Poikamme armeijan leivissä

  • 15 366
  • 74

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saana kirjoitti:
Et tainnut lukea viestiäni loppuun. Olen itse Pertun kanssa puhunut ja tästä johtuu väitteeni, jota en muuta. Ehkä sinä et ole niistä asioista tietoinen, sillä eivät pojat halua hankaloittaa asemaansa enää enempää aukomalla päätään julkisesti.

Joka jätkä aina itkee lomillaan "intin kurjuutta", niin tein minäkin jo 30 vuotta sitten. Jos tämän "itkun" kohdentaa vielä jollekkin naispuoliselle henkilölle, niin saattaa saada muutakin, kuin sääliä.

Minä taas väitän, että nämä kiekkoilijat ovat paljon helpommin tiukkaan kuriin sopetuvaa porukkaa, koska he ovat siihen tottuneet jo reenien ja pelie kautta. Ei se silti poista sitä seikkaa, ettei heitäkin monesti ota kupoliin ja se sen koulutuksen tarkoitus osin onkin. Millä muulla ihmisen sietokykyä voi kehittää, kuin hakemalla sietokyvyn rajoja ja välillä ylittämälläkin niitä.
 

will

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, Ilves
Kyllähän sen nyt jokainen ymmärtää, että ei ole sama asia mennä pelin/treenien jälkeen kotiin kun mennä kauheella kiireellä takaisin inttiin ennenkun uv loppuu. Onhan se nyt ihan selvä asia, että siitä aiheutuu ylimääräistä painetta. Ihan sama kuinka "helppoa" se intti nykyään on se on silti tressaavaa aikaa jokaiselle. Näille kavereille varmasti vielä tressaavampaa kun on normaalin palveluksen lisäksi velvoitteet joukkuetta kohtaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Saana kirjoitti:
Ehkä sinä et ole niistä asioista tietoinen, sillä eivät pojat halua hankaloittaa asemaansa enää enempää aukomalla päätään julkisesti.

Tai ehkä tällä palstalla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät mitä on a) olla armeijassa b) olla armeijassa urheilijana c) miten asiat oikeasti ovat.
 

Laudo

Jäsen
Tuska kasvattaa ja hiki säästää verta. Pieni tekeminen pitää nuoren miehen virkeänä. Talvella ehtii pelata kiakkoo ja kesällä syödään makkaraa nuotiolla.
 

Hoblaa#34

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Laudo kirjoitti:
Tuska kasvattaa ja hiki säästää verta. Pieni tekeminen pitää nuoren miehen virkeänä. Talvella ehtii pelata kiakkoo ja kesällä syödään makkaraa nuotiolla.

Eipä siinä paljon kerkiä kesällä makkaraa syömään, sillä SM-liiga joukkueiden rankimmat harjoitusjaksot ovat yleensä kesällä. Toi armeija on sama kuin koulu, ei sitä kovin monet pysty samaanaikaan pelaamaan ammattilaisena jääkiekkoa ja käymään koulua vielä kaiken lisäksi.
Aamulla reenit --> päiväksi kouluun ja illalla taas reenit, kuulosta ehkä yhtenä päivänä vain vähän kiireiseltä. Mutta samaa tahtia vuosi niin ihan varmasti tulee stessejä ja ylirasitustiloja, jotka näkyvät negatiivisesti koulussa sekä kiekossa. Monet vähättelevät tätä poikien armeijassa käyntiä ja sanovat että kyllä minäkin siihen pystyisin, mutta helpompi se on sanoa/kuvitella kuin toteuttaa.
Tilanteessa ei minun mielestäni voita kukaan, ei Suomen puolustusvoimat eikä suomalainen jääkiekko.
 

Cassu

Jäsen
dude kirjoitti:
Tai ehkä tällä palstalla on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät mitä on a) olla armeijassa b) olla armeijassa urheilijana c) miten asiat oikeasti ovat.

Nainenhan ei sitä tiedä niinkö? Tiedän sen vajaan vuoden kuluttua kun itse menen armeijaan, ehkäpä jopa urheilujoukkoihin. Miten se onnistuu esim. Tapparan pelaajilta, jalkapalloilijoilta tai lentopalloilijoilta? En ole heiltä kuullut vastaavaa ja samanlaisia huippu-urheilijoita kuitenkin ovat. Ja heidän asiansa oikeasti tiedän, toisin kuin luulet
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saana kirjoitti:
Nainenhan ei sitä tiedä niinkö? Tiedän sen vajaan vuoden kuluttua kun itse menen armeijaan, ehkäpä jopa urheilujoukkoihin. Miten se onnistuu esim. Tapparan pelaajilta, jalkapalloilijoilta tai lentopalloilijoilta? En ole heiltä kuullut vastaavaa ja samanlaisia huippu-urheilijoita kuitenkin ovat. Ja heidän asiansa oikeasti tiedän, toisin kuin luulet

Tässä hieman valotusta aiheeseen ja muidenkin lajien ihmisten mielipiteitä:
http://www.mil.fi/ruotuvaki/index.dsp?action=read_page&pid=64&aid=989
Ei se siis auvoista ole muillekaan joukkuepelaajille ja juuri tässä vaiheessa pitäisi siis ottaa tarvittavat askeleet aikuisten sarjoihin.

Huomionarvoista tässä on se, että puhutaan nimenomaan Puolustusvoimien Urheilukoulusta, jossa mahdollisuudet joustavuuteen treenien suhteen ovat "perusvaruskuntaa" merkittävästi paremmat. Tapparan kasvateistahan mm. Tuukka Mäntylä, Teemu Nurmi ja Ville Mäntymaa suorittivat palveluksensa juuri siellä Lennoston sijaan (muistaakseni asiaan sisältyi juuri samanlaisia treeniongelmia kuin nyt Pertun kohdalla on nostettu esiin). Sijainti Lahdessa asettaa kuitenkin toisenlaisia haasteita ja riskejä pitkien treenimatkojen vuoksi.
 

Cassu

Jäsen
Noh olet oikeassa. Kyllähän se aina on varuskunnasta kiinni. Muistan kuinka Kajaania ja Parolannummea on kehuttu ainakin urheilupiireissä mulle hyviksi ja joustaviksi paikoiksi. Joskus vaan käy pojilla huono tuuri. Itseäni vaan ärsyttää suunnattomasti asenne "ei kiekkoilijoiden tarvisi armeijaa käydä". Ymmärrän asian heidänkin kannaltaan, mutta kun itse menee vapaaehtoisena ei hyväksy jonkun lajin nostamista muita paremmiksi. Voi olla että itse koen urheilujoukkojen arjen ja olen sitten taas yhtä viisas kuin miehet...
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tuo on kyllä aika erikoista logiikkaa, että kun itsellä on mahdollisuus valita (ja vielä pitkään palveluksen alettuakin) ja valitsee että menee, niin ei pysty hyväksymään mitään purnaamista sellaiselta, jolla ei kyseistä valinnan varaa edes ole.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saana kirjoitti:
Voi olla että itse koen urheilujoukkojen arjen ja olen sitten taas yhtä viisas kuin miehet...

Tähän täytyy lisäksi todeta, että Urheilukoulun arki on kyllä toooodella kaukana tavallisen varuskunnan arjesta. Olkoonkin, että kaverit varmasti suorittavat suuremman määrän fyysistä harjoittelua omatoimisesti tai harrastuksensa puitteissa kuin Pertti Perusvarusmies korpivaruskunnassa, mutta vastaavasti välttyvät suurelta määrältä henkistä sietokykyä koettelevilta arkirutiineilta ja sotaan valmistavilta harjotteilta. Yhtään 4-5 viikon yhtäjaksoista sota- ja ampumaharjoitusrupeamaa ilman mahdollisuutta vapaisiin ei varmasti tule eteen. Esimerkkejä ääripäistä eli kavereista, jotka suorittivat palveluksensa lähinnä kirjekurssina voi luetella vaikka kuinka paljon.
 

vikkenilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey-Rent,Saipa sekä symppikset Tony Salmelainen
Armeijaa..?

Sehän on selvä,että uni, vapaa-aika,palvelus ja TREENIT on aika mieletöntä sovittaa samalle vuorokaudelle,muistan itse TOSI HYVIN .En tiedä, mitä valtio ylipäänsä hakee näistä urheilijoista? Reserviin alikessuja/kessuja??? Tuskinpa/Haloo.Olen itse nähnyt läheltä kuinka HUIPPU-URHEILIJA kärsii armeijassa. Ei tämänkokoinen valtio voi tarvita näitä ihmisiä palvelukseen. En tiedä varmasti, monta URHEILIJAA astuu vuosittain palvelukseen, mutta voisin kuvitella.... Ja kuinka moni heistä lopettaa.????Ei tämä valtio voi ihan oikeesti tarvita, huippu-urheilijoita ns juoksuhautoihin töllistelemään. Ei tämän kokoisesta maasta tule huippu-urheijoita,ihan mutu tuntumalla 100:a/vuosi.Ja terveisiä seuroille. Yrittäkää tämän asian eteen tehdä jotain. PS. Perttu koeta pärjätä, et ole ensimmäinen etkä myöskään viimeinen.
 

vikkenilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey-Rent,Saipa sekä symppikset Tony Salmelainen
Saana

Teillä naisilla sen on vapaavalintainen, kuin taas meillä miehillä on pakollinen/sivari. On siinä vissi ero..l
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saana kirjoitti:
Joskus vaan käy pojilla huono tuuri. Itseäni vaan ärsyttää suunnattomasti asenne "ei kiekkoilijoiden tarvisi armeijaa käydä". Ymmärrän asian heidänkin kannaltaan, mutta kun itse menee vapaaehtoisena ei hyväksy jonkun lajin nostamista muita paremmiksi.


Sinä menet vapaaehtoisena, mutta minua ja muita miehiä sinne viedään/vietiin pakolla ja se taas ärsytti meitä suunnattomasti.

Saat olla minun stunttini niissä leikeissä.

Enemmän OT: Viime päivinä olen tullut yhä vakuuttunemmaksi siitä, että Liisa Jaakonsaari on fiksuin demaripoliitikko sitten Väinö Tannerin.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Irroitan epäreilusti pari irrallista kommenttia "Saanan" viesteistä, vaikka näin ei pitäisi tehdä, jotta keskustelu säilyisi uomissaan.

Saana kirjoitti:
Kyllä se taitaa Ilveksen pojlla olla aika lailla henkistä kärsimystä se armeija. Ei olla totuttu sellaiseen kuriin ja järjestykseen ja heti ollaan itkemässä.

Saana kirjoitti:
--sillä eivät pojat halua hankaloittaa asemaansa enää enempää aukomalla päätään julkisesti.

Tästä saa sen käsityksen, että Satakunnan Rennostossa on vedetty vähintään vesimeloonin kokoinen etelän hetelmä nenusiin Pertun kommenteista Tampere Cupin aikaan.

Tällöihän Ilmiö toitotti Pirkanmaan The Totuuden Torvessa mm. muiden harjoitellessa hän seisoskelee poterossa vartioimassa itämaan hyökkäyksiä ja ettei ko. laitoksessa tarvitse käyttää aivokoppaa juurikaan, kun vaatetuksenkin muut tahot päättävät.

Ei olisi mikään suuri yllätys, että susirajan tuollapuolen kapiaiset olisivat tästä reportaasista suutahtaneet ja lomat eivät olisikaan pyörineet halutulla tavalla. Myös aikaisempi ikäluokkien kiekkostarojen käytösellä lienee osasyytä tähän asiaan.


Niin ja mitä itse armeijaan tulee, on se tällaisen nuorukaisen - jonka suvusta ja tuttava piiristä löytyy valtion leipää syöneitä kurkkusalaatti- tai harmaat vetimet päällä syöneitä persoonia - milestä omalla tapaa kasvattava paikka. Silti pitää pohtia armeijankäynnin tarpeellisuutta urheilijalahjakkuuksille. Meinaan totta kai armeijan perustaitoja ovat oppia kuriin ja järjestykseen, sekä oppimaan erilaisia sotastrategioita (mm. jääkäriryhmän etenemismuotoja), mutta yksi niistä tärkeimmistä asioista, mitä intissä koitetaan, on aktivoittaa nuorukaisia liikkumaan. Urheilulahjakkuuksilla - kuten Ilmiö Lindgreniä - ei tarvitse tähän aktivoittaa vaan perustat on jo niin hyvässä kunnossa, että tällainen kaljaa kittaava, silloin tällöin koneella istuva karvanaama jää nopeasti toiseksi.

Nuorten pelaajien ei pidä kumminkaan itkeä, sillä asevelvollisuus koskee vielä tällä hetkellä jokaista. Toivoa sopii, että johtoportaassa on myös tämä ymmärretty, sillä harva pelaaja pystyy armeija-aikana tasoaan nostamaan. Ei, vaikka palvelisi Urheilujoukoissa.

Koska Ilveksen edustuksen porteilla ja A:ssa on lahjakkaita nuorukaisia, joilla asevelvollisuus on vielä edessä, pitää tähän varautua, jotta junnareiden intiti ei vaikuta ainakaan negatiivisesti Ilveksen pelisuorituksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että muutmia junioreita voisi vuokrata esim. Pelicansiin (vaikka kyseinen seura pelaakin samaa sarjaa ja on kumminkin yksi kilpailijoista), joka on lähellä Urheilujoukkojen tukikohtaa tai vaihtoehtoisesti luoda todella hyvät välit Pirkkalaan (lue: kutsua Rennoston kapiaiset vähintään kerran kuussa yhteen kotiotteluun ryypp.... nauttimaan ravintolapalveluista), jotta harjoitusvapaat pyörivät normaalisti.
 

tohtori4

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pro Pena- leiri
Oikeasti, vittu mitä itkua täällä on!

Ilveksen johdon kuuluu ottaa huomioon nämä inttiä suorittavat, eikä laskea heidän varaansa niin paljon. Niin kauan, kuin asepalvelus(suorittaako sen sitten inttinä tai sivarina) kuuluu lain mukaan jokaisen nuoren miehen suoritettavaksi, on vähintäänkin epäreilua, että jääkiekkoilijat saisivat vapauksen uransa takia. Heillä ei ole mitään oikeutusta siihen.

Yhtä lailla intin aikana tulee tulonmenetyksiä kelle tahansa palvelusta suorittavale henkilölle siviilissä. Ja tulonmenetystä voi verrata suoraan kehityksen pysähtymiseen hetkellisesti jääkiekkoilijalla. Nämä teidänkin Ilveksen sankarit olisivat voineet hakea sivariin tai hakea lykkäystä, mikä kyllä olisi onnistunut aivan hyvin, eli ovat periaateessa ihan itse aiheuttaneet ongelmansa.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kyllähän The Golden Boy Pertun pitää saada vapautus intistä. Ja sit jos syttyy sota niin Perttu voitais lennättää presidentin koneella ulos maasta, ettei kehittyminen pelaajana vaaraannu jonkun höpö-höpösodan takia.

Ja tuleville, ykköskierroksella varatuille Ilves-lupauksille samat vapaudet myös...

Tai sitten ei vaan kannata armeijaan edes mennä, kuten tohtori4 tuossa yllä ehdottaa.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Begbielle pieni muistutus, että taannoinen Poltinahon kasarmi ja sinne järjestetty suojavarusmiespalveluspaikka oli yksi Kerhon valtteja nuorten pelaajien rekrytoinnissa. Omat "golden boytkin" pääsivät kivasti sujauttamaan lähetin jopolla alle 200 m:n päähän treeneihin, eikä aamupalalle marssimisen ja nukkumisen lisäksi paljon muuta palvelukseen osallistumista odotettu.
 

Cassu

Jäsen
No tulihan se sieltä mitä itse olen tarkottanut koko ajan. Vaikka itse saan valita jäänkö inttiin, mielestäni ei ole reilua tollanen ruikuttaminen. Lain mukaan jokaisen pojan on suoritettava asepalvelus ja kiekkoilija on myös poika. Ei Perttu ja Tuukka ole niin isoja kihoja että laki ei heitä koskisi. Pojat ovat pitkään tienneet mikä heitä odottaa ja heillä on ollut mahdollisuus valita. Miksei kukaan itke Korhosta tai Kuukkaa, jotka ajavat Lahdesta Tampereelle? Ei se reissaaminen mitään mukavaa ole ja ennen kauden alkua he ovat aika paljon kasarmilla. Miksei muutkin sitte menny Lahteen ja käy sitä kirjekurssina? Jokainen tekee omat valintansa ja pojat valitsivat Pirkkalan. Ja kestävät valintansa tuomat ongelmat. Olen edelleen sitä mieltä, että ei mitään erikoiskohtelua kenellekään, ei edes Ilveksen kohutähdille. Ei mulla poikia vastaan mitään ole ja olen paljon Pertun kanssa intistä puhuna ja tiedän ongelmat, mutta ärsyttää tollanen ruikuttaminen kannattajilta. Ilves tietää lain ja tietää että kaikkia se koskee. Muutkin on selvinny siitä, joten kyllä nämäkin pojat. Ei tarvi mennä kun naapurileiriin ja muistella Kontiolaa joka pelas hienon kauden vaikka reissas Lahti-Tampere väliä
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Ehkä Ilveksenkin kannattaisi pyrkiä samantyyliseen yhteistyöhön SA:n kanssa kuin esim. Kerho ja ilmeisesti aika moni muu joukkue harrastaa. Petteri Wirtanen pelasi uskomattoman viime kauden vaikka oli intissä. Toki tämäkin on kaksisuuntainen tie, eli jos palvelusta ei hoideta kunnolla, kärsii nahoissaan. Esimerkkinä Kerhon "suunnistajat" pistettiin hetkeksi Sporttiin miettimään kannattaako se perseily intissä vaikka kuinka liigapeluri onkin.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Saana kirjoitti:
No tulihan se sieltä mitä itse olen tarkottanut koko ajan. Vaikka itse saan valita jäänkö inttiin, mielestäni ei ole reilua tollanen ruikuttaminen. Lain mukaan jokaisen pojan on suoritettava asepalvelus ja kiekkoilija on myös poika. Ei Perttu ja Tuukka ole niin isoja kihoja että laki ei heitä koskisi. Pojat ovat pitkään tienneet mikä heitä odottaa ja heillä on ollut mahdollisuus valita. Miksei kukaan itke Korhosta tai Kuukkaa, jotka ajavat Lahdesta Tampereelle? Ei se reissaaminen mitään mukavaa ole ja ennen kauden alkua he ovat aika paljon kasarmilla. Miksei muutkin sitte menny Lahteen ja käy sitä kirjekurssina? Jokainen tekee omat valintansa ja pojat valitsivat Pirkkalan. Ja kestävät valintansa tuomat ongelmat. Olen edelleen sitä mieltä, että ei mitään erikoiskohtelua kenellekään, ei edes Ilveksen kohutähdille. Ei mulla poikia vastaan mitään ole ja olen paljon Pertun kanssa intistä puhuna ja tiedän ongelmat, mutta ärsyttää tollanen ruikuttaminen kannattajilta. Ilves tietää lain ja tietää että kaikkia se koskee. Muutkin on selvinny siitä, joten kyllä nämäkin pojat. Ei tarvi mennä kun naapurileiriin ja muistella Kontiolaa joka pelas hienon kauden vaikka reissas Lahti-Tampere väliä

Huoh.. Iso osa tämän ketjun Ilves-kirjoittajistahan on sitä mieltä, että jääkiekkoilijat (ei Ilves-jääkiekkoilijat, vaan jääkiekkoilijat) tulisi vapauttaa armeijasta kokonaan tai ainakin luoda tasapuoliset olosuhteet kaikille. Oululaiset joutuvat kulkemaan Kajaaniin, Turustakin Säkylään jne...

Se, että Petri Kontiolan kauteen ei vaikuttanut (mistä tiedät?) intti, ei tarkoita sitä, etteikö se voisi vaikuttaa jonkun muun pelaajan kauteen. Pelaajat ovat yksilöitä. Samalla on vaikea etukäteen tietää ketkä kokevat reissaamisen jatkuvan reissaamisen Lahdesta Tampereelle raskaaksi ja ketkä eivät. Päinvastaisia esimerkkejä kuin Petri Kontiola löytyy pitkin Suomea kymmenittäin, jopa Tapparasta.

Valtaosalle toisenlaisista lahjakkuuksista (matemaattisesti lahjakkaat, visuaalisesti lahjakkaat) vuosi armeijassa ei tee minkäänlaista takapakkia uralle. Jääkiekkoilullisesti, ja urheilullisesti ylipäätään, armeija todennäköisemmin tekee. Monissa lajeissa on kyse kriittisistä kehitysvaiheista. Kausi menee pilalle, valmentaja kenties vaihtuu, uusi ei ymmärrä ja tie vie Mestikseen tai huonompaan seuran tjsp. Ja myös henkilökohtaisen pelin oppimisen kannalta se ensimmäinen liigavuosi on usein kriittiinen. Koskee toki muutakin urheilua.
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun tämä Saana nyt jaksaa avautua näillä ruikutus- ja itkupuheillaan, niin enpä malta olla ottamatta tähän asiaan vielä kerran. Onneksi Dude kiteyttää asian urheilullisen puolen sen verran hyvin, ettei minun tarvitse samoja asioita toistella.

Yllä kerroin omasta firmastani tämän verran:

"Omalla työpaikallani on kuusi psyykkisin syin rauhan ajan asepalveluksesta vapautettua. He ovat kaikki erinomaisia työntekijöitä, luovia, sosiaalisia ja työyhteisöön mainiosti soveltuvia yksilöitä. (Enemmistö miespuolisista työntekijöistä on toki varusmiespalveluksensa suorittaneita, mutta on joukossa pari siviilipalveluksenkin aikoinaan valinnutta. Millään tavalla ei tämä suhde varusmiespalvelukseen kuitenkaan näy päivittäisessä työssä.)

Tuohon voin vielä lisätä Saanan iloksi, että olipa meille koeajalla yksi intin käynyt nainenkin, ja häntä saamattomampaa yksilöä en ole koskaan tavannut. Mihinkään oma-aloitteisuuteen hän ei yhdessäkään tehtävässä pystynyt.

Onneksi tätä kahvikupin ääressä loputtomiin metsämarsseista pälpättänyttä tyyppiä ei tarvinnut sen kauempaa katsella.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Mad Dog kirjoitti:
Yllä kerroin omasta firmastani tämän verran:

"Omalla työpaikallani on kuusi psyykkisin syin rauhan ajan asepalveluksesta vapautettua. He ovat kaikki erinomaisia työntekijöitä, luovia, sosiaalisia ja työyhteisöön mainiosti soveltuvia yksilöitä. (Enemmistö miespuolisista työntekijöistä on toki varusmiespalveluksensa suorittaneita, mutta on joukossa pari siviilipalveluksenkin aikoinaan valinnutta. Millään tavalla ei tämä suhde varusmiespalvelukseen kuitenkaan näy päivittäisessä työssä.)

En tiedä miten tuo yllä oleva liittyy yhtään mihinkään, mutta eikö nämä Ilves-juniorit voi myös hankkia sen vapautuksen psyykkisiin syihin vedoten, mikäli siltä tuntuu. Jos jääkiekkoilu olisi lakiin kirjattu vapautusperuste, niin eiköhän 18-vuotiaista pojista 80-prosenttia pelaisi lätkää. Vai pitäsikö lakiin olla kirjattu, että varaus NHL:ään on vapautusperuste?
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
dude kirjoitti:
Oululaiset joutuvat kulkemaan Kajaaniin...

Monenlaista kuviota lienee täälläkin nähty. Pitkänen ja Jokinen reissasivat Oulun ja Kajaanin väliä ja samalla pelasivat liigassa. Monet, ei niin, lupaavat siirtyvät Hokkiin ja käyvät armeijansa Kajaanissa, tarvittaessa toki irtoavat Kärppien käyttöön, kuten oliko se nyt Vimpari viime kaudella kun kutsuttiin paikkaamaan loukkaantuneita suoraan metsästä, ja pelin jälkeen takas.

Rinne, Jaakola ja Juntunen taas kävivät P-kauden (heinäkuu-->) Sodankylässä ja palvelivat loppuajan Sot.läänin esikunnassa Oulussa. Tämä oli ihan näille kavereille räätälöity paketti yhteistyössä PV:n kanssa. Lähetiksi taisivat kouluttaa kyseiset jantterit. Forum24 oli silloin juttu tästä ja siinä kertoivat, että pitää nyt suorittaa tämä jämäkästi (ei perseilyä) että muillekin voidaan tälläinen järjestää tulevaisuudessa.

Varmaan ihan hyvä juttu sillä ainakin Jokisen muistan kironneen aikanaan pelin jälkeisessä haastattelussa sitä että pitää heti lähteä ajamaan Kajaaniin, eli kohtuu rankkaa lie ollut.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suosittelen jokaiselle lukaisemaan ketjun alkupään kirjoituksia, koska keskustelu alkaa kiertää samaa ympyrää ja punainen lanka hukkuu.

Kenellekään ei omasta mielestäni pitäisi antaa vapautusta palveluksesta, mutta koko järjestelmää tulisi toki jatkuvasti uudistaa vastaamaan todellisia uhkakuvia. Toisaalta keskustelussa mainittu psyykkisten sairauksien teeskentely vapautuksen toivossa täyttää petoksen tunnusmerkit ja ihmettelen, että sen katsotaan joidenkin mielestä olevan aivan hyväksyttyä toimintaa.

Se, että joku kiekkoilija valittaa vaikeuksistaan päästä harjoittelemaan haastattelun yhteydessä ja kertoo luistelun tuntuvan raskaalta, ei kuitenkaan ole osoitus mistään suoranaisesta ruikutuksesta. Yksikään pelaaja ei tietääkseni ole missään vaiheessa vaatinut itselleen vapauksia, vaan pikemminkin lausunut samoja sarkastisia kommentteja koko palveluksesta, mitä kuullaan muidenkin varusmiesten suusta.

Omatoiminen liikunnan harrastaminen on yksi niistä tavoitteista, joka varusmiespalveluksen aikana pyritään saamaan aikaiseksi. Tämähän täyttyy tulevilta urheilun ammattilaisilta jo ennen palvelusajan alkua, joten tiettyä joustavuutta harjoitteluun toivoisi enemmän, koska se tukee kuitenkin myös PV:n päämääriä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
niin... siitä sivarista vielä.

Mikään siis ei estäisi hakeutumista siviilipalvelukseen (paitsi ympäristön asenteet).

Nyt Ilveksen (ja naapurin, pthyi) pitäisikin ottaa Kaupunki mukaan ja järjestää siviilipalveluspaikkoja esim Jäähallin huoltotöihin tms. joihin kaupunki sitten hakisi sivaria suorittamaan joukkueiden toivomia pelaajia. Olisi taatusti järjesteltävissä tällainen kuvio.

Tietysti jos poika haluaa armeijan käydä, mutta silloin on parempi olla valittamatta.

Mutta valittajathan ovatkin olleet joukkueiden puolella, valmentajat ym, joten miksi joukkueet eivät ole tehneet mitään sen eteen, että sivaripaikkoja voisi tarjota vaihtoehdoksi

Eli pedattaisiin hommat valmiiksi lautaselle
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös