PlayStation 4

  • 407 373
  • 1 467

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
onko yo. PS4 Jet Black 500gb joku vanha versio, joka kannattaa sivuuttaa, vai ajaako tämäkin ihan asiansa pääasiassa pelaamistarkoituksessa? Kannattaisiko mieluummin maksaa muutamakymppi enemmän jostain slim-versiosta?
Tuo on poistuva alkuperäis-perusmalli, jonka tämä slim-malli korvaa kun varastot loppuu. Mitään sen suurempia eroja ei ole ja ajaa asiansa. Tiiraile mahdollisia PS4 NHL-bundleja S-ryhmän kaupoista.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Tuo on poistuva alkuperäis-perusmalli, jonka tämä slim-malli korvaa kun varastot loppuu. Mitään sen suurempia eroja ei ole ja ajaa asiansa. Tiiraile mahdollisia PS4 NHL-bundleja S-ryhmän kaupoista.
Sen verran pitää sanoa, että tuo "slim" on uudempaa tekniikkaa ja sitä myöten energiatehokkaampi/hiljaisempi - itsellä ekan rautaversion pleikkari ja ei sitä käy kiistäminen, onhan se perkeleellisen äänekäs joissain peleissä. Uudemmat "vanhat" ilmeisesti parempia tuon suhteen, ei kai ekaa versiota enää missään hyllyssä ole, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin slim lienee hyvä valinta tuolta kantilta. Toisaalta, jos käyttää kuulokkeita (tai tarvitsee optisen audioulostulon, slimistä tuo puuttuu) niin miksei se perinteisempi malli.
 

HockeyForLife

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wild
Sen verran pitää sanoa, että tuo "slim" on uudempaa tekniikkaa ja sitä myöten energiatehokkaampi/hiljaisempi - itsellä ekan rautaversion pleikkari ja ei sitä käy kiistäminen, onhan se perkeleellisen äänekäs joissain peleissä. Uudemmat "vanhat" ilmeisesti parempia tuon suhteen, ei kai ekaa versiota enää missään hyllyssä ole, mutta jos haluaa varman päälle pelata niin slim lienee hyvä valinta tuolta kantilta. Toisaalta, jos käyttää kuulokkeita (tai tarvitsee optisen audioulostulon, slimistä tuo puuttuu) niin miksei se perinteisempi malli.

Mihin tuota optista audioulostuloa voisi tarvita? Ilmeisesti ainoa ominaisuus mikä slimistä puuttuu verrattuna originaliin.

Slimin ajattelin kuitenkin hommata, kun aika samoissa hinnoissa kuitenkin pyörii.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mihin tuota optista audioulostuloa voisi tarvita? Ilmeisesti ainoa ominaisuus mikä slimistä puuttuu verrattuna originaliin.
Eipä noita käyttötarkoituksia hirveästi enää ole - on joitain ihmisiä, joilla on vanhempi surround-vahvistin ilman HDMI:tä (itsekin lukeudun tähän joukkoon, mutta kaikki laitteet vaan telkkuun HMDI:llä ja siitä optinen vahvistimeen, ainoa haitta toki että telkkarin pitää olla päällä jos haluaa vahvistimesta ääntä) ja sitten on joitain "hifimpiä" langattomia kuulokkeita, joissa on optinen sisäänmeno muttei USBia. Mutta muuten ei tosiaan eroa alkuperäiseen (kokoa ja virrankulutusta lukuun ottamatta toki).
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Pleikkari 4 sai vihdoin eilen Rise of the Tomb Raider julkaisunsa 20.vuotis painoksena ja nopeasti eilen tuota kokeilleena voi sanoa että ainakin varsin komean näköinen tuo peli on pleikkarilla, samaan hengen vetoon on kumminkin todettava etten ole kokeillut tuota muilla alustoilla joten en pysty varsinaisesti vertaamaan tuota. Eiköhän pc-painos ole se eniten silmäkarkkia tarjoava ja pleikkaversio menee sitten xboxin edelle. Tuossa nyt julkaistussa painoksessa on kaikki aikasemmin julkaistut lisämatskut mukana ja sen lisäksi vielä tarinan lisäosana Blood Ties sekä uusi co-op pelimuoto endurance sekä zombie mode joka kantaa nimeä Lara's Nightmare. Tuo Blood Ties lisäri tukee myös VR.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rise of the Tomb Raider kutkuttaa kovasti täälläkin, mutta yritän malttaa mieleni siihen asti, että hinta laskee hieman. Ainakin edeltäjänsä oli vähän Unchartedien tapaan aika kertakäyttökamaa, eli peli oli kyllä upea ja tunnelmallinen, mutta ei sen pariin tullut enää uudestaan palattua kun kerran pelasi läpi. Samasta syystä tuli pantattua Uncharted nelosen ostoa ja nythän sen saa lokakuun Store-alennuksista kolmella kympillä. 60€ on kuitenkin aika suolainen hinta pelistä, mitä tulee tahkottua ehkä pari iltaa. (itseäni ei moninpeli kiinnosta, lisärit toki hieno juttu)
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Pleikkari 4 sai vihdoin eilen Rise of the Tomb Raider julkaisunsa
Käytetäänkö tuossa muuten hyväksi sitä PS4-ohjaimen kaiutinta mm. aseen latauksissa yms., kuten ensimmäisessä Raiderissa? Tai siis pitäisikö sanoa edeltävässä... Se jotenkin teki mukavan lisävaikutuksen ja peli muutenkin oli positiivinen ylläri.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tätäkin minun piti kysymäni, mutta unohtui. Kiitos.

Huomenna ehkä hakemaan. Verkkokauppa.com tarjoaa terrasen kahdella joikalla hintaan 429, lienee ihan hyväksyttävä hinta.

No niin, nyt heti 9 kuukautta myöhemmin asia on taas agendalla.

Nyt vaan mietin pitäisikö odotella kuukausi ja hakea Pro-malli. Kai siinä jotakin parempaa on kuin normaalissa, vaikka telkkari on 8 vuotta vanha ruttana.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No niin, nyt heti 9 kuukautta myöhemmin asia on taas agendalla.

Nyt vaan mietin pitäisikö odotella kuukausi ja hakea Pro-malli. Kai siinä jotakin parempaa on kuin normaalissa, vaikka telkkari on 8 vuotta vanha ruttana.
Onhan se jonkin verran tehokkaampi, sisukset vastaavat jo melkein halvimpia budjettipelikoneita. On mahdollista, että jatkossa pelit tehdään pro:lle 1080p 60fps, kun taas vanhalla vehkeellä ne pyörivät edelleen 30fps, jolloin hyöty on suuri eikä ole kiinni käytössä olevasta televisiosta. Toinen vaihtoehto on, että pelit pyörivät edelleen natiivina full-hd -resolla 30fps, mutta kuva skaalataan 4K:ksi. Tällöin full hd -telkkarin omistaja ei hyödy käytännössä lainkaan. Todennäköisesti kuitenkin kaikki cross-platform -pelit pyörivät vähintäänkin hiukan tasaisemmin eikä tarvitse kärsiä DS3 ja Witcher 3 -tyyppisistä frame rate dropeista.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Onhan se jonkin verran tehokkaampi, sisukset vastaavat jo melkein halvimpia budjettipelikoneita. On mahdollista, että jatkossa pelit tehdään pro:lle 1080p 60fps, kun taas vanhalla vehkeellä ne pyörivät edelleen 30fps, jolloin hyöty on suuri eikä ole kiinni käytössä olevasta televisiosta. Toinen vaihtoehto on, että pelit pyörivät edelleen natiivina full-hd -resolla 30fps, mutta kuva skaalataan 4K:ksi. Tällöin full hd -telkkarin omistaja ei hyödy käytännössä lainkaan. Todennäköisesti kuitenkin kaikki cross-platform -pelit pyörivät vähintäänkin hiukan tasaisemmin eikä tarvitse kärsiä DS3 ja Witcher 3 -tyyppisistä frame rate dropeista.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Ihan ensi alkuun, jotta Pro:sta olisi iloa kunnolla, pelin pitää tukea sitä. Vaikka varmasti tulevaisuudessa suuri osa uusista peleistä tukee, vanhoista peleistä patchataan vain joitain (isommat Sonyn omat pelit lienee ilmiselviä päivitettäviä, ainakin lähiaikoina julkaistut, mutta kolmannen osapuolen peleissä voi olla hiljaisempaa), mm. CDPR on ilmoittanut, että päivitystä Witcher 3:lle ei ole luvassa. Tämä ei toki tarkoita, että jos peli tahmaa pikkuisen normiversiolla (kuten Witcher 3), etteikö se pyörisi jouhevammin Pro:lla.

Entä sitten jos on Pro-tuki, se vaihtelee ihan pelin mukaan. Mutta ei välttämättä kannata odottaa, että jokaisessa pelissä olisi 1080p/60fps-moodi myös; vaikka GPU on yli tuplasti nopeampi, CPU on edelleen aneeminen ja muistiakaan ei ole kuin pikkaisen enemmän käytössä. Tosiaan siis kehittäjästä kiinni, mm. tuleva Tomb Raider on joko 4K (skaalattu)/30fps, 1080p/30fps mahdollisimman paljolla silmäkarkilla tai 1080p/unlocked fps (jos tuo on samanlainen moodi kuin edellisessä TR:ssä PS4:lle, tarkoittanee 45-60fps). Mutta sitten jos on ei-4K-telkku, eikä peli tue mitään korkeampaa fps:ää tms., voi Pro:sta silti olla iloa - vaikka tuleva Horizon: Zero Dawn, renderöi ensin 4K-kuvan ja sitten 4xSSAA prosessilla muodostaa oikein nätin 1080p-kuvan (monesta muustakin pelistä on ilmoitettu että toimii näin, näytönohjaimessa on custom-skaalaustekniikoita niin voisi kuvitella olevan myös skaalauksen toiseen suuntaan).

Joten voisi ajatella, että Pro on turvallinen tulevaisuusyhteensopiva konsoli, mutta ei se ihan niin selkeää ole. Jos on vain "HD ready"-telkku, tuskin tuosta 4xSSAA:sta on paljoa iloa, sumeaksi menee joka tapauksessa. Ja Slim perustuu olemassaolevaan, päivitettyyn, piirisarjaan ja on energiatehokas/hiljainen, sen sijaan missä Pro on ensimmäinen versio tuosta raudasta. Vaikkei PS4:lla ihan hirveästi lastentauteja ole ollutkaan, on takuuvarmaa, että myöhemmin on saatavilla ainakin hiljaisempi Pro. Silti, itse kallistuisin Pro:n kannalle - paitsi jos on vain 720p telkku eikä suunnitelmissa päivittää.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Ihan ensi alkuun, jotta Pro:sta olisi iloa kunnolla, pelin pitää tukea sitä. Vaikka varmasti tulevaisuudessa suuri osa uusista peleistä tukee, vanhoista peleistä patchataan vain joitain (isommat Sonyn omat pelit lienee ilmiselviä päivitettäviä, ainakin lähiaikoina julkaistut, mutta kolmannen osapuolen peleissä voi olla hiljaisempaa), mm. CDPR on ilmoittanut, että päivitystä Witcher 3:lle ei ole luvassa. Tämä ei toki tarkoita, että jos peli tahmaa pikkuisen normiversiolla (kuten Witcher 3), etteikö se pyörisi jouhevammin Pro:lla.

Entä sitten jos on Pro-tuki, se vaihtelee ihan pelin mukaan. Mutta ei välttämättä kannata odottaa, että jokaisessa pelissä olisi 1080p/60fps-moodi myös; vaikka GPU on yli tuplasti nopeampi, CPU on edelleen aneeminen ja muistiakaan ei ole kuin pikkaisen enemmän käytössä. Tosiaan siis kehittäjästä kiinni, mm. tuleva Tomb Raider on joko 4K (skaalattu)/30fps, 1080p/30fps mahdollisimman paljolla silmäkarkilla tai 1080p/unlocked fps (jos tuo on samanlainen moodi kuin edellisessä TR:ssä PS4:lle, tarkoittanee 45-60fps). Mutta sitten jos on ei-4K-telkku, eikä peli tue mitään korkeampaa fps:ää tms., voi Pro:sta silti olla iloa - vaikka tuleva Horizon: Zero Dawn, renderöi ensin 4K-kuvan ja sitten 4xSSAA prosessilla muodostaa oikein nätin 1080p-kuvan (monesta muustakin pelistä on ilmoitettu että toimii näin, näytönohjaimessa on custom-skaalaustekniikoita niin voisi kuvitella olevan myös skaalauksen toiseen suuntaan).

Joten voisi ajatella, että Pro on turvallinen tulevaisuusyhteensopiva konsoli, mutta ei se ihan niin selkeää ole. Jos on vain "HD ready"-telkku, tuskin tuosta 4xSSAA:sta on paljoa iloa, sumeaksi menee joka tapauksessa. Ja Slim perustuu olemassaolevaan, päivitettyyn, piirisarjaan ja on energiatehokas/hiljainen, sen sijaan missä Pro on ensimmäinen versio tuosta raudasta. Vaikkei PS4:lla ihan hirveästi lastentauteja ole ollutkaan, on takuuvarmaa, että myöhemmin on saatavilla ainakin hiljaisempi Pro. Silti, itse kallistuisin Pro:n kannalle - paitsi jos on vain 720p telkku eikä suunnitelmissa päivittää.
Samaa mieltä lähes kaikesta. Vanhoja pelejä pelaava ei tietenkään hyödy mitään Pro:sta, paitsi ehkä tasaisemman 30fps-kokemuksen tietyissä peleissä.

En kuitenkaan välttämättä näe, että itse kuvan tarkkuuteen liittyvää merkittävää hyötyä saisi edes full hd -telkkarilla, koska käsittääkseni mikään peli ei tule olemaan natiivina 4K, vaan kaikki 4K-pelikuva tulee olemaan skaalattu 1080p:stä ylöspäin tai ehkä korkeintaan mahdollisesti 1440p:stä. (Edes tulevaa Forzaa ei renderöidä natiivina 4K:na, vaan siinäkin käytetään tietääkseni checkerboard upscalingia.)

Jos pelien ulkoasussa full hd -telkkarista pelattuna jotain eroa on, se on niin pientä, ettei tavallinen konsolipelaaja sitä edes huomaa. Mielestäni tärkeimmät perustelut hintaeron maksamiselle ovat todennäköisesti tasaisemmin pyörivät pelit frame ratesta riippumatta ja mahdollisuus siitä, että tulevat pelit pyörisivät 60fps. Parastahan olisi se, jos konsoleillakin edes resoluution ja frame raten voisi kaikissa peleissä päättää itse. Voisi esim. valita puhtaan 1080p/60fps tai 1440p/30fps väliltä ja skaalaukset vielä päälle. Tomb Raiderissako näin onkin?

Nopealla lukaisulla kirjoitit siis about samat asiat, mitä itse ajattelen kyseisestä vehkeestä. Yritin vain yksinkertaistaa asian mahdollisimman lyhyeen viestiin siten, että mahdollisimman monen pleikkarivalintaa miettivän olisi helppoa saada yleiskuva niistä tekijöistä, mitkä valintaan mahdollisesti vaikuttavat. Mikään yksioikoinen hommahan se ei missään nimessä ole, mutta mielestäni Pro on järkevin valinta joka tapauksessa, jos ei halua tietokonetta itselleen kasata.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mikään yksioikoinen hommahan se ei missään nimessä ole, mutta mielestäni Pro on järkevin valinta joka tapauksessa, jos ei halua tietokonetta itselleen kasata.

Olen tullut vanhaksi kun en ymmärtänyt kahdesta edellisestä viestistä mitään. Lainattu osuus kuitenkin kertoo tarvittavan.

Kiitos tästä ja kiitos myös @hablaa
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
En kuitenkaan välttämättä näe, että itse kuvan tarkkuuteen liittyvää merkittävää hyötyä saisi edes full hd -telkkarilla, koska käsittääkseni mikään peli ei tule olemaan natiivina 4K, vaan kaikki 4K-pelikuva tulee olemaan skaalattu 1080p:stä ylöspäin tai ehkä korkeintaan mahdollisesti 1440p:stä. (Edes tulevaa Forzaa ei renderöidä natiivina 4K:na, vaan siinäkin käytetään tietääkseni checkerboard upscalingia.)

Jos pelien ulkoasussa full hd -telkkarista pelattuna jotain eroa on, se on niin pientä, ettei tavallinen konsolipelaaja sitä edes huomaa. Mielestäni tärkeimmät perustelut hintaeron maksamiselle ovat todennäköisesti tasaisemmin pyörivät pelit frame ratesta riippumatta ja mahdollisuus siitä, että tulevat pelit pyörisivät 60fps. Parastahan olisi se, jos konsoleillakin edes resoluution ja frame raten voisi kaikissa peleissä päättää itse. Voisi esim. valita puhtaan 1080p/60fps tai 1440p/30fps väliltä ja skaalaukset vielä päälle. Tomb Raiderissako näin onkin?
(menee nyt teknorunkkaukseksi, mutta menköön)

Niin, siis pointtinahan tuossa on, että silti lopullinen 4K-kuva on silti 4K, oli tuo skaalattu ylöspäin resoluutiosta mistä hyvänsä*) (esim. Horizonin kanssa alkuperäinen resoluutio on 1920x2160, eli periaatteessa puolet vaakasuunnassa 4K:sta, tuo sitten "venytetään" täysleveäksi). Tämähän on kätevästi 4x1080p, josta saadaan sitten 4xsupersampling antialias jokseenkin luontevasti. Näin ainakin teorian tasolla, kuinka hyvin tuo sitten toimii käytännössä jää nähtäväksi. Tomb Raiderille (tällä tulevalle siis joka julkaistiin Onelle vuosi sitten) on tosiaan ilmoitettu ainakin tuollaisia optioita, kenties niitä tulee vielä enemmänkin.

*) Ja jos nyt oikein pilkkua viilataan, jotkut pelit ovat sanoneet tukevansa natiivi-4K:ta. Varmasti tulevat edustamaan pääosin indieitä (Mantis Burn Racing - tosin on myös 60fps yksinpelinä, kunnioitettavaa) tai uudelleenjulkaisuja (TLoU ja tuleva Skyrimin uusintapainos pitäisi olla natiivia myös, tosin 30fps) ja varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta sikäli teknisesti mahdollista.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
(menee nyt teknorunkkaukseksi, mutta menköön)

Niin, siis pointtinahan tuossa on, että silti lopullinen 4K-kuva on silti 4K, oli tuo skaalattu ylöspäin resoluutiosta mistä hyvänsä*) (esim. Horizonin kanssa alkuperäinen resoluutio on 1920x2160, eli periaatteessa puolet vaakasuunnassa 4K:sta, tuo sitten "venytetään" täysleveäksi). Tämähän on kätevästi 4x1080p, josta saadaan sitten 4xsupersampling antialias jokseenkin luontevasti. Näin ainakin teorian tasolla, kuinka hyvin tuo sitten toimii käytännössä jää nähtäväksi. Tomb Raiderille (tällä tulevalle siis joka julkaistiin Onelle vuosi sitten) on tosiaan ilmoitettu ainakin tuollaisia optioita, kenties niitä tulee vielä enemmänkin.

*) Ja jos nyt oikein pilkkua viilataan, jotkut pelit ovat sanoneet tukevansa natiivi-4K:ta. Varmasti tulevat edustamaan pääosin indieitä (Mantis Burn Racing - tosin on myös 60fps yksinpelinä, kunnioitettavaa) tai uudelleenjulkaisuja (TLoU ja tuleva Skyrimin uusintapainos pitäisi olla natiivia myös, tosin 30fps) ja varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus, mutta sikäli teknisesti mahdollista.
Njoo, pääsääntöisesti yritän kuitenkin kertoa ihmisille, että natiivia 4K:ta ei kannata vehkeeltä odottaa. Indie-peleissä ja vanhemmissa titteleissä siihen varmasti päästäänkin helpohkosti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Käytetäänkö tuossa muuten hyväksi sitä PS4-ohjaimen kaiutinta mm. aseen latauksissa yms., kuten ensimmäisessä Raiderissa? Tai siis pitäisikö sanoa edeltävässä... Se jotenkin teki mukavan lisävaikutuksen ja peli muutenkin oli positiivinen ylläri.

Kyllä tuolta ohjaimen kaiuttimesta ääntä pukkaa joten sanoisin että käytetään.
 

SASamuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Seattle Kraken
Jos vaan mahdollista niin käykää kaverilla, Digiexpossa tai ihan missä vaan testaamassa PS VR:ää on aivan sairaan magee laitos. Tuli julkkarissa 13.10 ostettua ja nyt tiukkaa tykitystä takana ja ei tätä voi kokematta kertoa kuin siistiä toi on. Onhan se hintava mutta todellakin kokemisen arvoinen.

Meillä vaimolla alkoi samantien räpätys "Minkä turhuuden sitä taas ollaan ostettu" vaikkakin hyvin tiesi että PSVR on meille tulossa. Tästä viis veisasin ja asentelin silmikon pelikuntoon ja pakotin vaimon sitä testaamaan. 15minsan ocean descent setti oli VR worlds pelistä takana oli vaimo myyty ja yritti selittää "Eihän tota voi mitenkään videoista tai mistään uskoa miten siistiä ja aidon tuntusta toi on". Samanlaiset kokemukset kaverilta eilen kun oltiin meillä kaljottelemassa ja VR worldsiä ja Job simulatoria pelailtiin. 5/5 koko rahan arvonen venkula. Ja laitos ei missään nimessä oo vaan yhen pelaajan hubaa vaan saa kanssa katsojat kyllä nauraa huitomisille ja töllöstä muut näkee koko ajan mitä silmikon sisällä tapahtuu ja minne suuntaan pelaaja kattelee.

PS. Jos harkitsette ostoa, muistakaa ottaa samalla PS4 kamera se on pakollinen ja move ohjaimet. Movet ei oo pakolliset kaikilla peleillä, mutta niitten kanssa o paljo siistimpi pelaa. Vanhat ps3 movet käy kans ja molemmat ps4 kamerat käy. PS VR:n mukana tulee Sonyn 3D-tilaääni nappikuulokkeet mitkä on muuten yllättävän hyvä laatuset eli välttisti ei tartte erikseen muita kuulokkeita.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mitähän ihmettä tapahtui? Yritin ladata tarjouksessa ollutta Uncharted nelosta. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun vahvistin maksun Paypalin kautta. Sen jälkeen tuli virheilmoitus, jossa sanottiin että palvelua huolletaan. Hetken päästä kuitenkin tuli sähköposti jossa ilmoitettiin että rahat kelpasivat. Peliä ei vain näy konsolilla eikä missään latauslistalla. PS Storessa pelin kohdalla lukee "Ei käytettävissä" siinä kohtaa missä normaalisti ostettujen pelien kohdalla lukee "ostettu". Kun painaa esiin lisätietoja, tulee esiin viesti jossa ilmoitetaan että minulla on jo kyseinen peli. Onko muille käynyt vastaavaa?
 

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Jos vaan mahdollista niin käykää kaverilla, Digiexpossa tai ihan missä vaan testaamassa PS VR:ää on aivan sairaan magee laitos. Tuli julkkarissa 13.10 ostettua ja nyt tiukkaa tykitystä takana ja ei tätä voi kokematta kertoa kuin siistiä toi on. Onhan se hintava mutta todellakin kokemisen arvoinen.

Meillä vaimolla alkoi samantien räpätys "Minkä turhuuden sitä taas ollaan ostettu" vaikkakin hyvin tiesi että PSVR on meille tulossa. Tästä viis veisasin ja asentelin silmikon pelikuntoon ja pakotin vaimon sitä testaamaan. 15minsan ocean descent setti oli VR worlds pelistä takana oli vaimo myyty ja yritti selittää "Eihän tota voi mitenkään videoista tai mistään uskoa miten siistiä ja aidon tuntusta toi on". Samanlaiset kokemukset kaverilta eilen kun oltiin meillä kaljottelemassa ja VR worldsiä ja Job simulatoria pelailtiin. 5/5 koko rahan arvonen venkula. Ja laitos ei missään nimessä oo vaan yhen pelaajan hubaa vaan saa kanssa katsojat kyllä nauraa huitomisille ja töllöstä muut näkee koko ajan mitä silmikon sisällä tapahtuu ja minne suuntaan pelaaja kattelee.

PS. Jos harkitsette ostoa, muistakaa ottaa samalla PS4 kamera se on pakollinen ja move ohjaimet. Movet ei oo pakolliset kaikilla peleillä, mutta niitten kanssa o paljo siistimpi pelaa. Vanhat ps3 movet käy kans ja molemmat ps4 kamerat käy. PS VR:n mukana tulee Sonyn 3D-tilaääni nappikuulokkeet mitkä on muuten yllättävän hyvä laatuset eli välttisti ei tartte erikseen muita kuulokkeita.


Tähän vahva sama. Itse hifistelijänä hankin setin välittömästi. Nyt on tullut Batman Arkham VR tykitettyä läpi ja muutkin pitkälti mitä tarjolla on. Kuulokkeista en ole ihan samaa mieltä. Itse yhdistin settiin Bosen QC25 aktiivi vastamelukuulokkeet. Ihan sairasta kun kaikki taustamelupoissa eli käytännössä koko kuulo ja näköaisti täysin pelimaailmassa. Tuli vähän sanomistakin kun puhelin oli soinut taskussa 5 kertaa huomaamatta kun äänet ei kuulu läpi.

Ihan järjettömän huikea kokonaisuudessaan tuo VR.
 

SASamuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Seattle Kraken
Tähän vahva sama. Itse hifistelijänä hankin setin välittömästi. Nyt on tullut Batman Arkham VR tykitettyä läpi ja muutkin pitkälti mitä tarjolla on. Kuulokkeista en ole ihan samaa mieltä. Itse yhdistin settiin Bosen QC25 aktiivi vastamelukuulokkeet. Ihan sairasta kun kaikki taustamelupoissa eli käytännössä koko kuulo ja näköaisti täysin pelimaailmassa. Tuli vähän sanomistakin kun puhelin oli soinut taskussa 5 kertaa huomaamatta kun äänet ei kuulu läpi.

Ihan järjettömän huikea kokonaisuudessaan tuo VR.

Pakko myöntää että samaiset Boset on käytössä myös täällä osoitteessa ja toki niillä on vielä kertaluokkaa hauskempi pelata VR:ää. Samoten sain Batmanin tykitettyä läpi tässä illan aikana ja nahkhiirmies ei pettänyt tälläkään kertaa. Vaimolla ja frendillä oli Bosejen kanssa sellanen ongelma että kun VR lasit oli sellasessa asennossa että kuva on terävä ja tekstit näkee lukea niin Boset ei enää mahtun päähän. VR lasien "sanka" osa siis niin lähellä korvaa että in-ear kuulokkeet ainoa vaihtoehto. Ihan varauksetta ei siis aroun-ear kuulokkeita voi PS VR:n kanssa suositella.

Playroom VR:ää pelatessa huomasin myös että laseissa on mikki integroituna. Aiheutti spontaaneja repeämisiä muutamassa Playroomin moninpeli minipelissä.
 

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Pakko myöntää että samaiset Boset on käytössä myös täällä osoitteessa ja toki niillä on vielä kertaluokkaa hauskempi pelata VR:ää. Samoten sain Batmanin tykitettyä läpi tässä illan aikana ja nahkhiirmies ei pettänyt tälläkään kertaa. Vaimolla ja frendillä oli Bosejen kanssa sellanen ongelma että kun VR lasit oli sellasessa asennossa että kuva on terävä ja tekstit näkee lukea niin Boset ei enää mahtun päähän. VR lasien "sanka" osa siis niin lähellä korvaa että in-ear kuulokkeet ainoa vaihtoehto. Ihan varauksetta ei siis aroun-ear kuulokkeita voi PS VR:n kanssa suositella.

Playroom VR:ää pelatessa huomasin myös että laseissa on mikki integroituna. Aiheutti spontaaneja repeämisiä muutamassa Playroomin moninpeli minipelissä.

Tuo on totta joo. Itsellä istuu täydellisesti Boset lasien kanssa. Kaverien kanssa kun pelaillaan niin vedetään yleensä ilman kuulokkeita kokonaan niin voi kommunikoida ympäristön kanssa, joka seuraa peliä telkkarista.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mitähän ihmettä tapahtui? Yritin ladata tarjouksessa ollutta Uncharted nelosta. Kaikki meni hyvin siihen asti, kun vahvistin maksun Paypalin kautta. Sen jälkeen tuli virheilmoitus, jossa sanottiin että palvelua huolletaan. Hetken päästä kuitenkin tuli sähköposti jossa ilmoitettiin että rahat kelpasivat. Peliä ei vain näy konsolilla eikä missään latauslistalla. PS Storessa pelin kohdalla lukee "Ei käytettävissä" siinä kohtaa missä normaalisti ostettujen pelien kohdalla lukee "ostettu". Kun painaa esiin lisätietoja, tulee esiin viesti jossa ilmoitetaan että minulla on jo kyseinen peli. Onko muille käynyt vastaavaa?
Problem solved.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Niille joita asia kiinnostaa (myönnän kuuluvani joukkoon, ennakkotilauksessa on), eilen tuli viimein tarkempaa infoa mitä se PS4 Pro pitää sisällään: Inside PlayStation 4 Pro: How Sony made the first 4K games console • Eurogamer.net

Mielenkiintoinen artikkeli teknologian kannalta, taattua Digital Foundry -laatua, mutta jos ei tekniikka kiinnosta laisinkaan, yksi pointti mikä kenties koskettaa laajempaa yleisöä. Käytännössä tuossa Pro:ssa on 2x tavallisen version näytönohjain, pyörii 14% ylikellotettuna josta saadaan sitten jokseenkin suoraviivaisesti 2,3-kertaa nopeampi näytönohjain Pro:lle. CPU pyörii myös korkeammalla kellotaajuudella. MUTTA (ja tämä on iso mutta, tästä oli aika ristiriitaista infoa vielä vähän aikaa sitten) jos peliä ei ole patchattu tukemaan Pro:ta, se pyörii "yhteensopivuustilassa", eli toinen puolisko GPU:sta pois käytöstä ja CPU/GPU samalla kellotaajuudella kuin perusversiossa. Sinänsä osin ymmärrettävää, konsolit eivät ole PC:tä, pelit pystyvät optimoimaan suorituskykyä pidemmälle juuri siten, että komponentit ovat täysin identtiset. Esim. nopeampi CPU saattaisi heittää kapuloita rattaisiin, vaikka maalaisjärjellä tuntuisi että sehän on pelkkää plussaa.

Summa summarum, jos on $VANHA_PELI joka ei pyöri niin hyvin kuin tykkäisit, se ei pyöri sen paremmin Pro:llakaan ilman patchia. Toki varmaan tulevaisuudessa suuri osa peleistä tukee myös Pro:ta, mutta kovin montaa vanhaa peliä tuskin patchataan.
 

Hammeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Minnesota Wild, Juventus
Näyttäisi olevan PSN taas alhaalla. Lentää kohta mäkeen koko paska, kun aina on samoja ongelmia näiden kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös