Paska Liiga!

  • 26 277
  • 129

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Näin en kuitenkaan tee, sillä minun mielestäni SM-liiga on Suomen parasta urheiluviihdettä ja huippu-urheilua - myös jälleen tulevalla kaudella.
Tähänhän sitä on taidettu juuttua jo pidemmäksi aikaa. Kehitys loppuu tyytyväisyyteen.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ehdotan, että SM-Liigassa pelataan turnausviikonloppuja, johon myydään edullisia paketteja kahdelle päivälle. Esim. Jokerit voisi järjestää yhden viikonlopun, jolloin hoidetaan matsit paikallisvastustajia vastaan ja he sitten vuorostaan tekevät samoin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kehitys?

RV16 kirjoitti:
Kehitys loppuu tyytyväisyyteen.
Ihan totta. Minusta tuomarinpaidoista käyty keskustelu "Yök-ennen-oli-paljon parempi-Urpo-perseestä-kun-tulee-muutoksia" osoittaa parhaiten jääkiekkoväen uusiutumishalukkuuden tason.
 

pp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, HCRaPo
Miksi meidän maksavien katsojien tarvisi tyytyä paskaan tuotteeseen? Miksi emme voi avata suutamme ja kertoa mikä meidän mielestä mättää? Miksi pitää hyssytellä ja nuolla johto ihmisten persettä?

Mielestäni olemme oikeutettuja saamaan maksamallemme rahalle vastinetta, jos peli olisi liigassa sellaista josta katsojat pitäisivät - uskon, että 1,8 milj. katsojaa olisi vähäinen luku sen jälkeen. Moni menisi halliin paikan päälle katsomaan useamman pelin, jos kiekko olisi miellyttävää katsovaa, eikä tylsää peruuttelua jossa tuomari nousee liian usein isoimpaan roolin. Tämä olisi helppo muutta säännöillä ja sille, että tuomareita olisi kaksi kappaletta kitkemässä estämiset ja KAIKKI muutkin kiekottomaan pelaajaan kohdistuneet rikkeet. Tälläin saataisiin vauhtia lisää ja ennen kaikkea niitä maaleja, sekä maalipaikkoja.

Myöskin sallimalla kovempi taklauspeli sekä tappelut Liiga saisi lisää katsojia - ja nyt itketään, että ei se ole näin. Mutta suurimmat keskustelut syntyvät juuri näistä kahdesta asiasta ja tämä saa ihmiset seuraamaan tuotetta SM-liiga. Kaikki julkisuus ja näkyvyys on vain hyödyksi lajille ja Liigalle. Mutta meidän päättäjät nuolevat kulttuuri ministereiden perseitä ja tekevät Liigasta ringette-liigaa.

Mielestäni niiden jotka maksavat tuotteesta SM-liiga on OIKEUS sanoa mikä mättää. Ja varmasti jos tulisi muutoksia, joku - ehkä myös itse en siltikään olisi tyytyväinen sen hetkiseen tilanteeseen, mutta olisin silti siellä hallissa katsomassa sen HPK-Pelicansin 50:nen ottelun saman kauden aikana, jos tietäsin näkeväni maaleja, hikeä, verta, tappeluita ja taklauksia, enkä ringetteä, jossa tuomari on mitä on.

Ammatti tuomarit liigaan ja Kummola, Helkovaara & co. vaihtoon. KIITOS!
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Itsekin olen kelaillut tänä syksynä tätä negatiivisuuden määrää. Ilmeisesti ainoa asia mihin ollaan oltu tyytyväisiä on Canal+. Eihän siinä mitään. Kritiikki on monelta osin aiheellista, sillä kyllähän asioita voi aina paremminkin tehdä, mutta voisi sitä joskus ajatella hyviäkin puolia. Onhan meillä sentään aika hyvätasoinen urheilusarja mistä varmasti saa jännityksen aihetta jos vähänkin homma kiinnostaa.

Itse en jaksa keskittyä kaiken suomalaiseen jääkiekkoon liittyvän kritisoimiseen ja pohtimiseen. Ajattelin katsella tänä talvena vain niitä pelejä. Hyvää viihdettä sieltä kun on taas tulossa. Antaa aktiivisempien ihmisten kritisoida ja mollata tätä touhua. Mie en jaksa.
 

Bandana

Jäsen
Vaikka en yleisesti ottaen hirveästi pidä näistä munanpidennys-kolumneista, on silti pakko todeta tämän Liljaniemen kirjoituksen olevan erittäin hyvä. Yksi parhaista kolumneista Jatkoajassa ikinä.

Toivottavasti myös Rantanen, Pesu, Leppänen ja co lukevat tuon.

Nyt menen ajattelemaan niitä positiivisia puolia. Palaillaan tuossa parin minuutin päästä. Mukahauskaa, joo.
 

Mzt_t

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, JYP
Jatkoaika kirjoitti:


Joskus olisi kuitenkin kiva lukea myös siitä kuinka SM-liiga on hieno sarja, joka vuodesta toiseen innostaa ihmisiä ja sytyttää heidän intohimonsa ja tuo esille vuodesta toiseen maamme parhaita huippu-urheilijoita.


Jep, liiga auki ja huonoimmat karsimaan Mestiksen parhaiden kanssa, niin voidaan puhua hienosta sarjasta. Siihen asti SM-liiga on vasemmalla kädellä uitetun nartun hanurista.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuntuisi, että Liljaniemen juttu oli jonkinlainen vastine IS SM-liiga liitteen Vili Pesun ja Vesa Rantasen kirjoittamaan "Mitä Sinä Tässä Näet?" juttuun. Listaan alle kyseisen jutun osa-artikkelit ja perässä on Sergein oma tiivistelmä mistä jutussa oli kyse.

- Missä se taito on? ("taitoa on mutta miten saada se esiin")
- Tästä on leikki kaukana ("taitoa ei ole, eikä sitä saadakkaan esiin")
- Hyvät tuomarit ("tuomarit paskoja")
- Pelaajakadolla ei kattoa ("Suomessa ei kehity ja täällä treenataan liikaa")
- Kenen ehdoilla pelataan? ("Kukkahattutädit turpa kiinni, laji-ihmiset tietää")
- punaviiva takaisin ("punaviiva takaisin")
- moni moittii Nuorta Suomea ("Kaikki Pelaa perseestä")
- mikä tuote? ("otteluohjelma perseestä")
- oma napa, paras napa ("Liigahallitus tehnyt hyvää duunia lajin eteen, mutta johtajat perseestä")
- sen piti olla ratkaisu ("Suljettu liiga perseestä ja miksi HPK ry, kun ry on perseestä?")

Omasta mielestäni Pesu ja Rantasen juttu oli tyypillinen kahden ihmisen kirjoittama stoori, missä keskinäiset jutut olivat räikeässä ristiriidassa keskenänsä. Jos kaksikon tarkoitus oli herättää keskustelua, niin ilmeisesti he ovat siinä onnistuneet.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei kai SM-liigan kritisoimista kukaan ole ollut kieltämässä. En minä ainakaan Liljaniemen kirjoituksesta sellaista havainnut. Mutta tottahan se on, että yleensä vain negatiiviset asiat huomataan. Sen besserwisserit sivuuttavat aina, että SM-liiga on edelleen hyvin monella mittarilla laskettuna Suomen suosituin ja suurin. Jääkiekon kehityksestä ja tilasta Suomessa on syytä olla huolissaan, sillä liian monta väärää asiaa on tapahtunut viime vuosina, mutta mielestäni ärsyttävä, turha ja oman "erinomaisuuden" osoittamisen tapa on tuijottaa vain negatiivisiin seikkoihin. Ei tämä päde pelkästään tähän asiaan vaan yleensäkin elämässä.

Käytin tarkoituksella sanaa "besserwisser". Aidot laji-ihmiset, joille tärkeintä on Suomen jääkiekko eikä oman paremmuuden osoittaminen, ovat asia erikseen. Aidosta laji-ihmisestä käypänä esimerkkinä Raimo Summanen.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
pp kirjoitti:
Mielestäni niiden jotka maksavat tuotteesta SM-liiga on OIKEUS sanoa mikä mättää.
Niin onkin, mutta kritiikin ja kitinän ero on, että kritiikki sisältää toteutettavissa olevan ehdotuksen sille, miten asiat voidaan korjata. En minäkään katso Liljaniemen ehdottavan kritiikin kieltämistä. Terävää kritiikkiä seuraa kuitenkin aina valtava määrä kitinää.

Monet laji-ihmiset ovat huolissaan jääkiekon kehityksestä, ja heitä peesaa valtava määrä niitä, jotka valittavat, kun kaista on kerran avattu.

Nykyään jokainen kerran elämässään jääkiekko-otteluun lipun ostamista harkinnutkin tuntuu laukovan tuota "paska liigaa" joka puolella, ja keskustelu on samanlaista kuin työpaikkojen tupakkipaikoilla. Sen kummemmin perustelematta työ on hanurista ja johtajat myös, vaikka tarkemmin asiaa ajateltuna suurin osa asioista on hyvin tai erittäin hyvin. Meitä tuntuu vaivaavan krooninen kollektiivikyrpiytymisen oireyhtymä.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitkä kirjoitti:
Niin onkin, mutta kritiikin ja kitinän ero on, että kritiikki sisältää toteutettavissa olevan ehdotuksen sille, miten asiat voidaan korjata.
Mielestäni ei näin. Kyllä kritiikkiä pitää voida antaa myös tietämättä itse korjausta johonkin asiaan. Jos meillä tänne kirjoittavilla olisi ehdotuksia ja ratkaisuja valmiina, ollaan väärissä hommissa näppäimistön ääressä. Upiksi Upin paikalle sano.

Todella hyvä kommenttipuheenvuoro jälleen kerran Liljaniemeltä. Ymmärrän ja jaan ajatuksen siitä, että ei tässä nyt ihan paskaa viihdettä viitsi parina kolmena iltana viikossa mennä katsomaan. Kyllä se liiga edelleen kiinnostaa ja on kivaa viihdettä, sanoisin näin, että esim. peli torstaina on sellainen, jota jo keskiviikkona pohtii tyyliin "huomenna pääsen katselemaan matsia".

Silti olen sitä mieltä, että sm-liiga on ongelmissa ja haasteisiin ei ole kyetty vastaamaaan. Omassa suosikkijoukkueessa eli Jokereissa on ihan viime vuosina pelannut kavereita tyyliin Metro/Peltonen jne. Nyt näitä taitavia kiekkolähettiläitä ei enää ole, esim. molemmat mainitut ovat siirtyneet Sveitsiin.

En väitä itseäni Sveitsin kiekon asiantuntijaksi enkä näin ollen pysty arvioimaan sen sarjan tasoa. Silti tulen jatkossakin istumaan areenalla ja takuulla miettimään sitä, mistä ja koska (vai koskaan) me saadaan uusi Metro. Nämä tähdet ovat niitä, jotka sieltä hallilta muistetaan. Kun he poistuvat, kuka jaksaa odottaa seuraavia, joita ei ehkä tulekaan. Jotakin sm-liigassa/seuroissa on tehty väärin, 5-10 vuotta takaperin pelaajavuoto ei ollut samalla tasolla.

En minä ainakaan vastausta tähän ongelmaan tiedä. Fakta vaan on, että Sm-liiga ilman tähtiä on kuin burgeri ilman pihviä. Minun mielestäni tästä saa antaa kritiikkiä, vaikka sitten ilman valmiita omia ratkaisuja. Minä tykkään katsella tähtiä, mistä niitä löydän ?
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
bozik kirjoitti:
Fakta vaan on, että Sm-liiga ilman tähtiä on kuin burgeri ilman pihviä. Minun mielestäni tästä saa antaa kritiikkiä, vaikka sitten ilman valmiita omia ratkaisuja. Minä tykkään katsella tähtiä, mistä niitä löydän ?
Onhan teillä Justin Timberslash.

Kai sulla bozik joku suuntaa-antava näkemys siitä on, miksi liigassa ei pelaa enää Peltonen eikä Metro. Yritä edes, tuskin se ajatus ainakaan huonompi on kuin ne mitä minä täällä lauon.
 
bozik kirjoitti:
En väitä itseäni Sveitsin kiekon asiantuntijaksi enkä näin ollen pysty arvioimaan sen sarjan tasoa. Silti tulen jatkossakin istumaan areenalla ja takuulla miettimään sitä, mistä ja koska (vai koskaan) me saadaan uusi Metro. Nämä tähdet ovat niitä, jotka sieltä hallilta muistetaan. Kun he poistuvat, kuka jaksaa odottaa seuraavia, joita ei ehkä tulekaan. Jotakin sm-liigassa/seuroissa on tehty väärin, 5-10 vuotta takaperin pelaajavuoto ei ollut samalla tasolla.

Maailma on niin kovin erilainen kuin 5-10 vuotta sitten. Eurooppa on avautunut ja Yhdysvallat sulkeutuneet entisestään. Ja ulkomaalaisen tapauksessa on aina arvoitus miten pärjää. Metropolitin tapauksessakin tiedettiin vain, että kyseessä on puolustava alempien kenttien sentteri Washingtonin organisaatiosta- rajatapaus NHL-pelaajana. Sitten tämä olikin yksi parhaita senttereitä liigassa, ellei jopa paras.

Eurooppalaispelaajien on niin helppo siirtyä maasta toiseen, että sitä liikennettä et estä millään. Ainoa mahdollisuus on luoda SM-liigasta näyteikkuna esim. P-Amerikan sarjoihin ja tarjota mahdollisuus kehittyä uralla. Sveitsille ei pärjätä rahallisesti ja Ruotsia pidetään kovempana sarjana, eli niitä vastaan on turha lähteä taistelemaan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Totta kai Liljaniemen stoorissa on pointtinsa. Mutta ei kolumni silti mitenkään nollaa esim. sitä törkykasaa joka Turussa on TPS:n taustalla muhimassa. Isot äijät itkevät Urheiluruudussa saakka työrauhan puuttumista ja puukottavat heti kulisseissa omia vihollisiaan. Uskomatonta spedeilyä jota "oikeassa" bisneksessä ei kauaa katseltaisi.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
bozik kirjoitti:
Mielestäni ei näin. Kyllä kritiikkiä pitää voida antaa myös tietämättä itse korjausta johonkin asiaan. Jos meillä tänne kirjoittavilla olisi ehdotuksia ja ratkaisuja valmiina, ollaan väärissä hommissa näppäimistön ääressä. Upiksi Upin paikalle sano.

Olen samaa mieltä, että kritiikkiä voi ja pitääkin antaa, vaikka ei ratkaisuja osaakkaan sanoa. Silti olen sitä mieltä, että tämä "tuomarit on ihan paskoja", tai "Kummolalle heti kenkää" kritiikki ei myöskään auta asioiden paranemiseen yhtään. Samoin sellainen kritiikki, jossa mututuntumalla väitetään omaa mielipidettä ainoaksi oikeaksi ja tältä pohjalta haukutaan kaikkien muiden (myös liigan päättävien elinten) mielipiteet paskoiksi, ei kehitä mitään.

Parasta kritiikkiä on sellainen, jossa osataan katsoa kokonaisuuksien sisälle. Mikään päätös, mikä on tehty esim. sm-liigan johdon taholta, ei ole läpeensä huono, koska jokaisella päätöksellä on varmasti yritetty hakea liigalle jotain lisäarvoa. Samoin mikään päätös ei varmastikkaan ole täydellinen.

Vaikka me kiekon suurkuluttajat monesti ajattelemme, että liigaa pitää kehittää juuri meille, niin mm. taloudelliset realiteetit vaativat "tavallisten pulliaisten" huomioimista. Ne "tavalliset pulliaiset" ovat juuri se marginaaliryhmä, josta lajin kannattajakuntaan on saatavissa sitä lisäpotentiaalia.

Lopuksi on todettava, että me "fanit" puutumme monesti epäolennaisiin asioihin. Viimeisimpänä tällaisena voisi mainita tuomareiden "peliasut". On pelkästään makuasia, onko ne hyvät (minä tykkään), vai onko ne huonot. Niillä ei kuitenkaan ole mielestäni mitään vaikutusta itse kiekkotapahtumaan, tai sen viihdearvoon.
 

Toimitus

Jäsen
Kiitos kaikille palautteestanne.

Kirjoituksen tarkoituksena ei ollut suinkaan kieltää kritiikkiä tai yrittää piirtää SM-liigasta kuvaa, jossa vain tanssitaan kukkaiskedolla.

Liigassa moni asia on päin persettä. Näitä voitaisiin luetella suljetusta sarjasta johtohenkilöiden sössimiseen, ja sata muuta asiaa siltä väliltä.

Tarkoituksena olisi, että sinä, kyllä, juuri sinä, kerrankin miettisit myös niitä positiivisia puolia SM-liigasta. Kuten esimerkiksi pp osoitti tässä ketjussa, on negatiivisten mielipiteiden kirjaaminen hyvin helppoa - tuohonkin kirjoitukseen oli saatu mahdutettua kaikki kahvaamisesta paskoihin tuomareihin.

Mutta niin kuin puolestaan bozik totesi, emme kai me viikosta ja vuodesta toiseen sinne hallille raahautuisi, jos se peli oikeasti olisi vain tuota? Ja joskus olisi mukava nähdä ja lukea, kun jaksettaisiin arvostaa myös kaikkia niitä asioita, jotka meidät sinne hallille saavat ja saavat meidät rakastamaan tätä lajia ja seurojamme.

Vaikka 101 asiaa olisi päin persettä, eikö silti samalla voi myöntää, että yhtä lailla 101 asiaa on loistavasti? Jos sinne hallille lähtee ennakkoajatuksella "tänään paska paska kahva kahva Urpo Urpo", niin vaaditaan maailmankaikkeuden paras kiekkopeli, että kyynikko kävelisi pelin jälkeen hallista ulos hymy kasvoillaan.

Kritisoikaa siis sydämenne kyllyydestä. Paras kritiikki tietysti olisi sitä "rakentavaa", mutta minulle kelpaa ihan yhtä lailla se "Urpo on tymä". Puhukaa, kiistelkää, vääntäkää. Mutta kuten kolumnissani esitin haasteen: kokeilkaa vaikka vain päivän ajan miettiä niitä positiivisia puolia SM-liigasta.

Terveisin,
Matti Liljaniemi
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitkä kirjoitti:
Onhan teillä Justin Timberslash.
Tää on vissiin se jätkä, jolla oli eilisessä Blues-pelissä parta. Sikäli toki muistutti Metroa, että Metrokin kerran tai kaksi kävi treeneissä ilman aamuista parranajoa. Ei tosin koskaan matseissa, joten se siitä.

Pitkä kirjoitti:
Kai sulla bozik joku suuntaa-antava näkemys siitä on, miksi liigassa ei pelaa enää Peltonen eikä Metro. Yritä edes, tuskin se ajatus ainakaan huonompi on kuin ne mitä minä täällä lauon.
Tää on tosi paha. Sitä kun pelaa lätkää "rakkaudesta kiekkoon" niin ei oikein selitystä löydy. Tietysti Sveitsistä katsoen Peltosen Villen anoppi on varmasti Villestä kauempana.

Todella hyviä mielipiteitä ja näkemyksiä tuossa edellä. Sen verran palaan ja kiinnitän keskustelua vielä Liljaniemen juttuun, että eikö tässä nyt liigaseurat + Upi kuitenkin ole jotakin tehneet väärin, kun muiden maiden liigat ajavat oikealta ja vasemmalta ohi ? En minä sitä tiedä olisiko tämä ollut estettävissä, nuo kaverit eli omat toimarimme + liiga eivät siinä ainakaan ole onnistuneet. Sontakuorman tilaus siis voimassa. Tästä näkökulmasta ei tuota kait kovin paljon huonommin olisi voinut hoitaa ?

Pressiboxi kirjoitti myös hyvän näkökulman. Kyllä siellä on seurojen/johto toimesta tietyissä tilanteissa toimittu niin pussi päässä, ettei ole tosikaan. Ihan ilman mitään lähteitä, miten saat maailman toiseksi parhaan kiekkosarjan muutettua muutamassa vuodessa jämäkanukkien jäähdyttelypaikaksi. Mä en ihan heti hyväksy EU:ta ym. syyksi. Yritystoiminnassa näitä kutsutaan toimintaympäristön muutoksiksi, joihin johto on velvollinen reagoimaan. Mitä liiga ja seurat ovat tehnyt. Päätöksen ulkomaalaisten määrän rajoittamisesta, paljonko esim. tälä hetkellä maksaa liigassa keskitason suomalainen sentteri ? Niinpä, todellinen palvelus seuroille ja seurojen ihan "oma" päätös.

Tämä tuomarijuttu on sitten erikseen, olen useamman liigapelaajan kanssa jutellut ja jokainen, joka heistä on ulkomailla (Sveitsi ym.) pelannut on yksiselitteisesti todennut, että tulee Suomen tuomareita ikävä. Jos joku liigavalmentaja viitsisi käyttää sen ajan, joka tuomareiden hakkumiseen käytetään oman joukkueen asoiden pohtimiseen, olisimme askeleen parempia.
 

Dvozak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
RV16 kirjoitti:
Tähänhän sitä on taidettu juuttua jo pidemmäksi aikaa. Kehitys loppuu tyytyväisyyteen.

Mutta välillä on hyvä olla tyytyväinen, vaikka sen hetki ei suomalaisessa jääkiekkoilussa ole välttämättä nyt.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Lahjattomat harjoittelee

bozik kirjoitti:
Sen verran palaan ja kiinnitän keskustelua vielä Liljaniemen juttuun, että eikö tässä nyt liigaseurat + Upi kuitenkin ole jotakin tehneet väärin, kun muiden maiden liigat ajavat oikealta ja vasemmalta ohi ?
Esimerkiksi Pesun ja Rantasen IS:n jutussa todetaan muutaman pelaajan suulla seuraavaa jutussa jossa luetellaan miksi virta vie ulkomaille.

Marko Jantunen:

"Monet laukkaavat Ruotsiin ja myyvät nahkansa halvalla, jotta pääsevät viettämään omatoimisen kesän. Moni haluaa olla perheensä kanssa, eikä vain hallillla"

Riku Hahl:

"Kuka kolmekymppinen jaksaa treenata ympäri vuoden kaksi kertaa päivässä joukkueen kanssa?"

Pitäisikö Urpon julistaa mahtikäskyllä treenauskielto kesäksi?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toimitus kirjoitti:
Mutta kuten kolumnissani esitin haasteen: kokeilkaa vaikka vain päivän ajan miettiä niitä positiivisia puolia SM-liigasta.i
Tämä on mielenkiintoinen näkemys/kysymys. Eli pitäisi etsiä positiivisia asioita sm-liigasta ja pohtia niitä. Häh ?

Kunnon suomalaiseen tapaan niin minä kuin moni muukin lähestyi asiaa sitä kautta, mikä on menemässä huonompaan suuntaan ;) Eli ainakin itse heitin kritiikkiä siitä, että minulle tärkeät hommat (jopa pelaajat) jättävät liigan. Sen verran positiivinen kuitenkin pohjimmiltani olen, että päätin tähän laittaa oman TOP-10 miksi käyn ensi kaudellakin liigaa katsomassa;

- Suomen mestaruus jaossa ja oma seura siitä taistelemassa,
- elämäntapa,
- ystävät hallilla,
- elämykset, joita tiukka peli ja huikeat yksilösuoritukset saavat aikaan,
- pitkä-aikainen harrastus,
- väännöt veljien ja muiden Hifk-ystävien kanssa,
- kiinnostavat yksittäiset pelaajat,
- Jokerien omien nuorien seuraaminen eli kuinka iso pomppu A-junnuista liigaan,
- ”uusi pohjoinen mahti”, se on lyötävä,
- mitä tekee Blues.

Nämä listat ovat tietenkin huono tapa vastata, mutta eipä noiden positiivisten asioiden keksimiseen kovin kauan mennyt. Halleilla siis nähdään jatkossakin.

EDIT: Vielä SergeiK:lle, ei missään tapauksessa kaikkea voi Upin niskaan kaataa. Juuri tästä syystä olen ainakin yrittänyt olla tarkkana ja aina painottaa, että sm-liiga JA seurat. Ei Upi ole kuin toimitusjohtaja, hoitaa siis käytännön ja seurat ovat vastuussa isoista linjoista.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei S/M-liiga voi paska olla, kaiketi muuten täältä kupattaisi kaikkia potentiaalisia pelaajia pois sillä vauhdilla, mitä tapahtuu. Joka vuosi tuntuu löytyvän täältä lauma niitä pelaajia, jotka viedään tohinalla pois. Kai täällä sitten kasvaa aika tasavarmasti hyvää materiaalia, jota käytetään muualla hyväksi. Lisäksi moni tulee tänne hakemaan nostetta urallaan ja ei kai sitä tekisi, jos liiga olisi umpipaska. S/M-liiga saa huomiota ulkomaillakin ja sitä seurataan. Paluumuuttajiakin tulee aina ja lähivuosina voi olla, että tulee entistä enemmänkin.

Ja minähän puhuin sitten kinkypornosta koko ajan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Toimitus kirjoitti:
Mutta kuten kolumnissani esitin haasteen: kokeilkaa vaikka vain päivän ajan miettiä niitä positiivisia puolia SM-liigasta.

Terveisin,
Matti Liljaniemi

Vaikean haasteen heitit kun minä en kriittisesti tarkasteltuna näe SM-liigan, mikä siis on ammattilaisliiga, toiminnassa suuren suuria positiivisia puolia. En vaikka kuinka yrittäisin.

Jos ja kun liiga kerran on ammattilaisliiga niin näen kaikki ammattimaiseen toimintaan tähtäävän rajoittimet (kuten ulkomaalaispelaajian määrän sääntely) kielteisenä ja negatiivisena asiana mikä vaan vie liigaa kauemmas ammattimaisuudesta. Minusta joukkueilla tulisi olla oikeus päättää itse ulkomaalaispelaajiensa määrä, ilman, että sitä pyritään kontrolloimaan millään "herrasmiessopimuksilla" tms.

Jotain on myös liigassa vialla jos maailman toiseksi paras (väite jota tosin en itse koskaan ole allekirjoittanut) liiga on vajaassa vuosikymmenessä pudonnut Euroopan liigojen rankingissa kärkikastista - ohi on tosiaankin menty oikealta ja vasemmalta. Tästä tuskin voidaan seuroja syyttää vaan ennemminkin tuotetta kokonasiuudessa. Toki osaltaan SM-liigan vajoaminen kärjestä voi johtua yhteiskunnastamme, verotus on korkeaa, eivätkä palkat ole kilpailukykyiset mutta jotain muuta olisi tuolloin kyettävä keksimään tilalle jotta liiga pääsisi takaisin asemalleen kärkeen - tai sitten on tyydyttävä eurooppalaisittain jämäliigan titteliin ja annettava muiden mennä menojaan.

Toki tilanteesta jossa SM-liiga jää muiden liigojen jalkoihin voi olla jotain hyötyäkin koska silloin nuorille ainakin tulee riittämiin näyttöpaikkoja mutta onko tämä sitten kokonaisuudessaan mitattuna liigan etu, se että, tähdet katoavat ja tialle astuu ketjuittain junioreja joiden paikka olisi vielä Mestiksessä tai junnuissa? En tiedä, kuitenkin jos liigaa markkinoidaan ammattilaissarjana niin tuolloin olettaisin, että pelaajienkin tason pitäisi antaa viitteitä ammattimaisesta sarjasta ja sarjasta tulisi löytyä myös niitä nimiä joita muistakin ammattilaissarjoista löytyy.

Jos pelaajat ja liigan johto eivät kaikessa mielessä vastaa käsitystäni ammattilaissarjan tasosta (pelaajat tosin itse eivät ole tilanteeseen syyllisiä) eivät kaikki seurojen johtajatkaan tätä käsitystäni vastaa. Tosin positiivista on se, että muutamien seurojen kohdalla tilanne on mennyt eteenpäin ja seuroja todellakin johdetaan kuin kyseessä olisi firma joka on vastuussa tuloksestaan. Jos seuran tavoitteena on voittaa kultaa niin silloin seuran toiminnan on oltava kondiksessa kaikella tasolla aina johtoa myöten. Tästä propsit niille seuroille jotka ovat saavuttaneet tämän tason tai jotka tavoittelevat tätä tasoa sinnikkäästi.

Tuomareista, tuomarilinjasta ja säännöistä en jaksa sanoa mitään. Positiivisiakin pilkahduksia mahtuu harmauden ja surkeuden massaan. Tuomaritoiminnan saralla(kin) tulisi kiirehtiä kohden ammattimaisempaa toimintaa - tämä on vaatimaton mielipiteeni.

Jaa, onko tuosta tekstistä löydettävissä niitä positiivisia asioita? Onhan sieltä nyt jotain poimittavissa, koskien lähinnä yksittäisten seurojen toimintaa tai yksittäisiä pilkahduksia tuomaritoiminnassa - kokonaisuudessaan näkisin kuitenkin liigalla olevan paljonkin petraamisen varaa.

vlad.
 

Fakap

Jäsen
Oli kyllä niin täyttä hevosen paskaa koko Matti Liljaniemen juttu että huh huh. Onhan se kiva että joku yrittää pitää sm-liigan mainetta yllä, mutta tuo koko juttu oli jo edellämainittua hevisen paskaa että enpähän jaksa tässä humalapäissäni enempää kirjoitella. Onko Matti Liljaniemi = Urpo Helkovaara?
 

pp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, HCRaPo
Toimitus kirjoitti:
Tarkoituksena olisi, että sinä, kyllä, juuri sinä, kerrankin miettisit myös niitä positiivisia puolia SM-liigasta. Kuten esimerkiksi pp osoitti tässä ketjussa, on negatiivisten mielipiteiden kirjaaminen hyvin helppoa - tuohonkin kirjoitukseen oli saatu mahdutettua kaikki kahvaamisesta paskoihin tuomareihin.

Olet aivan oikeassa, että on helppo kirjottaa niistä asioista jotka ärsyttävät. Mutta mielestäni on hyvä esittää vasta väite asiallesi, joka oli mielestäni hieno ja todellinen haaste SM-Liiga faneille. En usko, että edes sinä haluat miettiä mitään positiivista, jos ostat esim. kurkun kaupasta joka näyttää päälle päin hyvältä ja on sisältä läpi mätä.

SM-Liigassa on paljon postiivisia asioita joista ei niinkään puhuta, mutta miksi puhuttaisiin kun tuotteessa olisi paljon korjattavaa. SM-Liiga haluaa pitää itseään brändinä, niin tehköön sen eteen sitten jotain, eikä vain puhu brändistä. Brändiä tarvii kehittää jatkuvasti ja ottaa kritiikki vastaan, sekä hakea siitä kritiikistä positiivistä asiaa tuotteen kehitykseen. Jos Liigan pomot tajuaisivat tämän myös meidän pienillä markkina-alueilla on mahdollista luoda liigasta toimiva brändi. Laji nimeltä jääkiekko herättää varmaankin n. 2 milj. Suomalaisessa jonkin näköisiä tunteita ja tämä on loistava lähtö mahdollisuus Liigan kehittämiselle.

Liiga voisi markkinoida itseään paremmin, markkinoida asioilla jotka ovat loistavasti tai hyvin. Liiga tuottaa vuodesta toiseen huippu maalivahteja ja puolustavia hyökkääjiä, sekä erinomaisia puolustajia. Eikö tämä kerro jo aika paljon jostain, kenties jääkiekon nyky tilasta, että puolustus on kaikki kaikessa. Itse pelit herättävät suuria ja hienoja tunteita, etu päässä positiivisiä, kun siellä ottelussa tapahtuu jotain. Jääkiekko on vauhtilaji, jossa on paljon fyysisiä tahtumia, tätä on todella hieno seurata. Mutta turhan usein se pelin seuraaminen on puuduttavaa, tähän olisi mahdollista tehdä parannuksia.

Haastan itseni miettimään mitä hyvää liigassa on? Oikeasti niitä asioita taitaa olla lähinnä se, että Liigassa pelataan Jääkiekkoa. Tietenkin vuodesta toiseen nähdään uusia tulokkaita, jotka säväyttävät. Peri aattessahan meillä faneilla on kaikki hyvin ja Liiga on kiva juttu, mutta miksi päättäjät puhuvat asioista väärillä nimillä ja näin saavat ihmiset esittämään kritiikkiä Liigaa ja lajia kohtaan. Puhuisivat vaan jääkiekosta, eivätkä siitä, että kehittävät lajia kun kerta eivät siihen pysty. Kun kerta lupaavat kehittää lajia niin tehköön niin, muuten mielestäni voin antaa kritiikkiä.

Jossain on oltava vikaa, joko tuotteen ostajassa tai tuotteessa. Ite väitän että se on tämä jälkimmäinen. Voin sanoa sen, että olen harvemmin kuullut kenenkään kitisevän hyvästä tuotteesta, mutta olen kuullut parannus ehdotuksia. Kaikki puhuvat siitä, että nyt kitistään...
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs KalPa
  • 2.32
  • 4.00
  • 2.64
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös