Pitkä vai lyhyt... suora vai käyrä?

  • 35 796
  • 64

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Kiekkobussi - Mobiilitiedostot | Facebook

Voiko joku kertoa näiden kepakkojen hyödyn, miten pirussa Hagman on päätynyt tuollaiseen erkkaukseen?


Luulisi että tuo on epämukava ja huono käteen varsinkin kun oletan ainakin että Hagmanin käsi on normaalin ihmisen kokoinen.
 

Visiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Kuopion KalPa
Toisessa ketjussa oli aiemmin höpinää ja pohdintoa mailakätisyydestä eli kuka pelaa leftiltä ja kuka rightiltä. Oma kokemus ensimmäistä kertaa jääkiekkomailan käteen saadessani pikkupentuna oikeakätisenä oli automaattisesti sen kääntäminen rightin puolelle, vaikka pelivälinettä mulle opettavat isommat immeiset yrittivät selittää että minähän olen oikeakätinen joten maila leftille. Tuntui alusta asti oudolle, että pitäisi ikäänkuin kurottaa oikealla kädellä rinnan yli vasemmalle ja rystyllä ohjata mailaa heikommalla vasurilla sitä tukien, eipä toiminut. Käänsin siis pentujen suoralapaisen mailan oikealle, otin tukiotteen heikommalla vasemmalla ylhäältä ja vahvalla ohjaavalla kädellä alempaa otteen ja johan alko pelittää homma.

Piuhat on vissiin yhdistetty mun päässä alusta asti väärinpäin, mutta minulle täällä jo aiemmin ns. tieteellisesti selitetty "vipuote" leftin puolelta pelatessa, jossa oikea käsi käyttää mailaa vipuvartena vasemman tuen kautta säästäin näin liikerataa kiekon siirtelyssä, oli aika utopiaa käytännössä koska vasen käsi on niin heikko ja se ei millään pysty seuraamaan oikean käskyjä tasatahdissa riittävän nopeasti, esityksestä tulee ikäänkuin hullu katepillari joka vippaa kuorman (kiekon) huitin vittuun taivaalle tai jonnekin naapurin lumipenkkaan. Ihmettelen suuresti kuinka tälläinen luonnonvastainen kahden käden työskentelyjärjestys on muka vapaaehtoisesti opittu jo pienenä? Yhtä älytön työjärjestys olisi se, että vasenkätinen yrittäisi kauhoa rinnan yli oikealta kiekkoa jonnekin vivuten heikommalla oikealla ohjaten kädellä,joka ei kelpaa edes runkkaamiseen.

Koska on opittu, niin ovatko oikeakätisten vasemmalta pelaamaan opettaneet itseasiassa vain häijyjä setiä jotka ovat vaan keksineet koko vipuhommalla kiekko huitin vittuuun- taivaalle kun ovat niin laiskoja etteivät ole jaksaneet itse pelata oikealta alas ohjaten?

Tsekkasin uudestaan tuon vipuvarsi-säästöhomman ja itseasiassa liikerataa ei tosiasiallisesti tule oikeakätiselle kuin jokunen sentti lisää "Väärältä rightiltä" pelaten, kun mailan asento on ulotettu siten että se on mahdollisimman pitkälle eteenpäin-oikealle, eli kädet ovat mahdollisimman ylhäällä mailan yläosassa ohjaava oikea vain hieman alempana kuin ohjaamista ja koko liikesarjaa vähäsen tukeva, pääasiassa vain kiinnipitämiseen keskittyvä lefti. Ulottuvuus mailallahan on se tärkein, eikä nenä kiinni jäässä?

Joku sanoi että makuasiahan tämä right/left on mutta kuka meistä oma-alotteisesti esimerkiksi jääpallomailan käteensä saadessaan rupeaa sillä vasurilla huitomaan, jos on oikeakätinen, vaan siirtelee oikealla kädellä palloa nätisti edellä, ja laukaisutilaan tullessaan nappaa vasurin yläosaan ja laukaisee oikealta olan takaa kudin?

No, minähän tässä varmasti sekä teknisesti että muutenkin jotenkin väärässä olen, mutta epäilen silti niitä ilkeitä setiä jotka opettivat 90% pelaamaan ihan vittuillessaan lätkää väärältä käden puolelta. Ilmeisesti herrat Koho, Montreal, Titan ja Toronto ja myös Torspo- setä ovat vanhoja juoppoja jotka vaan tykkäävät tehdä jäynää jos ei muulla niin perverssillä mailamyynnillä, ja käkättävät mahat kippurassa kun NHL:n rahamiehet pelaavat kiekkoa heidä'n oppiensa mukaisesti ihan toisella kädellä, kun luonto olisi opettanut : D
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Joku sanoi että makuasiahan tämä right/left on mutta kuka meistä oma-alotteisesti esimerkiksi jääpallomailan käteensä saadessaan rupeaa sillä vasurilla huitomaan, jos on oikeakätinen, vaan siirtelee oikealla kädellä palloa nätisti edellä, ja laukaisutilaan tullessaan nappaa vasurin yläosaan ja laukaisee oikealta olan takaa kudin?

No, minähän tässä varmasti sekä teknisesti että muutenkin jotenkin väärässä olen, mutta epäilen silti niitä ilkeitä setiä jotka opettivat 90% pelaamaan ihan vittuillessaan lätkää väärältä käden puolelta. Ilmeisesti herrat Koho, Montreal, Titan ja Toronto ja myös Torspo- setä ovat vanhoja juoppoja jotka vaan tykkäävät tehdä jäynää jos ei muulla niin perverssillä mailamyynnillä, ja käkättävät mahat kippurassa kun NHL:n rahamiehet pelaavat kiekkoa heidä'n oppiensa mukaisesti ihan toisella kädellä, kun luonto olisi opettanut : D
Eiköhän se luonto opeta ihan miten sattuu. Isäni tilanne on samanlainen kuin sinulla, on oikeakätinen ja pelaa rightilla. Tästä syystä minun ja kahden pikkuveljeni ensimmäiset mailat olivat isäni lyhyeksi sahattuja vanhoja rightin mailoja. Isä yritti väkisin tehdä meistä rightejä, mutta käänsimme mailat aina leftille ja meistä kaikista tuli leftejä. Left tuntui vain luontevammalta ja helpommalta.
 
Eiköhän se luonto opeta ihan miten sattuu. Isäni tilanne on samanlainen kuin sinulla, on oikeakätinen ja pelaa rightilla. Tästä syystä minun ja kahden pikkuveljeni ensimmäiset mailat olivat isäni lyhyeksi sahattuja vanhoja rightin mailoja. Isä yritti väkisin tehdä meistä rightejä, mutta käänsimme mailat aina leftille ja meistä kaikista tuli leftejä. Left tuntui vain luontevammalta ja helpommalta.

Itse olen oikeakätinen rightin pelaaja. Eka lätkämailani oli lefti kuitenkin. Oli perseestä. Vaihtoi puolta niin rupesi homma onnistumaan hieman paremmin. Lämätä en osaa vieläkään kunnolla. Rannelaukaus on sitten eri asia ja juniorina salibandyssä rannelaukauksia tutkaan tuli ammuttua sen ikäiseksi riittävän lujaa (Lätkässä en ole tutkaan ampunut).

Olen miettinyt, että onkohan oikeakätiset rightilta ampuvat useammin futiksessa vasempijalkaisia (itse olen oikeajalkainen).
 

Ralph

Jäsen
Onko kilpailutason jääkiekossa joku sääntö, kuinka paljon mailaa saa itse värjätä spraymaalilla? Saisiko esimerkiksi joku HPK:n pelaaja maalata koko mailansa täysin oranssiksi, vai onko siinä joku sääntö, että pitää mailan valmistajan logo näkyä tai jotain?
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Onko kilpailutason jääkiekossa joku sääntö, kuinka paljon mailaa saa itse värjätä spraymaalilla? Saisiko esimerkiksi joku HPK:n pelaaja maalata koko mailansa täysin oranssiksi, vai onko siinä joku sääntö, että pitää mailan valmistajan logo näkyä tai jotain?
Uskoisin, että mailasponsori ei tykkäisi jos maila värjätään siten että mailan valmistajan nimi ei näy. Tämä lienee ainoa sääntö tuohon liittyen.
Ps. Mailasponsori sen sijaan tykkää mikäli kilpailijan mailalla pelaava pelaaja on värjännyt mailansa esim täysin mustaksi eli siten ettei sen kilpailevan firman nimi näy mailasta. Näitä mustiksi värjättyjä mailoja näkyy aina välillä, kun pelaajalla tosiaan on kilpailijan maila.
 
Katsoin Googlesta onko Suomessa vielä mailojen valmistusta. Näköjään Lievestuoreella on Tac stick joka tekee sekä puumailaa että komposiittia. Ja Venäjälle menee vientiin. On se hyvä, että Suomessakin vielä tehdään. Taisi olla viime vuonna kun luin lehdestä jonkun mailatehtaan lopettamisesta. Mielestäni se oli jossain Tampereen lähistöllä, mutta ettei se kuitenkin ollut se Forssan tehdas?
Muita varusteita tekee Tackla etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa. Hyvä!

Vuosi sitten kuulin tästä Warrior-mailamerkistä, kun sen suomalainen perustaja oli Radio Novan haastattelussa. Siis se millä Barkov pelaa. Internetissä oli joku juttu, että heidän piti maksaa 60 000 euron lisenssimaksu saadakseen luvan tulla NHL-kaukaloihin. Muuten maila olisi pitänyt maalata mustaksi.
Mutta en minä tuota merkkiä kovin suomalaisena osaa pitää, kun mailat tulee Kiinasta. No, olisi se vähän suomalaisempi jos olisi täällä joskus tehty ja sitten siirtynyt valmistus Kiinaan. Mutta se on perustettu 2013.

Joskus 11-12 vuotta sitten sattumalta olin paikalla kun joku ammattikoulun muovipuolen opettaja esitteli paikalliselle juniorille jotain mailaa. Että varmaan siellä oli suunniteltu ja valmistettukin mailoja jossain lähiseudulla tai ainakin siinä maakunnassa.
Ei luulisi sen valmistamisen sinänsä niin kallista tai vaikeaa olevan, mutta eipä tuo näköjään Suomessa oikein kannata. Käsittääkseni joskus ennen vanhaan niitä on Suomessa tehty paljonkin. Nykyään on harrastajia paljon enemmän kuin vaikka 80-luvulla, ja mailatkin rikkoontuu helpommin. Mutta ei kannata tehdä. Voisinpa veikata, ettei tuolla Tac-maillakaan pelaa kukaan SM-liigan pelaaja. Ai niin, niissä liigaseuroissa taitaakin kaikki pelaajat pelata samalla merkillä, ja Tacin omistaja sanoi, etteivät he enää toimita liigaseuroille.
 

F#21

Jäsen
Vuosi sitten kuulin tästä Warrior-mailamerkistä, kun sen suomalainen perustaja oli Radio Novan haastattelussa. Siis se millä Barkov pelaa. Internetissä oli joku juttu, että heidän piti maksaa 60 000 euron lisenssimaksu saadakseen luvan tulla NHL-kaukaloihin. Muuten maila olisi pitänyt maalata mustaksi.
Mutta en minä tuota merkkiä kovin suomalaisena osaa pitää, kun mailat tulee Kiinasta. No, olisi se vähän suomalaisempi jos olisi täällä joskus tehty ja sitten siirtynyt valmistus Kiinaan. Mutta se on perustettu 2013.
Sekoitat tämän nyt Cannon-merkkiin. Warrior-tuotemerkki on perustettu -92 Amerikassa. Barkov on myöskin lopettanut pelaamisen tuolla mailalla ja muistaakseni heti tämän jälkeen hän alkoikin tehdä pisteitä aivan eri tahtiin.
 
Sekoitat tämän nyt Cannon-merkkiin. Warrior-tuotemerkki on perustettu -92 Amerikassa. Barkov on myöskin lopettanut pelaamisen tuolla mailalla ja muistaakseni heti tämän jälkeen hän alkoikin tehdä pisteitä aivan eri tahtiin.
Joo, Cannonhan se oli. Aika pettymys varmaan ollut kun Barkov vaihtoi merkkiä, kalliiksi tuli se yksi kausi tai minkä aikaa sillä nyt pelasikaan. Mutta vielähän tuolla nettisivuillakin on myynnissä Barkov-mailoja ja pelaajan kuva. Mutta on myös ovechkin-lapoja ja kane-lapoja ja sakic-lapoja.
 

Pottajofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osa Warriorin maalivahdinmailoista tehdään yhä Suomessa Padasjoella Montrealin vanhalla tehtaalla. Näitä mailoja käytetäänkin aivan NHL:ää myöten. Komposiittiversiot käsittääkseni tehdään muualla, mutta puu/foam-versiot siis Suomessa. Pelaajan mailojen valmistus lopetettiin muistaakseni parisen vuotta sitten.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisessa ketjussa oli aiemmin höpinää ja pohdintoa mailakätisyydestä eli kuka pelaa leftiltä ja kuka rightiltä. Oma kokemus ensimmäistä kertaa jääkiekkomailan käteen saadessani pikkupentuna oikeakätisenä oli automaattisesti sen kääntäminen rightin puolelle, vaikka pelivälinettä mulle opettavat isommat immeiset yrittivät selittää että minähän olen oikeakätinen joten maila leftille.

Hahaa... minulla on tästä ihan tutkimustietoa. Kolme ketunpoikaa löytyy ja kaikkien kohdalla olen tätä R/L asiaa tarkkaillut. Kaikkien kohdalla olen katsonut miten he mailan käteen ottavat ja sitten sitä välillä "korjannut" toiselle puolelle. Aina maila otetaan seuraavaksi sille omalle puolelle. Lopputuloksena kaksi leftiä ja yksi R. Oman vuosia kestäneen tutkimukseni tuloksena kätisyyttä ei siis määrää hallitseva käsi vaan joku muu esim se kumman käden koet tärkeämmäksi mailaa heilutettaessa.
 

Van Taimeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Koska väestöstä vähän päälle 10% on vasenkätisiä ja kiekkoilijoista 30-35% pelaa rightilta (esim. tällä kaudella NHL-pelureista 34,9%), tarkoittaa se luonnollisesti sitä että moni oikeakätinen pelaa rightilta. Esim. Lemieux, Yzerman, Selänne, Lafleur, Mikita, Dionne, Sundin, Chelios, MacInnis, Bossy, Iginla jne. ovat oikeakätisiä rightin pelaajia.

Itse aloin oikeakätisenä pelaamaan rightilta kun isä oli kiekosta vain vähän ymmärtävänä kaupassa sanonut että pojalle oikean käden maila. Lapahan oli vain hieman käyristetty. Olin tuolloin ehkä 6-vuotias. Hyvin sillä huitoi menemään. Maalivahtina olen tosin left. Ja salibandya pelaan myös leftiltä. Golf ja pesis menee rightilta.

Pelikaverin maila oli aikoinaan kans melkoinen viritys. Lapa ei kyllä sääntöjä täyttänyt, mutta ei sitä alasarjoissa kukaan välittänyt. Se sahas lapaa tuumakaupalla lyhyemmäksi ja varmaan puolet pois korkeudesta. Kuitenkin pelas täyspitkällä mailalla. Aina naureskeltiin että kaverilla on kyrvän mittainen lapa.
 

Massimo 1897

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itse olen lefti jääkiekossa ja salibandyssä mutta, sitten golf ja pesis menee rightin puolelta.
Outoa miten se kätisyys heittelee eri peleissä. Pidin itseäni täysin yksikätisenä ennen kun sain golfmailan hyppysiini. Eikä siinä edes tarvinnut miettiä että kummalle puolelle menee vaan suoraan asento niin että, oikea käsi oli alhaalla. Tuon jälkeen kokeillut huvikseni pelata rightin puolen mailalla jotain muuta lajia niin ei ole mitään tullut. Tosin eipä siitä golffistakaan.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Oikeakätisenä jääkiekkoa leftiltä, golffia pakko-oppimisen kautta rightilta kun ei leftin mailoja ollut. Yhdellä kädellä mailasta pitäen kiekon hallinta, mailapuolustus, sekä varsinkin salibandyssä jatkuva yhdellä kädellä pelaaminen onnistuu oikeakätisenä minulta paremmin.

The NHL's Top 5 Most Skilled Players
(thehockeywriters.com)

Linkin takana ko. sivuston mielestä NHL:n taitavimmat äijät TOP-5, kaikki leftejä ;)
 

riimu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Avs, Preds, Leijonat
Bauerin Nicklas Bäckström mailaa käytin. Ei ollut mikään jouskari, mutta taipui hyvin ja vedot lähti komeasti/tarkasti siniviivalta. Bauerin Viper on kyl melkoinen lämärimaila, mutta itselle liian jäykkä ja iso lapa. Voisin kuvitella, että isompi kaveri varmasti diggaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös