Pitäisikö pysyvä Euroopan liiga perustaa?

  • 1 175
  • 3

Millainen euroopan sarja

  • Cup muotoinen pudotuspeli.

    Ääniä: 6 28,6%
  • Vanhan EHL:n kaltainen. kansallisten sarjojen sivussa

    Ääniä: 3 14,3%
  • EHL jossa kiinteät joukkueet pelaavat vain tätä sarjaa

    Ääniä: 4 19,0%
  • EHL jossa nousu ja putoamis mahdollisuus.

    Ääniä: 2 9,5%
  • Pohjois-Euroopan Liiga. NEHL.

    Ääniä: 4 19,0%
  • Joku Muu. Mikä?

    Ääniä: 2 9,5%

  • Äänestäjiä
    21

Janneone

Jäsen
Miten on olisiko Euroopan-Liigaan kiinnostusta? Vanhaa EHL:ää kohtaan ei kuitenkaan paljoa kiinnostusta ollut; hallit olivat aina puolityhjiä. Pitäisikö jonkinlainen EHL perustaa ja mitkä joukkueet pelaisivat ja miten?

Itse olisin kiinteän sarjan kannalla. Sarjassa pelaisivat 3joukkuetta suomesta ja 3ruotsista sekä yksi muu pohjoismaalainen. 3joukkuetta Saksasta ja Sveitsistä.2Tsekistä, Sekä yksi joukkue Itävallasta,Italiasta ja Englannista. Kaksinkertainen sarja sekä maansisäiset välisarjat tai lähimpiä naapureita vastaan(vrt.SM-Liiga). Yhteensä reilut 40ottelua. Kyllä ainakin minulla löytyisi kyseista sarjaa kohtaa kiinnostusta. Joskin vieraspelimatkat voisi olla vähissä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Minä olen tuon CUP-muotoisen systeemin puolella. 132 joukkuetta mukaan. Ensimmäisellä ja toisella kierroksella systeeminä se, että kaksi peliä yhteismaalit ratkaisevat. Sitten kun on 32 joukkuetta, vaihdetaan kahden voiton systeemiin. Finaali jälleen yhdestä voitosta ja puolueettomassa paikassa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Itse hetken harkinnan jälkeen annan ääneni Cup-muotoiselle systeemille. Tällä hetkellä Euroopan kiekkokulttuurissa ei liene riittävästi kiinnostusta kiinteälle sarjalle.

Itse kuulun siihen väestöryhmään, jonka mielestä Suomen ja Ruotsin sarjat voitaisiin jollain aikataululla yhdistää. Kunnollisia perusteluja ei ole, paitsi tietysti se, että olisi mukava nähdä naapurimaamme liigan taso käytännössä. Peleissä saattaisi myös olla ihan mukavasti maaotteluhenkeä. Tietysti ulkomaalaiskiintiöillä.
 

rossoblu

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Huhhuh, näyttääpä olevan todella kiinnostava aihe tämä euroliiga, yhteensä huimat 16 ääntä. Ehkäpä jo tästäkin voisi päätellä yhtä ja toista...

Itse kannatan ehdottomasti kiinteää Euroopan liigaa - kansallisten sarjojen ohella pelattu EHL ehtikin jo vahvasti osoittaa toimimattomuutensa. Suomessa, Saksassa ja Ruotsissakin suurimmat hallit täyttyvät jo kansallisissa sarjoissakin 50 - 90 prosenttisesti, joten suoria tuloja ei voi enää nostaa paljoakaan. Avainkysymykseksi nousevatkin televisiointioikeuksista saatavat korvaukset. Mahdolliset lisäeurot tulevat pääasiassa saksalaisilta TV-katsojilta, mikäli tulevat. Miksi sitten saksalaiset TV-katsojat katsoisivat mieluummin euroliigaa kuin nykyistä DEL-sarjaa? Rahakas TV-sopimus edellyttäisi ainakin nykyistä tasokkaampaa peliä ja pelaajanimiä, jotka tunnistettaisiin lajifriikkien ulkopuolellakin.

Euroliigan suurimpana esteenä lienee edelleen kirjainyhdistelmä NHL. On vaikea kuvitella eurooppalaisten seurojen pystyvän kilpailemaan kahden ensimmäisen kentällisen pelaajien palkoissa NHL:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Euroopassa voisivat ainakin lyhyellä tähtäimellä pelata vain maailman rankingissa sijan 300 (2x30x5 + maalivahdit) alapuolella olevat pelaajat (roolitus ja pelitapa on tietysti myös otettava huomioon). Lisäksi on tietysti harvoja "kotona" viihtyviä poikkeuksia tyyliin Dopita ja Reichel. Euroliiga voisi siis kilpailla vain ns. marginaalipelaajista, jotka eivät tasollisesti juurikaan poikkea jo nyt Euroopassa pelaavista. Eipä siis kovin lupaavalta näytä tämäkään tie euroliigan pystyttämiseksi.

En näe myöskään mitenkään mahdolliseksi, että euroliigassa pelaisi esimerkiksi kolme suomalaisjoukkuetta. Suomi on hyvin pieni markkina-alue, vaikkakin se tuottaa suhteellisen paljon pelaajia. Yksi suomalaisjoukkue lienee maksimi. On luonnollista, että se joukkue tulisi Helsingistä. En myöskään ottaisi alkuun mukaan joukkueita ns. jääkiekon kehitysmaista, paitsi ehkä Englannista, jolla jääkiekolla on edes pieni jalansija, ja jonkinlainen kannattajakunta ja lajikulttuuri jo valmiina. Hyvin suuren osan, vaikkapa puolet joukkueista tulisi olla saksalaisia tai sveitsiläisiä, jolloin ainakin nykyistä DEL-liigaa vastaava suosio olisi taattu. Tähän sitten lisättäisiin 1-2 joukkuetta eurooppalaisittain vahvan lajikulttuurin maista ja suurimmista kaupungeista Ruotsista, Suomesta, Tsekistä ja Venäjältä. 12 joukkuetta voisi olla sopivan vaatimaton, mutta kuitenkin luottamusta herättävä joukkuemäärä. Sopiva pelaajabudjetin koko voisi olla 20 - 40 miljoonaa markkaa, jolloin joukkueet olisivat lähtökohtaisesti nykyisiä parhaita eurojoukkueita hiukan parempia, mutta vähän heikompia kuin huonoimmat NHL-joukkueet. Liigan on myös pystyttävä toimimaan omilla ehdoillaan, sillä NHL on jo yksinään liiankin vahva vastus, joten IIHF:n edustajat on pidettävä mahdollisimman kaukana liigan suunnittelusta ja aikatauluja omilla turnauksillaan vesittämästä.

Päästäkseen kunnolla alkuun liiga vaatisi vahvaa, karismaattista ja paksun kukkaron omaavaa, jääkiekkoon ja rahantekoon yhtä intohimoisesti suhtautuvaa miestä. Olisiko Harkimosta tähän, vaikkapa yhdessä Filip Anschutzin (?) kanssa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös