Parhaat joululaulut

  • 46 515
  • 308

Paras joululaulu

  • Sydämeeni joulun teen

    Ääniä: 85 18,8%
  • En etsi valtaa, loistoa

    Ääniä: 33 7,3%
  • Varpunen jouluaamuna

    Ääniä: 133 29,5%
  • Sylvian joululaulu

    Ääniä: 62 13,7%
  • Tulkoon joulu

    Ääniä: 36 8,0%
  • Joulumaa

    Ääniä: 56 12,4%
  • Jouluyö, juhlayö

    Ääniä: 46 10,2%

  • Äänestäjiä
    451

Rakettipulu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heinillä Härkien Kaukalon Sakari Kuosmasen esittämänä - ehdottomasti.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Arkihuolesi kaikki heitä on kaunis. Listalla sitä ei tietenkään ollut.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Tärkeä kysely. Noista valitsin Varpusen jouluaamuna kun saan tyttöystäväni aina itkemään kun kiusallani lauleskelen hälle "en mä ooole laaapseni, lintu tääästä maasta, oooleen pieeniii veeeeeljesi, tulin taaaaivahasta". Se toimii joka kerta, outoa.

Mutta muuten "Heinillä härkien kaukalon" on tiukkaa jytää.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Tärkeä kysely. Noista valitsin Varpusen jouluaamuna kun saan tyttöystäväni aina itkemään kun kiusallani lauleskelen hälle "en mä ooole laaapseni, lintu tääästä maasta, oooleen pieeniii veeeeeljesi, tulin taaaaivahasta". Se toimii joka kerta, outoa.
Arvostan.

Omalle kohdalleni tärkein joululaulu on silti Sylvian laulu. Koskettavaa, joka tavalla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vaihtoehdoista ääneni sai Tulkoon joulu, vaikkakin minun TOP3 on tiukka:

1. Tulkoon joulu
2. Oi, jouluyö (esittäjällä todella suuri merkitys)
3. Varpunen jouluaamuna
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eläkeläisten Humpaton Joulu... Toimii niin kuin humppa vaan voi toimia...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oi jouluyö, Björlingin tai jonkun muun kovan tenorin esittämänä.

Ehdotan tämän kovan tenorin paikalle tekijämiestä nimeltään Eric Cartman (YouTube):

http://www.youtube.com/watch?v=NjWVJ19BHME

Tämä, jos mikä joululaulu, kuuluu niihin pakollisiin traditioihin. Nostattaa fiiliksen ja ihokarvat pystyyn.

Olen kuitenkin äänestänyt Varpunen jouluaamuna. Tuo on aina ollut yksi ehdottomista suosikeistani, olkoonkin haikea ja ehkä liiankin vakava. Siihen tiivistyy Joulun tunnelma henkilökohtaisesti.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Näistä äänestyksen vaihtoehdoista valitsin tuon "Sydämeeni joulun teen". Lähes yhtä paljon vaikuttaa itseeni myös "Varpunen jouluaamuna".

Edit. Tietysti kouluaikaan ykkönen oli varmasti "Enkeli taivaan", koska sen jälkeen yleensä alkoi joululoma, jota oli odottanut koko syksyn ja talven alun.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En voi sietää näitä perinteisiä joululauluja - sain niistä tarpeekseni ala-asteella kun niitä piti laulaa musiikkitunnilla. Lähinnä tulee yökötysreaktio jostain varpusista, jouluöistä sun muista.

Siksipä paras joululaulu onkin Juice Leskisen "Sika". Toinen hyvä on sinfoniaorkesterin esittämänä "Pieni rumpalipoika" - sopii sekin jouluun.

Tehdäänpä pientä päivitystä.

Edelleen Juicen "Sika" kuuluu joulutraditiooni, samoin "Pieni rumpalipoika" - tosin olen kadottanut sen minulle "rakkaimman" version, jossa sinfoniaorkesteri - en vaan nyt muista mikä kaupungin - soitti Pienen rumpalipojan todella hienosti, niin että selkäpiissä kulkivat vilunväreet.

Jouluuni kuuluu nykyään myös M.A.Nummisen "Joulupukki puree ja lyö", kuin myös John Lennonin "Happy Xmas (War is over)" ja joskus olen saanut tarpeekseni perinteisistä joululauluista niin nyt kerran pari joulunaikaan laulettuna "Varpunen jouluaamuna" sopii myös minulle ja sen kuuntelemisesta tulee kaihoisa mutta miellyttävä tunne. Ja mainitaan vielä loppuun kaunis Snowmanin "Walking in the air".

vlad.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista vaihtoehdoista varpunen jouluaamuna on suosikkini. Yksi hieno joululaulu maailmalta on Hark! The herald angels sing. Suomeksi samainen laulu taitaa olla nimeltään enkellaulu kajahtaa, jota en äkkiseltään löytänyt tubesta.
 

scholl

Jäsen
Miksei O Tannenbaum ole listalla?
Jos Vlad. esim. puhuu perinteisistä joululauluista, joita laulettiin tai kuunneltiin koulussakin, niin kyllähän kaikista perinteisimmät pitää olla mukana. Sehän on kai alunperin 1500-luvulta, joten perinteinen se ainakin on. Ehdottomasti se pitää olla äänestysvaihtoehtona.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Täytyy nostella tätä ketjua ylös, koska tälle joululle tuli ainakin minun mielestä yksi oikein hieno uusi joululaulu. Sikälikin uusi, että kappale on tehty alunperinkin vasta viime vuonna. Kyseessä on uudelta Raskasta Joulua -levyltä löytyvä Mielenrauhaa, jonka esittävät Jarkko Ahola & Pasi Rantanen. Äärimmäisen hieno kappale!

Alunperin tämä tehtiin viime jouluksi Jarkko Aholan soololevylle, Kassu Halosen & Edu Kettusen toimesta. Ahola itse halusi tästä raskaamman version ja ehdotti RJ-projektille tätä. Originaalikin on sinänsä ihan hyvä, mutta tämä uudempi versio on täyttä timanttia.

Ja linkki youtubeen.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kokonaisuudessaan Johanna Kurkelan uusi joululevy. Todella kaunista kuunneltava, ääni on taivaallinen. Voin jo kuvitella kuinka laitan joulukuusta kukoistukseen, kinkku on uunissa ja samalla taustalla soi Johanna Kurkelan taivaallinen ääni.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ajattelin avata tällaisen joululauluketjun, jonne voi listata omia suosikkijoululauja. Huomatkaa, että ketjun avaaja on täysin vapaa kaikesta ironian tajusta.

joululaulun perässä voisi mielellään ilmoittaa myös esittäjän, jos laulusta on joku tietty versio, joka erityisesti sykähdyttää. Myös perustelut ovat kivoja. Alla omaa listaani, varsinaiseen paremmuusjärjestykseen en osaa laittaa.

* Rekiretki, Esko Linnavallin orkesteri. Aivan mahtavan svengaava versio. Tästä tulee hyvälle tuulelle, vaikkei lunta missään olekaan.

* Sleigh ride, The Ronettes. Sama kappale kuin yllä, ihan mahtava versio tämäkin. Tämä on siis se, joka 80- ja 90-luvuilla soi kauppakeskus Forumin tv-mainoksissa joulun alla.

* Hiljainen joululaulu, en ole löytänyt hyvää levytettyä versiota. Pitäisi mieluiten olla sekakuoron esittämä, jotta kaikki stemmat pääsee oikeuksiinsa. Upea tunnelma.

* Jouluhymni (rauhaa vain rauhaa), Rajaton. Ylipäänsä niin kaunis laulu, että tippa meinaa tulla linssiin. Rajattoman versio on aika lailla täydellinen.

* Gläns över sjö och strand, Uppsala Musikklasser. Ne, jotka tietävät samannimisen laulun, eivät välttämättä ole kuulleet sitä tällä sävellyksellä. Mielestäni paljon, paljon hienompi kuin sillä tunnetummalla melodialla. Ja tämä levytetty versio on upea.

* White Christmas, Flute of Shame. Ainoa idols-kilpailijan levy, jonka olen koskaan itselleni ostanut, on tämä Koop Arposen luotsaaman bändin joulu-ep. Tämä on erinomainen versio, pojat osaavat laulaa.

Näitä voisi luetella enemmänkin, mutta kai tässä täytyy töitäkin tehdä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minun suosikkini on Hei tonttu-ukot hyppikää. Esittäjällä ei ole väliä, mutta mieluiten pikkutunneille ehtinyt sekokuoro, jossa kukin laulaa kykyjensä ja juomakuntonsa sallimin tavoin.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Band Aid - Do they know it´s Christmas. Ja originaalin 12-tuumaisen A-puolelta löytyvä Trevor Horn remix. Siinä on mainiot kaiku-soundit lopussa.

Ray Conniff - 12 days of Christmas. Aina toimii. Iloista meininkiä!

Richard Clayderman - Jesu, Joy of man´s desiring. Ai saakeli kun on niin kaunista pianomusiikkia, että tästä jos mistä tulee joulumielelle.

Tonttu-orkesteri - Rekipolska. Tämä kappale toimii parhaiten niin, ettei kukaan yritä laulaa sitä.

Trans-Siberian Orchestra - Christmas canon / Christmas canon rock. Toisinaan rock-versio kuulostaa paremmalta ja toisinaan tuo toinen, fiiliksen mukaan.

Virve Rosti - Jos joulua ei tänä vuonna tulekaan. Tämä tuo muistoja jostain kaukaa kun pukkia on odotettu.

Juice Leskinen - Sika. Kuten edellä. Tästä on muuten tehty jotain ihan hirveitä uusiakin versioita. Mielestäni tämä kappale ei toimi kuin Juicen esittämänä ja tämä tulisi jättää rauhaan.

Onhan näitä.. mutta nämä nyt tuli ekana mieleen tuosta yli 300 biisin joulusoittolistaltani.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös