Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 685 563
  • 17 056

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ei kai noihin koskaan ole täydellistä vastausta. Paras maalintekijä ei välttämättä voita maalipörssiä. Myös ketjukaverit, valmentaja (joukkueen pelityyli), mahd. loukkaantumiset ja jopa puhdas tuuri vaikuttaa. Sen tosin kaikki jo varmasti tietää.
 

Largo

Jäsen
Minä kyllä vastasin siihen väitteeseen, että Laineella ei olisi maailman paras laukaus. Sinä väitit niin samassa viestissä, missä kiistät hänen olevan maailman paras maalintekijä. Itsekään en vielä väitä hänen olevan maailman paras maalintekijä, mutta ei hän nytkään ole todellakaan kaukana siitä. Saattaa olla, että hän jäi 9 missattua peliä siitä, että olisi maalien valossa sitä ollut. Minulle ainakin Rocketin voittaja on käytännössä sillä hetkellä maailman paras maalintekijä, joten annan tuon kunnian tällä hetkellä Crosbylle, vaikkei hän mikään puhdasverinen maalintekijäpelaaja olekaan. Tekee vaan paljon maaleja, kun on muiden ominaisuuksiensa takia paljon maalipaikoissa. Toki hyvä laukaus hänelläkin on, vaikkei Laineen veroinen sinänsä olekaan.

Sinänsä olisin kuitenkin kiinnostunut kuulemaan, että mikä/mitkä joukkueet ovat suosikkejasi Liigassa? Antaisi ehkä hieman perspektiiviä sille, että miltä pohjalta loppujen lopuksi näihin Laine-kehuihin olet lähes järjestään poliisin lailla puuttumassa.

Hieman perspektiiviä omasta suhtautumisestani myöskin. Eli olen jo kohta 40 vuotta henkeen ja vereen kannattanut Ilvestä, ja sitä kautta aina luontaisesti inhonnut Tapparaa. Silti olen aina antanut arvon Tapparassa pelanneille huippupelaajille, kun heitä olen vuosien varrella nähnyt, enkä ole koskaan heitä heidän tapparalaisuutensa takia arvostellut. Sinänsä minulla ei ole mitään muuta syytä hehkuttaa Lainetta, kuin sen huikean peleissä näkemäni potentiaalin takia. Samasta syystä en vastaavasti näe Barkovia läheskään saman tason lupauksena, kuin moni tuntuu näkevän. Minun silmääni hän ei vain yksinkertaisesti omaa sitä valtavaa potentiaalia, mikä Laineella mielestäni selkeästi on.

Suomalaisista jääkiekkolupauksista ainoa, jolla näen olevan vastaavan potentiaalin aivan maailman absoluuttiselle huipulle, on Sebastian Aho (lisäksi, melkoisin varauksin vielä, voin nähdä ehkä myös Miro Heiskasella näin valtavaa potentiaalia). Tiedän, että suomalaiset sordiinopoliisit haluavat tähänkin vimmaisesti tulla lyttäämään näkemykseni. Muistuttaisin kuitenkin siitä, että kukaan teistä poliiseista ei kuitenkaan ole tällä hetkellä enempää oikeassa kuin minäkään. Vasta tulevaisuus näyttää kuinka hyviä Laineesta ja Ahosta tulee. Jos heistä ei tule aivan selkeitä maailman huippupelaajia, niin sitten voitte lällätellä olleenne oikeassa, jos se teille hyvän mielen antaa. Mutta siihen asti ette ole enempää oikeassa kuin minä tai muut, jotka kyseisiä pelaajia estoitta hehkuttavat.

Laineesta ja Ahosta tekevät niin ainutlaatuisia kummankin huikea peliäly sekä valtava voittamisen ja kehittymisen nälkä. En ole kenessäkään suomalaisissa pelaajissa koskaan aiemmin nähnyt näin vakutttavasti näitä ominaisuuksia. En edes Selänteellä ja S.Koivullakaan aikoinaan. Olen kuitenkin nähnyt kyseisten pelaajien pelaavan erittäin paljon Liigauransa alusta asti, joten perustan näkemykseni siihen, mitä olen tosiaan nähnyt ja kuullut tuolloin ja nykyään. Lisäksi Laineella ja Aholla on huikeita erityisominaisuuksia - Laineella erityisesti laukaus ja iso koko (ja Ahollakin on muuten hemmetin hyvä laukaus), molemmilla erinomaiset kiekonkäsittely- ja syöttötaidot, ja Aholla loistavat puolustus- ja kaksinkamppailutaidot (varsinkin kokoonsa nähden). Kumpikin kaveri on kuitenkin vielä fyysisesti melkoinen raakile, joten heillä on sitä kautta aivan valtavasti kehittymispotentiaalia. Siitä huolimatta kumpikin pelasi jo erittäin hyvän tulokaskauden, jos vaikkapa Barkoviin verrataan. Barkovkin pelasi toki ihan ok tulokaskauden aikoinaan, mutta ei todellakaan Laineen tai Ahon veroisesti.

En usko, että vastustajat pystyvät yhtään paremmin varautumaan Laineeseen tai Ahoon tulevalla kaudella. Pojat kun pelaavat itselleen ja muille paikat huikean pelinäkemyksensä avulla ensisijaisesti, ja kun kumpikin on takuuvarmasti taas yhden kesän lisää vahvasti harjoitelleena fyysisesti valmiimpi, kuin viime kaudella, niin olen käytännössä varma, että kumpikin ilman loukkaantumisia kasvattaa pistetiliään merkittävästi viime kaudesta. Lisäksi kumpikin tulee saamaan viime kautta enemmän peliaikaa. Molemmat tasakentällisin sekä ylivoimalla, ja ainakin Aho alivoimallakin. Tosin jo viime kauden aikana Maurice vihjasi siitä, että jossain vaiheessa myös Laine tulee olemaan erinomaisen pelikäsityksensä sekä ulottuvuutensa takia myöskin varteenotettava vaihtoehto alivoimallekin. Sitä en silti varsinaisesti odota, että se vielä tulevalla kaudella tapahtuisi.

Joka tapauksessa haluan vielä kerran muistuttaa, että te sordiinopoliisit ette kyllä ole yhtään enempää oikeassa, kuin nuoria lupauksia estottomasti hehkuttavat kirjoittajat. Ette ainakaan tällä hetkellä. Joten hiukan jäitä hattuun myös tuon sordiinon pitämiseen...
En kyllä missään kohtaa väittänyt, ettei Laineella voisi olla maailman paras laukaus. Halusin vain perusteluja väitteeseen, että mies on maailman paras maalintekijä.

Suosikkijoukkueeni on TPS, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En ole ymmärtääkseni koskaan haukkunut Lainetta, mutta kaikki toppuuttelu tulkitaan tiettyjen käyttäjien mukaan välittömästi vihaksi.

Pelaajaa saa ja pitää kehua, mutta sitten kun se menee yli niin se kuulostaa jotenkin tyhmältä. Olen sanonut että Laineella on potentiaalia olla maailman paras maalintekijä. Saattaa olla jo nyt TOP-5 tuntumassa, mutta kun näiden mittaaminen ja laskeminen on mahdotonta. Hänen laukauksensa on mielestäni NHL:n kolmen parhaan joukossa. Jos tämä lasketaan pelaajan lyttäämiseksi, niin minun on vaikea ymmärtää sinua. Absoluuttiset väittämät ilman perusteltuja faktoja tmv. kuulostaa omaan korvaan ärsyttävältä.

Eikä kyse ole oikeasta tai väärästä. Mielestäni vain hieman realismia saisi joissain kirjoituksissa olla. Aikahan sen lopulta näyttää, mutta nyt näyttää kyllä Laineen kohdalla hyvältä. Uskon terveenä pysyessä taistelevan ensi kaudella maalipörssin voitosta. Jos tämäkin on nyt sitä haukkumista, niin olen pahoillani.

En missään nimessä toivo Laineen epäonnistuvan. On etuoikeutettua seurata tuon tason pelaajan uraa ja kehitystä. Toivon miehelle pelkkää hyvää ja terveitä pelivuosia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Laineella on paras laukaus ja han haluaa tehda maaleja. Minun mielestani Laine on maailman paras maalintekija ja uskon etta se nakyy skeptikoillekin ensi kauden aikana.

Kenellakaan ei ole vastaavaa laukaus arsenaalia. Jotkut lamaa lujempaa mutta ero on mitaton (Laine 102 mph, muutama pakki laukoo lujempaa) ja tarkkuudessa on suuri ero Laineen eduksi. Rannelaukaus on parempi kuin muilla. Tarasenko on hyva mutta Laine on parempi. Jos haluat pitaa Tarasenkoa siina jollain tavalla edella, niin et varmasti pitaisi kun lasketaan molemmat laukaukset. Laineen lamari on paljon Tarasenkoa parempi. Onetimer varsinkin ylivertainen muihin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Kysyin mikä tekee Laineesta maailman parhaan maalintekijän, et pitkästä viestistä huolimatta kyennyt avaamaan sitä lainkaan. Ärsyttää ylihehkutus. En minä ole Lainea lyttäämässä, tiputtelen vaan noita ylistyspuheita hieman alaspäin.

Edelleen, millä matematiikalla Laine on maailman paras maalintekijä?

Ainakin Detroitin management puhui jo ennen 2016 draftia itsestäänselvyytenä, että "there is a guy with a Generational shot release".

Eli sukupolven paras kiekon lähettämistaito. Tarkkuus lähetellä lättyjä maalin nurkkiin paikasta kuin paikasta ja asennosta kuin asennosta. Ja samalta se näyttää kun itse katsoo pelejä. Ja laukaisukartat osoittaa faktoja, että kaveri osuu kauempaa sellaisella tarkkuudella, joka on yli kaikkien normaalien keskiarvojen.

Eli siellä nyt kaiken maailman scoutit, jotka eniten näitä asioita tutkii, on sitä mieltä että Laineella on maailman paras laukaisutaito. Vielä ei ole nähty 82 matsin kautta ja 50 osumaa, mutta sen voi ennustaa tällä taitopaketilla ja ratkaisuhalukkuudella (luonne-elementti) olevan tulossa.

Saahan sitä tietysti olla scientologiankin kannattaja, jos evoluutioteoriat ärsyttää. Ihan vapaasti vain.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
En kyllä missään kohtaa väittänyt, ettei Laineella voisi olla maailman paras laukaus. Halusin vain perusteluja väitteeseen, että mies on maailman paras maalintekijä.

Suosikkijoukkueeni on TPS, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En ole ymmärtääkseni koskaan haukkunut Lainetta, mutta kaikki toppuuttelu tulkitaan tiettyjen käyttäjien mukaan välittömästi vihaksi.

Pelaajaa saa ja pitää kehua, mutta sitten kun se menee yli niin se kuulostaa jotenkin tyhmältä. Olen sanonut että Laineella on potentiaalia olla maailman paras maalintekijä. Saattaa olla jo nyt TOP-5 tuntumassa, mutta kun näiden mittaaminen ja laskeminen on mahdotonta. Hänen laukauksensa on mielestäni NHL:n kolmen parhaan joukossa. Jos tämä lasketaan pelaajan lyttäämiseksi, niin minun on vaikea ymmärtää sinua. Absoluuttiset väittämät ilman perusteltuja faktoja tmv. kuulostaa omaan korvaan ärsyttävältä.

Eikä kyse ole oikeasta tai väärästä. Mielestäni vain hieman realismia saisi joissain kirjoituksissa olla. Aikahan sen lopulta näyttää, mutta nyt näyttää kyllä Laineen kohdalla hyvältä. Uskon terveenä pysyessä taistelevan ensi kaudella maalipörssin voitosta. Jos tämäkin on nyt sitä haukkumista, niin olen pahoillani.

En missään nimessä toivo Laineen epäonnistuvan. On etuoikeutettua seurata tuon tason pelaajan uraa ja kehitystä. Toivon miehelle pelkkää hyvää ja terveitä pelivuosia.

Ok, anteeksipyyntöni väärästä tulkinnasta kohdallasi. Tämä viestisi oli kyllä erittäin asiallinen, joten myönnän, että käsitykseni sinusta muuttui kyllä nyt aikaisempaan nähden. Kiitos rehdisti ja tyhjentävästi kertomistasi näkemyksistä. Onnea myös Tepsille alkavaan liigaan. Vaikka TPS voittikin yhteen aikaan ärsyttävän paljon mestaruuksia, olen kuitenkin aina arvostanut seuraa sen erinomaisen juniorityön ansiosta. Kunnioitettava ja perinteikäs seura todellakin. Saisi nyt vaan jo jääkiekkokausi alkaa, Liigassa, änärissä ja KHL:ssäkin. Vieroitusoireet alkavat ainakin minulla olla jo liian kovia. :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Laineella voi olla maailman paras laukaus, mutta kun poika ei pääse käyttämään sitä niin usein, että häntä voitaisiin tituleerata maailman parhaaksi maalintekijäksi. Pari-kolme jääkiekon osa-aluetta vaatii vielä hiomista, sitten voidaan olla jo lähellä.
 

Largo

Jäsen
Ainakin Detroitin management puhui jo ennen 2016 draftia itsestäänselvyytenä, että "there is a guy with a Generational shot release".

Eli sukupolven paras kiekon lähettämistaito. Tarkkuus lähetellä lättyjä maalin nurkkiin paikasta kuin paikasta ja asennosta kuin asennosta. Ja samalta se näyttää kun itse katsoo pelejä. Ja laukaisukartat osoittaa faktoja, että kaveri osuu kauempaa sellaisella tarkkuudella, joka on yli kaikkien normaalien keskiarvojen.

Eli siellä nyt kaiken maailman scoutit, jotka eniten näitä asioita tutkii, on sitä mieltä että Laineella on maailman paras laukaisutaito. Vielä ei ole nähty 82 matsin kautta ja 50 osumaa, mutta sen voi ennustaa tällä taitopaketilla ja ratkaisuhalukkuudella (luonne-elementti) olevan tulossa.

Saahan sitä tietysti olla scientologiankin kannattaja, jos evoluutioteoriat ärsyttää. Ihan vapaasti vain.
En minä lähde Laineen laukaisutaidosta väittelemään. Kyseenalaistin väittämän, jossa absoluuttisesti väitettiin miehen olevan maailman paras maalintekijä. Mielestäni on vielä liian aikaista julistaa tuota täysin varmaksi. Travis Yostilla oli kesällä joku artikkeli, missä oli jollain tasolla laskettu Patrick Kanella olevan vaarallisin laukaus. Näitä voidaan mitata monella tapaa, mutta silti on mahdotonta sanoa, kuka on maailman paras maalintekijä. Maalimäärät, laukaisu%, ketjukaverit yms. vaikuttavat lopputulokseen oleellisesti. Kai tällä hetkellä voisi väittää Sidney Crosbyn olevan maailman paras maalintekijä, en kuitenkaan aio tehdä niin.

Onko Laine sinun mielestä maailman paras maalintekijä? Ja jos on, niin millä perusteella? Ja puhun tällä hetkellä, en ensi kesänä, jolloin hän sitä saattaa ollakin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Laine voisi olla paras maalintekijä NHL:ssä jos laukoisi vaikka 4 kertaa per ottelu. Nyt tuntuu jääneen volyymi turhan alhaiseksi. Tarkkuus on toki huippuluokkaa, mutta tuntuu olevan niin että Laine ei luo tarpeeksi usein. Jos laukoo 200 kertaa ja onnistuu 17% tehokkuudella saadaan aikaiseksi 34 maalia. Sitten 300 laukausta 15% tehokkuudella tuottaa 45 maalia.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kenellakaan ei ole vastaavaa laukaus arsenaalia. Jotkut lamaa lujempaa mutta ero on mitaton (Laine 102 mph, muutama pakki laukoo lujempaa) ja tarkkuudessa on suuri ero Laineen eduksi. Rannelaukaus on parempi kuin muilla. Tarasenko on hyva mutta Laine on parempi. Jos haluat pitaa Tarasenkoa siina jollain tavalla edella, niin et varmasti pitaisi kun lasketaan molemmat laukaukset. Laineen lamari on paljon Tarasenkoa parempi. Onetimer varsinkin ylivertainen muihin.
Steven Stamkos? Vai onko Stamkosin olemassaolo nyt unohtunut monilta kun viime kausi oli loukkaantumisen pilaama. Todistanut kuitenkin että tekee paljon maaleja ja varsinkin se onetimer kestänee kyllä vertailun ihan kehenkä tahansa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Steven Stamkos? Vai onko Stamkosin olemassaolo nyt unohtunut monilta kun viime kausi oli loukkaantumisen pilaama. Todistanut kuitenkin että tekee paljon maaleja ja varsinkin se onetimer kestänee kyllä vertailun ihan kehenkä tahansa.

Ainakin minun papereissani Stamkos ja Ovechkin ovat näistä pitkän linjan tykeistä parhaita laukojia. Molemmilla on monipuolinen työkalupakki mitä laukomiseen tulee ja molemmat tekevät myös kovaa tulosta laukauksellaan. Laineen laukaus on näiden kahden kanssa samaa tasoa, mutta kuten moni muukin on sanonut, muut ominaisuudet eivät vielä niinkään (luonnollisesti, ikä on tässä merkittävä tekijä).
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
En minä lähde Laineen laukaisutaidosta väittelemään. Kyseenalaistin väittämän, jossa absoluuttisesti väitettiin miehen olevan maailman paras maalintekijä. Mielestäni on vielä liian aikaista julistaa tuota täysin varmaksi. Travis Yostilla oli kesällä joku artikkeli, missä oli jollain tasolla laskettu Patrick Kanella olevan vaarallisin laukaus. Näitä voidaan mitata monella tapaa, mutta silti on mahdotonta sanoa, kuka on maailman paras maalintekijä. Maalimäärät, laukaisu%, ketjukaverit yms. vaikuttavat lopputulokseen oleellisesti. Kai tällä hetkellä voisi väittää Sidney Crosbyn olevan maailman paras maalintekijä, en kuitenkaan aio tehdä niin.

Onko Laine sinun mielestä maailman paras maalintekijä? Ja jos on, niin millä perusteella? Ja puhun tällä hetkellä, en ensi kesänä, jolloin hän sitä saattaa ollakin.
Ei siihen ole oikotietä kuka on paras maalintekijä. Se on paras maalintekijä, jolla on eniten maaleja kauden päättyessä. Kaikki muu on hypoteettista. Aina voi spekuloida sillä paljonko kenenkin ketjukaverit ovat maalien tekemiseen vaikuttaneet, paljonko peliaika on vaikuttanut, sekä miten lukuisat muut tekijät ovat vaikuttaneet maalien tekemiseen. Mikään näistä asioista ei silti muuta sitä asiaa, että sillä hetkellä paras maalintekijä on se pelaaja, joka latoo kiekkoa eniten reppuun. Toki voidaan aina puhua myös hypoteettisesta parhaasta maalintekijästä, mutta sellaisen pohdiskelu ei kyllä mielestäni johda kuin turhaan makuasioista väittelyyn.
 
Viimeksi muokattu:

ijuka

Jäsen
Steven Stamkos? Vai onko Stamkosin olemassaolo nyt unohtunut monilta kun viime kausi oli loukkaantumisen pilaama. Todistanut kuitenkin että tekee paljon maaleja ja varsinkin se onetimer kestänee kyllä vertailun ihan kehenkä tahansa.
One timer joo, mutta ranne ei ole yhtä hyvä eikä pysty laukomaan yhtä hyvin hankalista asennoista.

Sekä Ovechkin että Stamkos käyttävät mid kickiä kun taas Laine käyttää low kickiä, mikä yleisesti ottaen hidastaa esim. rannelaukauksen liikkeelle lähettämistä. Se ei ihan yhtä hyvin sovellu nopeisiin napautuksiin ja on vähän enemmän lämäreitä varten.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Ainakin minun papereissani Stamkos ja Ovechkin ovat näistä pitkän linjan tykeistä parhaita laukojia. Molemmilla on monipuolinen työkalupakki mitä laukomiseen tulee ja molemmat tekevät myös kovaa tulosta laukauksellaan. Laineen laukaus on näiden kahden kanssa samaa tasoa, mutta kuten moni muukin on sanonut, muut ominaisuudet eivät vielä niinkään (luonnollisesti, ikä on tässä merkittävä tekijä).
Kaikki kunnia noille kahdelle herralle laukojinakin, mutta kyllähän he kumpikin ovat erinomaisen liikkeen ja loistavan paikanhaun avulla myöskin tehneet lukuisia maaleja. Toki noillakin herroilla on tosiaan loistavat laukaukset, mutta kyllä ihan ilman siniristivärilaseja ovat lukuisat asiantuntevat tahot jo todenneet, että Laineen laukaus pesee jopa heidän laukauksensa. Sehän se jutun juju onkin miksi Laine on niin häkellyttävä lahjakkuus. Hänellä kun on ollut tuollainen laukaus ja tuollaiset maalintekotaidot vasta 18-vuotiskaudellaan. Ja kun kaikki muutkin ominaisuudet, joitakin iästä johtuvia fyysisiä puutteita lukuunottamatta, ovat huikean kovalla tasolla, niin onhan tuossa nyt vaan sellainen paketti, jota ainakaan minä en pysty olemaan hehkuttamatta.

Toki jos Laineen uraa alkavat vielä loukkaantumiset varjostaa, niin onhan se silloin mahdollista, ettei hänestä tule sittenkään läheskään niin hyvää, kuin minä ja jotkut muut uskomme hänestä tulevan. Siinä mielessä ainakin ymmärrän toisaalta tietyn varovaisuuden. Muuta estettä en kuitenkaan itse näe sille, etteikö hänestä tulisi aivan maailman paras, tai ainakin yksi maailman parhaista pelaajista.
 
Viimeksi muokattu:

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Katselin hieman noita viime kauden tilastoja, kun täällä käy tämä maalintekijä debatti kuumana. Laine teki viime kaudella 36 maalia, joista 3 tyhjiin. Näistä 17 maalia Laine teki playoff joukkueita vastaan, joista 2 tyhjiin. Ei playoffiin päässeitä vastaan Laine teki 19 maalia, joista yhden tyhjiin. GAA:lla mitattuna top10 maalivahdeille Laine teki 0 maalia, torjuntaprosentilla mitattuna top10 maalivahdeille Laine teki yhden maalin (Scott Darling), voitoilla mitattuna top10 maalivahdeille Laine teki 5 maalia (Talbot 1, Andersen 4 joista 3 kauden ensimmäisissä otteluissa jolloin Andersen pelasi tilastoilla mitattuna todella heikkoa jaksoa). NHL:n heikoimman pään veskareille Laine teki mm. Niemi (4 maalia), Pickard (2 maalia), Lehtonen (3 maalia), Mrazek (2 maalia).

Maali kuin maali, mutta jos tuota alkaa tarkemmin katselemaan niin huippumaalivahdit saivat viime vuonna Laineen kuriin erinomaisesti. NHL:n maalivahtitilastoja katselemalla alle 91,4sv% torjuntaprosenteilla torjuville maalivahdeille Laine teki 19 maalia. NHL tilastoissa on torjuntaprosentti 48 maalivahdilla. 91,4sv% erottaa numerot 24 (Allen, jolle Laine teki 3 maalia) ja 25 (Luongo). Kun laskee tyhjiin tehdyt 3 maalia ja Allenille tehdyt 3 maalia. Niin Laine teki NHL:n top20 maalivahdeille torjuntaprosentilla mitattuna 11 maalia. Top10 maalivahdeille torjuntaprosentilla mitattuna Laine teki 1 maalin.

Laine on todella lahjakas maalintekijä ja tulevaisuudessa mahdollisesti NHL:n paras maalintekijä. En kuitenkaan ihan vielä viime kauden perusteella menisi laukomaan että Laine on NHL:n paras maalintekijä. Täällä on puhuttu laukaisukartoista, jotka todentavat että Laine tekee maalinsa kaukaa. Olettaisin että se on sekä hyvä että huono asia. Laine voi tehdä maaleja kaukaa, mutta todennäköisemmin huippumaalivahdit ohitetaan lähempää maalia.

Sanoisin että Patrik Laine ei ole NHL:n paras maalintekijä. Tällä hetkellä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Huippumaalivahdit ottavat enemman kiinni kuin huonommat. Ei iso yllatys, se kun juuri tekee heista huippuja. He siis ottavat enemman kiinni kaikkien laukauksia. Luonnollisesti myos Laineen.
 

Largo

Jäsen
Huippumaalivahdit ottavat enemman kiinni kuin huonommat. Ei iso yllatys, se kun juuri tekee heista huippuja. He siis ottavat enemman kiinni kaikkien laukauksia. Luonnollisesti myos Laineen.
Mun mielestä tuossa oli kuitenkin pointtia. Yllättävän räikeä ero maalivahdeissa jonka taakse noita on tehty. Esim. 20% Laineen maaleista on tehty Dallasia vastaan. En ala vertailemaan muihin, mutta kyllä tuo pistää silmään.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Mun mielestä tuossa oli kuitenkin pointtia. Yllättävän räikeä ero maalivahdeissa jonka taakse noita on tehty. Esim. 20% Laineen maaleista on tehty Dallasia vastaan. En ala vertailemaan muihin, mutta kyllä tuo pistää silmään.


Pitaisi juuri verrata muihin jotta ymmarrettaisiin keskiarvo, tiedettaisiin onko tuo mitenkaan silmiinpistava asia vai normaali tilanne. Ja luonnollisesti otanta on edelleen suht pieni. Vain muutamia kohtaamisia. Sita voisi varmaan tutkailla pidemmalla aikavalilla.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Tuohon kenen taakse Laine teki maaleja pitäisi sisällyttää vaikkapa Tarasenko sekä Ovechkin, miksei Crosbykin. Kucherov myös. Ihan siis mielenkiinnosta vertailla. Stamkosilta ei voi saada viime kaudelta kovin hyvää statistiikkaa.

Täytyy myös huomioida se, että jos vaikkapa Tarasenko tai Kucherov tekivät enemmän maaleja huippumaalivahdeille kuin Laine, pitää otantaan laskea ottelumäärät (itä vs. länsi). Ja vaikkei statseista näy, kokeneemmat (Lainetta useamman kauden pelanneet) hyökkääjät todennäköisesti tunnistavat NHL-vahdin heikkoudet paremmin kuin Laine sekä tietävät milloin maalivahti on todennäköisimmin ohitettavissa. Kokemuksen myötä tämäkin tulee, esimerkiksi Patrick Kane on helvetin hyvä esimerkki pelaajasta, joka tunnistaa tilanteen. Varmasti Lainekin on jo, kun se laukaus on todellinen uhka.

Laineella on ehkä maailman paras laukausarsenaali, todennäköisesti. Laine ei kuitenkaan ole minun mielestäni maailman paras maalintekijä, mutta tulevan kauden jälkeen tilanne voi olla jo eri.
 

Largo

Jäsen
Pitaisi juuri verrata muihin jotta ymmarrettaisiin keskiarvo, tiedettaisiin onko tuo mitenkaan silmiinpistava asia vai normaali tilanne. Ja luonnollisesti otanta on edelleen suht pieni. Vain muutamia kohtaamisia. Sita voisi varmaan tutkailla pidemmalla aikavalilla.
Niin, tässäkin tasapäinen vertailu on mahdotonta, kun joukkueet pelaavat eri määrän pelejä eri joukkueita vastaan.

Joka tapauksessa, mielenkiintoinen yksityiskohta.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Huippumaalivahdit on myos mielipidekysymyksia. THN listaa esim Andersenin top kymppiin. Laine teki sille 2 ottelussa 5 maalia.
 

Largo

Jäsen
Huippumaalivahdit on myos mielipidekysymyksia. THN listaa esim Andersenin top kymppiin. Laine teki sille 2 ottelussa 5 maalia.
Niin, noitahan voi pyöritellä miten haluaa, saapahan ainakin itselle sopivan vastauksen. Aina löytyy jokin tilasto tai taulukko mikä sitten tukee omaa näkemystä. Tuossa depren viestissä kuitenkin tukeudittiin ihan viime kauden tilastoihin, jonka mukaan Laine teki vain Darlingin taakse yhden maalin, vahdeista jotka olivat GAA:n ja torjuntaprosentin mukaan TOP-10 joukossa. Voithan sä sanoa Lehtosen ja Niemen olevan huippuvahteja ja perustaa väitteesi vaikka Starsin umpisurkeaan puolustamiseen viime kaudella. Sitten saa taas mieleisen vastauksen :)
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Huippumaalivahdit on myos mielipidekysymyksia. THN listaa esim Andersenin top kymppiin. Laine teki sille 2 ottelussa 5 maalia.

Andersen on nuori heppu ja potentiaaliltaan ihan liigan huippua, kunhan nyt Toronton kiekkoväki ei häntäkin bussin alle ehtisi heittämään, kun kaupungissa on pitkästä aikaa mitat täyttävä änärijoukkue.

Suosittelen, että alat katsoakin niitä pelejä. Ei tästä nyt tule yhtään mitään, että tällaiset mutuilujankutukset ja leviävät kulovalkean lailla vapaasta tänne änäriosioonkin.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Andersen on nuori heppu ja potentiaaliltaan ihan liigan huippua, kunhan nyt Toronton kiekkoväki ei häntäkin bussin alle ehtisi heittämään, kun kaupungissa on pitkästä aikaa mitat täyttävä änärijoukkue.

Suosittelen, että alat katsoakin niitä pelejä. Ei tästä nyt tule yhtään mitään, että tällaiset mutuilujankutukset ja leviävät kulovalkean lailla vapaasta tänne änäriosioonkin.
Jos nyt oikein tulkitsen Psychodadin viestiä, niin hän taisi kuitenkin tarkoittaa, että Andersen on nimenomaan aikas hyvä maalivahti, mutta Laine siitä huolimatta onnistui hänen taakseen tekemään viisi maalia vain kahdessa pelissä.

Minun mielestäni ainakin Andersen on hyvä maalivahti, tosin Torontolla on kyllä melkoisen paska puolustus sekä pakkien että hyökkääjien osalta, joten varsinkin siihen nähden Andersen oli suorastaan loistava viime kaudella.
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista nähdä millainen soppari Patelle aikanaan sorvataan, kun Draisatlkin sai 8 vuoden pahvin 8,5 miljoonan dollarin vuosiansioilla. Minusta Pate on huomattavasti potentiaalisempi tähtipelaaja kuin Draisatl, joten voi olla, että poika lyö leiville jo seuraavan sopimuksen osalta.

Mainittakoon vielä, että Barkovinkin sopimus on hyvin erikoisen näköinen Draisatlin sopparin vierellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös