Prospect Pools – NHL:n tulevaisuus

  • 25 583
  • 83

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kai sen jutun voisi edes avata? Siinä jaotellaan joukkueet prospekti-osaston mukaan.

Meinasin tota aiempaa listaa. Ei tuolla HfBoardsillakaan ollut Mikosta mainintaa, ja alkuperäinen juttu maksumuurin takana. Ne siis avasin, tiedoksesi.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Meinasin tota aiempaa listaa. Ei tuolla HfBoardsillakaan ollut Mikosta mainintaa, ja alkuperäinen juttu maksumuurin takana. Ne siis avasin, tiedoksesi.

Oli siellä ainakin eilen maininta, että Rantanen oli listan sijalla 17. Muuten oli kyllä omaan makuun aikast heikko tekele.

Myös tuo NHL-seurojen listaus oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Itse olisin rankannut helposti Arizonan Toronton edelle ja seuraavat kohdat ainakin itseä vähän ihmetytti:

Toronto has the best farm system in the NHL and it isn't close. Based on my prospect definitions, there are zero reasonable arguments for anyone to even be in the same conversation. There are at least 20 prospects in this system that would fit in many other teams' top 10.


Itse pidän nimenomaan kärkeä Torontossa todella kovana, mutta taso tippuu sitten TOP10:n jälkeen todella kovasti. Esim mainitulla Arizonalla on mielestäni huomattavasti parempi TOP11-20 osasto. Torontolla puuttuu loistavat pakkiprospectit käytännössä kokonaan, mutta Arizonalla löytyy kärkiprospecteja myös pakkien osalta. Makuasioita tietysti noi organisaatioiden rankkaamiset, mutta ei tuossa ainakaan mitään omasta mielestä mitään suurta kuilua ole Toronton ja esimerkkinä käytetyn Arizonan välillä.
 

Barky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Jets, Tappara
Suomalaiset Pronmanin listalla:

Laine 1st
Puljujärvi 3rd
Sebastian Aho 10th
Olli Juolevi 14th
Mikko Rantanen 17th
Julius Honka 54th
Kasperi Kapanen 58th
Vili Saarijärvi 64th
Aleksi Saarela 68th
Esa Lindell 74th
Ville Pokka 77th
Artturi Lehkonen 81st

Maalivahteja en löytänyt enempää kuin viisi, ja Saros oli kolmas.

Erittäin hyvältä näyttää. 12 suomalaista ja huonoin 81. sijalla Lehkonen. Hienointa on se että 17. ensimmäisen joukossa on jopa viisi suomalaista. Viime vuonna yksikään ei 20. parhaan joukkoon päässyt. Tulevaisuus näyttää valoisammalta kuin koskaan ennen!

(Otetaan nyt vielä huomioon ettei Pronman ole ihan arvostetuin pelaajien arvostelija joten listaa voi katsella vähän sillä silmällä)
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Suomalaiset Pronmanin listalla:

Laine 1st
Puljujärvi 3rd
Sebastian Aho 10th
Olli Juolevi 14th
Mikko Rantanen 17th
Julius Honka 54th
Kasperi Kapanen 58th
Vili Saarijärvi 64th
Aleksi Saarela 68th
Esa Lindell 74th
Ville Pokka 77th
Artturi Lehkonen 81st

Mä oon sitä mieltä että Rantanen on liian alhaalla. En tiedä, vaikuttaako mun man crush häntä kohtaan mielipiteeseeni, mutta minä näen hänet tulevaisuudessa minkä tahansa NHL jengin ykkösketjun pelaajana. Ehkä jos Aho ja Rantsu vaihtais paikkaa, niin saisin nukuttua.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Oli siellä ainakin eilen maininta, että Rantanen oli listan sijalla 17. Muuten oli kyllä omaan makuun aikast heikko tekele.

Myös tuo NHL-seurojen listaus oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Itse olisin rankannut helposti Arizonan Toronton edelle ja seuraavat kohdat ainakin itseä vähän ihmetytti:

Toronto has the best farm system in the NHL and it isn't close. Based on my prospect definitions, there are zero reasonable arguments for anyone to even be in the same conversation. There are at least 20 prospects in this system that would fit in many other teams' top 10.


Itse pidän nimenomaan kärkeä Torontossa todella kovana, mutta taso tippuu sitten TOP10:n jälkeen todella kovasti. Esim mainitulla Arizonalla on mielestäni huomattavasti parempi TOP11-20 osasto. Torontolla puuttuu loistavat pakkiprospectit käytännössä kokonaan, mutta Arizonalla löytyy kärkiprospecteja myös pakkien osalta. Makuasioita tietysti noi organisaatioiden rankkaamiset, mutta ei tuossa ainakaan mitään omasta mielestä mitään suurta kuilua ole Toronton ja esimerkkinä käytetyn Arizonan välillä.

Olen hieman puolueellinen vastaamaan, mutta itse en näe mitään tiputusta tuossa top10:n jälkeen. Itse asiassa tuota massaa on hirveän hankala laittaa edes järjestykseen, koska potentiaalisia pelaajia on niin valtavasti. Toronto tulee keikkumaan tämän vuoden tuolla listan keulilla ja sen jälkeen dipannee muutaman sijan väistämättä. Arizonalla ja Winnipegillä on myös loistavat systeemit, mutta Torontolla on tällä hetkellä loistavat top3 prospektit, jonka jälkeen taso tippuu ja sen jälkeen tulee satunnaisessa järjestyksessä Zaitsev, Kapanen, Brown, Carrick, Dermott, Soshnikov, Johnson, Timashov etc. Hyvin eri kehitysasteilla olevia pelaajia, jotka varmaan kelpaisivat aika moneen systeemiin. Tuohon joukkoon voi itsensä tunkea jossain vaiheessa myös Leipsic, Rychel, Lindberg, Valiev, Hyman, Leivo, Lindberg, Nielsen, Korshkov, Grundström, Bracco, Hyman, Woll, Greenway ja Brooks. Torontolla on oikeastaan tuon top3:n ulkopuolella n. 20 pelaajan massa, jota on todella vaikea arvottaa, mutta jossa on on eri kehitysasteilla olevia pelaajia, jotka monessa paikassa menisivät helposti top10 prospekteina.

Puolustajia ja senttereitä on liian vähän, sekä laituriosastolle on liikaakin tunkua, eikä selkeää maalivahtilupausta ole. Bibeau ja Sparks eivät mielestäni edes mahdu tuohon top25 prospektien joukkoon. Tuosta tulee valmistumaan pelaajia ensi kaudella ja esim. Connor Carrick on hyvinkin siinä rajoilla voiko laskea tuohon joukkoon, eikä esim. Zaitsev tule olemaan tuolla listalla tätä syksyä pitempään. Taso tuon top10 joukon ulkopuolella ei juuri laskea siellä on monia todella hyviä nuoria U20 pelaajia mm. Woll, Grundström ja Greenway. Leipsic, Rychel ja Lindberg kuuluvat myös tuohon top10 ulkopuoliseen osastoon, jotka aiemmissa organisaatioissaan olivat ns. top10 lupauksia ja kehitys on jatkunut ihan kohtuullisesti.

Se kuinka monta ykköskentän tai -parin pelaajaa tuossa on niin se on hieman kyseenalaista, mutta tällä hetkellä tuo potentiaalisten NHL pelaajien määrä on valtava. Jos verrataan vuoden takaiseen, niin tilanne on parantunut todella paljon. Itse en ainakaan osaa laittaa noita sijoja 5-20 järjestykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös