Pro Evolution Soccer

  • 71 513
  • 264

RDivis

Jäsen
Vaikka ei FIFAn puolustus ehkä tähän ketjuun kuulukaan, niin sen verran vielä pakko sanoa, että voisiko syytä olla itsessäkin? Et ole vain oppinut miten niitä maaleja tehdään.. On se kumma, kun itse saan kyllä maaleja tehtyä ihan hyvin tusinaäijilläkin.

Ja tosiaan tähän Tähtipakin kommenttiin lisätään vielä, että kai se nyt ditrim tuntuu automaatiolta jos käytät syöttöavustuksia sun muita. Ainakin joku aika sitten mainitsit niitä käyttäväsi (siis 10:ssä ainakin) Kokeile ilman!
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse ostin hyllyyni molemmat futispelit, sekä FIFA:n että PES:n, ja viikon pelailun jälkeen täytyy todeta että kyllä PES vie voiton. Huolimatta pienistä bugeista sun muista virheistä, täydellisen lisenssin puutteesta.

FIFA:ssa matsit tuntuvat toistavan itseään melko pahasti, erityisesti konetta vastaan. On helppo arvata mitä kentällä seuraavaaksi tapahtuu ja millaisia maaleja tulee. Se alkaa puuduttaa hyvin pian. Sen sijaan PES:n matsit tuntuvat jokainen erilaiselta, vastustajat pelaavat tyystin erilaisilla tyyleillä, ja koskaan ei tiedä mitä seuraava tilanne tuo tullessaan, ja maalitkin ovat selittämättömällä tavalla maukkaampia.

Tiivistettynä, FIFA on konemaisen kylmä jollain tapaa, PES omistaa sydämen. Silloin ei pienet kauneusvirheet haittaa.
 

Nupe_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Colorado Avalanche
...Tiivistettynä, FIFA on konemaisen kylmä jollain tapaa, PES omistaa sydämen. Silloin ei pienet kauneusvirheet haittaa.

Itse olen täysin samaa mieltä. FIFA on löytynyt parina vuonna hyllystä, muttei sitä ole jaksanut alku innostuksen jälkeen pelatä yhtään. Jokainen ottelu on käytännössä samaa toistoa ja maku itsellä menee todella nopeasti. Nyt kun PESsi on vihdoin kuronut pelilliset asiat kiinni, nii ei ole epäillystäkään kumpaa täällä pelataan. Tulee ihan kultaiset PES5 ajat mileen.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Muutama päivä satunnaista pelaamista takana (PC:llä) ja täytyy sanoa, että tykkään. Hieno peli, aika paljon erilainen kuin edellinen versio mutta parempaan suuntaan on menty kaikin puolin.

Nyt pelissä on Mexican Spanish -selostus, eipä tarvitse kuunnella enää ankeata englannin selostusta. Raporttien mukaan myös Brazil Portuguese -selostus on erinomainen. Ja näitä selostuksia voi ladata tästä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Noniin, nostetaas vähän ylös ketjua. Ensinnäkin on jonkun verran tullut pelattua 2011:sta ja ei se huono peli ole. Ei vaan yllä läheskään FIFA:n tasolle(NG-konsoleilla). Ongelmat ovat seuraavat:

-Maalivahdit(sekä näiden animointi, toiminta että taso)
-Kaksinkamppailujen rajoitukset(varsinkin pääpalloissa ja suhteessa kilpailijaan)
-Pelaajien "jäätyily"
-Omat pelaajat eivät tue tarpeeksi ihmispelaajan ohjastamaa pelaajaa

Nyt sitten on saatu tietoa uudistuksista ja itselleni ne ainakin nostattavat odotuksia. Varsinkin kun näin videon. Tärkeimpänä tuntuu olleen AI:n viritys. Tässä PES voi hyvin piestä FIFA:n tänä vuonna ja tätä kautta se voisi olla vähintään hyvä peli FIFA:n rinnalle, jossa on omat ongelmansa.

Eli nyt pelaajat tekevät enemmän taustajuoksuja, juoksevat enemmän pystyyn, hämäävät juoksuillaan puolustajia(jotka reagoivat oikein pelaajien perään juoksemalla), jne. Vaikuttaa oikein hyvältä ja toivotaan parasta. Mukavaa olisi saada kaksi hyvää fudispeliä tänä vuonna ulos. Oheisessa videossa vähän esimerkkejä noista asioista mistä puhuinkin: http://www.youtube.com/watch?v=rMueBETMRPE&feature=player_embedded

edit:Lisätään että mielestäni PES:ssä selvästi oikea suunta viime vuosina, panostaa simulaatiomaiseen kehitykseen AI:n, taktiikoiden, jne. suhteen. "lastentaudit" saavat pois, niin peli on varmasti erinomainen vielä jonain vuonna, toivottavasti jo tänä.
 
Viimeksi muokattu:

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
Paras PES on ollut ehdottomasti PES6, jonka jälkeen onkin ilmestynyt sellaista huttua, ettei niitä ole jaksanut pahemmin pelailla. XBOXilla on tuota uusinta tullut testailtua, eikä se vakuuttanut. Varsinkin kun saman vuoden FIFAa on päässyt myös näppäilemään.

Kaikkein ärsyttävin pikkutekijä näissä uusimmissa PESseissä on todella tökerösti toteutettu automaattinen pelaajanvaihto. Oli kyseessä sitten keskityspallo - tai joku ihan perussyöttö - niin on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että tietokone valitsee sinulle ohjattavaksi aivan "väärän pelaajan". Tämän takia omissa puolustaminen - ja keskityspallojen voittaminen - on hankalaa , kun vaikeassa paikassa yhtä-äkkiä huomaakin, ettei tietokone valinnutkaan sinulle ohjattavaksi sinulle sitä "lähintä pelaajaa". Tätä esiintyi tuossa uusimmassa painoksessa niin paljon, että v-käyrä kolahti sellaisiin lukeemiin, ettei peliä ole tullut enää pelattua.

Kyllähän tuota varmasti tapahtuu FIFAssakin, ja tapahtui myös PES6:ssa, muttei läheskään niin paljon kuin uusimmassa. Huhheijaa, tekee oikein pahaa ajatella koko peliä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ovat uuteen PES:n ottaneet FIFA:sta oikealla tikulla pelaajan vaihtamisen(siis lisänä). Tämä toki ei auta ihan niissä nopeimmissa tilanteissa välttämättä, mutta muuten pitäisi avittaa.
 

Dängleri

Jäsen
Kaikkein ärsyttävin pikkutekijä näissä uusimmissa PESseissä on todella tökerösti toteutettu automaattinen pelaajanvaihto.

Itseäni puolestaan ärsytti suunnattomasti se, että PES09:ssä pelaajaan suuntaa pystyi ohjaamaan käytännössä 360' tarkkuudella, kun taas 10:ssä ja 11:ssa palattiin vanhaan 8 suunnan (45' välit) tarkkuuteen. Ylipäänsä pelaajan ohjattavuus ja tuntuma oli käsittämättömän pehmeä ja luonnollinen tuossa 09:ssä. En tiedä sitten oliko sillä kuinka suuri merkitys, että pelasin 09:ä ja sitä aiempia versioita PC:llä, ja 10 eteenpäin alustana on ollut PS3.

Myös editori on mielestäni "köyhtynyt" siitä mitä se jossain vaiheessa oli. Itse kuulun siihen pelaajajoukkoon, joka tykkää hifistellä esim. pelipaidat mahdollisimman oikean näköiseksi, ja tässä suhteessa mm. nykyiset nimi ja numero vaihtoehdot ovat turhan vaatimattomat.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
PES2012:n PC-demo on nyt ladattavissa Konamin sivuilta. Täytyypä testata lähipäivinä.

PES2012 on myös ladattavana Playstationin puolella. Itsellä lähtee kolmas ottelu demosta juuri liikkeelle. Xboxille tuli joku viivästyminen ja demo tulee vasta syyskuussa (kerrankin näin päin). :)
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
PES2012 on myös ladattavana Playstationin puolella. Itsellä lähtee kolmas ottelu demosta juuri liikkeelle. Xboxille tuli joku viivästyminen ja demo tulee vasta syyskuussa (kerrankin näin päin). :)

Onko millaisia fiiliksiä herättänyt tuo demo, nyt kun olet sitä muutaman matsin pelaillut? Itse kun olen Xboxin miehiä, ja tuo harmittava viivästyminen tosiaan tuli. Tästä PESistä odottelen FIFA:n kaatajaa, kunhan edellisen version pahimmat virheet olisi nyt saatu korjattua.
 

soros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko millaisia fiiliksiä herättänyt tuo demo, nyt kun olet sitä muutaman matsin pelaillut? Itse kun olen Xboxin miehiä, ja tuo harmittava viivästyminen tosiaan tuli. Tästä PESistä odottelen FIFA:n kaatajaa, kunhan edellisen version pahimmat virheet olisi nyt saatu korjattua.

Minäpäs vastaan kun puolitoista matsia kokeilin ps3:lla vääntää... Ei valitettavasti vakuuttanut, sama muovisenoloinen tunnelma kuin aiemminkin ja poistin samantien kovolta. Harmittaa kuin ps2:n pessit (muistaakseni 4-6) oli niiiiin sairaan hyviä mutta ei tuo näköjään lähde toimimaan millään uudemman sukupolven konsoleilla, onkohan taistelu lopullisesti menetetty fifalle?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minäpäs vastaan kun puolitoista matsia kokeilin ps3:lla vääntää... Ei valitettavasti vakuuttanut, sama muovisenoloinen tunnelma kuin aiemminkin ja poistin samantien kovolta. Harmittaa kuin ps2:n pessit (muistaakseni 4-6) oli niiiiin sairaan hyviä mutta ei tuo näköjään lähde toimimaan millään uudemman sukupolven konsoleilla, onkohan taistelu lopullisesti menetetty fifalle?

Jostain englanninkieliseltä forumilta luin porukan fiiliksiä demon perusteella, ja useimmat tuntuvat tykkäävän paljonkin. Toki joukkoon mahtui myös sellaisia jotka haukkuvat demon ihan lyttyyn, että nähtävästi pitää vaan odotella että pääsee itse testaamaan. Vuoden 2011 versiosta tosin pidin kovastikin alkukangertelujen jälkeen, demoakin olin silloin jo heivaamassa pois kunnes pääsin siihen sisään ja sitten se olikin menoa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostain englanninkieliseltä forumilta luin porukan fiiliksiä demon perusteella, ja useimmat tuntuvat tykkäävän paljonkin. Toki joukkoon mahtui myös sellaisia jotka haukkuvat demon ihan lyttyyn, että nähtävästi pitää vaan odotella että pääsee itse testaamaan. Vuoden 2011 versiosta tosin pidin kovastikin alkukangertelujen jälkeen, demoakin olin silloin jo heivaamassa pois kunnes pääsin siihen sisään ja sitten se olikin menoa.

Luultavasti siis tulet todella pitämään PES 2012-versiosta. Huomattavasti parempi kuin viime vuoden versio. Kahden edellisvuoden PESsit ovat olleet omasta mielestäni niin hirveitä, etten ole edes harkinnut kyseisten tekeleiden ostoa, mutta tämä uusin versio tekee kyllä poikkeuksen. Tuli oikein vanhat kunnon PES5-ajat mieleen.

Jos isompia plussia haetaan niin itsellä niitä on kaksi:

Tietokonepelaajat: Älyttömän paljon viisaampia kuin aikaisemmissa versioissa, oman puolen pelaajat hakevat todella loistavasti paikkaa, tekevät pystyjuoksuja, puolustajat tukevat hyvin hyökkäyksiä yms.

Kuvamaailma: Tuli pelattaessa sellainen "TV-fiilis". Selostusta ei ole ollenkaan vaan sen sijasta taustalla kuuluvat riemukkaat "Milan! Milan"-huudot. Uusinnoissa on oikeata tv-tunnelmaa kaikkine upeine kuvikulmineen.

Pääosin riippuu täysin pelaajasta, pitääkö tämän vuoden versiosta vai ei. Itse olen kahtena viime vuotena sortunut ehkä hieman lyttäämään uusimman PESin ennen ensimmäistäkään demopeliä, tänä vuonna koitin olla luottavaisempi ja uskoa, että sieltä tulee jotain yhtä häkellyttävää kuin PES5. Aika lähellä ollaan. Syksyn aikana tulee varmastikin löytymään pelihyllystäni, siitä onko se lokakuun puolivälissä julkaisupäivänä vai pimeänä joulukuun iltana, sitä en osaa sanoa. Tosin kiitos demon, uskon kuumotuksen olevan liikaa ja haen PESin lokakuussa kaupasta.

Täytyy mennä jatkelemaan pelaamista, sen verran koukuttavaa puuhaa. Konamille myös isot plussat siitä, että peliaika pelissä on 10 minuuttia jolloin peliin saa myös jotain tuntumaa. FIFAssa hieman turhauttavaa pelata 3-4min ja sen jälkeen aloittaa alkuvalikoiden kautta alusta.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Kuvamaailma: Tuli pelattaessa sellainen "TV-fiilis". Selostusta ei ole ollenkaan vaan sen sijasta taustalla kuuluvat riemukkaat "Milan! Milan"-huudot. Uusinnoissa on oikeata tv-tunnelmaa kaikkine upeine kuvikulmineen.

Pari peliä takana, enkä huomaa mitään uutta kuvamaailmassa. Samanlaiset uusinnat kuin ennenkin ja kaikissa PES:eissä on aina saanut selostuksen pois päältä.
 

RDivis

Jäsen
Itse olen pelannut nyt kaksi matsia ja tunnustaudun kaveriksi, joka ei ennen tämän demon pelaamista ollut tahkonnut otteluakaan Pessiä. Pelasin siis FIFA:aa silloinkin, kun se oli paskimmillaan. Täten ehkä vähän väärä henkilö arvioimaan, kun kosketuspintaa edes edelliseen osaan ei ole. Vaikutelma on tosiaan TV:mäinen, kuin FIFA:ssa mikä mielestäni on plussa. Minusta pallo käyttäytyy omituisesti ja pomppii miten sattuu. Olisiko tämä sitten sitä arvaamattomuutta, mitä FIFA:n edellisversioon monet kaipasivat. Itse en pidä siitä.. Peli on mielestäni nopeampi tempoista, kuin FIFA:ssa ja nämä ovat tietty makuasioita, mutta itse en pidä siitäkään. Tulee jotenkin enemmän arcade-fiilis, kuin FIFA 11:sta ja se ei ole sitä mitä nykyään haen futispeliltä.

Mutta tämä kahden pelin jälkeen.

Jännä nähdä miltä FIFA 12-demo tuntuu, sitten voi verrata kunnolla.

Tuomio: Nooh, en poistanut demoa vielä, joten lisää on testattava.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari peliä takana, enkä huomaa mitään uutta kuvamaailmassa. Samanlaiset uusinnat kuin ennenkin ja kaikissa PES:eissä on aina saanut selostuksen pois päältä.

En ole oikein voinut verrata aiempiin versioihin, kun tosin viimeisin kokoversio minkä olen omistanut on PES6. FIFAan verrattuna huomattavasti "TVmäisempi" ja sitä tuolla tarkoitin. En huomannut mainita tosiaan, että vertasin juuri FIFAan tätä "TV-tunnelmaa".
 

RDivis

Jäsen
Suurta raivostusta aiheuttaa tuo demon nälkävuoden pituinen intro. En saa sitä skipattua mitenkään? Koetan saada lisähuomioita edellisiin kommentteihin pelaamalla nyt usean ottelun.
 

Hxxx

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mental tension
Suurta raivostusta aiheuttaa tuo demon nälkävuoden pituinen intro. En saa sitä skipattua mitenkään?

Kyllä se homma menee niin, että tuo traileri pitää katsoa joka kerta, kun avaat pelin. Todella ärsyttävä juttu, että tuota pätkää pitää katsella.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
PC-demo: PES2012

Noin kymmenen peliä takana ja peli herättää ristiriitäisiä ajatuksia. Minusta tuntuu, että PES on nyt enemmän "fifamainen" kuin koskaan.

Tässä muutamia henkilökohtaisia huomioita:

+ Tekoäly on parantunut
+ Peli tarjoaa vähän enemmän haastetta
+ Vanhat tutut valikot
+ Omaa peliä joutuu rakentamaan enemmän
+ Tietokone rakentaa oikeasti hienoja kuvioita ja tekee näyttäviä maaleja - myös yksin läpi -tilanteita tulee paljon enemmän
+ Nyt voi pelata tilanteet loppuun asti ja laukoa maalin tai syöttää esim. kaatuessaan

+/- Visuaalisesti ei tarjoa mitään uutta, myös äänimaailma on sama
+/- Laidasta nousu on nyt turhan haastavaa
+/- Lätkästä tutut "one-timerit" onnistuu nyt paljon paremmin (ja tuntuu onnistuvan kaikilla pelaajilla)

- Pallo liimautuu turhan hyvin pelaajien jalkoihin
- Syöttötarkkuus ehkä pikkaisen liian hyvä
- Pallo pomppii vähemmän kuin edellisessä versiossa
- Liikaa vapareita - joka tilanteesta vihelletään poikki, mutta yhtään korttia en ole vielä saanut
- En ole saanut tehtyä vielä yhtään kulmapotkumaalia
- Pelaajien statseilla tuntuu olevan vähemmän merkitystä - samoin pelaajan kunnolla. Pelaajat ovat turhan "samanlaisia", kaikki yhtä hyviä, mutta toisaalta esim. Rooney ei ole niin monsteri kuin edellisessä PES:ssä (tämä on toki plussaa).
- Arcademaisempi kuin koskaan

Testaan lisää ensi viikolla. Kai tämä on loppupeleleissä parempi kuin edeltäjänsä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nonniin, onkos kukaan muu ehtinyt latailla ja kokeilla uusimman PESin demo nro 2:sta? Itse tänään aamupäivällä sen latasin, ja nyt joutuu toteamaan että tämän vuoden FIFA jää PESin jalkoihin pitkästä aikaa. En nyt sen enempää ala tässä syitä erittelemään, mutta ainoastaan fysiikka ja animaatiot ovat selkeästi FIFA:ssa paremmat, sen sijaan tärkein eli pelaamisen hauskuus ja näyttääkö/tuntuuko peli jalkapallolta ovat PES:n heiniä. Koskaan ei arvaa mitä kentällä tapahtuu, sen sijaan FIFA on siinä suhteessa aivan liian kliininen, mikä aiheuttaa pidemmän päälle kyllästymistä. Mutta pelatkaa ja todetkaa, kumpi vie mielestänne tällä erää voiton.
 
Viimeksi muokattu:

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Ai-ai, tämä kakkosdemo vaikuttaa minustakin todella hyvältä. Neljä peliä takana ja peli tarjoaa aivan uudenlaisia haasteita - eteenpäin on menty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös