Peluutus ja kokoonpanot kaudella 2014–2015

  • 111 641
  • 504

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Ihan mukava kokeilu, nyt kun omassa päässä on soinut viime peleissä nelisen kertaa kummassakin. Onhan se vähän turhan paljoa. En itse ole nähnyt tilanteita vielä, mutta varmaan Sepi pistetään popparille tänään. Perustan väitteeni siis vanhaan mantraan Seppälän "sophomore angstista". Korjatkaan jos olen väärässä.
Huolestuttava piirre tässä viime aikoina on ollut kuinka usein Westermarck on ollut takaiskujen aikana kentällä. Osin ehkä sattumaa ja hyvinhän se pelaa noin yleisesti ottaen, mutta virheitäkin sattuu turhan paljon. O'Connor, Westermarck & Seppälä kolmikosta jonkun pitäisi nyt nousta esiin luotettavana pakkina koska Kaijomaan ja Kuukan vastuuta ei voi oikein enää lisätä. Oli se Malmivaara sittenkin vaan aika tärkeä äijä.
 
Oli se Malmivaara sittenkin vaan aika tärkeä äijä.
Paskan alkukauden jälkeen pelasi kyllä hyvin, vaikka hidas ja kankeahan se oli aina ja otti liian paljon jäähyjä.

Kuitenkin tässä pakiston nykytilanteessa Malmivaaran loukkaantumista isompi juttu tapahtui jo ennen sitä eli Zamorskyn siirtäminen Ruotsiin. Siinä vaiheessa kun korvaajaa ei tullut, niin tiesi nyt ollaan heikoilla jäillä ja puolustus on todella kapea. Bluesin tapauksessa ei yllätä, että ne jäät sitten petti ihan kunnolla samantien ja Malmi loppukauden sivussa.

Westermarck, Tikkinen, Vainio ja Seppälä siinä on neljä pelaajaa, joista vähintään kahden mieluummin kolmen pitäisi pystyä pudotuspeleissä ottamaan vastuuta sen n.15 minuutin verran. Tällä hetkellä näistä pelaajista jokainen pystyy sitä vastuuta kantamaan välillä, mutta kukaan ei jatkuvasti.
Kaijomaa - Rantakari 25min
Kuukka - O'Connor 20min
Tikkinen/Vainio/Seppälä/Westermarck 15min
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Oli se Malmivaara sittenkin vaan aika tärkeä äijä.

Ei se nyt sentään kuollut ole *hymiö*

Mutta totta kyllä että viime aikaiset tappiot ovat tulleet mielestäni ennen kaikkea puolustuspään heikoista hetkistä. Eikä Eetukaan ole maalissa ollut parhaassa vedossaan. Se nyt vaan on niin ettei tämän joukkueen tavaramerkki ole maali-iloittelu ja jos meitä vastaan saa vastustaja tehtyä ottelussa kolme maalia tai enemmän ottaa se erittäin todennäköisesti meiltä pisteitä.

Onneksi ensi kaudelle näyttäisi puolustus olevan yhdellä miehellä nykyistä leveämpi mitä tulee puolustaviin peruspakkeihin. Sinne kun on kiinnitettynä Malmivaaran ja Kuukan lisäksi myös se Kukkonen Ipasta.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Kuitenkin tässä pakiston nykytilanteessa Malmivaaran loukkaantumista isompi juttu tapahtui jo ennen sitä eli Zamorskyn siirtäminen Ruotsiin. Siinä vaiheessa kun korvaajaa ei tullut, niin tiesi nyt ollaan heikoilla jäillä ja puolustus on todella kapea.
Kapea joo, mutta kun Zamo teki itse välillä junnumaisia virheitä, en olisi laskenut hänenkään varaan paljoa playoffeissa... Itse en uskonut korvaajan saapumiseen missään vaiheessa, sillä Zamohan alunperin korvattiin O'Connorilla.
 

Migufutuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Hernesaaren Näädät, Blackhawks, Lugu

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Näin kirjotin 20.2.
Korhonen - Hirschovits - Aaltonen
Makkonen - Kearns - Talaja
Sailio - Liivik - Giliati
Rooba - Tiivola - Kantola
Ja noilla mentiin eilen. Hienoa että Aho löysi viimein oikeat kombinaatiot! :D

Pakkiparit ei kuitenkaan omaan mieleen näytä hyviltä. Joten mä menisin näillä:

Kaijomaa - Rantakari
Kuukka - Westermarck
Tikkinen/Seppälä - O'Connor

Jokaisessa pakkiparissa on siis leftin ja rightin pakki. Myös kolme kokeneinta (tai vanhinta) pakkia Kaijomaa, Kuukka ja O'Connor on pistetty eri pariin jottei tulisi pakkiparia jossa olisi kaksi junnua. Ja kun play-offeissa ollaan niin pakkipari Kaijomaa - Rantakari silloin kehiin kun Hirson kenttä pelaa ja Kuukka - Westermarck silloin kun Daltonit tai Kearnsin ketju pelaa vastustajan ykköstä vastaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Näköjään pudotuspeleihin lähdetään samalla miehityksellä jolla runkosarja päätettiin. Ja mikä ettei, hyvältähän tuo näyttää.

Korhonen - Hirschovits - Aaltonen
Makkonen - Kearns - Talaja
Sailio - Liivik - Giliati
Kantola - Tiivola - Rooba

Kaijomaa - Westermarck
Tikkinen - Rantakari
O`Connor - Kuukka
Seppälä

Ja odotetusti Laurikainen aloittaa play offit maalilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ainakin se on tässä pelissä nähty, että meidän akilleen kantapää on todellakin puolustus. Westermarck haluaa pelata liian monimutkaista peliä, vaikka pitäisi vetää mahdollisimman yksinkertaista linjaa. Seurauksena hirveitä tilanteita omaan päähän. Rantakari on ollut hermoraunio ekassa pudotuspelissään ja Seppälä Seppälä. Pakko parantaa paljon huomiselle.
 

Migufutuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Hernesaaren Näädät, Blackhawks, Lugu
Mitähän tuolle Talajalle on käynyt nyt oikein, kun ei ole tänäänkään kokoonpainossa.. Eikö paikat ollut sittenkään kunnossa?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mitähän tuolle Talajalle on käynyt nyt oikein, kun ei ole tänäänkään kokoonpainossa.. Eikö paikat ollut sittenkään kunnossa?
Olen ehkä vanhanaikainen mutta toivon että vaikka joku tietäisikin mikä Talajalla on niin pitäisi turpansa kiinni. Ihan turha tähän aikaan kaudesta huudella tarkempia tietoja pelaajien loukkaantumisista.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En pysty tajuu miksi O`Connoria peluuteta ylivoimalla kun se oli alkukaudesta siinä todella hyvä. Tänään YV-kenttiä sotekettiin kesken peli oikein urakalla mutta O`Connoria ei tietenkään päässy kentälle. Jotain se on mokannut kunnolla kun se kerta siellä Ahon koirankopissa on, mutta ois kyllä aika päästää se sieltä ulos ja pistää se tohon kakkaos YV:hen viivalle Giliatin sijaan. Eli kakkos YV muotoa:

Kantola - Kearns - Giliati
O'Connor - Kaijomaa
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toisesta ketjusta ryövätty:
Jostain syystä eilen yv pyöri täysin Hirso-Liivik akselilla, eikä Rantakari saanut kertaakaan kiekkoa viivalle vetopaikkaan.
Joo Jyp tosiaan pyrki peittämään syöttlinjat Rantakarille ja pitämään pojan pimennossa. Siksi myös kaipaan O'Connoria takaisin viivaan kun silloin siellä oli kaksi viivapelotetta. Makkosen vois joko heivata siitä ykkös YV:stä veke tai jopa kokeilla sitä alkukauden YV kuviota joka toimi tosi hyvin. Joka oli:

Giliati - Kantola (maski) - Hirso
O'Connor - Rantakari

Ketjujakin voisi hienosäätää kun homma ei toimi. Olen varmaan kyllästymiseen saakka hokenut että Makkonen - Kearns - Kantola on yhdessä aivan liian hidas. Vaikka Kantolan liike on omasta mielestä pikkasen parantunut viime aikoina. Mutta laittaisin ketjut näin:

Aaltonen - Hirschovits - Kantola
Sailio - Liivik - Giliati
Makkonen - Kearns - Korhonen
Rooba - Tiivola - Talaja/Iossafov

Eli vaihtaisin Kantolan ja Korhosen paikkoja. Hirson ketju ehkä kaipaa nyt sellaista pelajaa joka uskaltaa ajaa maalille ja Kearnsin ketjulle ei tekisi pahitteeksi jos siihen tulisi joku pikkaisen nopeampi luistelija.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
No saako se Simo pelata tiistaina vai eikö saa? Talajakin kun poissa niin siellä on sitten jotain Iossafovia hiihtelemässä kuolemanpelissä. Jee...
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
No saako se Simo pelata tiistaina vai eikö saa? Talajakin kun poissa niin siellä on sitten jotain Iossafovia hiihtelemässä kuolemanpelissä. Jee...

Taisivat tuossa nelosen lähetyksessä ainakin olla sitämieltä, että kymppitili on täys. Mä vähän luuen että ei pelaa ens matsissa...
 

sininen haamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Liivik pelaa tiistaina. Kolme kymppiä tarvitaan pelikieltoon. Esim. jos saa pelirangaistuksen 5 + 20, tarvitaan vielä yksi kymppi pelikieltoon. Sama kolme vaaditaan myös yksittäisten kymppien kanssa. Tuo eilinen kymppi oli kyllä niin idioottimainen kun vain olla ja voi, mutta nyt suut kiinni ja keskitytään pelaamaan. Onneksi Simo on tiistaina mukana
 

Tyler Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Ducks, Habs
Liivik pelaa tiistaina. Kolme kymppiä tarvitaan pelikieltoon. Esim. jos saa pelirangaistuksen 5 + 20, tarvitaan vielä yksi kymppi pelikieltoon. Sama kolme vaaditaan myös yksittäisten kymppien kanssa. Tuo eilinen kymppi oli kyllä niin idioottimainen kun vain olla ja voi, mutta nyt suut kiinni ja keskitytään pelaamaan. Onneksi Simo on tiistaina mukana
OK mybad! Playoffseissa sitten vissiin erisäännöt, kun finnhockey.fi sivuilta katselin sääntökirjaa ja siellä oli seuraavanlainen taulukko:

Kertymä pelikielto
2x 1ott
4x 2ott
6x 4ott
8x 8ott
jne.

Mutta koski ilmeisesti runkosarjaa enkä löytänyt playoffseille mitään erillistä sääntöä, niin päätelin saman koskevan pudotuspelejä :)
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Ja myös Liiga vahvistaa tämän, eli Simo pelaa. Hassu sivuhuomautus, että olisi ollut erittäin hauskaa, kun joku olisi minulle vuosien 2011-2012 tienoilla tullut kertomaan, että minä tulen olemaan helvetin iloinen ja huojentunut siitä, että saadaan Simo rosteriin playoffmatsiin keväälle 2015. Mitähän siinäkin olisi tullut ajateltua. No näin se maailma muuttuu, ja nyt Simo on jengin tärkeimpiä pelaajia.

Liigassa sattui ja tapahtui lauantaina – näin jatketaan | Uutiset | Liiga
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Aaltonen - Hirschovits - Kantola
Sailio - Liivik - Giliati
Makkonen - Kearns - Korhonen
Rooba - Tiivola - Talaja/Iossafov

Eli vaihtaisin Kantolan ja Korhosen paikkoja. Hirson ketju ehkä kaipaa nyt sellaista pelajaa joka uskaltaa ajaa maalille ja Kearnsin ketjulle ei tekisi pahitteeksi jos siihen tulisi joku pikkaisen nopeampi luistelija.
Minusta Kearnsin ketjun "haukkuminen" hitaaksi alkaa olemaan vähän vanhaa tietoa, sillä sekä Kearns, että Kantola ovat parantaneet luistelutehoaan huomattavasti viime aikoina. Kearns ehtii päätykiekkoihin paljon paremmin kuin silloin, kun meille saapui ja Kantolan luisteluun on löytynyt myös se alkukauden vauhti. Itse olen vähän kahden vaiheilla, että kannattaako ketjuja lähteä sotkemaan. Tavallaan joo, kun alla on kaksi tappiota huonolla pelillä, mutta pahimmassa tapauksessa ketjuruletti sekoittaa peliä vaan lisää, kun taas pysymällä vanhoissa tutuissa ketjuissa jätkillä on tiedossa omat kyvyt ja he tietävät, mihin ketjukaverit parhaimmillaan pystyvät ja missä he milloinkin menevät. Ihan sama koskee myös pakkipareja, olen ainakin itse siinä käsityksessä, että pakit pelaisivat mieluiten saman parin kanssa jatkuvasti, jolloin oppii tuntemaan kaverin ajatukset ja ennakoimaan tämän ratkaisut tilanteessa kuin tilanteessa.

Sellaisen muutoksen olisi kyllä valmis tekemään, että hyvin Tiivolan ja Rooban kanssa pelannut Timi Lahtinen nousisi kokoonpanoon. Iossafov ja Pitkänen eivät tunnu sopivan tuohon ketjuun jotenkin ollenkaan, Talaja taas on liian hyvä neloseen. En tosin tiedä, onko Lahtinen edes pelikunnossa, Pitkäsestä ja Talajasta puhumattakaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minusta Kearnsin ketjun "haukkuminen" hitaaksi alkaa olemaan vähän vanhaa tietoa, sillä sekä Kearns, että Kantola ovat parantaneet luistelutehoaan huomattavasti viime aikoina.
Tossa sanoinkin että Kantolan liike on parantunut. Mutta vaikka se liike on parantunut Kearnsilla ja Kantolalla niin musta edelleen Bluesin kolme hitainta hyökkääjää on Makkonen, Kearns ja Kantola. Tää katsomovalkku ei ikinä pistäisi kolme hitainta hyökkääjää samaan ketjuun ellei niillä olisi aivan maaginen yhteispeli.

Tavallaan joo, kun alla on kaksi tappiota huonolla pelillä, mutta pahimmassa tapauksessa ketjuruletti sekoittaa peliä vaan lisää, kun taas pysymällä vanhoissa tutuissa ketjuissa jätkillä on tiedossa omat kyvyt ja he tietävät, mihin ketjukaverit parhaimmillaan pystyvät ja missä he milloinkin menevät.
Joku pikkuherätys ois musta tarpeen. Jos nyt kaksi äijää vaihtaa paikkaa niin ei se musta ole kovin suuri muutos. Kyllähän Hirso-Korhonen akseli on toiminut jossain vaiheessa, mutta niin toimi Hirso-Kantola akseli alkukaudestakin. Omasta mielestä tossa ykkösessä ei ole oikein sellaista kaveria joka menis sinne sotaalueelle hakkaamaan ripareita sisään joten siksi kokeilisin taas tota Kantolaa Hirson ketjussa. Samalla siihen Kearnsin ketjuun tulis pikkasen enemmän jalkoja joten tää muutos ois mallia kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Ihan sama koskee myös pakkipareja, olen ainakin itse siinä käsityksessä, että pakit pelaisivat mieluiten saman parin kanssa jatkuvasti, jolloin oppii tuntemaan kaverin ajatukset ja ennakoimaan tämän ratkaisut tilanteessa kuin tilanteessa.
Toihan tavallaan on Bluesin pakkiparien ongelma kun niitä on nyt sekotettu ihan koko ajan. Kaijomaa - Rantakari oli pitkään yhdessä mutta se on jouduttu hajottaa kun Malimvaara meni rikki ja sitten yhdistelmä Tikkinen - Westermarck osottautu liian hazardipariksi. Sitten vielä noi pakkien kätisyydet on sanellu pikkaisen sitä kuka pelaa kenenkin kanssa. Olen sitä mieltä että näillä pitäisi mennä:

Kaijomaa (L) - Rantakari (R)
Kuukka (L) - Westermarck (R)
Tikkinen (L) - O'Connor (R)

Eli kolme kokeneinta pakkia Kaijomaa, Kuukka ja O'Connor ois eri ketjuissa ja samalla jokaisessa oli lefti ja rightin pakki.

Tai sitten unohdetaan kätisyydet:
Kaijomaa - Rantakari
Kuukka - Tikkinen
O'Connor - Westermarck

Mutta pakkiparit ei ole milestäni se suurin ongelma kun kahdessa matsissa on saatu vain yksi maali aikaiseksi. Jotain pitäisi tehdä että hyökkäys peli himean piristyisi. Myös YV pelin pitää parantua huomattavasti.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Joo siis samaa mieltä siitä, että pakkiparit ei ole ongelma, vaan hyökkäys. Otin tuon vaan esimerkkinä esille siitä, että pelaajat yleensä haluavat pelata samojen ketjukavereiden kanssa mahdollisimman pitkään. Nykyinen ykkösketju on pelannut tuossa koostumuksessa jo niin pitkään, etten lähtisi hajoittamaan sitä, vaan pyrkisin saamaan kaverit hereille muilla keinoilla. Itse kun en ole ammattivalmentaja, en osaa suoraan heittää esimerkkejä, mitkä nämä keinot voisivat olla mutta luotto Ahon taitoihin nimenomaan tällä saralla on suuri, edelleen. Kakkosketju on muuttanut muotoaan niin monta kertaa, että sen sekoittaminen tuskin vaikuttaa negatiivisesti, mutta koska itse en lähtisi vaihtamaan ykköstä, ainoa potentiaalinen korvaaja vaikkapa Kantolalle siinä ketjussa on Giliati. Talaja on toinen, mutta ei taida olla vieläkään pelikunnossa. Jos siis jotain lähdetään muuttamaan, itse tekisin näin:

Aaltonen - Hirso - Korhonen
Makkonen - Kearns - Giliati
Sailio - Liivik - Kantola
Lahtinen - Tiivola - Rooba
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Pientä viilausta kokoonpanoon näköjään tuli ja Pitkänen tekee playoff-debyyttinsä tällä kaudella. Toivottavasti lataus ei mene yli ja kakkoseen saadaan myös lisää intoa Giliatin myötä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös