Project Zomboid - kaikkien aikojen paras peli?

  • 2 176
  • 4

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sveitsiläisen arvostetun Vorzeitiger Samenerguss -instituutin erään kyselyn mukaan peräti 83 prosentilla eurooppalaisista miehistä on vähintään alustava suunnitelma äärimmäisen epätodennäköisen zombi-invaasion varalle. Erilaiset zombi-aiheiset elokuvat ja tv-sarjat ovat nostaneet viime aikoina pitkän hiljaiselon jälkeen päätään. Jokin ihme moisissa ruttunaamoissa ja maailmanlopunskenaarioissa meitä ihmisiä viehättää ja vetää puoleensa. Harmi vain, että leffoissa ja sarjoissa sankarit ovat yleensä totaalisia idiootteja, jotka eivät toimi yhtään niin kuin minä haluaisin! Tuttu tunne varmasti monelle.

Nyt rukouksiimme ollaan viimein vastaamassa ultimaattisen viihde-elämyksen muodossa. Muutama läski koodari The Indie Stone -nimisestä lafkasta on nimittäin ottanut elämäntehtäväkseen ultrarealistisen zombisimulaation väsäämisen meille fantasia-selviytyjille.

Tuloksena on tällä hetkellä jonkinlaisessa alpha-beta-vaiheessa oleva Project Zomboid - The Zombie Survival RPG. Peli on nopealla vilkaisulla vanhanaikaisella kaksiuloitteisella isometrisellä ysärigrafiikalla nykivä viritys - todennäköisesti vieläpä ihan paska sellainen, kuten 99% kaikista ihme pikkupeleistä.

Tarkemmalla silmäyksellä peli paljastuu - uskokaa tai älkää - erittäin mielenkiintoiseksi projektiksi, ja joka kunnianhimostaan huolimatta myös lunastaa lupauksiaan jo kehityksen tässä vaiheessa! Peli suorastaan kusee 13-vuotiaiden ADHD typeryksien ehdoilla tehtyjen "GTA" -tyyppisten "voit ajaa mihin tahdot ja ampua ihmisiä" epä-hiekkalaatikoiden päälle. Siinä missä näissä burgerihötöissä ei yksinkertaisesti oikein voi tehdä mitään valintoja joilla olisi mitään vaikutusta mihinkään, tai joita ei voisi peruuttaa napin painalluksella, Zomboid suorastaan pakottaa pelaajan harkitsemaan jokaisen liikkeensä, ennakoimaan ja suunnittelemaan tulevaa sekä tekemään itsenäisiä päätöksiä.

Olen nyt aloittanut pelin noin kymmenen kertaa, tuloksena yhtä monta game-overia hahmon kuoltua.

Pisin, mutta ei välttämättä kunniakkain elämänkaari kesti kolmisen viikkoa. Alussa safkaa riitti ihan kivasti, ja aivan aloitustalon vierestä löytyi vieläpä rautakauppa, josta löytyneen kirveen kanssa hutkiessa yksittäiset kadulla löntystelevät kalmot oli helppo pitää loitolla. Safkaa oli, reissut lähitaloihin sujuivat kivasti ja koko ajan löytyi kaikkea kivaa tilpehööriä. Hienon alun jälkeen onnistuin kuitenkin loukkaamaan itseäni raahatessani illan lasketessa aivan liian painavaa laudoista ja nauloista koostuvaa "saalista" kohti kämppääni. Eihän mulla sitten ollut sidetarpeita käytettyäni lakanat ikkunanpeitteiksi, väsy ja pimeys pakottivat nukkumaan, joten aamulla herätessä kondis ei oikein ollut hyvä. Hyvä juttu ei myöskään ollut se, että vaikka sidetarpeita seuraavan päivän kaupunkireissulla löytyikin, niin kondis tuntui vain huononevan, eikä särkylääkkeita oikein ollut. Liikkuminen kävi hankalaksi ja kaikki oli vaikeaa. Lisäksi kalmoja tuntui pyörivän joka paikassa. Muutaman päivän kituutin ihmeparanemista odotellen ja ruokavarastoja tyhjentäen neljän seinän sisällä. Tässä vaiheessa hahmo alkoi tosin tylsistyä ja käydä epätoivoiseksi kadulla mongertavien viherturpien vuoksi. Virkistysmatka ulkoilmaan johti kuitenkin katastrofiin, kun illansuussa kämppään paluun jälkeen ovelta alkoi kuulua pahaenteistä kolkutusta, yninää ja kynsien ääniä - joku kalmo oli seurannut meikäläistä ja nyt ne tietävät missä asun. Eikä niitä muuten sitten ollut oven takana yhtä, vaan ainakin kymmenen. Takaovesta hiiteen, pimeässä tosin ei juuri mitään nähnyt, ja lopulta kohtalon sormi tavoitti hahmoni. Tarkemmin määrittelemättömän pimeän kadun kulmassa epäkuolleet lopulta haavoittivat jo valmiiksi sairasta ja paniikissa ollutta klenkkaavaa hahmoani fataalisti, repien tämän lopuksi kappaleiksi. Mutta eipä sillä. Pelin ideana on kertoa tarina hahmon kuolemasta.

Kaduilla pyörii myös muita eloonjääneitä, joiden kanssa liittoutua. Huhujen mukaan tarpeeksi pitkään selviydyttyä alkaa armeija tehdä rynnäköitä kalmojen valtaamaan kaupunkiin ketään säästämättä ja jolta pelaajan pitää jollain ihmeen keinoin koittaa välttyä koko ajan kasvavien zombi-laumojen lisäksi Ja jossain vaiheessa vedentulo saattaa mennä poikki, jolloin purkitettu vesi ja virvoitusjuomat muuttuvat pikaisesti kultaakin kalliimmiksi - tosin jossain on ehkä kaivo! Peliin lisäillään kehitysvaiheessa lisää esineitä, ominaisuuksia ja alueita - päämääränä aina vain realistisempi meno sekä kokonaisen maakunnan kokoinen pelialue!

Ja mikä parasta, peli maksaa kokonaiset 5,99 euroa. Summalla pääsee tällä hetkellä testaamaan erittäin pelikelpoista viimeisintä 0.2 betaa, kun köyhät joutuvat tyytymään (myös erittäin pelikelpoiseen) 0.15 demoon.

Ja ei, tämä ei ole mainos, enkä ole missään yhteyksissä ko. lafkaan tai kehenkään!

Project Zomboid | The Zombie Survival RPG
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Tämähän on muuten aivan loistava peli edelleen, tai siis vastahan pelin löysin. Oma pelikaveriporukka kerkeää nykyään hyvin harvoin pelaamaan yhdessä ja niitä vähäisiäkään eivät kaikki välitä käyttää uuden opiskeluun. Onko täällä pelaajia?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämähän on muuten aivan loistava peli edelleen, tai siis vastahan pelin löysin. Oma pelikaveriporukka kerkeää nykyään hyvin harvoin pelaamaan yhdessä ja niitä vähäisiäkään eivät kaikki välitä käyttää uuden opiskeluun. Onko täällä pelaajia?
Itselläni on 25 tuntia pelattuna ja viime kerrasta on mennyt jo tovi. Pelikokemus riippuu paljon miten karmeat asetukset on päällä. Kun jokainen oksa/aita repii nivuset auki, niin meinaa vähän itku tulla.

En myöskään oikein osaa toimia isojen laumojen kanssa ollenkaan. Pelkkää kuolemaa tuolloin...Mutta ollut ihan hauskoja sessioita muutaman oluen kera...jumpattu, kokatta ja luettu kirjoja yön pimeydessä :D

Hieno peli, jos osaisi paremmin.

Ja tosiaan, kyllä olen ihan avoin peleille uusien ihmisten kanssa, jos aikataulut natsaa ja näin. Itse olen pelannu aika sekalaisessa sakissa, jossa on noin 20 vuotiasta ja liki 40 vuotiasta setämiestä hyvässä sovussa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: otus

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Itselläni on 25 tuntia pelattuna ja viime kerrasta on mennyt jo tovi. Pelikokemus riippuu paljon miten karmeat asetukset on päällä. Kun jokainen oksa/aita repii nivuset auki, niin meinaa vähän itku tulla.

En myöskään oikein osaa toimia isojen laumojen kanssa ollenkaan. Pelkkää kuolemaa tuolloin...Mutta ollut ihan hauskoja sessioita muutaman oluen kera...jumpattu, kokatta ja luettu kirjoja yön pimeydessä :D

Hieno peli, jos osaisi paremmin.
Itse olen aika lailla helpottanut sääntöjä koska noilla defaulteilla peli on aivan liian vaikea, ainakin minulle. Kokeile tuolla tapaa saada vähän kokemusta lisää. Ei se mielestäni ole mitään väärinpelaamista jos mukauttaa peliä vastaamaan omaa taitotasoa. Ja nää pikselipelit on yhä kiehtovalla tavallla todella nättejä vaikka realismi onkin kaukana.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen aika lailla helpottanut sääntöjä koska noilla defaulteilla peli on aivan liian vaikea, ainakin minulle. Kokeile tuolla tapaa saada vähän kokemusta lisää. Ei se mielestäni ole mitään väärinpelaamista jos mukauttaa peliä vastaamaan omaa taitotasoa. Ja nää pikselipelit on yhä kiehtovalla tavallla todella nättejä vaikka realismi onkin kaukana.
Juu kyllä me niitä asetuksia lopulta laitettiin aika paljon helpommiksi, että saatiin vähän seikkailla ja opetella mekanismeja. Katsoin äsken Steamistä, niin näköjään huomenna on vuosipäivä viime pelikerralle :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös