Prokrastinaatio - lykkääminen, viivyttely

  • 3 459
  • 16

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Prokrastinaatio (engl. procrastination) tarkoittaa lykkäämistä, viivyttelyä, vetkuttelua ja välttelyä.

Prokrastinaatio on sitä, että vapaaehtoisesti lykkää aikomaansa toimintaa, vaikka lykkääminen todennäköisesti pahentaa tilannetta.

Oleellista ilmiössä on, että välttely ei aiheudu mistään ulkopuolisesta syystä: olit suunnitellut tekeväsi jonkun asian ja varannut sille aikaa, mutta vietätkin kaksi tuntia Facebookissa. Toinen keskeinen piirre on, että vetkuttelu tekee tilanteen lopulta sinulle hankalammaksi.

On tyypillistä, että ihminen on aikaansaapa joillakin alueilla, mutta vetkuttelee toisilla. Prokrastinaatiota esiintyy myös läpi ammattikuntien. Tietyt työn piirteet kuitenkin selvästi ruokkivat lykkäämistä. Jos työhön liittyvät tärkeät tavoitteet ovat kovin suuria ja ajallisesti kaukana ja samalla jokapäiväinen ajankäyttö ja työn organisointi ovat pitkälti omissa käsissä, on tilanne otollinen prokrastinoinnille."


(nimimerkki CAROL:n blogista)
--

Tunnistatko itsesi tälläisestä psykologisesta ilmiöstä? Taivas tietää, että kyse ei ole mistään laiskuudesta vaan tuo lainauksen loppu on juuri minä töissä. Yleensä ei vain ole yhtään mitään tekemistä, niin on hankala sitten tehdä nopeasti jotain ihan pientäkin juttua, kun ei ole tottunut sellaiseen. Olen erittäin aikaansaava monissakin asioissa, jos ne sattuvat kiinnostamaan. Olen ollut hyvällä menestyksellä mukana esimerkiksi kaikenlaisessa yhdistystoiminnassa ja muissa järjestelyissä. Jos töissä joskus harvoin on jotain tekemistä, niin on niistäkin osa oikeastaan ihan mielenkiintoisia.

Yksi naispomo sanoi kerran, että sinä olet kyllä todella hyvä työntekijä, kun saat sen työvaihteen päälle. Niin olenkin, tiedän.

Eksää arvostin hyvin paljon siinä asioihin toimeen tarttumisessa. Erityisesti mieleen on jäänyt yksi kesäpäivä, kun tyttö siivoa keittiötä, laittaa rätin hanan päälle ja miettii "ai niin, sinne vakuutusyhtiöön piti soittaa." Sitten paperit kaapista ja puhelin kouraan, istumatta välissä tai käymättä koneella.

Minulla menee viikko tai kaksi tuollaisen puhelun soittamiseen, koska kyllähän sen nyt ehtii ja siinä välissä voi tehdä vaikka mitä. Vakuutusyhtiön puolesta varmaan voisikin soittaa ensi viikolla, mutta olisihan se itselle helpompaa hoitaa alta pois. Mutta aina ei ehdi, kun on muuta.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Tunnistan. Se on se aloittamisen vaikeus välillä, kun pitäisi vaan pakottaa itsensä hommiin. Tuumasta toimeen, vai miten se meni.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joo, olen aika mestari tuossa. Mutta toisaalta eipähän tule niin hätiköityä, en ylipäänsä pidä hätiköivistä ihmisistä. Stressinsietoon aika optimijuttu.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Deadline on hyvä olla olemassa. Just tunti sitten päivittelen puhelimessa, että voi vittu, kun ei tuu valmista, kun tulee vaan lisää. Ja mun pitää laittaa viimeistään huomenna sähköpostia siitä, että ei oo valmista. Maanantaiksi oon luvannut että on valmista, eikun sunnuntaiksi, se on 15. päivä. Vittu.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Avausviesti kuvaa erittäin hyvin minua. Toisinaan olen erittäin tehokas, mutta sekä töissä että arkielämässä asiat jotka eivät vaadi välittömiä toimenpiteitä, jäävät tosi helposti roikkumaan viikkokausiksi. Työni on kyllä myös otollinen prokrastinaatiolle. Teen aika itsenäistä päätetyötä, tavoitteet ja deadlinet ovat yleensä kohtuullisen pitkän ajan päässä. Kukaan ei huomaa tai tiedä jos yhden päivän luen Jatkoaikaa ja kaivan nenää töissä. Toisaalta tämä vain kasaa työtä tulevaisuuteen, joita puran sitten hirveällä kiireellä sunnuntai-iltana ennen deadlinea.

Mutta kuten sanottu, olen erittäin tehokas silloin kun on oikeasti pakko tehdä. Tarvittaessa pystyn tekemään viikon työt parissa päivässä, jos silti tulee luettua twitteriä päivän aikana, niin jatkan töitä illalla kotona. Aina on tullut valmista, ja olen myös tästä kiitosta saanut. Mutta välillä miettii että mitä kaikkea sitä saisikaan aikaa, jos ylimääräinen nenänkaivaminen ja tämän kaltaiset turhat viestit jäisivät vähemmälle.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tällainen toiminta liittyy vahvasti myös työuupumukseen ja masennukseen => ei vaan saa aloitettua ja ahdistuu & stressaantuu entisestään!

Toinen tilanne jossa tällaista näkee on kirjoittaminen ja siinä ns. valkoisen paperin kammo. Löytyy jos jonkinmoista siivousta, tiskaamista, vaatehuoneen järjestelyä yms. eikä millään "ehdi".

Ja kolmas tilanne on se kun pitäisi aloittaa Business Review PP'n kasaaminen, mutta roikkuu Jatkoajassa ja kirjoittelee puutaheinää Prokrastinaatio-ketjuun...
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se on pakko kohdata kaikkein ikävimmät velvollisuudet ja mennä epämukavuusalueelle mahdollisimman pian niin sitten se on nopeammin ohi. Ja mahdollisista haasteista selviäminen kasvattaa ihmisenä. Näin ajattelen minä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamulla jo piti kirjoittaa tänne, mutta en jaksanut. Sänky veti magneetin lailla puoleensa. Löhöilyä ja netissä surffailua. Parit masturbaatiot jne, mitä nyt ihmisen normipäivään kuuluu. Suihkun lattiallakin meni puolitoista tuntia. Ei kait ne selvittele missä tota vettä minkäkin verran kulutellaan. Joo pyykkiä pitäis pestä, mutta ei jaksa. Sitä paitsi vasta löysin 15 paria uusia sukkia. Tiskit kanssa kävelee kohta vastaan, mutta ei jaksa. Muutenkin mä syön ulkona. No eilen sentään vai oliko se toissapäivä kun keräilin lattioilta kaikki tyhjät tölkit muovikasseihin. Hitto kolina vaan kävi kun vessaan tai keittiöön käveli.

Joo tässä joskus viiden kuuden aikoihin on hyvä nousta ja lähteä ulos kun krapula alkaa hellittämään tai no nythän se pahin vasta alkaa. Kaupasta repullinen ja kylille bostailemaan. Kait jostain jotain actionia löytyy. Subwaysta voisi hakea evästä matkaan kun eihän niissä hullukaan istu krapulassa. Hitto eilen istuin Treffipubissa valomerkkiin asti ja himassakin vielä pari tuntia että kaljat sain loppumaan. Huomenna olis töitä ja perjantaina treffit, mutta hitto se muija on joku tunnevammainen. Koira ja kaikki. En varmaan jaksa.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Se on pakko kohdata kaikkein ikävimmät velvollisuudet ja mennä epämukavuusalueelle mahdollisimman pian niin sitten se on nopeammin ohi. Ja mahdollisista haasteista selviäminen kasvattaa ihmisenä. Näin ajattelen minä.
Mun mielestä prokrastinaatio, tai se mistä tässä ketjussa puhutaan, ei välttämättä liitty ainoastaan epämukaviin tai vaikeisiin asioihin. Mulla työt on pääosin mielenkiintoisia ja niitä on kiva tehdä, mutta se henkinen kynnys aloittaa esim. uusi projekti, kirjoittaa dokumentti tms., on toisinaan sen verran korkea että monta tuntia tulee neppailtua netissä ja selailtua jatkoaikaa. Siihen pitää kuitenkin aivoilla orientoitua ja keskittyä. Helposti tulee miettyä että "tsekkaan nopeesti päivän uutiset" ja sitten 2h päästä havahdut selailemassa Wikipediasta artikkelia amputaatiosta tai eskimoista, tms.
 

Carlos

Jäsen
Juu, täältä käsi ylös. Mutta toisaalta, pidän kaikkia Jatkoaikaan (ja Wikipediaan, ja muuhun) käyttämiäni tuhansia tunteja sijoituksena, helppo keskustella mistä vaan kun tietää vaan niin paljon kaikesta. :-)

Niin, mikäs tähän sitten auttaisi? Nytkin pitäisi viimeistellä eräs työjuttu, mutta kirjoitan tätä viestiä. Vai onko tämä vain ominaisuus?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miksi tehdä tänään jotain sellaista minkä voi huomennakin jättää tekemättä...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos osaa prokrastinoida järkevästi, niin se voi olla ihan hyväkin juttu. Käytän tätä esim duuniasioissa. Normaalisti kerran viikossa tulee joku paskajuttu joka pilaa päivän. Tällöin tulisi 4-5 huonoa päivää kuukaudessa. Mutta lykkään noita paskahommia niin, että keskityn yhden päivän pelkästään niihin ja hodan ne sitten kerralla pois, niin pilalle menee vain yksi päivä kuukaudessa.

Jostain syystä pomo ei ole samaa mieltä tästä
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Joskus asiat selvenevät kummasti, kun niiden antaa levätä jonkin aikaa. Hankala asia on saattanut alitajuisen hauduttelun jälkeen kypsyä vartissa ratkaistavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös