Periscope – teinityttöjen uusin villitys

  • 30 893
  • 68

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Useimmat lienevät jo kuulleet tästä alkuvuodesta avatusta, mutta nyt vasta pikku hiljaa läpi lyömässä olevasta striimauspalvelusta.

Lyhykäisyydessään kyse on siis siitä, että kuka tahansa voi puhelimellaan lähettää livestriimiä ja kuka tahansa voi niitä katsoa ja kommentoida sitten.

Lehdissä on puhuttu viime aikoina kuinka esimerkiksi opettajat ovat olleet erittäin huolestuneita teinien tekemisistä. Tuli äsken kokeiltua palvelua ja seurattua esimerkiksi parin oululaisen noin 15-16 -vuotiaiden tyttöjen ryyppäämistä. Sekä omalla nimellään striimaavaa espoolaistyttöä miltä löytyi myös vaikka mitä bikinikuvia googlaamalla. Hän saattoi kuitenkin ehkä olla jopa juuri täysi-ikäinen. Riittävän erikoinen nimi, että puhelinnumeron ja kotiosoitteen olisi löytänyt, jos olisi listattuna. Ei kuitenkaan ollut eli ikää voi olla paljon vähemmänkin ja liittymä vielä äidin nimissä.

Tuli myös kurkistettua tsekkiläistä striimiä missä meno oli aivan samanlaista ja sitten saudiarabialaista missä oli vähän rauhallisempi meno. Huivipäinen nuori tyttö kuvasi iltapuuhiaan, naaman rasvausta ja sen sellaista.

Onko täällä huolestuneita vanhempia, opettajia tai striimaavia teinejä? Muutenkin melko vaikeaa keksiä mitään fiksua käyttöä tälle. En tiedä saako tehtyä privaattistriimejä, jos saa, niin pystyy keksimään joitain ihan käyttökelpoisiakin tarkoituksia tälle sekoilulle. Vaan, jos ei saa, niin sitten en kyllä tiedä yhtään mihin tuota voisi käyttää.

Nyt homma on ilmaista, mutta eihän siinä kauaa mene, kun ilmaiseksi saa lähettää vain muutaman minuutin ja/tai katsominen maksaa. Parin vuoden kuluttua myös ainoastaan Wikipedia muistaa tälläistä edes olleen.

Jännä nähdä mihin tämä maailma on menossa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Onhan tuo aika naurettavaa menoa. Itse olen parina iltana Ylilaudan kautta katsellut noita Periscope-lähetyksiä ja en ole vielä kertaakaan jäänyt ilman teinitissejä. Olivat kuitenkin täysi-ikäisiä. Kaikkiin noihin liittyi päihteet, kaksi oli vissiin ihan perus siideri-kotibileet mutta kolmas oli ilmeisesti jossain huumeissa. Mikäs siinä jos ei päätä palele. Ainakin nuo lähetykset joku vielä tallensi talteen ja siellä ne videot Ylilaudalla pyörivät. En tiedä hävettääkö noita tyttöjä edes. Läppä sekin että tytöt esiintyvät vielä aivan avoimesti omilla kasvoillaan ja nimillään. Voisin vielä ymmärtää tuon jos "anonyymisti" heruttaisivat kansalle, mutta että kaikki tietävät kenen tissit siinä videossa vilahtavat...

Jännä ilmiö sekin, että noin vajaa 10 vuotta sitten minäkin pyörin jossain Chatrouletessa siinä toivossa että näkisi jonkun naisen hiplaamassa itseään webcamerassa. Noh, siellähän joka toinen käyttäjä oli joku mies runkkaamassa. Tosin nämä tekivät sen juuri mainitsemallani anonyymillä tavalla, eli ei sitä tiedä kenen slerba siinä juhlakunnossa näytölle ilmestyi. Siihen aikaan naisen näkeminen vastaavissa touhuissa oli rinnastettavissa lähes lottovoittoon. Nyt sitten herran vuonna 2015 asiat ovat kääntyneet päälaelleen. Avaa Periscope viikonloppuiltana, niin näet melko todennäköisesti ihan kotimaan tyttöjä heruttamassa itseään omalla nimellään ja omilla kasvoillaan. Noh, onhan se tuokin tapa saada ne 5 minuuttia julkisuudessa.

Hesarikin on aiheesta tehnyt jo jutun: Kui vanha oot? Näytä tissit! Somali! Suomalaiset lähettävät nyt kaiken suorana nettiin Periscopessa - Internet - Nyt

Edittinä sen verran vielä että pernaveikon aloitusviestissä on hyvä pointti että tämän sovelluksen voisi valjastaa ihan hyötykäyttöön. Jos vain olisi joku yksityisen lähetyksen mahdollisuus niin kyllä mulla varmasti käyttöä tälle löytys. Tuntemattomille en halua alkaa esiintymään.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ewa Sonnetin striimejä olen Periscopesta katsellut (no, toistaiseksi on tullut vain yksi). Sen enempää en aio ko. palveluun tutustua, minulle riittävät nuo Ewan striimit mainiosti,
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Tämmöinen palvelu on varmaan hyvä joihinkin harrastelätkäpelien striimaamisiin ja tällaisiin, mutta uskon tämän palvelun pysyvän vain teinien kotibileääliöintinä. Pari n. kolmekymppistä kaveriani ovat yrittäneet tuohon tutustua ja lähettää lähetyksiä, mutta en näe oikein ideaa seurata keskivartalolihavan miehen konsolipelaamista ja ruoan laittoa. Pasi Viheraho teki samat jutut ekan kerran jo joskus 10 vuotta sitten.

Vähän samanlaiset fiilikset tämän palvelun suhteen kuin Snapchatillakin. Tulee toimimaan lähinnä teinien tirkistely- ja huomiohuorauspalveluna, tuskin ketään oikeasti kiinnostaa muiden tavallisten ihmisten "joo tässä mä kävelen töihin, nyt voisin syödä puuroa".
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ewa Sonnetin striimejä olen Periscopesta katsellut (no, toistaiseksi on tullut vain yksi). Sen enempää en aio ko. palveluun tutustua, minulle riittävät nuo Ewan striimit mainiosti,

Tälle viestille iso peukku.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Omaan Lumiaani ei saa sen enempää snapchatia, kuin periscopeakaan, mutta se on ehkä enemmän toisen ketjun aihe miksi näin on. Itseäni näissä kaikissa uutuuksissa kiinnostaa se, että voidaanko niitä mahdollisesti käyttää esim. eri luovien projektien markkinoinnissa (artistit, bändit..), tai tiedonvälityksessä, "kansalaisjournalismissa". Vai onko nämä niitä some-sovellutuksia, mihin nuoret siirtyvät keski-ikäisten löydettyä Facebookin.

Aktivoin twitter-tilinikin tuossa noin viikko takaperin, mutta vielä on hieman hämärän peitossa, että mikä sen anti on minulle, tai pikemminkin minun antini sille. Onhan tämä hyvin jännä ilmiö, että jokainen voi nyt olla oman elämänsä tähti ja ainakin vloggaus on tarjonnut suoran reitin esim. televisioon, kuten "Mentaalisavukkeen" tapauksessa. Mun Facebook-historiassa varmaan 80-90 prosenttia viesteistä on eri yhteiskunnan ilmiöiden ja uutisten ihmettelyä, biisilinkkauksia ja osansa on myös kaikilla huumoriviesteillä. Omasta elämästäni en sinne paljoa päivitä, en ainakaan jatkuvalla syötöllä ja koitan jättää ne kaikkein henkilökohtaisemmat jutut pois. En muutenkaan pidä itseäni minään mediapersoonana, tai sellaisena, jonka elämä olisi erityisen mielenkiintoista. Ja niissä some-palveluissa, joissa toimin omalla nimelläni, edustan myös työnantajaani ja se luo yhden filtterin juttujen tasoon.

Mun yksi työkaveri ei ole minkään sosiaalisen median piirissä. Ei Facessa, ei Twitterissä ja puhelintakin hän käyttää siten kuin se oli ehkä joskus aikoinaan tarkoitettu, eli puhumiseen ja tekstareiden lähettämiseen. Hän on hyvä mediamyyjä ja tekee tulosta. Eli hänen elämäänsä mahdollinen someen siirtyminen ei toisi mitään lisäarvoa.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Eilen johonkin Facebookin vitsiryhmään kirjoitti joku teiniyttö, että tässä on mun käyttäjätunnus ja tulkaa katsomaan mua periscopeen. En tienyt mistä on kyse, nyt tiedän.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuulin tästä palvelusta ensimmäisen kerran itsenäisyyspäivänä, jolloin hetken katsoinkin jonkun kuvaamaa lähetystä mielenosoituksista. Tuollaisessa "uutiskäytössä" ymmärrän tällä ehkä olevan tilaustakin, mutta muuten tämä ei mulle oikein avaudu. Luin tuon @JYP#44 :n linkittämän Hesarin jutun aiheesta ja ainakin sen perusteella vertaus tv-chattien alkuaikojen meininkiin on ihan paikallaan. "Juontaja" höpisee kameralle omiaan ja katsojat lähettävät kysymyksiä, kehuja, solvauksia ja tietenkin pyyntöjä näyttää tissit. Ei mitään uutta auringon alla siis.

Vaan jos joku haluaa tuollaisia lähetyksiä tehdä ja joku toinen haluaa niitä katsoa, niin antaa mun puolesta mennä vaan. Leimaan tällaiset uudet jutut turhuudeksi varmaan liiankin helposti ja pääosin siksi, että sovellukselle ei omalla kohdalla ole mitään käyttöä. Vähän sama siis kuin mm. Tinderin, Snapchatin ja WhatsAppin kanssa. Nykynuoret kasvanevat maailmaan jossa nämä tämmöiset ovat normi, eikä niissä siksi ole mitään ihmeellistä ja niitä varmasti opitaan käyttämäänkin kohtalaisen nuorena. Tai no toivottavasti ei Tinderiä kuitenkaan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Näin Tammy Sytchin tissit skypessa, joten en jaksa tähän vaivautua. Mutta hyvä jos muille on tarjontaa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tämmöinen palvelu on varmaan hyvä joihinkin harrastelätkäpelien striimaamisiin

Tätä juuri omalla porukalla mietittiin, saa nähdä saadaanko ensi viikon matsiin jo jotain aikaiseksi :D
Toisaalta, eikäs juutupeenkin saa live-lähetyksen duunattua suhtkoht iisisti?

Pasi Viheraho teki samat jutut ekan kerran jo joskus 10 vuotta sitten.

Hah, Pasi Viheraho... <3
Unohtanut jo koko äijän.
 
Mielenkiintoisimpia striimejä ovat olleet juurikin tuo mainittu itsenäisyyspäivän uutisreportaasi (osasin muuten ennakkoon arvata että periscopella tulemme näkemään actionia), myös Pariisin ilmastokokouksessa ja Suomen YK-juhlatilaisuudessa on ollut mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa. Jungner laittoi pätkää jumiin jääneestä 'jänislaivasta', irakilainen turvapaikanhakija kertoi tilanteestaan ja vastaili kysymyksiin vastaanottokeskuksessa nukkumaanmenoajan jälkeen. Jormakan Pekkakin näytti eilen olevan linjoilla ja katsojia enemmän kuin tissejä näyttävillä teinitytöillä.

Suomalaisittain Periscope näyttäisi silti olevan toistaiseksi teinien juttu, mikä on jännää, sillä esim. Yhdysvalloissa striimaajat näyttävät olevan enimmäkseen aikuisia. Lähetyssaarnaavat, self-helppaavat, pajauttelevat, kuvaavat konsertteja, esittelevät matkaoppaana kaupunkiaan, urheiluseurojen sisällöt... näitä ei Suomesta juuri löydy.

Kunnioitan softaa siinä mielessä, että minusta kyseessä on uskomattoman hieno, yksinkertainen mutta mullistava innovaatio. Vaikea kuvitella, ettäkö tällainen jäisi marginaaliiin, ennemminkin luulen, että ottaa tuulta alleen, sisältöjen luokittelu kehittyy, ja samaan tapaan kuin Youtube on alkanut viemään aikaa television käytöltä, alkaa siitä pikkuhiljaa tulla uusi normaali, että katsomme kiinnostavien tahojen tuottamia sisältöjä myös suorana. Tämä hehkutus kuitenkin enemmän ilmiöstä kiinnostuneen teknologian seuraajan kuin käyttäjän näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämmöinen palvelu on varmaan hyvä joihinkin harrastelätkäpelien striimaamisiin ja tällaisiin, mutta uskon tämän palvelun pysyvän vain teinien kotibileääliöintinä.

Ainakaan tähän mennessä se ei ole pysynyt "kotibileääliöintinä", vaan palvelussa on välitetty liveä Pariisin terrori-iskuista, itsenäisyyspäivän Helsingin-miekkareista, erinäisistä presiksistä viestinnän alalla jne. tai vaikkapa pernaveikon joskus fanittaman jalkapallojoukkueen treenisessiosta. Teinikameroita varmaan on, jos niitä haluaa katsella, mutta on tuolla nyt jopa Suomestakin ollut ihan asiasisältöä, vaikka käytännössä ihmiset ovat tunteneet palvelun vasta muutaman viikon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
tai vaikkapa pernaveikon joskus fanittaman jalkapallojoukkueen treenisessiosta. Teinikameroita varmaan on, jos niitä haluaa katsella, mutta on tuolla nyt jopa Suomestakin ollut ihan asiasisältöä, vaikka käytännössä ihmiset ovat tunteneet palvelun vasta muutaman viikon.

Mielenkiintoista, olisi kiva tietää mistähän joukkueesta mahtoi olla kyse. Asiasisältöäkin varmasti pystytään tekemään, mutta palvelu voi myös tukehtua paskan määrään. Ei sillä, että YouTubelle niin olisi käynyt, mutta joskus sieltä voi olla hankalaa löytää haluamaansa yhtään kelvollisella laadulla, vaikka osumia tietenkin tulee vaikka kuinka. Se kun on tungettu myös paskaa täyteen kaiken hyvän ohella, kuten esimerkiksi highlighteja missä ei olekaan alkuperäistä selostusta vaan on vedetty päälle jotain teiniteknoa. Tässäkin voi käydä niin, että samasta tapahtumasta on uuvuttavan monta striimiä ja koko juttu menee ohi etsiessä Sitä Oikeaa. Niin kuin toki jo käykin aina välillä pelejä etsiessä.

Privaattipuolella, mitä ei ilmeisesti siis vielä ole, tätä voisi käyttää esimerkiksi hautajaisten välittämiseen. Joku saattaa asua niin kaukana, että ei mitenkään pääse paikalle tai olla niin vanha, että ei pysty osallistumaan. Sitten 10-vuotias naapurin likka voi laittaa vanhukselle striimin toimimaan. Toki myös hautaustoimistot keksivät tarjota moista lisämaksusta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Itse haluaisin tällaisessa palvelussa nähdä esim. opetusvideoita, miten tehdään videoidulla selostuksella joku volvon jarruremontti. Semmoisesta voisi olla jopa hyötyäkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse haluaisin tällaisessa palvelussa nähdä esim. opetusvideoita, miten tehdään videoidulla selostuksella joku volvon jarruremontti.
Eikös jo YouTube ole tätä varten? Sieltä on löytynyt vaikka minkälaista asennus- ja korjausvideota kun olen tarvinnut.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Itsellä on lähinnä positiiviset fiilikset Periscopesta. Toki jos vain suomalaisia videoita katselee niin suurin osa niistä on teinipissiksien kännisekoilua, mutta olen minä törmännyt myös mielenkiintoisiin videoihin ja olen joskus jopa seurannut 2. divisioonan jääkiekkoa ja ykkösdivarin salibändyäkin tuolta. Jotkut striimaa myös Jokereiden KHL-pelejä, mikä kuitenkin taitaa olla melko laitonta puuhaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en ole ehtinyt vielä Perscopeen perehtyä, mutta idean kuitenkin tunnen. Erityisesti tuon kommentointimahdollisuuden kera sovellus voisi olla aika hyvä opetuskäytössä poissaoleville oppilaille. Erityisesti erilaisten sairausaaltojen iskiessä olisi kova sana paukauttaa striimiä kehiin. Tietysti pitäisi olla tarkkana kuvaamisen kanssa ja kohdistaa kamera vain itseensä ja taululle, mutta ihan potentiaalinen juttuhan tuo on. Ainoa ongelma tulee siitä, että miten pystyy seuraamaan kommentointia samalla kun tähtäilee kännyllä itseään ja yrittää vielä keskittyä puhumaankin jotain järkevää. Ja tietysti sekin, avaako tuossa sitten pandoranlippaan vanhempien valitukselle...
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kyllä omia striimejä on voinut laittaa valtakunnan verkkoihin jo pitemmän aikaa... Nyt se vaan on tehty teinixeille houkuttelevaksi.

Voisihan tuota tiirailla toisaalta teinityttöjä näkee (etenkin Aasiassa) miljoonia livenäkin.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Näin Tammy Sytchin tissit skypessa, joten en jaksa tähän vaivautua. Mutta hyvä jos muille on tarjontaa.
Näin off topicin, Tammylla on aika tyyriit hinnat skypettelyssä. En tiedä ovatko yksi tissipari niin suuren rahamäärän arvoisia mutta jokainen toki tyylillään.
 

Tiiviste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Coyotes, Isles, Flyers, Ässät
Parempi puolisko viimeyönä tutkiskeli humalaisten suomalaisten perseilyä Periscopea. Tajusin että tuohan näkee aivan helvetin tarkasti google mapsin avulla, missä striimaava henkilö menee. Toihan tekee pedareille kunnon avustustyötä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Toihan tekee pedareille kunnon avustustyötä.
En tiedä, onko vika minussa vai palvelussa, mutta tuo on minunkin ensisijainen ajatus palvelusta. Teinitytöt ja -pojat tuottavat keski-ikäisille runkkareille ilmaista livestreamia. Way to go.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja tietysti sekin, avaako tuossa sitten pandoranlippaan vanhempien valitukselle...

Todennäköisesti, mutta eiköhän poissaolot myös lisääntyisi. Kukapa sitä jaksaisi kouluun mennä, kun voi kotona puuhailla omiaan ja opettaja luulee sinun seuraavan opetusta. Vanhemmatkin uskoisivat helpommin nuorten valittelut sairaudesta, kun kuitenkin pääsisi osallistumaan tunneille.

Teoriassa tietenkin hyvä ajatus myös näille mitkä pitävät omia lomia lukuvuoden aikana, kun silloin on halvempaa mennä etelään tai pohjoiseen kuin hiihtolomaviikolla.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Olisi mukava kyllä tietää mikä helvetti nykynuoria vaivaa. On Askeja, Instagrameja ja Periscopeja, joissa notkutaan päivät pitkät ja esitellään tissikuvia ja perseitä. Hävettää kyllä noiden puolesta ja niin häpeävät tytötkin, kun hieman tulee ikää lisää. Se mitä laitat nettiin jää nettiin..
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Todennäköisesti, mutta eiköhän poissaolot myös lisääntyisi. Kukapa sitä jaksaisi kouluun mennä, kun voi kotona puuhailla omiaan ja opettaja luulee sinun seuraavan opetusta. Vanhemmatkin uskoisivat helpommin nuorten valittelut sairaudesta, kun kuitenkin pääsisi osallistumaan tunneille.

Teoriassa tietenkin hyvä ajatus myös näille mitkä pitävät omia lomia lukuvuoden aikana, kun silloin on halvempaa mennä etelään tai pohjoiseen kuin hiihtolomaviikolla.
Jossain AMK:ssa tuollaiset etäluennot saattaisivat jopa toimia. Siellä kun pitäisi opiskelijalla olla jo ymmärrys että minkä takia sitä koulussa ollaan eikä vain pakosta. Tosin ei kaikilla, varmaan 10-20 % vielä ammattikorkeakoulussa opiskelevistakin opiskelee vain koska vanhemmat pakottaa/pääsee pois vanhempien luota. Peruskoululaisilla ja lukiolaisilla sekä amislaisilla tuo tuskin toimisi, koska siinä kävisi juuri pernaveikon sanomat asiat, eli kotiin jäädään helpommin ja syyttä. Ja mitenkä tuota voitaisiin valvoa että oppilaat oikeasti kuuntelisivat? Joku jonne voi helposti vain avata lähetyksen, laittaa puhelimen pöydälle ja jatkaa unia.

Periscope on loistava palvelu kun pitää saada parissa sekunnissa lähetys auki yllättävissä tilanteissa. Vähänkin laadukkaammat livelähetykset, kuten koulun oppitunnit kannattaa minun mielestäni laittaa YouTuben kautta. Periscopessahan se lähetys on "tallessa" vain vuorokauden liven päättyessä. Youtubessa on ilmeisesti paljon helpompaa tallentaa se lähetys normaaliksi videoksi jotta sitä voi katsoa viikon tai kahden vuoden päästä.
 

A Siente

Jäsen
Onhan tää ihan kätevä aina kun tapahtuu jotain mellakointia yms. jännää jossain päin maailmaa. Tosin onhan tuo aika naurettavaa että 10-vuotiaat saavat myös vapaasti temmeltää tuolla. Eiköhän tässä kohta tule jotain pedofiili tapauksia ilmi, sen verran outoa settiä näkee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös