Paljonko nousee penkistä?

  • 13 343
  • 80

Kerro

  • alle 50 kiloa

    Ääniä: 12 8,3%
  • 50-99 kiloa

    Ääniä: 77 53,5%
  • 100-149 kiloa

    Ääniä: 49 34,0%
  • 150-199 kiloa

    Ääniä: 5 3,5%
  • 200 kiloa ja enemmän (ns. hiihtäjäluokka)

    Ääniä: 1 0,7%

  • Äänestäjiä
    144

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Meillä Hakalissahan voimailu on aina ollut osa perustoimintoja. Tällä hetkellä itsellä penkissä 5x5 115 kilolla, eli olisiko se ykkönen jossain 130 korvilla? Mielestäni hyvää vauhtia alkoholisoituvalle yli viisikymppiselle ja alle 90 kiloiselle ukolle ihan kelvollinen lukema.
 

Lynyrd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko.
Ennätys on 115kg ja siitä on aikaa noin 15-vuotta. Vuosi sitten meni 100kg sotilaspenkistä ja veikkaan että siinä pyöritään nytkin. Perinteistä penkkiä ei oo tullu tehtyä pariin vuoteen, niin sen tuloksesta ei oo hajua.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
90 kiloa uskallan sanoa että varmasti saisin tulemaan. 95 voisi ehkä vielä myös olla mahdollista, mutta 100 kiloa vaatisi varmasti jo muutamat kovemmat penkkitreenit alle. Oma paino on jossain 81-82 kilon välissä tällä hetkellä.
 

Razzers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, Marian Gaborik
115kg on ihan pari viikkoa vanha ennätys ja eiköhän se 120kg tämän vuoden puolella nouse.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä ikämies ottaa sen noin 120kg, onko se sitten sotilaspenkki, aina teen jalat ilmassa ettei mitään selkävääntöjä/tukia lattiasta apuna. Noin kerran viikossa on kuulunut ohjelmistoon jo vuosien ajan. Pitäisi tahtia lisätä jos haluaisi enemmän. Enemmän käännän katseet siihen että saisi jatkossa huntilla otettua kevyitä kaseja ja kymppejä niin pysyy tältä osin kunnossa.

_
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
122,5kg enkka penassa (n. vuonna 2007) mutta tällä hetkellä ykkönen ehkä satkun paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oma paino menee sovinnolla, en odotakaan enempää. On ollut monessa lajissa ohjeistuksena, eikä ole ollut mitään syytä siitä revitellä ylöspäin. Saattaisi kenties olla poissa muilta puolilta eli muilta lajeilta?!
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
82kg menee pari- kolme kertaa putkeen. Ei uskalla yrittää enempiä koti-oloissa yksinään. Ei tässä kuitenkaan enää olla nuoria eikä vetreitä. Penkkaaminen on kyllä nastaa puuhaa. Pysyy mukavasti paikat auki kun vetäisee sarjaa sopivalla painoilla kerran päivässä vaikka ihan lämpimikseen.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Pari kk sitten kokeilin maximeita ekaa kertaa, satanen pätkähti ylös. Ehkä olis 102,5 tullut ylös mutta ei tullut kokeiltua. Eli vähän yli oma paino nousee, eipä siinä juurikaan kehumista ole.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Satku paukkui. Lupasin tähän lopettaa. Nyt sitten enemmän toistomääriä ja sitä rataa.

Ai että tuli hyvä fiilis.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Olen aika lailla keskivertokamaa, 50-99 kg menee penkistä, kuten 51,9 %:lla tämän ketjun vastaajista. Onneksi oli noin väljä haarukka.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Satanen nousi viimeksi kun maksimeita kokeilin. Oma paino alkaa seiskalla ja minkäänlaisia bulkkeja en ole tehnyt, joten olen ihan tyytyväinen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Aamuisin nousee ruoto punkasta ja töissä perse penkistä. Sillä on vielä tähän saakka jotenkuten pärjätty, mutta myönnettävä on, että ehkä tarttis jotain tehdä, ikä alkaa yht'äkkiä tuntua.. Mietin suksien voitelua ja sitten niillä lumen päällä etenemistä. Olen sitä joskus tehnyt ja olisi muutenkin helppo lähtöpiste.
Leukaa vedän yli viisi, yleensä lauantaisin.
 

Jeffrey

Jäsen
150kg tuli tuossa noin kuukausi takaperin nosteltua extraraakana, kun maksimeihin asti viimeksi menin. Vähän on ajatuksissa ollut ensi vuonna kokeilla maksimeiden nostamista, ja jos nyt pikkuisen tekniikkaa viilaisi voimailuun sopivammaksi ja esim rannetukia käyttäisi, uskoisin sellaisen 180kg menevän suht helposti. 200kg olisi joskus mukava nostaa, katsotaan jos siihen joskus rahkeet riittäisivät.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Olen aika lailla keskivertokamaa, 50-99 kg menee penkistä, kuten 51,9 %:lla tämän ketjun vastaajista. Onneksi oli noin väljä haarukka.

Saman vastasin täällä. Itse asiassa haarukka on laadittu niin armottoman suureksi ettei tästä saa kunnollista kuvaa, koska on selvää että aivan ylivoimainen enemmistö suomalaisista miehistä kuuluu tähän ryhmään, jos/kun se on näin väljä. Tuossa puhutaan vielä sen verran perus/normipainoista, että tuo ryhmä pitäisi olla jaettu vielä kahteen luokkaan, eli esimerkiksi 50-74kg ja 75-99kg

Edellisellä sivulla jo näemmä sanoinkin, että juuri tuo 75kg taitaisi olla jo kipuraja tällä hetkellä. Silloin en vain vastannut itse galluppiin
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
150kg tuli tuossa noin kuukausi takaperin nosteltua extraraakana
Mitä tarkoittaa extraraakana? Ihan näin mielenkiinnosta. En tunne näitä termejä vaikka olen 25 vuotta painoja nostellut oheislajina. Onko tuossa jalat maassa, perse penkissä, vai miten nämä penkkiasennot ja nostotavat erotellaan nykyään.
Itse tottunut nostelemaan jalat ilmassa että tulisi alaselälle mahdollisimman vähän painetta. Kokeilin taannoin jalat maassa ja mun tulos ei ainakaan suoranaisesti parantunut koska olen täysin omaan tyyliini tottunut ja tasapaino hyvä.

_
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Monet sanoo tuosta penkistä että nostan liian leveällä otteella. Pitäisi olla kuulemma hartianlevyinen, mutta mulla on niin että pikkusormet menee niiden merkkien päälle. En ole havainnut juurikaan mitään eroa siinä että saisin enemmän voimaa tuotettua painoihin tuolla kapeammallakaan otteella + tärkein juttu että saan mielestäni tuolla leveämmällä otteella liikkeen tuntumaan enemmän rintalihaksissa, joka on se tärkein asia minulle.

Pitääpä ensi kerralla rintatreenissä ihan testata kunnolla tämä. Jotta onko tämä taas vähän näitä turhia kiveen hakattuja sääntöjä että joku asia pitää tehdä tietyllä tavalla, vain sen takia että niin kuuluu tehdä.

Kaaren hakemiseen sain tältä viimeksi vinkkejä antaneelta kaverilta kuitenkin hyviä vinkkejä, jotka heti huomasin toimiviksi. Sai paljon jämäkämmän paketin aikaiseksi josta lähteä nostamaan, kun hakee sen kaaren kunnolla.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Monet sanoo tuosta penkistä että nostan liian leveällä otteella. Pitäisi olla kuulemma hartianlevyinen, mutta mulla on niin että pikkusormet menee niiden merkkien päälle. En ole havainnut juurikaan mitään eroa siinä että saisin enemmän voimaa tuotettua painoihin tuolla kapeammallakaan otteella + tärkein juttu että saan mielestäni tuolla leveämmällä otteella liikkeen tuntumaan enemmän rintalihaksissa, joka on se tärkein asia minulle.

Kapeammalla otteella liike menee enemmän ojentajille, eli mikäli haluat jatkossakin tehdä rintareeniä, pidä toi oteleveys. Itse teen suurinpiirtein samalla leveydellä. Oma max siinä jossain 140-150 kg:n maastossa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En ole havainnut juurikaan mitään eroa siinä että saisin enemmän voimaa tuotettua painoihin tuolla kapeammallakaan otteella + tärkein juttu että saan mielestäni tuolla leveämmällä otteella liikkeen tuntumaan enemmän rintalihaksissa, joka on se tärkein asia minulle.
Tästä meilläkin treenikaverin kanssa vääntöä ollut jo vuosien ajan, olemme säännöllisen epäsäännöölisesti tehneet penkkiä tuon noin 25 vuotta ja frendi on meikäläiseen verrattuna teräsmies nostaa juuri tuollaisella kapemmalla otteella että pikkurilleistä jää merkille pari senttiä ja tulokset 20-30kg mua edellä jalat ylhäällä ja pysäytyksellä.
Halusin hänen kokeilevan leveämpiä otteita niin koko paletti hajosi ja ei saanut edes omia tuloksiaan kunnolla tehtyä.
Itsellä yli 190 senttisenä aika leveä ote, noin keskisormet merkillä ja vaikeahan sitä on muuttaa, tuntuu mielestäni juuri siellä missä pitääkin.

_
 

Jeffrey

Jäsen
Mitä tarkoittaa extraraakana? Ihan näin mielenkiinnosta. En tunne näitä termejä vaikka olen 25 vuotta painoja nostellut oheislajina. Onko tuossa jalat maassa, perse penkissä, vai miten nämä penkkiasennot ja nostotavat erotellaan nykyään.
Itse tottunut nostelemaan jalat ilmassa että tulisi alaselälle mahdollisimman vähän painetta. Kokeilin taannoin jalat maassa ja mun tulos ei ainakaan suoranaisesti parantunut koska olen täysin omaan tyyliini tottunut ja tasapaino hyvä.

_

Ekstraraakana on vähän ehkä oma termi. Tuo raaka penkkipunnerrus (RAW), viittaa kuitenkin ihan kilpatekniikkaan. Eli penkissä kilpaillaan kahdessa lajissa, apuvälineillä ja ilman eli raakana. Raakana vetäessä sallittuja apuvälineitä on kengät, rannetuet, painonnostovyö ja esimerkiksi polvien lämmittimet. Lisävarusteita sitten on esimerkiksi penkkipaita, joka yksinään tuonee jo ihan huiman lisän tulokseen. Ekstraraakana itselleni tarkoittaa sitä, että mitään apuvälineitä ei ole. Jo pelkästään rannetuet antaisi sellaisen 10-15% lisää tulokseen omien kokemuksien mukaan. Jos tuonne haaveilemaani 200kg olisi suunta, rannetuet lieneisi syytä kaivaa kaapista.

Periaatteessa penkkipunnerrus tekniikka on sama riippumatta lisävarusteista yms. olkapäät alhaalla takana, lavat yhdessä, rinta ulkona, perse penkissä ja tanko pysäytetään rinnan päälle. Tällöin myös pieni kaari syntyy selkään, mutta sekä hartiat että perse on penkissä. Jalkojen maassa pitäminen helpottaa hieman oikean tekniikan pitämistä, varsinkin isommilla painoilla.

Oteleveydeassä samoiten mahdollisimman leveä ote edesauttaa rinnan aktivoimista, kapea sitten ojentajia. Leveällä otteella kuitenkin on tärkeää huomioida ettei olkapäät pääse nousemaan ylös, vaan ne pysyvät siellä taka-alhaalla. Samoin tangon laskeminen mahdollisimman lähelle leukaa edesauttaa rinnan aktivoimista ja lähemmäs napaa sitten taas ojentajia. Tässä myös on ensiarvoisen tärkeää huomioida, ettei olkapäät pääse nousemaan vaan pysyvät siellä taka-alhaalla.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jeffrey Kiitos hyvästä viestistä, paljon tuttua ja hyviä teesejä joita tulisi muistaa aina.
Niin ja me tosiaan frendin kanssa salilla vedetään sitten suhteellisen extraraakana. Apuvälineenä frendillä puutarhahanskat kun magnesiumia ei ole muistanut ostaa. :) Siinä on porukalla salilla ihmettelemistä kun se nostelee näitä liki puolitoistasatasia sellaisilla slimmeillä puutarhahanskoilla. Muutenkin aikamoinen luomuihme, voimaillut ja nyrkkeillyt koko ikänsä. Ja itsekin salilla suunnilleen samoilla vaatteilla millä pelaan palloilulajeja. Vaatetus on vapaa mutta pakollinen, heh.

_
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Olen parhaimmillani nostanut karvan verran yli 130kg, mutta parhaassa kunnossa katson olleeni kun nostin 72-kiloisena 125kg, eli yli 170% oman painoni. Monenlaiset selkävaivat lopettivat tämän harrastuksen, mutta ainakin vielä alkuvuodesta 100kg meni aikalailla kylmiltään. Pitäisi kyllä taas aloitella näitä salijuttuja.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Ennätys on 160kg. Tällä hetkellä teen kympin sarjoja 110kg, viisi/kuusi sarjaa per kerta. Olen tiputtanut painoa n. 20kg neljässä kuukaudessa ja lisännyt aerobista treeniä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös