Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 906 794
  • 4 643

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan selvä naksahdus tuntui alaselästä siinä nostotilanteessa. En osaa sen enempää diagnosoida. Varasin tutulle Naprapaatille ajan huomiseksi josko se saisi selkää avattua.

Naksahdus ei välttämättä liity tismalleen samaan asiaan kuin siitä aiheutunut jumi. Nikamathan naksuu ihan kovastikin vaikkapa hierojalla jos painelee tälläistä istumatyöläisen selkärankaa.
Itsekin kävin naprapaatilla avaamassa lukot pari vuotta sitten, erittäin toimiva juttu mutta tärkeintä tässä on kuitenkin se että löytää syy ettei nikamat menisi lukkoon uudestaan, silloin on helpompi treenatakin. Tosin naprapaatti voi ihan bisneksen kannalta suositella että käyt avaamassa lukot hänen luonaan muutaman kuukauden välein mutta itse sanoisin että se on tyystin väärä tapa ja kalliskin. Huoltoa vaan kunnolla, hierontaa ja jumppaa selälle(sisältäen venytyksiä), itse heräsin huollon tarpeeseen vasta noin 35 vuotiaana, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Suosittelen kaikille, etenkin ei enää teinivuosissa treenaaville, varsinkin voimailijoille ja staattista työtätekeville.

_
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Jännä juttu, miten nopeasti kroppa muistaa tauon jälkeen, mistä hommassa on kyse. Pidin hiukan vajaan kuukauden täyttä urheilutaukoa ja olen sen jälkeen käynyt pari kertaa kevyesti puntilla ja kerran vähän juoksentelemassa, ja tuntuu että lihakset imevät kaiken ärsykkeen todella hyvin. Varmaan viikko menee vielä ja taso on vähintään sama kuin ennen taukoa. Ei näköjään tee pahaa kerran vuoteen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Jännä juttu, miten nopeasti kroppa muistaa tauon jälkeen, mistä hommassa on kyse. Pidin hiukan vajaan kuukauden täyttä urheilutaukoa ja olen sen jälkeen käynyt pari kertaa kevyesti puntilla ja kerran vähän juoksentelemassa, ja tuntuu että lihakset imevät kaiken ärsykkeen todella hyvin. Varmaan viikko menee vielä ja taso on vähintään sama kuin ennen taukoa. Ei näköjään tee pahaa kerran vuoteen.

Punttihommissa kuukausien, tai vuosienkaan tauko ei kadota "lihasmuistia" jos jonkinnäköiset lihat on kroppaan saanut haalittua aikanaan, voimatasoista puhumattakaan. Kehitys on nopeahkoa ja ukko turpoaa, toisin jos ensimmäistä kertaa koskisi painoihin.
 

Veijari

Jäsen
Naksahdus ei välttämättä liity tismalleen samaan asiaan kuin siitä aiheutunut jumi. Nikamathan naksuu ihan kovastikin vaikkapa hierojalla jos painelee tälläistä istumatyöläisen selkärankaa.
Itsekin kävin naprapaatilla avaamassa lukot pari vuotta sitten, erittäin toimiva juttu mutta tärkeintä tässä on kuitenkin se että löytää syy ettei nikamat menisi lukkoon uudestaan, silloin on helpompi treenatakin. Tosin naprapaatti voi ihan bisneksen kannalta suositella että käyt avaamassa lukot hänen luonaan muutaman kuukauden välein mutta itse sanoisin että se on tyystin väärä tapa ja kalliskin. Huoltoa vaan kunnolla, hierontaa ja jumppaa selälle(sisältäen venytyksiä), itse heräsin huollon tarpeeseen vasta noin 35 vuotiaana, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Suosittelen kaikille, etenkin ei enää teinivuosissa treenaaville, varsinkin voimailijoille ja staattista työtätekeville.
_
Kävin tosiaan sen yhden kerran naprapaatilla pari päivää selän hajoamisen jälkeen. Naprapaatti venytti ja naksautteli selkää mutta varsinaista vikaa ei selästä löytänyt. Helvetin jäykkänä lihakset kylläkin oli että naprapaatti ei tahtonut saada mitään liikettä nikamiin. Mutta sen voin kertoa, että sitä seuraavaa aamu olikin sitten yhtä helvettiä. Jopa pahempi kuin selän loukkaamisen jälkeinen aamu. Taisi tuossä naksauttelussa olla vähän liikaa ärsykettä selälle.

Nyt on pari viikkoa kulunut oikeastaan totaalisen levon parissa, mitä nyt kävelemässä käynyt päivittäin. Edellispäivänä kävin hiukan sählyä höntsäämässä ja tänään ensimmäistä kertaa salilla tuon selkävaivan alkamisen jälkeen. Pientä jäykkyyttä on edelleen havaittavissa varsinkin selkää venyttäessä mutta varsinaisia kipuja ei enää ole. En tietenkään mitään mavea lähtenyt salilla repimään, kevyttä keskivartalon jumppaa ja käsitreeniä vain. Aika varovaisesti täytyy aloitella ja en tiedä uskaltaako tuota mavea ensimmäiseen puoleen vuoteen lähteä lainkaan repimään. Sen verran pelästytti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kävin tosiaan sen yhden kerran naprapaatilla pari päivää selän hajoamisen jälkeen. Naprapaatti venytti ja naksautteli selkää mutta varsinaista vikaa ei selästä löytänyt.
Kuulostaa jokseenkin tutulta. Et varmasti ole ainoa jolla vastaavia ongelmia, vikaa on mutta ei pystytä osoittamaan tarkkaa paikkaa. Sanoisin että hyvin moni näistä korjautuu loppuen lopuksi vahvistamalla selkää oikealla tavalla, eli paljon venytyksiä ja liikkuvuuden parantamista selälle sekä tärkeimpänä treeniä syville lihaksille. Ilman niitä on todella suuri riski treenata isoja painoja, varsinkin kun ei ole enää teini.

Summaisin jotenkin niin että keskitä tästä lähtien ajatus selän ennakoivaan huoltoon, paljon toimivampaa ja halvempaa kuin huoltotoimenpiteet jälkeenpäin. On myös palkitsevaa koska voimailua ja muutakin sporttailua pystyy jatkamaan paljon pidempään kun selkää hoitaa ennakoivasti eikä odota sitä seuraavaa isoa naksahdusta johon voi sitten loppua koko urheilu. Huoltoa on monenlaista, jokaiselle jotakin. Mulle tärkein on se että joku piiskaa mua(!) tekemään viikottain, olen laiska itse saamaan mitään venytyksiä tai kontroloituja treenejä aikaiseksi. Mä oon käynyt jo 5 vuotta pilateksessa joka on kehonhallinnan harjoittelua, alkuperäinen nimi contrology on kuvaavampi kuin herra pilateksen nimen mukaan nimetty tämä nykyinen nimitys, tunti missä käyn on jo jatkotaso mikä sisältää jo erittäin paljon haasteitakin niin venytysten kuin esim vatsalihastreenin suhteen, siellä käy ihan urheilijan näköisiä miehiäkin ettei olla pelkästään naisten keskellä missä ei ole sinällään mitään vikaa siinäkään. Tuon lisäksi käyn edullisissa opiskelijahieronnoissa parin viikon välin, tämä kombo on ollut paras päätös mitä kuntoiluun liittyen olen tehnyt ikinä kun miettii juuri siten että hyvin todennäköisesti mun urheilut olisi voinut jo loppua kokonaan selkävaivojen takia ennen 35v ikää ilman näitä.

_
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Kyselläänpä palstatoverien mielipidettä ja yleistä kokemusta kompressiotrikoista? En jaksa uskoa, että noista yläkroppaa puristavista juuri itselle olisi hyötyä, mutta housut voisin nähdäkkin tarpeellisiksi/hyödylliseksi. Treenimäärät viikossa 4 - 6 kertaa, joista 3-4 punttia ja loput juoksua. Etenkin nuo 2xu -merkkiset trikoot ovat oikeasti kuulemma muutaman tutun kehumana toimivat, näinköhän? Tutkitustihan kompressio parantaa toipumista,lääketieteessäkin käytetty jo ties kuinka kauan. Myönnän itseni sen verran välineurheilijaksi, että ajattelin noihin sijoittaa. Hinta on toki suolainen, kun edullisimmin taitaa olla karvan alle 80e. Toisaalta, pieni hinta laadukkaasta vaatteesta, jonka todennäköisesti vetää ylleen monena päivänä viikossa ja toimii juoksulenkeillä ja puntilla käydessä.

Kompressiosäärystimillä väheni penikkavaivat ja pohjejumit, joten ainakin niistä olen saanut hyödyn, joten niitä voin suositella, ainakin kokeiluun, penikkavaivoista kärsiville.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Mahtaisiko täältä löytyä henkilöä, joka tekisi minulle ruokaohjelman? Tarkoitus olisi polttaa rasvaa pois ja ylläpitää lihasmassaa. Olen ihan hyvässä kunnossa ikäisekseni (38 vuotta), penkki 160-170kg, kyykystä 240-250kg. Minulla on kaksi pientä lasta ja se rajoittaa treenaamista. Pystyn kyllä ylläpitämään voimaa- ja lihaskuntoa kolmella salitreenilla viikossa. Ongelmana minulla on ruokavalio. En ole oikein koskaan kiinnittänyt siihen tarpeeksi huomiota. Varsinkin nyt, kun elämä on kiireellistä perheellisen miehen elämää, suuhun tulee laitettua kaikkea sellaista mitä sinne ei kuulu laittaa. Jos täällä on joku arvon palstatoveri, joka tekee sellaista ammatikseen ja tai puoli-ammatikseen tai vaan huvikseen, otan kaikki neuvot ja vinkit vastaan. Laittakaa viestiä YV:llä. (Voin myös antaa rahallisen korvauksen, jos olet PRO.)
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Käykö kukaan täältä Fitness24Sevenillä, kokemuksia? Ainakin halpa.

Kävin kerran tutustumassa, ihan mukava sali oli ainakin Sörnäisissä. Mutta sitten kun vielä lähemmäksi avattiin Fresh Fitness ja tarjottiin hinnaksi 9,90e/kk, ei paljoa tarvinnut miettiä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Käykö kukaan täältä Fitness24Sevenillä, kokemuksia? Ainakin halpa.
Ainakin Sörkkä, Mellunmäki ja Malmi ovat ok. Kahdessa viimeksi mainitussa on todella paljon tyhjää tilaa ei mihinkään käytettäväksi. Sörkässä käy suht paljon jengiä. Ihan jepa ketju.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ongelmana minulla on ruokavalio. En ole oikein koskaan kiinnittänyt siihen tarpeeksi huomiota.
Mun mielestä tässä tulee eteen nyt kysymys että haluatko tosiaan tarkan ruokaohjelman, pystytkö oikeasti noudattamaan sitä aina kiireisessä arjessasi jos kyse ei ole hetkellisestä dietistä sekä löytämään aina tarvittavat ruoka-aineet kaapista. En tarkoita etteikö se ole mahdollista mutta koen itse olevani perheellisenä kuntoilijana jokseenkin vastaavassa tilanteessa(samanikäinenkin) ja itse olen hiljalleen järkeistänyt syömistäni, laihtunut pysyvästi ehkäpä noin 5 kiloa vuodessa, mikä tärkeintä niin syön edelleen maukasta ruokaa juuri sellaista mikä maistuu hyvälle, en hampaat irvessä mitään vihreitä pirtelöitä.
10 kiloa sai lähtemään jo pelkästään perusjutuilla. Hiilarit minimiin silloin kun ei ole urheilemassa tai tekemässä fyysistä työtä. Pastalle, perunalle, riisille jos niitä syö enemmän kuin muutaman ruokalusikallisen pitää aina olla perustelu miksi eli ne pitää myös kuluttaa.
Sokerit pois. Turhat rasvat pois, leivät voi syödä ilman levitettä ja laittaa vaikka sitä vähärasvaista kinkua ja juustoa enemmän päälle. Välipaloiksi vaikkapa omenoita.
Itse syön salaattia ruoaksi päivittäin, ainakin toisen päivän aterioista. Nekin maistuu pirun hyvälle kun perussalaattiin lisää mm avocadoa, siemeniä, maustettua naudan jauhelihaa, maapähkinöitä, tonnikalaa, broileria, oliiviöljy/viinietikkaa jne.

_
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Maastavetoon liittyen: itseä vähän "pelottaa" se nykäisy lähtöasennosta alaselän kannalta. Siksi aloitan liikkeen yläasennosta eli otan tangon telineiltä, laskeudun alas ja aloitan "lennosta" sarjan.

Todennäköisesti tyhmä kysymys: onko tässä tekniikassa jotain "huonoa puolta" tai haittaa? Mihinkään kisoihin en aio osallistua joten sen puolesta mitään "oikeaa" tapaa ei ole motiivia oppia.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Mahtaisiko täältä löytyä henkilöä, joka tekisi minulle ruokaohjelman?


Jos ravinto-oppi ei ole tuttua ja syömiset tällä hetkellä nätisti sanottuna hunningolla, älä todellakaan ota mitään PeeTeen tekemää ruokaohjelmaa, missä on kellonajat ja grammamäärät lihavoituna ja keittiövaa'asta tulee kyökkisi käytetyin tarvike. En tiedä, kuinka paljon sulatettavaa laardia on, mutta jos puhutaan alle 20kg pitkän juoksun tavoitteesta, tee vain perus järkeistäminen ja maltillinen siistiminen ruokailutottumuksiin. Näillä opeilla itse tulin painossa 15kg alas vuoden aikana, voisi toimia myös sinulle:
  • Keskitä herkuttelu yhdelle päivälle viikossa. Silloinkin pidettävä joku tolkku, ei kolmea perhepitsaa ja kahta litraa suklaajäätelöä kerralla.
  • Korvaa pasta/peruna/riisi osittain kasviksilla. Kiireiselle jopa pakasteparsakaali on monta kertaa parempi vaihtoehto kuin peruna.
  • Välipaloilta pullakahvit ja leipäpinot mäkeen, tilalle hedelmiä, pähkinöitä, maustamatonta jugurttia marjoilla yms.
  • Vaihda se kohdassa 2 vähentynyt riisi/pasta tummaan. Enemmän kuitua, vähemmän hötöhiilaria.
  • Sokerilimpparit ja -mehut vaihtuu vissyyn. Ei tarvitse perustella varmaankaan?
  • Alkoholista turha sanoa edes mitään, sitä ei painoa pudottava ihminen käytä kuin erittäin kohtuullisesti ja harvoin.
Tuossa on erittäin paljon olettamuksia, en voi tietää alkoholinkäyttötottumuksiasi tai herkuttelusi yleisyyttä. Jos nuo kuusi pikaisesti rustattua kohtaa kuulostaa turhan suurelta muutokselta, voit siirtyä myös asteittain. Ota pari-kolme muutosta ensiksi, esimerkiksi pistät välipala-asiat kuntoon ja kannat lidlistä halpaa vissyä jääkaapit täyteen. Kun huomaat jo noilla muutoksilla tiputtaneesi osan vararenkaasta matkan varrelle jo kuukauden kokeilun aikana, alat varmasti tehostamaan hommia ja lisäämään noita korjattavia kohtia. Tuohon voimatreenin kaveriksi vielä kaksi 30-45min kävelylenkkiä viikkoon vaikka välipäiville niin voit melkein kuulla rasvan palamisen nukkumaan mennessäsi!
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@Puoliveltto

jos olet kova hyppyyttämään tankoa maasta, et tee välttämättä yhtään puhdasta toistoa tuolla tekniikalla. Normaalilla lähdöllä tulisi väkisin se yksi ilman pomppua.

Anna mennä siis vaan! :)

***
Mikä juttu tuo "herkkujen" syönti muuten oikein on? Minulla ainakin aiemmin harrastamani "herkuttelu" (eli suklaan, leivonnaisten yms. ahtaminen) oli oire jostakin. Syitä olivat nälkä, stressi, yleinen tyytymättömyys ja väsymys. Jo ensimmäisen poistaminen auttaa terveellisesti syömisessä huikeasti. Suosittelen!

Onko täällä muita lihattomia/kalattomia? Olen kohta kolme kuukautta mennyt ilman, enkä ole huomannut oikeastaan mitään muutosta jaksamisessa enkä painossa. Ulkona syömisestä on tosin hävinnyt kaikki hohto, kun ravintosisällöt on perseellään ja/tai ruoka ei ole järin maukasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä komppaan @MunkADunk ia liki sanasta sanaan. Toissa keväänä raapaisin iltahiilarit vähemmälle, otin käyttöön karkkipäivän ja lisäsin kasvisten osuutta ruokailussani, painoa putosi 15 kg. En mikään armoton läski ollut, mutta heräsin siihen kun 36" farkut alkoivat kiristää. Reilun vuoden on paino pysynyt samoissa lukemissa, vaikka juon 1-2 pulloa olutta viikossa, syön sen pullan viikonloppuisin enkä ole kieltäytynyt tässä joulun alla suklaistakaan. @KiVi lle totean sen, ettei herkkuja tarvitse ahmia, vaan jonkun laadukkaan herkun voi nautiskella ilman pakkomiellettä. Tunnistan kyllä tuon palkintosyömisenkin.

Seuraava askel pitäisi ottaa ja se vaatisi kai sitten ruoan punnitsemista. Haluaisin kiristää vatsaa ja jenkat pois. Mutta joulun otan kyllä ihan nautiskellen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuohon voimatreenin kaveriksi vielä kaksi 30-45min kävelylenkkiä viikkoon vaikka välipäiville

Tähän arjen ravintoja kuntoiluohjeisiin vielä palatakseni, mun mielestä tämä pari kävelyä viikossa on kyllä aivan liian vähän, ihan kaikille. Ihminen on luotu kävelemään. Jos tekee fyysistä työtä taikka sellaista että siinä tulee käveltyä niin sitten ehkä pari tuollaista vajaan kahden tunnin kävelyä on ok viikonloppuisin, mutta eikö niin tee kaikki? Ainakin itse kävelen jo viikonloppuisin sen pari kolme tuntia ulkona, en pystyisi olemaan sisällä tai autolla pisteestä a pisteeseen b. Kaikki alle 5km matkat lähiostarille ja puhumattakaan lähikaupoista 1km säteellä aina jalan, menee treenistäkin kun ostaat sen vähintään kaksi isoa ruokakassia sieltä.
Olen aiemminkin suositellut että jos kävely on päässyt unohtumaan niin ottakaa nyt ihmeessä jokainen liikkuja päivittäiseen rytmiin kävelyä tai vähintäänkin se 3-4 krt/vk. Kävely on siitä hyvä tapa liikkua että sen voi tehdä useimmat meistä duunivarusteissa kun on kelpo kengät, ei tarvitse olla lenkkareita. Tämä mahdollistaa helpot kävelyt. vain mielkuvitus on rajana, jos julkisilla liikkuu niin jää pari kilsaa ennen pysäkkiä veke aamuin ja illoin joka päivä. Itse teen 1-1½ tunnin kävelylenkkejä noin joka toinen päivä, keskinopeus n 6.5kmh niissä kuluu aina se +500kcal. Tämä on ihan ehdoton lisä tuohon ravinnon järkeistämisen lisäksi.
Moni menee metsään siinä että joko on tekemättä mitään tai sitten juoksee, mikä on täysin väärä ajattelutapa varsinkin jos ei ole enää teini, ensiksi kun aletaan polttaa läskiä tai ihan muuten vaan aletaan kuntoilemaan kävellään lenkkejä melkein joka päivä, sitten kun paino tippuu ja jos on kiinnostusta juoksemiseen niin sitä voi kokeilla, mutta sekin vaatii teknistä osaamista enemmän kuin kävely ja kävelyn ohessa ainakin pk-seudulla voi tehdä lenkkipoluilla esim leuanvetoja, vatsoja, nostella tukkeja jne.

_
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ei toki ruoan punnitsemisessakaan mitään vikaa ole, se vain tuntuu kotilaihduttajalle turhan radikaalilta ja raadolliselta ratkaisulta, mikä (ainakin omalla kohdalla) voisi johtaa helpommin repsahduksiin ja turhautumiseen. Tottakai on niitäkin ihmisiä, joilla motivaatio nousee kun jokainen riisikakku ja kananmunanvalkuainen makroineen merkataan Exceliin ja niitä repsahduksia ruokaohjelman ulkopuolelle ei tule. Jos itse hyppäisin tulevaisuudessa ruokavalion suhteen seuraavalle levelille, merkkaisin vaikkapa viikon syömiset ja juomiset johonkin vihkoon tai Exceliin. Siitä voisi sitten viikon jälkeen oikein hartaudella tarkastella, mitä voisi jättää pois, mitä voisi muuttaa ja mitä voisi lisätä.

Tähän arjen ravintoja kuntoiluohjeisiin vielä palatakseni, mun mielestä tämä pari kävelyä viikossa on kyllä aivan liian vähän, ihan kaikille. Ihminen on luotu kävelemään.
Tämän nyt heitin tuollaisena loppukaneettina. Jos laihduttajan lähtökohta on se, että voimatreeniä tehdään kovalla intsensiteetillä mutta kaikki aerobinen on vähäistä, jopa tuollainen parin tunnin viikottainen lisääminen matalasykkeiseen liikuntaan on suunta oikeaan. Sen lisäksi, että siitä on apua painonpudotuksen kannalta, auttaa se palautumaan esimerkiksi edellisen päivän salitreenistä paremmin. Maltillisen lähdön jälkeen kävelylenkit on tottakai hyvä lisätä osaksi päivittäistä rutiinia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
https://www.youtube.com/watch?v=n1GUQVo1Lps

Tämä oli ihan hauska läppä bodausharrastajista.
Hyvin oli poimittu stereotypiat kieltämättä. Ehkä olisi voinut vielä sen alfan voinut iskeä sinne, eli voimailua vuosikymmeniä harrastaneen lievästi mahakkaan isoisän, joka hiukan ylimielisesti tarkkailee erityisesti nuorten miesten palautusjuomista ja treenaamista muilla kuin vapailla painoilla.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Aika pitkään tässä nyt on tullut kuntosalilla käytyä. Nyt vuoden sisään vähän enemmän. Hyvin tuo lihasmassakin tuntuu tarttuvan. Painokin noussut kolme-neljä kiloa viime keväästä katsottuna. Keväällä kun muut urheilut vähenee niin voi keskittyä taas vähän enemmän tuohon bodailuun Lähinnä kiinnostaa kysyä, että monessa paikkaa suositellaan 3*6-8 toiston sarjoja. Itse olen tehnyt aina 4*6-8 toiston sarjoja. Onkohan tuolla mitään merkitystä suuntaan tai toiseen tekeekö kolme tai neljän sarjaa?

Saisivat muuten kieltää naisilta mustat myötäiset salihousut. Koita nyt jotan haukkaria tehdä kun hyvännäköinen leidi pumppaa edessä jalkakyykkyä.
 

Johnnie

Jäsen
Lähinnä kiinnostaa kysyä, että monessa paikkaa suositellaan 3*6-8 toiston sarjoja. Itse olen tehnyt aina 4*6-8 toiston sarjoja. Onkohan tuolla mitään merkitystä suuntaan tai toiseen tekeekö kolme tai neljän sarjaa?

Lyhyt vastaus: Ei.

Pitempi vastaus: Ei tuollaista voi edes kysyä (tai tuollaiseen yksiselitteisesti vastata), koska sopiva sarjojen määrä yksittäisessä treenissä riippuu niin monesta asiasta. Lisäksi jos meinasit tuolla kysymykselläsi vain yhden liikkeen sarjoja, niin ei siihenkään mitään vastausta löydy. Esimerkiksi jos teet rinnalle kuusi sarjaa yhdessä treenissä, se on aika lailla sama teetkö neljä sarjaa tasapenkkiä ja kaksi sarjaa vinopenkkiä vaiko kaksi sarjaa penkkiä, kaksi vinopenkkiä ja kaksi kässäripenkkiä. Kokonaisvolyymi on silti sama, ainakin jos käytetään kuormittavuudeltaan samankaltaisia liikkeitä. Tietenkin jos teet tietylle lihasryhmälle vaikkapa viisi liikettä, jokaista kolme sarjaa, ja lisäät jokaiseen liikkeeseen yhden sarjan lisää, niin silloin kokonaisvolyymin muutos olisi jo niin merkittävä että noilla sarjamäärillä olisi enemmän merkitystä. Mutta uskallan olettaa että sinun tapauksessasi tällaisesta tilanteesta ei ole kysymys.

Eli kuten sanottua, sinun tapauksessasi tuolla 3x vs. 4x -casella yhdessä liikkeessä tuskin on mitään väliä, oli jako tai treenitapa mikä tahansa. Sitten kun kysytään että tehdäkö 10 vai 40 sarjaa rinnalle viikossa, niin kysymykseen voisi jo jollakin tavalla vastata kun tiedetään myös kysyjän treenijako, treenityyli, treenitausta sekä muut vastaavat asiat.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kiitos vastauksesta. Itsekkin mietin juuri sitä, että tuskin on mitään sen suurempaa merkitystä. Neljän sarjoja olen tottunut tekemään ja niin taidan tehdä myös jatkossakin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Neljän sarjoja olen tottunut tekemään ja niin taidan tehdä myös jatkossakin.
Tuut tuut! Kun tottuu tekemään jotain salilla, kannattaa tehdä muutos ohjelmaan.

Minä esimerkiksi vaihdan treeniä parin viikon - reilun kuukauden välein. Mukava tehdäkin, kun ei pääse fakkiutumaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuut tuut! Kun tottuu tekemään jotain salilla, kannattaa tehdä muutos ohjelmaan.

Minä esimerkiksi vaihdan treeniä parin viikon - reilun kuukauden välein. Mukava tehdäkin, kun ei pääse fakkiutumaan.
Joo kyllähän sitä silloin tällöin vähän vaihdellaan. Ihan fiiliksenkin mukaan. Mutta pääosin menen noin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös