Porcupine Tree

  • 30 099
  • 153

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avataanpa nyt ketju tälle loistokkaalle bändille, oletettavasti tämän ystäviä täältäkin löytyy.

Porcupine Tree:han on englantilainen progerockbändi, joskin bändi itse ei kaiketi halua tulla mielletyksi progebändiksi. Tyyli on kuitenkin melkoista sekamelskaa (hyvässä mielessä toki) ja kokeilevaa materiaalia vaihtelevalla asenteella. Itse pidän tätä aika tavalla modernina progena, sillä vaikka vanhahtavia piirteitä on, löytyy silti tunnelmia modernimmasta rockista ja jopa hevistäkin. Metallimusiikin ollessa kyseessä, yhtymäkohtia varsinkin Opethiin voi löytää, samantapaisia piirteitä on havaittavissa, nimenomaan siitä rauhallisemmasta puolesta Opethia. Porcupine Treen nokkamies Steven Wilsonhan on tuottanut monta Opethin albumia ja myös esiintynyt itse näiden levyillä, muistaakseni kosketinsoittajan ominaisuudessa. Omalla kohdallani Porcupine Tree nyt potkii paljon kovemmin, mitä Opeth ikinä, vaikka tyyli nyt yhteisistä piirteistä huolimatta onkin tietysti eri, jos ei progressiivisuutta lasketa. Makuasioita joka tapauksessa, mistä eniten pitää. Itselleni vaan PT on paljon läheisempää ja syvällisempää touhua.

Bändin historia on niinkin pitkä, että ulottuu 80-luvun puoliväliin, vielä vähän aikaa sitten luulin tämän olevan tuoreempi tapaus. Mihinkään mielettömään suosioonhan Porcupine Tree ei mielestäni ole elinkaarensa aikana yltänyt, vaikkakin viimeisimmät albumit lienee myyneet varsin hyvin? Luulen että isompi yleisö ei ole silti ottanut tätä ihan omakseen. Aika näyttää, kuinka käy. Porcupine Tree ei minkään suoraviivaisen rockin ystävälle ole tietystikään mikään helpoin lähestyttävä. Tunnelma on usein aika unenomainen ja hämy. Pitkiä sooloja ja myös suvantoja. Ei ole mikään kummallisuus jos joku biisi venyy lähemmäs 20 minuutin paikkeille.

Levyistä voitaisiin sitten varmaan puhua vaikka miten paljon, en ole itse ihan koko tuotantoa kahlannut vielä läpi, mutta huonoon albumiin en ole toistaiseksi törmännyt. Yhdeksän albumia kuuluu kokonaisuudessaan diskografiaan ja sen lisäksi vielä jotain liveäänityksiä. Oma suosikkini tähän asti on The Sky Moves Sideways uran alkupuolilta, joka sisältää juuri sitä helvetin pitkää upeata tunnelmointia, joten yli 10 minuuttisiksi venähtäviä kappaleita vieroksuva voinee pysyä suosiolla tuosta albumista kaukana. En tiedä kuinka hyvä levy se on bändiin tutustuessa, mutta itse sen ensiksi kuulin ja sitä kautta innostuin tapauksesta. Veikkaan, että In Absentia tai Deadwing voisi olla monelle hyvä aloitus, hieman suoraviivaisempaa menoa ja raskaampia sävelkulkuja. On silti todella kaukana perusrokista ja vaihtelua on runsain mitoin.

Uusin vastikään ilmestynyt albumi: Fear of a Blank Planet vakuutti myös toden teolla. Hivenen kevyempään, mutta silti hämärään tunnelmointiin palannut vahva ja yhtenäinen albumi on toistaiseksi yksi erinomaisimmista tapauksista, mitä olen tänä vuonna kuullut. Epäilen, että tulee kisaamaan vuoden parhaan levyn tittelistä ainakin omalla kohdallani.

Sitten tietysti on huomioitava, että bändi esiintyy ensikertaa Suomen kamaralla Ilosaarirockissa ensikesänä, aiemmin ei ole todellakaan eksynyt Suomen perukoille. Tavoite olisi itse päästä paikan päälle katsomaan, mutta se on epävarmaa vielä. Toivotaan, että ihan klubikeikkakin vielä joskus järjestyisi. Arvelen, että tämäntyylinen saundi olisi siellä enemmän kohdallaan.

Eiköhän tämä tästä näiltä osin.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Ihmeellistä bongata täältä verkkolippisten luvatusta maasta näinkin hienolle bändille omistettu ketju!

Porcupine Tree on itselleni jo muutaman vuoden takaa tuttu posse, joka herätti mielenkiinnon lähinnä maanläheisellä progerockin tuuttauksella unohtamatta reipasta rokkiriffittelyä sieltä täältä. In Absentia lienee edelleen bändin paras levy, mutta ei Fear of a Blank Planet kauaksi jää. Tunnelman puolesta mennään jopa väkevämmissä sfääreissä, mutta kokonaisuutena riffien tuuttauksessa voitto jää vielä niukin naukin In Absentian hoiviin. Ilosaareen on kyllä lähestulkoon pakko käydä, siitä tulee uskonnollinen matka.
 

M10

Jäsen
Porcupine Tree kolahti allekirjoittaneelle In Absentia levyn myötä kovasti. Ilosaareen pitää heitä ja Opethia tulla katsomaan.

Wilsonin Steve näyttää Opethin DVD:n perusteella olevan aika seppä noin musiikillisesti. Ja miksei muutenkin.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse taas Teddyn tavoin olen aina pitänyt enemmän vanhasta Porcupinesta. 90-luvun The Sky Moves Sideways ja Signify olivat molemmat melko kovia progelevyjä (ja Stars Die kaunis biisi kuin mikä), mutta tämä bändin nykyinen jo Stupid Dreamista lähtenyt poppislinja saa lähinnä pienoista ärsytystä aikaan. Yllättäen juuri nämä viimeiset levyt ovatkin saaneet jo jonkunnäköistä suosiota Suomessakin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vteich kirjoitti:
Itse taas Teddyn tavoin olen aina pitänyt enemmän vanhasta Porcupinesta.
Joo, kyllä tuo vanhempi Porcupine ehdottomasti itsellenikin toimii parhaiten + uusin lätty, joss mielestäni on tunnelmaltaan palattu enemmän siihen vanhaan henkeen.

Tosin In Absentialla on yksi aivan älyttömän kaunis biisi, eli Collapse the Light into Earth. Toki levy on muutenkin hieno, mutta ei ehkä kokonaisuudessaan ihan putoa niin kovin kuin vanhempi tuotanto.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Ted Raikas kirjoitti:
Tosin In Absentialla on yksi aivan älyttömän kaunis biisi, eli Collapse the Light into Earth. Toki levy on muutenkin hieno, mutta ei ehkä kokonaisuudessaan ihan putoa niin kovin kuin vanhempi tuotanto.

Ei Deadwingin Lazaruskaan paha ole? Täytyykin melkein lähteä Joensuuhun sytkäri fölissä!
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Allekirjoittanut ilmoittautuu myös Porcupine-faniksi. Tosin, erittäin myöhäisherännäiseksi. Nimittäin ensimmäistä kertaa kuuntelin ko. bändiä vasta sen jälkeen kun Ilosaarirock ilmoitti tästä esiintyjästä. Bändin Myspace-biisit vakuuttivat ja In Absentia ja Deadwing menivät välittömästi hankintaan.

Arriving somewhere but not here on niin käsittämättömän hieno biisi, että meinaa tulla vedet silmiin joka kerta kun sen kuulee.

Ja Ilosaaressa ehdottomasti mukana!
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Vasta vajaan viikon verran ollut kunnolla tiedossa tämä bändi ja täytyy kehua.

"Löysin" Last.fm:stä Opethin similareista, joka toimii pirun hyvin. Blackest Eye oli se ensimmäinen biisi ja upposi ihan mukavasti. Sen jälkeen tulikin tähän mennessä paras kuulemani Porcujen biisi, eli The Creator Has A Mastertape. Aivan loistava teos.

Tuolla toisessa ketjussa kovasti jo vertailinkin Opethiin, ja varsinkin tuota jälkimmäistä biisiä. Jotain yhteyksiä bändillä taitaa ollakin, kun tätä ketjua pläräilin. Hienosti uppoaa ainakin nämä noin kuusi biisiä mitä nyt olen testaillut. Täytyy koittaa muistaa bändi kun seuraavan visiitin levykauppaan teen.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoinen ja Steven Wilsonin ajatusmaailmoita hienosti avartava haastattelu on muuten luettavissa alla olevassa osoitteessa. Antoi ainakin minulle miehestä kuvan erittäin fiksuna ja maanläheisenä kaverina, joka toki musiikissa itsessään kuuluukin:

http://www.korroosio.fi/interviews.php?id=144
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Juu, parin vuoden takaa itsellekin tuttu bändi ja In Absentia ehdottomasti yksi parhaista levyistä mitä tehty ja kestää kuunteluakin hyvin. Ei valittamista.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Porcupine Treen ystävien kannattaa ehdottomasti katsastaa Steven Wilsonin yhtye Blackfield. Kyseessä on hyvin Porcupinen kaltaista progerokkia. Imperiumi kuvailee musiikkia myös "tunnelma-popiksi". Uudenkin levyn arvostelu löytyy.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Poro24 kirjoitti:
Porcupine Treen ystävien kannattaa ehdottomasti katsastaa Steven Wilsonin yhtye Blackfield.
Onhan tuohonkin tutustuttu kyllä, mutta ei se ihan Porcupine Tree:n tasoisia värähdyksiä aiheuta. Pääpiirteittäin ihan hienoa musiikkia, ei missään tapauksessa huonoa, mutta vähän tasapaksua makuuni. Kuulostaa tosiaan vähän siltä, kuin jämäbiisejä oltaisiin yritetty pukea jonkinlaiseen toimivaan asuun. Voi vaatia tietysti kuuntelua enemmän, kun tuohon on selvästi PT:ta vähemmän tullut perehdyttyä.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
On tullut tässä hiljattain tutustuttua yhtyeeseen kaverin suosituksesta, ja kyllähän tämä hyvin toimii. Fear of a Blank Planet on niin upea levykokonaisuus, ettei voi kuin ihailla bändin ammattitaitoa. Mahtavaa että tälläistä kamaa tehdään. Levy on varmasti yksi kuluvan vuoden tasokkaimmista julkaisuista. Ei tässä voi muuta kuin hakea varsinaisen albuminkin kaupasta, sillä nämä jannut todella ansaitsevat supportia. Deadwing ja In Absentia ovat myös hienoja albumeja. Näitä kolmea levyä varhaisempaan materiaaliin tutustuminen on itselläni vielä kesken.

Olisi varmasti mielenkiintoista nähdä yhtye livenä, mutta tuskinpa tuonne Joensuuhun tulee lähdettyä kun Ilosaaren muu esiintyjäkaarti ei pahemmin innostusta herätä. Vaikutuksen Porcupine Tree on kuitenkin joka tapauksessa onnistunut allekirjoittaneeseen tekemään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilouutisia niille, ketkä tahtovat Porcupinea nähdä livenä, sillä kyseinen orkesteri tulee heittämään kahden keikan pituisen varvin Suomen maaperälle joulukuussa!

15.12. Kulttuuritalo, Helsinki
16.12. Pakkahuone, Tampere

Oli kyllä kerrassaan loistouutinen, harmitti kun missasi kesällä bändin, mutta nyt tulee balsamia haavoille ja kunnon sisäkeikka. Pitää vaan muistaa olla ajoissa, ettei liput mene nenän edestä. =)

Ne eivät siis vielä ole myynnissä. Ilmoitellaan tänne, kunhan löytyy.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllä! Vähintään Helsingin keikalle menossa. Tiedä vaikka sunnuntain kunniaksi piipahtaisi myös Tampereella. Helvetin hienoa, että tulevat jo tämän vuoden puolella tänne eikä keväämmällä niinkuin huhuiltiin. Olisin missannut jo toistamiseen, nyt armeijan takia.

Ehdottomasti loppuvuoden kovin keikka tiedossa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Elikkäs liput tulleet myyntiin. Pakkahuoneelle 38€, joten ei kovinkaan suolainen hinta.

Liput Kulttuuritalolle on, on, on. Lauantai passelimpi keikkapäivä ja liigassa sopivasti tauko tuolloin.

Itse bändiltä omistan pari levyä viimekesäisen Ilosaaren keikan innoittamana. Syttynee tosissaan ajan kanssa, ostelen levyjä tässä pikkuhiljaa, kaikki luottamus ja ensi-ihastus jo on, syttynyt nimittäin. Minun korviini yksi Pink Floydin mantelinperijöistä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Elikkäs liput tulleet myyntiin. Pakkahuoneelle 38€, joten ei kovinkaan suolainen hinta.

Pakkahuoneelle ollaan tulossa. Eihän tuo 38 € ollut oikeastaan mitään. Tuli kyllä hyvään väliin kun Ilosaaren jouduin missaamaan
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Liput Kultsalle ostettuna. Aivan juhlaa, vaikka kuinka haukkuisivat Kultsan akustiikkaa, luvassa on mahtava bändi ja loistoshow!
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
luvassa on mahtava bändi ja loistoshow!

Itse missasin tuon Ilosaaren keikan, mutta villi arvaus on, että tämä pumppu toimii paremmin sisätiloissa kuin ulkona. Onkohan kenelläkään tietoa kuka suuruus lämmittelee pääesiintyjää Pakkahuoneella. Kaino toive olisi myös, että Pakkahuone täyttyisi, jotta meininki siellä saadaan kohdilleen.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Itse missasin tuon Ilosaaren keikan, mutta villi arvaus on, että tämä pumppu toimii paremmin sisätiloissa kuin ulkona. Onkohan kenelläkään tietoa kuka suuruus lämmittelee pääesiintyjää Pakkahuoneella. Kaino toive olisi myös, että Pakkahuone täyttyisi, jotta meininki siellä saadaan kohdilleen.

Hidria Spacefolk luki Lippupalvelun sivuilla lämppärin kohdalla. Tosin yhtyeen omilla sivuilla ei ole vielä mainintaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ohhoh, parhaat paikat Kulttuuritalolla näemmä oli jo viety... no onneksi varasin lipun kuitenkin nyt, näyttää, että todellakin ryntäystä on. Kulttuuritalolla on hieman kalliimmat liput, mutta kyllä laadusta kerran vuodessa sen 42 euroa maksaa.

Vai oliko jotkut paikat halvempia, tietääkö kukaan?
 

Maynard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Kärpät, Newcastle United
Täältä ainakin neljä henkeä tulossa täyttämään Pakkahuonetta, jännä tosiaan nähdä kuinka täyteen lopulta tulee. Jos Ilosaaren tunnelmasta voi mitään päätellä, niin faneja bändille kyllä Suomestakin löytyy runsain määrin.

Itse missasin tuon Ilosaaren keikan, mutta villi arvaus on, että tämä pumppu toimii paremmin sisätiloissa kuin ulkona.

Bändihän soitti Ilosaaressakin pimeässä teltassa, mutta myös itse odotan sisäkeikkaa kovasti. Mites muuten olikos Pakkahuoneella videotaulua lavan takana tai sivuilla, kun en nyt millään muista? Vai meneekö pelkän valoshown puolelle?

Joka tapauksessa, keikkaa kovasti odotellessa. Jospa tällä kertaa kuulis myös Arriving somewheren...
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Pakkikselle liput hallussa niin ikään. Kulttuuritalon kattilasta ei 42 euroa huvittanut maksaa. Ilosaarirockin keikka oli about paras keikka, mitä olen koskaan nähnyt, jopa Ruisrockin Tool ja Tavastian Nevermore jäävät taakse. Porcupine Treen management on useamman vuoden jo Suomea karttanut, syynä on tietääkseni esitetty keikkapaikkojen riittämättömyys, mutta tuulen suunta näkyi nopsasti muuttuneen viime kesäisen herätysjuhlan myötä. Hyvä näin! Oma unelmasettilistani kaksituntiselle keikalle olisi:

1. Fear of a Blank Planet
2. My Ashes
3. Anesthetize
4. Sentimental
5. Way Out of Here
6. Sleep Together
7. jotain Nil Recurringilta
8. jotain Nil Recurringilta
9. Lightbulb Sun
10. Even Less
11. Hatesong
12. Blackest Eyes
13. Open Car
14. Shesmovedon
15. Arriving Somewhere But Not Here
--
16. The Sound of Muzak
17. Trains
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hieman puskistahan nuo tuli myyntiin kun kaveri yhden aikaan alkoi kyselemään onko lippu hankittu. Pienen kiireen kanssa sitten puhelin käteen ja lippupalvelulle soittelemaan. Luojan kiitos sain liput molemmille keikoille.

Kulttuuritalo oli jo loppuunvarattu tuossa kolmen pintaan kun liput kävin noutamassa. Kysyntää on, kysyntää on.

Nyt sitten fiilistellessä menee tämä päivä.

NP: Anesthetize.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös