Paras pizza?

  • 128 117
  • 600

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Alaspäin scrollaamalla löytyy pizzat, löytyy sekä mozza-prosciutto-rucola-mustapippuri että pinaatti-vuohenjuusto-prosciutto-sipulikin.

Erittäin maukkaan tuntuinen pizzavalikoima. Mulle menisi tuosta listasta kaikki lätyt ja hyvällä ruokahalulla. Ehdottomasti pitää käydä tuolla ja hinnatkin suht ok...riippuen tietenkin pizzojen koosta ja täytteiden määrästä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Parhain pitsa, mitä olen tähän mennessä syönyt, löytyy Sodankylän Annabellasta. Tarkkaa nimeä en muista, mutta siitä löytyy mm. savuporoa. Naminami! Seuraavan kerran, kun pyssykylään eksyn, niin hetimiten nautiskelemaan!
 

Fordél

Jäsen
Stadissa ainakin Manalan pizzat ovat loistavia. Joka kerta kun siellä käy syömässä ajattelee ottavansa tällä kertaa pihvin tai pastan tai jotain muuta, mutta aina pääty ottamaan sen lätyn eikä se ikinä ole huono valinta.

Manalassa on tosiaan mainiot pizzat. Oma tyyli tehdä pizzaa, mutta kyllä toimii. Tosin itse päätin viime kerralla, että en vähään aikaan syö Manalassa pizzaa, koska sen jälkeinen ähky ei ole kovin kiva asia...Koitan syödä jatkossa muita annoksia.

V-loppuna tuli testattua pitkästä aikaa myös Mamma Rosan pizzat. Hintalaatusuhteeltaan oikein hyviä, sillä maksaa mukaanotettuna vain 9.5 euroa. Kyllä Manala vie voiton, mutta hyviä olivat nämäkin.

Laitetaan vielä omat TOP5 lista suomalaisista ravinteleista (tosin ei järjestyksessä):

-Mamma Maria, Lahti
-Classic Pizza, Helsinki Itäkeskus
-Ravintola Manala, Helsinki
-Mamma Rosa, Helsinki
-Eksan Krouvi, Kuusankoski (Omanlaisiaan, mutta hyviä. Ei enää vissiin pystyssä...)

Täytyy käydä testaamassa muutama paikka, joita täälläkin on ehdotettu, joten ehkä lista muuttuu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hyvässä pizzassa on mielestäni neljä tärkeää peruselementtiä ja ne ovat:

-pohjan taikina ja koostumus
-paistouuni...puu/sähkö
-pohjaan tuleva tomaattikastike (erittäin tärkeä)
-juusto/juustot
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kotona tehdyt pitsat kyllä voittaa aina. Eihän noissa pizzapaikkojen lätyistä meinaa lähteä edes nälkä, mutta kun itse tekee niin ei montaa palaa jaksa syödä kun on niin täyttävää.

Nakkeja, jauhenlihaa, tonnikalaa ja mahdollisesti jotain muuta täytettä kuten pekonia, kebabbia ym..niin saadaan hyvä pitsa kyllät tehtyä. Nakit on se salainen ase itsellä ainakin että ilman sitä kotona on turha mitään alkaa tehdä. Joko itse tekee pohjan tai sitten ihan valmiit pakastepohjat menee myös. Juustoa tietenkin viellä päälle ja se on siinä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Antaisitko laatutakuun, jos tarjoaisit minulle anjovispitsaa ja sattuisin olemaan allerginen anjoviksille?

Väsää mulle vaikkapa oma suosikkipizzasi (syön aivan mitä vain) niin arvostelen sen puolueettomasti. Sovitaan yksityiskohdat yyveellä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Kotona tehty vie voiton aina, ei oo itte tekemää voittanutta.

Tuo on vähän kuin runkkaus. Kyllä oma aina sen pubiruusun voittaa, mutta auta armias kun edessä on se märkien unien kohde. Oma on yleensä aina juuri sellainen kun haluaa, mutta ei se kuitenkaan ole SE juttu....
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ehkä paras yksittäinen pizza, jonka olen syönyt löytyy Karstulalaisen kotimaisen paikan valikoimista. En tarkkaan kyllä enää muista mitä siinä oli, mutta ainakin Poro ja sipuli. Ei ollut siis karvakäsipizzeria. Vähän harmittaa ettei Karstulaan ole ollut menoa sen kerran jälkeen.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mieltymyksiä on monia, mutta paras pizza on ehdottomasti sellainen, jossa täytteillä ei ole läträtty vaan ollaan oltu hyvinkin hienovaraisia niiden suhteen. Allekirjoittaneen suosikkiin kuuluu ohuet ilmakuivatut kinkut, hillitysti juustoa, laadukasta tomaattikastiketta sekä ehkä hieman salamiakin. Basilikaa, suolaa ja sipulia tarpeen mukaan. Pohja on sellainen rapsakka ja ohut, mutta ei ylikäristetty ritisevä saarioinen. Itse olen syönyt parhaan pizzani jopa hieman kliseisesti Roomassa, kirveelläkään en muista ravintolan nimeä, mutta ihan siinä Colosseumin vieressä. Taivaallinen pizza, aika lailla edellämainitun kaltainen annos. Todella maittavaa.

Vaan Napoliinhan sitä pitäisi lähteä, jos haluaisi sen ihka oikean pizzan alkulähteille ja kulinarismiin. Pitää suositella Saku Tuomisen ja Luca Platanian tekemää Pizze-nimistä kirjaa, joka sukeltaa napolilaiseen sielunmaisemaan pizzan suhteen. Kirjassa on paljon haastiksia alan asiantuntijoilta, pizzan historiaa, pizzatyyppien esittelyä ja reseptejäkin löytyy. Platania omistaa muistaakseni Turussa pizzerian ja on alan pioneereja Suomessa. Tuo kirja löytyy multa, kannattaa hankkia jos aihe enemmän kiinnostaa. Tuon näköinem opus: Pizze - Saku Tuominen, Luca Platania - kirja(9789511290971) | Adlibris-verkkokirjakauppa

Linkki adlibriksen sivulle.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Myllyn Paras - pitsajauhoista saa muuten loistavan pitsapohjan! Päälle Mutti-tomaattimurskasta tehty soossi (maustan sitä jonkun verran), juustoa, ilmakuivattua kinkkua ja aurinkokuivattua tomaattia. Sitten uunin jälkeen valkosipulia ja rucolaa.

Jos saan käsiini savupororouhetta niin siitä tulee paras pitsa samalla ohjeella, mutta ilmakuivattu kinkku korvataan porolla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Myllyn Paras - pitsajauhoista saa muuten loistavan pitsapohjan! Päälle Mutti-tomaattimurskasta tehty soossi (maustan sitä jonkun verran), juustoa, ilmakuivattua kinkkua ja aurinkokuivattua tomaattia. Sitten uunin jälkeen valkosipulia ja rucolaa.

Jos saan käsiini savupororouhetta niin siitä tulee paras pitsa samalla ohjeella, mutta ilmakuivattu kinkku korvataan porolla.
Ei samperi ei saa tähän aikaan illasta tällaisia viestejä kirjoittaa, nälkähän tässä tulee...

Itse olen viime aikoina tykästynyt kanaan pitsoissa, joku aika sitten tuli nautittua sellainen missä oli kanaa, kirsikkatomaattia ja toki sitten juustoa ja rucolaa vielä päällä. Oli oikein hyvä.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Todella laadukkaita pizzoja olen syönyt Joensuussa Pizzeria Roihussa. Omat suosikkikomboni siellä ovat olleet kylmäsavulohi-smetana-punasipuli ja riistarouhe-aurajuusto-paholaisen hillo.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaan Napoliinhan sitä pitäisi lähteä, jos haluaisi sen ihka oikean pizzan alkulähteille ja kulinarismiin.
Helsingistä löytyy pari napolilaistyylistä pizzeriaa, ainakin Via Tribunali kannattaa käydä vaikka jollain Stadin keikkareissulla testaamassa. Humalistonkadun versiota napolilaispizzasta en ole itsekään vielä testannut. Eikä Tribunaalikaan aidoille italian pizzoille pärjää, mutta ihan hyvä viritys se on kolmen testikerran perusteella.

ilmakuivattua kinkkua ja aurinkokuivattua tomaattia. Sitten uunin jälkeen valkosipulia ja rucolaa.
Minä laittaisin tuon prosciuttonkin vasta paiston jälkeen pizzalle - se on jo kypsää valmiiksi, ei tarvitse uuniin viedä.
 

/dev/null

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sergio's Turussa on erinomainen. Suosikki pizza on Siciliana, margerita jossa on sardellia. Palan painikkeeksi Sergion erinomaisia sisilialaisia punaviinejä.

Kotona tehty on hyvä ja edullinen, voi laittaa maksimaalisen hyvät raaka-aineet eikä hinta päätä huimaa. Tuoreet herkkusienet, laatukinkku, vuohenjuusto, minitomaatit sekä laadukas tomaattipöperö, mozzarella...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Helsingistä löytyy pari napolilaistyylistä pizzeriaa, ainakin Via Tribunali kannattaa käydä vaikka jollain Stadin keikkareissulla testaamassa. Humalistonkadun versiota napolilaispizzasta en ole itsekään vielä testannut. Eikä Tribunaalikaan aidoille italian pizzoille pärjää, mutta ihan hyvä viritys se on kolmen testikerran perusteella.


Minä laittaisin tuon prosciuttonkin vasta paiston jälkeen pizzalle - se on jo kypsää valmiiksi, ei tarvitse uuniin viedä.
Itse tykkään että se vähän rapeutuu. Suurimmat virheen mun mielestä monien kotona tekemissä pitsoissa
- tomaattikastikkeen sijasta käytetään ketsuppia. Hyi olkoon.
- liikaa täytteitä. Sitten syödään jauhelihakastiketta leivällä.
- kaikki ainekset laitetaan juuston alle. Itse laitan juuston alle vain tomaattikastikkeen. Toki myös jauhelihan jos teen pitsaa edellisen päivän spagettikastikkeesta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Helsingistä löytyy pari napolilaistyylistä pizzeriaa, ainakin Via Tribunali kannattaa käydä vaikka jollain Stadin keikkareissulla testaamassa. Humalistonkadun versiota napolilaispizzasta en ole itsekään vielä testannut. Eikä Tribunaalikaan aidoille italian pizzoille pärjää.

Haa, tuo pitääkin testata. Jossain hesarissa tässä lähimenneisyydessä oli juttua noista Hkin pizzerioista ja tuota hehkutettiin ja varmasti ihan syystä. Kyllä nykyään Suomessa ja muuallakin parhaimmillaan päästään pizzakokemuksen suhteen jopa erittäin lähellekin autenttista napolilaispizza-hetkeä kiviuuneineen varsinkin jos kyökissä häärii ehtaa italiaano-osaamista, mutta täydellinen kokemus vaatisi varmasti sen oikean ympäristön. Noh, 97%:lle tämä kelpaa varmasti.

Sergio's Turussa on erinomainen. Suosikki pizza on Siciliana, margerita jossa on sardellia. Palan painikkeeksi Sergion erinomaisia sisilialaisia punaviinejä.

Kotona tehty on hyvä ja edullinen, voi laittaa maksimaalisen hyvät raaka-aineet eikä hinta päätä huimaa. Tuoreet herkkusienet, laatukinkku, vuohenjuusto, minitomaatit sekä laadukas tomaattipöperö, mozzarella...

Itse olen pettynyt Sergio's:in pizzoihin. Jotenkin sellainen mitään sanomaton fiilis on jäänyt sieltä pizzojen suhteen mulle kaiken hehkutuksen jälkeen. Veitsetkin ovat olleet aina ärsyttävän tylsät. Sen sijaan muuten paikka on erinomainen ja ruoka hyvää. Dennis on Turussa ollut mulle sellainen aika vakioksi osoittautunut pizzaravintola, josta kyllä tietää mitä tulee saamaan. Jotkut eivät tuostakaan pidä.

Totta tuokin, että kotikyökissä pääsee tosi pitkälle, kun on aikaa, halua, sopivat raaka-aineet ja kokeilunhaluakin. Joskus voi ihan yllättää itsensäkin.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Itse tykkään että se vähän rapeutuu. Suurimmat virheen mun mielestä monien kotona tekemissä pitsoissa
- tomaattikastikkeen sijasta käytetään ketsuppia. Hyi olkoon.
- liikaa täytteitä. Sitten syödään jauhelihakastiketta leivällä.
- kaikki ainekset laitetaan juuston alle. Itse laitan juuston alle vain tomaattikastikkeen. Toki myös jauhelihan jos teen pitsaa edellisen päivän spagettikastikkeesta.

Pitää täsmälleen paikkansa. Näissä näkee valtavia eroja, mutta valitettavan moni pilaa tekeleensä jo näillä virheillä. Maksa siinä sitten asiakkaana euroja tiskiin.....
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tehtiin viikonloppuna kaverin luona Lidlin pizza kitin avulla pizzoja. Pizza kitin pohjasta tuli kyllä todella erinomainen ja kun täytteet olivat kohdillaan (aurinkokuivattuja tomaatteja, ilmakuivattua kinkkua ja mozzarellaa) niin vaikea tuota on enää parantaa. Ainut mikä tuli mieleen oli että pizzakiveä olisi voinut käyttää jolloin pohjasta olisi tullut extrarapea mutta erittäin hyvää tuo oli noinkin.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tehtiin viikonloppuna kaverin luona Lidlin pizza kitin avulla pizzoja.
Viime viikolla söin kaksi Papa Dennis Rafkin -pakastepizzaa ja yllätyin oikein miten hyvää se oli. Fantasia oli makuna ja "täytä lempitäytteilläsi". Aurajuustoa vedin vaan överisatsin päälle ja kännissä ääntä kohti, että siitäkö lie johtui, mutta kyllä se emmental-edam yhdistettynä tomaattisoossiin oli parempaa kuin muissa pakastepizzoissa. Tosin on noi kalliimpiakin.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun suosikkini on oikeastaan ihan perus Pizza Salame jossa hyvin tehty ja rapeaksi paistettu pohja, hyvää tomaattisoosia, hyvää juustoa, salamisiivuja ja sopivasti valkosipulia. Ei tarvitse muuta minun mielestäni, vaikka toki vähän runsaammatkin vaihtoehdot maistuvat.

Parhaan pizzan tähän saakka olen syönyt Krakovan vanhan kaupungin torin laitamilla olleessa italialaisravintolassa ja oli Al Diavolo jossa salamia, jalapenoja, letchoa ja valkosipulia (ja olisikohan ollut vielä tabascoa, en nyt muista varmaksi enää).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös