33% päivittäisestä energiatarpeesta, samalla noin 4,2g/kg.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tässä keskustelussa on nyt syytä muistaa myös se, että ylimääräinen proteiini ei kerry läskiksi, vaan ylimääräiset kalorit kertyvät ylimääräiseksi läskiksi.
Hyvä täsmennys. Oma oletukseni, jota en tullut kirjoittaneeksi auki, oli se, että haalitaan protskuja lihaskasvua ajatellen, mutta ruokailu on muutoin päin haitaria.

Mikä muuten on @Jeffrey sulla ruoan ja mikä lisäravinteita teiden osuus noin suurinpiirtein per päivittäinen energiantarve? Joskus aiemmin jo mainitsinkin, että kolmen tonnin ylittäminen laadukkaasti on itselleni koitunut kompastukseksi lihaskasvua ajattelen, jota tämä käsivamma sopivasti tukee, ja siksi ajattelinkin lähteä ensi syksynä tankkaamaan vähän toisella tapaa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Täällä varmaan löytyy kokemusta Versa Grippsesista? Olen tässä nyt varmaan puolen vuoden ajan miettinyt niiden hankkimista. Millaisia kokemuksia palstatovereilla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Täällä varmaan löytyy kokemusta Versa Grippsesista? Olen tässä nyt varmaan puolen vuoden ajan miettinyt niiden hankkimista. Millaisia kokemuksia palstatovereilla?

Nuo toimii ihan hyvin alhaalta ylös vedettävissä liikkeissä. Sen sijaan ylhäältä alas ja esim ns. kauhukahvat ovat kyllä parempi tehdä remmeillä.

Minussakin elää pieni nössö, ja esimerkiksi mavessa ja varsinkin sjmv:ssä tuntuu kivalta kun ei ole hirtetty tankoon kiinni. Mavessa muutenkin remmien optimaalinen kiinnitys on vähän turhan räpläämistä ainakin minulle, ja grippsit täten toimii paremmin. Samoin myös soutuliikkeissä. Kumpiakaan en kyllä itse omista, ja käytettyä tulee vain lainattuna. Eli mitään massiivista kokemusta ei ole olemassa. Forkut tykkää ilman vedellessä.

Mikä muuten on @Jeffrey sulla ruoan ja mikä lisäravinteita teiden osuus noin suurinpiirtein per päivittäinen energiantarve? Joskus aiemmin jo mainitsinkin, että kolmen tonnin ylittäminen laadukkaasti on itselleni koitunut kompastukseksi lihaskasvua ajattelen, jota tämä käsivamma sopivasti tukee, ja siksi ajattelinkin lähteä ensi syksynä tankkaamaan vähän toisella tapaa.

Voisin huomenna kirjoitella tästä vähän enemmän koneella. Tekee itselleenkin ihan hyvää heittää aika ajoin omat kalorit laskuriin.

Pääsääntönä melko yleisesti pidetään sitä, että tuo 4000-4500 on sellainen joka vielä tulee kunhan syö paljon. Tämän ylittäminen ei oikein koviltakaan syömäreiltä onnistu ilman pieniä vippasia. Yleisimmin käytetty vippaskonsti on oliiviöljy. Osa sitä ihan puhtaasti juo, itse tykkään lorotella esimerkiksi riisin sekaan. Lisäravinteista kun kysyit, on itselläni käytössä palautusjuoma ja sitten treenibuusteri. Palkkarin vedän n. 1,5 kertaisena eli noin 50 grammaa tulee sekä hiilaria että proteiinia. Tuosta palkkarista tulee siis vähän reilu 400 kaloria joka on joku 8% omasta päivittäisestä energian saannista. Tästä kun opiskeluista siirrytään työelämään, niin voisi olla halua siirtyä taas johonkin laadukkaaseen välipala proteiiniin. Syntha 6 on näistä varmaan se legendaarisin ja varmasti hyvä. Tuota kun jatkaa mahdollisesti maidolla, pähkinöillä ja banaaneilla, niin kaloreita saa ihan kivasti välipalalla, ja sen jälkeen on vielä ihan toimintakuntoinen.

Omasta mielestäni myös annoskokojen kasvattaminen on järkevää kun halutaan kaloreita nostaa. Kerralla paljon syöminen on helpompaa kuin sama määrä useammalla kerralla, eikä tarvitse koko päivää viettää keittiössä ja ruokapöydässä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Homma sen kun vaikeutuu. Olisit nyt vaan sanonut, että ne Versat on helvetin hyvät.
Eikös tuo ole todella helppo ratkaisu - täysin kotimainen, silti halvempi ja ammattilaisilta en ainakaan haukkuja ole lukenut. Lisäksi kuvien perusteella jämäkämmän oloisetkin. Mutta toki sun valinta. Itse tosissaan meinasin jo tilata Tafferit, mutta nyt kun treenaaminen sai uudet suunnat, jätän massahakuisen treenin pois enkä nyt todennäköisesti remmejä tarvitse keväällä.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Itse tilasin joulun jälkeen Versat ja olen kyllä tykännyt, saa selän tuhottua vielä paremmin kun siinä kohtaa kun forkuista meinaa voimat loppua voi vielä versojen kanssa tehdä sarjan tai pari. Eli Malmille ainakin täältä suunnasta peukkua, ehdottomasti tilaukseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En saa sponsorituloja eikä mulla ole mitään kiinni mainostamassani Tafferin tuotteissa, mutta ma kusun vaan, että mikä logiikka on ostaa Versat, jos Tafferit saa halvemmalla? Ja siis on tuo kotimaisuusaspektikin sekä laadusta olen lukenut lähinnä positiivista palautetta. Tietysti jos ovat käteensopivammat ja tietää sen niin ymmärrän, mutta onko jollain jotain erityisen painavaa infoa, miksi Taffereita ei kannattaisi ostaa? Haluaisin sen nimittäin itsekin tietää, kun nuo raskaammat soudun tulevat taas ajankohtaisiksi ja lätkyttimet hommaan. Vai onko tämä jokin brändijuttu, kun maailmalla bodaillaan Versoilla.
 

Makkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
En saa sponsorituloja eikä mulla ole mitään kiinni mainostamassani Tafferin tuotteissa, mutta ma kusun vaan, että mikä logiikka on ostaa Versat, jos Tafferit saa halvemmalla? Ja siis on tuo kotimaisuusaspektikin sekä laadusta olen lukenut lähinnä positiivista palautetta. Tietysti jos ovat käteensopivammat ja tietää sen niin ymmärrän, mutta onko jollain jotain erityisen painavaa infoa, miksi Taffereita ei kannattaisi ostaa? Haluaisin sen nimittäin itsekin tietää, kun nuo raskaammat soudun tulevat taas ajankohtaisiksi ja lätkyttimet hommaan. Vai onko tämä jokin brändijuttu, kun maailmalla bodaillaan Versoilla.

Itse tilasin lähinnä siksi, kun oli Fitnesstukulla 30€ ale yli 100€ tilaukseen niin nappasin Versat ja muutakin tavaraa samalla. Muistaakseni luin joskus myös, että Tafferin vetimet ovat hieman lyhyemmät tai pidemmät kuin Versat, josta joku ei ollut tykännyt. Mutta henk.koht ei siis mitään Taffereita vastaan, molemmat varmasti ajavat asiansa enemmän kuin hyvin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, taisi olla niin, että Versoissa on hiukan leveämmät mutta lyhyemmät lätkät vrt. Taffereissa. Taisi olla peräti tuossa aiemmin linkittämässäni blogissa.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Kiitokset palstatovereille neuvoista!

Versoihin päädyttiin ja olen kyllä sikäli ollut täysin tyytyväinen, että ainakin tuntuma selkäliikkeissä on parempi. Ei noiden avulla nyt isompia rautoja mielestäni liikutella mutta liikkeet menevät paremmin perille. Mites noita kannattaa huoltaa/pestä?
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Kiitokset palstatovereille neuvoista!

Versoihin päädyttiin ja olen kyllä sikäli ollut täysin tyytyväinen, että ainakin tuntuma selkäliikkeissä on parempi. Ei noiden avulla nyt isompia rautoja mielestäni liikutella mutta liikkeet menevät paremmin perille.
Itsellä kyllä nousee enemmän rautaa, koska selkä kyllä jaksaa isompia kiloja kun forkut eivät enää ole ongelma.
Mites noita kannattaa huoltaa/pestä?

Ei miehet mitään pese.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suositelkaapas jotain n. max 150 euron langallisia kuppikuulokkeita musiikin kuunteluun. Tulee käyttöön siis punttisalille. Nappikuulokkeita en käytä kun ne ei vaan sovi mun korviin sitten yhtään.

Edelliset Denonin kupit menivät rikki, joten uudet pitäisi hankkia. Denonit olivat hyvät, mutta tuota mallia ei enää saa ja korvaavat maksaakin nykyään yli 300e. Vaatimuksina tietysti, että olisivat kestävät + hyvät muhkeat soundit, mutta mitään studiokuulokkeita ei olla hankkimassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En osaa edelliseen sanoa mitään, mutta riennän kuitenkin paikalle kehumaan Tafferin vetoremmejä. Kivasti saa kyllä selkään osumaa noilla kulmasouduissa. Ylätalja ja leuanveto ovat vielä pannassa, mutta koskan pystyn soutuja tekemään, ajattelin kuitenkin hommata ne. Kannatti. Ehdottomasti paremmat kuin Versat, vaikken ole niitä kokeillutkaan!
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse ostin nimenomaisesti salikäyttöön Powerin myymät Amadeus bluetooth -vastamelukuulokkeet. Langattomuus on tietysti sallilla must ja vastamelulla saa Justin Bieberin hiljaiseksi. Voimaharjoittelussa OK, mutta hikoillessa kuulokkeiden pehmustemateriaali ei ole yhtä miellyttävän tuntuinen kuin esim. Denoneissa. Muistaakseni jotakuinkin tuohon budjettiin meni, ehkä kympin pari päälle. Soundit OK-tasoa.
Noi langattomat häviää äänentoistossa niin pirusti verrattuna langallisiin, että en sellaisiakaan ole hankkimassa, ellei budjetti aja siihen. Ei se piuha mua ole oikeastaan häirinnyt ollenkaan. Hyvään kun tottuu, niin on vaikea enää kuunnella huonommista...
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En osaa edelliseen sanoa mitään, mutta riennän kuitenkin paikalle kehumaan Tafferin vetoremmejä. Kivasti saa kyllä selkään osumaa noilla kulmasouduissa. Ylätalja ja leuanveto ovat vielä pannassa, mutta koskan pystyn soutuja tekemään, ajattelin kuitenkin hommata ne. Kannatti. Ehdottomasti paremmat kuin Versat, vaikken ole niitä kokeillutkaan!

Mahtaako näillä niin suurta merkitystä olla? Itselläni on Gazozin remmit eikä ole valittamista. Hintaa taisi olla 30-40 euroa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulee siihen piuha mukaan, joten sitäkin voi käyttää. Vastamelu-ominaisuus toimii itsenäisesti, joten sitä voi käyttää piuhalla tai ilman. Pitääpä tehdä kuuntelutesti: kymmentä eri musiikkia piuhalla ja piuhatta. Puhelimeni (iPhone 6) ei käsittääkseni tue AptX-bluetoothia, jolla pitäisi päästä CD-tason laatuun, mutta monet muut tukevat. Jos laittaa tuon standardin langattomat kuulokkeet ja kännykkä tukee sitä, ei laatu pitäisi olla ainakaan olla kovin heikko. No nyt mentiin jo punttisaleista akustiikan puolelle.
Kiitos infopläjäyksestä! Kyllä tuo langattomuus toki olisi plussaa, jos se ei tule ännentoiston kustannuksella.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Patteri harjoitukset on kyllä kovaa treeniä, mutta se haittaa selvästi kanssa treenaajia. Tänään aamulla yksi mies treenasi tällaista harjoitusta, jossa hänen käytössään oli Kyykkyteline, penkki jossa teki käsipainoilla, jalkaprässi sekä hauispenkki. Eihän se itseäni haitannut, kun oli rintatreeni menossa, mutta kun kyseessä vielä pieni sali niin vähän voisi ajatella muitakin. Aamulla tosin muut treenaajat oli pääasiassa vanhempia tai sellaisia joilla ei hirveästi salikokemusta ollut, näin ainakin olin katsovinani. Näin ollen kukaan siihen mitään kantaa ottanut, jos pääsisi vaikka treenamaan johonkin noista. Äijällä kun oli vielä sellaisia rautoja pelissä, että siinä olisi moni joutunut kiskomaan rautoja pois laitteista.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Nuo patteritreenit ja muut hihhuloinnit kannattaisi tehdä siinä tapauksessa jossain muualla kuin jossain pikkusalilla, missä muitakin kunnostaan huolehtivia, mutta kukin toki tyylillään ja siitä tulikin mieleen nämä kaikkien rakastamat karjuvat salikarjut, eli painoista riippumatta mölähtelevät pässit.
Eikä siinäkään sinällään mitään pahaa ja itsekin päästelen joitain ääniä ainakin sarjan viimeisissä toistoissa, mutta jumalauta oikeasti jos maastavedossa tangossa noin 85kg ja karjut kuin vähä-älyinen ensimmäisestä toistosta alkaen niin kyllähän siellä hymyilee aika moni muukin lisäkseni.
 
Vähän ehkäpä tyhmä kysymys mutta, onko ennen treeniä otetulla oluella vaikutusta treenisuoritukseen. Tuli hetki sitten ruoan yhteydessä nautittua yksi ja tarkoituksena olisi mennä salille illasta. Palautumiseen tuo olisi ollut aivan täydellinen mutta sen suhteen nyt hieman epäonnistuttiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös