Pitsiturnaus 2013

  • 88 594
  • 213

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hienoa. Siitä se sitten taas alkaa reilun kahden kuukauden päästä. Pelipaikalla olen, kuten aina ennenkin, aamulla kello 9.00 tai hiukan aiemmin.
 

Kiikartorni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Rantanen
Eipä aikaakaan, kun voidaan aloittaa pitsissä pelaavan rosterin ja ensiesiintymisen tekevien hankintojen ja juniorien spekulointi. Pitää vaan jotenkin jaksaa lusia tämä kesäpahanen alta pois!
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Onko tietoa paljonko Lukko yleensä tienaa Pitsiturnauksella? Lipputulot, oheismyynti, nettilähetykset jne. miinus kulut.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kirjoitelmiani ja ajatuksiani Pitsiturnauksesta tuolta TPS-puolelta:

Kyseessähän muuten on juhlaturnaus - 02.08.2013 XX Pitsiturnaus! Ihan jo tuon juhlavuoden kunniaksi on helvetin hienoa, että TPS jälleen osallistuu. Neljä kertaahan TPS on jättänyt osallistumatta (2000, 2002, 2007, 2008). Täytyy toivoa, että jälleen vuoden tauon jälkeen pääsisin itsekin paikan päälle - vähintään iltapäiväksi (siinä tapauksessa tosin autolla).

Pitsiturnauksen juhlavuoden kunniaksi olen muutenkin jo pidemmän aikaa suunnitellut yleistä ketjua Jatkoaikaan - hieman jotain pientä Pitsin historiasta luonnollisesti tilastoineen. Aika on vain ollut valitettavasti sen verran kortilla, että on ehkä parempi odottaa seuraavaan juhlakauteen (XXV?). Sanotaan koko höntsän tarpeellisuudesta mitä tahansa, niin onhan Pitsiturnaus jo niin perinteinen juttu, ettei jääkiekkokausi vain lähde käyntiin ilman sitä. Pitsi on pala suomalaista jääkiekkohistoriaa - ja mielestäni on helvetin hienoa, että TPS on ollut aktiivisesti mukana kirjoittamassa sitä.

Pitsiturnausten ajankohdat, finaalit tuloksineen ja mestarijoukkue:
Koodi:
Pitsiturnaus I       23.07.1993   [B]TPS[/B]-TUT   8- 4      TPS
Pitsiturnaus II      29.07.1994   LUK-[B]ÄSS[/B]   2- 3 RL   ÄSS
Pitsiturnaus III     28.07.1995   [B]ÄSS[/B]-TPS   1- 0 RL   ÄSS
Pitsiturnaus IV      26.07.1996   [B]ILV[/B]-HPK   4- 1      ILV
Pitsiturnaus V       25.07.1997   [B]LUK[/B]-ÄSS   2- 1      LUK
Pitsiturnaus VI      31.07.1998   [B]LUK[/B]-KAL   2- 1 RL   LUK
Pitsiturnaus VII     30.07.1999   LUK-[B]ÄSS[/B]   1- 4      ÄSS
Pitsiturnaus VIII    28.07.2000   PEL-[B]KÄR[/B]   0- 2      KÄR
Pitsiturnaus IX      27.07.2001   LUK-[B]TPS[/B]   0- 1 RL   TPS
Pitsiturnaus X       26.07.2002   LUK-[B]SKA[/B]   0- 2      SKA
Pitsiturnaus XI      25.07.2003   [B]LUK[/B]-SKA   3- 2      LUK
Pitsiturnaus XII     30.07.2004   LUK-[B]ÄSS[/B]   1- 2      ÄSS
[U]Pitsiturnaus XIII    29.07.2005   [B]TPS[/B]-KAL   3- 2      TPS [/U]
Pitsiturnaus XIV     27.07.2007   LUK-[B]TAP[/B]   2- 3      TAP
Pitsiturnaus XV      25.07.2008   [B]LUK[/B]-BAR   6- 2      LUK
Pitsiturnaus XVI     31.07.2009   ÄSS-[B]TPS[/B]   2- 3      TPS
Pitsiturnaus XVII    06.08.2010   [B]LUK[/B]-ILV   4- 2      LUK
Pitsiturnaus XVIII   05.08.2011   ÄSS-[B]PEL[/B]   1- 2      PEL
Pitsiturnaus XIX     03.08.2012   [B]LUK[/B]-SPO   1- 0      LUK
Pitsiturnaus XX      02.08.2013   xxx-xxx   x- x      xxx
Sekä turnauksiin osallistuneet joukkueet, osallistumiskerrat, mestaruudet ja vuosiluvut:
Koodi:
Lukko Rauma          19   6  1997 1998 2003 2008 2010 2012
Ässät Pori           18   4  1994 1995 1999 2004
TPS Turku            15   4  1993 2001 2005 2009
Pelicans Lahti        9   1  2011
Ilves Tampere         8   1  1996
Kärpät Oulu           7   1  2000
Tappara Tampere       5   1  2007
KalPa Kuopio          5
TuTo Turku            5
Sport Vaasa           4
HPK Hämeenlinna       4
Mestis Maajoukkue     3
HK TsSKA Moskova      2   1  2002
JYP Jyväskylä         2
Barys Astana          1
FoPS Forssa           1
Hermes Kokkola        1
HIFK Helsinki         1
Jokerit Helsinki      1
Jukurit Mikkeli       1
SaiPa Lappeenranta    1
[U]VVS Samara            1     [/U]
                    114  19
Kiekko-Espoota/Espoon Bluesia lukuunottamatta muuten jokainen nykyisistä SM-liigajoukkueista on osallistunut Pitsiturnaukseen vähintään kerran.
Ja vuoden 2014 Pitsiturnaus on vielä hämärän peitossa pystytäänkö järjestämään kun Äijänsuon pohjalaatta vaihdetaan.
Mutta älkää *PRKL* edes harkitko turnauksen lopettamista! Välivuosi on sallittua pitää, mutta Pitsiä ei saa kuopata. Jos/kun tuollainen välivuosi tulee kesällä 2014, niin siinähän olisi täydellinen paikka markkinointihenkisille puuhamiehille. Kirjoittakaa kirja!

"Pitsiturnaus: 20 vuotta oluenhuuruista kesähöntsää"

Nyt elokuun alussa kaikenmaailman wanna-be-toimittajille sanelimet kouraan ja pitkin turnausta kyselemään känniläisiltä parhaimpia Pitsi-muistoja. Syksyn mittaan sitten penkomaan Länsi-Suomen, Uuden Rauman ja Satakunnan Kansan valokuva-arkistoja, lehtiarkistoja sekä Jatkoajan Pitsiturnaus-ketjuja. Talvella pienet haastattelut raumalaisen jääkiekkoilun suurilta ja vahvoilta nimiltä (Seppo Mäkelä, Rauno Mokka, Matti Keinonen ja keitä näitä nyt onkaan) heidän muistoistaan Pitsiturnauksista. Kevään aikana täydellinen Pitsiturnauksen tilastopaketti kasaan ja kirja painokuntoon. Kesällä painoon ja myyntiin sinä päivänä (01.08.2014?), kun Pitsiturnaus XXI pitäisi pelata.

Kesällä 2015 sitten Pitsiturnaus päälle taas entistä voimakkaampana. Konsepti on täydellinen; kutsuturnauksen luonteesta huolimatta mielestäni jatkossa pitäisi panostaa enemmän vakiojoukkueisiin. Pitsistä pitäisi saada koko Länsirannikon oma juttu. Jotenkin mun mielestäni vain nuo itäiset joukkueet eivät Pitsiin istu - Tampereen joukkueetkin ovat jo vähän siinä ja siinä. Länsirannikolta löytyisi juuri passelisti kuusi joukkuetta: Lukko, Ässät, TPS, TuTo, Sport ja Kärpät.

Ehkä tuollaiselle yleiselle Pitsiturnaus-ketjulle tosiaan olisi tilausta? Eikö joku raumalainen (Roku?) näitä Pitsiturnaus-muistojaan johonkin ketjuun kirjoittanutkin?

Rauma on paska paikka!
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tähän turnaukseen olisi voinut hankkia jonkun ulkomaalaisen joukkueen mukaan sekä Sportin. Harmittaa kun kaikki on vain noita Sm-liigan joukkueita...
 

Ketunkolo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chelsea FC
Tähän turnaukseen olisi voinut hankkia jonkun ulkomaalaisen joukkueen mukaan sekä Sportin. Harmittaa kun kaikki on vain noita Sm-liigan joukkueita...

Itse olen samaa miettinyt. Barys Astana oli esimerkiksi todella piristävä poikkeus muutama vuosi takaperin. Onko tuonne sitten niin vaikea saada jotain ulkomaalaisjoukkuetta?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuosituhannen vaihteessa taas liikkui sellaista tarinaa että turnaukseen olisi löytynyt halukkaita ulkomaalaisjoukkueita enemmänkin kuin vain se yksi silloin 90-luvun lopulla osallistunut eli venäläinen Samara. Lukon kertoman mukaan ainakin ruotsalaisjoukkueet olivat kiinnostuneita, mutta sitä en kyllä osaa sanoa miksi se osallistuminen ei koskaan toteutunut.

Tuohon aikaan suomalaisjoukkueetkin tulivat tietääkseni innolla turnaukseen eli kai se siitäkin johtui että suomalaisiakin oli tulossa ja pelättiin että ulkomaalaisten osallistuminen latistaa fiilistä. Nyttemminhän on soraääniä ruvennut kuulumaan tasaisin väliajoin turnauksen mielekkyydestä. Tai ajankohdan, ei niinkään itse tapahtuman josta kenelläkään ei pahaa sanottavaa ole ollut.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiekko-Espoota/Espoon Bluesia lukuunottamatta muuten jokainen nykyisistä SM-liigajoukkueista on osallistunut Pitsiturnaukseen vähintään kerran.
Ja Blueskin osallistui sitten siihen elo-syyskuun vaihteessa 2006 pelattuun hallin avajaisturnaukseen ja hävisi pronssiottelun Lukolle 4-5. Mutta Pitsiturnaushan tuo ei ollut, vaan neljän joukkueen (Lukko, Ässät, Blues, Pardubice) kaksipäiväinen turnaus jossa perjantain kahden pelin voittajat pelasivat lauantain finaalissa ja häviäjät pronssiottelussa.
 

-Joni-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins
Muistelisin muutama vuosi sitten Pitsin yhteydessä kuulleeni, että Pitsistä saadut tuotot vastaavat lähes kolmea runkosarjan ottelua.

Minkäs hintasia muuten tuolla Pitsissä on yleensä nuo aitiot olleet? Ja sisältyykö niihin mitään safkaa+juomaa yms.?
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Muistelisin muutama vuosi sitten Pitsin yhteydessä kuulleeni, että Pitsistä saadut tuotot vastaavat lähes kolmea runkosarjan ottelua.

En tieda Pitsin tuotoista, mutta se tiedetaan, etta paras tuotto saadaan, jos Lukko ja Assat pelaavat finaalissa. Porilaisetkin pysyvat koko paivan hallilla tai sen ymparistossa. Tana vuonna nayttaa olevan ihan tasokas kaarti tulossa. Kiitos siita osallistuville joukkueille.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Mun mielestä silti pikkuinen negatiivinen asia on se että Porin ainoa parempaan musiikkiin keskittynyt kesäfestari (eli Porispere) on nykyään samana päivänä. Itse olen kyllä valinnut musiikin viime vuosina. Ja ehkä pojan kiekkoilun ansiosta myöskin tuo jäähalliin kesähelteellä menemisen mystiikkakin on kadonnut, kun siellä kuitenkin tulee oltua useamman kerran viikossa kesähelteillä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Mun mielestä silti pikkuinen negatiivinen asia on se että Porin ainoa parempaan musiikkiin keskittynyt kesäfestari (eli Porispere) on nykyään samana päivänä. Itse olen kyllä valinnut musiikin viime vuosina. Ja ehkä pojan kiekkoilun ansiosta myöskin tuo jäähalliin kesähelteellä menemisen mystiikkakin on kadonnut, kun siellä kuitenkin tulee oltua useamman kerran viikossa kesähelteillä.
Pitsiturnauksen siirto viikkoa myöhemmäksi on myös Raumalaisittain katsottuna käsittämätön ratkaisu, koska perinteisesti turnaus on pelattu siten, että mustan pitsin yö on heti turnauksen jälkeen. Nyt nämä siis ovat eri viikoilla. Riittävän kauan kun Suhoset ja muut jääkiekon tappajat tuosta jaksoi kabineteissa valittaa, niin saivat torpedoitua tämänkin tapahtuman, edes osittain.
 

burntarm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitsiturnauksen siirto viikkoa myöhemmäksi on myös Raumalaisittain katsottuna käsittämätön ratkaisu, koska perinteisesti turnaus on pelattu siten, että mustan pitsin yö on heti turnauksen jälkeen. Nyt nämä siis ovat eri viikoilla. Riittävän kauan kun Suhoset ja muut jääkiekon tappajat tuosta jaksoi kabineteissa valittaa, niin saivat torpedoitua tämänkin tapahtuman, edes osittain.

Eikös pelaajayhidstys muuttanut sääntöjä niin, että vasta elokuussa voidaan harjoituspelejä pelata? Tästä syystä nuo ovat eri viikoilla.
Itse ihmettelen miksei Lukko siirrä päivää lauantaille? Eipä tarttis pohtia pekkasia tai sairaslomia...
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, NY Rangers
Lauantai olisi kyllä parempi päivä. Tuo perjantai on vaan jäänne siitä mustan pitsin yöstä.

Nyt siirrolle ei ole mitään perusteita. Tai siirtämättömyydelle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikös pelaajayhidstys muuttanut sääntöjä niin, että vasta elokuussa voidaan harjoituspelejä pelata? Tästä syystä nuo ovat eri viikoilla.
Itse ihmettelen miksei Lukko siirrä päivää lauantaille? Eipä tarttis pohtia pekkasia tai sairaslomia...

Eikös siinä ollut joku että pelaajayhdistyksen sääntöjen mukaan elokuussa (tai elokuun alussa) ei järjestää turnauksia/pelejä lauantai-sunnuntai?
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Pitsiturnauksen siirto viikkoa myöhemmäksi on myös Raumalaisittain katsottuna käsittämätön ratkaisu, koska perinteisesti turnaus on pelattu siten, että mustan pitsin yö on heti turnauksen jälkeen. Nyt nämä siis ovat eri viikoilla. Riittävän kauan kun Suhoset ja muut jääkiekon tappajat tuosta jaksoi kabineteissa valittaa, niin saivat torpedoitua tämänkin tapahtuman, edes osittain.

Heinakuussa ei saa harjoitusotteluita pelata, kuten on todettu. Mika osuus tahan on (Alpo) Suhosella? Minun mielestani Pitsiturnaus on hyvin pitanyt asemansa, vaikka se on siirretty viikkoa myohaisemmaksi. Yleisoa on riittanyt. Ja tana vuonna ei edes mitaan Vaasan Sportteja pelaamassa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta perjantai on hyvä turnauspäivä. Halli on täynnä ja porukkaa lappaa aamusta iltaan eestaas. Siitä saa semmoisen kosteahkon startin pitkälle viikonlopulle, lauantaina voi jatkaa korjaussarjan tai useammankin parissa kuka sitä kokee tarvitsevansa ja sunnuntain voi sitten pyhittää lepäämiselle kuten kirjakulta sen kehottaakin tekemään. Ja maanantaina on jo joka jätkä sorvin ääressä skarppina kuin papu.

Vaikkei asiaa ole kokeiltukaan niin minä väitän kylmästi että turnauksen siirto lauantaille ei merkittävästi nostaisi yleisömäärää ja myyntiä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ja kyllähän se niin on, että perjantai on pelipäivä tälle turnaukselle, koska se on aina ollut niin.

Koko turnaus kärsisi imagotappion, mikäli pelipäivä muutettaisiin esim lauantaille.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meille töissä käyville ja kauempana asuville turnauksen pitäminen perjantaina tekee osallistumisen koko tapahtumaan mahdottomaksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meille töissä käyville ja kauempana asuville turnauksen pitäminen perjantaina tekee osallistumisen koko tapahtumaan mahdottomaksi.
Mulla ei ole matkaa Raumalle kuin noin 40 kilometriä mutta töissä käyn. Olen jo yli kuukausi sitten pyytänyt ja saanut vapaata 2. elokuuta. Kun tarpeeksi ajoissa on liikkeellä, varmasti onnistuu, jos ylipäätänsä semmoinen työ on mistä vapaata saa järjestettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös